פעיל השלום העזתי אחמד פואד אל-ח'טיב בכנס בשווייץ, מרץ 2024 (צילום: באדיבות המצולם)
באדיבות המצולם

"הגיע הזמן לנרטיב פלסטיני חדש"

אחמד פואד אל-ח'טיב, פעיל שלום עזתי שחי בארצות הברית, תומך מזה שנים באימוץ גישה מעשית במאבק הפלסטיני ● בריאיון לזמן ישראל הוא קורא לפלסטינים לזנוח את נרטיב ההתנגדות של חמאס: "עושים את אותו הדבר במשך 75 שנה. כמה מלחמות נעבור עד שננסה משהו אחר?"

אחמד פואד אל-ח'טיב, פעיל שלום עזתי בן 33 שחי בארצות הברית, ידוע כמי שתומך מזה שנים באימוץ גישה מעשית במאבק הפלסטיני, ומתנגד למאבק המזוין של ארגוני הטרור.

לדבריו, בין המכשולים הגדולים ביותר מהצד הפלסטיני נמצאות האשליות שההנהגה הפלסטינית מוכרת לעמה במשך עשרות שנים.

"כמה מלחמות נעבור עד שננסה משהו אחר?", תהה בשיחה שקיים לאחרונה עם זמן ישראל, וקרא לפלסטינים להפסיק את המאבק האלים: "אתם יכולים לקבל זכויות יחד עם הכרה בקיומה של ישראל".

בשיחה ח'טיב לא הסתיר את חששותיו העמוקים לגבי האסון ההומניטרי בעזה, שבה עדיין חיה רוב משפחתו, ושיתף בדאגתו לעתיד העם הפלסטיני בהיעדר חזון מעשי לדו-קיום עם ישראל.

חאן יונס, 7 באפריל 2024 (צילום: AFP)
הריסות שנותרו בחאן יונס לאחר נסיגת צה"ל, 7 באפריל 2024 (צילום: AFP)

ח'טיב לא קימץ במילים – או בגידופים – על ארגון הטרור חמאס. הוא שיתף כי הוא "רותח" על הארגון, ומתח ביקורת במילים חריפות על פעילותו. "הם פושעים מזוינים. הם עושים הון עכשיו מההחלטה של מועצת הביטחון", הוא אומר, כשכוונתו להחלטה שהתקבלה באו"ם הדורשת הפסקת אש מיידית בעזה.

"אבל במקום לפעול למניעת מבצע צבאי ברפיח, הנייה החרא הזה הלך לטהרן כדי לקבל הנחיות", הוא אומר. "עכשיו הוא אומר לאיראנים ש-7 באוקטובר והמלחמה הביאו רווחים כאלה מדהימים לפלסטינים. אני רותח".

"במקום לפעול למניעת מבצע צבאי ברפיח, הנייה החרא הזה הלך לטהרן כדי לקבל הנחיות. עכשיו הוא אומר לאיראנים ש-7 באוקטובר והמלחמה הביאו רווחים כאלה מדהימים לפלסטינים. אני רותח"

לאחר טבח 7 באוקטובר ח'טיב פתח בקמפיין של איש אחד במדיה החברתית כדי לצאת נגד חמאס, לעורר תשומת לב למצוקה האנושית של רוב העזתים שאינם מעורבים בטרור ולקרוא להכרה הדדית בין הישראלים לפלסטינים, בתקווה ששני העמים יהיו מסוגלים יום אחד לחיות יחד בשלום על אותה אדמה.

"יש סיבה לכך שלפלסטינים אין מדינה 75 שנים אחרי הקמתה של ישראל", הוא אומר. "זאת ההנהגה האיומה שלהם, שאימצה אידיאולוגיות שונות – אש"ף החילוני, החזית העממית המרקסיסטית או חמאס האסלאמיסטים – כדי למכור גרסאות שונות של אותו נרטיב: אנחנו נשחרר את פלסטין, אנחנו רק הקורבנות הנצחיים, אין לנו שום אחריות".

ח'טיב, אזרח אמריקאי מאז 2014, מקדם תנועה פלסטינית לאומית מחודשת, שמתרחקת מסיסמאות לוחמניות ישנות הקוראות לשחרור "פלסטין מהנהר ועד הים" לטובת דו-קיום עם מדינת היהודים.

מאמציו לקידום התנועה, שהשיגו לו עד כה יותר מ-33 אלף עוקבים ב-X, מפתיעים עוד יותר לאור העובדה שח'טיב איבד 30 בני משפחה בהתקפות האוויריות של ישראל בימים הראשונים למלחמה.

ח'טיב איבד 30 בני משפחה בהתקפות האוויריות של ישראל בימים הראשונים למלחמה. אחיו עדיין נמצא בעזה עם אשתו וארבעת ילדיהם, ואמו הצליחה רק לאחרונה להימלט מהרצועה לאיחוד האמירויות

לדבריו, הם נמלטו מהעיר עזה ומצאו מחסה בבית ברפיח, שלדברי ח'טיב הופצץ ללא סיבה נראית לעין, אף על פי שהאזור הוכרז על ידי צה"ל כבטוח. אחיו של ח'טיב, מוחמד, עדיין נמצא בעזה עם אשתו וארבעת ילדיהם.

ח'טיב עצמו עזב לזמן מה את ביתו באזור מפרץ קליפורניה, שם הוא מתגורר מאז שהגיע לארצות הברית ב-2005 במסגרת חילופי סטודנטים, ושוהה כעת באיחוד האמירויות הערביות עם אמו, שרק לאחרונה הצליחה להימלט מהרצועה.

פעיל השלום העזתי אחמד פואד אל-ח'טיב ואמו, שהצליחה לעזוב את עזה לאחרונה, בדובאי, 26 במרץ 2024 (צילום: באדיבות ח'טיב)
פעיל השלום העזתי אחמד פואד אל-ח'טיב ואמו, שהצליחה לעזוב את עזה לאחרונה, בדובאי, 26 במרץ 2024 (צילום: באדיבות ח'טיב)

כעת העזתי לשעבר מנסה להנפיק דרכונים עבור אחיו ומשפחתו בקונסוליה הפלסטינית באיחוד האמירויות, ומקווה לקבל אותם בהקדם כדי שיוכלו לעזוב לפני שישראל תפתח במתקפה קרקעית ברפיח.

אולם הבירוקרטיה הפלסטינית איטית באופן מתסכל. בקונסוליה אמרו לח'טיב שעל הדרכונים להיות מודפסים ברמאללה, ושהם עשויים להגיע בתוך חודשיים עד שלושה. "הם כל כך חסרי תועלת", הוא רוטן.

"בנציגות הדיפלומטית הפלסטינית יש על הקיר מפה של כל פלסטין ההיסטורית, ללא הכרה בקיומה של ישראל. זה אותו הדבר כשממשלת ישראל מציגה מפות של ארץ ישראל השלמה ורמת הגולן"

בעת ביקורו בנציגות הדיפלומטית הפלסטינית, אומר ח'טיב, הוא נזכר שוב מה עומד בדרכו של שלום בין הישראלים לפלסטינים, משני הצדדים: חוסר הנכונות להכיר בכך שההיסטוריה הציבה גבולות בתוך ארץ ששני עמים חושקים בה.

"אתה נכנס, וכולם עונדים תליון עם מפה של כל פלסטין ההיסטורית, ויש להם על הקיר מפה של כל פלסטין, ללא הכרה בקיומה של ישראל. וזאת הרשות הפלסטינית, נציגות דיפלומטית", הוא אומר. "זה אותו הדבר כשממשלת ישראל מציגה מפות של ארץ ישראל השלמה ורמת הגולן".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מחזיק כרזה עם מפות שונות של פלסטין במהלך נאום ברמאללה, הגדה המערבית, 3 בספטמבר 2020 (צילום: Alaa BADARNEH / POOL / AFP) (צילום: Alaa BADARNEH / POOL / AFP)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מחזיק כרזה עם מפות שונות של פלסטין במהלך נאום ברמאללה, הגדה המערבית, 3 בספטמבר 2020 (צילום: Alaa BADARNEH / POOL / AFP) (צילום: Alaa BADARNEH / POOL / AFP)

ח'טיב, שנולד בסעודיה להורים עזתים, גדל במובלעת החופית בתקופת תהליך אוסלו, ועזב את הרצועה חודש לפני ההתנתקות הישראלית ממנה ב-2005.

הוא זוכר את האופטימיות של שנות אוסלו, כאשר עשרות אלפי עזתים עבדו בישראל, רמת החיים הכללית עלתה והקמתה של מדינה פלסטינית נראתה באופק.

ח'טיב עדיין מרגיש חיבור עמוק לעזה, שממנה יש לו זיכרונות נעימים, ושרוב משפחתו עדיין מתגוררת בה. אך התמיכה הנרחבת שנראה שחמאס עדיין זוכה לה בקרב הפלסטינים אחרי זוועות ה-7 באוקטובר מביכה אותו

אולם במקביל, במחצית השנייה של שנות ה-90 ובראשית שנות האלפיים, חמאס פעל מאחורי הקלעים לאסלם את המאבק הפלסטיני, לחתור תחת הרשות הפלסטינית ולטרפד את תהליך השלום.

בסופו של דבר הצליח חמאס להשיג רוב בבחירות הפלסטיניות ב-2006 ולחטוף את השליטה ברצועה מידי הפת"ח בהפיכה עקובה מדם ב-2007 – ודן אותה ל-17 שנים של בידוד משאר העולם.

עצרת חמאס לאחר השלמת ההשתלטות האלימה על רצועת עזה, 15 ביוני 2007 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)
עצרת חמאס לאחר השלמת ההשתלטות האלימה על רצועת עזה, 15 ביוני 2007 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)

אף על פי שהוא חי מחוץ למובלעת הפלסטינית במשך זמן כה רב, ח'טיב עדיין מרגיש חיבור עמוק לעזה, שממנה יש לו זיכרונות נעימים, ושרוב משפחתו עדיין מתגוררת בה.

פעילותו לשיפור החיים ברצועה איננה דבר חדש. ב-2015 הוא הקים ארגון ללא מטרות רווח כדי ליצור מסגרת לבניית שדה תעופה הומניטרי בעזה, בהפעלת האו"ם, כדי לשבור את הבידוד של המובלעת הפלסטינית.

"כל כך הרבה אנשים בעזה הריעו למעשי ה-7 באוקטובר אבל שנאו את התוצאות. אני אומר לאחיי הפלסטינים, איך אנחנו כקהילה יכולים להיות כל כך חסרי מושג וכל כך טיפשים כדי לא להבין איזה אסון זה היה?"

לטענתו, הקיום מחוץ למאבק היומיומי של החיים ברצועה אפשר לו להרחיק את עצמו מהתעמולה של חמאס ולפתח חזון משלו לעתיד עמו. התמיכה הנרחבת שנראה שחמאס עדיין זוכה לה בקרב הפלסטינים אחרי זוועות ה-7 באוקטובר מביכה אותו.

"כל כך הרבה אנשים הריעו למעשי ה-7 באוקטובר אבל שנאו את התוצאות. אני אומר לאחיי הפלסטינים, איך אנחנו כקהילה יכולים להיות כל כך חסרי מושג וכל כך טיפשים כדי לא להבין איזה אסון זה היה?", אומר ח'טיב.

 (צילום: AP News)
(צילום: AP News)

סקר שערך המרכז הפלסטיני למחקר מדיניות וסקרים במרץ האחרון מצא כי 71% מהפלסטינים בעזה ובגדה המערבית מאמינים שטבח ה-7 באוקטובר היה "נכון", וכי 52% מהעזתים ו-64% מתושבי הגדה המערבית רוצים שחמאס ישלוט בעזה בסוף המלחמה. המספרים האלה עלו מאז סקר קודם שערך המרכז בדצמבר.

ההתעקשות להתייצב מאחורי חמאס לאחר ההרס שהביא על עזה קשה להבנה אפילו בשבילו. "חלק מזה זו מנטליות של עדר, חלק מזה זו שטיפת מוח. חלק מהאנשים מבולבלים לגבי הרצונות שלהם. הם לא מבינים שאי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אי אפשר שתהיה התנגדות מזוינת יחד עם שגשוג כלכלי".

"ההסתה נגד ישראל גורמת נזק רב. היא משאירה אותנו הפלסטינים כעם קפואים בזמן, קפואים בנרטיב, אוסף של הצהרות והשקפות שלא מביאות אותנו לשום מקום. כמה מלחמות נעבור עד שנבין שצריך לנסות משהו אחר?"

שורשי שטיפת המוח של חמאס עמוקים מאוד, אומר ח'טיב, ויהיה קשה מאוד להתיר אותם. "ההסתה במישורים התרבותי, הדתי והחינוכי גורמת נזק רב. לא רק לישראל. היא משאירה אותנו הפלסטינים כעם קפואים בזמן, קפואים בנרטיב, אוסף של הצהרות והשקפות שלא מביאות אותנו לשום מקום", הוא אומר.

"האנשים האלה עושים את אותו הדבר במשך 75 שנה. כמה מלחמות נעבור עד שנבין שאנחנו צריכים לנסות משהו אחר?", שואל ח'טיב.

טנק ישראלי על רקע ההריסות בעזה, 19 במרץ 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
טנק ישראלי על רקע ההריסות בעזה, 19 במרץ 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

הפזורה הפלסטינית והתומכים המוצהרים

בעיית תיבת התהודה הפלסטינית, טוען ח'טיב, מוחרפת על ידי ההדים שהיא מייצרת בחו"ל. "אני מבין את תומכי חמאס בעזה ובגדה המערבית, קשה להם ברמה הפיזית, האישית. אולי 70% מהתמיכה שלהם בחמאס נובעים מהסבל האישי העצום שלהם. אני לא מצדיק את זה, אבל אני מבין את זה. אבל הקהילות בפזורה הפלסטינית, באירופה ובאמריקה, מאמינות וחוזרות על הרבה מאותן סיסמאות. הם שוגים באשליות", הוא נאנח.

"הנרטיב בקהילות הפזורה מסתמך על אל-ג'זירה וטיקטוק, ואומר שהבעיות שלנו מתחילות ונגמרות בישראל. אף אחד לא מבקש מחמאס לשאת באחריות לאסון שהוא התחיל בו. אף אחד לא מדבר על העובדה שאנחנו זקוקים לשלום, לריפוי ולפיוס. יש כמה קולות קלושים פה ושם, אבל הקולות החזקים יותר רק מבססים את הנרטיב הזה", הוא אומר.

"תומכי חמאס באירופה ובאמריקה מאמינים בסיסמאות ושוגים באשליות. הנרטיב מסתמך על אל-ג'זירה וטיקטוק, ואומר שהבעיות שלנו מתחילות ונגמרות בישראל. אף אחד לא מבקש מחמאס לשאת באחריות לאסון שהתחיל בו"

"המתונים מקרב המוסלמים והפלסטינים אחראים באופן חלקי למצב העניינים הנוכחי. במשך יותר מדי זמן לא היינו מוכנים להשמיע קול ולדחוק את הקיצוניים לשוליים, או שכמעט סיפקנו להם מחסה על ידי האשמת ישראל בכול", הוא מוסיף.

לדעתו, אותה ביקורת חלה על מי שמגדירים את עצמם במערב כתומכי המאבק הפלסטיני. "לצערי, יש לנו כמה אינטלקטואלים, ערוצי תקשורת ופעילים איומים שטוענים שהם תומכים בעם הפלסטיני. אבל במקום לעזור לעם שלנו לראות דברים בצורה אחרת, הם רק חוזרים כמו תוכי על הסיסמאות וחושבים שזה הופך אותם לבעלי ברית מועילים, בעוד שבעיניי הם רק מזיקים".

מפגין מחזיק שלט עם הכיתוב "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית" מחוץ לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הולנד, 21 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Peter Dejong)
מפגין מחזיק שלט עם הכיתוב "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית" מחוץ לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הולנד, 21 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Peter Dejong)

חזון חדש למחנה שלום פלסטיני

לח'טיב יש ציפיות נמוכות לשינוי משני השחקנים הראשיים בזירה הפוליטית הפלסטינית – הרשות הפלסטינית המושחתת שנשלטת על ידי פת"ח; וחמאס, שאותו הוא מתאר כ"כת מוות אסלאמיסטית שחיה בדוחה".

"הנרטיב שלנו היום מבוסס על סרטוני וידיאו של 30 שניות בטיקטוק", הוא אומר. "יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לא אמר לעם הפלסטיני שום דבר בעל משמעות. דרוש מישהו שידבר למיליוני פלסטינים וייתן להם נאום תוכחה של 20 דקות, יגיד להם לעזוב את הטיקטוק ולהבין את האסון שאנחנו נמצאים בו.

"הבולשיט הזה של ההתנגדות נגמר. מישהו צריך להגיד להם שזה לא ישחרר את הארץ, ושהשלום הוא בלתי נמנע. דו-קיום הוא בלתי נמנע. אתם יכולים לקבל את הזכויות שלכם יחד עם הכרה בקיומה של ישראל"

עם זאת, אחרי הכישלון של תהליך אוסלו, השלום הפך למוצר שקשה למכור להרבה אנשים בגדה המערבית ובעזה, אומר ח'טיב. "לצערי, עבור הרבה פלסטינים שלום נהיה מילה נרדפת להסכמה שבשתיקה, בגלל ניסיון החיים שלהם, ההתנחלויות, הכיבוש וההרג בידי צה"ל, אבל גם בגלל הרבה שטיפת מוח", הוא אומר.

ח'טיב קורא למיתוג מחדש של המושג וליצירת נרטיב חדש. "אנחנו צריכים לבנות תרבות של דו-קיום והתנגדות דיפלומטית ולקבל את זה שהישראלים נמצאים כאן כדי להישאר. למה כל כך קשה לאנשים מסוימים בצד הפלסטיני להגיד את זה?".

פעילים פרו־פלסטינים מפגינים נגד המלחמה בעזה בניו יורק, 8 במרץ 2024 (צילום: David Dee Delgado / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
פעילים פרו־פלסטינים מפגינים נגד המלחמה בעזה בניו יורק, 8 במרץ 2024 (צילום: David Dee Delgado / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

היעדרו של מחנה שלום פלסטיני פרגמטי בעל דרישות ברורות וחזון ברור השפיע גם על מחנה השלום הישראלי, הוא טוען. "אני חושב שהשמאלנים ותומכי השלום ההולכים ומתמעטים בישראל, ואפילו הציונים הליברלים, היו יכולים לקבל חיזוק מפעולות בצד הפלסטיני שהיו מקלות עליהם להתעמת עם הבן-גבירים והסמוטריצ'ים המשיחיים והניהיליסטיים של העולם", הוא אומר.

"היינו צריכים להגיד שאנחנו באמת רוצים פתרון של שתי מדינות. אנחנו מקבלים את ההסדר הפרגמטי של שיבה סמלית של כמה אלפי פלסטינים שנמלטו או גורשו ב-1948, אבל רוב השיבה תהיה בגדה המערבית ובעזה", הוא אומר.

ח'טיב אומר כי הוא אופטימי לגבי העתיד: "אני מאמין שכשהמלחמה תסתיים, אנשים ידחו את נרטיב ההתנגדות של חמאס אחת ולתמיד, גם אם זה יקרה בשלבים"

"צריך להיעשות מאמץ סביר לשלב את מי שרוצים להישאר בירדן, בסוריה ובלבנון במדינות האלה. אנחנו צריכים לקבל את זה שתהיה ריבונות משותפת והדדית על ירושלים, ושזה יהיה מקום של כולם", הוא מוסיף.

לניסוח דרישות ברורות ומעשיות הייתה יכולה להיות השפעה חיובית עבור הפלסטינים בזירה הבינלאומית, אומר ח'טיב. "זה היה מקשה הרבה יותר לשמר את מפעל ההתנחלויות ומקל לפעול נגדו מבחינה משפטית ודיפלומטית".

למרות ההרס שגרמה המלחמה הנמשכת והיעדרו של חזון מוסכם באופן בינלאומי עבור עזה שאחרי המלחמה, ח'טיב אומר כי הוא אופטימי לגבי העתיד.

"אני מאמין שכשהמלחמה תסתיים, אנשים ידחו את נרטיב ההתנגדות של חמאס אחת ולתמיד, גם אם זה יקרה בשלבים. אני באמת חושב שיש רצון עז ורחב מצד כל כך הרבה אנשים בעזה להבטיח שזו תהיה המלחמה האחרונה", הוא מסכם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
when I've Studied in Italy in the 1990's there was a Jordanian guy, that was studying there. I remember one day during a discussion about the Israeli-Arab conflict, he said to a Palesti... המשך קריאה

when I've Studied in Italy in the 1990's
there was a Jordanian guy, that was studying there.
I remember one day during a discussion about the Israeli-Arab conflict,
he said to a Palestinian, from east Jerusalem, that the reason that there won't ever be peace, is because the Palestinian just love to Kill – that was a Muslim, Jordanian, ex military, student for Pharmacology.

I told him i'm glad he said it, and not me – back then i was Voting Left (i really believed in the peace process. – not anymore!)

עוד 1,716 מילים ו-1 תגובות
סגירה