היום שאחרי

בנימין נתניהו (צילום: Miriam-Alster-FLASH90)
Miriam-Alster-FLASH90
בנימין נתניהו

אולי קשה להאמין, אבל היום שאחרי נתניהו מתקרב בצעדים גדולים. מתקרב והולך היום שבו נתניהו כבר לא יפתח מהדורות חדשות ולא ישלוט בסדר היום הציבורי ובמדינה. מתקרב והולך היום שבו הציוצים והסרטונים המיותרים שלו ברשתות החברתיות יפסיקו לעניין מישהו והוא יישכח עד שיושלך חסר כבוד אל פח הזבל של ההיסטוריה.

החברה הישראלית חצויה ביחסהּ ליום שאחרי: מצד אחד נמצאים סוגדיו, נאמניו ותומכיו, שמסרבים להאמין שיום זה מתקרב וחיים בהכחשה תמידית. מצד אחר עומדים כל השאר, שמיום ליום מתרבים והולכים,  ומתפללים בכל ליבם שיום זה יגיע כבר.

החברה הישראלית חצויה ביחסהּ ליום שאחרי: מצד אחד נמצאים תומכיו, שמסרבים להאמין שהיום מתקרב וחיים בהכחשה תמידית. מצד אחר עומדים השאר, שמתרבים מיום ליום, ומתפללים בכל ליבם שיום זה יגיע כבר

ויום זה מגיע, הוא מתקרב. אפשר כבר להתחיל לשנן שם אחר בראשות הממשלה, אפשר כבר להרגיש איך יהיה כשבתקשורת לא נשמע עוד את המילים "ראש הממשלה בנימין נתניהו" או "ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה ל…/הנחה את…"

בעבור נאמני נתניהו ביום שאחרי לכתו יהיה קשה ובלתי נסבל. הם מונָעים מתוך פחד, חרדה ואימה רבה, המונעים מהם לחשוב בהיגיון ובשיקול דעת. נתניהו הצליח להחדיר לראשם שהוא והמדינה חד הם ורק הוא יכול לשמור על ישראל ולהצילהּ ובלעדיו ישראל ואזרחיה אבודים. יש לו כישרון כזה, לשכנע, להפנט, להפוך בני אדם לרובוטים נטולי חשיבה עצמאית והיגיון בריא, ממש כמו מנהיג כת מאמינים.

בעבור כל שאר עם ישראל יהיה זה יום חג, יום השחרור, יום מתן חירותנו פשוטו כמשמעו. אלה ירגישו הקלה עצומה באותו יום, תחושת שמחה עילאית של יציאה מעבדות לחירות, משעבוד לחופש.

נתניהו משאיר אחריו מדינה מרוסקת, חברה מפוררת ודמוקרטיה בקריסה כללית. בין שאתם נמנים עם נאמניו בין שאתם נמנים עם שאר אזרחי ישראל, לכולנו משאיר נתניהו את אותה מדינה שבורה, הרוסה ואכולת שנאה.

נצטרך בכוחות משותפים ורבים לתקן את כל הנזקים, לבנות מחדש, לשקם ולהשתקם. ישראל שאחרי תקופת נתניהו היא מדינה בטראומה, טראומה שהחלה ברצח רבין הי"ד ונמשכה לאורך תקופת נתניהו. ואחרי הטראומה יגיע שלב הפוסט טראומה. ישראל חווה תסמינים של הלם קרב, של מלחמת התשה ארוכה ומתמשכת ועקובה מדם.

ישראל שאחרי תקופת נתניהו היא מדינה בטראומה, שהחלה ברצח רבין הי"ד. ואחרי הטראומה יגיע שלב הפוסט טראומה. ישראל חווה תסמינים של הלם קרב, של מלחמת התשה ארוכה ומתמשכת ועקובה מדם

ואחרי הטראומה ואחרי הפוסט טראומה נצטרך לשלב ידיים, לעבוד קשה ולשקם את המדינה והחברה מההריסות, החורבן וההרס הרב שמשאיר אחריו נתניהו. יש עניינים דחופים, עיקריים וחשובים ביותר שניאלץ לטפל בהם ולהידרש אליהם באופן מיידי. עלינו לגבש מעין חוזה חדש בין נבחרי הציבור ומשרתי הציבור לבין המדינה ואזרחיה. ואלה הסעיפים העיקריים של החוזה בראשי פרקים:

1

יבוטלו מיזמי מימון מטוס ומעון לראש הממשלה; המטוס שנקנה יימכר והכסף ממכירתו יופנה לטובת רווחת הציבור.

2

תנוסח חוקה לישראל; החוקה תהיה מבוססת על מגילת העצמאות ותגובש בשיתוף כלל חברי הכנסת שאף יחתמו עליה. לשינוי החוקה יידרש רוב מיוחס של 80 חברי כנסת.

3

יולאמו חזרה מוסדות חשובים שהופרטו או היו בתהליכי הפרטה, כגון מפעלי ים המלח ורשות הדואר; המדינה תחזור לשאת באחריות לאזרחי ישראל ולא תפקיר אותם לגופים פרטיים כאלה ואחרים. משרדי הממשלה יהיו נגישים לציבור בכל הפלטפורמות, ופתוחים לקבל פניות בכל יום עבודה ובשעות רבות יותר מאשר כיום.

4

יבוטלו תאגידי המים. הטיפול בחשבונות המים יחזור לידיה של הרשות המקומית.

5

נבחרי הציבור יוגדרו בחוק משרתי ציבור זמניים.

6

יוגבל משך הכהונה של משרתי ציבור בכירים בשירות העם והמדינה; לעניין זה משרת ציבור בכיר הוא ראש ממשלה, שר, חבר כנסת וכן נשיא מדינה, מפכ"ל משטרה, רמטכ"ל צה"ל, יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה, מבקר מדינה, נשיא בית משפט, ראש עירייה וראש כל רשות ציבורית אחרת (לצורך העניין, גם נשיא האקדמיה ללשון העברית).

כהונתם של כל אלה תוגבל לשתי קדנציות בלבד, ברצף או בהפסקה בין קדנצייה לקדנצייה. קדנצייה תוגדר תקופת זמן של ארבע שנים לראש ממשלה לרבות חברי הממשלה/הכנסת וראש רשות מקומית, וקדנצייה של שבע שנים לכל השאר.

7

יוגבל בחוק מספר השרים שראש הממשלה יוכל למנות ויוגדרו בחוק באופן רשמי שמות משרדי הממשלה. תבוטל משרת שר ללא תיק. ראש הממשלה יוכל לאחוז בתיק ממשלה נוסף אחד בלבד, אם רצונו בכך.

8

אזרח לא יוכל להיות מועמד לבחירה בשירות הציבורי אם יש לו עבר פלילי כזה או אחר, בוודאי לא אם ישב בכלא. נוסף על כך, משרת ציבור שסרח לא יוכל להיות מועמד לבחירה שנית.

משרת ציבור שסרח לא יוכל להיות מועמד לבחירה שנית. משרת ציבור בכיר, לרבות ראש ממשלה ונשיא מדינה, שנגדו תלויים ועומדים חשדות לעבֵרות פליליות, יחויב לפרוש מתפקידו

משרת ציבור בכיר, לרבות ראש ממשלה ונשיא מדינה, שנגדו תלויים ועומדים חשדות לעבֵרות פליליות, יחויב לפרוש מתפקידו ויוכל לחזור להתמודד רק לאחר שינקה את עצמו מאותם חשדות. בוודאי לא יוכל לשרת תחת כתב אישום או כתב חשדות.

9

משרת ציבור בכיר, לרבות ראש ממשלה ונשיא מדינה, יחויב להיות זמין לציבור ולייצג את המדינה ואת האזרחים בכבוד; לכל משרת ציבור בכיר ייפתח דף רשמי ברשתות החברתיות המובילות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם), ויהיה עליו לספק מענה לפניות הציבור בזמן סביר, באדיבות ובסבלנות. ייאסר עליו לחסום גולשים מהדפים שלו ברשתות החברתיות אלא במקרים קיצוניים של איומים וכיו"ב.

כל דף כזה יישא את סמליל המשרד שמשרת הציבור מייצג בצירוף שמו ותוארו של משרת הציבור. למשל, דף הפייסבוק של שר התרבות והספורט ייקרא: משרד התרבות והספורט | שר התרבות והספורט, מר ישראל ישראלי – ותמונת הנושא של הדף תישא את תמונת המשרד/הסמליל.

10

יחוזק מעמדם של שומרי הסף ורשויות החוק והאכיפה. שומרי הסף ורשויות החוק והאכיפה הם היועץ המשפטי לממשלה, מוסד מבקר המדינה, פרקליט המדינה, המשטרה ובית המשפט העליון.

11

יחוזק מעמדה של התקשורת החופשית והעצמאית. הממשלה תקצה משאבים ותקציבים לשידור הציבורי ותעודד יצירה מקומית.

12

תוכרז מלחמה עיקשת וחסרת פשרות בשחיתות ובעבריינות למיניה (עבריינות מס, עבריינות מין וכיו"ב) ויינתנו התמיכה, הכוח והסמכות המלאים לכל גורמי האכיפה והחוק לטפל בחומרה במקרים כאלה.

13

ראש הממשלה יחויב להתראיין אחת לחודש בערוצי התקשורת הממלכתיים והמרכזיים ולענות על שאלות בענייני מדיניות הממשלה ובעיות שונות. הריאיון ייערך באולפני הטלוויזיה והרדיו.

ראש הממשלה יחויב להתראיין אחת לחודש בערוצי התקשורת הממלכתיים והמרכזיים ולענות על שאלות בענייני מדיניות הממשלה ובעיות שונות. הריאיון ייערך באולפני הטלוויזיה והרדיו

בהתקרב חגים ומועדים יברך ראש הממשלה את כל עם ישראל באמצעי התקשורת המרכזיים.

14

הממשלה הנבחרת תקצה תקציבים לטיפול בבעיות היום־יומיות של האזרחים ותציג תוכניות לשיפור חיי האזרחים בתחום הבריאות, החינוך, התחבורה הציבורית וכיו"ב.

יש כמובן נושאים נוספים ואחרים לטפל בהם אחרי תקופת נתניהו (כמו דיון רציני ומעמיק בשינוי שיטת הבחירות), אבל נדמה לי שמניתי כאן את הנושאים הדחופים והקריטיים ביותר לזמן הזה. לאחר שנטפל בנושאים אלו נחזיר את המדינה למסלול, הדמוקרטיה תחזור להיות חזקה, והאזרחים ישובו להיות במרכז והמרכז ולקבל שירות מנציגיהם.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 993 מילים ו-2 תגובות
סגירה