מלחמת הסחר טראמפ מימש את איומיו והעלה את המכסים על סחורות סיניות

טראמפ העלה את המכסים על סחורות סיניות בהיקף של 200 מיליארד דולר לשנה מ-10% ל-25% ● סין: "נגיב בצעדים נגדיים" ● צרפת: איום על הצמיחה העולמית

החרפה ב"מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין. נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, הודיע כי הוא מעלה את המכסים על סחורות שונות שמיוצרות בסין ומיובאות לארה"ב שהיקפן הכולל מסתכם בכ-200 מיליארד דולר מ-10% ל-25%. פורסם כי בין הסחורות שהמכסים הוטלו עליהם נמנים טלפונים, צעצועים, נעליים ועוד.

האמריקנים והסינים קיימו במהלך השבוע שיחות בניסיון לפתור את משבר המכסים, אך אלה לא הניבו תוצאות. טראמפ הצהיר בסוף השבוע שעבר שיעלה השבוע את המכסים על סחורות בהיקף של 325 מיליארד דולר. במהלך השבוע העביר טראמפ לסינים אולטימטום שבו הודיע מראש שהמכסים יועלו הבוקר על סחורות בהיקף של כ-200 מיליארד דולר.

משרד המסחר הסיני הודיע מיד עם פרסום החלטתו של טראמפ שסין "מביעה צער עמוק" על החלטתו של טראמפ וכי היא תגיב ב"צעדים נגדיים", אך לא פירט באלו צעדים מדובר.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מאייר, הגיב בחריפות על העלאת המכסים. בראיון לערוץ החדשות הצרפתי Cnews אמר לה מאייר: "אין איום גדול יותר על הצמיחה העולמית מההסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. המלחמה הזאת מאיימת על הכלכלה העולמית ומאיימת להרוס מקומות עבודה באירופה. המשמעות של העלאת מכסים היא שפחות סחורות ינועו ברחבי העולם, והמשמעות היא פחות מקומות עבודה".

שבוע של טלטלות בשיחות ובשוקי ההון

טראמפ הבטיח עם היבחרו לתפקידו שיגרום לסינים "להפסיק לנצל לרעה את המסחר עם ארצות הברית", ומאז העלה מספר פעמים את המכסים על סחורה סינית, ואילו הסינים הגיבו בהעלאת מכסים משלהם. הייצוא הסיני רשם בחודש אפריל השנה ירידה חדה ביחס לאפריל אשתקד.

השבוע הצהיר טראמפ מספר פעמים שסין "הפרה את העסקאות שלה עם ארה"ב" ואיים להעלות את המכסים, אך במקביל ניהל שיחות עם עמיתו הסיני והצהיר כמה פעמים שהוא מאמין שהשבוע ייחתם הסכם חדש שיפתור את המשבר. אתמול הצהירר טראמפ ששי ג'ינפינג "שלח לו מייל נהדר" ושהם ייפגשו בקרוב. השוקים הגיבו לטלטלות במו"מ בין שתי המעצמות בעליות וירידות חדות.

לפי נתוני המסחר בבורסות אסיה הבוקר (ו'), נראה שהמשקיעים האסיאתיים אינם מבוהלים מהעלאת המכסים: מרבית הבורסות במזרח אסיה רשמו הבוקר עליות. מדד ההאנג סאנג של הבורסה בהונג-קונג עלה הבוקר בכ-1%, מדד שנגחאי זינק ב-3.6%, הבורסה במומביי עולה בכ-0.2% ואילו מדד הניקיי של הבורסה בטוקיו ירד בכ-0.3%. המסחר בוול-סטריט הסתיים אמש בירידות קלות: מדד הדאו-ג'ונס ירד ב-0.54% והנאסד"ק ב-0.41%.

עוד 336 מילים
סגירה