המרוץ ל-61 חתימות: 21 יום למצוא מועמד להרכבת ממשלה

חילופי האשמות בין גנץ לנתניהו ● מנדלבליט קיבל החלטה בתיקי נתניהו ● סער יתעקש על פריימריז בליכוד ● לפיד: "מתווה ביבי" גורר את ישראל לבחירות ● פרסום ראשון: הימין החדש מקדמים בחירה ישירה ● דרעי: אפעל להקמת ממשלה בלי לפיד וליברמן ● ליברמן לא יצטרף לממשלת מיעוט ● גפני וליצמן: ליברמן אנטישמי

  • ליברמן במסיבת עיתונאים, היום (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
    הדס פרוש / פלאש 90
  • ליברמן, היום. יתמוך בחוק חובת הצבעה ולא יצטרף לממשלת מיעוט (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
    הדס פרוש / פלאש 90
  • נתניהו בפגישה עם ראשי בלוק הימין, היום. קורא לגנץ להשתחרר מהווטו של לפיד (צילום: נתי יפת)
    נתי יפת
  • נתניהו בישיבת ראשי בלוק הימין, היום. קורא לגנץ להשתחרר מהווטו של לפיד ולהקים ממשלת אחדות עכשיו (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
    הדס פרוש / פלאש 90
  • ליצמן בישיבת יהדות התורה, היום. סגן שר הבריאות תקף את ליברמן: "האנטישמיות התגלתה מחדש" (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
    הדס פרוש / פלאש 90
  • בני גנץ בגני התערוכה, הערב. מחזיר את המנדט לנשיא ותוקף את נתניהו: "שחרר את המדינה מעניבת החנק" (צילום: אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן)
    אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן
07:33 עריכה

יום אחרון להחזרת המנדט להרכבת הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מוציא הבוקר הודעה, לאחר שאמש התקיימה פגישה בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ.

"לצערי, אמש בשיחתנו סירב בני גנץ לקבל את התנאי שהציב אביגדור ליברמן – קבלת מתווה הנשיא לפיו אני כראש ממשלה מכהן אהיה ראשון ברוטציה על ראשות הממשלה", אמר נתניהו. "ליברמן אמר שילך עם הצד שלא יסרב. עכשיו נותר רק לראות אם אביגדור ליברמן יעמוד בהתחייבותו".

"גנץ ולפיד שיקרו במצח נחושה לבוחריהם כשאמרו 'לא ננהל משא ומתן עם המפלגות הערביות, לא נעשה גוש חוסם איתן'", הוסיף ראש הממשלה. "בכל מה שהזהרתי צדקתי. אסור להקים ממשלת מיעוט שתהייה תלויה בתומכי טרור".

בהמשך להודעה, התייחס נתניהו גם לתקיפת צה"ל הלילה בסוריה: "הבטחנו כי מי שיפגע בנו – נפגע בו. נמשיך לשמור על ביטחון מדינת ישראל".

07:43 עריכה

השר זאב אלקין (ליכוד), חבר בצוות המשא ומתן להרכבת הממשלה: "אנחנו מתקדמים בחדר משא ומתן, ואז הם חוזרים לקוקפיט ובקוקפיט מופיע יאיר לפיד והוא לא מוכן וחוזרים אחורה. זה לא בגלל שאנחנו לא מסוגלים להתקדם".

בראיון לגל"צ התייחס אלקין לנזיפת הנשיא ריבלין בנתניהו, לאחר ההשתלחות במגזר הערבי: "אני רוצה להגיד שבניגוד להודעה שהתפרסמה, נפתחה הפגישה והמשכנו על דברים אחרים. אין לנו טענות נגד ציבור הערבי, אבל הח"כים ברשימה המשותפת, תומכים בחמאס, בחיזבאללה ומגנים פעולות של צה"ל".

07:48 עריכה

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס: "אחרי עשר שנים שלא מתניעים מהלך מדיני, מכאן יוצא שנתניהו מנהל סכסוך". בראיון לגל"צ הוסיף, "איך נתניהו מנצח בבחירות אנחנו יודעים – הוא לפני הבחירות הוא מסית נגד הערבים ונגד מגזרים נוספים".

"הם שמחים ומברכים על הודעות שמפרסמים ארצות הברית, כאילו הישועה תבוא משם – מחסלים את האופצה של פתרון שתי מדינות". ח"כ עבאס גם התייחס לנזיפה של ריבלין: "אני מעריך את הדברים של הנשיא. אמנם שאנחנו מבחינה פוליטית חלוקים, הוא דמוקרט אמיתי. הוא לוקח את הדמוקרטיה ברצינות, ולכן הוא ביטא את הדברים כפי שהוא ביטא אותם. יש כללים שדרכם מנהלים מאבק פוליטי".

07:56 עריכה

תקיפת חיל האוויר בסוריה. יו"ר כחול לבן: "צה"ל גבה הלילה מחיר מהגרורות האיראניות בסוריה. עלינו לשמור ולחזק את ההרתעה בכל החזיתות. גם בתקופה פוליטית מעורערת נגבה כל פעולה אחראית של הממשלה שתחזק את ביטחון אזרחי ישראל".

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס גם הוא לתקיפה, ואמר כי היא מהווה מסר לאיראן: "הכללים השתנו: מי שיורה על מדינת ישראל ביום, לא ישן בלילה. כך בשבוע שעבר וכך גם השבוע. המסר שלנו למנהיגי איראן פשוט: אינכם חסינים יותר. בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם – אנחנו נגדע אותן. צה"ל ימשיך להוות חומת מגן לאזרחי ישראל"

08:03 עריכה

ח"כ יואב קיש מהליכוד: "מהרגע שהיה ברור שאנחנו לא מייצרים פה ממשלת אחדות אז מולנו יש שתי אלטרנטיביות – או ממשלת מיעוט שלהם או בחירות". בראיון לגל"צ הוסיף קיש, "בשתי האלטרנטיביות הגרועות האלה הבחירות היא הגרועה פחות".

08:40 עריכה

משה בוגי יעלון על התקיפה בסוריה: "זו מדיניות נכונה, שננקטת בשנים האחרונות: גביית מחיר על כל הפרת ריבונות. חבל שמדיניות זו לא ננקטה ברצועת עזה מאפריל 18, עם תחילת השימוש בעפיפונים ובלונים להצתת שדותינו".

08:40 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר) התייחס בגל"צ להרכבת הממשלה ואמר: "מפלגת העבודה לא תהיה המלבין ולא האקנומיקה של מהלך מהסוג הזה (כניסה לממשלת נתניהו). ההתחייבות שלנו הייתה לא לשבת תחת ראש ממשלה עם כתב אישום".

09:22 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד תוקף את נתניהו: "אחרי שסירב לכל הצעה לאחדות ששמנו בפניו, ביבי אומר 'גנץ סירב'. אין לאיש הזה גבול. ליברמן יודע את האמת. הוא מוביל לבחירות בכל הכוח".

09:33 עריכה

גנץ קורא לנתניהו: ותר על בלוק החסינות ובוא למשא ומתן ישיר לגיבוש קווי יסוד של שתי המפלגות הגדולות.

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אמר היום בתגובה לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על כך שסירב לקבל את מתווה הנשיא, כי דווקא הוא זה שמסרב לאחדות. "הבוקר צריך לומר את האמת – בנימין נתניהו הוא סרבן אחדות ויעשה הכל כדי לדרדר אותנו לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה. אהיה מוכן לפשרות למען אזרחי ישראל ללא ויתור על עקרונות יסוד".

09:40 עריכה

לאחר שאמש קבעה נשיאת בית המשפט העליון, כי הדיון בבג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד הלאום יתקיים עד אמצע יוני בשנה הבאה, אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ': "בג"ץ אינו מוסמך לדון בתוקפם של חוקי יסוד. קורא לנתניהו להורות ליועמ"ש למסור הודעה לבג"ץ כי אין בכוונת הממשלה להתייצב לדיון ולהשתתף במופע לסיכולה הממוקד של הדמוקרטיה הישראלית.

09:45 עריכה

ערב פקיעת המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ, יקיים נשיא המדינה ראובן ריבלין פגישות עם ראשי המפלגות וח"כים.

9.45 משה בוגי יעלון

13.00 ליצמן וגפני

13.45 נפתלי בנט ואיילת שקד

14.30 אריה דרעי

10:00 עריכה

השר אריה דרעי מגיב לח"כ יאיר לפיד: "די עם השקרים! הייתם מוכנים לתת לנו הכל ולחתום לנו על שמירת הסטטוס קוו ככתבו ולשונו כדי שנעזוב את נתניהו. הסיבה היחידה שאין ממשלת אחדות היא כי אתה מונע מגנץ להסכים למתווה הנשיא".

10:04 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר בתחינה ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "אל תפקיד את עתיד המדינה, אל תשכח שיש גם את היום שאחרי, אל תסגור את הדלת".

10:07 עריכה

החלה פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין וח"כ משה בוגי יעלון. בהמשך היום ייפגש הנשיא עם ראשי מפלגות וח"כים נוספים, כחלק מהמאמצים להקמת ממשלה ומניעת בחירות נוספות.

10:19 עריכה

הכתישות ההדדיות לא פוסקות, וככל הנראה יימשכו לאורך כל היום. כחול לבן תוקפים את נתניהו: "ביום שבו מדינת ישראל נלחמת נגד כוחות טרור באזורנו, ליכוד בהובלת נתניהו לא מפסיקים להשתמש בזה לפוליטיקה צינית. בושה וחרפה".

10:45 עריכה

הבליץ נמשך: "כחול לבן לא הסכימה עד היום לקבל את מתווה נשיא המדינה ואת הקביעה המפורשת שלו ללכת לממשלת אחדות רחבה", נכתב בחשבון הטוויטר של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "באותה העת הם מתעקשים על הבלוק שהם בנו עם תומכי הטרור של הרשימה המשותפת, במטרה להקים ממשלת מיעוט".

10:46 עריכה

החלה פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, עם שר החוץ ישראל כץ (ליכוד).

11:22 עריכה

ח"כ יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי): "יש לי בעיה גדולה לשבת עם חברי הרשימה המשותפת בקואליציה. אני חושב שהרשימה המשותפת צריכה להפסיק לעסוק בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולעסוק בנושאי פנים".

12:17 עריכה

תיק 4000. בית משפט השלום בתל אביב התיר לפרסום כי במסגרת חקירתו של יועץ התקשורת ניר חפץ, טרם הפך לעד המדינה בתיק, זומנה דמות שנשאלה שאלות חודרניות על טיב מערכת יחסיה איתו.

את צו הפרסום הזה הפר שר המשפטים אמיר אוחנה מעל דוכן הכנסת. כזכור, בחדשות 12 פורסמו תמלילים מחקירתו של חפץ שהעידו על כך שהחוקרים הפעילו עליו לחץ, בין היתר, ככל הנראה, באמצעות הדמות שזומנה לעדות.

12:25 עריכה

משה בוגי יעלון, בתום פגישתו עם ראובן ריבלין: "אמרתי לנשיא המדינה הבוקר כי הממשלה היחידה שבאה בחשבון מבחינתנו היא ממשלת אחדות לאומית בראשות בני גנץ המתבססת על כחול לבן והליכוד, במיוחד לאחר שהסתבר לנו במגעים עם הליכוד, שפרשנותם ל'מתווה הנשיא', אינה מתקרבת לכוונתו, ושמה שמעניין את נתניהו זה הימלטותו מספסל הנאשמים".

12:29 עריכה

ח"כ מיקי זוהר שולח מסר נוסף ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "כחול לבן, בצעדי ייאוש, מפזרים הבטחות סרק ללא כיסוי. ליברמן כבר מבין שאלו הבטחות על הקרח משום שאין לכך רוב. מה שהימין יבטיח לליברמן הוא גם יוכל לקיים".

12:50 עריכה

ראשי הרשימה המשותפת הגיעו היום לפגישה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. איימן עודה, יו"ר הרשימה, אמר: "הדגשנו שמבחינתנו כל האפשרויות שיקדמו את השלום והשוויון נמצאות על השולחן. אנחנו לא רוצים בחירות נוספות, אבל אם נגרר אליהן נמשיך במגמת ההתחזות ונעשה הכל כדי למנוע מנתניהו להקים את הממשלה הבאה".

13:21 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן כינס מסיבת עיתונאים, ערב החזרת המנדט לנשיא על ידי יו"ר כחול לבן, בני גנץ. במהלך הצהרתו אמר ליברמן: "לא נצטרף לכל ממשלת מיעוט. עשיתי כל מאמץ, הפכתי כל אבן על מנת להגיע לממשלת אחדות ליברלית, בדיוק כמו שהבטחנו לבוחר. עשינו הרבה עבודה שקטה, בצורה מכובדת, בצורה סולידית. השתדלתי לא להיגרר לאותו מבול של ההשמצות והשקרים שהציפו בתקשורת וברשתות החברתיות".

ליברמן האשים גם את גנץ וגם את נתניהו בכישלון המשא ומתן. "זה היה קרוב מאוד. כל מה שהפריד זה ויכוח אישי פרסונלי. לא היה פער מהותי. אם אנחנו נתגלגל בחירות זה בגלל היעדר מנהיגות. אחד לא היה מוכן לקבל את מתווה הנשיא, השני לא היה מוכן להיפרד מהגוש החרדי-משיחי שלו".

עוד הוסיף יו"ר ישראל ביתנו, "לצערי נתניהו פשוט משעבד את כל תנועת הליכוד לטובתן של מפלגות חרדיות. אם אתם שואלים אותי במצב הזה – אז שתי המפלגות יחד. גם כחול לבן וגם הליכוד. היה משחק האשמות מרשים מצד שני הצדדים, בלי נכונות אמיתית לקבל החלטות קשות ודרמטית".

כמו כן, התנגד לדבריו של נשיא המדינה בנוגע לחברה הערבית. "יש לי הערכה לנשיא המדינה, אבל הגיע הזמן לקרוא לילד בשמו – הרשימה המשותפת היא גיס חמישי. אין מה לטייח את זה. גם המפלגות החרדיות הופכות למפלגות אנטי-ציוניות. שיפסיקו לבלבל את המוח שמדובר בשוליים".

ליברמן הודיע כי יתמוך ב"חוק חובת ההצבעה" – "אין סיבה לתת יום חופש לאזרחים אם הם לא מגיעים לקלפי".

13:27 עריכה

לאחר שכינה ליברמן את הח"כים הערבים "גיס חמישי", ח"כ אחמד טיבי משיב: "ההסתה של ליברמן נגד הערבים והחרדים היא גזענות ואנטישמיות לשמה. נמשיך לבנות גשרים עם הסיעות החרדיות למרות חילוקי הדעות".

13:29 עריכה

נשיא המדינה נפגש בשעה זו עם סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני בביתו.

13:46 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-גשר) מגיבה לדבריו של ליברמן: "הוא משדר את הקונספט של נתניהו ל'ניכוי ערבים וחרדים'. הם חלק מהחברה הישראלית. עתידה של המדינה תלוי בהשתלבות אמיתי שלהןם בחברה. מנהיגי שתי החברות האלה צריכים להבין שזה הרגע לשתף פעולה עם הכוחות הליברליים ולהקים ממשלה בניכוי נתניהו".

13:53 עריכה

סמוטריץ' מגיב גם הוא לדבריו של ליברמן: "היה ונשאר ספינולוג שעוסק אך ורק בעצמו. תופעה פסיכולוגית שעוד רבות ילמד ויכתב עליה"

14:14 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר: "לצערנו הנאום של ליברמן מבשר לנו על בחירות שלישיות". 

עוד אמר זוהר: "ההשתלחות המוגזמת שלו בחרדים טורקת את הדלת לממשלת ימין. אם היה סיכוי לפשרה, היום הזה התרחק בגלל החלטתו לתוקף אותם באגרסיביות". זוהר הודיע כי הוא נערך בפועל ליום הבחירות הבא: "בע"ה אגיש באופן מיידי הצעת חוק שתבטל את החופש ביום הבחירות כדי לחסוך למדינה 2 מיליארד שקל מיותרים".

14:35 עריכה

בשעה זו נועדים השר נפתלי בנט וח"כ איילת שקד (ימינה), עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.

14:36 עריכה

השרה מירי רגב (ליכוד) ככל הנראה פספסה את השלב בהצהרתו של ליברמן בו תקף את מפלגת הליכוד.

14:40 עריכה

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) במתקפה חריפה בפתח ישיבת סיעתו נגד יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. "האיש הזה פשוט אנטישמי. אנטישמי ממש. האיש הזה אסור לו להיות במערכת הפוליטית בישראל. מי אתה בכלל? אפס!".

ליברמן "חוטף אש" מכל הכיוונים בעקבות דבריו במסיבת העיתונאים שכינס בצוהריים. גם סגן השר, יעקב ליצמן גינה את דבריו של יו"ר ישראל ביתנו. "היינו עדים היום למופע אימים מביש ומכוער שהנפיק איווט ליברמן – רצוף בשקרים, מלא בורות ושנאה, שלא היתה מביישת את גדולי שונאי הדת ומסורת ישראל מכל הזמנים. לצערי ניתן לומר שהאנטישמיות התגלתה היום מחדש".

משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה, בישיבה של ועדת הכספים בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה, בישיבה של ועדת הכספים בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
15:07 עריכה

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיע לפגישה בבית הנשיא, לאחר שקודם לכן היו אצלו בנט ושקד, יעלון, ראשי המשותפת וכן ליצמן וגפני.

אריה דרעי בבית הנשיא, היום (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
אריה דרעי בבית הנשיא, היום (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
15:14 עריכה

השר רפי פרץ מצטרף לקריאתו של חברו לסיעת ימינה השר בצלאל סמוטריץ', ושניהם מפצירים בליברמן למנוע בחירות שלישיות.

פרץ אומר כי בחירות נוספות יחלישו ויקרעו עוד את החברה השסועה ממילא וסמוטריץ' אומר כי ליברמן הוביל שיח שנאה וחרמות שהוא "אסון אמיתי" ו"מסוכן לכולנו".

15:19 עריכה

בשמאל תוקפים את ליברמן בחריפות. איימן עודה (המשותפת) אומר שיו"ר ישראל ביתנו מצטיין בהסתה ומוכיח שאנטישמיות וגזענות הולכות ביחד.

תמר זנדברג (מחנ"ד) אומרת שהתשובה לגזענות היא ממשלת שמאל-ערבים-חרדים, ומוסי רז (המחנ"ד) אומר שהוא מסית ומזמין את החרדים להצטרף לממשלת שמאל, וסתיו שפיר אומרת שהוא "שופך בנזין למדורת ההסתה המרעילה של ביבי". גם שפיר קוראית לממשלת סופרמרקט שכוללת את כולם כולל כולם.

15:47 עריכה

נתניהו פוגש כעת את ראשי בלוק הימין לפגישה מיוחדת בכנסת. "כשמדובר בביטחון ישראל כולנו מלוכדים. ליברמן הסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט שנשענת על תומכי טרור… אני רוצה לשאול את בני גנץ וגבי אשכנזי: איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה ולהפקיר את בטחון ישראל? עשיתם מעשה שלא יעשה! לבני גנץ אני אומר: עדיין לא מאוחר, בוא נשב יחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקיימים ממשלת אחדות כי אסור לדרדר את העם והמדינה הזו לבחירות נוספות, ברגע הזה צריך לעשות דבר אחד – להקים ממשלת אחדות, אני פונה לגנץ, תשחרר מהווטו של לפיד, תעשה את הדבר הנכון בוא לממשלת אחדות … צריך להשתחרר מהלפיתה של אלה שלא מוכנים לעשות את הדבר הנכון".

נתניהו בפגישה עם ראשי בלוק הימין, היום (צילום: נתי יפת)
נתניהו בפגישה עם ראשי בלוק הימין, היום (צילום: נתי יפת)
15:56 עריכה

בסיעת הימין החדש החליטו לקדם תיקון לחוק יסוד הממשלה, שיאפשר למנוע את פיזור הכנסת בעוד שלושה שבועות, ולמקד את מערכת הבחירות הבאה במירוץ בין בנימין נתניהו לבני גנץ, כך מדווח כתבנו נתי יפת.

בשיחה עם עיתונאים בכנסת אמר יו"ר הימין החדש ושר הביטחון נפתלי בנט, כי הוא צופה שהחל ממחר יגבר הלחץ משני הצדדים הפוליטיים לקדם את רעיון הבחירה הישירה, כדי להימנע מהסיכון שבבחירות כלליות נוספות. לצד הימין החדש קיימת כבר תמיכה ברעיון בש"ס, שיושב הראש שלה אריה דרעי היה הראשון להציע את המהלך, ובנט העריך שגם בכחול לבן ההצעה תזכה לתמיכה.

הוא הוסיף כי אם בבחירות הישירות ינצח נתניהו, צפוי גנץ לחבור לממשלתו יחד עם חלק מכחול לבן. אם גנץ יזכה, הוא צפוי לשיתוף פעולה של המפלגות החרדיות.

תוכנית בנט צפויה להיתקל בשני קשיים לפחות. בצד הפוליטי לא ידועה עדיין עמדת נתניהו, שעשוי להעדיף את המשך הפלונטר הפוליטי גם לאחר בחירות נוספות על פני הסיכון שיפסיד וייאלץ לפנות את תפקידו.

קושי שני הוא המשפטי. תיקון חוק יסוד הממשלה במהירות ולצורך תיקון רטרואקטיבי של מצב נתון, עלול לא לעבור את מבחן בג"ץ. במסיבת העיתונאים שקיים היום אביגדור ליברמן בכנסת, הוא הביע תמיכה עקרונית בבחירה הישירה, אך אמר שלא יתמוך בכך עכשיו, משום ש"לא משנים את כללי המשחק תוך כדי המשחק".

16:07 עריכה

בהמשך לנתניהו, דיברו בפגישת ראשי בלוק הימין גם דרעי, שקד וסמוטריץ. האחרון תקף את ליברמן בחריפות ומיקי זוהר עצר אותו.

אריה דרעי: "אני בא מבית הנשיא ונעניתי לפניית הנשיא, אני ב"ה אתרום, עד עכשיו לא יכולתי כי ליברמן השאיר לי מוקשים, אני אכנס בכל הכוח כדי להקים ממשלת אחדות בלי לפיד וליברמן, יש מתווה של הנשיא שצריך ללטש, גנץ מבין שאין ממשלת מיעוט וזה או בחירות או ממשלת אחדות. אני אתרום כל מה שאני יכול לעשות ביושר ושקיפות כדי שהממשלה הזו תקום … ליברמן הבין שזה המקום (דת ומדינה) לשאוב קולות והוא ישלם על זה מחיר, הוא מהתל בכולם והגיע הזמן להגיד לו מספיק".

איילת שקד: "צריך לעשות כל מאמץ כדי להקים ממשלת אחדות ואני למדתי משהו מראש הממשלה כשעבדתי אצלו, הוא אמר לי, 'תראי, שמים לנו הרבה מוקשים שצריך לדעת לעבור מעליהם או לפרק אותם'. יש הרבה מוקשים וזה לא אומר שאי אפשר לעבור או לפרק אותם, אנחנו פה ביחד במחנה הימין כולו ואין ספק שזה מחנה מלוכד ומגובש וחלק לא מבוטל ממדינת ישראל רוצה שהוא יוביל את המדינה. מערכת בחירות שלישית זו הפקרות".

בצלאל סמוטריץ: "ליברמן טיפס על עץ, שזה חוק הגיוס וזה ספין, האיבה האישית שלו לראש הממשלה מנעה ממשלה חלומית לפני חמישה חודשים, ממשלה שהיתה מטפלת בעיוותים במערכת המשפט ומנצלת חלון הזדמנויות חלומי עם הממשל בארה"ב ומענה אמיתי לאתגרים החברתיים והכלכליים, ממשלה חזקה, יציבה ומאוחדת ובגלל איבה ואינטרס אישי שחלקו נכון, הוא חזר עם שמונה מנדטים, האיש לא ראוי להיות חלק מהמערכת הפוליטית במדינת ישראל".

16:26 עריכה

מרכז המעקב הסורי אחרי זכויות אדם מעדכן אחר הצהריים, כי בתקיפה הישראלית הלילה בדמשק נהרגו 23 בני אדם, ו-16 מהם זרים.

16:34 עריכה

בני גנץ ימסור הצהרה לתקשורת בגני התערוכה ב-19:45, לקראת פקיעת המנדט שלו להרכבת ממשלה בחצות. זאת, לאחר שנתניהו קרא לגנץ בשעה האחרונה להשתחרר מהווטו של לפיד ולהקים ממשלת אחדות עוד הערב, ובצל הצהרת ליברמן מהצהריים, כי לא יצטרף לממשלת מיעוט.

17:14 עריכה

העימות החריף בישיבת ראשי בלוק הימין התרחש בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) שתקף בחריפות את ליברמן, לבין מיקי זוהר, ראש הממשלה ואחרים מהליכוד שביקשו להימנע מירידה לפסים אישיים בהקשר של יו"ר ישראל ביתנו. סמוטריץ' אומר שליברמן הוא נוכל סדרתי.

17:39 עריכה

יאיר לפיד (כחול-לבן) מכחיש שהטיל וטו על ממשלה עם הליכוד ומנופף בעמידה שלו על עקרונות וערכים, שלפי שעה מביאים לכך שגנץ מחזיר את המנדט בחצות וישראל נכנסת למצב חדש שלא היה כמותו בתולדותיה, (21 ימים שבהם אפשר להציע מועמד לראשות ממשלה ברוב של 61 ח"כים ואם לא ימצא כזה אז הולכים לבחירות שלישיות).

לפיד תוקף את ההתעקשות של נתניהו להיות ראשון ברוטציה עם גנץ ולקבל חסינות מהעמדה לדין.  נתניהו קרא קודם לכן לגנץ "להשתחרר מהווטו של לפיד", כביכול, ולבוא לממשלת אחדות עם הליכוד.

17:46 עריכה

זאב אלקין, חבר צוות המו"מ של הליכוד, טוען שכחול-לבן לא היו מוכנים לכך שנתניהו יהיה ראש ממשלה כלל – לא ראשון ולא שני, כך אמר לגלי צה"ל. בדומה לחבריו בליכוד שמגלים סלחנות מפתיעה כלפי ליברמן, אלקין שיבח את יו"ר ישראל ביתנו על כך שלא הלך על ממשלת מיעוט עם גנץ בתמיכת המשותפת.

18:08 עריכה

האמירה של ליברמן, לפיה המפלגות החרדיות הפכו לאנטי-ציוניות, ממשיכה לגרור תגובות סוערות במערכת הפוליטית. סגן שר הבטחון אבי דיכטר, (ליכוד), פונה לליברמן ומונה חרדים שהכיר במהלך חייו ותרמו לחברה הישראלית:

"ליברמן, אני ממליץ לך לעשות סיבוב פרסה. תתנצל על האמירות הקשות שהטחת היום בחרדים ובעיקר האמירה שלך לגביהם שהם מתחילים להיות אנטי ציוניים. חצית את גבולות הציניות".

"איתי בסיירת מטכ"ל היה בחור חרדי. הרב פירר שמסייע לאלפי ישראלים הוא אנטי ציוני? חברי ושכני סגן השר איציק כהן ששירת בחיל האוויר הוא אנטי ציוני? חברי יעקב וידר ממועצת העיר בני ברק שמסייע לחיילים חרדים, הוא אנטי ציוני? בתפקידי כיו"ר ועחו"ב וכיום כסגן שר הביטחון אני מסייע לנשים חרדיות העובדות בתפקידים מסווגים בצה"ל. להן אתה קורא אנטי ציוניות? חצית את גבולות הציניות, עשה סיבוב פרסה. תתנצל".

18:29 עריכה

"השתעשענו ברעיון של ממשלה עם ליברמן", כך אומר ח"כ מטאנס שחאדה, (המשותפת), ומבהיר בראיון לגלי צה"ל כי למפלגתו מעולם לא היתה כוונה אמיתית לתמוך בקואליציה שבה חבר ליברמן. שחאדה שייך לבל"ד, שהיוותה את החלק בסיעה שסירב להמליץ על גנץ בהתייעצות עם הנשיא.

"ידענו שגנץ וכחול-לבן משתמשים ברשימה שלנו כדי לאיים, אמרנו מלכתחילה שקשה לנו לראות שגנץ ילך לממשלה צרה עם המשותפת, גם אנחנו וגם הוא לא בשלים לכך. היו אצלנו דעות שלקחו את זה ברצינות כי נתניהו הגיע לרמת הסתה נגד הח"כים הערבים, לקחנו ברצינות את הרצון שלנו להוריד את נתניהו. בלי ההצבעה של המפלגות הערביות הכנסת לא היתה מתפזרת. לא אמרנו שכחול-לבן או גנץ הוא המחליף. אנחנו רואים את המסוכנות של נתניהו ורוצים להיפטר מנתניהו, הוא רוצה להציל את עורו וזה מסוכן לכולם".

18:58 עריכה

לקראת 20:00 גנץ ימסור הצהרה לתקשורת ואם לא יקרה כלום, בחצות הוא מחזיר את המנדט להרכבת ממשלה לנשיא.

זאת, לאחר שהיום בצהריים ליברמן הוריד מהפרק את האפשרות שמפלגתו (ישראל ביתנו) תשתתף בממשלה צרה (בהובלת השמאל או הימין כאחד), ונותרה האופציה של ממשלת אחדות, שעדיין יכולה לקום היום בערב, אבל לא סביר שזה יקרה.

משכך, ישראל נכנסת למצב שלא היה בתולדותיה: 21 יום שבהם חברי הכנסת יכולים להציע מועמד מטעמם, (שחייב להסכים להצעה), להקים ממשלה. מהלך כזה חייב לקבל רוב של 61 ח"כים. אם יימצא רוב שכזה, למועמד יהיו שבועיים לנסות להרכיב ממשלה. אם לא, הולכים לבחירות שלישיות ברציפות באמצע מרץ, כלומר קצת אחרי פורים.

19:09 עריכה

ח"כ אורי מקלב ממשיך את ההתקפה של גפני וליצמן מהצהריים על ליברמן ("אנטישמי"), ותוהה "מה עשו המפלגה שלו עם הכסף של המדינה, נסעו לחוץ לארץ לבתי מלון קנו דירות 380 נחקרים מפרשיית ישראל ביתנו 119 חשודים שרים סגני שרים מנהלי חברות והוא עצמו הולך עם קופה של שרצים".

19:52 עריכה

בני גנץ החזיר את המנדט לנשיא והודיע שלא עלה בידו להרכיב ממשלה. גנץ אמר לנשיא כי הוא מחויב גם ב-21 הימים שנותרו להמשיך ולעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלה טובה לאזרחי ישראל.

יו"ר כחול-לבן הודה לנשיא על הסיוע בתהליך וביקש להמשיך ולהיעזר בו גם בהמשך הדרך.

20:10 עריכה

בני גנץ החזיר את המנדט ומדבר כעת:

"הקמת ממשלה היא שליחות ערכית ומוסרית, היא שליחות היסטורית, כשנכנסתי לחיים הפוליטיים התחייבתי לא לפנות עורף לערכים בסיסיים, לא להפנות קו למוסר של כבוד לאדם גם אם הוא יריב פוליטי, ולא לראות בשליחות ההיסטורית כלי להגשמת צרכים אישיים. הפכתי כל אבן וסילקתי כל גרגיר חול על מנת להביא לישראל מנהיגות שנשכחה, כדי להביא לאחדות ופיוס. מולי ניצב בלוק המתעקש לראות את טובתו של אדם אחד מול טובתם של החולים במסדרונות, מולי ניצבה חומת מפסידים".

"זהו מהלך מסוכן ראשון מסוגו בתולדות המדינה, למנוע מאזרחי ישראל במשך למעלה משנה לכונן שלטון שבחרו בו ברוב מוחלט, ולבצר את מעמדם בממשלת מעבר למעלה משנה. העם בחר בי ובהנהגת כחול-לבן להוביל את ישראל".

"הייתי נכון לפשרות, אני פונה לנתניהו – ישראל חשובה מכל גדר הפרדה פוליטית. קמפיין ההסתה שאתה מוביל הביא לתוצאות איומות בעבר. גם לסבלנות שלנו מול זריעת השנאה יש גבול".

20:28 עריכה

במהלך היום היו דיווחים על כך שלא יהיו פריימריז נוספים בליכוד, ובאופן רשמי דובר על כך שיש רצון לתת לחברי הכנסת החדשים הזדמנות להוכיח את עצמם לפני שיעמדו למבחן חברי המרכז פעם נוספת.

הח"כים מהשורה אולי מרוצים ממצב כזה, אלא שאם לא תהיה התמודדות לראשות המפלגה, מי שפחות מרוצה הוא גדעון סער, שכבר הודיע שהוא מוכן. דפנה ליאל מחדשות 12 מדווחת שסער יתעקש לקיים הפעם את ההתמודדות, וכל זה בתנאי שלא תוקם ממשלה בשיתוף הליכוד ב-21 יום הקרובים.

20:37 עריכה

במקביל למבוי הסתום הפוליטי, יש גם מערכה משפטית, וייתכן שהיועמ"ש יפרסם את הכרעתו כבר מחר:

אביחי מנדלבליט ככל הנראה קיבל החלטה בתיקי 1,000 (מרמה והפרת אמונים), תיק 2,000 ו-4,000. כתב האישום יועבר בימים הקרובים ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ואז לנתניהו יהיו 30 ימים לבקש חסינות מהכנסת.

20:45 עריכה

בנימין נתניהו לא נשאר חייב, ובדקות האחרונות עונה לבני גנץ. לדבריו, כחול-לבן ניסו לשדל את החרדים והיו מוכנים לממשלת מיעוט עם הח"כים הערבים. בשורה התחתונה, נתניהו קורא לגנץ לשבת ולדבר על שיתוף פעולה כדי למנוע בחירות שלישיות:

"ישראל זקוקה לממשלת אחדות, צריכים להקים כזו, אני מוכן בלי תנאים מוקדמים להיכנס איתך לשיח עוד הערב כדי להקים ממשלת אחדות".

21:19 עריכה

היועץ המשפטי של הכנסת פירסם חוות דעת ותשובות לשאלות שהועלו בנוגע לתקופת 21 הימים להקמת ממשלה או בחירות שלישיות – מצב שלא היה מעולם.

61 ח"כים יכולים לבקש מהנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ מסוים, בתנאי שאותו ח"כ מסכים לכך. אם יימצא כזה ח"כ, יעמדו לרשותו 14 יום. אם זה לא יסתייע, הכנסת מתפזרת ויתקיימו בחירות בתוך 90 יום.

יש כמה דגשים בהנחיות, שלא נקבעו מפורשות בחוק והיה צריך להבהיר אותן:

הנשיא מטיל את המלאכה על המועמד בכל זמן שהוא מקבל את הבקשה, אם וכאשר, ויכול לחכות יומיים מרגע שקיבל אותה. אם מוקמת ממשלה, היא לא צריכה רוב של 61 אלא רוב רגיל בהצבעת האמון בכנסת. במלים אחרות, חתימה על תמיכה במועמד לא מחייבת את הח"כ גם בהצבעת האמון. אם הממשלה לא עוברת הבצעת אמון, הכנסת מתפזרת.

ההבהרה המעניינת ביותר, היא שח"כ יכול לחתום ליותר ממועמד אחד להרכבת ממשלה. מה שקובע הוא מי מגיש לנשיא ראשון את 61 החתימות. אותו ח"כ שחתם יכול לחזור בו רק כל עוד הבקשה לא הוגשה לנשיא.

21:37 עריכה

מעל 20 ראשי מועצות אזוריות ברחבי הארץ פנו לנתניהו וגנץ בדרישה להקים ממשלת אחדות. כאמור, מחר הנשיא יודיע ליו"ר הכנסת שמתחילה תקופת 21 הימים, בהם הפרלמנט יכול למנות מועמד להרכבת ממשלה ברוב של 61 חתימות.

21:53 עריכה

אחד הדיווחים שהדהדו הערב, היה זה של עמית סגל מחדשות 12, לפיו בני גנץ האשים את יועז הנדל וצבי האוזר, בכך שסיכלו את מאמציו להקים ממשלה בתמיכת המשותפת. אין לכך אישור רשמי.

 

21:56 עריכה

ניצן הורביץ, יו"ר המחנ"ד, תומך כבר תקופה ארוכה באיחוד בין סיעתו לעבודה-גשר. אם יהיה סיבוב בחירות שלישי, ייתכן שזה יקרה. הערב הוא קורא לכחול-לבן לרדת מהאפשרות של אחדות עם הליכוד.

22:36 עריכה

במקביל לדיווח בחדשות 12 על התכתובות בין אלוביץ' לישועה על דרישות משפחת נתניהו, (תיק 4,000), בחדשות 13 פורסם הערב תמלול של חקירת שרה נתניהו.

אשת ראש הממשלה זעמה על חוקרי להב 433, שהם "מתעללים" בה ואיימה לצאת באופן חד צדדי. בנוסף, היא דיווחה על שיחתה עם מו"ל ישראל היום שלדון אדלסון, שבה קבלה על עורך העיתון עמוס רגב, הפרשן דן מרגלית והכתב שלמה צזנה, שהם "שמאלנים" מדי מבחינתה. שלושתם עזבו את העיתון לאחר מכן.

23:49 עריכה

לא צריך לקנא הלילה בבני גנץ. הוא זכה לכבוד נדיר וקיבל לידיו מנשיא המדינה את המנדט להרכיב ממשלה. בכל זאת, מעטים היו במעמד זה. אבל כמה קרוב – ככה רחוק, ועכשיו סיכוייו להיות ראש ממשלה, לפחות בכנסת הנוכחית, שואפים לאפס.

גנץ עצמו בחר לסגור את היום הסוער הזה, ואת סיומו המאכזב, בשיר של נעם חורב, "בנאדם". שורה אחת מתוכו, גנץ הדגיש: "יש טירוף שם בחוץ, לא צריך גם בפנים".

סגירה