היום ה־206 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

שני לוחמי מילואים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

עידו אביב, בן 28 מכרמיאל וקאלקידן מהרי, בן 37 מפתח תקווה, נהרגו בפיצוץ בפרוזדור נצרים במהלך קרב עם מחבלים, הנסיבות מתוחקרות ● דיווח: ישראל מוכנה להוריד את מספר החטופים שישוחררו ל-33; משלחת ישראלית צפויה לצאת מחר לקהיר להמשך המגעים ● בלינקן: ההצעה "נדיבה במיוחד" ● ארה"ב: חמש יחידות בצה"ל "אחראיות להפרות גסות של זכויות אדם"

רס"ר (מיל') קאלקידן מהרי ורס"ר (מיל') עידו אביב, נפלו בקרב במרכז רצועת עזה, 29 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
רס״ר (מיל׳) קאלקידן מהרי ורס״ר (מיל׳) עידו אביב, נפלו בקרב במרכז רצועת עזה, 29 באפריל 2024

מספר מדינות באירופה צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי, כך אמר ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, בשולי הפורום הכלכלי העולמי בריאד. בין המדינות שצפויות להכיר במדינה פלסטינית נמצאות ספרד, אירלנד, מלטה וסלובניה.

ישראל צמצמה את מספר בני הערובה שהיא רוצה שחמאס ישחרר במהלך השלב הראשון של הפסקת אש חדשה בעזה, כך דווח בניו יורק טיימס לפי שלושה גורמים ישראלים, שמדבריהם עולה כי ישנו שמץ תקווה לחידוש המגעים כבר מחר.

לפי הדיווח, אחרי חודשים בהם דרשה ישראל מחמאס לשחרר לפחות 40 חטופים – נשים, אנשים מבוגרים וחולים – כדי להבטיח הפסקת אש חדשה, כעת מוכנה ממשלת ישראל להסתפק ב-33 בלבד, כך לדברי הבכירים, שדיברו בעילום שם על מנת לדון בנושא הרגיש.

השינוי נבע בחלקו מהעובדה שישראל מאמינה כעת שחלק מאותם 40 מתו בשבי, כך לפי אחד הגורמים הרשמיים.

לפי הדיווח, משלחת ישראלית מהדרג הבינוני מתכננת לטוס לקהיר ביום שלישי כדי להתחיל מחדש את השיחות בתיווך מצרים, אך רק אם חמאס יסכים גם הוא להשתתף, לפי שניים מהגורמים הישראלים.

חמאס לא הגיב לבקשת תגובה לגבי ההצעה החדשה והאם ישלח נציגים לשיחות בקהיר.

בתוך כך, אנתוני בלינקן, שר החוץ של ארה"ב, אמר היום בפורום הכלכלי העולמי בריאד כי ישראל הציעה הצעה "נדיבה במיוחד" וכי חמאס לבדו מהווה המכשול בדרך לעסקה.

סאמח שוקרי, שר החוץ המצרי, אמר באותה ועידה כי הוא "מלא תקווה" לגבי הצעת הפסקת האש האחרונה, אך לא נכנס לפרטיה. "ההצעה לקחה בחשבון את עמדות שני הצדדים", אמר שוקרי והוסיף כי "אנחנו מחכים לקבל החלטה סופית".

שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון התייחס להצעה שהועברה לחמאס ואמר כי "יש הצעה נדיבה להפסקת אש מתמשכת של 40 יום בעזה בתמורה לשחרור חטופים".

לדבריו, "ההצעה הנוכחית כוללת שחרור של אלפי אסירים פלסטינים בפוטנציה. אני מקווה שחמאס יקבל את ההצעה, הסכסוך הזה לא יסתיים עד שכל החטופים ישוחררו".

הוא הוסיף ואמר כי אלו הנהגת חמאס וכל האחראים לטבח ה-7 באוקטובר צריכים לעזוב את עזה כדי לייצר אופק פוליטי לפתרון שתי המדינות.

דובר צה"ל עדכן כי צה"ל תקף מטרות טרור של חזבאללה בדרום לבנון ובהן עמדות שיגור, תשתיות טרור ומבנה צבאי במרחבים רשיא אל-פוחר ואל-חיאם שבדרום לבנון.

בנוסף, צה"ל תקף בירי ארטילרי להסרת איום במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון.

כמו כן, הבוקר שוגר מטח של כ-20 רקטות לעבר הגליל העליון, מרבית הרקטות יורטו. אין דיווחים על נפגעים או על נזק. צה"ל תקף את מקורות הירי.

אזעקה נשמעה בערב אל עראמשה וגורנות הגליל. זוהו כ-15 שיגורים שחצו משטח לבנון, לא דווח על נפגעים או נזק.

סגירה