המנדט יועבר מחר לבני גנץ בטקס בבית הנשיא

ישראל ביתנו: לא נמליץ על אף אחד להרכבת הממשלה ● ביטן: לא יהיו בחירות, הגושים יתפרקו - גם הימין וגם השמאל ● טראמפ ברך את נתניהו לכבוד יום הולדתו: "אתה נהדר!" ● בנט ושקד לריבלין: המועמד שלנו לראשות הממשלה הוא נתניהו ● לגנץ תוצמד אבטחה מרגע קבלת המנדט להרכבת הממשלה

.בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
.בני גנץ
07:19

לאחר פגרת החג, עם שובה לישראל של הפרקליטה המלווה את תיקי ראש הממשלה ליאת בן ארי, נערכת הפרקליטות לקבלת החלטה בעניין תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לאחר שנשמעו כלל טענות פרקליטי נתניהו, יתכנסו בצמרת משרד המשפטים לדיונים מרתוניים במטרה לעמוד בלוח הזמנים שבו דבק היועץ, כלומר עד לסוף חודש נובמבר או תחילת דצמבר, טרם סיום כהונתו של פרקליט המדינה שי ניצן.

לדברי יו"ר הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין עוה"ד עדי כרמלי, "צוותי הפרקליטות, יחד עם פרקליט המדינה, יקיימו דיונים פנימיים באשר לטענות שהעלו פרקליטי ראש הממשלה. בתום הדיון יחליטו אילו טענות מקבלים ואת מה דוחים, ואיך ייראה בסופו של דבר כתב האישום, אם אכן יוגש כזה".

לדברי עו"ד כרמלי, "אם מישהו מהם יחליט למשל שבאחת הפרשות הסיכוי להרשעה נמוך, יתוקנו סעיפי האישום, או שלא יוגש כתב אישום בפרשה זו. ההחלטה תצא כמובן בקול אחד, ומאחוריה יתייצבו כולם כגוף אחד, גם אם בתוך הצוותים יהיו דעות שונות".

07:25

פרקליטו ובן דודו של ראש הממשלה נתניהו, עו"ד דוד שמרון, ככל הנראה לא יעמוד לדין בפרשת הצוללות, אך עם זאת צפויים בפרשה כתבי אישום של גורמים בכירים אחרים.

כזכור, לאחר חקירה סמויה של כמה חודשים, נעצר אבריאל בר יוסף, המשנה לראש המל"ל דאז, ונחקרו אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר, ומיקי גנור – נציג חברת טיסנקרופ בישראל, שהפך בהמשך לעד מדינה וחזר בו מטענותיו בנוגע למטרת הכספים שהעביר.

בפרקליטות משוכנעים שישנן מספיק ראיות לדברים הנטענים בכתבי האישום המסתמנים נגד מרבית החשודים בפרשה. במהלך חקירתו חשף גנור חשש משמעותי לשחיתות בכל הנוגע לרכש ביטחוני הקשור לכלי שיט וצוללות עבור חיל הים. על פי תחקיר שפורסם בתוכנית "המקור" (חדשות 13), בר יוסף ומרום פעלו למנות את גנור לנציג המספנה הגרמנית בתמורה לכספים שיתקבלו משך, ואכן עברו, לכאורה, לגורמים שונים שעזרו לגנור בקידום ענייניו.

המשטרה המליצה להעמידם לדין, אך יש גורמים הטוענים כי עוצמת התיק נגד מרום חלשה יותר וייתכן שהפרקליטות לא תגיש כתב אישום נגדו. עם התקדמות החקירה עלתה טענה שעו"ד דוד שמרון סייע לכאורה לגנור בקידום עסקיו. למרות המלצת משטרה להעמידו לדין טוענים גורמים שהתיק בעניינו ייסגר. נגד שותפו למשרד, עו"ד יצחק מלכו, ששימש בעבר שליח מדיני של רה"מ נתניהו, גוועו החשדות עוד בשלב החקירה המשטרתית. נתניהו מסר עדות פתוחה בפרשה, אך הוא עצמו לא נקשר אליה למרות טענות מצד גורמים במערכת הפוליטית ובראשם שר הביטחון לשעבר משה יעלון.

עם זאת, גורמים אחרים כמו דוד שרן, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, מודי זנדברג, השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד, ושי ברוש, לשעבר מפקד שייטת 13, ועמם גם אנשי עסקים נוספים, צפויים לעמוד לדין בכפוף לשימוע. מכתב עם הזמנה לשימוע יישלח לגנור עוד במהלך החודש, בעוד שהדיונים המואצים בתיק יתגברו בימים הקרובים.

07:59

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי) לאריה גולן בכאן רשת ב': "אני רוצה להגדיר מחדש מה זה אומר אחדות כי נתניהו רגע אחרי הבחירות דיבר על אחדות שהיא לא אמיתית. אחדות אמיתית זאת ממשלה שיש בה נציגות לכל חלקי החברה הישראלית. נציגות לחברה החרדית, לחברה הערבית וממשלה שסוף סוף הופכת את כלל הציבור ללגיטימי".

08:03

הכתב הפוליטי של ישראל היום יהודה שלזינגר מדווח כי איילת שקד תגיע לפגישה עם יו"ר כחול-לבן בני גנץ, שיערוך שיחות עם מנהיגי מפלגות הימין לאחר שקיבל מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה, אבל תבהיר שמנהלים מו"מ עם הגוש ושצריך לקבל את מתווה הנשיא.

על פי הדיווח, יו"ר ש"ס אריה דרעי לא ינהל מו"מ וישקול בימים הקרובים אם להגיע לפגישה עם מתוך נימוס. יעקב ליצמן (יהדות התורה) מוסר שרק חברי הליכוד יריב לוין וזאב אלקין מנהלים מו"מ.

08:06

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), בריאיון לגלי צה"ל: "בחירות שלישיות הן אופציה ריאלית עבור נתניהו. פנינו לליכוד במטרה לשבת יחד על קווי יסוד אך לא קיבלנו מהם מענה".

יבני סובה
יבני סובה
08:09

דיווח ב"הבוקר הזה" בכאן רשת ב': הרשימה המשותפת תהיה חלק משיחות המשא ומתן הקואליציוני  ולראשונה משנת 1999 תוזמן כמו יתר הסיעות לשולחן הדיונים.

עם זאת, בסביבתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ מסרבים להתחייב בקולם לשאלה אם חברי הכנסת הערבים יוכלו להיות חלק מהממשלה.

08:35

ח"כ מיקי זוהר לכאן רשת ב': "זה עכשיו תלוי בעיקר בכחול לבן. אני מקווה שהם באמת יפנימו שאנחנו עומדים במילתנו, שאנחנו לא מעוניינים להדיר אף אחד מהממשלה. להפך: אנחנו רוצים כמה שיותר, למעט הרשימה המשותפת – שאנחנו חושבים שצריך לפסול אותה מכהונה בממשלה".

08:48

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו לא פסל שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת בריאיון לכאן רשת ב': "השאלה שאנחנו נשאל ולא נפסיק לשאול אותה היא מה הם קווי היסוד של הממשלה".

10:01

יו"ר המחנה הדמוקרטי ח"כ ניצן הורוביץ לכאן רשת ב': "האפשרות של שיתוף הרשימה המשותפת בממשלה הוא תרחיש שהוא לא רק נכון – הוא תרחיש רצוי וגם אותו כדאי לקחת בחשבון".

10:19

הבוקר שאחרי קבלת המנדט: בני גנץ באוטו, אחרי אימון בוקר, מוסר שהתחושה "על הכיפאק" וש"אנחנו תמיד אופטימיים".

10:23

עדות לפאניקה? מתפקדי הליכוד קיבלו הבוקר, אחרי העברת המנדט לבני גנץ, הודעת סמס שקוראת להם לשמור על נאמנות לנתניהו:

 

10:32

איילת שקד הבהירה את זה כבר בריאיונות הבוקר, אבל רואה לנכון להדגיש את המסר גם בציוץ נטול פילטרים: "הימין החדש לא ינהל מו"מ עצמאי".

11:09

שר הכלכלה אלי כהן (הליכוד), באולפן ynet: "לכל מתווה שהונח ולכל הצעה – גנץ סירב. מהצעת הנשיא ועד המתווה שהפצנו לפני כמה ימים. לא עברו מספר שניות, הם אפילו לא קראו את המתווה, וכבר סירבו".

 

11:30

ח"כ מטאנס שחאדה, יו"ר מפגלת בל"ד שמהווה חלק מהרשימה המשותפת, התייחס ברדיו 103fm לאפשרות של הקמת ממשלה צרה של גוש השמאל: "בל"ד לא תתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ, אבל זו עמדתנו, לא עמדת כל 'הרשימה המשותפת'. אנחנו ננסה לשכנע בעמדה שלנו".

11:38

יו"ר המחנה הדמוקרטי ח"כ ניתן הורוביץ, לרדיו 103fm: "ממשלה עם החרדים היא לא החלום שלי, אבל נצטרך להתפשר. אנחנו לא פוסלים את החרדים. ממשלה עם החרדים תוכל לקדם נושאים מדיניים וחברתיים".

11:45

יו"ר ישראל ביתנו באולפן ynet: "נתניהו כל הזמן מדבר על מי יהיה ראשון ומי שני, כמה שרים יהיו, רק כיסאות. יכולתי להיות בממשלה של נתניהו כבר כמה פעמים, אבל אותי מעניינת המהות. מעניין מה יקרה עם שכר המינימום, גיוס בני הישיבות, תחבורה ציבורית בשבת וביטול חוק המרכולים".

11:52

סקר של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה חושף כי 56% מהישראלים תומכים בכך שתהיינה בממשלה הבאה רק שתי מפלגות גדולות וברוטציה בראשות הממשלה בין נתניהו לגנץ.

עוד עולה מהסקר כי 65% מהציבור חושב שעל נתניהו לפנות את מקומו כראש הליכוד במידה שיוחלט להגיש נגדו כתב אישום, וכן שהמתנגדים העיקרים לצמצום מספר המפלגות הם מצביעי המפלגות החרדיות – ש"ס (69.5%) ויהדות התורה  (68%).

בנוסף לכך, הנסקרים נשאלו מיהו המועמד המתאים ביותר לראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו וח"כ גדעון סער קיבל את התמיכה הגדולה ביותר עם 41%, לעומת 8% שהעדיפו את ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין.

11:56

הודעת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לראשי המפלגות: "נשיא המדינה מתכוון להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חה"כ בני גנץ. במידה שנציגי סיעתכם מעוניינים להביא את עמדתם בפני הנשיא טרם הטלת המנדט על חה"כ בני גנץ, אנא הודיעוני בהקדם על מנת שיתואם מועד באופן מיידי לכך, כל זאת על פי לוחות הזמנים הקבועים בחוק."

11:58

יאיר לפיד: "נקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין הצוללות".

12:47

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ בגלי צה"ל, על יידוי האבנים לעבר חיילי צה"ל: "זה לא טרור, זו מחאה אזרחית שצריך לטפל בה בחומרה ולגעת בשורשיה – בדיוק כמו במחאת יוצאי אתיופיה".

13:11

ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי), על אמירתו של סמוטריץ בנוגע לירי על החיילים ביצהר ("זו מחאה אזרחית"): "לא נפלתי מהכיסא כשנציג הזרוע במדינית של נוער הגבעות התייחס בסלחנות לאלימות שלהם בשטחים".

13:37

לאחר שמנכ"ל בית הנשיא פנה לראשי המפלגות וביקש לדעת אם יש להם התנגדות להטלת המנדט על בני גנץ, יו"ר מפלגת יהדות התורה יעקב ליצמן השיב: "כפי שהבענו בפני הנשיא, עמדת סיעת יהדות התורה היא שיש להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה נתניהו. עמדה זו שלנו לא השתנתה".

13:39

יאיר לפיד: "הצמיחה במשק התרסקה".

13:43

בני גנץ סופד לשופט מאיר שמגר ז"ל, שהובא היום למנוחות:

13:49

יוסי דוידוב, מגיש יומן הערב ברדיו גלי ישראל, מדווח כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגש הבוקר עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס.

אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
13:52

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), בתשובה לשאלתה של לינוי בר גפן בגלי צה"ל אודות האפשרות שמפלגתו תתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ מבחוץ: "לא נופל מהכיסא כשאני שומע את השאלה. אם ההצעה תגיע, נדון בה בכובד ראש".

14:09

ראש הממשלה בנימין נתניהו סופד למאיר שמגר ז"ל: "נפרדים היום מעמוד האש של המשמר הישראלי".

14:32

ראש הממשלה בנימין ‏נתניהו ייפגש מחר (רביעי) בצהריים עם ראשי סיעות בלוק הימין. במהלך הפגישה ידונו המשתתפים באסטרטגיה לניהול המשא ומתן מול כחול לבן, שתקבל את המנדט לנסות ולהרכיב קואליציה.

14:53

יו"ר כחול-לבן בני גנץ יזכה לאבטחה מטעם הכנסת לאחר שיוטל עליו המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה ריבלין.

15:27

ישראל כץ (הליכוד) ויועז הנדל (כחול לבן) מתקוטטים על גביי הטוויטר. הנדל: "ישראל ידידי, במפגש הבא אזכיר לך מה פשר המילים 'ממשלת אחדות ציונית'".

16:21

מרב מיכאלי הודיעה כי פנתה היום לשר הביטחון בדרישה לפנות לאלתר את מאחז קומי אורי ואת הישיבה ביצהר. "רק פינוי יפסיק את האלימות הקשה שם", כתבה מיכאלי.

16:32

מפלגת ש"ס בראשות אריה דרעי, הודיעה לנשיא המדינה ראובן ריבלין, כי היא עומדת מאחורי המלצתה להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו וכי אין שינוי בעמדתה.

17:05

בנט ושקד לריבלין: המועמד שלנו לראשות הממשלה הוא נתניהו. לאחר שנשיא המדינה הודיע לראשי הימין החדש, איילת שקד ונפתלי בנט, על כך שהוא עומד להעביר את המנדט לבני גנץ, אלה השיבו לו: "המועמד שלנו לראשות הממשלה הוא בנימין נתניהו, שעומד בראש מחנה הימין".

17:21

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלח ברכת יום הולדת לראש הממשלה בנימין נתניהו בה הודה לו על ידידותו. במכתב כתב טראמפ: "יום הולדת 70 שמח. מעולם לא הייתה תקופה יותר בשותפות הישראלית אמריקאית ואני יודע שלפנינו עוד נצחונות רבים. תודה על הנהגתך החזקה וידידותך הנאמן. אתה אחד מבעלי הברית הקרובים אליי ואני מצפה להמשך ההצלחות שלנו יחד".

19:06

ח"כ דוד ביטן (ליכוד): "הממשלה תוקם ב-21 הימים האחרונים. כולם יהיו בלחץ ולא יהיו גושים יותר – גם בימין וגם בשמאל".

עוד הוסיף ביטן בראיון לעודד בן עמי בחדשות 12 לגביי האפשרות להקים ממשלה בימים אלו: "היום אפשר להקים רק ממשלת מיעוט. אם כחול לבן יעשו זאת, זאת טעות. אבל השנאה לביבי גדולה מהטעויות שלהם".

בעניין הפגישה עם כחול לבן אמר ביטן: "אנחנו הרמנו טלפון לגנץ שלא היה מוכן לשמוע מאיתנו בכלל. אנחנו נבוא לבוא לפגישה איתו, אבל בלי מתווה הנשיא אי אפשר להתקדם".

19:13

השרה מירי רגב (ליכוד) בירכה על החלטת פדרציית הג'ודו הבינלאומית להשעות את איראן מהשתתפות בתחרויות, לאחר שסירבה כי ספורטאים מהמדינה יתמודדו מול ישראלים.

"אני מצפה מהוועד האולימפי הבינלאומי לאמץ את את המדיניות האמיצה לאחווה בין עמים ולדאוג שתחרויות ספורט יוכרעו אך ורק במגרשי הספורט", כך רגב.

19:15

ישראל ביתנו: לא נמליץ על אף אחד מהמועמדים להרכיב את הממשלה

לקראת העברת המנדט לבני גנץ, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר הודיע לבית הנשיא כי עמדת הסיעה נותרה בעינה וכי "יש צורך בהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה".

עוד נמסר: "אין שאלה מי יעמוד בראשות הממשלה, אלא מה תהיה מדיניות הממשלה שתקום. אין שינוי בעמדתנו ולא נמליץ על אף אחד מהמועמדים".

19:27

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת – "ב-1993 הייתה ממשלת רבין, שהייתה מבחינתנו הממשלה הטובה ביותר באופן יחסי. במידה שגנץ יילך בדרכו של רבין, יהיה לי הכבוד בעולם ללכת בדרכו של תאופיק זיאד, שהיה יו"ר הגוש החוסם".

19:50

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, הודיע כי לאחר קבלת תשובת הסיעות, החליט הנשיא ראובן ריבלין להטיל את מלאת הרכבת הממשלה על יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, מחר בשעה 20:00. לאחר החתימה על כתב המינוי, יישאו הנשיא וגנץ דברים באולם בית הנשיא.

20:22

כבר לא נראה כל כך מופרך? חדשות 13 פרסמו הערב סקר מנדטים למרות שבאופק עוד לא נראית מערכת בחירות שלישית באופן רשמי.

לפי הסקר, לו הבחירות היו נערכות היום, כחול לבן הייתה מקבלת 34 מנדטים, הליכוד 33, הרשימה המשותפת 13, ישראל ביתנו 8, ש"ס 7, יהדות התורה 7, איחוד מפלגות הימין 5, העבודה 5, המחנה הדמוקרטי 5 והימין החדש 4.

כלומר – ללא שינוי ניכר בתוצאות ובחלוקה לגושים – 56 לגוש הימין, 56 לגוש השמאל ו-8 מנדטים לישראל ביתנו שעדיין תהווה לשון המאזניים.

21:12

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מכנה את ח"כ תמר זנדברג "הזרוע המדינית של ערפאת בכנסת ישראל".

סגירה