הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר. והמפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי בדיון לקראת רמדאן. 3 במרץ 2024 (צילום: דובר צה״ל)
דובר צה״ל

כל הגורמים המעורבים בהכנות לרמדאן עסוקים במידור בן גביר - וניטרול השפעת חמאס

מערכת הביטחון פועלת ישירות מול נתניהו ובן גביר לא מעורב בדיונים על הר הבית - כולל העברת סמכויות לראש הממשלה ● במקביל, מצרים, קטאר ובמיוחד ירדן פועלות לשמירת השקט בהר הבית - בידיעה שסנוואר הוא היחיד שירוויח מהתפרעויות במהלך חג רמדאן ● פרשנות

הדיון המיוחד שאמור להיערך מחר (רביעי) אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין ההיערכות לקראת ראמדן, הכניס את כל הגורמים המעורבים – משטרה, צה"ל ושב"כ – לתזזית.

כולם זוכרים את הדיון הקודם לפני שבועיים, שבסיומו הכריז השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי עמדתו התקבלה על ידי ראש הממשלה, וההגבלות השנה בהר הבית יהיו מחמירות מתמיד. אלא שמאז דאג מישהו להדליף כי השר ימודר מכל מערכת קבלת החלטות בהר הבית. שלשום, בראיון לגלי צה"ל, בן גביר לא הכחיש את הדברים.

מערכת הביטחון, שהתנגדה להגבלות המחמירות של בן גביר, דאגה לצופף שורות. לדיון המשותף שלשום בלשכת הרמטכ"ל הרצי הלוי עם המפכ"ל קובי שבתאי וראש שב"כ רונן בר היו כמה מטרות. הראשונה, לתאם ולסנכרן את הפעילות של כל אחד מהגופים לקראת ובמהלך חודש רמדאן:

  • שב"כ אחראי על המספרים ופילוח האוכלוסיות שיאושרו להיכנס;
  • צה"ל על המעבר של הפלסטינים מהגדה לתוך מתחם אל-אקצא וממנו חזרה, כמו גם התיאום עם פלוגות מג"ב בעוטף ירושלים;
  • והמשטרה שאחראית על הסדר בהר הבית ובירושלים המזרחית.

אלא ששלושת הגופים לא הסתפקו רק בהודעה על הפגישה המשותפת, ודאגו להוציא ממנה גם תמונה של המפכ"ל, הרמטכ"ל וראש שב"כ ישובים סביב שולחן אחד. לתמונה הזו יש משמעות: המפכ"ל מחויב להבנות הבין-ארגוניות ולא לשר שמעליו. במילים אחרות, הלוי ובר העניקו לשבתאי חיבוק מהדהד, מקצועי, ממלכתי.

לתמונה הזו יש משמעות: המפכ"ל מחויב להבנות הבין-ארגוניות ולא לשר שמעליו. במילים אחרות, הלוי ובר העניקו לשבתאי חיבוק מהדהד, מקצועי, ממלכתי

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר. והמפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי בדיון לקראת רמדאן. 3 במרץ 2024 (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר. והמפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי בדיון לקראת רמדאן. 3 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)

ללא ספק זה ישפיע גם על ההחלטות בדיון. כבר עכשיו ברור שהכוונה של בן גביר להגביל את אזרחי ישראל הערבים תבוטל. הרמטכ"ל וראש שב"כ השתכנעו מההסבר של המפכ"ל בעניין הגבלת כמות המתפללים, ולכן ההמלצה היא להתחיל כנראה ב-60,000 מתפללים ולהגדיל בהמשך ככל שהשקט יישמר. במצב הזה תישקל גם הגדלת המכסה לתושבי הגדה המערבית.

מי שעוד נוכחת חזק מאוד מאחורי הקלעים היא ירדן. מאז תחילת המלחמה, הירדנים נמצאים כל העת עם אצבע על הדופק בעניין הר הבית. עובדתית, לא נרשמו בהר אירועים חריגים בחצי שנה האחרונה – חלק מהסיבות לכך הן הבנות שקטות עם בכירי הוואקף הירדני. השקט הזה, לדברי גורם ביטחוני שעוסק בהר הבית, הוא תולדה של השקט היחסי במזרח העיר מתחילת המלחמה.

"אנחנו בהחלט רואים ניסיון להחזיק את הילדים והצעירים קצר בקרב ההורים, המורים ומנהיגי קהילה", אומר הגורם לזמן ישראל. "יש אצלם הבנה שישראל במלחמה ולכן הנחישות שלה למנוע התפרעויות גדולה יותר. יש הקרנה ישירה של המצב הזה להר הבית ואנחנו מנסים לשמר את זה לרמדאן".

"אנחנו בהחלט רואים ניסיון להחזיק את הילדים והצעירים קצר בקרב ההורים, המורים ומנהיגי קהילה. יש אצלם הבנה שישראל במלחמה ולכן הנחישות שלה למנוע התפרעויות גדולה יותר"

בדיון מחר אצל ראש הממשלה אמורה מערכת הביטחון להציג לו את תכנית ההיערכות של כלל הגורמים עם סקירה של מספר תרחישים על הר הבית ודרכי התגובה לכל אחד מהם. התרחישים שיוצגו מסודרים בדרגות חומרה: מאירוע טרור על ההר ועד התבצרות המונים במסגד, וגם יידוי אבנים המוני לעבר הכותל שיצריך פינוי מתפללים.

מפגינים פלסטינים זורקים אבנים בהר הבית במהלך תפילות שישי של הרמדאן במסגד אל אקצא, 22 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
מפגינים פלסטינים זורקים אבנים בהר הבית במהלך תפילות שישי של הרמדאן במסגד אל אקצא, 22 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

כל אחד מהתרחישים האלה (וזו רשימה חלקית) יצריך את הכוחות לפרוץ אל רחבת ההר – ובמקרים הקיצוניים יותר, לפרוץ למסגד עצמו. סמכות הפריצה למסגד תידון גם היא אצל נתניהו, כאשר הכוונה היא שפריצה למסגד עצמו תאושר ישירות על ידו.

בן גביר צפוי כמובן להתנגד, שכן זו סמכות שנתונה בימים כתיקונם בידי המפכ"ל או מפקד המחוז. העברת הסמכות לראש הממשלה משמעותה דילוג מעליו, כשר האחראי.

בן גביר צפוי כמובן להתנגד, שכן זו סמכות שנתונה בימים כתיקונם בידי המפכ"ל או מפקד המחוז. העברת הסמכות לנתניהו משמעותה דילוג מעליו כשר האחראי

ואם יש נקודה אופטימית השנה היא העובדה שבשונה משנים קודמות, אין השקה בין חג הפסח לרמדאן. זה אמור להקטין באופן משמעותי את החיכוך בין יהודים למוסלמים על ההר.

כאן נכנס חמאס לתמונה. בשבועות האחרונים הוא מנסה ללבות את האש בירושלים לקראת החג. בסוף השבוע עצרה המשטרה 11 מסיתים במעצרים מנהליים, ועד החג המספר הזה צפוי לגדול.

במערכת הביטחון מתחזקת ההערכה כי יחיא סנוואר מעדיף מלחמה ברמדאן בכדי למקד את תשומת הלב העולמית לפלסטינים ולהציג את חמאס כמגן ירושלים.

מפגינים פלסטינים מניפים דגלי חמאס ברחבת מסגד אל אקצא במהלך תפילות שישי בחג הרמדאן, 22 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
מפגינים פלסטינים מניפים דגלי חמאס ברחבת מסגד אל אקצא במהלך תפילות שישי בחג הרמדאן, 22 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

הפרסום אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל" כי סנוואר כבר שבוע לא יוצר קשר עם המתווכים, מחזק את ההערכה הזו. על פי הפרסום, המסר האחרון של סנוואר היה שיש זמן, אין לחץ להגיע לעסקה. מבחינת מצרים, קטאר ובמיוחד ירדן האינטרס הפוך – הן צריכות רמדאן שקט.

על פי הפרסום, המסר האחרון של סנוואר היה שיש זמן, אין לחץ להגיע לעסקה. מבחינת מצרים, קטאר ובמיוחד ירדן האינטרס הפוך – הן צריכות רמדאן שקט

גורם ישראלי בכיר שמצוי בהכנות הביטחוניות לקראת החג ובתיאום הבינלאומי של ישראל מגדיר את מצב הדברים כאינטרס משותף: "כל הצדדים מבינים שהתפרעויות בהר הבית במהלך רמדאן ישרתו השנה רק גורם אחד – את חמאס".

עוד 708 מילים
סגירה