ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

ישראל חייבת לשמר את המומנטום המדיני נגד איראן – ולא להיגרר למלחמה

ישראל ללא ספק נמצאת בצומת החלטה קריטי, אולי אפילו היסטורי ● ישראל חייבת לשמר את הקואליציה האזורית ולוודא שהמומנטום המדיני לטובתה נשמר ● לכן, קשה להבין את הזחיחות בדברים שנשא אמש נתניהו, שהיו על גבול המתריסים כלפי מי שעמדו לצדנו ללא כל תנאי ● במקביל ראיסי מתח את גבולות האיום נגד ישראל עוד יותר, בניסיון לקבוע בשטח מציאות שתכבול את ידיה של ישראל ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נראה רגוע בישיבת הממשלה אתמול (רביעי), יש אפילו שיגידו שניתן היה לראות על פניו חצי חיוך. דקות קודם סיים נתניהו רצף של פגישות מדיניות בעניין איראן. הוא אוהב את המעמדים האלה, כשצריך לפגוש מדינאים זרים.

אתמול נתניהו נפגש עם שרי החוץ של גרמניה ובריטניה. לדבר איתם על איראן זה הפורטה שלו. זה בטח עדיף על החוויה האלטרנטיבית – לעשות את זה בשעות ערב לפני החלטות גורליות על מגש בורקס עם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

ישראל ללא ספק נמצאת בצומת החלטה קריטי, אולי אפילו היסטורי. היא מחובקת על ידי כל העולם אחרי שהתגברה על אחת התקיפות הקשות בשטחה והיא מחוזרת קשות בניסיון לבלום את תגובתה.

חייבים לזכור שלא הרבה השתנה מאז אותו בוקר מר באוקטובר, ולכן צניעות והכרת תודה נדרשות כאן. מדוע? משום שעד עכשיו ישראל נלחמה בחזית הכי קלה מבין השלוש

אלא שאת הקרדיט הזה צריך לנהל בחוכמה בין כמה קטבים: להגיב כדי לשמר הרתעה מול איראן; לשמר את הקואליציה האזורית שקמה בין לילה ולוודא שהמומנטום המדיני לטובתה נשמר; שאיראן הופכת למצורעת מדינית; ובעיקר, לא להיגרר למלחמה בחזית שלישית שתפתח עימות אזורי.

לכן קשה להבין את הזחיחות בדברים שנשא אמש נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. לחדי האוזן הם נשמעו על גבול המתריסים כלפי מי שעמדו לצדנו ללא כל תנאי. קשה להשתחרר מהרושם שהדברים הבאים נאמרו כמסר לבייס:

"אני מודה לידידינו על תמיכתם בהגנת ישראל ואני אומר את זה, גם תמיכה במילים וגם תמיכה במעשים. יש להם גם כל מיני הצעות ועצות, אני מעריך את זה, אבל אני רוצה להבהיר – את ההחלטות שלנו אנחנו נקבל בעצמנו, ומדינת ישראל תעשה כל מה שצריך כדי להגן על עצמה".

את זה נתניהו אמר פחות משעה אחרי הפגישה עם שני שרי החוץ החשובים באירופה, שהם שתי אצבעות במועצת הביטחון, שהם חלק מגוש ה־E3 בהסכם הגרעין

את המילים האלה הוא אמר פחות משעה אחרי הפגישה עם שני שרי החוץ החשובים באירופה, שהם שתי אצבעות במועצת הביטחון, שהם חלק מגוש ה־E3 בהסכם הגרעין. את 7 באוקטובר כולנו זוכרים, כמו גם את נאום ה־Don't של הנשיא ג'ו ביידן, כמו גם את שליחת שתי נושאות המטוסים לאזור, כמו גם הרכבת האווירית שלא פוסקת, כמו גם את הווטו במועצת הביטחון (למעט חריג אחד).

חייבים לזכור שלא הרבה השתנה מאז אותו בוקר מר באוקטובר, ולכן צניעות והכרת תודה נדרשות כאן. מדוע? משום שעד עכשיו ישראל נלחמה בחזית הכי קלה מבין השלוש.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי לצד טיל בליסטי איראני שנפל בישראל, 16 באפריל 2024 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי לצד טיל בליסטי איראני שנפל בישראל, 16 באפריל 2024 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

בינתיים באיראן ניתן לראות בימים האחרונים תמונת מראה למה שקרה כאן בשבוע שעבר. תושבי איראן ממתינים לתגובה הישראלית מבוהלים, אוגרים מזון, מים ודלק. שער המטבע שוב מגרד את שיא התחתית, כמעט 700 אלף ריאל לדולר. ככל שההנהגה מאיימת יותר נראה שהיא חוששת יותר.

אתמול, במהלך ציון יום הצבא האיראני, מתח הנשיא ראיסי את גבולות האיום עוד יותר. "גם הפעולה הקטנה ביותר נגד אינטרסים איראנים תיתקל בתגובה חריפה וכואבת". אם נסתמך על התרגום לאנגלית של דבריו (שנאמרו בפרסית), הוא סימן כל פעולה ישראלית נגד כל אינטרס איראני ולא הגביל את האיום רק לפגיעה במטרות או אישים בשטח איראן.

זו בדיוק הסכנה של המשוואה החדשה שכפתה איראן על ישראל. כל תקיפה בסוריה או לבנון או תימן יכולה להביא לתגובה איראנית בדומה לזו של מוצאי שבת

זו בדיוק הסכנה של המשוואה החדשה שכפתה איראן על ישראל. כל תקיפה בסוריה או לבנון או תימן יכולה להביא לתגובה איראנית בדומה לזו של מוצאי שבת. זו ליבת הדילמה הישראלית – איך ובאיזה עוצמה לשבור את המשוואה החדשה, אחרת המציאות הזו תתקבע ותכבול את ידיה של ישראל.

עד כמה החשש האיראני גדול תעיד העובדה שכל מתקני הגרעין במדינה נסגרו. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל אתמול, חלק ממלאי האורניום המועשר ל־60% הוכן להעברה. סבא"א אסרה על הפקחים שלה להתקרב למתקנים בסוף השבוע, ורק ביום שלישי הם חזרו לשם, לא לפני שראש הסוכנות שוחח על כך עם ראש הוועדה לאנרגיה אטומית של איראן מוחמד איסלאמי. בהמשך השבוע אמור יו"ר סבא"א רפאל גרוסי להגיע לביקור בטהרן.

חיילים איראנים חולפים על פני הנשיא אבראהים ראיסי בטקס לציון יום הצבא בטהרן, 17 באפריל 2024
חיילים איראנים חולפים על פני הנשיא אבראהים ראיסי בטקס לציון יום הצבא בטהרן, 17 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

לצד פינוי מתקני הגרעין הכריזה איראן על מהלך שמשמעותו הרחבת מוטת השליטה הימית שלה. מפקד הצי הכריז כי מעתה ספינות קרב של הצי האיראני ילוו ספינות סוחר בים האדום. הציניות במהלך הזה היא על גבול המוגזמת. המדינה היחידה שתוקפת ספינות סוחר היא איראן דרך השליחה, תימן החות'ית. אף מדינה לא איימה או מאיימת על חופש השיט של איראן בים האדום.

לכן, המסקנה המתבקשת היא כי המטרה של המהלך היא יצירת "לגיטמציה" לפרוס כוח צבאי ימי באזור שבו פועלת הקואליציה נגד החות'ים ולייצר איום מוסווה על פעילותה. כך גם ניתן לקצר טווח לעבר ישראל, אם כמובן איראן תידרש לתגובות נוספות.

עוד 695 מילים
סגירה