דרעי וליצמן לגנץ: נהיה ערבים לקיום הסכם הרוטציה

חפץ במכתב לאוחנה: תתנצל ותפצה או שאתבע אותך ● נתניהו תוקף את גנץ: ממשלה בתמיכת הערבים - סטירת לחי ● ליברמן לגנץ ונתניהו: אם יש ביניכם מחלוקת - תטילו מטבע ● ביהמ"ש הרשיע את ראש העיר אשקלון לשעבר בקבלת שוחד, אך זיכה אותו מחמת הספק מהחשד שקיבל שוחד דרך סיקור אוהד - מה שאולי מהווה תקדים לפרשות נתניהו ● גנץ וליברמן ייפגשו מחר בשעה 16:00

נתניהו, דרעי וגנץ באזכרה לרב עובדיה יוסף בכנסת, שלשום. היום תתקיים פגישה נוספת בין כחול-לבן לליכוד, ובמפלגתו של גנץ יש ניסיונות לפרק את הגוש של נתניהו ולהימנע מממשלת אחדות (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
הדס פרוש / פלאש 90
נתניהו, דרעי וגנץ באזכרה לרב עובדיה יוסף בכנסת, שלשום. היום תתקיים פגישה נוספת בין כחול-לבן לליכוד, ובמפלגתו של גנץ יש ניסיונות לפרק את הגוש של נתניהו להימנע מממשלת אחדות
07:38 עריכה

בוקר טוב! בפוליטיקה הכול תקוע, אבל בינתיים בחיים עצמם נמשכות השמחות: יו"ר כחול לבן בני גנץ פיזז אמש הערב בחתונת בנו של ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה באולמי "היכלי מלכות" בבני ברק.

גנץ, שכידוע מנהל מו"מ עם רוב המפלגות אבל לא ממש עם יהדות התורה, התקבל בשמחה בתגובות מעורבות. בכניסה לאולם ה"שבבניקים" קיבלו אותו בצעקות וקללות "ך מפה, לך לערבים, לך לאיימן עודה, מחבל; בתוך האולם הוא רקד במרכז המעגל והלהקה ביצעה לכבודו שירים עם השם "בנימין".

07:46 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ממשיך לזרוע רוח ולקצור סופה מסביב למתווה הנשיא ריבלין. הבוקר פורסם באתר וואלה כי "ליברמן מתכוון לבקש מנשיא המדינה ראובן ריבלין להבהיר בפגישתם השבוע פרטים בנוגע למתווה הנבצרות שהציג לליכוד ולכחול לבן, ובין היתר, לחדד מהי נקודת הזמן שבה תתחיל תקופת הנבצרות של ראש הממשלה אחרי הגשת כתב אישום".

ראול ווטליף, פרשן בTimes of israel וזמן ישראל, חשף אתמול שמבחינה חוקית מתווה הנשיא לא ניתן ליישום בזמן המנדט של בני גנץ להרכבת ממשלה, כיוון שלפי המתווה ראש הממשלה הראשון ברוטציה אמור להיות בנימין נתניהו, וחוק יסוד הממשלה מחייב ש"חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה". אבל לפי התנהלותו של ליברמן והסיקור שלה לא נראה שזה מאוד משנה למישהו.

הנשיא רובי ריבלין דוחף ללחיצת יד בין בני גנץ לביבי נתניהו (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
הנשיא רובי ריבלין דוחף ללחיצת יד בין בני גנץ לביבי נתניהו (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
08:03 עריכה

העיתון כלכליסט (בבעלות ארנון מוזס המככב, בין השאר, בתיק 2000), מפרסם הבוקר תמלילים מפורטים של צילומי הוואטספ שבהו הודלפו הדיונים על עסקת המיזוג בין בזק ל-yes  (המככבת בתיק 4,000).

לפי התמלילים, בעל השליטה שאול אלוביץ' היה אמור היה להיות ממודר מהדיונים על העסקה, ולמרות זאת קיבל הדלפות מדיונים סגורים.

לפי ההקלטות, אלוביץ' הפעיל את מזכירת החברה והממונה על האכיפה הפנימית בבזק, עו"ד לינור יוכלמן כ"חפרפרת" שהדליפה לו מידע ומסמכים מסווגים מהדיונים, ולפי החשד כך סייעה לו לרמות לכאורה את הוועדה.

בתמלילים נראים משפטים מדהימים כמו : "לא להגיד כלום לאף אחד. חשוב. גם ככה חושדים".

שאול אלוביץ' (צילום: (פלאש 90))
שאול אלוביץ' (צילום: (פלאש 90))
08:16 עריכה

34% מהציבור תומך בהקמתה של ממשלה בהשתתפות הרשימה המשותפת. כך עולה מסקר של מנו גבע שפורסם הבוקר בתוכנית בוקר טוב ישראל בגלי צה"ל.

44% מהנשאלים בסקר אמרו שאסור, לדעתם, לשתף פעולה עם הרשימה המשותפת בהרכבת הממשלה, ועוד 32% אמרו ששיתוף פעולה עם המשותפת לגיטימי אך לא צירופה לממשלה.

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, הגיב בתוכנית בחיוב לתוצאת הסקר: "מדובר במספר מכובד ומפתיע של אנשים שרוצים לנסות משהו חדש".

עמיר פרץ (צילום: פלאש 90)
עמיר פרץ (צילום: פלאש 90)

עוד עולה מהסקר כי 46% מהנשאלים חושבים שמינוי נפתלי בנט לתפקיד שר הביטחון הוא "פוליטי", אם כי רק 23% חושבים שיש פסול בעובדה שמינוי פוליטי של יו"ר מפלגה לתפקיד שר הוא "פוליטי" ול-23% נוספים הדבר לא מפריע. נראה כי הכוונה במונח "פוליטי" הוא "מינוי בתמורה לסירובו של בנט להצטרף לממשלת מיעוט בראשות גנץ".

השרה גילה גמליאל התראיינה בתוכנית ואישרה את הטענה על המינוי "פוליטי". לדברי גמליאל: "המינוי נועד למנוע את חבירתו של בנט לממשלת מיעוט של בני גנץ. בנט ושקד היו עוברים צד".

מנגד, ח"כ מתן כהן, השותף השלישי בסיעת "הימין החדש" של בנט ושקד, הכחיש את ה"האשמות" של גמליאל בתוקף. כהן אמר בתוכנית: "לא עמדנו להרכיב ממשלה עם בני גנץ. גנץ נפגש ודיבר עם כל המפלגות וגם איתנו אבל אנחנו אמרנו באופן מלא מהתחלה שאנחנו הולכים רק עם נתניהו והליכוד לממשלת אחדות או לממשלת ימין".

גילה גמליאל (צילום: פלאש 90)
גילה גמליאל (צילום: פלאש 90)

 

08:46 עריכה

לא ברור כמה זמן יהיה לשר הביטחון הזמני הנכנס נפתלי בנט לשמש בתפקידו, אבל ברור שהוא לוקח אותו ברצינות רבה. 

לקראת כניסתו של בנט לתפקידו, מחר בבוקר, נמסר מלשכת השר: "נפתלי בנט החל אתמול בשורת מפגשים והתייעצויות ביטחוניות לקראת כניסתו לתפקיד, וימשיך בהם גם היום, על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית וללמוד לעומק את אתגרי צה"ל ומערכת הביטחון.

"במסגרת זו, החליט השר להיכנס ישירות לתפקיד, ללא טקס וללא משמר הכבוד, בכדי לגשת מיד לטיפול באתגרים המשמעותיים המונחים לפתחו", נכתב בהודעת בנט (ההדגשה במקור), "בהמשך השבוע ייפגש השר עם חברי פורום המטה הכללי בראשות הרמטכ"ל ומיד לאחר מכן יפגוש את פורום ראשי האגפים במשרד הביטחון בראשות מנכ"ל המשרד".

נפתלי בנט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
נפתלי בנט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
09:03 עריכה

בצלאל סמוטריץ' ממשיך לתקוף את טקסי הזיכרון לזכרו של יצחק רבין:

 

09:10 עריכה

בכירים ב"ישראל ביתנו" וגם ב"כחול לבן" מעריכים שיו"ר כחול לבן בני גנץ ייענה בסופו של דבר לאולטימטום של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לקבל את מתווה הנשיא ריבלין להרכבת הממשלה, לפיו נתניהו ישמש כראש הממשלה עד להגשת כתב האישום נגדו ואז יצא לנבצרות ויוחלף בידי גנץ. כך מדווחים הבוקר ב"כאן ב'".

ההערכה בישראל ביתנו היא שגנץ יודיע על קבלת המתווה לליברמן בפגישה ביניהם האמורה להתקיים השבוע.

בכירים בכחול לבן ששוחחו עם "כאן ב'" אמרו כי "בניגוד למה שהשתמע מנאומו של גנץ אתמול נגד מינוי ראש ממשלה תחת כתב אישום, גנץ לא דחה את מתווה הנשיא ואת דרישתו של ליברמן.

אף אחד מהבכירים הללו, אגב, לא התייחס לבעיה החוקית ברעיון שגנץ יממש את מתווה הנשיא שנחשפה בזמן ישראל. עם זאת, ייתכן שהכוונה היא שגנץ יוותר למעשה על הרכבת הממשלה ובמקום זאת יסכם עם נתניהו וליברמן שהמתווה ייושם במהלך 21 הימים האחרונים להרכבת הממשלה.

אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
09:15 עריכה

ליברמן יוכל להיות חבר בממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת – בתנאים מסויימים. כך הצהירה הבוקר ח"כ עאידה תומא סלימן מהרשימה בראיון ברשת כאן ב'. דבריה של תומא סלימן עומדים בניגוד חד לדברים שאמר אתמול חבר הרשימה עופר כסיף.

לדברי תומא סלימן: "אם ליברמן ישנה את תפישותיו בנוגע לכיבוש ולזכויות אזרחי ישראל הערבים ויחדל מההתבטאויות הגזעניות כלפינו אין לנו התנגדות לתמוך בממשלה שבה הוא משתתף. אבל לא נהיה מוכנים לתמוך בממשלה שבה יש מי שמכנה אותנו בכינויים גזעניים כמו 'גיס חמישי' ו'בוגדים'".

שר האנרגיה יובל שטייניץ שדיבר גם הוא ב"כאן ב'" אמר: "אם תקום ממשלת מיעוט של השמאל בתמיכת הרשימה המשותפת היא לא תשרוד יותר מחצי שנה ותהיה ממשלת פילוג ולא ממשלת פיוס לאומי. ליברמן עצמו קורא לחברי הרשימה המשותפת 'בוגדים', כיצד הוא יוכל להיות חבר בממשלה בתמיכתם"?

עאידה תומא סלימאן (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
09:26 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ מרוצה מהסקר שפורסם הבוקר, לפיו שליש מהציבור, כולל רוב מצביעי כחול לבן, תומכים בהרכבת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, ועל הדרך ממציא שם חדש לנתניהו:

11:03 עריכה

ישראל כץ משווה את עצמו ליצחק רבין "עם כל הצניעות". טוב, בינינו, גם רבין לא היה אדם כל-כך צנוע.

11:21 עריכה

בית המשפט המחוזי בתל אביב אמור להכריע היום במשפטו של ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, שהואשם בעבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים ועבירות מס.

בין היתר נכתב בכתב האישום כי שמעוני נתן הטבות לקבלן יואל דוידי שבתמורה, רכש את אתר האינטרנט "אשקלון 10" שכתב נגד שמעוני וסגר אותו, והיטה לטובתו את הסיקור בעיתון "קול אשקלון" שנמצא בבעלותו.

ההחלטה בתיק עשויה להיות תקדים משפטי מעניין לקראת הגשת כתב האישום והמשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החשוד, כידוע, בפרשה של מתן הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק תמורת סיקור אוהד באתר וואלה ובמשא ומתן על עסקה שלא יצא לפועל לביטול חוק ישראל היום תמורת סיקור אוהד בידיעות אחרונות ו-ynet.

11:50 עריכה

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, אינו פוסל תמיכה בממשלה בהשתתפות אביגדור ליברמן וגם טוען שבבל"ד לא פוסלים אפשרות כזאת – אבל בבל"ד מכחישים את דבריו.

עבאס התראיין היום בגל"צ ואמר: "אנחנו לא פוסלים באופן עקרוני תמיכה בממשלה עם אביגדור ליברמן, בכפוף למשא ומתן גם גנץ. גם יו"ר בל"ד מוכן לקחת חלק בניהול המשא ומתן".

אלא שאנשי בל"ד עצמם מכחישים מכל וכל את הדברים שעבאס אמר בשמם. ח"כ היבא יזבק מבל"ד אמרה בגל"צ: "זה תסריט שהוא כמעט דמיוני. מבחינתנו, ליברמן פוסל אזרחות של חברה שלמה. הוא מתייחס אלינו כאל אויבים ותומכי טרור. ולכן, זו לא אופציה לדון בה מבחינתנו. אנחנו רואים שמה שבאמת עומד על הפרק זה ממשלת אחדות כעדיפות".

לדברי יזבק: "מי שהחליט להרחיק את בל"ד זה גנץ עצמו, שלא פנה למפלגה. יש לנו עמדה ברורה, אנחנו רוצים לראות ממשלת שתקדם שלום, שוויון ואזרחות ותסיר את המצור על עזה. היינו מאוד שמחים לתמוך בממשלה כזו, אבל זה לא המצב כיום".

מנהיגי הרשימה הערבית המשותפת מגישים את הרשימה לוועדת הבחירות היום. מימין לשמאל: מנסור עבאס, אחמד טיבי, איימן עודה ומטאנס שחאדה (צילום: Raoul Wootliff / Times of Israel)
מנהיגי הרשימה הערבית המשותפת מגישים את הרשימה לוועדת הבחירות היום. מימין לשמאל: מנסור עבאס, אחמד טיבי, איימן עודה ומטאנס שחאדה (צילום: Raoul Wootliff / Times of Israel)
11:58 עריכה

שר החוץ ישראל כץ כועס על ההדלפות – הפעם בנושא ההסכמות השקטות עם הירדנים על השארת צופר בידי ישראל:

12:10 עריכה

שרת התרבות מירי רגב תקפה בחריפות את בני גנץ בראיון באולפן ynet.

לדברי רגב: "אצל בני גנץ השלטון והכיסא יותר חשובים מהמדינה. אני אומרת את זה בכאב. אני מתביישת בגנץ, בליברמן, באשכנזי וביעלון. שניים מהם היו שרי ביטחון, שלושה רמטכ"לים, שלא מתביישים לשבת בממשלת מיעוט עם אחמד טיבי ואיימן עודה – שקוראים לשהידים לעלות לירושלים ותומכים במחבלים".

"גנץ הולך להקים ממשלה ממשלת מיעוט בשבוע הבא יחד עם עודה וטיבי – עם הגרועים שבערבים שבעצם רוצים שהמדינה הזו לא תהיה מדינה יהודית, הוא מסית נגד מדינה יהודית".

רגב נשאלה בראיון לדעתה על הקריאות שנשמעו אתמול נגד גנץ בחתונת בנו של הרב אשר, "מחבל, לך לערבים", וענתה: "מה הבעיה בקריאות 'לך לערבים'? הוא הלך לערבים. הוא הולך לשבת עם מעודדי טרור".

כשרגב נשאלה מדוע היא מכנה כך את טיבי ועודה ובאה בטענות לגנץ כשהיא בעצמה מתחבקת איתם לעתים בכנסת, ענתה: "אנחנו בני אדם. אני אבוא לאחמד טיבי, אני אגיד לו שלום. כשאחמד טיבי יבוא ויגיד לי, 'מירי, צריך לטפל בספורט בכפרים ערביים' אני לא אגיד לו לא, כי הספורט מבחינתי הוא כלי חברתי לשינוי. אבל בין זה לבין לשבת איתו בממשלה? או שיתמוך בי?".

עם זאת כשנשאלה שוב אם גנץ מחבל בעיניה, ענתה:  "אני לא חושבת שהוא מחבל. כמו שאני לא חושבת שראש הממשלה נתניהו בוגד, או קרא לבגידה. אנחנו צריכים לגנות כל קריאות גזעניות ואלימות".

מירי רגב בוועידת ערוץ שבע היום. "יכול להיות שבנט יחזור לאח האובד לפיד" (צילום: הלל מאיר / פלאש 90)
מירי רגב בוועידת ערוץ שבע היום. "יכול להיות שבנט יחזור לאח האובד לפיד" (צילום: הלל מאיר / פלאש 90)
12:14 עריכה

אתר וואלה מדווח כי ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, שגנץ ביקר אתמול בחתונת בנו, שוחח עם גנץ וגינה את הנערים שקראו לעבר גנץ קריאות גנאי ואף כינו אותו "מחבל" בכניסה לחתונה.

לדברי אשר: "מדובר בקומץ של נערים אשר ביישו את כלל הציבור החרדי בהתנהגותם על רקע מגמת ההקצנה והשיסוי הפוליטי השורר בתקופתנו".

12:32 עריכה

הכנסת קיימה היום דיון מיוחד על הגירעון הממשלתי, בהשתתפות בכירי משרד האוצר וביוזמתו של ח"כ אבי ניסנקורן מ"כחול לבן".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר בדיון: "הבשבוע שעבר פרסמנו שהגירעון 3.7%. הערכה שלנו היא שלקראת סוף השנה הגירעון יעמוד על בין 3.6 ל-3.8. הגירעון המתוקצב היה 2.9, אנחנו בסטייה של כאחוז ממנו. אף אחד לא צפה שנהיה בשתי מערכות בחירות ועל סף מערכת שלישית – מה שמשתק את עבודת הממשלה ואת היכולת שלנו להחזיר את כלכלת ישראל למסגרות הרגילות".

"אין לנו יכולת היום לעשות צעדים אמיתיים בנוגע ל-2019 ואנחנו בנובמבר. זו שנה אבודה. אם במאי היינו עם ממשלה וביוני-יולי מגישים תקציב היינו מספיקים לעשות תהליכים. אנחנו משותקים כבר קרוב לשנה. (אבל) הסטייה הזו היא לא משבר כלכלי ולא קטסטרופה".

ניסנקורן אמר בפתיחת הדיון: "אין לי ספק שההסברים שנקבל הבוקר על הגירעון רק ידגישו כמה הרסני השיתוק הממשלתי שממנו סובלת המדינה בשנה האחרונה, עד כמה חשוב להימנע מבחירות שלישיות ושתקום כאן ממשלת שינוי, ששמה את האזרחים לפני הכול".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר: "הכנסת משותקת, המדינה משותקת ואף אחד לא קם וזועק את זעקתם של 34 אלף תלמידים בכפרים הלא מוכרים בנגב, שזה היום השלישי שהם שובתים והח"כים כאן אפילו לא יודעים שיש שביתה. אם היו 300 תלמידים ששובתים ביישוב יהודי זה היה פותח את מהדורות החדשות ותופס את כל הכותרות".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד (צילום: פלאש 90)
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד (צילום: פלאש 90)

 

13:22 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום בכנסת בכנס שארגנה ח"כ מרב מיכאלי לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן. למרות שנאם נאום ארוך, נתניהו לא התייחס להחזרת מובלעת נהריים ולדחיית החזרת מובלעת צופר.

"שלום מול דיקטטורות הוא לא פשוט", אמר נתניהו, "מול דיקטטורות הדרך להשיג שלום הוא קודם כל הרתעה. אם אין לך יכולת הרתעה במוקדם או במאוחר השלום יקרוס".

"ישראל חזקה יותר היום, פחות פגיעה ולכן יש נדבך יצוק של עוצמה ושיתוף פעולה. יש שיתוף פעולה בתחום המים. אמרתי בואו נחבר את הרכבות שלנו מחיפה לרשת הרכבות של ערב הסעודית דרך רכב העמק עד מפרץ חיפה. יש כאן אפשרות גם לקחת פרויקטים תשתיתיים אזוריים שיכולים לסייע בינינו לבין ירדן. זה קשר שנבנה. יש משהו אחר שלא נבנה מטבע המשטרים ובגלל העניין הפלסטיני".

עוד אמר נתניהו: "אנו עוזרים למלך בדרכים גלויות ובעיקר לא גלויות. לא חושב שכדאי לפרט  אנחנו מסייעים למנוע מגורמים קיצוניים להשתלט על הטריטוריה שלהם. יש לנו אינטרס מובהק לשמור על היציבות בירדן. השמירה על השלום היא אינטרס שלנו ושל המשטרים שם".

"אני תמכתי בהסכם השלום עם ירדן בהתלהבות. היה אצלנו ויכוח האם לוותר על ארץ ישראל המזרחית. זו שלנו וזו גם כן. אמרתי זו המציאות. הם לא מסוגלים. הרשות הפלסטינית לא יכולה לקבל החלטה כזאת. דבר אחד טוב שהם משתפים אתנו פעולה. אני קיבלתי את בהשלמה שא"י המזרחית הלכה".

נתניהו התייחס גם ליחסים עם הפלסטינים ואמר: "אין אפשרות לחזור ביהודה ושומרון בחלק כזה או אחר שלו על מה שעשינו בעזה. אנו לא יכולים לצאת מגבול הביטחון שלנו שהוא הירדן. הרעיון שלא תהיה שלנו שליטה ביטחונית מלאה בשטח ממערב לירדן – אסור לנו לעשות את זה. אני לא מתכוון שנהיה פרוסים בקו לאורך הירדן וניכנס למדפים בתוך השטח. באותה מידה אנו אומרים לפלסטינים בתוך הערים שלכם – ככל שאתם תעשו יותר אנו נעשה פחות. למה לא חופרים מנהרות מקלקליה? כי יודעים שבכל רגע ניכנס. לא נוכל להפוך את יו"ש לעזה נוספת".

תחנת כח נהריים ב-2012 (צילום: צבי מרקוס, מתוך אתר פיקיויקי)
תחנת כח נהריים ב-2012 (צילום: צבי מרקוס, מתוך אתר פיקיויקי)

 

13:30 עריכה

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את ראש העיר אשקלון לשעבר איתמר שמעוני בקבלת שוחד, הפרת אמונים והלבנת הון. שמעוני הואשם בקבלת שוחד בסך 466 אלף שקל, ובהפרת אמונים בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בשל היותו ראש עיר, רובו ממקורות לא ידועים.

לצד זאת, שמעוני זוכה מחלק מעבירות השוחד שיוחסו לו בכתב האישום שהוגש נגדו. בין השאר, זוכה שמעוני מחמת הספק מהאישום בקבלת שוחד באמצעות סיקור אוהד.

לפי כתב האישום, היזם יואל דוידי רכש מקומון שהעניק לשמעוני סיקור אוהד וסגר אתר אינטרנט שרכש והיה ביקורתי כלפיו. בתמורה, לפי האישום, שמעוני סייע לשמעוני לקבל היתרי בנייה לפרויקטים בתחום הנדל"ן. ואולם, בית המשפט זיכה את שמעוני מחמת הספק מהאישומים הללו, בטענה ש"עלינו להיות זהירים בקביעה של סיקור אוהד כשוחד".

זיכויו של שמעוני מהסעיף הזה עשוי להיות משמעותי בפרשות 2000 ו-4000 שבהן ראש הממשלה נתניהו חשוד בקבלת שוחד והצעה לשוחד בצורת סיקור אוהד תמורת הטבות רגולטוריות.

13:51 עריכה

אתר ynet מדווח כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט היה אמור להשתתף בכנס משפטי שיתקיים באוניברסיטת חיפה ביום חמישי אך ביטל את השתתפותו.

סיבת הביטול הרשמית היא "אילוצי לוח זמנים", אך גורמים משפטיים הבהירו כי הביטול קשור לדיונים על גורלו המשפטי של רה"מ נתניהו.

גורמים משפטיים עלומים ששוחחו עם ynet אמרו כי "הביטול נובע מהדיונים המרתוניים הנערכים בימים אלה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו".

לדברי אותם גורמים שצוטטו באתר: "קיימת ההערכה שלו היה היועץ המשפטי לממשלה נושא דברים בכנס, הוא היה נדרש – כפי שעשה בשנים קודמות שבהן השתתף באירוע – לדווח לציבור על מצבם העדכני של התיקים. כל התייחסות עדכנית בימים אלה לתיקי נתניהו מציתה אש ציבורית בשני הצדדים, והיועץ מעדיף להתרכז בעבודה האמיתית".

אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
14:21 עריכה

ראש הממשלה נתניהו ריטווט מאמר של ד"ר חיים משגב שפורסם ב"מעריב" וקורא לעצור את ההליכים המשפטיים נגדו בגלל התנהלות הרשויות בתיקי חקירותיו. הגולשים לא נותרו אדישים: אחד מהם שאל את רה"מ בתגובה "ההדלפת וגם זוכית?" ואחר תהה "מה הדבר הבא? תעשה רטוויט לאלבז שר 'הוא זכאי, הוא זכאי'?"

14:36 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ נאם בפתח ישיבת סיעת כחול לבן והודיע כי ייפגש מחר עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. לדברי גנץ: "ליברמן פנה אליי לדון במתווה לאחדות, ואני מברך אותו על היוזמה למנוע בחירות שלישיות בתוך שנה. קבענו להיפגש מחר ולדון על הצעתו במטרה להתקדם לממשלת אחדות כפי שהציבור באמת רוצה".

"אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש ולדון. כבר חודש שאתה מסרב לדון בסוגיות המהות שמטרידות את אזרחי ישראל. שלח את הצוותים שלך וסוף סוף נקיים מו"מ אמיתי וכנה. בוא נדבר תכלס על מה שמעניין את האזרחים ולא רק את מה שמעניין אותך. זו השעה, אזרחי ישראל לא יסלחו לנו אם לא נעשה זאת".

לצד הקריאות לאחדות והפניה לנתניהו, אמר גנץ: "אנחנו בכחול לבן נעשה הכול על מנת שלא יהיו בחירות שלישיות בתוך שנה. נהיה מוכנים לשקול פשרות מסוימות כל עוד יהיו על בסיס תפיסת עולמנו".

בנימה אופטימית יחסית דיווח גנץ: "בשבוע האחרון התקדמנו במו"מ להקמת הממשלה הבאה. סיכמנו עם ישראל ביתנו על העלאת שכר הקשישים ועיגון של קצבת הנכות, בנוסף לשורת התקדמויות בדת ומדינה. גם עם מפלגת העבודה אנחנו מתקדמים וכך גם עם המחנה הדמוקרטי. אנחנו עסוקים בדיוק בדברים שאמרנו שנקדם במהלך מערכת הבחירות. נעשה הכול עבור אזרחי ישראל כי זה מה שמעניין אותנו".

בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
15:01 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "מה שמפריד בין ממשלת אחדות לסיבוב שלישי היא החלטה אחת של ראש ממשלה נתניהו להיפרד מהגוש החרדי-משיחי והחלטה אחת של בני גנץ והיא לקבל את מתווה נשיא", כפי שכבר ציין בסוף השבוע האחרון.

ליברמן אמר בנוסף כי מפלגתו תצביע בעד ממשלת אחדות גם אם לא תהיה חלק ממנה, ופנה לגנץ ונתניהו: "אם יש ביניכם מחלוקת, תטילו מטבע".

15:04 עריכה

ח"כ סתיו שפיר תוקפת את בצלאל סמוטריץ', על רקע הדברים שאמר לפיהם: "פסטיבל רבין הפך כבר שנים למדורה של שבט השמאל הקיצוני הנכחד, שאין לו מה למכור לחברה הישראלית בהווה".

שפיר השיבה לו: "שבט נכחד, סמוטריץ? 70% מהישראלים תומכים בהיפרדות מהפלסטינים. אם הדעות שלך היו ה'רוב', לא היית דוחף עמותות תורניות לעשות שטיפת מוח בגני ילדים". עוד אמרה שפיר בהתייחס לדבריו של סמוטריץ: "זן נכחד? רק של דינוזאורים גזעניים מסוגך".

15:09 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, אמר כי הוא מקווה שעד סיום תקופת הניסיון של גנץ, תוקם ממשלה יחד עם מפלגתו ומפלגת העבודה ותמיכת הרשימה המשותפת.

"אנחנו חושבים שזה אפשרי", אמר הורוביץ בפתח ישיבת סיעתו. "נכון שממשלה כזו צריכה לזכות ברוב רגיל בכנסת, ואני בכוונה לא מכנה אותה ממשלת מיעוט. ממשלה כזו מבוססת על שותפות אינטרסים – לא כמו שיהיה כשגנץ ונתניהו יישבו יחד תחת כתבי אישום – לה יש סיכוי לשרוד לאורך זמן ולעשות שינוי במדינת ישראל".

ניצן הורוביץ (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
ניצן הורוביץ (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
15:13 עריכה

מקורביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגלגו על דברי יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהציע בישיבת סיעתו לגנץ ולנתניהו "להטיל מטבע" אם יש ביניהם מחלוקת: "מי שמציע להטיל מטבע שכח שהוא לא בקזינו במולדובה או בווינה".

15:24 עריכה

פרקליטיו של נתניהו מגיבים להכרעת הדין של איתמר שמעוני. "לא במקרה מעולם בהיסטוריה המשפטית של הדמוקרטיות לא היה תיק שקבע שסיקור חיובי זה שוחד. קביעה כזו תפגע באופן אנוש בחופש העיתונות שהוא מיסודות הדמוקרטיה".

"אם בית המשפט סגר היום תיק שוחד הרבה יותר חמור ממה שנטען בתיק 4000 – רכישת אתר אינטרנט ביקורתי נגד ראש העיר ב-600 אלף שקל וסגירתו מייד לאחר הרכישה – ברור שתיק 4000 קורס", אמרו עורכי דינו של ראש הממשלה.

עוד הוסיפו: "הטענות נגד ראש הממשלה נתניהו הן חלק מאכיפה בררנית שזועקת לשמיים: סחיטה באיומים של עד המדינה ניר חפץ, הפריצה הלא חוקית לטלפונים של דובריו ושיטפון ההדלפות הפליליות והמגמתיות נגד ראש הממשלה במטרה לנהל נגדו משפט שדה בדעת הקהל".

15:26 עריכה

השר רפי פרץ ברך את מינויו של נפתלי בנט לשר הביטחון בפתח ישיבת סיעתו. "הימין החדש, נפתלי ואיילת, שהם הולכים לליכוד כסיעה משותפת, אנחנו מודים להם על התרומה שלהם לציונות הדתית ומאחלים להם בהצלחה בהמשך הדרך", דברי פרץ.

16:42 עריכה

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) על פינוי נהריים: "במבחן התוצאה ממשלת ישראל נכשלה בשמירה על זכויותינו בקרקע וגם פגעה באמונו של הציבור"

17:23 עריכה

נתניהו תוקף את גנץ. להקים ממשלה בתמיכת המפלגות הערביות היא סטירת לחי לחיילי צה"ל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם בוועידת החינוך של מקור ראשון והתייחס בין היתר למשבר הפוליטי. נתניהו תקף יו"ר כחול לבן, בני גנץ, על כוונתו להקים ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת.

"ממשלה שתהיה תלויה בממשלות הערביות היא סכנה לממשלות ישראל". נתניהו המשיך ופנה לגנץ: "אתה היית הרמטכ"ל בצוק איתן. אתה זוכר מה עשה אחמד טיבי במהלך צוק איתן? הוא קרא מעל בימת הכנסת בשמות המחבלים שחוסלו בעזה. זו תהיה סטירת לחי ישירה בפרצופם של חיילי צה"ל – הלוחמים שאני ואתה שלחנו לקרב".

ובינתיים בטוויטר: נתניהו מודה לרב דרוקמן

17:33 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "כל בר דעת מבין שאני פועל באופן הגיוני, אחראי וממלכתי, ללא שום שיקול אישי – אין אסון גדול יותר מבחירות שלישיות". את הדברים כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו והדגיש את מה שחזר עליו רבות בתקופה האחרונה: ההבטחה לבוחר לממשלת אחדות, האולטימטום לגנץ ולנתניהו והתמיכה בממשלת אחדות גם אם לא מפלגתו לא תהיה חלק ממנה.

קראתי היום שוב לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן בנימין גנץ, להקים ממשלת אחדות בהקדם האפשרי ובכוונתי להציג את…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שני, 11 בנובמבר 2019

18:17 עריכה

השר יריב לוין (ליכוד) תקף את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן הערב ב"שש עם" בערוץ 12: "הוא לא מציב יחס שווה בינינו (ליכוד) לבין כחול לבן. אנחנו צריכים לוותר על בלוק הימין, אבל הוא מוכן לתמוך בממשלת מיעוט שנשענת על הרשימה המשותפת. למה עלינו יש וטו? זה דבר בלתי נתפס".

"יש פה שנאה גדולה לנתניהו", אמר לוין והתייחס באופן ספציפי לרעיון ממשלת המיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. "כל הרעיון של להקים ממשלה בתמיכת אותם אנשים שליברמן אמר עליהם בעצמו לא מזמן שהם גיס חמישי, אותם אנשים שתומכים בטרור ומקבלים הוראות מאבו מאזן – למה הם כן וימינה והמפלגות החרדיות לא? גם ליברמן יודע היטב שמה שהוא עושה זה דבר לא הגון".

יריב לוין (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
יריב לוין (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

על מתווה הנשיא אמר השר, "הוא מדבר באופן מפורש על אחדות רחבה – בלי פסילות. כשאנחנו הלכנו לבחירות, אמרנו באופן ברור שנכנס לממשלה יחד עם כל השותפות שלנו, אין סיבה לשים אותן בצד".

18:35 עריכה

בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו, אומר שלאחר פסק הדין שניתן היום לראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני, "תיק 4000 גמור", פרשננו נתי יפת טוען שלא כך הדבר.

בפסק הדין ישנו פרק המפרט שישה מבחנים לזיהוי סיקור תקשורתי המהווה טובת הנאה אסורה ושוחד, ובכיוצא מזה שמעוני לא עמד באף אחד מהמבחנים אך נתניהו דווקא עומד בכולם.

השופטת שנתנה את פסק הדין, כתבה בו על אי התערבותה של התקשורת,  "עלולה לאפשר לאלה שאינם חפצים בתקשורת פתוחה, ביקורתית, וחוקרת לכרסם בכוחה של התקשורת, באמינותה, תקפותה ובהצדקה למעמדה הייחודי במשטר דמוקרטי, ובד בבד לבצע עבירה חמורה של לקיחת שוחד מבלי לתת את הדין על כך".

"יתרה מזאת", אומר פרשננו, "כעת, כשהמבחנים המפורטים לסיקור תקשורתי המגיע לרמת שוחד גלויים ברורים לציבור, יהיה קשה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להתעלם מהפסיקה ולרכך את האישומים נגד ראש הממשלה".

לפרשנות המלאה

19:18 עריכה

לאחר שיצא נגדו כשאמר לגנץ שלשבת איתו ועם עודה זה "סטירת לחי בפניהם של חיילי צה"ל", טיבי עונה לנתניהו: "מר פינוקיו הלחוץ ממשיך להסית ולשקר. אתה חייב להסתלק או להיות מסולק".

בתגובה לכך שטען נתניהו שבמהלך מבצע צוק איתן הוא הקריא על במת הכנסת את שמותיהם של המחבלים שנהרגו בעזה, אמר טיבי : "הזכרתי שמות של ילדים ואמהותיהם שנהרגו על ידי טילים ישר לבתים. נתניהו אתה משקר ומטעה. אלה לא מחבלים. אלה שהידים-קורבנות, ילדים שיש להם שמות".

19:38 עריכה

לאחר שאמר מוקדם יותר היום יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי "אין אסון גדול יותר מבחירות שלישיות", בליכוד משיבים לו – "יש אסון גדול יותר – והוא ממשלת מיעוט שתלויה במפלגות הערביות".

19:39 עריכה

סערת הפרת צו איסור הפרסום בעניין עדות ניר חפץ על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה עדיין לא שככה.  חפץ שלח מכתב התראה לשר: "תתנצל בתוך שבוע באופן פומבי על דבריך בכנסת ואם לא, אפעל בכל האמצעים שהחוק מעמיד לרשותי". כמו כן נכתב: "מטרותיך המובהקות היו אישיות, זרות לחלוטין לחובותיך ואף מנוגדות לתפקידיך. דורש גם פיצוי כספי".

19:46 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ תוקף את נתניהו: "ביבי באמוק על האופציה של תמיכה המשותפת. וכדרכו, הרוב שקרים". הורוביץ מתייחס לכך שנתניהו אמר "שהערבים יפילו את הממשלה בכל הצבעה. "אי אפשר להפיל ממשלה בהצבעות כאלה, והוא יודע את זה. בקיצור, הוא מפחד".

20:04 עריכה

נאומו של נתניהו בצהריים גורר תגובות נוספות: "נתניהו – איננו זקוקים ממך לשיעור בפטריוטיות ובאהבת העם והארץ", אומרים בכחול לבן. "אזרחי ישראל לא יסלחו לך אם תגרור אותנו לבחירות נוספות, יקרות ומיותרות בשל מצבך המשפטי".

20:06 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, בתגובה על הרג הפלסטיני עומר הייתם אל בדוי על ידי חיילי צה"ל. "בשביל הצבא הוא רק נתין פלסטיני", אמר עודה, "וזה ההבדל בין קורבן לנזק משני. זה טבעו האלים של הכיבוש וזה לא ישתנה עד שנסיים אותו".

20:35 עריכה

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) על דבריו של ראש הממשלה, שטען כי ממשלת מיעוט שנשענת על המפלגות הערביות היא "סטירה בפניהם של החיילים". 

"כל כך הרבה סטירות לחי קיבלו ממך חיילי צה"ל, שאיבדת את הזכות לדבר בשמם", אמר לפיד. לפיד הזכיר את פרשת הצוללות, את ביטול השוויון בנטל ואת הפיצויים ששולמו לטורקיה על המרמרה.

ח"כ יאיר גולן (כחול לבן) הגיב גם הוא לדברי נתניהו: "בקיצור, אחרי שאתמול הלין על היעדר ממלכתיות מצד יריביו ומצד משפחת רבין, נתניהו חוזר להשמצותיו הידועות".

20:51 עריכה

המגעים לממשלת אחדות. במפלגת העבירו הצעה חדשה לכחול לבן, במסגרתה מתווה הרוטציה בין בנימין נתניהו לבין גני גנץ יהיה – שנה לנתניהו, שנתיים לגנץ ושנה נוספת לנתניהו, כך דווח הערב בחדשות 12.

על פי ההסכם אותו מציעים בליכוד, במידה שייפתח משפטו של נתניהו במשך תקופה זו, ראש הממשלה יתפטר וגנץ יחליף אותו, ואם לא ייפתח המשפט, נתניהו יתפטר בכל מקרה בסוף השנה הראשונה. 

כמו כן, ההצעה כוללת עשיית תיקוני חקיקה שיבטיחו את מעמדו של גנץ כממלא מקום ראש הממשלה וכן כדי להבטיח את מקומו של נתניהו בתפקיד זה, בזמן שגנץ יכהן כראש הממשלה.

לפי הדיווח, המכשול העיקרי המונע התקדמות, הוא העובדה כי לא נמצא פתרון משפטי שיחייב את הצדדים לכבד את הרוטציה.

22:01 עריכה

השר אריה דרעי (ש"ס) הציע ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, לסייע בהבטחת קיום הרוטציה, כך מדווחת הכתבת הפוליטית של חדשות 12. לשכת דרעי: "אין תגובה".

22:23 עריכה

שר הפנים, אריה דרעי וסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התחייבו בפני יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שיהיו ערבים לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו יכבד את הסכם הרוטציה – באם ייחתם כזה.

ההתחייבות מגיעה במטרה לעודד את גנץ לקבל את מתווה הנשיא, שלפיו נתניהו יהיה הראשון ברוטציה אך ייצא לנבצרות אם יוגש נגדו כתב אישום.

22:45 עריכה

כזה עוד לא היה לנו. בחקירות אחרות אמנם הוזכר שמו של לאונרדו דיקפריו, אבל לא חשבנו שזה צפוי לקרות בחקירת תיקי נתניהו.

רביב דרוקר פרסם הערב בחדשות 13, כי היחסים בין מילצ'ן, פאקר ולשכת ראש הממשלה התרסקו לאחר שפאקר כעס כי כשמילצ'ן ניסה לברר את מצבו הלא-קל הוא עשה את השיחות כשדה דיקפריו היה לידו.

"הקשר נותק ולאחר מכן פאקר החתים את עוזריו על הצהרת סודיות – הזוג נתניהו השתגע מכך".

סגירה