ציור קיר של שיגור טילים בטהרן, 19 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi

ישראל בנתה על הבושה וההלם בצמרת האיראנית כמרכיב חשוב במרחב ההכחשה שלה

התקיפה המיוחסת לישראל הבהירה לאיראנים עד כמה הם חשופים ונחותים מול היכולות הישראליות ● השבתת המכ"ם באספהאן העבירה מסר ברור לאיראנים: מי שהשבית את מערכות הנ"מ יכול היה לפגוע בכל מטרה שיבחר ● מעבר לכך, סוללות ה-S300 הרוסיות הן ההגנה האווירית הכי טובה שיש לאיראן כיום - והן לא רק נכשלו בזיהוי החדירה, אלא גם נפגעו בעצמן ● פרשנות

הלילה שבין רביעי לחמישי האחרון ייזכר כליל המכ"מים. הלילה שבו – על פי פרסומים זרים – ישראל השביתה שתי מערכות מכ"ם איראניות, אחת על אדמת סוריה והאחרת על אדמת איראן.

אם אכן ישראל עומדת מאחורי התקיפה באספהאן, אפשר לומר שלעת עתה נראה כי התחכום והממזריות הישראלית חזרו אחרי ההלם והשבר של 7 באוקטובר.

אם אכן ישראל עומדת מאחורי התקיפה באספהאן, אפשר לומר שלעת עתה נראה כי התחכום והממזריות הישראלית חזרו אחרי ההלם והשבר של 7 באוקטובר

די היה לראות את הגמגום וההתפתלות של שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן בריאיון שלו אתמול לרשת NBC האמריקאית כאשר נשאל מה קרה באספהאן, כדי להבין עד כמה האיראנים הופתעו מהפעולה הישראלית ועדיין הקפידו להכחיש אותה. עבדולחיאן תיאר שלושה רחפני צעצוע שהושמדו, ללא כל נזק ממשי. בישראל יש מי שנשם לרווחה, לפחות לעת עתה.

השבתת המכ"ם היא מסר ברור לאיראנים: מי שהשבית את מערכות הנ"מ יכול היה לפגוע בכל מטרה שיבחר, כולל הגרעין. מעבר לכך, סוללות ה-S300 הרוסיות הן ההגנה האווירית הכי טובה שיש לאיראן כיום, והן לא רק נכשלו בזיהוי החדירה, אלא גם נפגעו בעצמן.

ישראל – אם היא זו שתקפה – בנתה על הבושה וההלם בקרב הצמרת האיראנית כמרכיב חשוב במרחב ההכחשה שלה. כך המשטר האיראני יוכל לא להיצמד לנוסחה שקבע, לפיה כל פעולה ישראלית נגד אינטרס איראני תיתקל בתגובה לא מידתית.

נראה שאיראן, שהאמינה כי היא מוכנה לפעולה ישראלית, היא הופתעה מאוד ויותר מכך הבינה את רמת החדירות שלה, מודיעינית ומבצעית. אתמול התראיין השגריר האיראני במוסקבה קאזם ג'לאלי לסוכנות הידיעות הרוסית TASS. והצהיר כי שיתוף הפעולה הצבאי והטכנולוגי בין רוסיה ואיראן יגבר בזמן הקרוב.

הדברים הללו מקבלים משמעות אחרת אחרי התקיפה המיוחסת לישראל באספהאן. בשבוע האחרון החלו באיראן לדבר על אספקה קרובה של טייסת קרב מסוג סוחוי 35 רוסית.

הדברים הללו מקבלים משמעות אחרת אחרי התקיפה המיוחסת לישראל באספהאן. בשבוע האחרון החלו באיראן לדבר על אספקה קרובה של טייסת קרב מסוג סוחוי 35 רוסית

מוסקבה הבטיחה את זה מזמן אבל לא סיפקה. המתיחות מול ישראל והתקיפה המסתורית הבהירה לאיראנים עד כמה הם חשופים ונחותים מול היכולות הישראליות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל את פניו של נשיא איראן אבראהים ראיסי בקרמלין, 7 בדצמבר 2023 (צילום: Sergei Bobylev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל את פניו של נשיא איראן אבראהים ראיסי בקרמלין, 7 בדצמבר 2023 (צילום: Sergei Bobylev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

בבסיס באספהאן נמצאת טייסת מטוסי קרב F-14 אמריקאית בכדי להגן על מתקני הגרעין בנתנז מפני תקיפות אוויר. המטוסים הללו סופקו על ידי ארצות הברית לשאה האיראני בתחילת שנות ה-70, וכיום איראן היא המדינה היחידה שמטיסה את המטוס הזה, שיצא משירות לפני 25 שנה.

הסוחוי 35 הרוסי הוא מטוס קרב רב-משימתי מתקדם יחסית, שישראל תהיה חייבת לקחת בחשבון בכל תרחיש של הפצצה באיראן.

נכון לסוף השבוע נראה כי האינטרסים של ישראל ושל איראן התלכדו שוב: שתי המדינות פעלו אחת בשטחה של השנייה, שתי המדינות עמדו בנוסחאות שקבעו לעצמן ושתי המדינות רוצות לסגור כרגע את העימות הישיר ביניהן כדי לא להתדרדר למלחמה. כל אחת מסיבותיה שלה. זה לא אומר שהעימות ייפסק. הוא יימשך על אדמת סוריה, לבנון ותימן.

שתי המדינות עמדו בנוסחאות שקבעו לעצמן ושתי המדינות רוצות לסגור כרגע את העימות הישיר ביניהן כדי לא להתדרדר למלחמה. כל אחת מסיבותיה שלה

הסיכום הראשוני של אירועי השבוע החולף שבו איראן וישראל מחליפות מהלומות, מצביע על תיקו עם יתרון קטן לישראל. איראן מבחינתה הרוויחה את אספקת מטוסי הקרב שהיא כל כך משוועת להם. בכל הגזרות והגבולות שלה היא נחותה בהיבט האווירי ולכן הטייסת החדשה קריטית לביטחון המדינה.

אבל חצי הכוס הריקה מבחינת טהרן היא התלכדות השורות מולה. הקואליציה האזורית שהיא ניסתה למנוע בכל מחיר קמה בין לילה, למרות האיומים ששלחה איראן למדינות השכנות.

חצי הכוס הריקה מבחינת טהרן היא התלכדות השורות מולה. הקואליציה האזורית שהיא ניסתה למנוע בכל מחיר קמה בין לילה, למרות האיומים ששלחה איראן למדינות השכנות

אפילו החוליה הקרובה אליה ביותר בברית, קטאר, נאלצה ליישר קו עם ארצות הברית: פיקוד המרכז האמריקאי ניהל את היירוטים והפלות המל"טים האיראנים שהיו בדרכם לישראל מהחמ"ל בבסיס ליד דוחה.

עוד 572 מילים
סגירה