פיצול קולות מוניציפלי

.בחירות מקומיות בצפת, 2018, אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)
David Cohen/Flash90
בחירות מקומיות בצפת, 2018, אילוסטרציה

ברקע המחאות המתגברות נגד הממשלה ואל מול הסקרים שמצביעים על מהפך פוליטי פוטנציאלי, ישראל תצא בשבוע הבא לקלפי לבחירות מקומיות. בחירות שיהיו הפעם הרבה יותר מבחירות על סידורי הגזם.

הבחירות המתקרבות נתפסות במידה רבה של צדק כמבחן הראשון לאופוזיציית הרחוב המשמעותית שקמה פה בשנה האחרונה כדי לייצר מהלך לעומתי לממשלה.

הבחירות המתקרבות נתפסות במידה רבה של צדק כמבחן הראשון לאופוזיציית הרחוב המשמעותית שקמה פה בשנה האחרונה כדי לייצר מהלך לעומתי לממשלה

ברחבי הארץ רשימות רבות מתחייבות על סדר תקציבי חדש בעיר, מיגור השחיתות ומהלכים רבים נוספים ששמים את הבחירות המקומיות, אחרי שנים ארוכות, במקומות הראוי להן כבחירות משמעותיות.

הציבור מתחיל להפנים את מה שאנחנו, נציגי השלטון המקומי, ניסינו להסביר ללא הצלחה רבה במשך הרבה שנים – בבחירות האלה יוצאים להצביע על הבית, על הרחוב, על הגן של הילדים. הבחירות המקומיות חשובות לא פחות מהבחירות לכנסת ויש בהן הזדמנות למשוך לקצה השני ולאזן את הממשלה דרך העיר והרשות המקומית.

למרות זאת, דווקא ההתעוררות מולידה חשש אחר, כבד יותר – כוח בלתי פרופורציונלי לראשי הערים, שיעשה בדיוק את התוצאה ההפוכה. המערכות יהפכו למושחתות אפילו יותר. במשך שנה שלמה יצאו המונים לרחובות לצעוק לדמוקרטיה ועל החשיבות של פיצול רשויות ושמירת כוחן, ודווקא בבחירות המקומיות אנחנו עלולים לקבל תוצאה הפוכה לגמרי – החזקת כל הרשויות בידיים של אדם אחד.

עובדה ידועה היא, שלאורך השנים התגלו מקרי שחיתות רבים ברשויות המקומיות. הסיבה העיקרית לכך נובעת מהריכוזיות של ראש עיר שהוא גם שליט יחיד על המועצה. לראש העירייה יש את היכולת ליזום פרויקטים עתירי תקציב או להשפיע על האופן בו הם יבוצעו. אותם פרויקטים יכולים ליצור הכנסות נכבדות עבור קבלנים או יזמים. על אף חובת המכרזים, ישנן דרכים לתפור את הזכייה למידותיו של אדם כזה או אחר, וכשראש העירייה הוא בעל כל כך הרבה כוח ימצאו בעלי האינטרסים שינסו למצוא חן בעיניו. מכאן הדרך לשחיתות היא קצרה.

דווקא ההתעוררות וההבנה שהבחירות המקומיות חשובות לא פחות, מולידה חשש אחר, כבד יותר, מכוח לא פרופורציונלי לראשי הערים, שיעשה בדיוק את התוצאה ההפוכה. המערכות יהפכו למושחתות אפילו יותר

אך יותר מכך: המשטר המוניציפלי בישראל הוא חסר איזונים ובלמים ראויים. ראש העירייה, שהוא הרשות המבצעת, מחזיק בכוח ריכוזי מסוכן ויכול לעשות כמעט ככל העולה על רוחו.

מחקר שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה קבע כי "ראשי הרשויות חזקים באופן קיצוני לעומת חברי המועצה הסובלים מחולשה ממשית". חברי המועצה אינם יכולים להחליף את ראש העירייה במשך כל הקדנציה ומעוניינים לקבל נתח שלטוני באמצעות סמכויות שראש העירייה יאציל עליהם ברוב חסדיו.

במצב זה, אם המועצה תהיה נאמנה באופן כמעט מוחלט לראש העירייה, לא תבדוק את צעדיו ולא תשאל שאלות קשות, היא לא תהיה אפקטיבית ותאפשר שלטון ללא מעצורים.

הייתי בעבר חבר מועצה תחת ראש עירייה שהורשע לאחר מכן בשחיתות ונכנס לכלא. כוחנות כמו זו שנחשפתי אליה ספק אם קיימת אפילו בממשלת ישראל. אותו ראש עירייה נהנה מהסיעה הגדולה ביותר במועצה, שהייתה הסיעה האישית שלו ואיתה ומטעמה רץ לבחירות.

עזבתי את הקואליציה שלו, כי לא הייתי יכול לתמוך באותה צורת התנהלות, אך הוא לא התקשה להמשיך ולשלוט באמצעות הרוב הגדול שהיה לו ושנשען במידה רבה על הקולות האוטומטיים שקיבל בהצבעות מסיעתו האישית.

עירייה שמנוהלת בצורה כזו היא לא בריאה, כיוון שנמחק בה אחד מהעקרונות הדמוקרטיים הכי חשובים – פיצול רשויות. עד שתשונה שיטת הבחירות למועצת העיר, פיצול הרשויות נמצא בידיים של המצביעים והוא תלוי בפיצול ההצבעה בקלפי.

הייתי בעבר חבר מועצה תחת ראש עירייה שהורשע לאחר מכן בשחיתות ונכנס לכלא. כוחנות כמו זו שנחשפתי אליה ספק אם קיימת אפילו בממשלת ישראל. אותו ראש עירייה נהנה מהסיעה הגדולה ביותר במועצה

על מנת להקשות על הקמת מועצה של חותמות גומי, שיתנו לראש העירייה כוח מוגזם ויפתחו פרצה עצומה לשחיתות, כל מה שצריך לעשות הוא להצביע בפתק השני לרשימה למועצה אחרת – שאינה רשימתם של המועמדים לראשות. פעם בחמש שנים יש לנו הזדמנות להגביל את כוחם של ראשי הרשויות. אנחנו חייבים לנצל אותה.

עילאי הר-סגור הנדין, לשעבר סגן ראש עיריית כפר סבא, הוביל את המאבק נגד השחיתות ברמה המוניציפלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 591 מילים
סגירה