חברי משלחת מטעם השגרירות הנוצרית הבינלאומית ירושלים מסיירים במה שנותר מקיבוץ ניר עוז, ינואר 2024 (צילום: הקרן לידידות)
הקרן לידידות

למרות ההתנכלויות, הקהילה הנוצרית מפנה את הלחי השנייה כדי לתמוך בישראל

משלחות גדולות של נוצרים אוונגליסטים פרו־ישראלים מרחבי העולם נחתו בארץ אחרי 7 באוקטובר כדי לתמוך במאמץ המלחמתי ובקהילות בעוטף עזה, חרף הדיווחים על העלייה במספר התקיפות נגדם לפני המלחמה ● "אין ספק שהטבח האפיל לגמרי על הנושא הזה"

בשעה שהמתין במרחב המוגן בנמל התעופה בן־גוריון עד תום האזעקה, יאני סלוקנגס הצטער על שהוא לא יכול להישאר בישראל במקום לחזור לאשתו ולחמשת ילדיו בפינלנד.

"הרגשתי עצוב שאני צריך לעזוב. רציתי להישאר ולעשות משהו", אומר סלוקנגס, מנהיג קהילה נוצרית פרו־ישראלית בן 40, ששהה בישראל ב־7 באוקטובר ועמד בראש משלחת של 80 אנשים מהכנסייה שלו.

לפני כחודש – שלושה חודשים לאחר תחילת המלחמה – סלוקנגס חזר לארץ עם משלחת חדשה מפינלנד. המשלחת ביקרה בדרום הארץ בסיור הזדהות הכולל התנדבות, שמיעת עדויות לפשעי חמאס ותפילות רבות למען הצלחת ישראל.

המשלחת של סלוקנגס הייתה אחת מתריסר קבוצות נוצריות שחזרו לישראל לסיורי הזדהות בדרום – חלקם תחת אש. המבקרים, שחשים קשר בל יינתק לישראל וליהדות, רואים את המלחמה כשחר של ברית יהודית–נוצרית חדשה והדוקה יותר, לאחר המתיחות שנוצרה ברקע מעשי הקנאים היהודים בירושלים.

פעילים יהודים מתעמתים עם המשטרה במהלך מחאה נגד כנס נוצרי מחוץ למרכז דוידסון בירושלים, 28 במאי 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
פעילים יהודים מתעמתים עם המשטרה במהלך מחאה נגד כנס נוצרי מחוץ למרכז דוידסון בירושלים, 28 במאי 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)

המעשים הללו – לרבות הטרדה של כמרים וצליינים בעיר העתיקה ועצרת מחאה קולנית ב־28 במאי סמוך לכותל המערבי נגד תפילה נוצרית – היו "מדאיגים", לדבריו של דיוויד פרסונס, סגן נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית ירושלים.

אבל "אחרי 7 באוקטובר, רוב הנוצרים הפרו־ישראלים מיהרו לשכוח את זה", מוסיף פרסונס, שהארגון הנוצרי הפרו־ישראלי הבולט שלו הוקם ב־1980. במאמר שפורסם במעריב ביוני, תיאר נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית ירושלים, ד"ר יורגן בוהלר, את אירועי 28 במאי כחסרי תקדים.

האירוע במאי "כוון כלפי אנשים שהגיעו לישראל והוציאו הרבה כסף על המסע. זו הייתה חוויה רעה מאוד עבורם בארץ הקודש, דבר שמצער אותי מאוד"

"זו אחת הפעמים הבודדות שלי בישראל שממש פחדתי, אולי לא על חיי, אבל חששתי מהתקפה פיזית… מעולם לא חוויתי עוינות כזאת בישראל", אמר בוהלר, כומר מוסמך ופיזיקאי יליד גרמניה, שחי בישראל מאז 1994, ושני בניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל.

האירוע במאי "כוון כלפי אנשים שהגיעו לישראל והוציאו הרבה כסף על המסע. זו הייתה חוויה רעה מאוד עבורם בארץ הקודש, דבר שמצער אותי מאוד", אמר בוהלר למעריב.

פעילים יהודים מתעמתים עם שוטרים בהפגנה נגד נוצרים ליד מרכז דוידסון בעיר העתיקה בירושלים, 28 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
פעילים יהודים מתעמתים עם שוטרים בהפגנה נגד נוצרים ליד מרכז דוידסון בעיר העתיקה בירושלים, 28 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

העצרת כללה כמה מאות מפגינים, ובראשם סגן ראש העירייה אריה קינג. המפגינים, שחלקם התעמתו עם המשטרה, קראו לעבר הנוצרים שהתאספו סמוך לכותל, "לכו הביתה" ו"די למיסיונריות".

למחאה קדם שטף של תקריות הקשורות לכמרים בירושלים. חרדים תועדו בעשרות מקרים כשהם יורקים לכיוון אנשי כמורה ונוצרים אחרים. תקרית נוספת כזאת התרחשה החודש והובילה למעצרם של שני אנשים בחשד שירקו לכיוון כומר קתולי שעבר במקום, מעשה שבגינו הם עשויים לעמוד לדין על פשע שנאה.

"מדובר על קשר רגשי, שפירושו שכאשר אינספור נוצרים פרו־ישראלים קמים בבוקר, הדבר הראשון שהם עושים הוא לחפש עדכונים על מה שקורה כאן"

אולם, אירועי 7 באוקטובר "גימדו את הבעיות שהיו לנו קודם לכן והעמיקו את הקשר של העולם הנוצרי לישראל", אומר פרסונס.

"מדובר על קשר רגשי, שפירושו שכאשר אינספור נוצרים פרו־ישראלים קמים בבוקר, הדבר הראשון שהם עושים הוא לחפש עדכונים על מה שקורה כאן", אומר פרסונס, שנולד בקרוליינה הצפונית וחי בישראל כ־30 שנה עם אשתו, ילידת הולנד. לזוג יש בן יחיד, בן 24, שנולד בישראל.

תומכים נאמנים לשעבר משנים גישה

המתיחות סביב ההטרדות כלפי הנוצרים עולה בקנה אחד עם תמורות רחבות יותר שמעצבות מחדש את גישות החוגים האוונגליסטים כלפי ישראל, כך על פי ספר חדש שעוסק בנושא מאת החוקרים מוטי ענברי וקיריל בומין.

מאות נוצרים בהפגנת סולידריות עם ישראל באוסלו, נורווגיה, 3 בפברואר 2024 (צילום: הקרן לידידות נורווגיה)
מאות נוצרים בהפגנת סולידריות עם ישראל באוסלו, נורווגיה, 3 בפברואר 2024 (צילום: הקרן לידידות נורווגיה)

בספר – "Christian Zionism in the Twenty-First Century: American Evangelical Opinion on Israel" ("ציונות נוצרית במאה העשרים ואחת: הדעה האוונגליסטית האמריקאית על ישראל" – הם מראים באמצעות סדרה של סקרים כיצד התמיכה בישראל בקרב האוונגליסטים פחתה בד בבד עם עלייה בתמיכה בפלסטינים.

אחד הסקרים, שנערך ב־2018 בקרב אוונגליסטים עד גיל 30, הראה תמיכה של 68.9% בישראל ו־5% בפלסטינים. אולם, בסקר חוזר מ־2021 התמיכה בישראל צנחה ל־33.6% בלבד, ואילו התמיכה בפלסטינים טיפסה ל־24.3%.

יוליוסן חזר לכאן החודש עם המשלחת הנוצרית הגדולה הראשונה מנורווגיה מאז תחילת המלחמה. "אנחנו כאן כדי לנחם את העם היהודי, שזו המשימה המוצהרת שלנו, אבל אנחנו כאן גם כדי לשאת עדות"

ענברי אומר כי המספרים עשויים לשקף "מרד נעורים" של האוונגליסטים, "שמתריסים כנגד הפוליטיקה של הוריהם". גם הרשתות החברתיות עשויות למלא תפקיד, הוא מוסיף. ועדיין, התמיכה בישראל מאחדת מיליונים רבים של נוצרים אוונגליסטים בעולם, אלפים מהם במדינות שבהן ישראל אינה זוכה לאהדה רבה, כמו נורווגיה.

דאג יוליוסן, ראש המחלקה הנורווגית בשגרירות הנוצרית הבינלאומית ירושלים, אומר כי המלחמה הביאה לתמיכה בישראל בנורווגיה. מאות אנשים השתתפו לאחרונה במשמרת הזדהות בתמיכת הבישופים הקתוליים במדינה לראשונה בהיסטוריה.

משמאל: דאג יוליוסן ובנו פיליפ מבקרים בכפר עזה, ינואר 2024 (צילום: באדיבות הקרן לידידות נורווגיה)
משמאל: דאג יוליוסן ובנו פיליפ מבקרים בכפר עזה, ינואר 2024 (צילום: באדיבות הקרן לידידות נורווגיה)

גם יוליוסן, בן 51 ואב לשלושה, שמתגורר ליד אוסלו, עזב את ישראל אחרי 7 באוקטובר עם משלחת שהוביל בארץ. בדומה לסלוקנגס, יוליוסן חזר לכאן החודש עם המשלחת הנוצרית הגדולה הראשונה מנורווגיה מאז תחילת המלחמה. "אנחנו כאן כדי לנחם את העם היהודי, שזו המשימה המוצהרת שלנו, אבל אנחנו כאן גם כדי לשאת עדות למה שנעשה לישראל ולאנשיה", אומר יוליוסן.

ארגון נוצרים למען ישראל, שבסיסו בהולנד, ארגן את אחת המשלחות הראשונות לארץ אחרי 7 אוקטובר והביא עד כה עשרות פעילים לאזור הדרום, גם כשחמאס המשיך בירי של מאות רקטות ביום. אחת הפעילויות של המשלחת כללה שתילת צבעונים – הפרח הלאומי של הולנד – בשדרות.

במהלך המלחמה "נוצרים למען ישראל" ארגנו כמה וכמה עצרות בהולנד, בה ישראל עומדת למשפט בבית הדין הבינלאומי לצדק באשמת רצח עם, שישראל כופרת בה מכול וכול

במהלך המלחמה "נוצרים למען ישראל" ארגנו כמה וכמה עצרות בהולנד, בה ישראל עומדת למשפט בבית הדין הבינלאומי לצדק באשמת רצח עם, שישראל כופרת בה מכול וכול.

יחסים לטווח ארוך

להרבה מהמשלחות הנוצריות המבקרות בארץ יש יחסים ארוכים עם יישובי עוטף עזה, שקיבלו תרומות מארגונים נוצריים במשך שנים, היות שחמאס משגר לעברם רקטות מאז 2001.

מבקר נוצרי בישראל בוחן את שרידי המכוניות שנאספו מרעים לאחר מתקפת חמאס, 29 בינואר 2024 (צילום: הקרן לידידות)
מבקר נוצרי בישראל בוחן את שרידי המכוניות שנאספו מרעים לאחר מתקפת חמאס, 29 בינואר 2024 (צילום: הקרן לידידות)

ב־5 באוקטובר השגרירות הנוצרית הבינלאומית ירושלים הביאה 600 נוצרים לפגוש את יו"ר המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין. ב־7 באוקטובר ליבשטיין נרצח על ידי מחבלים בקיבוץ כפר עזה.

"אלה אנשים שאנחנו מכירים במשך שנים, אלה מקומות שאנחנו מכירים, זה לא איזשהו סכסוך מופשט בשבילנו", אומר פול ובר, בן 60 ואב לחמישה המתגורר באריזונה. בחודש שעבר הוביל ובר משלחת של חברי הארגון הפרו־ישראלי "פסג'ס" (Passages), שהביא עד כה יותר מ־11 אלף נוצרים צעירים לביקור בארץ.

הניצולים שפגשו חברי המשלחת של "פסג'ס" בחודש שעבר, הוא מוסיף, "נראו מפוחדים, כאילו חל בהם שינוי לכל החיים […] היה אפשר לראות שהם חווים שוב ושוב את הזוועות שהם היו עדים להן"

הניצולים שפגשו חברי המשלחת של "פסג'ס" בחודש שעבר, הוא מוסיף, "נראו מפוחדים, כאילו חל בהם שינוי לכל החיים […] היה אפשר לראות שהם חווים שוב ושוב את הזוועות שהם היו עדים להן", הוא אומר. "אין מילים לזה. אין מילים לזוועה, לרשע שהתרחש שם".

"פסג'ס" תרם 500 אלף דולר לטובת תמיכה פסיכולוגית בניצולי כפר עזה ונתיב העשרה, שניים מהיישובים שנפגעו ב־7 באוקטובר, ושלארגון יש מערכת יחסים ארוכה איתם.

יאני סלוקנגס בעצרת תמיכה בישראל בהלסינקי, פינלנד, אוקטובר 2023 (צילום: באדיבות המצולם)
יאני סלוקנגס בעצרת תמיכה בישראל בהלסינקי, פינלנד, אוקטובר 2023 (צילום: באדיבות המצולם)

20 מיליון דולר נוספים לתושבי הדרום הגיעו מהקרן לידידות בראשותה של יעל אקשטיין, בתו של מייסד הקרן, הרב יחיאל אקשטיין. ארגון הצדקה הגדול נסמך על תרומות של נוצרים במטרה לעזור לאלפי ישראלים ויהודים אחרים מדי שנה.

השגרירות הנוצרית הבינלאומית ירושלים גייסה עוד כמה מיליונים, שחלקם שימשו לשיפור מרחבים מוגנים ולפעילויות מוכנוּת אחרות הקשורות למלחמה. "אני מקווה שכשיהודים יראו נוצרים נוקטים עמדה נוכחת יותר באופן מוחשי, היחסים ישתנו לטובה. אני מקווה שזה יקרב אותנו כמשפחה", אומר ובר.

"בעתות שלום יש לנו את המותרות להיות קטנוניים וטריטוריאליים", אומר לניר. "אני חושב שאין ספק שהטבח האפיל לגמרי על הנושא הזה"

לעומתו, יוליוסן מנורווגיה מטיל ספק בכך שהסולידריות הנוצרית תשנה את דעתם של יהודים קיצונים. "מי שחושב שהנוצרים באמת באים כדי להפיץ את דתם ודאי יראה במעשים האלה אסטרטגיה מיסיונרית, למרבה הצער", הוא אומר.

הדרך להמשיך קדימה, לדעתו, היא "באמצעות אהבה, שאנחנו הנוצרים צריכים לשמר למרות האתגרים". המלחמה עם חמאס הכניסה לפרספקטיבה את המתיחות הקשורה בקיצונים יהודים, אומר הבישוף פול לניר, יו"ר מועצת המנהלים של קרן הידידות.

אנשי דת מסיירים בקיבוץ כפר עזה, שרבים מתושביו נרצחו ונחטפו בידי מחבלי חמאס, 29 בנובמבר 2023 (צילום: לירון מולדובן/פלאש 90)
אנשי דת מסיירים בקיבוץ כפר עזה, 29 בנובמבר 2023 (צילום: לירון מולדובן/פלאש 90)

אירוע התפילה ב־28 במאי ליד הכותל זעזע והטריד את לניר, בדומה לתקריות קודמות של הטרדה, אומר מנהיג הכנסייה מווינסטון סיילם שבקרוליינה הצפונית. "זה היה גרוטסקי לראות אנשים יורקים על נוצרים שעברו ברחוב בשקט כשהם מקיימים את אמונתם", הוא משחזר.

ב־3 באוקטובר ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בפומבי את הטרדות הנוצרים, ו"נדרש לזה", אומר לניר, בן 63 ואב לשניים. "בעתות שלום יש לנו את המותרות להיות קטנוניים וטריטוריאליים", אומר לניר. "אני חושב שאין ספק שהטבח האפיל לגמרי על הנושא הזה, שאני חושב שנמצא עכשיו מאחורינו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
איני אדם דתי אבל אני מצדיע לחברינו האוונגליסטים ולתמיכה הבלתי מסוייגת שלהם בישראל ובמכה שספגנו במתקפת החמאס ומגנה בתוקף ובזעזוע את ההתנכלויות הברבריות של הדתיים המשיחיים והחרדים הקיצוני... המשך קריאה

איני אדם דתי אבל אני מצדיע לחברינו האוונגליסטים ולתמיכה הבלתי מסוייגת שלהם בישראל ובמכה שספגנו במתקפת החמאס ומגנה בתוקף ובזעזוע את ההתנכלויות הברבריות של הדתיים המשיחיים והחרדים הקיצונים שלא משקפים את דעותיי ולא את דעותיהם של רוב רובו של הציבור הישראלי. אנחנו מחבקים אתכם ושמחים בתמיכתם! חבר בשעת צרה הוא כמו בן משפחה. תודה מכל הלב.

לא נעים לומר אבל הנצרות קנתה את השנאה הזאת בצדק, אלפי שנים של הרג השנאה שעשו ביהודים לא ישתנו בכמה שנים יפות, לדעתי הנצרות כדת צריכה לעבוד על הסברה חזקה ועמידה לצד הצדק בציבור הישראלי
עוד 1,225 מילים ו-5 תגובות
סגירה