סטודנטית עומדת מול כוחות הביטחון של מדינת טקסס בהפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטה באוסטין, 24 באפריל 2024 (צילום: SUZANNE CORDEIRO / AFP)
SUZANNE CORDEIRO / AFP

פלסטינים יוצאים נגד ההתלהמות הפרו-פלסטינית בקמפוסים בארה"ב

לא מעט פלסטינים מתונים מאשימים את הסטודנטים בכך שהם תופסים טרמפ על האג'נדה הפלסטינית וגורמים לנזק עצום לסוגיה הפלסטינית ● איראן מגבירה לחץ על נשים וצעירים ● סערה בדלי של עוף ● רוח הסולידריות מגיעה גם למצרים, והיא לא תמיד לרוחן של השלטונות ● והשבוע לפני 28 שנה: כינון יחסים בין ישראל לתוניסיה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

קולות פלסטיניים מתונים נגד ההפגנות בארה"ב

כאשר סטודנטים פרו-פלסטיניים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק צועקים "לשרוף את תל-אביב עד היסוד" ו"נשחרר את כל פלסטין מהנהר עד הים", לא מעט פלסטינים – שהם הנפגעים הישירים של הקיצונים שרק מסלימים את המצב – מאשימים את הסטודנטים בכך שהם בסך הכול תופסים טרמפ על האג'נדה הפלסטינית וגורמים לנזק עצום לסוגיה הפלסטינית ולפלסטינים שמשלמים על המשך המלחמה בעזה בדמם.

הקולות האלה מזועזעים מהתמיכה הגלויה במשטר הדרקוני באיראן, בחות'ים, סוחרי העבדים המודרניים, ובחמאס שמירר את חיי הפלסטינים במשך 16 שנים תמימות.

הקולות הללו אינם מקשה אחת – יש מהם שיותר ביקורתיים למדינת ישראל, ויש כאלה שיותר מאוזנים. אך למרות שהם אינם חוסכים ביקורת מישראל, הקולות המתונים האלה לעיתים קרובות סופגים עלבונות ונאצות, ומאשימים אותם בכך שהם סוכנים של ישראל ושהם אינם מייצגים את הפלסטינים.

למרות שהם אינם חוסכים ביקורת מישראל, הקולות המתונים האלה לעיתים קרובות סופגים עלבונות ונאצות, ומאשימים אותם בכך שהם סוכנים של ישראל ושהם אינם מייצגים את הפלסטינים

למרות זאת, הם עומדים על שלהם וממשיכים לקרוא למתינות ולפשרה, מנהלים שיח ענייני ברשת, לא חוסכים ביקורת – לא מישראל ולא מהמנהיגים הפלסטיניים – ובעיקר נותנים את הקונטקסט שבמקרים רבים נעדר לגמרי מהמחאות בקמפוסים בארה"ב.

כדאי מאוד לישראלים להכיר את הקולות הבהירים והחדים האלה על מנת להבין: כך נראה הקול הפלסטיני המתון שמחפש פתרון של שלום ומסתייג מאלימות.

  • אחמד פואד ח'טיב – פלסטיני מעזה, חוקר ופובליציסט המתגורר בארה"ב

"אני מאוכזב ומתוסכל מההצהרה של סטודנטים של קולומביה לצדק בפלסטין, בה הם מאשרים מחדש את זכות ההתנגדות המזוינת, תמיכה מפורשת בחמאס וב-7 באוקטובר ובנרטיב של 'כל האמצעים הנדרשים' (למען השחרור), דוחים את פתרון שתי המדינות ותוקפים 'מנרמלים' או כל מי שמוכן לדבר עם ישראלים ולעסוק בפתרונות פרגמטיים להשגת דו קיום ושלום.

"הם מדברים על עקרונות או על קווים אדומים כאילו הם 'פלג' פלסטיני ולא בני מערב רציונלים שאמורים לקדם פתרון ולא לעשות קוספליי למהפכנים.

"מה השיגו 75 שנות התנגדות מזוינת לעם הפלסטיני? הפאן-ערביות של נאצר, אש"ף, החזית העממית וארגונים אחרים, וכעת חמאס דיברו כולם על 'קווים אדומים' או 'עקרונות' ולא רק שלא הצליחו להשיג הגדרה עצמית וחופש, אלא גרמו להרג של פלסטינים ואובדן של אדמות".

  • ג'ון עזיז, פלסטיני-בריטי, מוזיקאי וסופר, מתגורר בווילס

"אם המטרה הפלסטינית היא כבוד, חופש, ממשל עצמי ומדינה – אז אני מאמין שזה יצליח. אם המטרה הפלסטינית היא השמדה של ישראל והחלפה של ישראל בפלסטין, אז היא נידונה לכישלון".

"אם המטרה הפלסטינית היא כבוד, חופש, ממשל עצמי ומדינה – אז אני מאמין שזה יצליח. אם המטרה הפלסטינית היא השמדה של ישראל והחלפה של ישראל בפלסטין, אז היא נידונה לכישלון"

  • חמזה עוואוודה, פעיל פלסטיני המתגורר בגדה המערבית

עוואוודה בדרך כלל מאוד ביקורתי כלפי ישראל, אולם בתגובה למפגינים בקולומביה ששרו "בואו נשרוף את תל-אביב", כתב:

"המפגינים האלה טועים! אנחנו רוצים לשים קץ למערכת הדיכוי והאפליה נגד פלסטינים ולהחליף אותה במערכות של שוויון והגדרה עצמית שאינה זהה לקריאה לשרוף ערים! הגיע הזמן שאנשים הגיוניים ייקחו מהם את הסוגיה הפלסטינית".

  • ג'האד ספתאווי, צלם וסופר, עזתי שעזב את הרצועה בשנת 2017 ועתה מתגורר בארה"ב

"ככל שהחמאס מתפרק יותר, כך הוא פחות מסוגל להכתיב את תנאיו לאוכלוסייה האזרחית בעזה. צריך לצמצם את מחבלי חמאס לשוליים, ואנשינו חסרי האונים בעזה צריכים להיות שוב החזית והמרכז".

"ככל שהחמאס מתפרק יותר, כך הוא פחות מסוגל להכתיב את תנאיו לאוכלוסייה האזרחית בעזה. צריך לצמצם את מחבלי חמאס לשוליים, ואנשינו חסרי האונים בעזה צריכים להיות שוב החזית והמרכז"

איראן מגבירה לחץ על נשים וצעירים

המשטר האיראני שמאיים על ישראל והעולם בפצצת אטום, טילים בליסטיים ורשת טרור, שוב מתמודד עם אי-שקט במדינה ומגביר את רדיפת המתנגדים ופגיעה בנשים וצעירים. הנה רק כמה מהאירועים שהתרחשו בשבועות האחרונים:

המשטר הוציא להורג עוד תשעה אסירים; בעיר בנדר-עבאס המשטרה המקומית רצחה ללא שום סיבה נראית לעין צעיר סוני שנהג במכוניתו; ברחבי טהרן, משטרת הצניעות שוב החלה לפעול במלוא הכוח נגד נשים המעיזות לא לחבוש חיג'אב וללכת ברחוב בשיער פזור או בבגדים שנחשבים ללא צנועים.

המשטר הוציא להורג עוד תשעה אסירים; בעיר בנדר-עבאס המשטרה המקומית רצחה ללא שום סיבה נראית לעין צעיר סוני שנהג במכוניתו; ברחבי טהרן, משטרת הצניעות שוב החלה לפעול במלוא הכוח

"נשים אמיצות משגרות אליי כל יום סרטונים וצילומים שלהן, למרות האיום", כתבה בטוויטר (X) מסיח עלינג'אד, פעילה איראנית פמיניסטית. בציוץ אחר היא סיפרה על מעצרה של העיתונאית דינה גליבאף, אשר חשפה מקרים של התעללות מינית בנשים על ידי אנשי כוחות הביטחון האיראנים.

נרגס מחמדי, כלת פרס נובל שמרצה עונש מאסר בכלא אווין בטהרן, קוראת לאיראנים להגביר את המחאה נגד דיכוי נשים והאשימה את הרשויות ב"מלחמה כוללת נגד כל הנשים ברחוב האיראני".

"אנשי איראן, אני מבקשת מכם, אמנים, אינטלקטואלים, עובדים, מורים וסטודנטים בתוך המדינה ומחוצה לה – תמחו נגד המלחמה הזו נגד נשים. אל תזלזלו בכוח של שיתוף החוויות שלכן. פעולה זו תחשוף את הממשלה המיזוגינית ותפיל אותה על ברכיה" מסרה מחמדי בשיחת טלפון שעשתה מהכלא. המסר הופץ באינסטגרם האסור באיראן, אך עדיין פופולרי מאוד.

נשות איראן זועקות לתשומת לב בינלאומית ולתמיכה של נשים אחרות, במיוחד במערב. לצערן, התמיכה הזאת – גם מצד המדינאים וגם מצד הארגונים הפמיניסטיים – ממאנת להגיע.

נשות איראן זועקות לתשומת לב בינלאומית ולתמיכה של נשים אחרות במערב. לצערן, התמיכה הזאת – גם מצד המדינאים וגם מצד הארגונים הפמיניסטיים – ממאנת להגיע

סערה בדלי של עוף

הסניף הראשון של הרשת מזון מהיר אמריקאיתKFC  נפתח באלג'יריה בחגיגיות ומשך אליו מבקרים רבים, אך יחד עם חובבי העוף המטוגן הגיעו גם תומכי תנועת ה-BDS שקראו להחרים את המסעדה החדשה.

KFC הפכה לרשת המזון המהיר האמריקאית הראשונה שפתחה סניף במדינה השמרנית והמסוגרת, אך המועד לא היה יכול פחות מתאים לצעד הזה. לא רק באלג'יריה, אלא גם במרוקו הסמוכה ובמדינות ערביות נוספות, תנועת החרם שפועלת נגד רשתות מערביות שמיוצגות בישראל או מביעות תמיכה בה, התחזקה מאוד מאז 7 באוקטובר.

במהלך החודשים הראשונים של המלחמה, סניפי מקדונלדס, סטארבקס ובורגר קינג בערו והותקפו בטורקיה, בעוד שבמרוקו סטארבקס סבלה הפסדים רבים (אך בסוף לא עזבה את המדינה, בניגוד לפרסומים).

באלג'יריה, שנחשבת כיום לאחת המדינות הערביות העוינות ביותר לישראל, המערב אינו נהנה מאהדה גם בימים שקטים יותר. פתיחת הסניף שלKFC  נתפסה כתקיעת אצבע בעין לציבור שמחזיק בעמדות פרו-פלסטיניות.

באלג'יריה, שנחשבת כיום לאחת המדינות הערביות העוינות ביותר לישראל, המערב אינו נהנה מאהדה גם בימים שקטים יותר. פתיחת הסניף שלKFC  נתפסה כתקיעת אצבע בעין לציבור שמחזיק בעמדות פרו-פלסטיניות

לאחר הפגנות סוערות וניסיונות לפרוץ לסניף ולפגוע בו, התמונה האייקונית של קולונל סנדרס הוסרה מהבניין בו שוכנת המסעדה החדשה. יחד עם זאת, הבעלים מסרבים להתקפל ומנסים לשמור על פרפיל נמוך, עד יעבור הזעם.

רוח הסולידריות מגיעה גם למצרים

השבוע סטודנטים של האוניברסיטה היוקרתית ביותר במצרים, האוניברסיטה האמריקאית בקהיר האליטיסית והיקרה, קיימו מפגן תמיכה בעזה ודרשו מהנהלת האוניברסיטה להפסיק את החוזים עם חברת HP וחברות אמריקאיות אחרות שנחשבות לתומכות בישראל.

לכאורה, אין בכך דבר מיוחד, כיוון שסטודנטים צעירים מפגינים בעד עזה (ונגד ישראל) ברחבי העולם, ובמצרים התמיכה בסוגייה הפלסטינית תמיד הייתה גבוהה. אך במדינה כמו מצרים – שם עניין של מחאות, גם אם אינן מוכוונות נגד השלטון, הוא תמיד עניין פוליטי – כל מפגן של כוח פוליטי הוא אינו דבר של מה בכך.

השבוע עצרה המשטרה המצרית מספר פעילות חברתיות שהפגינו בעד עזה וסודאן ליד מטה האו"ם בקהיר. השמועה על מעצרן נפוצה במהירות ברשתות החברתיות ועד מהרה הנשים שוחררו, לא לפני שהשופט קבע ערבות בגובה של כ-5,000 לירות מצריות.

מאז 7 באוקטובר, המשטר המצרי מנסה לווסת את הטמפרטורה של המחאות הציבוריות בעד הסוגיה הפלסטינית. עד כה הם הצליחו במשימתם, אך לא ברור כיצד המבצע הישראלי המתוכנן ברפיח ישפיע על המערכת המצרית.

מאז 7 באוקטובר, המשטר המצרי מנסה לווסת את הטמפרטורה של המחאות הציבוריות בעד הסוגיה הפלסטינית. עד כה הם הצליחו במשימתם, אך לא ברור כיצד המבצע הישראלי המתוכנן ברפיח ישפיע על המערכת המצרית

בינתיים מספר הפליטים הפלסטינים בקהיר הולך וגדל. חלקם אנשים מבוססים, סוחרים ידועים שממשיכים לעסוק במלאכתם גם בארץ הנילוס. אחרים – עניים מרודים שהשאירו הכול מאחור ובקושי הצליחו לאסוף את הסכום הנדרש כדי לחצות את המעבר ולהציל את חייהם. הילדים הפלסטינים מתחילים ללכת לבתי ספר מצריים והסטודנטים הפלסטינים ייכנסו בקרוב לקמפוסים המצריים.

המלחמה בעזה מהווה אתגר משמעותי עבור המשטר המצרי, שמנסה ללכת בין הטיפות של הסולידריות הכוללת עם עזה והצורך בשמירה על חוזה השלום עם ישראל. כדאי שגם הקברניטים בירושלים יהיו מודעים למורכבות הזאת.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: כינון יחסים בין ישראל לתוניסיה

ב-22 באפריל 1996 ישראל פתחה משרד אינטרסים בתוניסיה, וכחודש וחצי לאחר מכן, במאי 1996, דיפלומט תוניסאי נשלח לארץ על מנת לפתוח משרד מקביל בישראל.

להתפתחות הזאת קדמה המעורבות התוניסאית בשיחות שלום בין ישראל לפלסטינים, וההחלטה לסגור את המשרד של אש"ף בתוניסיה בשנת 1994.

תיירים ישראלים החלו לבקר במדינה הצפון-אפריקאית עוד לפני שישראל ותוניסיה הספיקו לפתוח את הנציגויות הדיפלומטיות, ובשנת 1995 שרי החוץ של שתי המדינות – חביב בין יחיא ואהוד ברק -נפגשו בברצלונה וסיכמו ביניהם על כינון יחסים "על מנת להקל על התייעצויות פוליטיות, הסדרי נסיעות, וסחר בין שתי המדינות".

בשנת 2000 כאשר פרצה האינתיפאדה השנייה, ההנהגה התוניסאית החליטה על סגירת הנציגות שלה בתל-אביב ועל ניתוק יחסים עם ישראל. לאורך השנים היו מספר הזדמנויות בהן נדונה אפשרות של התחממות ביחסים, אך לאור דעת הקהל הפרו-פלסטינית בקרב הציבור התוניסאי, לא חל שום שיפור במישור זה.

לאורך השנים היו מספר הזדמנויות בהן נדונה אפשרות של התחממות ביחסים, אך לאור דעת הקהל הפרו-פלסטינית בקרב הציבור התוניסאי, לא חל שום שיפור במישור זה

כיום הנשיא התוניסאי, קייס אל-סייד, מחזיק בעמדה אנטי-ישראלית מובהקת. מאז 7 באוקטובר התקיימו בתוניסיה הפגנות רבות בתמיכה בעזה בהן נשמעות קריאות אנטי-ישראליות בוטות, ובפרלמנט התוניסאי נדונה הצעת חוק שמגדירה את צעדי הנורמליזציה עם ישראל בתור עבירה פלילית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,447 מילים ו-1 תגובות
סגירה