איום על קיומי

צילום מסך מסרטון פייסבוק של בנימין נתניהו
צילום מסך מסרטון פייסבוק של בנימין נתניהו

ראש ממשלת המעבר פרסם אמש סרטון שמחייב ניתוח פוליטי פסיכולוגי עובדתי ולשונאי. השאלה שהעמיד נתניהו אמש לפני שלשה רמטכ"לים לשעבר היא האם ממשלה צרה בתמיכת המפלגות הערביות היא סיכון קיומי על ישראל. לא פחות.
שלחתי את הטקסט ללשונאית שלי.

איזה איום קיומי יכול להיווצר משותפות קואליציונית עם המשותפת? הרי מדובר בעבודת פרלמנט. למשותפת אין 61 קולות כדי להעביר חוקים שהיא רוצה, ובוודאי כאלה שיסכנו את ביטחון ישראל

הנה הטקסט: "יש פה טלפון אדום. ערב-ערב הוא מצלצל. אומרים לי: 'ראש הממשלה, צריך לתקוף כאן. צריך לתקוף שם'. ומה אני אגיד, 'רק רגע, אני צריך לבדוק עם איימן עודה? אני צריך לבדוק עם אחמד טיבי?' מישהו מעלה על הדעת דבר כזה שלא היה בתולדות ישראל, דבר שיפקיר את ביטחון ישראל, דבר שיהווה סיכון קיומי מיידי למדינת ישראל וסטירת לחי בדמוקרטיה הישראלית, בפרצופם של אזרחים שנתנו את קולם לכחול לבן. הם היו נותנים לו חמישה מנדטים אם הוא היה אומר דבר כזה, גם זה לא. ולכן אני קורא לגבי אשכנזי ולבוגי יעלון – אתם הייתם במדים. אתם הייתם רמטכ"לים. דברו עם בני גנץ שגם הוא היה רמטכ"ל ותזכירו לו שאלה שאתם רוצים שיהיו השותפים שלכם, שהממשלה שלכם תהיה תלויה בהם, הם רצו להעמיד אתכם – כמו את שאר חיילי צה"ל – לדין כפושעי מלחמה", אמר האיש שמינה את מירי רגב לממלאת מקומו בעת שהוא טס לחו"ל פעמיים בשבוע ומפקיר את הטלפון האדום לאנחות.

ובכן איזה איום קיומי יכול להיווצר משותפות קואליציונית עם הרשימה המשותפת? הרי מדובר בעבודת פרלמנט. ועדות, חקיקה, הצבעות. פוליטיקה. למשותפת אין 61 קולות כדי להעביר חוקים שהיא רוצה ובוודאי חוקים שעלולים לסכן את ביטחון ישראל.

אחמד טיבי, למשל, לא יכול לאשר על דעת עצמו צוללות בעלות יכולת גרעינית למצרים  גם אם הוא יהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון. איימן עודה לא יכול הרי לפתוח במבצע בעזה בלי לכנס קבינט, גם אם הוא יהיה שר ביטחון

אחמד טיבי, למשל, לא יכול לאשר על דעת עצמו צוללות בעלות יכולת גרעינית למצרים  גם אם הוא יהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון. איימן עודה לא יכול הרי לפתוח במבצע בעזה בלי לכנס קבינט, גם אם הוא יהיה שר ביטחון. עודה גם לא יעלה בדעתו לספח את בקעת הירדן ולסכן את השלום עם ירדן.

אז על איזה איום קיומי מדובר כאן? הרי שייח יאסין כבר שוחרר, ואלף מחבלי חמאס שוחררו בידי נתניהו עצמו, וחברון הוחזרה לפלשתינים בידי נתניהו, ועזה הוחזרה להם בתמיכת נתניהו.

אולי איראן? ברור. אם עודה וטיבי יתמכו בממשלת גנץ הם מיד יובילו לביטול הסכם הגרעין, ואיראן תחדש את העשרת האוראניום בדרך לפצצה גרעינית. לא?
דילמה. האם נתניהו סתם היסטרי?

פניתי ללשונאית שלי ושאלתי בדחילו… על איזה "סיכון קיומי" מדבר ראש ממשלת המעבר של ישראל?

"סיכון קיומי! מה לא הבנת? הוא מדבר בגוף ראשון יחיד – סיכון על קיומי!". מה רצית, שהוא ידבר בגוף שלישי יחיד: "ממשלת מיעוט מאיימת על קיומו של בנימין נתניהו"?

היא הביטה בטקסט ונעצה בי את המבט ההוא המלווה בחיוך לגלגני כמו אז, בבחינת הבגרות בלשון, וישר בין העיניים היא ירתה: "סיכון קיומי! מה לא הבנת? הוא מדבר בגוף ראשון יחיד – סיכון על קיומי!"

מה רצית, שהוא ידבר בגוף שלישי יחיד: "ממשלת מיעוט מאיימת על קיומו של בנימין נתניהו"?

"לא. לא מדברים ככה. זה לא נכון תחבירית אם הדובר מדבר על עצמו. אז הוא אמר 'סיכון קיומי'".

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 503 מילים
סגירה