ארצות הברית: ההתנחלויות בגדה המערבית אינן מפרות את החוק הבינלאומי

מזכיר המדינה פומפאו הודיע על ריכוך העמדה האמריקאית לגבי יהודה ושומרון ● החל מהערב פרקליט המדינה מאובטח 24 שעות ביממה ● הרשימה המשותפת פנתה למנדלבליט בדרישה שיפתח בחקירה פלילית נגד נתניהו בשל עבירה של הסתה לאלימות ● גנץ קרא לנתניהו לחזור בו מהשתלחותו בחברי הרשימה המשותפת ● נתניהו קיים פגישה עם גדעון סער

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו (צילום: Patrick Semansky, AP)
Patrick Semansky, AP
מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו
07:43

הבוקר שאחרי כנס החירום של נתניהו. יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר – חלה התקדמות משמעותית בין מפלגתו לבין ישראל ביתנו.

בראיון לניב רסקין בערוץ 12 אמר זוהר כי ניתן לזהות ההתקדמות מתוכן נאום ראש הממשלה אמש ש"לא אמר מילה רעה על ליברמן. ואני מברך אותו על כך". כמו כן, אמש נפגשו נתניהו וליברמן.

"אני חושב שזו הדרך להקמת ממשלה, שליברמן יהיה איתנו בשיח פתוח ורציני ורק בזכותו ניתן יהיה למנוע את הבחירות הללו", אמר זוהר. בנוסף, ציין כי לדעתו ליברמן מזהה שכחול לבן אינה מעוניינת בממשלת אחדות אלא בממשלת מיעוט. "לא מעניין אותם ההשלכות הביטחוניות על המדיה וליברמן מזהה את זה".

07:48

יו"ר המחנה הדמוקרטי: הפנטזיה של ממשלת אחדות בין כחול לבן והליכוד התנפצה אמש.

ח"כ ניצן הורוביץ אמר בראיון בגל"צ, כי "הרעיון ללכת לבחירות שלישיות רק כי לנתניהו לא מסתדר לפנות את בלפור – זו מחשבה בלתי נתפסת. אני חושב שגנץ צריך להקים ממשלת מרכז-שמאל ולצאת לדרך חדשה".

07:50

גורמים המעורים בפגישה שנערכה בין ראובן ריבלין לבין בני גנץ, טוענים כי הנשיא דחק ביו"ר כחול לבן שלא ללכת לאופציית ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת.

הרקע להתנגדות הנשיא נובעת מתוך הבנה שממשלה כזאת לא תוכל לתפקד ולא תוכל לאחות את הקרע בחברה הישראלית, כך על פי הדיווח בכאן רשת ב'.

08:11

ח"כ גדעון סער: "אין אפשרות חוץ מממשלת אחדות. ממשלת מיעוט היא האפשרות הגרועה ביותר. גם בחירות הן גרועות".

על דבריו של יאיר נתניהו, לפיהם הוא מתכוון לערוק מהליכוד עם שבעה חברים מהמפלגה אמר סער בראיון בגל"צ: "שקר עלוב. הייתי בליכוד ברגעים הכי קשים ואני מתכוון להוביל אותה בעתיד".

09:12

ח"כ רם בן ברק (כחול לבן) על נתניהו: "הוא יודע שהדברים שאמר על ערביי ישראל היו נחשבים להסתה חמורה במדינה נורמלית ודמוקרטית". בן ברק קרא לאחדות עם משה כחלון ומפלגת הליכוד, ללא ה"הבלוק שמעוניין לדאוג רק לעצמו".

09:38

גורמים בגוש ה-55 של הימין מעריכים כי "החרדים מוכנים להידברות שקטה, ומוכנים לשקול צעדים מבויימים לקראת ליברמן ודרישותיו. החרדים לא חוששים מהבחירות, אך יחד עם זאת הם מעדיפים הקמת ממשלת ימין, כולל ישראל ביתנו, על פני הליכה לבחירות שלישיות".

09:42

עד המדינה בתיק 4000, ממשיך בהליכים נגד עיתונאי גל"צ, יעקב ברדוגו. אתמול חפץ דרש התנצלות מברדוגו לאחר שלטענתו הפיץ בקבוצת וואטסאפ בשם "אחדות הליכוד" פרטים עליהם הוטל צו פרסום ובכך הסב לו נזקים.

דפנה ליאל, הכתבת הפוליטית של חדשות 12 מדווחת כי הבוקר פנה חפץ במכתב לגל"צ ולפצ"ר וביקש כי יקפידו על כללי האתיקה בנוגע אליו, ויוודאו כי ברדוגו לא יעשה שימוש במיקרופון ציבורי כדי ללחוץ עליו לסגת מעדותו. עד כה לא התקבלה תשובה.

10:04

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן): מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות, אין תרופה אחרת לשסעים בחברה הישראלית. נקודה. בעיני ממשלט מיעוט זו תקלה. 

בפוסט שהעלה ח"כ לפייסבוק, התייחס הנדל לחברה הערבית בישראל. "צריך לשלבם עם חובות וזכויות מלאים. הרשימה המשותפת מבקשת זכויות לאום שאין לאף אחד כוונה להתפשר עליהם. לכן מפלגה שקידשה במשך שנים ארוכות מאבק בציונות, בדלנות לאומית – פוגעת בדו קיום ושותפה לא לגיטימית לישיבה בממשלה".

כמו כן, טען הנדל כי "צריך להדגיש שהם יריב ולא איום קיומי על מדינת ישראל. יש שם אנשים שעדיף היה שלא יכנסו לכנסת ויפסלו כמו הכהניסטים, אבל הם לא איום קיומי על ישראל".

מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות, אין תרופה אחרת לשסעים בחברה הישראלית. נקודה. בעיני ממשלת מיעוט זו תקלה. למה? כי זו…

פורסם על ידי ‏יועז הנדל Yoaz Hendel‏ ב- יום ראשון, 17 בנובמבר 2019

10:34

בליכוד הורו היום לכל חברי הכנסת והשרים לא להתראיין עד להודעה חדשה. הנחיה זו מצטרפת להנחיה דומה שניתנה בשבוע שעבר לח"כים בכחול לבן ואתמול לח"כים בישראל ביתנו. כך דיווחה טל שליו באתר וואלה!.

10:43

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד: "לא נפרק את הגוש. נמשיך לעשות הכל כדי להגיע להבנות עם אביגדור ליברמן"

11:21

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר "כנס החירום" שכינס בו טען כי ממשלת מיעוט היא איום קיומי אל ישראל.

"האיש הזה בהיסטריה. באטרף. המצב כמעט רפואי", אמר טיבי. "זו הסתה מחושבת היטב שלא תיפסק בקרוב היות שיהיה לנו בקרוב קמפיין בחירות. הסתה חסרת רסן, שחצתה כל קו אדום והיא עלולה להיגמר רע מאוד. כל הדרכים כשרות בשביל נתניהו כדי לשמור על הכיסא שלו".

טיבי התייחס באולפן ynet בנוסף לאופציה של ישיבה בקואליציה. "אנחנו לא נהיה חלק מממשלה או מקואליציה אם יוצע לנו – ועד עכשיו לא הוצעה לנו הצעה רשמית". כמו כן, אמר טיבי כי הוא בעד שלום ובעד הסדר מדיני. אם אהיה בעמדה שיכולה להשפיע – אני וחבריי נעשה הכל כדי שיהיה שלום".

12:34

יו"ר הימין החדש, ח"כ איילת שקד, קוראת לאחדות בציונות הדתית וקובעת כי ישנו מתווה לממשלת ימין, והדבר תלוי אך ורק במנהיגים.

שקד התייחסה לסיכויים לממשלת ימין בערוץ 7: "השיח שהליכוד שינה הוא נכון. אין סיבה כעת לתקוף את ליברמן, אלא לראות בו כשותף. מלכתחילה האמנתי שזו הדרך הנכונה ואני עושה מאמצים רבים בענין הזה. בעיניי הפערים ביניהם ניתנים לגישור".

איילת שקד בכנס של פורום קהלת, 2017 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
איילת שקד בכנס של פורום קהלת, 2017 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
13:06

ראשי בלוק הימין יפגשו הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע החשש מהקמת ממשלת מיעוט על ידי כחול לבן.

13:14

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני: "אעלה את מימון בית הספר של החגים בפני ראש הממשלה ושר האוצר בהקדם".

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום לדיון דחוף על מנת לפעול למניעת ביטול תוכנית בית הספר של החגים בחופשת חנוכה הקרוב.

13:46

לאחר שדווח על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין כחול לבן לישראל ביתנו, כעת מתבררים פרטי ההסכם בין הצדדים בנושא דת ומדינה.

בחדשות 12 פורסם כי צוותי המשא ומתן סיכמו על יישום מלא של מתווה הכותל, של חוק ברית הזוגיות לפיו כל זוג יוכל להתחתן על פי השקפת עולמו ועל חקיקת חוק הגיוס במתכונתו המקורית.

כמו כן, הסכימו הצוותים על ביטול חוק המרכולים, שימור מעמד המשפט העברי בתוך המשפט הישראלי ותחבורה ציבורית בשבת ברשויות המעוניינות בכך.

14:22

יו"ר העבודה-גשר ח"כ עמיר פרץ תקף בפתח ישיבת סיעתו את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא התחיל את מערכת הבחירות, והיא שוב מבוססת על הסתה והדרה של אוכלוסיות שלמות".

פרץ הוסיף: "הוא לא למד את הלקח ושכח שכשמבעירים את השטח, מאבדים שליטה על גובה הלהבות, וזה חלילה עלול להגיע למלחמה פנימית, שהיא יותר מסוכנת מכל מלחמה אחרת".

14:26

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר היום כי פגישתו עם נתניהו אתמול היתה טובה: "לא בזבזנו זמן על חשבונות העבר, לא על ריבים אלא דברים מעשיים ופרקטיים איך אפשר להתקדם".

עוד אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעתו: "ממשלה צרה זה אסון. המאמץ שלנו הוא לא לנצח, אלא עד יום רביעי ב-12 בצהריים – אם עד אז לא הגענו להסכמה עקרונית ולחתימה – כל אחד לנפשו".

14:47

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': נתיב אחד באיילון ייסגר בקרוב לשישה שבועות, לצורך פרויקט חשמול מסילת הרכבת.

במהלך דיון מהיר של ועדת הכספים אמר סמוטריץ': "קיבלתי החלטה שאנחנו הולכים לסגור במשך שישה שבועות את אחד מנתיבי איילון, וזה משמעותי". הוא הוסיף כי "שר שהוא לחיץ פוליטי היה מפחד. לי יש את האומץ ואני אצטרך לבקש את הגיבוי שלכם כדי שהדברים יקרו יותר טוב".

15:13

ראש הממשלה נתניהו בפתח הישיבה של 55 חברי בלוק הימין: "יש כאן רגע גורלי בתולדותיה של מדינת ישראל. יש אפשרות אמיתית שתוך 48 שעות תקום ממשלת מיעוט שנתמכת ותלויה בתומכי טרור. אני חושב שהדבר הזה מהווה סכנה אמיתית למדינת ישראל. אני רוצה להדגיש: אינני מדבר על ערביי ישראל. הם אזרחי המדינה. הם נאמנים למדינה. הם חלק מהמדינה. אנחנו מדברים על חברי כנסת שתומכים בארגוני טרור שפוגעים בישראל, רוצים להעמיד את חיילי צה"ל לדין כפושעי מלחמה, וגם אותם ארגונים שואפים להשמיד את מדינת ישראל".

עוד אמר נתניהו שהזהיר לפני הבחירות מפני ממשלה של כחול לבן יחד עם הרשימה המשותפת, אך, לדבריו, בכחול לבן הכחישו זאת. "עכשיו רואים שפשוט הוליכו שולל את הציבור".

"כל הסימנים מראים שהם שועטים קדימה לעבר ממשלת מיעוט", אמר יושב ראש הליכוד. "אסור שממשלה כזאת תקום אפילו ליום אחד". לוּ הייתה ממשלת מיעוט, טען – לא היה מתבצע חיסול כמו זה של בהאא אבו אל-עטא. "ממשלת מיעוט בתמיכת תומכי הטרור היא ממשלת החלומות של החמאס. לא רק של החמאס: גם של האירנים, גם של חיזבאללה".

עוד אמר נתניהו שבכחול לבן פנו לחברי המפלגות החרדיות. "אם זה היה תלוי ביאיר לפיד, בסוף, ברגע המבחן – היה לובש שטריימל, היה מניח תפילין פעמיים ביום. הוא היה מקבל פעמיים בשבוע את השבת. אם צריך הוא ברית מילה אפילו היה עושה", אמר, אך מייד סייג: "טוב, נו. זה אולי כבר הגזמה".

15:38

בני גנץ בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן: "לאורך הפגישות של צוותי המשא ומתן שלנו ושל הליכוד הבנו שאנחנו מדברים לקיר. אנחנו מדברים לבלוק. ביומיים האחרונים ההיסטריה שברה שיאים חדשים. קמנו בשבת בבוקר וגילינו לא פחות (מאשר) שאנחנו במצב חירום. סכנה. פיגוע. וזה לא בגלל שאנחנו נגררים לבחירות בפעם השלישית. וזה לא בגלל רקטות שנוחתות בשדרות ובבאר שבע. וזה לא בגלל החולים ששוכבים במסדרונות בבתי החולים".

"קיבלנו – כל אזרחי ישראל ביחד – מופע מכוער ומסוכן של צביעות, שקרים והסתה. מסע שנגלה לנגד עינינו", אמר גנץ. "על הרקע הזה אני מבקש להגיד באופן ברור. גם לי יש אי הסכמות ומחלוקות רבות עם חברי הכנסת הערבים. אני מסכים איתם על חלק מהדברים ואני ממש לא מסכים איתם על חלק אחר מהדברים. אבל ההשתלחות נגדם ביומיים האחרונים חייבת להיפסק. ועלייך, נתניהו, מוטלת החובה לחזור בך מייד. מנהיגים צריכים לתת תקווה".

16:07

בשעה זו יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויושבת ראש הימין החדש איילת שקד מקיימים פגישה בלשכתה של השרה לשעבר – כך מעדכנת טל שלו מ"וואלה! ניוז".

16:19

בישיבת הסיעה של כחול לבן אמר משה (בוגי) יעלון, שלדברי נתניהו, מיום שבת אנחנו נתונים במצב חירום. הסיבה לכך היא שיציאת נתניהו מבלפור (הרחוב שבו נמצא בית ראש הממשלה) היא בעיני יושב ראש הליכוד מצב חירום.

יאיר לפיד אמר שמה שאמר אתמול נתניהו "על אזרחי ישראל הערבים – זו גזענות בלתי נסלחת".

16:41

בשעה 18:00 ייפגש ראש הממשלה נתניהו עם יושב ראש ש"ס דרעי, יושב ראש אגודת ישראל ליצמן ויושב ראש דגל התורה גפני. בשעה 21:00 ייוועד נתניהו עם יושב ראש הבית היהודי פרץ, יושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה סמוטריץ' ויושבי ראש הימין החדש בנט ושקד.

17:03

השר אופיר אקוניס הודיע למליאת הכנסת כי ביום שישי האחרון נכנסה לתוקפה התפטרותו של אורי אריאל מהממשלה, וראש הממשלה נתניהו ישמש כממלא מקום שר החקלאות ופיתוח הכפר.

בנוסף הודיע אקוניס שהממשלה החליטה אתמול על מינוי נתניהו לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. בשלושת החודשים שחלפו מאז התפטר חיים כץ מהמשרד, שימש נתניהו כממלא מקום השר.

בנוסף משמש ראש הממשלה כשר הבריאות וכשר התפוצות. עד השבוע שעבר שימש גם כשר הביטחון. הואיל והממשלה מכהנת כממשלת מעבר – אין צורך באישור של הכנסת למינויים.

17:12

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר הכנסת גדעון סער מקיימים כעת פגישה – כך פרסם עמית סגל בחדשות 12.

אתמול קידם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, ציוץ שבו נטען שסער יחבור לכחול לבן. כמו כן, בחודש שעבר, כשפורסם שנתניהו שוקל לקיים בחירות לראשות הליכוד, צייץ סער "אני מוכן" – דבר שהסעיר את המערכת הפוליטית.

17:20

לראשונה מאז מונה לשר הביטחון, הגיע נפתלי בנט לישיבת המטה הכללי של צה"ל. בנט אמר כי יפעל כדי שצה"ל יישאר "צבא העם" ולא יהפוך לצבא שכיר. עוד אמר שר הביטחון כי האוטוריטה היחידה בצבא היא המפקדים.

17:21

יושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה: נתניהו מנסה להצית מלחמת אזרחים. "אני פונה אליכם, הציבור היהודי – מי כמוכם מכיר את הסכנה של מנהיגים כריזמטים שרוכבים על גלים עכורים של שנאה וגזענות", אמר עודה.

17:23

מפלגת הליכוד פרסמה הודעה על פגישת נתניהו-סער.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש לפני זמן קצר עם חבר הכנסת גדעון סער במשרד ראש הממשלה בירושלים. הפגישה עסקה בנושא הפוליטי ובמאמצים להקים ממשלת אחדות לאומית ולמנוע הקמת ממשלת מיעוט מסוכנת.

17:41

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ייפגש מחר עם ראש הממשלה נתניהו בניסיון להביא להקמת ממשלת אחדות.

17:50

יושב ראש כחול לבן בני גנץ, שכיהן כראש המטה הכללי, הגיב לדבריו של חבר הכנסת אחמד טיבי על הרג של שמונה בני משפחה בדיר אל באלח במבצע "חגורה שחורה": "היזהרו במילותיכם, כי אתם פוגעים בצה"ל".

17:52

הרשימה המשותפת פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיפתח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה נתניהו בגין עבירת הסתה לאלימות. בפנייתם לאביחי מנדלבליט כתבו חברי הכנסת כי אתמול כינה אותם נתניהו "תומכי טרור".

17:58

18 ארגונים הפועלים למען שוויון – בהם האגודה לזכויות האזרח, הקרן החדשה לישראל ורבנים לזכויות אדם – קראו לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, לצאת נגד ההסתה של ראש הממשלה נתניהו כלפי הציבור הערבי ונבחריו. "בזמן צפיית שיא, נתניהו טען טענות שקריות, לפיהן חברי הכנסת מהרשימה המשותפת רוצים להשמיד את המדינה, וממשלה בתמיכתם היא 'סיכון קיומי למדינת ישראל'", כתבו במכתבם לריבלין.

18:23

יושב ראש ש"ס אריה דרעי אמר בראיון לערוץ כנסת כי הוא מוכן לוותר לישראל ביתנו, ושזו תקבל יותר משרדי ממשלה ממפלגתו, אף על פי שלש"ס יש יותר מנדטים.

דרעי סיפר שנציגים של כחול לבן פנו אליו כדי שיצטרף לממשלתם והבטיחו שהסטטוס קוו יישמר. כן הסכימו בכחול לבן לאמץ את מתווה אריאל אטיאס לחוק הגיוס. כשנשאל דרעי אם הוא מתווך בין נתניהו וגנץ, השיב יושב ראש ש"ס שאינו מאשר ואינו מכחיש.

18:26

חילופי דברים קשים בין שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מהליכוד לבין יושב ראש סיעת הרשימה המשותפת אחמד טיבי. טיבי לאקוניס: "יצור נתעב"; אקוניס לטיבי: "אפס מאופס".

18:32

כחול לבן וישראל ביתנו הודיעו שבני גנץ ואביגדור ליברמן קיימו ביניהם פגישה, שהסתיימה לפני זמן קצר.

18:42

בעקבות הביקורת של יושב ראש כחול לבן בני גנץ על דבריו של אחמד טיבי בעניין הרג שמונה בני משפחה על ידי צה"ל, אמר יושב ראש סיעת הרשימה המשותפת טיבי לרמטכ"ל לשעבר: "אמרת דברים אמיצים של גינוי למסע ההסתה של ראש הממשלה – מסע שמוביל לאיומי רצח של חברי הרשימה המשותפת. לא היה דבר כזה שראש הממשלה מסית באופן יומיומי נגד חבריי ונגדי. אנחנו חלוקים עם גנץ בנושא המדיני. אף אחד לא יחנך אותנו, כשאנחנו מתקוממים נגד פגיעה באזרחים, כאשר אנחנו מזכירים את משפחת א-סווארכה ששמונה מבניה נהרגו. אמרתי דברים דומים כשנהרגו ילדים יהודים. ילד הוא ילד הוא ילד. אני מאתגר כל אחד מכם לגנות הרג ילדים באשר הם".

19:07

הוועדה המסדרת של הכנסת, בראשות אבי ניסנקורן מכחול לבן, תתכנס מחר כדי לדון בהצעת החוק של חברי הכנסת עודד פורר ואלכס קושניר מישראל ביתנו, שלפיה די בשבעה חברי כנסת כדי להביא לפיצול סיעה, ואין צורך בהכרח בשליש סיעה, כפי שנדרש כיום.

לפי פרסום של אריק בנדר מ"מעריב", בוועדה הושגה הסכמה על הצעת החוק, כך שלא תידרש המתנה של 45 ימים מרגע שהוגשה, וההצעה תוכל לעבור להליך חקיקה מזורז.

19:47

אחרי כשעה וחצי הסתיימה פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם יושב ראש ש"ס דרעי, יושב ראש אגודת ישראל ליצמן ויושב ראש דגל התורה גפני. בשעה 21:00 צפוי נתניהו להיפגש עם יושב ראש הבית היהודי פרץ, יושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה סמוטריץ' ויושבי ראש הימין החדש בנט ושקד.

20:03

פרקליט המדינה שי ניצן מאובטח 24 שעות ביממה החל מהערב לקראת שורת החלטות שיקבל בימים הקרובים – כך דיווח ברוך קרא בחדשות 13. הצבת האבטחה נובעת הן מקבלת ההחלטה בעניין השוטר שירה בסלומון טקה והן בעניין תיקי נתניהו. על רקע ההחלטה בעניין השוטר שירה בטקה תזכה גם ראשת מח"ש לאבטחה.

20:13

בליכוד התרשמו אחרי פגישת נתניהו-ליברמן, שסילוק ראש הממשלה מתפקידו איננה המטרה העיקרית של יושב ראש ישראל ביתנו – כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12. ליברמן, לדבריהם, פשוט שואף להקים ממשלת אחדות.

בנוסף בליכוד התרשמו שליברמן לא פוסל אישים ספציפיים ומפלגות קונקרטיות. אם יקבלו את הסוגיות שהשר לשעבר מקדם – יסכים לכהן יחד עימם בממשלה.

20:23

דיווח בסוכנות הידיעות AP: מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, יודיע הלילה על שינוי במדיניות האמריקאית ביחס להתנחלויות. לפי הידיעה, פומפאו יודיע על דחיית עמדת מחלקת המדינה מ-1978, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית מנוגדות לחוק הבינלאומי.

20:41

במערכת הפוליטית מגיבים לדיווח, שלפיו מזכיר ההגנה פומפאו יודיע הלילה על ריכוך העמדה האמריקאית ביחס להתנחלויות ביהודה ושומרון.

יושבת ראש הימין החדש, חברת הכנסת איילת שקד

יושב ראש הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה

השר גלעד ארדן מהליכוד

יושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה, השר בצלאל סמוטריץ'

חברת הכנסת תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי

חבר הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי – האיחוד הלאומי

21:16

במהלך חקירתו של ארי הרו – שהיה עוזר קרוב של נתניהו ולימים עד מדינה נגדו – אמר החוקר שלמה (מומי) משולם כי נחשף למציאות שבה ראש הממשלה עושה ככל יכולתו כדי לא להוציא כספים מכיסו, ולדאוג שאחרים ישלמו על טיסותיו. "כמו איזה הומלסים מבקשים מאנשים…", אמר משולם.

להרו היה באותה עת תיק פלילי. הוא דיווח שמכר את אחזקותיו בחברה שבה היה שותף, אך לא רק שלא עשה כן – הוא אף סייע לה כשעבד בלשכת ראש הממשלה. החוקרים הציעו להרו עסקה – שבתמורה למידע שייתן, יזכה להקלות. "כשהספינה תובעת", אמר משולם – "כולם בורחים".

בעדותו סיפר הרו איך משפחת נתניהו מימנה דרך קבע ארוחות על חשבון אחרים, וכן סיפר שחתימתו זויפה על מסמך כדי להכשיר את העסקת אודליה כרמון. הרו סיפר על הפרקטיקה שבה נהגה אשת ראש הממשלה לקחת כביסה שתכובס בחו"ל. הרו גם סיפר שאנשי העסקים דדי גראוכר ורוני מאנה העמידו לרשות שרה נתניהו את נהגיהם.

21:23

נדחה הדיון, שהיה אמור להיערך מחר בוועדה המסדרת של הכנסת, לגבי שינוי חוק הכנסת. לפי הצעת החוק של עודד פורר ואלכס קושניר, יהיה צורך בשבעה חברי כנסת בלבד כדי להתפצל מסיעה – ולא שליש מן החברים בסיעה, כפי שנדרש כיום.

21:38

מזכיר המדינה של ארצות הברית מייק פומפאו הודיע על שינוי המדיניות האמריקאית ביחס להתנחלויות בגדה המערבית. לדברי פומפאו, ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינלאומי.

פומפאו הוסיף שגורל ההתנחלויות ייקבע במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

22:13

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי החלטת ארצות הברית מתקנת עוול היסטורי. "זכותנו על יהודה ושומרון נובעת מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל".

יושב ראש כחול לבן בני גנץ בירך על ההחלטה ואמר שהיא מבטאת את עומק הקשרים בין ישראל לארצות הברית.

 

22:36

נביל אבו רדינה, דוברו של יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר כי ההחלטה האמריקאית היא החלטה מגונה ואין זה בסמכותה של ארצות הברית לשנות את החוק הבינלאומי.

שר החוץ של ירדן איימן ספדי אמר כי ההתנחלויות בפלסטין הכבושה מונעות את יישום פתרון שתי המדינות.

דובר חמאס חאזם קסאם אמר שהקמת ההתנחלויות היא פשע מלחמה, וארצות הברית שותפה לתוקפנות כלפי העם הפלסטיני.

23:00

אחרי הודעת ארצות הברית על כך שההתנחלויות לא מנוגדות לחוק הבינלאומי – הזהירה שגרירות ארצות הברית בישראל את אזרחיה מפני נסיעה לירושלים, לגדה המערבית ולעזה.

23:05

יושב ראש המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ אמר כי החלטת ארצות הברית בעניין ההתנחלויות היא שגויה ומזיקה. "ההתנחלויות הן מכשול מרכזי לשלום", אמר.

השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק מסרה בתגובה להחלטה שאינה נוקטת עמדה ביחס להתנחלויות.

 

סגירה