סקר: לו הבחירות היו נערכות היום נתניהו היה מוביל על גנץ

מחר תתקיים פגישת מו"מ נוספת בין הליכוד לכחול לבן ● גנץ: נתניהו לא מוכן לוותר על החסינות והבלוק ● כחלון: אין אמירה ציבורית יותר ברורה מממשלת אחדות ● נתניהו: איני מקדם בחירות ישירות; גורמים בכחול לבן: היוזמה היא "ספין עלוב" ● שורה של אישים פוליטיים הביעו תמיכה בבחירות ישירות לראשות הממשלה

נתניהו וגנץ (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
נתניהו וגנץ
06:59 עריכה

אחרי ששלשום ואתמול לא נערכו פגישות, שהיו מתוכננות להתקיים, בין צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד – לא ברור כעת מתי, אם בכלל, צפויים הצוותים להיפגש. ביום חמישי התקיימה הפגישה האחרונה של הצוותים. אז הצטרפו בני גנץ ויאיר לפיד אל הפגישה, צעד שבליכוד הגדירו כמהלך יחצ"ני.

מי שכן צפויים להיפגש הם צוותי המשא ומתן של כחול לבן ושל העבודה-גשר. הפגישה של הצוותים עתידה להתקיים היום ולעסוק בגיבוש קווי יסוד להקמת ממשלה.

07:34 עריכה

הבוקר חוזר מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, על הטענה שהאשם באי הקמתה של ממשלת אחדות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

08:02 עריכה

ממסמך שהגיש אתמול לבג"ץ עורך דינו של נתניהו, יוסי כהן, עולה שראש הממשלה מתכוון לפנות שוב לוועת ההיתרים בבקשה שתאשר לו שלא להשיב לבן דודו, נתן מיליקובסקי, כספים שנתן האחרון לנתניהו ושימשו לצרכים משפטיים. כך פרסם אמוץ שפירא בתאגיד השידור כאן. מיליקובסקי נתן לנתניהו 300 אלף דולרים, וחלק מהסכום שימש את שרה נתניהו לענייניה המשפטיים שלה. מהמסמך שהגיש ראש הממשלה, בתגובה לעתירות שדרשו שישיב את הכסף, לא ברור אם יבקש מוועדת ההיתרים אישור שלא להשיב את כל 300 אלף הדולרים או רק חלק מהסכום. בעבר כבר קבעה הוועדה שעל נתניהו להשיב את הסכום למיליקובסקי.

עוד עולה מהמסמך שהגיש נתניהו שההלוואה שקיבל מאיש העסקים ספנסר פרטרידג' כבר שימשה את ראש הממשלה במימון ההוצאות המשפטיות שנדרשו לשימוע שנערך לו.

08:10 עריכה

ב"ג'רוזלם פוסט" פורסם הבוקר שאביגדור ליברמן שוקל לחזור לקואליציית ימין, בניגוד להבטחת הבחירות שלו להצטרף לממשלת אחדות. בתאגיד השידור כאן דווח הבוקר שיושב ראש ישראל ביתנו מוכן לוותר על שורה של דרישות בנושאי דת ומדינה, כשבכוונתו לדבוק בתביעותיו לגבי חוק הגיוס וחוק המרכולים. ליברמן פרסם הכחשה לדברים: "בליל של שטויות".

08:23 עריכה

מחלוקת בכחול לבן: בישיבת הסיעה שהתקיימה אתמול הביעו מרבית הדוברים חברי חוסן לישראל ותל"ם, מפלגותיהם של גנץ ויעלון, תמיכה מסוימת במתווה הנבצרות של נתניהו, בעוד שרוב דוברי יש עתיד, מפלגתו של לפיד, הביעו הסתייגות ממתווה זה. כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן.

08:37 עריכה

באתר "עזרה למרפא", העמותה שמנהל אלימלך פירר, מוזמן הציבור לרכוש כרטיסים לאירוע ההתרמה השנתי של הארגון, אולם אתמול פורסם כי האירוע לא יתקיים. במערכת הפוליטית הגיבו לביטול, שנבע מהסערה שהתעוררה מהכוונה שלא לכלול במופע השירה זמרות.

09:30 עריכה

אתמול פרסם עמית סגל בחדשות 12 קטעים מתוך חקירתו של ניר חפץ במשטרה, שמעלים תהיות לגבי הלחצים שהופעלו על דוברו לשעבר של נתניהו. הבוקר מפרסם סגל שייתכן שבפרקליטות ניסו להסתיר את עדותו של חפץ: בניגוד ליתר העדויות, עדות זו לא מופיעה בתוכן העניינים של המסמכים שניתנו לפרקליטי החשודים.

09:52 עריכה

חבר הכנסת מיקי זוהר אמר בראיון לאתר ynet שהוא תומך בבחירות ישירות לראשות הממשלה ובהותרת הכנסת על כנה. עוד אמר זוהר שכדי לחסוך עלויות הוא תומך בביטול יום השבתון.

אתמול הציע אריה דרעי לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה. לפי הדיווחים, ראש הממשלה נתניהו מתנגד ליוזמה זו.

10:08 עריכה

יושב ראש כחול לבן: "אני עושה הכל כדי להימנע מעוד מערכת בחירות". בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה אמר גנץ ששמעון פרס ויצחק שמיר הבינו שאחדות משמעה – לשים את האינטרסים האישיים בצד.

10:51 עריכה

יושב ראש המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ אומר שאין לו התנגדות לשבת בממשלה עם המפלגות החרדיות; "עם אנשים קיצונים כמו סמוטריץ', שמבחינתם הערבים הם לא בני אדם, אני לא מסכים לשבת". הורוביץ אמר את הדברים בוועידת ישראל ללכידות חברתית.

11:17 עריכה

אתמול הפסיד חבר הכנסת יואב קיש בבחירות לתפקיד יושב ראש סיעת הליכוד. בראיון לכאן רשת ב' אומר קיש שהיה ניסיון לבצע מחטף והוא זה שמנע זאת וחייב את קיומן של בחירות חשאיות בסיעה.

קיש טוען שבניגוד לסיכום שהיה בינו לבין נתניהו, סביבת ראש הממשלה פעלה לבחירת יריבו, מיקי זוהר. קיש אמר שלוּ נתניהו היה אומר לו שאינו תומך בו, הוא לא היה מתמודד. להערכתו, נתניהו בחר בזוהר. בבחירות זכה קיש בקולותיהם של 11 מחברי סיעת הליכוד, בעוד זוהר קיבל את קולותיהם של 18 מחברי הכנסת של המפלגה.

11:19 עריכה

יושבת ראש הימין החדש איילת שקד אמרה שהיא תומכת ביוזמה של אריה דרעי לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה ולהותיר את הכנסת שנבחרה בספטמבר על כנה. שקד אמרה את הדברים בוועידת ישראל ללכידות חברתית שעורכת הליגה נגד השמצה.

11:32 עריכה

בכחול לבן מסרבים להתייחס לאופציה של בחירות ישירות. "לא הגיעה אלינו הצעה כזו ולא ברור מה היא אומרת – ולכן גם לא נגיב", נמסר מהסיעה בעקבות פנייה של תאגיד השידור כאן.

11:44 עריכה

ניר חפץ לא הגיע לדיון בתביעת הדיבה שהגיש נגדו מני נפתלי, שעבד כאב הבית בבית ראש הממשלה – כך דיווחה תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן.

11:59 עריכה

הודעת הליכוד

ראש הממשלה נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה – הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת.

12:50 עריכה

היום מצוין בישראל יום העלייה, שבו מועלית על נס העלייה לארץ ישראל. הכנסת תתכנס היום לרגל המאורע.

13:12 עריכה

בעקבות הפרסום של עמית סגל אתמול על חקירתו של ניר חפץ והלחצים שהופעלו עליו, נמסר מהיועץ המשפטי לממשלה (אמל"ק: אם בוצעו פעולות שלא כשורה – נטפל בהן).

לפני כחודש התקיים הליך שימוע לראש הממשלה. במסגרת זו, נטענו על ידי באי כוחו של ראש הממשלה אותן טענות שמובאות כעת בפרסומים שונים בנוגע לניר חפץ. בימים אלה מנהל היועץ המשפטי לממשלה עם צוותו הליך סדור לבחינת הטענות בשימוע לצורך קבלת החלטה סופית. בתוך כך, כמובן, נבחנות בכובד ראש גם טענות באי כוחו של ראש הממשלה בעניין דרך גביית עדותו של ניר חפץ.

כמובן שאין זה ראוי וגם איננו מתכוונים לנהל הליך שימוע מקביל בתקשורת. הליך השימוע ובחינת הטענות בעקבותיו הוא הליך מקצועי ונקי מכל השפעה זרה, וימשיך להיות כזה.

נזכיר כי היועץ המשפטי לממשלה כתב בשעתו במענה ליושב ראש לשכת עורכי הדין, כי נחה דעתו שחוקרי המשטרה הבהירו לעדי המדינה כי הם נדרשים לומר אך ורק את האמת, וכי הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון. כן צוין, כי תנאי לעריכת הסכם עד מדינה הוא אמירת אמת בלבד. יש להבחין בין בחינת הטענות הקשורות לעדי מדינה, בכל הנוגע לאמירת אמת על ידם, לבין הטענות לפעולות לא תקינות במהלך החקירה. לכן, לצד הדברים האמורים, הובהר במכתב כי ככל שיימצא במסגרת הטיפול בתיקים כי בוצעה פעולה שלא כשורה, הדבר ייבחן ויטופל כנדרש.

לא בשולי הדברים, נשוב ונזהיר מפני הסתמכות על מידע חלקי, חסר, ולעיתים אף מגמתי או שלא בהקשרו. החלטות לגבי חומר הראיות ולגבי המשמעות המשפטית של רכיב כזה או אחר מהחקירה נעשות לאחר בחינה מדוקדקת של מלוא החומר, וכך יהיה גם במקרה דנן.

13:24 עריכה

בכחול לבן מעוניינים להציג בשבוע הבא קווי יסוד שעליהם יסכימו בישראל ביתנו ובעבודה-גשר – כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן. קווי יסוד אלה אמורים להוות את התשתית להמשך המגעים הקואליציוניים שבין כחול לבן לליכוד.

13:32 עריכה

"לא ייתכן שרשות אכיפה תטיל צו איסור פרסום על חשדות מבלי שתיתן הסבר לציבור במה מדובר ומדוע זה מוסתר", אומר ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי. לדבריו, "התנהלות זו עלולה לפגוע אנושות באמון הציבור במערכת הצדק". דבריו של חימי נאמרו בעקבות הפרסום אמש בחדשות 12 על לחצים שהופעלו על ניר חפץ בחקירתו במשטרה.

עוד אמר חימי: "אני קורא לגורמים האמונים מכוח החוק על ביקורת הפרקליטות והמשטרה – נציב תלונות הציבור על הפרקליטות וראשת מח"ש – להיכנס לעובי הקורה ולחקור התנהלות זו לאלתר. מערכות אכיפת החוק והמשפט יקרות מאוד לליבי וחשוב שיבצעו את עבודתן במקצועיות וללא מורא, אך אם נפלו ליקויים בפעילותן או התגלו חשדות המבססים פגיעה בלתי הפיכה בזכויות אדם בכלל ובזכות היסוד להליך הוגן בפרט, מחובתנו לדרוש בדיקה מקיפה, יסודית ורצינית על מנת שזכויות אלו יישמרו מכל משמר".

13:59 עריכה

בראיון לנחמה דואק ברדיו 90 אמר יושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ שהוא תומך בבחירות ישירות.

14:19 עריכה

גורמים בכחול לבן אומרים כי היוזמה לקידום בחירות ישירות לראשות הממשלה היא "ספין עלוב" וכי "ביבי בלחץ" – כך פורסם באתר ynet.

15:04 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטת בית המשפט העליון כי פעיל Human Rights Watch עומר שאקר יגורש מישראל.

15:16 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ ומספר 2 במפלגה יאיר לפיד מציגים תמונה מחויכת ומחובקת. גנץ העלה את התמונה לחשבון הטוויטר כדי לאחל לשותפו לדרך יום הולדת שמח!

"מזל טוב מכל הלב ליום הולדתך ה-56. עשית היום צעד משמעותי בדרך ל-61". סוג של בדיחת קרש, אבל קיבלנו…

15:29 עריכה

ח"כ יואב קיש (ליכוד) מתנגד לרעיון הבחירות הישירות: "זה מהלך שיפגע במפלגות הגדולות ויביא לחוסר יציבות. נוסה בעבר, הוגדר ככישלון ותוקן".

16:38 עריכה

כחלון: אין אמירה ציבורית יותר ברורה מממשלת אחדות.

שר האוצר משה כחלון התייחס למשא ומתן התקוע להרכבת ממשלה בכנס שנתי של אגף האוצר: "זה לא סוד שיש כאן פלונטר חסר תקדמים במערכת ואני לא יודע איך יוצאים ממנו, אבל אני קורא לכולם לצאת ממנו".

"אם יהיו עוד בחירות – נקבל את אותה תוצאה. לא תהיה הכרעה", הוסיף השר. כמו כן טען כי הציבור זועק לממשלת אחדות. "אני לא יודע מה זה ממשלת אחדות כי אף פעם לא הייתי שם. לא יודע אם זה ממשלת שיתוק. אסור לנו שההישגים הכלכליים ירדו לטמיון בגלל בעיות פוליטיות ובעיות של אגו", דברי השר.

16:49 עריכה

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר כי "ההחלטה שקיבלה ארצות הברית לסגת מהסכם פריז – לא תוביל גם אותנו לסגת ממנו". עוד הוסיף אלקין: "מדינת ישראל מייחסת חשיבות גדולה להתמודדות עם משבר האקלים ורואה את עצמה מחויבת לקיום ההתחייבויות שלנו".

17:24 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ במסר ברור מהצד שלו: "נתניהו לא מוכן לוותר על הבלוק. נתניו לא מוכן לוותר על חסינות. נתניו לא מוכן לדון על קווי יסוד של ממשלת אחדות. הוא רוצה לגרור את ישראל למערכת בחירות שלישית".

17:37 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן אמר בראיון ל-103FM כי "המתווה שלנו לאחדות הוא שנתניהו ראשון ברוטציה, תמורת ויתור על גוש הימין". 

עוד הוסיף ליברמן: "אני מחייך כשאני שומע את הספקולציות של העיתונאים והפרשנים. הבטחנו לתמוך רק בממשלת אחדות ואנחנו עומדים על זה. האחריות להקים אותה היא על הליכוד וכחול לבן. על מה הויכוח בין נתניהו לגנץ? הרי שניהם בעד אחדות".

18:22 עריכה

נעצר חשוד שפרסם פוסטים המסיתים לפגיעה בראש הממשלה, ברעייתו ובבנו. יחידת הסייבר בלהב 443 עצרה הבוקר תושב אשקלון בן 55, לאחר שנתניהו פנה אתמול לממלא מקום המפכ"ל בעניינו של אדם המכנה עצמו בפייסבוק "צביקה סבג".

צביקה סבג
צביקה סבג
18:23 עריכה

אחמד טיבי לאחר סיום שביתת הרעב במחאה על המשך הרציחות והתגברות הפשיעה: "מודה לכל חברי הכנסת שביקרו באוהל והביעו תמיכה במאבק משותף".

19:15 עריכה

הסתיימה פגישתם של צוותי המו"מ של כחול לבן והעבודה-גשר. מכחול לבן נמסר: "הפגישה נערכה ברוח טובה, הייתה רצינית ומעמיקה וכללה התקדמות בקווי היסוד של הממשלה העתידית, בדגש על הנושאים הכלכליים-חברתיים".

הצוותים צפויים להיפגש שוב בימים הקרובים.

20:56 עריכה

על רקע ההצעה לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה, בה תומכים רבים ממפלגות הימין, סקר חדשות 12 מעלה את הנתונים הבאים:

לו היו הבחירות נערכות היום – 40% היו מצביעים לראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, 36% ליו"ר כחול לבן בני גנץ, ו-24% לא יודעים או שלא רוצים להשיב. דהיינו, אחד מכל ארבעה אנשים מתלבטים או לא בטוחים שהם רוצים להצביע.

20:58 עריכה

פגישה שלישית של צוותי המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן תתקיים מחר בשעה 16:00 בכפר המכביה ברמת גן, כך נמסר ממפלגת כחול לבן.

21:02 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנסיגה הנוספת של איראן מהסכם הגרעין: "איראן ממשיכה בתוקפנות שלה. אנחנו נילחם חזרה. אנחנו לא ניתן לאיראן לפתח נשק גרעיני. זה לא רק עבור הביטחון שלנו והעתיד שלנו, אלא הביטחון והעתיד של כל האזור".

21:05 עריכה

בחזרה לימי טרום הבחירות. אהוד ברק כבר יצא מהמשחק הפוליטי, אבל עדיין ממשיך לתקוף את נתניהו: "האסטרטגיה שלו שקופה: לקלוע את ישראל למשבר".

21:15 עריכה

פרסום הלחצים שהופעלו במהלך החקירות על עד המדינה בתיק 4000: המשטרה מוציאה הערב הודעה וטוענת כי היא "מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור".

עוד נמסר מהמשטרה: "כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים, תיק החקירה המדובר נוהל על ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ראש להב 433 וראש אח"מ. אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות, אולם נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה".

כמו כן, עמית סגל פרסם הערב בחדשות 12 תמלילים נוספים מתוק חקירתו של חפץ, בהם ניכר כי הופעלו עליו לחצים. אחד מהדברים אותם אומר החוקר לחפץ: "אני יכול להגיד לך שכל פינה שניסית להסתיר ולהחביא במהלך חייך, אנחנו הפכנו את הפינה האת וגילינו את מה שהחבאת. כל סרט שאתה מריץ לך בראש".

22:29 עריכה

ביום חמישי הקרוב תתקיים פגישה נוספת של צוותי המשא ומתן של כחול לבן וישראל ביתנו. כך נמסר ממפלגת כחול לבן.

סגירה