משבר ביחסים בין ישראל לרוסיה בעקבות גזר הדין החמור של נעמה יששכר

על פי גורמים ישראלים בכירים, מדובר בסיפור "גלעד שליט 2" ● הישראלית, שברשותה נמצאו 9.6 גרם חשיש, נשפטה ל-7.5 שנות מאסר ● נתניהו: ביקשנו הקלות בעונשה ● ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, הכלוא בישראל, הוא קלף המיקוח של רוסיה ● בישראל ביתנו פנו לליכוד במטרה לדון בקווי היסוד של הממשלה הבאה

פוטין ונתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
נועם רבקין פנטון, פלאש 90
פוטין ונתניהו
07:21 עריכה

חבר הכנסת שלמה קרעי פנה למנכ"ל הליכוד צורי סיסו בדרישה להדיח מהמפלגה את בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן ודן תיכון, שלדבריו, "יצאו בשצף קצף נגד רשימת הליכוד ונבחריה בבחירות האחרונות". כך דיווחה הבוקר מורן אזולאי ב"ידיעות אחרונות".

קרעי ביקש להדיח את הארבעה באופן מיידי מהתנועה לאור "הצהרתם שלא יצביעו מחל בבחירות האחרונות". "הישארותם כחברי מפלגה ובוודאי כחברי מרכז כמוה כיריקה בפרצוף של המתפקדים ושל חברי מרכז הליכוד שעושים יומם ולילה לטובת התנועה", כתב קרעי.

בני בגין (מימין) ודן מרידור (צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90)
בני בגין (מימין) ודן מרידור (צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90)

הארבעה חברים במרכז הליכוד מתוקף התפקידים שבהם כיהנו בעבר. בגין, מרידור ואיתן כיהנו כשרים בממשלה, ותיכון כיהן כיושב ראש הכנסת. בימים האחרונים קיבלו כמה פעילי ליכוד מכתבים, שבהם נמסר להם שחברותם בתנועה נפסקת משום שפעלו נגד המפלגה במערכת הבחירות.

07:47 עריכה

"נתניהו מעביר את הזמן ומשחק משחקי האשמות, כדי להשיג את מה שהוא רוצה – להגיע לבחירות נוספות. כשאנחנו נקבל את המנדט המצב יהיה אחרת. אני מאמין שאז הסיכוי יגדל להקים ממשלה", כך אמר הבוקר חבר הכנסת עפר שלח מכחול לבן בראיון בכאן רשת ב'.

לסוגיית החזרת המנדט נדרש גם השר זאב אלקין, שאמר ש"ראש הממשלה מנסה להפוך כל אבן במטרה להגיע לממשלת אחדות. כשהוא יגיע למסקנה שאין שום סיכוי לעשות את זה, ולדעתנו הסיכוי יתחדש לקראת סוף התהליך – אז הוא יחזיר את המנדט לנשיא".

08:35 עריכה

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת הקימה אתמול שתי ועדות משנה – ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושבויים ונעדרים וועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף. "לנוכח המצב בעת הזו נדרש מאתנו להתכנס ולכן הוקמו הוועדות בהקדם על מנת לאפשר את מימוש אחריותן", אמר יושב ראש ועדת החוץ והביטחון גבי אשכנזי. אשכנזי אמר שבדיון הבא יוקמו ועדות נוספות, בהן ועדת משנה למוכנות העורף וועדת משנה למדיניות חוץ והסברה.

בראשות ועדת המשנה למודיעין יעמוד אשכנזי, והחברים בה יהיו משה (בוגי) יעלון ויאיר לפיד מכחול לבן, אבי דיכטר ויואב קיש מהליכוד ויואב בן צור מש"ס. בעד הצעה זו הצביעו אשכנזי וחברי הכנסת גדעון סער, דיכטר, בן צור, בני גנץ, יעלון, לפיד, יאיר גולן וקיש. אלי אבידר מישראל ביתנו התנגד.

שרן השכל מהליכוד נמנעה מלהשתתף בהצבעה ואמרה כי קשה לה לראות ועדה, בייחוד ביטחונית, שאין בה אף לא אישה אחת. "במשך שנים נשים נאבקו להגיע לעמדות כוח, ובמשך שנים נתפס שוביניסטית שנשים לא מבינות בנושאים ביטחוניים. הימים האלה חלפו", אמרה.

כן אושר הרכבה של ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף, בראשה יעמוד דיכטר, וחבריה יהיו השכל וסער מהליכוד, אלעזר שטרן ואורנה ברביבאי מכחול לבן, אלי אבידר מישראל ביתנו, נפתלי בנט מהימין החדש, עמיר פרץ מהעבודה-גשר ויאיר גולן מהמחנה הדמוקרטי. בעד ההצעה הצביעו אשכנזי, סער, דיכטר, בן צור, גנץ, יעלון, לפיד, גולן, קיש והשכל. אלי אבידר נמנע.​

08:44 עריכה

חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו פנה ליריב לוין מצוות המשא ומתן של הליכוד בבקשה לקיים פגישה, שבה ידונו בקווי היסוד של הממשלה הבאה.

09:54 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: יעקב ברדוגו, יואב יצחק ושרון גל הם כתבי חצר של נתניהו; כדאי שראש הממשלה ייזהר מאפקט הבומרנג (כתוצאה לא מכוונת של ניסיון לשכנע מאמץ הקהל עמדה מנוגדת).

10:31 עריכה

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, סיפר שפנו אליו חברי כנסת מסיעות שונות ושאלו אם 61 מחוקקים יכולים להציע מועמד משלהם לראשות הממשלה, לאור המבוי הסתום שאליו נקלע המשא ומתן הקואליציוני. כך פרסם אריק בנדר מ"מעריב". ינון השיב שיש למצות את ההליכים הקיימים, כלומר – תחילה על נתניהו להשיב את המנדט לנשיא. אז צפוי ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. אם ייכשל גנץ, ישוב המנדט לנשיא, ורק אז יוכלו 61 חברי כנסת להציע מועמד משלהם.

איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
11:10 עריכה

עשרות מוחים הפגינו מול ביתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן נגד האלימות בחברה הערבית.

בראיון לגלי צה"ל אמר הבוקר יושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה שעלות התוכנית הנדרשה לחברה הערבית היא חצי מיליארד שקל. "הממשלה יכולה להשיג תכנית כזו תוך שבוע", הוסיף. עודה אמר שבכוונת המפגינים להמשיך לקיים הפגנות. "אנחנו בדרך לחסום גם את מחלף איילון".

11:23 עריכה

לאורך מערכת הבחירות התגאה ראש הממשלה נתניהו, בין היתר, בקשריו עם נשיא רוסיה פוטין, אלא שהתפתחויות אחרונות מטילות ספק בטיב היחסים ההדוקים בין המדינות. לפי דיווחים, רוסיה דורשת בתמורה לשחרורה של נעמה יששכר, שבתיקה נמצאו תשעה של גרם של חשיש, את שחרורו של איש ההיי טק הרוסי אלכסיי בורקוב, שכלוא בישראל, וארצות הברית מבקשת את הסגרתו. בורקוב, שעסק בהאקינג, נעצר לפני שלוש שנים בעקבות צו מעצר של האינטרפול.

יששכר כלואה ברוסיה מאפריל, אז נעצרה כששהתה ברוסיה לצורך החלפת טיסה. היום עתיד בית המשפט ברוסיה לגזור את דינה. התביעה מבקשת להשית עליה שמונה שנות מאסר. נתניהו אמר למשפחתה של יששכר ששוחח עם פוטין בעניינה.

11:40 עריכה

שיטת המקל והגזר: שרת התרבות והספורט מירי רגב שיבחה את הזמר אביב גפן על שהופיע בהתנחלות אלקנה. בשנה שעברה ביקרה רגב את גפן, שאמר למתנחל שהתמודד בתוכנית "אביב או אייל", שמגוריו מעבר לקו הירוק "תוקעים את הסיכוי לשלום". לפי דיווחים, רגב אף פעלה כדי למנוע את הופעתו של גפן בטקס הדלקת המשואות.

12:31 עריכה

לא על הרבה יכולים להסכים אישים משני קצוות הקשת הפוליטית בישראל. המתקפה הטורקית על הכורדים היא, כנראה, אחד מאותם דברים.

12:40 עריכה

חבר הכנסת מיקי זוהר מתנגד להפסקת חברותם בליכוד של דן מרידור, בני בגין, מיכאל איתן ודן תיכון. הבוקר פורסם שחבר הכנסת שלמה קרעי פועל לבטל את חברותם של הארבעה בתנועה משום שפעלו נגדה בבחירות. זוהר כתב בחשבון הטוויטר שהארבעה "איבדו קצת את דרכם מהרגע שהפסיקו להשפיע, ניתן להסיק שהם תוקפים את ראש הממשלה בעיקר בשל התסכול הזה".

זוהר התייחס גם להתנהלותו של יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, והסביר גם אותה כנובעת "מכעס אישי ושמירת טינה" כלפי נתניהו.

13:04 עריכה

ראש המוסד יוסי כהן התראיין לשבועון "משפחה" ואמר: "עוד לא החלטתי אם אני רוצה לעבור לפוליטיקה. אני מקבל ריקושטים רבים על הדיווחים השונים. אנשים אומרים לי שאני יכול להיכנס לנעלי נתניהו. אני בהחלט רואה את עצמי בהנהגה הישראלית גם בעתיד. אבל עוד לא קיבלתי החלטה".

כהן התייחס גם למפקד כח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני:"הוא יודע מצוין שחיסול שלו הוא לא דבר בלתי אפשרי".

13:33 עריכה

בתאגיד השידור כאן פורסם כי רוסיה אכן פנתה לגורמים ישראליים והציעה את שחרור נעמה יששכר בתמורה לשחרור אלכסיי בורוקוב. לפי דיווח בחדשות 13, בכיר ישראלי אישר שהנושא אף עלה בשיחה של נתניהו ופוטין. עוד אמר הבכיר שבישראל השיבו לרוסים כי הדבר אינו אפשרי משום שבורוכוב עצור בהתאם לפסק דין חלוט של בית המשפט העליון.

14:25 עריכה

בישראל מברכים את ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, על זכייתו היום בפרס נובל לשלום

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין

יושב ראש כחול לבן, בני גנץ

14:39 עריכה

הכנסת תארח כנסים בנושא שקיפות וחדשנות של האיגוד הבין-פרלמנטרי, המייצג 179 מדינות – כך דיווח גדעון אלון ב"ישראל היום". ביולי האחרון פנה יושב ראש הכנסת אדלשטיין והציע שהכנסת תרכז פורום בינלאומי בנושא שקיפות. נשיאת האיגוד, גבריאלה קוובאס, והמזכ"ל, מרטין צ'וגונג, אישרו את היוזמה.

14:44 עריכה

בישראל חוששים שייגזר היום על נעמה יששכר, העצורה ברוסיה, עונש כבד. כן מביעים בירושים חשש ממשבר עם מוסקבה, לאחר שבישראל דחו את ההצעה לחילופי עצירים בין יששכר, שנעצרה בשל החזקת חשיש, לבין אלכסיי בורוכוב, מתכנת המבוקש על ידי האינטרפול ועצור בכלא הדרים. כך מדווח ברק רביד בחדשות 13.

15:19 עריכה

העורך הכלכלי של מעריב יהודה שרוני סבור, בטור הפרשנות הפוליטית שלו, שמשה כחלון עשוי להיתפש על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כנטל ולא כנכס, לאחר שבבחירות האחרונות התברר שהוא לא תורם לליכוד מנדטים – ואף גורע כאלה.

לדברי שרוני, "כחלון נרתע מבחירות נוספות שעלולות למחוק אותו סופית". "לנתניהו אין אלוהים", הוא כותב, "אם הוא העיף מהרגע להרגע מרשימת הליכוד את רועי פולקמן, מקורבו של כחלון, אין סיבה שכחלון לא יהפוך לקורבן הבא".

15:46 עריכה

יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון מוטרדת נוכח הרצח בקרית ים מהמשך האלימות נגד נשים בחברה הישראלית – ובעיקר מהיעדר הטיפול הממשלתי בנושא: "הם מעכבים יותר משנתיים את יישום התכנית למניעת אלימות במשפחה ושלוש שנים שדוחים את יישום החוק שיזמתי — להעניק סל שיקום למי שיצאו ממקלטים לנשים מוכות".

16:18 עריכה

האם חבר הכנסת וטייס הקרב במילואים מתן כהנא (הימין החדש) הוא אכן חבר הכנסת ה-1,000 של כנסת ישראל, כפי שפורסם ב"ישראל היום"? עקיבא נוביק, עיתונאי חשדן (חדשות 13), בדק את העניין הזה לעומק. אמ.לק: כן, בערך.

16:21 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, על פרשת נעמה יששכר, הישראלית הכלואה ברוסיה: "הענישה שהתביעה מבקשת אינה מידתית – נדרוש הקלות". בהודעה מטעם לשכת נתניהו נכתב עוד: "ראש הממשלה פעל באופן אישי בעניינה של נעמה יששכר בשבועות האחרונים. הוא שוחח על כך עם הנשיא פוטין בביקורו בסוצ'י לפני מספר שבועות וחזר והעלה את הנושא בשיחתם הטלפונית השבוע. ראש הממשלה ומדינת ישראל ימשיכו לעשות כל מאמץ מול הרשויות ברוסיה כדי לשחרר אותה ולהשיבה לחיק משפחתה".

17:05 עריכה

בית המשפט ברוסיה גזר על נעמה יששכר 7.5 שנות מאסר. הישראלית הורשעה בהברחת 9.6 גרם חשיש. גורמים ישראלים אישרו כי רוסיה לחצה על ישראל לבצע עסקה לשחרורה תמורת שחרורו של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, הכלוא בארץ. נתניהו: "פעלתי אישית בעניינה, העונש לא מידתי".

17:07 עריכה

הודעה לתקשורת של משרד החוץ, בעקבות גזר הדין שהוטל על נעמה יששכר ברוסיה בגין החזקה של 9.6 גר' חשיש:

ישראל רואה בחומרה את פסק הדין שניתן היום ברוסיה לאזרחית הישראלית, נעמה יששכר. מדובר בענישה כבדה חסרת פרופורציות כלפי צעירה ישראלית ללא עבר פלילי, אשר הייתה בטיסת מעבר בשדה התעופה במוסקבה, בדרכה לישראל. לצערנו, השלטונות הרוסיים לא נענו עד כה להפצרותנו לטפל במקרה בהלימה לנסיבות מעצרה.

17:20 עריכה

ח"כ אופיר כהן (הליכוד) מציג אומץ פוליטי נדיר וקורא, במכתב רשמי שממוען למנכ"ל הליכוד, להימנע מהדחת ה"נסיכים" דן מרידור, בני בגין, דן תיכון ומיכאל איתן, המואשמים בהתנגדות לכהונתו של בנימין נתניהו כראש התנועה. "חוזקה של תנועת הליכוד טמון במגוון הדעות שהיא מייצגת", כתב.

17:34 עריכה

ממשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר לאחר גזר הדין של נעמה יששכר ברוסיה כי ראש הממשלה מעריך מאוד את הנכונות של הנשיא פוטין להקדיש זמן לנושא ומקווה שהמאמץ יישא פרי בהמשך. 

17:56 עריכה

משפחתה של נעמה יששכר, לאחר מתן גזר הדין ברוסיה: "אנו פונים לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לבקשת עזרה – נעמה לא תחזיק מעמד בכלא, אנא הוציאו אותה משם. רוסיה החליטה לחטוף את נעמה ולהחזיק אותה כבת ערובה. היא לא פושעת. מקומה אינו בכלא הרוסי".

18:10 עריכה

עורכי דינה של נעמה יששכר יערערו על גזר הדין בפני ערכאה משפטית גבוהה יותר בתוך 10 ימים.

19:03 עריכה

לטענתו של יאיר נתניהו, "עיתונאי הברנז'ה", כהגדרתו, מתבלבלים כשהם מפקפקים ביחסי ישראל עם רוסיה (בנוגע למשבר סביב נעמה יששכר) ועם ארצות הברית (נוכח הסגת הכוחות האמריקאים מצפון סוריה): "יחסים טובים זה לא אומר שישראל שולטת ברוסיה ובאמריקה".

19:42 עריכה

אביעד גליקמן מחדשות 13 מביא פרטים חדשים בפרשה של הישראלית הכלואה ברוסיה נעמה יששכר ושל ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב: האמריקאים הציעו לבורקוב להיות מוסגר לארצות הברית ולקבל הקלות בעונשו  ; ישראל סירבה בעבר להצעה רוסית – ביצוע "החלפת שבויים" במקרה של מעצר ישראלי ברוסיה. 

19:48 עריכה

יערה שפירא מדווחת בכאן חדשות: על פי מקורות רוסיים, ברקע מעצרה של נעמה יששכר התקיימו מגעים עם ישראל בנוגע לעסקת חילופי עצורים. 

19:50 עריכה

ישראל כהן, דודה של נעמה יששכר, ב"אולפן שישי" (חדשות 13): "הייתי במוסקבה וראיתי את התהליך של להכניס אוכל לנעמה. זה היה מבייש. הם עשו את המשפט בכוונה בתקופת החגים כדי שעורכי הדין היהודיים שלה לא יהיו איתה".

19:51 עריכה

על פי דיווח של ברק רביד בחדשות 13, בכירים ישראלים התייחסו לפרשת נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שעצורה ברוסיה ואמרו: "זה סיפור גלעד שליט 2 – ברוסיה במקום בעזה. לקחו אותה בת ערובה". 

20:15 עריכה

ההערכה בקרב גורמים ישראלים בכירים: ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב קשור לסיפור המעורבות הרוסית בבחירות בארצות הברית – כך מדווח אביעד גליקמן בחדשות 13.

20:19 עריכה

יפה יששכר, אמה של נעמה, בריאיון לחדשות 13: "אין לה אפילו תנאי מאסר רגילים. אסירות רוסיות מקבלות תנאים יותר טובים ממנה. היא לא יכולה להתקשר, לא יכולה לכתוב ולקבל מכתבים. אפשר להעביר לה רק ספרים שהודפסו ברוסיה ועברו את הצנזורה שלהם".

20:38 עריכה

לאיתי אלמוג בר מהמחנה הדמוקרטי יש תיאוריה מעט מרחיקת לכת, אם כי לא לגמרי מופרכת, לגבי הקשר בין כליאתה של נעמה יששכר למעורבות של רוסיה בבחירות בישראל:

20:54 עריכה

מסתמן: הנשיא לא יעניק לנתניהו ארכה להקמת ממשלה ויעביר את המנדט לגנץ. לנתניהו נותרו עוד 12 ימים לנסות ולהקים ממשלה, ואם לא יחזיר את המנדט לריבלין עד אז – הוא יעבור לאחר 28 ימים לגנץ, שינסה בעצמו להרכיב ממשלה. כבר עם קבלת המנדט מהנשיא, בסביבת נתניהו הצהירו שהוא צפוי להחזירו מיד או זמן קצר לאחר קבלתו – אלא שעד כה נתניהו לא עשה זאת.

21:10 עריכה

דיווח בחדשות 12: לאחר השימוע שנערך לנתניהו בפני היועץ המשפטי לממשלה ובכירי הפרקליטות בתיקי 1000, 2000 ו-4000, לא נקבעו ימי השלמות חקירה, והמטרה היא להאיץ את לוח הזמנים ולהגיע להכרעה בתיקים תוך 5-6 שבועות, עד אמצע חודש נובמבר. 

21:12 עריכה

ברוך קרא מחדשות 13 מסכם את השימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "תיק 1000 נראה כחומה בצורה וההסברים שניתנו בשימוע לא הצליחו לסדוק אותה. טובות ההנאה ברורות ומוחשיות, יש עדה טובה מאוד ועדות תומכת של מילצ'ן. בתיקי 2000 ו-4000 המצב שונה וייתכן שהשימוע יעורר מחדש את המחלוקות הפנימיות סביבם"

21:38 עריכה

שר התקשורת דודי אמסלם, באולפן שישי (חדשות 12), בתגובה לטענות של לימור לבנת בסדרה "הליכודניקים", לפיהן הוא ניסה לשדל אותה למנות מקורבים לתפקידים בכירים במשרד: "מדובר באישה נוכלת ושקרנית. איך שהיא נכנסה למשרד החינוך היא פיטרה אבא של חבר שלנו מהסניף בירושלים, ולכן לא רצינו בכלל ליצור איתה מגע. היא לחצה אותנו באמצעות כמעט כל גורם ירושלמי בסופו של דבר נפגשנו ואמרנו לה שאנחנו לא רוצים לתמוך בה במועמדות לתפקיד שרת החינוך".

עוד הוסיף השר אמסלם: "אמרנו לה (ללבנת) שהיא לא ראויה להיות שרת החינוך, היא נעלבה – וכך הסתיימה הפגישה. היא משקרת במצח נחושה ואני הולך לתבוע אותה תביעת דיבה".

לדברי אמסלם, "במפגש הזה היו לפחות 7-8 אנשים, היא המציאה דבר שלא היה ולא נברא על מנת להכפיש אותי. מאז המפגש הזה לא החלפתי איתה מילה. היא התקשרה כמעט כל יום על מנת שנתמוך בה".

סגירה