המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
AP Photo/Marco Ugarte

יורשת בלתי צפויה

קלאודיה שיינבאום, מדענית אקלים בת 61 וראשת עיריית מקסיקו סיטי לשעבר, מסתמנת כמועמדת המובילה להיות נשיאת מקסיקו הבאה ● היא מובילה כעת בסקרים לנשיאות עם רוב מכריע של 57% מהקולות ● אם תזכה בבחירות, היא תעמוד בפני ציפיות אדירות, בעוד החברה המקסיקאית הולכת ונעשית מפולגת יותר מתמיד

FPרוב המקסיקאים החלו להפנים את הרעיון שקלאודיה שיינבאום עשויה להיות הנשיאה האישה הראשונה של מקסיקו כבר בסוף 2022, כאשר השיער האסוף לאחור – סימן ההיכר המזוהה עימה – החל להופיע על שלטי חוצות ברחבי המדינה. השלטים, שמומנו על ידי המחוקקים ממפלגתה של שיינבאום, "מורנה", נועדו להפוך את מדענית האקלים לשעבר וראשת עיריית מקסיקו סיטי דאז למוכרת ברחבי הארץ.

בזמנו, רבים טענו כי שיינבאום, כעת בת 61, חסרה את הכריזמה הדרושה כדי להחליף את הפטרון הפוליטי שלה, הנשיא הפופולרי אנדרס מנואל לופס אוברדור ("אמלו"), שנבחר ב-2018. המראה המאופק שלה עומד בניגוד לאישיותו הפטפטנית. אך הנשיא אינו יכול להתמודד שוב בבחירות, ושיינבאום נראית כיורשת הבלתי צפויה שלו ומובילה כעת בסקרים לנשיאות עם רוב מכריע של 57% מהקולות.

עלייתה של שיינבאום מגיעה על רקע מה שמכונה במקסיקו "הטרנספורמציה הרביעית", תקופה של התחדשות פרוגרסיבית השואפת ל"מיגור הנאו-ליברליזם", שמהווה את ה"סיבה העיקרית לחוסר השוויון הכלכלי והחברתי במקסיקו" לפי לופס אוברדור. בהתאם, לקראת הבחירות של 2 ביוני, מפלגת "מורנה" תייגה את שיינבאום כ"רכזת ההגנה של הטרנספורמציה הרביעית". שיינבאום עצמה אומרת שתבנה את "הקומה השנייה" שלה.

הגם שניתנה תשומת לב רבה למגדר שלה במדינה שידועה במצ'ואיזם, עלייתה של שיינבאום יוצאת דופן מסיבות אחרות, בכלל זאת הרקע המקצועי שלה וגישתה מבוססת הנתונים לפוליטיקה. שיינבאום יכולה לצפות לאתגרים שלטוניים חסרי תקדים לא פחות: היא תעמוד בפני ציפיות אדירות בעוד החברה המקסיקאית הולכת ונעשית מפולגת יותר מתמיד.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
סימן ההיכר – השיער המשוך לאחור. המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)

הקריירה הפוליטית של שיינבאום החלה בשנת 2000, כאשר מונתה לשרת הסביבה של מקסיקו סיטי על ידי לופס אוברדור, שזה עתה התמנה לראש הממשלה של עיר הענק – התואר הרשמי של ראש העירייה של כל רובעי המחוז הפדרלי של מקסיקו. בשונה מלופס אוברדור, שמוצאו מטבסקו, שיינבאום נולדה וגדלה בעיר הבירה.

בנעוריה היא ניגנה בגיטרה ורקדה בלט, כפי שמעידה יציבתה. שיינבאום אומרת כי ילדותה עמדה בסימן זיכרון הפגנות הסטודנטים של 1968. אמה, אקדמאית שמאלנית, לקחה חלק בתנועה הגלובלית, שבמקסיקו דוכאה באכזריות על ידי הממשלה.

שיינבאום בת ה-61 נראית כיורשת הבלתי צפויה של הנשיא הפופולרי ומובילה כעת בסקרים לנשיאות עם רוב מכריע של 57% מהקולות. המראה המאופק שלה עומד בניגוד לאישיותו הפטפטנית של אמלו

ההתעוררות הפוליטית של שיינבאום עצמה התרחשה באמצע שנות השמונים, כאשר למדה פיזיקה באוניברסיטה האוטונומית היוקרתית של מקסיקו. היא הייתה חלק מתנועת סטודנטים שביקשה להגן על החינוך הציבורי מפני רפורמות להנהגת שכר לימוד והגדלת עלויות הניהול, בין שאר שינויים.

התנועה מנעה את הפרטת האוניברסיטה, כדברי האקטיביסטים, והצליחה לכונן מנגנונים דמוקרטיים לדיון בעניינים המשפיעים על גוף הסטודנטים. המחאות היו בין התנועות המאורגנות הראשונות במקסיקו נגד הנאו-ליברליזם, ויצרו שדה אימונים לפוליטיקאים מהשמאל.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, אפריל 2024 (צילום: Yuri CORTEZ / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, אפריל 2024 (צילום: Yuri CORTEZ / AFP)

שורשי השיח הפוליטי של שיינבאום כיום נטועים באקטיביזם האוניברסיטאי שלה. כמו לופס אוברדור, היא מגנה את הנאו-ליברליזם על הפיכת הרווחה "לסחורה".

במסע הבחירות שלה שיינבאום הכריזה כי ברצונה להיזכר כ"נשיאת החינוך הציבורי". היא שואפת להבטיח שיותר תלמידים יסיימו את לימודי התיכון על ידי בניית בתי ספר, סיוע כלכלי ושיפור תנאי העבודה של המורים (ממשלתו של לופס אוברדור ספגה ביקורת על מגרעותיה בענייני חינוך ושירותי בריאות).

במסע הבחירות שלה שיינבאום הכריזה כי ברצונה להיזכר כ"נשיאת החינוך הציבורי". היא שואפת להבטיח שיותר תלמידים יסיימו את לימודי התיכון על ידי בניית בתי ספר, סיוע כלכלי ושיפור תנאי העבודה של המורים

בתנועת הסטודנטים שיינבאום פגשה את קרלוס אימאז, בעלה הראשון. אימאז סייע בהקמת מפלגת המהפכה הדמוקרטית, שלופס אוברדור עמד בראשה בשנים 1999-1996, ונבחר לראש עיריית רובע טלאלפן של מקסיקו סיטי ב-2003.

כעבור כמה חודשים בלבד אימאז התפטר מתפקידו והודה במעורבותו בשערוריית שחיתות. שיינבאום הגנה עליו, והם נשארו נשואים עד 2016. בינתיים הקריירה הפוליטית שלה שגשגה: ב-2015 היא עצמה נבחרה לראשות עיריית טלאלפן, והפכה לאישה הראשונה שעמדה בראש ממשלת מקסיקו סיטי ב-2018, אותה שנה שבה לופס אוברדור נבחר לנשיא.

עצרת תמיכה במועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מקסיקו סיטי, מרץ 2024 (צילום: AP Photo/Aurea Del Rosario, File)
עצרת תמיכה במועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מקסיקו סיטי, מרץ 2024 (צילום: AP Photo/Aurea Del Rosario, File)

הנהגת התנועה הפוליטית והחברתית של לופס אוברדור היא המשך טבעי של האקטיביזם של שיינבאום. הגם שהנשיא לא הצליח לחסל את הנאו-ליברליזם – לאכזבתם של אחדים, הוא עצר את המימון למוסדות ממשלתיים והואשם בשחיתות ובניצול יכולת השפעה – ממשלתו תעדפה בבירור את מיגור העוני בצורה שקודמיו לא עשו.

במהלך נשיאותו, לופס אוברדור הגדיל משמעותית את שכר המינימום במקסיקו והשקיע במיזמי תשתיות באזורים העניים ביותר במדינה. הוא הרחיב תוכניות סוציאליות לבני 65 ומעלה ולבעלי מוגבלויות, יצר מלגות חדשות וסיפק משאבים לאיכרים ולדייגים. כיום, העברות כספים בצורה זו או אחרת מגיעות ל-71% ממשקי הבית המקסיקאיים.

במסע הבחירות, ההופעה ה"חנונית" של שיינבאום נראית חיוורת לעומת זו של הנשיא הקולני. בעצרות פוליטיות היא נופלת לעיתים קרובות לנטיות האקדמיות שלה ושואלת שאלות רטוריות שיכולות להישמע דידקטיות

המועצה הלאומית של מקסיקו להערכת מדיניות חברתית דיווחה כי 5 מיליון מקסיקאים יצאו מהעוני בין 2018 ל-2022, אף שמספר האנשים שחווים עוני קיצוני גדל בכמעט חצי מיליון. אפילו יריבתה העיקרית של שיינבאום במרוץ לנשיאות, סוצ'יטל גלווס, שמזוהה עם המרכז-ימין, הבטיחה לשמר את העברות הכספים של לופס אוברדור.

במסע הבחירות, שיינבאום ניסתה לחזור על כמה מהנקודות שהדגיש לופס אוברדור, אבל ההופעה ה"חנונית" שלה נראית חיוורת לעומת זו של הנשיא הקולני. בעצרות פוליטיות היא נופלת לעיתים קרובות לנטיות האקדמיות שלה ושואלת שאלות רטוריות שיכולות להישמע דידקטיות. "מהם העקרונות שהולידו את התנועה שלנו? אתם מכירים אותם", היא אומרת לקהל, וזה משיב בשאגת חלק מהסיסמה של לופס אוברדור מ-2018: "קודם העניים!".

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, אפריל 2024 (צילום: Francisco ROBLES / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, אפריל 2024 (צילום: Francisco ROBLES / AFP)

למרות הגולמנות באירועים גדולים, שיינבאום נראית נינוחה כשהיא מסבירה מספרים. לעיתים קרובות היא חוזרת על כך שהיא "אוהבת נתונים" בהקשר לאופן שבו היא מקבלת החלטות בענייני מדיניות הציבור. המושג "נתונים" הפך לפוליטי בצורה משונה במקסיקו תחת לופס אוברדור, שהנציח את האימרה "יש בידי נתונים אחרים" בתגובה לביקורת ולשאלות על מדיניותו.

עם זאת, שיינבאום היא מדענית. לפני שהפכה לפוליטיקאית במשרה מלאה, היא הייתה חוקרת במכון להנדסה של האוניברסיטה האוטונומית של מקסיקו, שם, לאחר שהשלימה דוקטורט בהנדסת אנרגיה, התמסרה לחקר צריכת אנרגיה ופליטות גזי חממה.

למרות הגולמנות באירועים גדולים, שיינבאום נראית נינוחה כשהיא מסבירה מספרים. במדינה שבה פוליטיקאים מובילים נוהגים להתרברב בתואר במשפטים או בכלכלה, שיינבאום הפכה את הרקע המדעי לתו איכות

במדינה שבה פוליטיקאים מובילים נוהגים להתרברב בתואר במשפטים או בכלכלה, שיינבאום הפכה את הרקע המדעי שלה לתו איכות. היא מספרת שהתחילה את ימיה כראשת העיר של מקסיקו סיטי בקריאת גיליונות אלקטרוניים בלפטופ שהחזיקה תחת מיטתה. דולסה קולין, מנהלת השוויון ותשומת הלב לאלימות מגדרית בממשלת מקסיקו סיטי, מתארת את שיינבאום כ"טכנית מבלי להיות בירוקרטית".

הרקע של שיינבאום בתחום האקלים רומז על תחום מדיניות אחד שבו היא נבדלת מלופס אוברדור. הנשיא התרחק מעניינים סביבתיים, השקיע בבתי זיקוק וב"רכבת המאיה", שחוצה את הג'ונגל של חצי האי יוקטן, והכפיש פעילי סביבה. בחיפושיו אחר ריבונות אנרגטית, הממשל של לופס אוברדור השקיע בכבדות – אל מול ביקורת רבה – בחברת הנפט "פמקס" ובחברת החשמל CFE, שתיהן בבעלות המדינה.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: Yuri CORTEZ / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: Yuri CORTEZ / AFP)

אף על פי ששיינבאום מעוניינת לשמר את הריבונות האנרגטית של מקסיקו, היא הודיעה על אסטרטגיית אנרגיה מתחדשת. היא הציעה שפמקס גם תשתתף במיצוי ליתיום, תייצר אנרגיה תרמית וחשמלית ממקורות אנרגיה מתחדשת ותעסוק בייצור פטרוכימיקלים ודשנים.

בעקבות מהלכים למעבר לתחבורה חשמלית ואנרגיה סולארית במקסיקו סיטי, שיינבאום הבטיחה לקדם כלי רכב חשמליים לתחבורה ציבורית ופרטית וכן שימוש בלוחות סולאריים. יש לה גם תוכנית שאפתנית לניהול מקורות המים של מקסיקו לנוכח הבצורת. ועדיין, ישנם אקטיביסטים שמבקרים את ההצעות הסביבתיות של שיינבאום כבעלות פוטנציאל לנזק, בכלל זאת תוכניותיה לחקלאות תעשייתית בשטחים שבוראו.

ייתכן שהאתגר הפוליטי הקשה ביותר של שיינבאום לא יהיה מדיני אלא אישיותי. עליה להנהיג את מפלגת "מורנה", שמעולם לא ידעה מנהיג אחר מלבד לופס אוברדור

אולם ייתכן שהאתגר הפוליטי הקשה ביותר של שיינבאום לא יהיה מדיני אלא אישיותי. עליה להנהיג את מפלגת "מורנה", שמעולם לא ידעה מנהיג אחר מלבד לופס אוברדור.

אחרי שהפסיד פעמיים במרוץ לנשיאות תחת דגל מפלגת המהפכה הדמוקרטית, הוא הקים את "מורנה" ב-2014 כדי לחזק את סיכוייו האלקטורליים במרוץ לנשיאות של 2018. ב-2018 "מורנה" גם השיגה רוב בקונגרס וחמישה מתוך תשעה משרדי מושל, אחד מהם בזכות ניצחונה של שיינבאום במקסיקו סיטי.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום עם הנשיא המכהן "אמלו", יולי 2019 (צילום: AP Photo/Fernando Llano, File)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום עם הנשיא המכהן "אמלו", יולי 2019 (צילום: AP Photo/Fernando Llano, File)

אנליסטים ממקמים את שיינבאום בפלג של "מורנה" המכונה "הטהורים": מנהיגים חברתיים, מיליטנטים קומוניסטים ותיקים או אינטלקטואלים שיש להם זיקה אידיאולוגית לפרויקט האנטי-נאו-ליברלי של לופס אוברדור.

אבל גם אחרים מצאו מקלט פוליטי ב"מורנה" – בהם מנהיגים מקומיים, אתלטים, פרשני טלוויזיה ויריבים לשעבר של המפלגה. רבים מהם פרגמטיסטים שאינם חתומים על האידיאולוגיה השמאלית של התנועה. לופס אוברדור הוא הדבק שמחזיק את כולם ביחד.

לאחר ששיינבאום נבחרה למועמדת של "מורנה" לנשיאות בשנה שעברה, החלו להופיע סדקים בקואליציה המגוונת של המפלגה. כמה חברים הטילו ספק בהליך הבחירות המוקדמות העמום של המפלגה

לאחר ששיינבאום נבחרה למועמדת של "מורנה" לנשיאות בשנה שעברה, החלו להופיע סדקים בקואליציה המגוונת של המפלגה. כמה חברים – בהם מרסלו אבררד, שר החוץ לשעבר של לופס אוברדור, שגם הוא היה ברשימת מועמדי המפלגה לנשיאות – הטילו ספק בהליך הבחירות המוקדמות העמום של המפלגה.

דיווח שפורסם לאחרונה באתר החדשות המקסיקאי "נקסוס" אישר כי "מורנה" חווה סערה פנימית, שעשויה להיות סימן לבאות אם שיינבאום תזכה, מפני ש"היא לא תוכל להפעיל את המנהיגות האישית והמשמעתית של אנדרס מנואל לופס אוברדור". שיינבאום קראה לאחדות.

שלט תמיכה במועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: SILVANA FLORES / AFP)
שלט תמיכה במועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: SILVANA FLORES / AFP)

שיינבאום גם צריכה לנווט בנוף הפוליטי המקוטב של מקסיקו. לופס אוברדור מילא תפקיד בפילוג המדינה כשהשתלח במי שמבקרים את מעשיו. כמה מבקרים של הממשלה טענו כי הדמוקרטיה מונחת על הכף בבחירות של 2 ביוני.

בכך הם הזינו האשמות מופרכות כנגד שיינבאום, שנעות מטענות שלפיהן היא תשליט קומוניזם במקסיקו ועד טענות שהיא מקושרת לקרטלי סמים. השיח הזה קשור להתפשטות הימין הקיצוני ברחבי אמריקה הלטינית.

שיינבאום גם צריכה לנווט בנוף הפוליטי המקוטב של מקסיקו, כאשר מפלגות האופוזיציה הגדולות יצרו קואליציה להדחת "מורנה" כל כך מגוונת מבחינה אידיאולוגית שהיה קשה להעלות אותה על הדעת

מפלגות האופוזיציה הגדולות יצרו קואליציה להדחת "מורנה". הקבוצה הזאת כל כך מגוונת מבחינה אידיאולוגית שהיה קשה להעלות אותה על הדעת. היא כוללת את המפלגה המוסדית המהפכנית מהמרכז, ששלטה במקסיקו במשך רוב המאה העשרים; את מפלגת המהפכה הדמוקרטית מהמרכז-שמאל; ואת מפלגת הפעולה הלאומית מהמרכז-ימין.

סות'יל גלווס, מועמדת האופוזיציה לנשיאות, צמחה במפלגה האחרונה. כמו שיינבאום, היא מהנדסת בהכשרתה; כיום היא מתארת את עצמה כאשת עסקים.

סות'יל גלווס, מועמדת האופוזיציה לנשיאות מקסיקו (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
סות'יל גלווס, מועמדת האופוזיציה לנשיאות מקסיקו (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)

העובדה ששתי המתמודדות המובילות לנשיאות מקסיקו הן נשים שמגדירות את עצמן כפמיניסטיות היא תוצר של התגייסות פמיניסטית נרחבת במדינה. שיינבאום אומרת כי היא חסידה של "פמיניזם חברתי", שמביא בחשבון את הנשים שנדחקו לשוליים במקסיקו; הפמיניסטית שהיא מרבה לצטט היא אנג'לה דיוויס.

הפמיניזם במקסיקו צמח בתגובה לאלימות מגדרית – כעשרה מקרים של רצח נשים מתרחשים במדינה מדי יום – וכן לאי שוויון רחב יותר, בכלל זאת בפוליטיקה. רפורמה חוקתית מ-2019 קבעה "שוויון בכול", שמתורגם למכסות מגדריות לכל התפקידים הנבחרים.

הפמיניזם במקסיקו צמח בתגובה לאלימות מגדרית – כעשרה מקרים של רצח נשים מתרחשים במדינה מדי יום – וכן לאי שוויון רחב יותר, בכלל זאת בפוליטיקה

אולם תוצאותיו של השוויון הזה מעורבות. אף על פי שנשים רבות הגיעו לעמדות כוח בכל רמות הממשל, חלה עלייה באלימות פוליטית על רקע מגדרי, בפרט ברמה המקומית. פוליטיקאיות נשים אומרות כי הן חוות אי שוויון בתוך מפלגותיהן, לרבות גישה מוגבלת למשאבים פיננסיים.

הן גם נשפטות בצורה אחרת בבית המשפט של דעת הקהל. עוד לפני ששיינבאום נבחרה למועמדת של "מורנה" לנשיאות, כמה פרשנים החלו להפיץ את הנרטיב שהיא לא תהיה יותר מאשר "בובה" של לופס אוברדור.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: MARIO ARMAS / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: MARIO ARMAS / AFP)

לאורך מסע הבחירות התקשורת נטתה לצייר את שיינבאום ואת גלווס כמי שנתונות במלחמת סטריאוטיפים מגדריים. שיינבאום מפסידה בכל פעם. היא רצינית, בעוד שגלווס חביבה. הפרשנים תיארו אותה כ"חנונית שמתאמצת יותר מדי", חסרת ביטחון, לעומת האישיות הפרועה שלרוב משיגה את מבוקשה, או כמי שמצייתת לשיח המפלגה שלה, לעומת זו שמביאה אוויר "טרי" לשיחה.

השוואה אחת היא טריקית במיוחד: שיינבאום היא ממוצא יהודי, ואילו גלווס ממוצא ילידי. אף על פי שהמוצא היהודי המזרח-אירופי של שיינבאום עורר את תשומת לבה של התקשורת הבינלאומית, היא אמרה כי היא אינה שומרת מצוות.

מבקריה של שיינבאום מנסים כעת להוכיח כי היא חסרה את התכונות המטפחות שמקושרות לנשים באופן מסורתי. לאחר העימות הנשיאותי הראשון באפריל, תוכניות האירוח הפוליטיות תיארו אותה כ"אוטומט"

מבקריה של שיינבאום מנסים כעת להוכיח כי היא חסרה את התכונות המטפחות שמקושרות לנשים באופן מסורתי. גלווס כינתה את היריבה שלה "קרה וחסרת לב", בטענה ששיינבאום לא נרעשה לנוכח קורבנות רעידת האדמה של 2017 כאשר הייתה ראשת עיריית טלאלפן או התמוטטות גשר המטרו כאשר הייתה ראשת עיריית מקסיקו סיטי.

לאחר העימות הנשיאותי הראשון באפריל, שבו שיינבאום דחתה את התקפותיהם של יריביה, תוכניות האירוח הפוליטיות תיארו אותה כ"אוטומט". היא האשימה את המפלגות היריבות כי היו מדברות עליה אחרת אילו הייתה גבר.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: Alfredo ESTRELLA / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: Alfredo ESTRELLA / AFP)

יחסיה של שיינבאום עם התנועה הפמיניסטית המקסיקאית הם מורכבים. כמה מהארגונים דוחים אותה מפני שלא הרחיקה את עצמה מלופס אוברדור בכמה הזדמנויות; הוא מתייחס בביטול לפמיניזם בשל קנאותו לכאורה.

ב-2020, לאחר שקבוצת אימהות של קורבנות רצח נשים ופעילים נוספים השתלטו על משרדי הוועדה הלאומית לזכויות אדם של מקסיקו, שיינבאום תמכה בנשיא כשגינה את שיטות הפעולה של הפעילים.

יחסיה של שיינבאום עם התנועה הפמיניסטית המקסיקאית הם מורכבים. כמה מהארגונים דוחים אותה מפני שלא הרחיקה את עצמה מלופס אוברדור בכמה הזדמנויות

עם זאת, במקסיקו סיטי ממשלתה של שיינבאום טיפלה בנושאים הקשורים במגדר באופן שונה מאשר הממשלה הפדרלית. בעוד שלופס אוברדור עצר את מימון מעונות היום – והציע לשלוח כסף ישירות לאימהות כדי שישלמו עבור הטיפול בילדיהן – מקסיקו סיטי פתחה עוד מעונות.

שיינבאום הנהיגה תלבושת אחידה לבנים ולבנות בבתי הספר הציבוריים של הבירה, עניין שלופס אוברדור סירב להגיב עליו. ובעיקר, אלימות קטלנית כלפי נשים בעיר הבירה פחתה ב-32% תחת שיינבאום על פי הארגון הפמיניסטי "אינטרסקטה" (הארגון חישב את המספרים הללו בעזרת רישומים ציבוריים; קשה לאמת את החישוב הזה).

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: ULISES RUIZ / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, מאי 2024 (צילום: ULISES RUIZ / AFP)

הירידה במקרים של רצח נשים באה בתגובה לפעולות שנקטה שיינבאום בעיר הבירה, שאותן היא מבטיחה ליישם כעת ברמה הכלל-ארצית. לדברי קולין מממשלת מקסיקו סיטי, הרפורמה כללה את איושם של משרדי התביעה ביותר עורכות דין נשים שהוכשרו לעבוד מנקודת מבט מגדרית.

היא אומרת כי יש עוד שתי יוזמות שהיא רואה כחדשניות: קצבה של שישה חודשים בגובה שכר מינימום לנשים שהיו קורבנות לאלימות ביתית ותוכנית שתאפשר לאותן קורבנות להישאר בבתיהן בעוד הגברים יעזבו את הבית, גם אם הם בעלי הנכס.

הירידה במקרים של רצח נשים ופשעים חמורים במקסיקו סיטי באה בתגובה לפעולות שנקטה שיינבאום בעיר הבירה, שאותן היא מבטיחה ליישם כעת ברמה הכלל-ארצית

נוסף על צמצום האלימות על רקע מגדרי במקסיקו סיטי, שיינבאום הרחיבה והשקיעה ברשת התחבורה של הבירה, בנתה אוניברסיטאות ובתי חולים, הקימה מרכזי חינוך ותרבות חדשים בקהילות דלות אמצעים ושיפרה במידה ניכרת את רמת הביטחון בעיר.

פשעים חמורים במקסיקו סיטי רשמו ירידה כללית ביותר מ-50% על פי הנתונים העדכניים ביותר שבנמצא, שמשווים בין החודשים ינואר-מאי 2019 לאותה תקופה ב-2021. אלימות היא אחת הדאגות העיקריות של המצביעים במקסיקו, ואסטרטגיית הביטחון של שיינבאום במקסיקו סיטי שונה תכלית השינוי מהגישה המיליטריסטית של לופס אוברדור.

המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, אפריל 2024 (צילום: ALFREDO ESTRELLA / AFP)
המועמדת לנשיאות מקסיקו קלאודיה שיינבאום, אפריל 2024 (צילום: ALFREDO ESTRELLA / AFP)

כמה מהמשקיפים רואים את ניצחונה הצפוי של שיינבאום כדרך לפיוס בין ממשלת מקסיקו ומתנגדיה, בייחוד בעלי העסקים הקטנים, האינטלקטואלים והעיתונאים, שהרגישו מנוכרים מהשיח האנטי-אליטיסטי של לופס אוברדור, ויוכלו להרגיש כי הם מיוצגים טוב יותר על ידי הרקע של שיינבאום במעמד הביניים העירוני.

יותר מכל, הצלחת המדיניות של שיינבאום במקסיקו סיטי היא זו שמבשרת טובות עבור נשיאותה. היא תתמודד עם קשת של אתגרים, בכלל זאת מימון ציבורי מופחת ללא תחזית לרפורמת מיסים; היא גם תהיה נתונה לביקורת ציבורית נוקשה. כדי לצלוח את כל זה, הנשיאה הראשונה של מקסיקו תזדקק לכל כישוריה כפוליטיקאית – וכמדענית.

אנה סופיה רודריגס אוורארט עוסקת בכתיבת דוקטורט בהיסטוריה בקולג'יו דה מקסיקו. היא מתמחה בהיסטוריה פוליטית ואינטלקטואלית של אמריקה הלטינית במאה העשרים, בהיסטוריה של המחשבה והתנועות החברתיות השמאליות ובפמיניזם. שימשה כעורכת במגזין המקסיקאי "נקסוס" במשך יותר מעשור. היא מחברת שותפה של הספר "El intellectual mexicano: una especie en extinción" ועורכת שותפה של הספר "Lo personal es político: textos del feminismo de los setenta"

עוד 2,337 מילים
סגירה