בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הסנקציות החדשות של האמריקאים הן מסר ישיר לממשלת בן גביר-סמוטריץ'

אחרי שהטיל סנקציות על מתנחלים בפברואר השנה, בסוף השבוע הודיע משרד האוצר של ארה"ב על שורת סנקציות נוספות - הפעם נגד ארגונים ועמותות שניסו לעקוף את הסנקציות הקודמות ולגייס תמיכה וכספים עבור המתנחלים ברשימה ● בנוסף, הסנקציות החדשות מהדקות את הטבעת סביב בן גביר ואנשיו - ואילו סמוטריץ' עלול למצוא את עצמו ברשימת הסנקציות הבאות ● פרשנות

הסנקציות החדשות שארצות הברית הטילה ביום שישי האחרון על מספר מתנחלים ועמותות נועד להעביר מסר אזהרה כפול לישראל: לא רק שהממשל האמריקאי יוצא בכל הכוח נגד מי שמעורב בפעולות אלימות נגד פלסטינים, אלא כעת גם מי שינסה לגייס כספים עבור אותם אנשים יסבול אף הוא ממגבלות משרד האוצר האמריקאי.

הסנקציות החדשות הוטלו בין השאר על שתי עמותות שעסקו בגיוס תרומות לינון לוי ודוד חי חסדאי, שני מתנחלים שהוכנסו לרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי ב-1 בפברואר 2024. אותה החלטה בפברואר הדהימה את השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ובימים שאחריה הם פרסמו הודעות מרובות התוקפות את הממשל האמריקאי.

הסנקציות החדשות הוטלו בין השאר על שתי עמותות שעסקו בגיוס תרומות לינון לוי ודוד חי חסדאי, שני מתנחלים שהוכנסו לרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי ב-1 בפברואר 2024

שר האוצר אף הגדיל לעשות והודיע כי יפעל לגייס את מוסדות המדינה כדי לסייע לאותם אנשים. "אני בשיח עם המפקח על הבנקים", אמר אז סמוטריץ', "המסקנה היא ברורה – אסור לאפשר מציאות כזו. איך לעשות את זה, נצטרך לקיים על כך דיון מעמיק עם היבטים משפטיים ופרוצדורלי כשהמטרה היא ברורה".

סמוטריץ' התייחס באותם הימים גם לבנקים הישראלים: "אדאג שבנקים לא יפגעו באזרחי ישראל בגלל צו מופרך שאין לו הצדקה. אנחנו לא רפובליקת בננות של ארצות הברית".

רכוש של פלסטינים שהוצת על ידי מתנחלים ישראלים בכפר אל-מוע'ייר בגדה המערבית. 13 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
רכוש של פלסטינים שהוצת על ידי מתנחלים ישראלים בכפר אל-מוע'ייר בגדה המערבית. 13 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

בדבריו, סמוטריץ' הבהיר כי הוא מחפש דרכים לעקוף את הסנקציות האמריקאיות ובפועל העביר מסר לתומכי אותם מתנחלים – אפשר לנסות לעזור להם.

 

על מי הוא רץ להגן? על ינון לוי, שנכלל ברשימת הסנקציות אחרי שלפי הדיווחים הוביל קבוצה של אנשים לתקוף פלסטינים ולשרוף את שדותיהם; ועל דוד חי חסדאי, שלפי המידע "יזם והוביל מהומה, שכללה הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת אזרחים פלסטינים וגרימת נזק לרכוש בחווארה, שהביאה למותו של אזרח פלסטיני". ברשימה המקורית היו כלולים עוד שניים: שלום זיכרמן ועינן טנג'יל.

מיד אחרי התמיכה העקרונית משר האוצר, החלו קבוצות שונות לגייס כסף עבור המתנחלים שספגו את הסנקציות. עמותת "קרן הר חברון" גייסה באמצעות מימון המונים סכום של כ-140 אלף דולר עבור ינון לוי, עמותת "שלום אסיריך" גייסה סכום של 31 אלף דולר עבור חסדאי.

עמותת "קרן הר חברון" גייסה באמצעות מימון המונים סכום של כ-140 אלף דולר עבור ינון לוי, עמותת "שלום אסיריך" גייסה סכום של 31 אלף דולר עבור חסדאי

"פעולותיהן של העמותות חותרות תחת הביטחון, שלום ויציבות בגדה המערבית. נמשיך להשתמש בכלים העומדים לרשותנו להטיל אחריות על המבצעים", הצהיר סגן שרת האוצר האמריקאית, וואלי אדיימו בהודעת הסנקציות על העמותות.

סגן שרת האוצר האמריקאית, וואלי אדיימו (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
סגן שרת האוצר האמריקאית, וואלי אדיימו (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

סנקציות נוספות מיום שישי האחרון הוטלו גם על בנצי גופשטיין ועל ארגון להב"ה. אתמול בערב (שבת) פרסם ברק רביד ב"וואלה!" שהממשל אף שוקל להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה" בשל התנהלות חיילי הגדוד במהלך שירותם הצבאי בשטחים ובאופן מסוים בשל מאורע קשה במיוחד בו מת עומאר אסעד, פלסטיני אזרח אמריקאי בן 80, בינואר 2022.

אסעד נעצר על ידי חיילי "נצח יהודה" – ואחרי שאזקו אותו וחסמו את פיו, השאירו אותו לצד הכביש במשך כל הלילה. הוא נמצא מת למחרת. אף אחד מן החיילים לא הועמד לדין על ידי צה"ל.

אסעד נעצר על ידי חיילי "נצח יהודה" – ואחרי שאזקו אותו וחסמו את פיו, השאירו אותו לצד הכביש במשך כל הלילה. הוא נמצא מת למחרת. אף אחד מן החיילים לא הועמד לדין על ידי צה"ל

המסר של הממשל האמריקאי, באמצעות כל סדרת הסנקציות הנ"ל, ברור: ככל שישראל לא מטפלת ולא מעמידה לדין בגין מעשי אלימות קיצוניים נגד פלסטיניים, האמריקאים יעשו זאת בדרך שלהם. יתרה מכך, אם שר האוצר הישראלי מעביר מסרים של חיזוק וגיבוי למתנחלים שחשבונותיהם נחסמו, גם על כך יוטלו סנקציות.

באתר האינטרט JGive עדיין ניתן היה למצוא אתמול את העמוד הייעודי של עמותת "קרן הר חברון" עם שלל פרויקטים של גיוסי כספים. אולם גיוס הכספים עבור ינון לוי איננו שם. יתכן שהעמותה או האתר מיהרו להסיר את הפרויקט בעקבות ההודעה האמריקאית.

חיילים ישראלים מאבטחים הפגנה של מתנחלים ליד הכפר דיר שרף שבאזור שכם, 2 בנובמבר 2023 (צילום: נאסר אישתייה/פלאש90)
חיילים ישראלים מאבטחים הפגנה של מתנחלים ליד הכפר דיר שרף שבאזור שכם, 2 בנובמבר 2023 (צילום: נאסר אישתייה/פלאש90)

עמותת "שלום אסיריך" מבצעת את גיוסי התרומות דרך האתר של העמותה. גם שם אין כרגע פרויקט ספציפי למענו של חסדאי, אך ניתן למצוא שם מטרות כלליות שונות לגיוסי כספים כמו "סיוע למורחקים מיו"ש", "קנטינות וסיוע למשפחות האסירים", כמו גם תמונות של עצורים מנהליים ומורשעים שמכונים באתר "אסירי ציון".

משרד האוצר האמריקאי מציין בהחלטתו כי עמותת "שלום אסיריך" ציינה באופן ספציפי שהם מגייסים את הכספים בשל הטלת הסנקציות על חסדאי.

משרד האוצר האמריקאי מציין בהחלטתו כי עמותת "שלום אסיריך" ציינה באופן ספציפי שהם מגייסים את הכספים בשל הטלת הסנקציות על חסדאי

"העמותה הזו, הממוקמת בגדה המערבית, גייסה בעבר כסף גם עבור עבריינים קיצוניים כמו יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין ב-1995, ועבור עמירם בן אוליאל, שהורשע ב-2020 ברצח הזוג דוואבשה ובנם התינוק בהצתה בכפר דומא בשנת 2015", נאמר בלשון ההודעה.

הטבעת מתהדקת סביב בן גביר

שני בכירים ממקורביו המיידיים של בן גביר נמצאים קשורים לסנקציות. הראשון הוא בנצי גופשטיין, אשר מייעץ לשר לביטחון לאומי בשורה של נושאים.

איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין בדיון בוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לפסול את עוצמה יהודית. 14 באוגוסט 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין בדיון בוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לפסול את עוצמה יהודית. 14 באוגוסט 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

גופשטיין ניסה להתמודד בשנים האחרונות בבחירות ונפסל על ידי בג"ץ בשל הסתה לגזענות. כיום הוא קרוב לאוזנו של השר לביטחון לאומי וכעת נמצא ברשימה של הסנקציות האמריקאיות.

השני הוא ראש המטה של בן גביר, חנמאל דורפמן. דורפמן לא ספג סנקציות באופן אישי, אך על פי מידע הרישום של עמותת "שלום אסיריך", הוא רשום כיועץ המשפטי של העמותה.

גם אשתו של בן גביר, איילה, קשורה לסנקציות החדשות. ארגון להב"ה שעליו הושתו סנקציות פועל דרך עמותה בשם "הקרן להצלת ישראל".  במידע על העמותה ברשם העמותות של משרד המשפטים, מצוינת אילה בן גביר כנושאת משרה: יו"ר ועדת הביקורת.

ארגון להב"ה שעליו הושתו סנקציות פועל דרך עמותה בשם "הקרן להצלת ישראל".  במידע על העמותה ברשם העמותות של משרד המשפטים, מצוינת אילה בן גביר כנושאת משרה: יו"ר ועדת הביקורת

השר בן גביר פרסם במהלך הימים האחרונים מספר הודעות ביחס להחלטות האמריקאיות להטיל את הסנקציות הנוספות. בתגובותיו הוא טען שהמהלך נובע מעלילת דם של גורמים אנטישמיים שונאי ישראל.

בצלאל סמוטריץ' נושא דברים בישיבת הסיעה של הציונות הדתית, 4 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' נושא דברים בישיבת הסיעה של הציונות הדתית, 4 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לעומתו, נכון למוצאי שבת, השר סמוטריץ' לא פרסם אף הודעה או התייחסות להחלטה האמריקאית להטיל סנקציות על העמותות "שלום אסיריך", "קרן הר חברון" או להב"ה – וגם לא על ההחלטה להטיל סנקציות על גופשטיין. סמוטריץ' כן התייחס אתמול להחלטה הצפויה בנוגע ל"נצח יהודה" ואמר שמדובר ב"טירוף מוחלט".

זמן ישראל פנה לדובר שר האוצר כדי לברר את תגובתו לסנקציות לעיל, אך לא נתקבלה תגובה.

אם סמוטריץ' ירוץ כעת להציע תמיכה וגיבוי כספי עקיף לגופשטיין או לאחרים, הוא עוד עשוי למצוא את עצמו גם כן תחת סנקציות, כי נראה שהאמריקאים לא מתכוונים לעצור.

אם סמוטריץ' ירוץ כעת להציע תמיכה וגיבוי כספי עקיף לגופשטיין או לאחרים, הוא עוד עשוי למצוא את עצמו גם כן תחת סנקציות, כי נראה שהאמריקאים לא מתכוונים לעצור

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
האמריקאים לא טיפשים. יש אחד, סגן של אלוקים(יש שמועות שהוא חותר תחתיו) שאחראי בפועל על סמוטריץ ובן גביר. אם מחול השדים הטיפשי הזה לא יפסק, יש מצב שיחרימו רכוש לשרה או יגרשו את הילד ממיא... המשך קריאה

האמריקאים לא טיפשים.
יש אחד, סגן של אלוקים(יש שמועות שהוא חותר תחתיו) שאחראי בפועל על סמוטריץ ובן גביר. אם מחול השדים הטיפשי הזה לא יפסק, יש מצב שיחרימו רכוש לשרה או יגרשו את הילד ממיאמי ביץ'. או סתם לא יתנו לנתניהוס להכנס לארהב או סתם לבקר בפריז.
תאמינו לי, כל עניין המלחמה, החטופים, הטרללת הימנית משיחית, הקרע האיום בעם. כל זה יפסק ברגע שנתניהו יתפטר.
כל דבר רע שקורה כרגע במזרח התיכון הוא בגללו ובאחריותו.

עוד 994 מילים ו-1 תגובות
סגירה