פרשנות סמוטריץ' הפך לשק החבטות של נתניהו

בלשכת ראש הממשלה נהנים לטפח את העימות עם שר האוצר ולהבליט את העובדה שסמוטריץ' לא מתפקד ● "הכלכלה הישראלית גדולה עליו", אומר גורם בכיר בלשכת נתניהו, "הוא נתן לבנק ישראל ולאגף התקציבים את הטיפול בכלכלה ואמר להם 'תעזבו אותי מזה, רק תתנו לי את ההתנחלויות'" ● סמוטריץ', מצדו, לא נשאר חייב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו, 30 באפריל 2023 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
Alex Kolomoisky/POOL
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו, 30 באפריל 2023

אף אחד בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הזיל דמעה על הפרסומים השליליים אתמול נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. אולי להיפך; הרי היה מי שיזם את הדיווחים לפיהם שר האוצר מתחמק מדיון בשאלות המטרידות של יוקר המחיה, וסירב להגיע לפגישה בנושא עם נתניהו, עד שצה"ל לא ייכנס לרפיח.

סמוטריץ' הכחיש את הפרסומים וכינה אותם "פייק", אבל דבר אחד ברור: בלשכת ראש הממשלה אוהבים לטפח את העימות עם שר האוצר. מבחינת נתניהו ומקורביו, סמוטריץ' לא מתפקד כשר האוצר.

נתניהו, כפי הנראה, מנסה להפיל על שר האוצר שלו את האחריות למחדלי המשק, עליות המחירים ולהורדת דירוג האשראי. סמוטריץ', להזכיר, הוא לא שר האוצר הראשון שנתניהו מתעמת איתו.

נתניהו, כפי הנראה, מנסה להפיל על שר האוצר שלו את האחריות למחדלי המשק, עליות המחירים ולהורדת דירוג האשראי. סמוטריץ', להזכיר, הוא לא שר האוצר הראשון שנתניהו מתעמת איתו

מבחינת נתניהו, סמוטריץ' הוא שר האוצר של יהודה ושומרון, שר ההתנחלויות. "הכלכלה הישראלית גדולה עליו", אומר גורם בכיר בלשכת נתניהו. "סמוטריץ' נכנס למשרד האוצר בפעם הראשונה בחייו. לקח לו זמן להבין מה קורה ואז הוא החליט לעשות עסקה עם בנק ישראל ואגף התקציבים באוצר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשי משרדו במשרד האוצר בירושלים, 28 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשי משרדו במשרד האוצר בירושלים, 28 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הוא חילק את התפקידים מחדש. בעצם, הוא נתן לבנק ישראל ולאגף התקציבים את הטיפול בכלכלת המדינה. הוא אמר להם 'תעזבו אותי מזה, רק תתנו לי את ההתנחלויות'".

ואכן, ההשקעות בשנה וחצי האחרונות ביהודה ושומרון הן חסרות תקדים, וזה כולל את התשתיות, דרכי הגישה, הכבישים בין ההתנחלויות והכשרת המאחזים. את התרומה הנוספת למתנחלים (מאבקים נגד פינוי, סיוע משפטי, תמיכה מנהלית) מעניק סמוטריץ' בכובעו השני, כשר במשרד הביטחון והממונה על המנהל האזרחי והמתפ"ש.

לנתניהו אין בעיה עם זה. הוא רק לא אוהב שבנק ישראל ואגף התקציבים מנהלים את הכלכלה שהפקיר סמוטריץ'. "האנשים שם לא מקצועיים ולא רואים את התמונה הכללית. הם מאוד מאכזבים אותנו לפעמים", אומר הגורם הבכיר בלשכה.

נתניהו לא אוהב שבנק ישראל ואגף התקציבים מנהלים את הכלכלה שהפקיר סמוטריץ'. "האנשים שם לא מקצועיים ולא רואים את התמונה הכללית. הם מאוד מאכזבים אותנו"

נגיד בנק ישראל וגם בכירי אגף התקציבים באוצר נחשבו לעתים יריבים מסורתיים של נתניהו כראש ממשלה. בקדנציה הראשונה שלו ב-1996, נתניהו מינה את דן מרידור כשר אוצר, אבל תבע להעביר את אגף התקציבים באוצר למשרד ראש הממשלה. מרידור סירב, כמובן. סמוטריץ' אולי היה מסכים.

דן מרידור ובנימין נתניהו, ארכיון 2011 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
דן מרידור ובנימין נתניהו, ארכיון 2011 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

אתמול בערב, אחרי כל הפרסומים נגדו, תקף סמוטריץ' את נתניהו על רקע המו"מ עם חמאס על שחרור החטופים, וההחלטה לשלוח משלחת ישראלית לקהיר. "זו טעות ונפילה למלכודת המניפולטיבית של חמאס, קטאר ומצרים. צריך לדבר רק באש. אסור לעצור עד הניצחון והכרעת האויב", הודיע סמוטריץ'.

נתניהו לא הגיב על הדברים לפי שעה. עימות פומבי בשדה הביטחוני על רקע העמדות המיליטנטיות של הימין לא נוח לו, בעיקר כאשר סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מאיימים לפרק את הממשלה ולהוביל לבחירות.

בחזרה לענייני הכלכלה. ראש הממשלה ואנשיו טוענים כי נתוני המקרו-כלכלה במדינה טובים מאוד, למרות שרק לפני שלושה שבועות הורידה חברת S&P את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי החדש, אבל גם בגלל הבעיות המבניות של הממשלה, התקציב, שוק התעסוקה ועוד שלל סיבות שלא קשורות במלחמה.

לגבי יוקר המחייה, נתניהו טוען כי עיקר הבעיה היא לא בעליית המחירים של מוצרי היסוד, אלא בעליית המשכנתאות, שמעמיסה על זוגות ומשפחות צעירות עול נוסף של עשרות אלפי שקלים בכל שנה.

לגבי יוקר המחייה, נתניהו טוען כי עיקר הבעיה היא לא בעליית המחירים של מוצרי היסוד, אלא בעליית המשכנתאות, שמעמיסה על זוגות ומשפחות צעירות עול נוסף של עשרות אלפי שקלים בכל שנה

בנק לאומי למשכנתאות. אילוסטרציה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנק לאומי למשכנתאות. אילוסטרציה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"אנחנו בצרה צרורה בעניין הזה", מודה מקורב לראש הממשלה, "אם הבחירות הבאות יהיו צמודות, סיפור המשכנתאות עלול להכריע את הכף נגדנו. זה מכה כמעט בכל בית שני וזה הרסני. אין מי שלא מכיר את זה. נצטרך לפתור את העניין עד הבחירות".

לפי ההערכות בלשכת נתניהו, ישראל תוכל לעמוד בהוצאות המלחמה אם היא תימשך עד שנה. מעבר לזה, הכלכלה הישראלית תעמוד בסיכון של ממש. את האופטימיות שואבים שם דווקא מההתמודדות הכלכלית עם הקורונה.

לפי ההערכות בלשכת נתניהו, ישראל תוכל לעמוד בהוצאות המלחמה אם היא תימשך עד שנה. מעבר לזה, הכלכלה הישראלית תעמוד בסיכון של ממש

"מגפת הקורונה עלתה 200 מיליארד שקל למשק הישראלי. התגברנו על זה", אמר מקורב בכיר לנתניהו, "סכומים בסדר הגודל הזה עולה לנו גם המלחמה. נוכל לעמוד גם בזה, אבל לא מעבר לעוד כמה חודשים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שלום ירושלמי, אתה כתב ופרשן עתיר זכויות, אבל כתיבתך הנוכחית לא עומדת בסטנדרטים מינימליים. באופן קבוע אתה מדברר את התדרוכים והמסרים של נתניהו, דרעי ואחרים בלי לאתגר אותם ולשים בתוך הקשר.... המשך קריאה

שלום ירושלמי, אתה כתב ופרשן עתיר זכויות, אבל כתיבתך הנוכחית לא עומדת בסטנדרטים מינימליים. באופן קבוע אתה מדברר את התדרוכים והמסרים של נתניהו, דרעי ואחרים בלי לאתגר אותם ולשים בתוך הקשר.
בכתבה זאת, לדומה – מי מינה את סמוטריץ' הכושל לשר בשני משרדים חשובים?? הוא האחראי על הכשלונות אף יותר מהשר עצמו. גם ההשתלחות בפקידות הבכירה שמתפקדת כמובגרת האחראית בכלכלה הישראלית היא חצופה ושקופה, ונועדה להסיט את כל האש מנתניהו.
@בירנית גורן

עוד 647 מילים ו-1 תגובות
סגירה