היום ה־212 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

שלושה לוחמי צה"ל נהרגו בתקרית הקשה בכרם שלום

סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, בן 19 מרעננה, סמ"ר עידו טסטה, בן 19 מירושלים וסמ״ר טל שביט, בן 21 מכפר גלעדי נהרגו מירי הפצמ"רים לעבר מעבר כרם שלום ● דיווח: ראש ה-CIA צפוי להגיע מחר לישראל לשיחות בנושא עסקת החטופים; גורם רשמי: "השיחות קרובות לפיצוץ" ● דיווח: החטופה המשוחררת עמית סוסנה סירבה להשיא משואה

עידו טסטה, ראובן מרק מורדכי אסולין וטל שביט, נפלו בתקרית ירי הפצמ"רים בכרם שלום, 5 במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
עידו טסטה, ראובן מרק מורדכי אסולין וטל שביט, נפלו בתקרית ירי הפצמ"רים בכרם שלום, 5 במאי 2024

בפקודת היום ליום השואה והגבורה שחל השבוע כתב הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בין השאר כי "בימים אלה אנו מצויים במלחמה אשר בראשיתה כשלנו במשימתנו ואיבדנו רבים ורבות – אזרחים, חיילים, חברי כיתות הכוננות ואנשי כוחות הביטחון וההצלה. חיים שלמים שנגדעו באיבם, במלחמה שגם היא נכפתה עלינו ביד אויב נפשע שקם עלינו לכלותינו. אך הפעם אנו שונים. תמורה התחוללה בעם היהודי".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון, 1 במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון, 1 במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)

הטקסט המלא של הרמטכ"ל:

משרתי צה"ל, חיילים, מפקדים ועובדים,

עם הישמע הצפירה, שב ועולה זיכרונם של ששת המיליונים שנרצחו בגטאות ובמחנות ההשמדה, בגיאיות ההריגה ובצעדות המוות. לרגע נרכין את ראשינו ונתייחד עם זכרם של בני עמנו אשר נרדפו ונספו רק בשל היותם יהודים, ומיד נישיר מבט, נישא בגאווה את צוואתם הקדושה, ונפעל כדי להבטיח כי לנצח ייכון הבית הלאומי שלו ייחלו, אך לא זכו בו.

זו חובתנו, זו שליחותנו – זאת הבטחתנו.

מדינת ישראל קמה, בין היתר, בזכותם של לוחמות ולוחמי כל הדורות, שהיו מוכנים למסור נפשם למענה. בימים אלה אנו מצויים במלחמה אשר בראשיתה כשלנו במשימתנו ואיבדנו רבים ורבות – אזרחים, חיילים, חברי כיתות הכוננות ואנשי כוחות הביטחון וההצלה. חיים שלמים שנגדעו באיבם, במלחמה שגם היא נכפתה עלינו ביד אויב נפשע שקם עלינו לכלותינו. אך הפעם אנו שונים. תמורה התחוללה בעם היהודי.

מעם חסר קול וחסר הגנה, לעם שנושא באחריות לגורלו, נלחם ומבטיח – לעולם לא עוד.

לא עוד מגן דוד כאות קלון – כי אם סמל על דגל הלאום המתנוסס בגאווה. לא עוד עם מפורד חסר בית ונרדף בגלות – כי אם עם חזק ועצמאי המאוחד בארצו ובמולדתו. לא עוד אומה ללא כוח מגן – כי אם אומה אשר בשורותיה גיבורים וגיבורות הניצבים זקופים וגאים ונלחמים יחד כתף אל כתף כחלק מצבא ההגנה לישראל.

אנו נלחמים לזכר ששת המיליונים אשר לא יכלו להיאבק באויב שקם להשמידם; עבור בני עמנו שהביטו באימה ובחוסר אונים מבעד לגדרות התיל; למען אלה אשר לא הניחו לגורלם להיחרץ בידי הצורר הנאצי, אחזו בנשק ונלחמו על חייהם ועל חיי עמם בכל כוחם, מלחמת מעטים מול רבים בקומה זקופה; ובשמם של מי שהצליחו להינצל מהתופת הגרמנית וגייסו את שארית כוחם כדי לקחת חלק בהקמת מדינה לעם היהודי.

בשעה שאנו נלחמים את מלחמתנו הצודקת, יהא זיכרון זה מקור כוחנו, ותזכורת לחשיבות קיומו של כוח מגן לעמנו. אנו נושאים על כתפינו את האחריות להמשיך ולהילחם למען חירותו של עם ישראל, ולהבטיח: לעולם לא עוד!

יהי זכרם של ששת המיליונים ברוך".

בישראל עדיין ממתינים הבוקר לתשובת חמאס להצעה המצרית לעסקת חטופים והפסקת אש. אתמול נמנעה ישראל מלהוציא משלחת לקהיר – למרות לחץ אמריקאי. בלבנון דיווחו הלילה כי המשא ומתן עומד בפני מכשול גדול בשל סירובה של ישראל להתחייב להפסקת אש קבועה. קבינט המלחמה יתכנס היום בשעה 17:00 בערב בירושלים.

ב-ynet מדווחים כי שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי סיכמו כי תא"ל עופר וינטר, שנמצא כבר שנה וחצי ללא תפקיד ישתחרר מצה"ל. בקרוב יזמן הרמטכ"ל את הקצין לצד קצינים בכירים נוספים בדרגת תא"ל שלא קודמו והמתינו להחלטה.

שר המורשת עמיחי אליהו קובע בריאיון לגל"צ כי "המשא ומתן לעסקת חטופים מתנהל בצורה לא רצינית, כל איש עסקים היה מנהל את זה בצורה טובה יותר".

על רקע ההמתנה לתשובת חמאס, ח"כ גדעון סער קובע בריאיון ל-103fm כי "ישראל ויתרה על העמדות בהרבה מאוד נושאים, כולל בנושא חזרה לצפון הרצועה ועדיין זה לא ישנה את הסיכוי לעסקה. ישראל כבר אמרה כן, עכשיו כבר יותר משבוע מחכים למוצא פיו של סינוואר והוא משחק בצורה מתוחכמת אבל הוא לא מעוניין בעסקה".

סגירה