ראיון "זאת לא בושה להיות באופוזיציה"

ח"כ מיקי זוהר, מהדוברים המרכזיים בליכוד, מאד מוטרד בימים אלה מהאפשרות שכחול-לבן תקים ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת ● בראיון לזמן ישראל הוא מסביר מדוע נתניהו צריך לדחות את החזרת המנדט "עד הרגע האחרון", מדוע אין חשיבות להצהרות ההתמודדות של סער או כ"ץ על ראשות הליכוד, ולמה הוא לא חושש ממצב שבו מפלגתו תשב באופוזיציה

מיקי זוהר (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
מיקי זוהר

ח"כ מיקי זוהר היה בימים האחרונים הדובר המרכזי בליכוד, שהעלה את האפשרות להקמת ממשלת מיעוט בראשות כחול-לבן, עם העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי, בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת ובהימנעות של ישראל ביתנו. ביום שישי התייחס לסוגיה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבפוסט ארוך בפייסבוק טען כי חברי הרשימה המשותפת הם תומכי טרור, ולכן הקמת ממשלה בתמיכתם אינה לגיטימית.

"אנחנו חוששים חשש אמיתי שתקום ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה הערבית, של גנץ ולפיד, כשאביגדור ליברמן יימנע בהצבעה, לא יצביע בעד ולא יצביע נגד", אומר זוהר, בראיון לזמן ישראל. "זה יהפוך את הממשלה הזאת לסחיטה מבחינה ביטחונית. כל פעם שנרצה להגן על ביטחון אזרחינו, הערבים יגידו להם שיפילו את הממשלה.

"אם וכאשר תקום פה ממשלה שנשענת על התמיכה של הרשימה הערבית, ברור שלא נוכל לעשות שום פעולה ביטחונית, וביטחון אזרחי מדינת ישראל יהיה בסכנה אמיתית".

מיקי זוהר (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מיקי זוהר (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

זוהר, שלאחרונה נחשף כי בסוף מאי האחרון ניהל מגעים בשם נתניהו עם המפלגות הערביות, כדי שיתמכו בפיזור הכנסת, פירסם ביום רביעי האחרון ציוץ בטוויטר שגרר תגובות שליליות. מהציוץ השתמע כי הוא קורא לנתניהו לא להחזיר את המנדט גם בתום 28 הימים שקיבל להקמת הממשלה, כל עוד ליברמן לא התחייב לסכל הקמת ממשלת מיעוט.

הפרשנות הזאת אינה סבירה, משום שהמנדט יפקע מעצמו ביום רביעי השבוע בחצות, כך שהתגובות שיקפו יותר חוסר אמון בנורמות של זוהר ונתניהו מאשר חשש מתרחיש אמיתי. לזמן ישראל אומר זוהר כי כוונתו היא שכל עוד ליברמן אינו נענה לדרישת הליכוד, יש להימנע מוויתור על המנדט "עד הדקה האחרונה".

"החוק מחייב אותנו להחזיר, מה נעשה. נחזיר ונתפלל שליברמן יתעשת ולא יעשה נזק בלתי הפיך לביטחון של אזרחי ישראל. אף אחד לא יכול להאשים אותנו על הניסיון. קודם כל אנחנו רוצים לנסות להשיג את ההישג, אבל אם לא הצלחנו – לא הצלחנו. אנחנו לא מרימים ידיים מראש".

יש עכשיו שורה של הכרזות מועמדות בליכוד. אחרי גדעון סער, גם ניר ברקת וישראל כ"ץ הודיעו שהם מתכוונים להוביל את הליכוד אחרי עידן נתניהו.
"אני חושב שזה עוד מוקדם, אני חושב שנתניהו עוד פה כדי להישאר, והוא יעשה את הכל כדי להיות ראש הממשלה".

אתה לא רואה בזה סימן לכך שמשהו מתחיל להתפורר?
"לא, דווקא לא. בסוף כל פוליטיקאי רוצה לדבר על העתיד שלו, ומה שנקרא, מה הוא רוצה לעשות כשהוא יהיה גדול. אבל בסוף מה שקובע זה העובדות בשטח, ועובדתית אני לא רואה את נתניהו מפנה את תפקידו בקרוב".

"כל פוליטיקאי רוצה לדבר על העתיד שלו, ומה שנקרא, מה הוא רוצה לעשות כשהוא יהיה גדול. אבל בסוף מה שקובע זה העובדות בשטח, ועובדתית אני לא רואה את נתניהו מפנה את תפקידו בקרוב"

והסיפור עם דוד ביטן, שהיה אמור להשתתף ביום חמישי בכנס עם סער וחיים כץ, וטענו כלפיו שהצטרף למחנה שלהם נגד נתניהו? בסוף הוא לא היה שם.
"עזוב, נו, שטויות. אין לזה שום משמעות. זה שטויות במיץ עגבניות. אני גם ראיתי את ביטן מתבטא בנושא. אף אחד בליכוד לא יילך נגד נתניהו כל עוד הוא רוצה להיות ראש הממשלה. זה לא עובד אצלנו ככה, זה מתאים יותר למפלגת העבודה".

דוד ביטן ומיקי זוהר בכנסת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד ביטן ומיקי זוהר בכנסת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

זה נכון, אבל עוד מעט יהיו כנראה כתבי אישום והמצב מסתבך.
"לגבי כתבי האישום, זאת סוגיה אחרת לגמרי. אנחנו יכולים כבר כולנו לראות מה גודל האירוע בכל מה שקשור לכתבי האישום נגד נתניהו. כמה הדברים נגדו מופרכים, מוגזמים, בלתי סבירים ולא הגיוניים, ומעבר לכך, הם גם תקדימיים. מעולם לא היה דבר שכזה נגד אף אזרח במדינת ישראל, ועושים את זה פעם ראשונה נגד ראש ממשלה. יחסי תקשורת ופוליטיקה הופכים לעבירות שוחד, מה שלא היה מעולם.

"לכן גם הציבור מבין את זה ולכן הוא גם לא מתרשם מכל העניינים הללו. מיליון ו-100 אלף איש שהצביעו לנתניהו ולמחל ידעו מכל העניינים האלה ובכל זאת הצביעו. למה? כי הם הפנימו שמדובר פה בקשקוש אחד מוחלט".

או שהם פשוט אידיאולוגים ימנים שרוצים ממשלת ימין.
"אם הם רצו הם יכלו גם להצביע לימינה, ויכלו גם להצביע למפלגות אחרות בימין, ועובדתית הם הצביעו למחל ולנתניהו".

כן, אבל זה בערך רבע מהציבור.
"אני אוסיף על כך עוד משהו. גם שאר המפלגות שהתמודדו בגוש הימין, שזה שני מיליון איש (כולל הליכוד, נ"י), אמרו במפורש 'רק נתניהו לראשות הממשלה, והפתק שלנו לרשימה'. זה לא שרק הליכודניקים רצו את נתניהו. גם אלו שתמכו במפלגות אחרות בימין רצו את נתניהו".

אבל הרגע אמרת שמי שלא היה רוצה אותו היה מצביע למפלגה אחרת בימין.
"לא, אמרתי את זה בהקשר הזה שאתה אמרת שהם ימנים אידיאליסטים. אז אני הסברתי שאם הם רק ימניים ורצו להצביע למפלגה מסוימת, היו מצביעים למפלגה אחרת. אלו שהצביעו לליכוד הם אלה שיש להם חיבור מאוד מיוחד לליכוד ולנתניהו, אבל לגבי שאר המפלגות, גם הם הצהירו בכל הזדמנות ותחת כל עץ רענן שהם יתמכו רק בנתניהו לראשות הממשלה, והם עדיין עושים את זה".

אם בבחירות באפריל היו לגוש 60 מנדטים, עכשיו יש 55. אנחנו כן רואים היחלשות. אתה חושב שבחירות נוספות יניבו תוצאה תוצאה טובה יותר?
"אי אפשר לדעת מה יהיה בהליך של בחירות, כי אתה יודע איך אתה נכנס למערכת בחירות, אתה לא יודע איך אתה יוצא ממנה.

"אבל אני כן חושב שיש סיכוי לא רע שרבים מאנשי הימין שלא באו להצביע בפעם הזאת, מתוך איזו תחושה שבאמת אנחנו מנצחים וזה בכיס שלנו, כן יבואו להצביע ויגדילו את אחוזי ההצבעה בימין. זה יכול לשנות את משוואת המנדטים, יחד עם פתרון לסוגיית עוצמה יהודית שהתמודדה בספטמבר לבד, ותמצא איזה שילוב מסוים, ואז באמת אפשר לקוות שיהיה לנו הישג".

דודי אמסלם, בנימין נתניהו ומיקי זוהר (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דודי אמסלם, בנימין נתניהו ומיקי זוהר (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

אתה לוקח בחשבון שייתכן שיש חמישה מנדטים בערך שלא באו לקלפי בגלל ירידה באמון בנתניהו ולא בגלל שאננות?
"אני באמת לא חושב. אני חושב שהירידה במנדטים נבעה מכך שאנשי הימין היו בשאננות, ואנשי הליכוד היו בטוחים שנתניהו ינצח. בגלל הקמפיינים הקודמים שלנו, שקראנו להעיר את השטח, הרגישו שהפעם אנחנו צועקים כביכול זאב זאב, והלכה למעשה זה גרם להרבה מאוד אנשים לא לבוא להצביע".

"בגלל הקמפיינים הקודמים שלנו, שקראנו להעיר את השטח, הרגישו שהפעם אנחנו צועקים כביכול זאב זאב, והלכה למעשה זה גרם להרבה מאוד אנשים לא לבוא להצביע"

אתה שומע את זה מהרבה אנשים?
"חד משמעית, אני שומע את זה הרבה. אומרים לא באנו להצביע, היינו בטוחים שביבי עומד לנצח. הרבה מאוד אנשים".

ואם הדבקות בראש הרשימה תגרום לזה שתלכו לאופוזיציה, זה מחיר ששווה לשלם?
"אנחנו נמשיך להיאבק, אם צריך גם מהאופוזיציה, למען עתידה של מדינת ישראל. זאת לא בושה להיות באופוזיציה וזאת אפילו זכות לשרת את הציבור מהאופוזיציה. אני מקווה שזה לא יקרה ושנוכל להמשיך לשמור על המדינה, על הדרך הטובה שהיא הולכת בה בשנים האחרונות.

"אבל אם נגזר עלינו להיאבק על האזרחים מהאופוזיציה, אנחנו בהחלט נעשה את זה".

עוד 986 מילים
סגירה