חיילים שוודים בתרגיל צבאי ליד שטוקהולם, 27 בפברואר 2024 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Jonathan NACKSTRAND / AFP
חיילים שוודים בתרגיל צבאי ליד שטוקהולם, 27 בפברואר 2024

הקרב על אירופה

שנתיים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה וכמה חודשים לפני הבחירות בארה"ב, ברית נאט"ו החליטה להפוך את המטה המנומנם שלה למרכז פיקוד מלחמה חדש, שיסמן מבעוד מועד מטרות בעומק רוסיה ● "המפתח להרתעה יעילה הוא המחשת היכולת להסב כאב ממשי לרוסיה"

שנתיים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה וכמה חודשים לפני הבחירות בארה"ב, ברית נאט"ו החליטה להפוך את המטה המנומנם שלה למרכז פיקוד מלחמה חדש, שיסמן מבעוד מועד מטרות בעומק רוסיה ● "המפתח להרתעה יעילה הוא המחשת היכולת להסב כאב ממשי לרוסיה"

FP בקיץ 2022, כשהפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה בת שישה חודשים בלבד, גורמים בנאט"ו חששו יותר מתמיד כי יום יבוא והם ייאלצו לשלוח מאות אלפי חיילים להילחם ולמות בקרב נגד הרוסים.

כשהמלחמה הגיעה לפתחה של נאט"ו, ניצבה בפני הברית שאלה קיומית: האם להגן על כל סנטימטר הכלול בתחומה? כריסטופר קבולי – גנרל ארבעה כוכבים בצבא ארה"ב – שמונה למפקד צבא הברית בחודש יולי 2022, החליט שלא.

קבולי הורה לקציניו הבכירים להכין תוכנית להפיכת המטה העליון של כוחות הברית באירופה (SHAPE) – המטה של נאט"ו במונס, בלגיה, שאיבד את מרבית כוחו לאחר המלחמה הקרה – למרכז פיקוד מלחמה ראוי. "ההנחיה הראשונית שלו, שהתחילה את כל זה, הייתה: אני צריך להיות מסוגל לפקד", מספר קולונל בריאן פריזל, מנהל פרויקט מטה הלחימה האסטרטגית של SHAPE.

חידוש מטה הברית הוא רק מרכיב אחד ברפורמה הצבאית השאפתנית ביותר שנאט"ו החלה בה מזה שנים. נאט"ו החליטה להגדיל פי שמונה את כוח התגובה שלה. במקביל, חדר המלחמה במונס עוצב מחדש כדי לאפשר גיוס של כוחות תגבורת ולמפות מטרות ארוכות טווח על אדמת רוסיה עוד לפני שפורצת מלחמה.

מוטיס קרב בלגים חולים מעל מפקדת נאט"ו באירופה, 4 במאי 2016 (צילום: Thierry Monasse / AFP)
מטוסי קרב בלגים חולפים מעל מפקדת נאט"ו באירופה, 4 במאי 2016 (צילום: Thierry Monasse / AFP)

באביב הזה, לראשונה, כוחות נאט"ו יתרגלו את תוכניות המלחמה החדשות הללו בעורף האירופי. גיבוש התוכניות יכול היה להימשך עוד שנים רבות. "מדובר על עשורים – אולי אפילו רבים", אומרת בקה ואסר, עמיתה בכירה בתוכנית ההגנה של המרכז לחברה אמריקאית חדשה שבסיסו בוושינגטון.

אבל למלחמה באוקראינה כבר מלאו שנתיים. רוב מדינות נאט"ו מחזקות את ההגנה ומייצרות פגזי ארטילריה. צבא רוסיה משתקם בקצב מהיר מכפי שמישהו ציפה – וארה"ב נמצאת במרחק של שמונה חודשים בלבד מבחירות לנשיאות, שבהן המועמד המוביל מטעם הרפובליקאים דונלד טראמפ, כבר מביע ספק גלוי באכיפת סעיף 5 של אמנת נאט"ו, העוסק בהגנה עצמית, אם ייבחר לנשיאות.

צבא רוסיה משתקם בקצב מהיר מכפי שמישהו ציפה – וארה"ב נמצאת במרחק של שמונה חודשים בלבד מבחירות לנשיאות. טראמפ כבר הביע ספק גלוי באכיפת סעיף 5 של אמנת נאט"ו

כל זה אומר כי הברית אולי לא יכולה לחכות עשורים כדי להתארגן מחדש. "זאת השאלה הפתוחה", אומרת ואסר. "האם לנאט"ו באמת יש את הזמן הזה?"

הדבר הראשון שרואים במטה העליון של הכוחות באירופה הוא הבונקר. מבנה הבטון המסיבי – שנבנה ב־1985, כשמטה צבא נאט"ו נשא על גבו מטרה גרעינית סובייטית – מתנשא מעל מגרש החניה.

מפקדת נאט"ו בבריסל, 27 בפברואר 2024 (צילום: JOHN THYS / AFP)
מפקדת נאט"ו בבריסל, 27 בפברואר 2024 (צילום: JOHN THYS / AFP)

הבונקר לא בנוי לעמוד בפיצוץ גרעיני רוסי מודרני – אי אפשר לחפור עמוק מספיק כדי להתגונן מפניו – אבל הוא סמל למה שהמטה העליון היה בשיא המלחמה הקרה: מרכז העצבים המרכזי של שלושה מיליון החיילים ו־100 הדיוויזיות של צבא נאט"ו באירופה.

זה גם המקום שבו קבוצה של מתכנני נאט"ו מחצי תריסר מדינות עשו את הצעדים הראשונים לקראת בנייה מחודשת של פיקוד הצבא המנומנם. כשהקרמלין הכין יותר מ־100 אלף חיילים לפלישה לאוקראינה בסוף 2021 ובתחילת 2022, נאט"ו ניידה מטוסים, גלגלה טנקים וחיזקה את האגף המזרחי ביותר מ־8,000 חיילים מ־30 מדינות.

מתוך כ־3,000 עובדי ה־SHAPE, הופיעו 30 בלבד. אותה קבוצת מתנדבים בלתי מאורגנת, שהתחייבה לעבודה בלילות ובסופי השבוע, הפכה ל"צוות טייגר", שהחל להכין – ועדיין מכין – את מטה נאט"ו למלחמה

בשלב הזה, נאט"ו שוב הייתה זקוקה למערכת עצבים מרכזית שתפקד עליהם. כל מי שעובד במטה העליון קיבל הזמנה פתוחה להצטרף לפגישת תכנון בבונקר בשבת אחר הצוהריים בסוף הסתיו של 2022. מעטים עשו זאת.

מתוך כ־3,000 אנשים שעובדים ב־SHAPE, הופיעו 30 בלבד. אותה קבוצת מתנדבים בלתי מאורגנת, שהתחייבה לעבודה בלילות ובסופי השבוע, הפכה ל"צוות טייגר", שהחל להכין – ועדיין מכין – את מטה הצבא של נאט"ו למלחמה.

תרגיל משותף של חיילים נורווגים ואוקראינים לשיפור שיטות הלחימה של נאט"ו, 25 באוגוסט 2023 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
תרגיל משותף של חיילים נורווגים ואוקראינים לשיפור שיטות הלחימה של נאט"ו, 25 באוגוסט 2023 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)

חברי הצוות הגיעו מכל המטות ברחבי אירופה, בכלל זאת דנמרק, ליטא ובריטניה. חלקם שודלו על ידי הבוסים שלהם בשרשורי דוא"ל ארוכים. חלקם סיפרו על כך לעמיתיהם ושכנעו אותם להצטרף. פריזל סיפר על המהלך לכמה מהם בעצמו. קנת' בסגארד, קצין מבצעים מיוחדים דני, גילה שלסדר היום יש מעט מאוד קשר למבצעים מיוחדים, אך הוא בכל זאת הגיע. החשש מפני החמצה היה חזק מדי.

הם לא בזבזו זמן. בהובלתו של גנרל שלושה כוכבים צרפתי הם ניגשו ישר לפרות הקדושות של נאט"ו. הדיון בן השעתיים הפך בסיס לסדרת "אמיתות קשות". המטה העליון כבר לא היה שימושי. הוא נבנה לעתות שלום, לא להדיפת מתקפה רוסית. הוא כבר לא "התאים למטרה", אומר פריזל.

חברי הצוות הגיעו מכל המטות ברחבי אירופה, בכלל זאת דנמרק, ליטא ובריטניה. חלקם שודלו על ידי הבוסים שלהם בשרשורי דוא"ל ארוכים. חלקם סיפרו על כך לעמיתיהם ושכנעו אותם להצטרף

לקבוצה היו שיעורי בית: למסור עדכון לקבולי בתוך שמונה שבועות בלבד, תוך דילוג על ארבע דרגות בשרשרת הפיקוד. והיו בה רק ארבעה מתכננים במשרה מלאה.

בדצמבר 2022 הם כתבו טיוטה ראשונה של תיאור התפקיד החדש של SHAPE. היו בה כחצי תריסר נקודות. הטיוטה כללה תכנון למלחמה וכן הקצאת משאבים ופיקוד עליה.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ושר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה מגיעים לכינוס שרי החוץ של נאט"ו במטה נאט"ו בבריסל, 7 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys)
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ושר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה מגיעים לכינוס שרי החוץ של נאט"ו במטה נאט"ו בבריסל, 7 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys)

ה־SHAPE גם עדיין היה צריך לייעץ למזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בענייני מדיניות צבאית ולהפוך את המחויבות הפוליטית שמביעות 31 המדינות בפסגות נאט"ו – בניסוח זהיר ובז'רגון דיפלומטי – למציאות צבאית: חיישנים, רובים, חיילים וחטיבות בשטח.

ואז היה עליהם לשכנע גם את שאר המטות. "בנאט"ו אתה צריך לבנות קונצנזוס", אומר לוטננט קולונל אלכס פרייס, קצין צבא בריטי המעורב בפרויקט. "למדתי את זה בדרך הקשה". "צוות טייגר" לא היה זקוק לשכנוע. הבעיה הכי גדולה הייתה לגרום לשאר ה־SHAPE להבין מה אמור לעשות ה"מטה ללוחמה אסטרטגית".

תפקידו של הפיקוד הוא לומר מי הולך לאן – ובמה הוא הולך לפגוע. במשך שנים זה היה הפוך. שלושת פיקודי הכוח המשותף של נאט"ו עשו עבור ה־SHAPE את רוב העבודה

תפקידו של הפיקוד הוא לומר מי הולך לאן – אם זה מפציץ, מטוס קרב או מערכת ארטילריה רקטית – ובמה הוא הולך לפגוע. במשך שנים זה היה הפוך. שלושת פיקודי הכוח המשותף של נאט"ו, שאמורים לחלק את האחריות לביטחון באירופה וברחבי האוקיינוס האטלנטי ולדווח חזרה למונס, עשו עבור ה־SHAPE את רוב העבודה.

הם ניהלו את המופע במלחמות בבוסניה, בקוסובו, בלוב ובאפגניסטן, שם עוצמתו של צבא נאט"ו הופעלה בעיקר בתקיפות אוויריות – לא באמצעות חיילים בשטח – כדי לעצור את הטנקים הרוסים.

הריסות של בניין מגורים בבורודינקה, אוקראינה, אחרי הפגזת הרוסים, 5 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)
הריסות של בניין מגורים בבורודיאנקה, אוקראינה, אחרי הפגזה רוסית, 5 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)

כשפוטין פלש לאוקראינה, כ־80% מעבודת ה־SHAPE היה לדווח לסטולטנברג, המנהיג האזרחי של נאט"ו. "אנחנו לא היינו האחראים", אומר לוטננט גנרל הובר קוטרו הצרפתי, סגן הרמטכ"ל של SHAPE, שמפקח על מאמצי השינוי של המטה.  זה עבד במלחמות הקטנות של שנות ה־90, אבל הדמיות ממוחשבות הבהירו במהרה כי הגישה הזאת לא תעבוד בקנה מידה גדול יותר.

בתרגיל דיגיטלי שנערך בספטמבר 2022, בכירים בנאפולי, איטליה – מרכז כוחות הצי של נאט"ו – ובברונסום, הולנד – מרכז העצבים של כוחות היבשה של נאט"ו – ביקשו מ־SHAPE לקחת צעד אחורה. כלומר, לתת להם רובים, חיישנים וחיילים – והם יתוו את המטרות.

ברגע שהקליעים המדומים החלו להתעופף במלחמה הדיגיטלית של נאט"ו עם "אוקאסוס" – גוש של ארבע מדינות בדיוניות המדמות את רוסיה – המפקדים הזוטרים יותר נתקלו בקיר

ברגע שהקליעים המדומים החלו להתעופף במלחמה הדיגיטלית של נאט"ו עם "אוקאסוס" – גוש של ארבע מדינות בדיוניות המדמות את רוסיה – המפקדים הזוטרים יותר נתקלו בקיר. מי יתעדף את המאמץ העיקרי? מי ייתן להם משאבים? ומי יגייס כוחות מילואים? הם נזקקו ל־SHAPE שיעשה זאת.

קבולי לא נהג עם "צוות טייגר" ביד רכה. הקבוצה החמיצה נקודה מרכזית – סימון מטרות אסטרטגי. אם ולדימיר פוטין יורה לכוחות הרוסיים לפלוש לאדמת נאט"ו, קבולי יודע שעליו להיות מסוגל להשיב מלחמה ולפגוע במטרות בעומק רוסיה כדי לשתק את תעשיית המלחמה של הקרמלין ולקטוע את השרשראות הלוגיסטיות של הרוסים.

חיילים פולנים בתרגיל צבאי של נאט"ו, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)
חיילים פולנים בתרגיל צבאי של נאט"ו, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)

מאז סוף המלחמה הקרה, רוב מדינות נאט"ו העדיפו לשמור על יחסים טובים עם רוסיה. מעטות מהן חשו בנוח עם סימון מטרות צבאיות בחצר האחורית של הקרמלין, מחשש שבוריס ילצין, ואחריו פוטין, יראו זאת כחרחור מלחמה. אז הן ויתרו על הכוח הזה.

"גילינו שבעתות שלום ל־SHAPE, למעשה, לא הייתה סמכות לסמן מטרות, משום שזה היה רגיש מבחינה פוליטית", אומר פריזל. אם הייתה פורצת מלחמה, המתכננים של צבא נאט"ו היו צריכים להתחיל לתכנן את המטרות הרוסיות מאפס.

מאז סוף המלחמה הקרה, רוב מדינות נאט"ו העדיפו לשמור על יחסים טובים עם רוסיה. מעטות מהן חשו בנוח עם סימון מטרות צבאיות בחצר האחורית של הקרמלין, מחשש שילצין ופוטין יראו זאת כחרחור מלחמה

אוקראינה שינתה את הכול. בקיץ 2023, במהלך הפסגה השנתית בווילנה, ליטא, הברית העניקה ל־SHAPE פה אחד את היכולת לבצע מיקוד מטרות. עתה, לראשונה מאז סוף המלחמה הקרה, SHAPE משתמש בסמכות הזאת בעת שלום.

המתכננים של נאט"ו מחליטים עתה מה יהיו המטרות על אדמה רוסיה. הם מתכננים אותן עבור נאפולי, ברונסום והפיקוד האמריקאי של נאט"ו בנורפולק, וירג'יניה, ומעבירים את המטרות הפוטנציאליות דרך כל המשוכות המשפטיות.

הגנרל האמריקאי כריסטופר קבולי בשימוע בסנאט האמריקאי בוושינגטון, 26 במאי 2022 (צילום: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
הגנרל האמריקאי כריסטופר קבולי בשימוע בסנאט האמריקאי בוושינגטון, 26 במאי 2022 (צילום: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

קבולי היה צריך למקד גם את עיניה של נאט"ו במטרה. עד הקיץ האחרון, מרכז הפיקוח של SHAPE, שעובד מסביב לשעון, הכיל רק תריסר מושבים. בתום פרויקט בנייה של שלושה חודשים, המרכז גדול כעת פי שבעה ומתאים לכוח עבודה של 85 אנשים.

אולם, לא מדובר רק במרכז פיקוח. גורמים בנאט"ו רואים בו את מרכז העצבים של כל מבצעי צבא נאט"ו. כאשר מכניסים את כל המומחים האלה לחדר אחד, בתוך שניות אחדות, כמה סיבובי כיסאות ושתי שיחות טלפון, צוות המבצעים הרב־תחומי יכול לתת לקבולי ולעוזריו את כל מה שהם צריכים כדי להגיב למתקפה רוסית.

כאשר מכניסים את כל המומחים האלה לחדר אחד, בתוך שניות אחדות, כמה סיבובי כיסאות ושתי שיחות טלפון, צוות המבצעים הרב־תחומי יכול לתת לקבולי ולעוזריו את כל מה שהם צריכים כדי להגיב למתקפה רוסית

"בוא נגיד שיש דיווח על רקטה רוסית או על חלק מכטב"ם שנוחתים ברומניה", אומר פריזל. "קצינת המשמר הבכירה יכולה להסתובב בכיסא שלה ולומר, 'אוקיי, יש לנו את הדיווח הזה. תנו לי את המומחה לנושא הגיאוגרפי'". הם יכולים לתדרך את קבולי בתוך דקות מקבלת ההתרעה.

הם עדיין דואגים לכך שכל האנשים הנכונים יהיו במקום. בעת משבר, אין זמן לדפדוף בספר הטלפונים; SHAPE זקוק לקצינים בבונקר שיוכלו לכוון את קבולי מייד למפקדים היבשתיים, האוויריים והימיים של נאט"ו. הרעיון הוא להיות מסוגלים ליצור קשר ממונס עם רובאי באגף המזרחי – אם תפרוץ מלחמה – כמעט באופן מיידי.

חיילים אמריקאים בתרגיל של נאט"ו בצפון פולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)
חיילים אמריקאים בתרגיל של נאט"ו בצפון פולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)

"המפתח להרתעה יעילה הוא המחשת היכולת להסב כאב ממשי לרוסיה", אומר בן הודג'ס, לשעבר ראש צבא ארה"ב באירופה וכעת יועץ לוגיסטי בכיר בנאט"ו. "אם אתה רוצה למנוע מהרוסים לקבל החלטה איומה, זה אומר שאנחנו צריכים להיות מוכנים לנוע מהר כמוהם – או מהר יותר".

שנתיים לאחר הפלישה הרוסית, מדינות נאט"ו יציבו 150 אלף חיילים באגף המזרחי. אבל לנאט"ו אין חיילים משל עצמה. אין לה טנקים. אין לה מטוסי קרב. זהו תפקידה של כל מדינה להכין את החיילים, הטנקים והמטוסים שלה לצאת לדרך כשהברית מבקשת.

במשך עשורים ל־SHAPE הייתה מעט מאוד סמכות כלפי חיילים במדינות נאט"ו. אבל הפלישה הרוסית הניעה את המדינות הללו להעניק לקבולי סמכות רבה יותר

"את הקטסטרופה הכי גדולה אפשר לסכם בשתי מילים: מאוחר מדי", אומר קוטרו. במשך עשורים ל־SHAPE הייתה מעט מאוד סמכות כלפי חיילים במדינות נאט"ו. אבל הפלישה הרוסית הניעה את המדינות הללו להעניק לקבולי סמכות רבה יותר. הוא יכול לשנות את רמת כיסוי ההגנה האווירית באירופה; הוא יכול להזיז את שני כוחות המשימה הימיים הנייחים של נאט"ו בים.

הוא גם יכול להגדיל את שמונה יחידות הקרב שעל הגבול הרוסי מגדודים, הכוללים קצת יותר מ־1,000 חיילים, לחטיבות, הגדולות לפחות פי שלושה. חלק מהכוחות כבר בדרך.

חיילים שוודים בתרגיל צבאי ליד שטוקהולם, 27 בפברואר 2024 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
חיילים שוודים בתרגיל צבאי ליד שטוקהולם, 27 בפברואר 2024 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)

קבולי עדיין לא יכול להורות לחיילים לפתוח באש, אבל הוא יכול להורות לכוחות נוספים לנוע לחזית – או להכין אותם לתנועה. וכעת יש לו בפיקודו 300 אלף חיילים שמוכנים לפעול ולהגיב במקרה של משבר – כמעט פי שמונה ממה שהיה לו לפני המלחמה. הם נקראים כוח התגובה של הברית.

ברגע שיופעל ביולי, הכוח שגובש לאחרונה יתאמן פעמיים בשנה – פעם אחת בהדמיית טרום משבר ופעם נוספת במבצע המדמה מלחמה אמיתית. המטרה היא לשלוח מסר ברור לרוסיה: אל תחצי את הגבול.

קבולי עדיין לא יכול להורות לחיילים לפתוח באש, אבל הוא יכול להורות לכוחות נוספים לנוע לחזית – או להכין אותם לתנועה. וכעת יש לו בפיקודו 300 אלף חיילים שמוכנים לפעול ולהגיב במקרה של משבר

"כל אונייה שמפליגה, כל מטוס שממריא, כל טנק שמתגלגל, שולחים מסר", אומר גונר ברוגנר, גנרל כוכב אחד גרמני שמשרת כעוזר הרמטכ"ל קבולי לפיתוח ואימון כוחות נאט"ו. "אנחנו מוכנים".

הכוח החדש נועד להיות חוד החנית של נאט"ו, בדומה לדיוויזיה המוטסת ה־82 של צבא ארה"ב – כוח כוננות מוצנח של הפנטגון, שנפרס באפגניסטן למאמץ הפינוי ב־2021 ולאחר מכן שימש ככוח בשטח בפולין כשהחלה המתקפה המלאה של רוסיה על אוקראינה.

חייל בריטי בתרגיל של נאט"ו בצפון פולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)
חייל בריטי בתרגיל של נאט"ו בצפון פולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)

השלב הבא הוא להחזיק עתודות גדולות יותר של כוחות המוכנים למלחמה בהתאם לסעיף 5 באמנת הברית, נוסף על יחידות הקרב באגף המזרחי. הגודל של אותם כוחות יהיה איפשהו בין זה של כוח התגובה המהירה המונה 300 אלף חיילים לבין יותר מ־3.2 מיליון החיילים ב־31 הצבאות של נאט"ו.

כל יחידה תהיה אחראית להגן על שטח אדמה שיוקצה לה ותתאמן על בסיס תוכניות המלחמה של נאט"ו. קבולי יכול להורות לחלק מהכוחות האלה להיות מוכנים לאלתר, לחלקם בהתראה של חודש ולאחרים בתוך שישה חודשים.

הכוח החדש נועד להיות חוד החנית של נאט"ו, בדומה לדיוויזיה המוטסת ה־82 של צבא ארה"ב – כוח כוננות מוצנח של הפנטגון, שנפרס באפגניסטן למאמץ הפינוי ב־2021

"זה סוג התהליך שאנחנו עוברים", אומר גורם בכיר בנאט"ו, שביקש להישאר בעילום שם בהתאם לכללי היסוד של הברית. "אנחנו הולכים לבעלות ברית ואומרים, 'מה יש לכן? מה אתן יכולות להביא לשולחן במצב של סעיף 5?'"

אף שהוצאות ההגנה באירופה גדלו בכמעט שליש בעשור האחרון, ו־20 מהמדינות עשויות להגיע השנה ליעד של 2% הוצאות הגנה שקבעה הברית, ישנם תן–וקח מתמשכים. בנאט"ו, לחברות יש כפתור שליטה באמצעות אספקת כסף וחיילים. סירוב של אחת החברות יכול לגרום כאב ראש גדול.

דגל עם הלוגו של נאט"ו (צילום: JOHN THYS / AFP)
דגל עם הלוגו של נאט"ו (צילום: JOHN THYS / AFP)

יוון סירבה להשתתף בתקיפות האוויריות על יוגוסלביה לשעבר בשנות ה־90; בהתערבות הצבאית של נאט"ו ב־2011 לסגירת שמי לוב, גרמניה סירבה לשלוח מטוסי בקרה.

לדברי הגורם הבכיר, מדינות אירופאיות יצטרכו להשקיע במערכות נשק ובהכשרה. עד כה הן סמכו על האספקה האמריקאית בתחומי ההגנה האווירית וההגנה מפני טילים, ארטילריה וטילים ארוכי טווח, שליטה ובקרה ומערכי קרבות יבשתיים.

סימן השאלה הגדול ביותר הוא טראמפ. הנשיא לשעבר, והמועמד הרפובליקאי המוביל בבחירות 2024, שופך מים קרים על ההתחייבות של נאט"ו להגנה עצמית

סימן השאלה הגדול ביותר הוא טראמפ. הנשיא לשעבר, והמועמד הרפובליקאי המוביל בבחירות 2024, שופך מים קרים על ההתחייבות של נאט"ו להגנה עצמית. אם מדינות אירופה לא ישלמו עבור ההגנה, הוא אמר החודש בעצרת בחירות, הוא יעודד את רוסיה לתקוף אותן.

(בכירים בנאט"ו השיבו אש: הגם שהברית הציבה לחברותיה יעד להוצאות על הגנה, החברות בארגון אינה מותנית בתשלום. "זה לא קאנטרי קלאב", אמרה ל־CNN ג'וליאן סמית, שגרירת ארה"ב בנאט"ו).

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב והנשיא לשעבר דונלד טראמפ באירוע קמפיין בפנסילבניה, 9 בפברואר 2024 (צילום: Spencer Platt/Getty Images/AFP)
המועמד הרפובליקאי לנשיאות ארה"ב והנשיא לשעבר דונלד טראמפ באירוע בחירות בפנסילבניה, 9 בפברואר 2024 (צילום: Spencer Platt/Getty Images/AFP)

הרטוריקה של טראמפ אולי לא הייתה מהווה בעיה קיומית עבור נאט"ו בימים של מבצעים התנדבותיים כמו בקוסובו ובלוב; אבל אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה הכול השתנה. "סעיף 5 שונה באופן מהותי", אומר הגורם הבכיר. "לאף אחד אין פטור".

כאשר כיהן כשר ההגנה של אסטוניה, בשנים 2016–2017, מרגוס צהקנה ועוזריו ספרו יותר מ־120 אלף חיילים רוסים מתאספים מעבר לגבול הבלטי של המדינה. פוטין יכול היה לשלוח את החיילים הללו לקרב בתוך 24 עד 48 שעות. "כל מה שהיה דרוש הוא פקודה מהקרמלין", אומר צהקנה, שמשמש כיום כשר החוץ של אסטוניה.

הרטוריקה של טראמפ אולי לא הייתה מהווה בעיה קיומית עבור נאט"ו בימים של מבצעים התנדבותיים כמו בקוסובו ובלוב; אבל אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה הכול השתנה

הפלישה הזו מעולם לא התרחשה. היום, שנתיים לאחר שהכוחות הרוסיים החלו לנוע מעבר לגבול ואל תוך אוקראינה, רוב החיילים שנערכו לאורך הגבולות של שלוש מדינות ברית המועצות לשעבר שבאגף המזרחי של נאט"ו – אסטוניה, לטביה וליטא – כבר אינם שם. רבים מהם נלחמו ומתו באוקראינה.

אולי לא תהיה פלישה רחבה למדינות הבלטיות. אחרי הכול, יותר מ־315 אלף חיילים רוסים נהרגו באוקראינה. זו גם יכולה להיות מתקפה היברידית – מתקפת סייבר, חיתוך צינורות או פלישה מוגבלת כדי לערער את ביטחונו של המערב בסעיף 5, שכבר נפגע על ידי טראמפ.

חיילים שוודים בתרגיל צבאי ליד שטוקהולם, 27 בפברואר 2024 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
חיילים שוודים בתרגיל צבאי ליד שטוקהולם, 27 בפברואר 2024 (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)

אבל כך או כך, יש חשש גובר במערב שרוסיה כבר קמה על רגליה מהר הרבה יותר מכפי שמישהו ציפה. השאלה היא לא מתי עשויה להתרחש מתקפה רוסית – אלא היכן. "פוטין ימשיך. הוא חייב להמשיך בתוקפנות. הוא זקוק לעימות חדש איפשהו", אומר צהקנה.

"הוא בוחן את נאט"ו, האם זו תהיה אסטוניה, לטביה, ליטא, פולין? אני לא יודע. אבל זו אפילו לא שאלה". גורמים אסטוניים מאמינים שפוטין מתכנן להפעיל פי שניים או שלושה כוח אש בגבולות עם אסטוניה, לטביה ופינלנד מכפי שעשה במלחמה באוקראינה.

כך או כך, יש חשש גובר במערב שרוסיה כבר קמה על רגליה מהר הרבה יותר מכפי שמישהו ציפה. השאלה היא לא מתי עשויה להתרחש מתקפה רוסית – אלא היכן

פוטין מפצה על האבדות שספגה רוסיה בקרבות בהגדלת הצבא ליותר מ־1.3 מיליון חיילים, רק מעט פחות מהכוחות המזוינים של ארה"ב. באוקטובר אמרו המתכננים של נאט"ו כי הם פועלים על פי הערכות מומחים, לפיהן רוסיה יכולה להשתקם בתוך שלוש עד חמש שנים לאחר הפסקת אש באוקראינה, אומנם בכוחות יבשה מצומצמים, אבל כשרוב חלקיו האחרים של הצבא במלוא כוחם.

אולם, הקאמבק הצבאי של רוסיה הואץ. כמה גורמים אירופאים מאמינים כעת כי רוסיה יכולה לתקוף את נאט"ו באופן ישיר. החודש שר ההגנה של דנמרק אמר כי רוסיה עשויה להעמיד למבחן את סעיף 5 בתוך שלוש עד חמש שנים. לכן הואץ גם התכנון של נאט"ו.

חיילים צרפתים בתרגיל נאט"ו בפולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)
חיילים צרפתים בתרגיל נאט"ו בפולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)

השנה, תרגיל "המגן האיתן" – שהחל בינואר ויסתיים במאי – כולל מספר שיא של 90 אלף חיילים, רק כרבע מהם אמריקאים. במסגרת התרגיל, נחתים משלוש מדינות הפליגו מנורפוק על האונייה האמריקאית "גסטון הול" ופתחו במתקפה אמפיבית להשבת השליטה על חופי נורווגיה.

לאחר מכן כוחות הכוונות של נאט"ו יתרגלו תקיפה מעבר לנהר ויסלה בפולין. זוהי ההדגמה הצבאית הגדולה ביותר של הברית מזה 36 שנה. "אם היית רוסיה, אולי היית אומר: 'אני יכולה לתקוף את המקום הזה כאן ועכשיו, ואולי יהיה לי יתרון זמני'", אומר בכיר נאט"ו. "אבל הידיעה שאנחנו יכולים ומתכוונים להביא שני חילות אמריקאיים מלאים לאירופה – והם יילחמו – זו הרתעה חזקה למדי".

כמה גורמים אירופאים מאמינים כעת כי רוסיה יכולה לתקוף את נאט"ו באופן ישיר. החודש שר ההגנה של דנמרק אמר כי רוסיה עשויה להעמיד למבחן את סעיף 5 בתוך שלוש עד חמש שנים

סיבה מרכזית נוספת לעריכת תרגילים בקנה מידה גדול זמן כה קצר לאחר העלאת התוכניות של הצוות של קבולי על הנייר היא לראות מה עובד ומה לא – איך מזיזים כוחות יבשה ברחבי אירופה? איך מעבירים להם אספקה? וכשנפתחת אש, האם הם יגיעו בזמן?

"עלולה להתרגש על נאט"ו מתקפה גדולה", אומר ברוגנר. "זה מראה לך את האמת הקשה על מה שאתה באמת מסוגל לעשות".

מסוקים פולניים בתרגיל נאט"ו במדינה, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)
מסוקים פולניים בתרגיל נאט"ו במדינה, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)

בחזרה למונס. עשרות קצינים ממדינות נאט"ו הצטופפו בבונקר של SHAPE באוקטובר 2023 כדי לבחון את התוכניות האחרונות שלהם בתרגיל בן עשרה ימים בשם "יופיטר איתן". הפעם הם הדפו פלישה בדיונית למזרח אירופה של אוקאסוס – אויב דמוי רוסיה.

בסופו של דבר SHAPE קיבל יותר מציון עובר. בעלות הברית לא מחצו את האויב, אבל פגעו באוקאסוס מספיק כדי לסיים את העימות המדומה סביב שולחן המשא ומתן.

בסופו של דבר SHAPE קיבל יותר מציון עובר. בעלות הברית לא מחצו את האויב, אבל פגעו באוקאסוס מספיק כדי לסיים את העימות המדומה סביב שולחן המשא ומתן

אחת לשלושה או ארבעה חודשים הצוות של פריזר יוצא מהבונקר כדי להציג לקבולי סדרה נוספת של המלצות לשינוי מטה SHAPE, ובכל פעם מתמודד עם בעיות חדשות. בתרגיל של אוקטובר, קבולי והצוות שלו הבינו שכללי ההתערבות הצבאית שלהם נוקשים מדי, שהם מתאימים יותר לאפגניסטן מאשר לסעיף 5. אז הם שינו אותם.

המשימה הבאה שלהם היא להציג את עבודתם לכל 31 חברות נאט"ו – וגם לשוודיה – בפסגת וושינגטון שתתקיים ביולי. זוהי הזדמנות לגורמים האזרחיים לתחקר את קבולי. "כמה התקדמנו? באיזו מידה של הצלחה אנחנו מסוגלים להוציא לפועל את התוכניות?", אומר אדמירל רוב באואר מהצי ההולנדי המלכותי, יושב ראש הוועדה הצבאית של נאט"ו.

משוריינים טורקיים בתרגיל של נאט"ו בפולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)
משוריינים טורקיים בתרגיל של נאט"ו בפולין, 4 במרץ 2024 (צילום: Wojtek Radwanski / AFP)

בינתיים יש להם עוד שיעורי בית לעשות. המומחים של SHAPE עדיין מנסים למטב את איסוף המודיעין, לשלב בינה מלאכותית במטה ולבנות יכולות משחקי מלחמה משלהם עם צוות מומחים שחיים, נושמים, אוכלים וישנים טקטיקות רוסיות כמו "הצוות האדום" בצד השני.

השינויים יימשכו כל עוד קבולי הוא מפקד צבא נאט"ו – לפחות עוד שנה וחצי. אבל הם אף פעם לא יהיו בטוחים ב־100% שתוכניות המלחמה שלהם יעבדו, עד לירייה הראשונה במלחמה האמיתית.

"בנינו מטוס – המטה החדש ללוחמה אסטרטגית", אומר פריזל. "הוא נבנה על פי תוכניות המטוסים שטסו היטב בעבר. אבל עד שנטיס את המטוס, לא נדע איך הוא יתפקד. אנחנו לא יודעים אם שכחנו חלק כלשהו. יש לקוות שלא שכחנו".

ג'ק דטש הוא כתב לענייני הפנטגון וביטחון לאומי ב־Foreign Policy.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 3,067 מילים ו-1 תגובות
סגירה