אוחנה: ישראל תחליט בתוך ימים אם להסגיר את ההאקר הרוסי לארה"ב

שלושה מפגינים נעצרו במחאת פעילי הליכוד בפתח תקווה ● השר ארדן: גזר הדין של נעמה יששכר לא החלטה שיפוטית טהורה ● ח"כ ברביבאי: "נתניהו רוצה לבוא למשפט שלו מבלפור" ● ח"כ אבידר: "נתניהו צריך להחזיר את המנדט, צוותי המו"מ לא נפגשים" ● ח"כ ביטן: "קודם שכחול-לבן יסכימו למתווה הנשיא ואז יידברו על בלוק ה-55"

בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה בפתיחת מושב הכנסת ה-22 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה בפתיחת מושב הכנסת ה-22
12:11 עריכה

חבר הכנסת אחמד טיבי אומר כי הוא מודע לכך שאין פתרון קסם לאלימות והפשיעה בחברה הערבית ושנדרש אורך רוח. לדבריו, המחאה האזרחית תימשך. כך דיווח אריק בנדר ב"מעריב".

12:17 עריכה

אוסטרליה ופיג'י ישלחו כוחות לשמירת השלום שיוצבו בגבול שבין ישראל וסוריה, כך אמר ראש הממשלה סקוט מוריסון. הכוחות, שיפעלו מטעם האו"ם, יישלחו כבר בשבוע הבא. מוריסון אמר את הדברים בסוף השבוע בעת ביקורו בפיג'י. בהודעת של משרד ההגנה האוסטרלי נמסר שאין קשר בין הצעד לאירועים האחרונים באזור.

דיווח בנושא בסוכנות הידיעות רויטרס.

12:22 עריכה

יושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה: "אנחנו ממשיכים לעשות הכל כדי לשים סוף לאימות".

14:30 עריכה

המשבר הפוליטי – תמונת מצב. 17 ימים עברו מאז הטיל הנשיא ריבלין על ראש הממשלה נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. ליושב ראש הליכוד נותרו 11 ימים להשלים משימה זו. אם לא יופיע אל מן המכונה, נתניהו צפוי לנחול כישלון. במערכות בחירות קודמות, בנקודת זמן זו היה המועמד מבקש מהנשיא ארכה בת 14 ימים, וזה היה נעתר. כיום, לפי הסברה הרווחת במערכת הפוליטית, ריבלין לא ייתן ארכה, ונתניהו לא יתבזה בהגשת בקשה חסרת סיכוי. בסביבת ראש הממשלה אמנם אמרו פעמים רבות, שנתניהו ישיב את המנדט לנשיא ברגע שייווכח שאין בכוחו להקים ממשלה, אלא שכרגע ההערכה הרווחת גורסת שיושב ראש הליכוד ידחה את הקץ ככל הניתן.

ראובן ריבלין נותן לבנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: ראול ווטליף)
הנשיא ריבלין מטיל על נתניהו להקים ממשלה, 25 בספטמבר 2019 (צילום: ראול ווטליף)

לכשיודיע נתניהו שכשלו מאמציו להקים ממשלה או כשיפקע המנדט – המוקדם מבין השניים – אז יטיל ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה על יושב ראש כחול לבן, בני גנץ. תהיה זו הפעם הראשונה זה למעלה מעשר שנים, שבה מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אדם אחר, שאיננו בנימין נתניהו. אפשרות אחת היא שבעת הזו מי מחברי בלוק המפלגות – שכולל את הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הימין החדש והבית היהודי – יחבור לגנץ. אולם הסיכויים לצעד זה נחשבים נמוכים מאוד. תרחיש אחר, שממנו מזהירים בימין, הוא שכחול לבן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי – שמונים יחדיו 44 מנדטים – ינסו להשביע ממשלת מיעוט. אם הרשימה המשותפת תתמוך בממשלה זו, וישראל ביתנו תימנע או תיעדר מההצבעה, לממשלה זו יהיה רוב: 57 קולות לעומת 56 שיש לחברי הקואליציה הנוכחית, שכוללת את הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה. אביגדור ליברמן אמנם אמר הוא רואה בחברי הרשימה המשותפת אויבים, אך לא הודיע מפורשות שיימנע מצעד זה.

גנץ וליצמן (צילום: דוברות הכנסת)
גנץ וליצמן ביום השבעת הכנסת העשרים ושתיים, 3 באוקטובר 2019 (צילום: דוברות הכנסת)

אם גנץ ייכשל ולא יצליח להרכיב ממשלה בתוך 28 ימים, יחל פרק זמן של 21 יום, שבהם יוכל כל מועמד לנסות להשיג תמיכה של 61 חברי כנסת ולכונן ממשלה. אם איש לא יצליח לעשות כן – תתפזר הכנסת, ותוך שלושה חודשים ייערכו הבחירות לכנסת העשרים ושלוש.

14:38 עריכה

הקלישאה אומרת שיש חיים אחרי הפוליטיקה. שלי יחימוביץ' – שבתחילת החודש סיימה כהונה בת 13 שנים כחברת כנסת – מוכיחה שזה נכון.

יום כיפור אמנם עבר, ועיסוק במראה של פוליטיקאיות נחשב מיושן וסקסיסטי – אז נקווה שחברת הכנסת לשעבר תסלח לנו: אולי אלה המים, אבל נראה ששלי יחימוביץ' חזרה, ולו לרגע, ללוק המתולתל. אנחנו אהבנו.

16:30 עריכה

חברי הכנסת יוסף ג'בארין ואוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת השתתפו היום בישיבה מיוחדת של המועצה המקומית עארה-ערערה שבה הם קראו למשטרה לפעול למניעת רציחות נוספות במועצה.

זאת, לאחר שבמהלך הלילה נורה ונהרג אחד מתושבי עארה. במקביל, נורו הלילה גם איש דת ברמלה וצעיר בן 21 בחיפה, ושניהם נפצעו קשה.

18:59 עריכה

ח"כ מיקי חיימוביץ' שואבת השראה מהצטרפותה של ג'יין פונדה למאבק במשבר האקלים:

19:04 עריכה

ח"כ אביגדור ליברמן ושנואת נפשו שרת התרבות והספורט מירי רגב משבחים את ארטיום דולוגפיאט שזכה במדליית כסף באליפות העולם בהתעמלות:

19:32 עריכה

השגריר לשעבר דני איילון התייחס הערב למתקפה הטורקית בצפון סוריה, ואמר כי הנסיגה של טראמפ מהאזור היא "לא דבר כל כך נורא, כי הוא מציב סימן שאלה על היחסים בין טורקיה לרוסיה וגם איראן צריכה לתת תשומת לב ומשאבים לטורקים".

בנושא גזר הדין החמור לישראלית שעצורה במוסקבה על אחזקת סמים, איילון אמר כי "היתה כאן טעות, היו צריכים לשים את כובד המשקל בוושינגטון".

19:42 עריכה

"אנחנו מגיעים למערכת בחירות שלישית רק בגלל אדם. ביבי רוצה לצאת לבית המשפט מבלפור", אמרה הערב הח"כית אורנה ברביבאי, (כחול-לבן), בתכנית המטה המרכזי.

"לנו אין בעיה לשבת עם הליכוד, הנשיא מציע שיישבו שתי המפלגות, כשמגיעים קבוצה של מפלגות של 55 מנדטים, עם מי נשב? אנחנו בעד מי שיסכים לקווי היסוד שלנו".

ח"כ אלי אבידר, (ישראל ביתנו), אמר כי "נתניהו צריך להחזיר את המנדט כדי להניע את התהליך – הוא לא עושה משא ומתן, הצוותים לא נפגשים. בחרו בנו אנשים בגלל דבר ספציפי, התחייבנו לממשלת אחדות".

דוד ביטן, (ליכוד): "כחול-לבן עוד לא הודיעו שהם מסכימים למתווה הנשיא, קודם שיגידו את זה ואחר כך שיידברו על הגוש".

ח"כ לשעבר אופיר פינס: "אולי זה ייגמר בסבב של גנץ, שהוכיח שהוא יודע לחבר אנשים. זכותה של כחול-לבן לעמוד על כך שלא יכהן ראש ממשלה עם כתב אישום".

19:55 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה אומר הערב כי ישראל עדיין לא החליטה להסגיר את ההאקר הרוסי לארה"ב, שגם בג"צ קבע שהוא 'בר הסגרה' ולא 'חב הסגרה'. מדבריו עלה, כי גם מאסרה של נעמה יששכר ברוסיה ילקח בחשבון בשיקול אם להסגיר את ההאקר לארה"ב או שלא.

"המדינה צריכה ותעשה את כל המאמצים להשיב את נעמה הביתה, הבקשה שמונחת לפתחי נוגעת לאותו 'בר הסגרה' לארה"ב, ההאקר הרוסי. ההליך הוא בן 3.5 שנים, עבירות שבוצעו בחלקן בדארקנט בארה"ב, ולכן היא מבקשת את הסגרתו, אשקול בכבוד ראש את ההחלטה".

בהתייחס להיעדרות של עו"ד ליאת בן ארי מהשימוע לנתניהו, אמר אוחנה: "מה המסר שזה משדר? אולי היא לא חושבת שזה בלב פתוח ונפש חפצה? אולי היא חושבת שזה בכיס שלה? היה צריך להגיד לה שלא תצא לחופשה או שהשימוע ייערך אחרי שהיא חוזרת כדי שהצד השני ירגיש שיש מי שמוכן לשמוע. הוחלט לצערי שהשימוע לא יהיה בפומבי אבל יהיה בעל פה. גם ראש הממשלה היה רוצה שכל מי שמקבל החלטות בעניינו יהיו שם, זו ההזדמנות הראשונה שלו להתמודד עם החומר, אומרים שזה אלף קלסרים … זה לא נשמע סביר, (ההיעדרות של בן-ארי, ע.ש.). יש מישהו שלא מבין שזה התיק הפלילי החשוב ביותר בשנים האחרונות?"

"למה לפיד לא נחקר על שלושה מפגשים שהשחיר מהיומן שלו? גם על זה הפרקליטה צריכה לענות. הרגשה, לא של משחק מכור או תיק תפור אבל הדברים נראים לא טוב".

20:18 עריכה

שר הפנים גלעד ארדן ויו"ר כחול -לבן בני גנץ התייחסו הערב למאמץ לשחרר את נעמה יששכר הכלואה ברוסיה על אחזקת סם.

ארדן אמר לחדשות 13 את הדברים הבאים: "ההחלטה לא מידתית והיא מעבר להחלטה שיפוטית טהורה אבל היכולת לפעול היא לא באמצעות שיחות בתקשורת. רוה"מ כבר קיים שיחה עם פוטין והתחייב לפעול כדי לבטל את ההחלטה. בשלב זה לא יכול לומר שיש משהו חדש, המאמצים יימשכו עד שהעוול יתוקן".

 

20:23 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מגנה חילול קברים של גיבורי מלחמת העולם ה-1 בחיפה:

20:33 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורביץ והסופרת דורית רביניאן השתתפו הערב בהפגנה נגד השחיתות השלטונית בפתח-תקוה.

20:53 עריכה

אחרי החגים יתקיים דיון חירום על האלימות בחברה הערבית:

21:46 עריכה

שני מפגינים נעצרו בחשד להפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים במהלך הפגנת פעילי הליכוד מול בית היועמ"ש בכיכר גורן בפתח תקווה. החשודים יובאו לחקירה בתחנת המשטרה.

22:05 עריכה

מפגין שלישי נעצר במהלך ההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בחשד לתקיפת שוטר והפרת הסדר הציבורי.

22:07 עריכה

ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה במהלך ההפגנה נגד רצח נשיםבכיכר רבין בתל אביב כי "במקום לטפל בנגע האלימות הרצחנית נגד נשים, אנחנו רואים קיצוץ תקציבים ודחיקה של הנושא לתחתית סדר העדיפויות".

עוד אמרה חיימוביץ': "הקישור שנעשה לאחרונה בין אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בנושא לבין חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מבחיל בעיניי".

סגירה