סער נגד נתניהו: הוא לא יצליח להקים ממשלה, אני אצליח לאחד את העם

סער הודיע כי יציע לקיים פריימריז בזק לראשות הליכוד ● הליכוד בתגובה: סער כהרגלו מגלה אפס נאמנות ומקסימום חתרנות ● בני גנץ: פטריוט אמיתי לא היה מחזיק את אזרחי ישראל כבני ערובה ● שר התקשורת דודי אמסלם: נתניהו איש ישר, יש להכניס את עו"ד ליאת בן ארי לבית סוהר ● בעקבות כתבי האישום: הפגנות בעד ונגד נתניהו התקיימו בכמה מוקדים בארץ ● יועז הנדל: נמשיך לפעול להקמת ממשלת אחדות-ציונית

ח"כ גדעון סער (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
ח"כ גדעון סער
11:03

יושב ראש כחול לבן, חבר הכנסת בני גנץ, ימסור הערב, בשעה 20:00, "הצהרה לתקשורת" – כך נמסר מסיעתו. גנץ צפוי להתייחס להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי שהודיע לנשיא כי נכשל בהרכבת ממשלה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
גנץ במסיבת עיתונאים אחרי שכשל במלאכת הרכבת הממשלה, השבוע באקספו תל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
11:06

הערב, בשעה 20:00, תיערך בתל אביב הפגנה בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר מתפקידו – על רקע החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתב אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. בעמוד הפייסבוק של האירוע, שיתקיים בכיכר הבימה, סימנו 2,500 איש שבכוונתם להשתתף. אפשר שבמקביל יפגינו גם תומכיו של ראש הממשלה.

הפגנה: ביבי תתפטר
שלט ההזמנה להפגנה שתיערך הערב (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של מארגני האירוע)
12:06

"אני חושב שכתב האישום, כפי שהוצג על ידי היועץ המשפטי לממשלה הוא מתון ביחס למה שאפשר היה לכלול בו על פי הראיות שהיו לפני הפרקליטות" – כך אמר שופט בית המשפט העליון בדימוס אליהו מצא בראיון לרון נשיאל ששודר היום ביומן השבוע בכאן רשת ב'.

עוד אמר מצא: "אני חשבתי בשעתו, שלמשל, תיק 2,000 מהווה עבירת שוחד מושלמת – לא רק מצידו של הנותן (נוני מוזס) אלא גם מצידו של הניצע (בנימין נתניהו), שלא זרק את האדון נוני מוזס מכל המדרגות ולא התלונן עליו במשטרה שהוא מציע לו שוחד, אלא קיים איתו שיחה מושחתת, שנתנה לנוני מוזס להבין שיש על מה לדבר. זה מספיק כדי להאשים אותו בלקיחת שוחד. בכל זאת, לא עשו את זה. אני מעריך מאוד את היועץ המשפטי לממשלה על האיפוק שהוא נקט בעניין הזה. הוא באמת הלך על המינימום של המינימום".

לדברי המשנה לשעבר לנשיא בית המשפט העליון, "רק בתיק 4,000 לא הייתה ממש ברירה, אלא להאשים אותו בלקיחת שוחד. ושם זה ברור לגמרי שלא מדובר באיזשהו חיזור אחרי תקשורת לסיקור חיובי. שם מדובר בעסקה של מתן טובות הנאה נכבדות מאוד על חשבון הציבור לטייקון (שאול אלוביץ') ולהשליט אותו על התקשורת. גמרנו עם עיתונות חופשית אם זאת הפרקטיקה".

אליהו מצא לצד ידידיה שטרן (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
מצא (מימין) לצד פרופסור ידידיה שטרן בכנסת, 2010 (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

מצא נדרש גם לטענת ראש הממשלה שמדובר באכיפה בררנית. "אנחנו מדברים בראש הממשלה. ראש הממשלה לא יכול להישמע בטענה כזאת, לטעמי. כאשר מדברים בראש הממשלה הוא מצופה לתת את הדין על מעשים לא חוקיים שהוא עשה – אם הטענות נכונות עובדתית; אני קראתי את כתב האישום, אני לא קראתי את הראיות. זאת עבירת שוחד מושלמת. חלילה לנו מלהשלים עם קיומה של פרקטיקה כזאת בכל מיני טענות סרק, שהינה יש מישהו שלא העמידו אותו לדין וכך הלאה".

באשר לדברים שנשא ראש הממשלה במעונו לאחר הודעתו של מנדלבליט על ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום אמר מצא: "מה שנתניהו עשה עם הנאום המזעזע – אין לי מילה יותר רכה מזאת – שהוא נשא, אחרי המיצג המאוד-מאוד סולידי, מאופק, רציני של היועץ המשפטי לממשלה, זה כמו – אם אני הולך אז אני שורף אחריי, משאיר אחריי אדמה חרוכה. זה לא מתקבל על הדעת", אמר מצא.

"אני לא יודע אם לפני הנאום הוא נועץ בעורכי הדין שלו. אני מניח שהוא לא נועץ, מפני שאם הוא היה נועץ עם עורכי הדין שלו – ויש לו עורכי דין די טובים – אז היו מייעצים לו קו אחר. תאמר שאתה מאמין בחפותך, שאתה מעריך שהיועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות שגו בכך שיגישו נגדך כתב אישום, ואתה תוכיח את החפות שלך בבית המשפט בבוא העת, ואתה מקווה לטוב. זה מה שהוא יכול היה להגיד. אבל הוא במקום זה הסתער על הפרקליטות ועל היועץ המשפטי לממשלה וגם על כמה פרקליטים באופן אישי באיזה מין התקפה בלתי מתקבלת על הדעת. אלה דברים שאנחנו לא יכולים להשלים איתם, אם אנחנו רוצים לחיות במדינה מתוקנת".

בשאלה האם ניתן להטיל את מלאכת הקמת הממשלה על מי שיש כתב אישום שתלוי כנגדו, אמר מצא שמוטב שהמערכת הפוליטית, ולא המשפטית, תטפל בעניין זה. מצא גם נדרש לערך הנאמנות למנהיג, הרווח בליכוד, ואמר שלדעתו, זהו ערך לא דמוקרטי. "אם המנהיג שוגה, אתה צריך להתחרות בו", אמר.

"הדבר הכי טוב שהוא היה עושה – אם הוא היה מתפטר, אבל נבצרות זה יכול להיות הרע במיעוטו. נבצרות זה אומר שבינתיים, אתה מוגלה מתפקידך, ממנים מישהו אחר שימלא את התפקיד. זאת הייתה הצעתו של נשיא המדינה, ואם מוגש כתב אישום – הגיע הזמן לממש את זה. (צריך) להגיד פשוט: נבצר עד אשר יסיים את ההליך השיפוטי. נבצרות על פי חוק יסוד הממשלה היא לתקופה מוגבלת של עד מאה ימים. את זה אפשר לתקן. אפילו במסגרת הכנסת הזאת שהיא כנסת נכה".

12:23

חברת הכנסת סתיו שפיר מעדכנת את עוקביה שלצד המחאה בתל אביב יתקיימו הערב הפגנות גם בירושלים ובפתח תקווה.

12:31

אתמול יצא לדרך מערך ההיסעים "נעים בסופ"ש", שבמסגרתו פועלים שישה קווי אוטובוס בגוש דן בסופי שבוע. חברי הכנסת יאיר לפיד מכחול לבן וניצן הורוביץ מהמחנה הדמוקרטי מברכים על כך.

14:09

לצד הפגנות של מוחים הקוראים לראש הממשלה נתניהו להתפטר מתפקידו, צפויות להיערך הערב הפגנות תמיכה ביושב ראש הליכוד. ברחבת הקריון בקריית ביאליק, בסמוך לבית המשפט, צפויה להיערך בשעה 20:00 הפגנת תמיכה בנתניהו. ליד מעונו של ראש הממשלה, ברחוב בלפור בירושלים, עתידות להיערך הפגנה של תומכי נתניהו והפגנה של מתנגדיו.

14:32

נאום נתניהו היה "הנאום המבעית ביותר שנשא ראש ממשלה בהיסטוריה שלנו" – כך אומר המשפטן, פרופסור עלי זלצברגר מאוניברסיטת חיפה בראיון לאתר ynet. "נתניהו מנסה להחריב את כל מערכת המשפט הבאמת מפוארת שנבנתה כאן, ועושה את זה לצרכיו הפרטיים בלבד", הוסיף.

"אני לא חושב שהמתקפה הזו הייתה ראויה", אומר המשפטן ד"ר אסף פורת מהקריה האקדמית אונו ומהבינתחומי הרצליה. "מה יחשבו אנשים שיושבים בבית הסוהר, או מנהלים את משפטם כעת? אוכלוסיות שלמות שיושבות בבית הסוהר יכולות לבוא כעת בדרישות לחקור את החוקרים. זו פגיעה אנושה, ואמירות שאסור היה שתאמרנה".

לדברי פורת, אם "יש טענות על אכיפה בררנית ועל הצורך בהגנה מן הצדק – המקום לטעון אותן הוא בית המשפט. כיום גם בית המשפט השלום יכול לקבל החלטה, אם הטענות האלה נכונות, ולהורות על ביטול כתב האישום. לטעון את הדברים האלה בתקשורת, כשיש לך אחריות ציבורית – הרי אתה מינית את היועץ המשפטי לממשלה ואת המפכ"ל – זה לא ראוי. המערכות הללו עובדות על אמון הציבור. אם אמון הציבור נפגע, המערכות נפגעות".

"מה שמפריד בין מדינה דמוקרטיה לבין דיקטטורה, זה שהרשות המבצעת שולטת שליטה מלאה ברשות השופטת. העצמאות הזאת היא קריטית, בלעדיה אין דמוקרטיה", אומר המשפטן, פרופסור אורן פרז מאוניברסיטת בר-אילן בהתייחס לתביעת נתניהו "לחקור את החוקרים".

פורת מוסיף כי "אם יש תיקים שקופים לציבור, שבהם הפרקליטות פועלת בצורה הכי זהירה, הם תיקים של אישי ציבור. הלוואי שכל נאשם בפלילים יקבל את היחס שמקבלים אישי ציבור". פורת מזכיר ש"למעט הנאום הקשה של קצב – שלא הועיל לו – לא שמענו אף פעם נאום כל כך תוקפני שמערער את היסודות שעליהם נשען שלטון החוק. אני מבין את הכאב והאמוציות, אבל זו מתקפה חסרת רסן וחסרת תקדים. אתה לא יכול לשפוך את התינוק עם המים. זו סכנה לשלטון החוק, וזה מאוד מטריד ומפחיד".

17:53

בתום סוף שבוע ראשון של תחבורה ציבורית בתל אביב וחלק משכנותיה, ח"כ יעל גרמן מפרגנת לראש העיר תל אביב, רון חולדאי.  גרמן הגישה עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה ב-2012 כשהייתה ראשת העיר הרצליה, כי סירב לאשר תחבורה ציבורית בשבת בעיר.

18:17

הערב תתקיים בכיכר הבימה בתל אביב הפגנה הקוראת לבנימין נתניהו, ראש הממשלה, להתפטר. סתיו שפיר, ממארגנות ההפגנה: "הצבור האמיץ שלא ויתר למרות כל הציניות, אחראי לכך שבקרוב ניפטר מממשלת השחיתות ונוכל לטפל בחיים שלנו כאן".

19:28

שר התקשורת מהליכוד, דודי אמסלם: ראש הממשלה לא מושחת, עו"ד ליאת בן ארי צריכה לשבת בבית סוהר.

השר מהליכוד הגיע לפגוש את העיתונות בערוץ 12 והביע תמיכה מלאה בראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע שלושת כתבי האישום נגדו. ראשית, תקף אמסלם את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. "הוא נטל על עצמו את מסכת הקדוש המעונה. יש לו את הפרצוף הזה, כאילו הוא איזה צדיק גדול. הוא בעצם בא ובעצם הקריא את מה ששי ניצן כתב לו". 

עוד הוסיף אמסלם: "מנדלבליט מזכיר לי את השוטר האזולאי. ליאת בן ארי  צריכה לשבת בבית סוהר. הוא מגבה אותה. הוא התבלבל, הוא חושב שהוא הדובר של שי ניצן. התביישתי שיש לנו יועץ משפטי כזה".

לממשלה האם ראש הממשלה חף מפשע, ענה השר: ראש הממשלה לטעמי הוא לא בן אדם מושחת. הוא איש ישר, גם אם אתה לא מסכים איתו. אני חושב שצריך לחקור את החוקרים. שי ניצן צריך לעמוד לדין, בגלל שיש כאן הפיכה. אין פה שוחד. אם הייתי מאמין שיש כאן שוחד – הייתי הראשון לצאת נגד ראש הממשלה".

דודי אמסלם (צילום: הדס פרוש/Flash90)
דודי אמסלם (צילום: הדס פרוש/Flash90)
19:30

ח"כ יועז הנדל מכחול לבן הגיב לדברי התמיכה של השר אמסלם מהליכוד בראש הממשלה ועל תקיפת מערכות החוק: "עצוב לי. שרים בישראל אמורים לתת גיבוי למערכות שהם עומדים בראשן". 

הנדל הוסיף כי מפלגתו תמשיך לעשות בתשעה-עשר הימים שנותרו כל שביכולתה על מנת להקים ממשלת אחדות ציונית. "אנחנו לא מפוצלים. אנחנו רוצים להקים ממשלת אחדות ואנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לעשות את זה. אם בליכוד יתעשתו, והם יכולים להתעשת לפני הבחירות, אז אפשר לייצר ממשלה שבה בני גנץ הוא ראש ממשלה ואחרי זה יגיע מנהיג מהליכוד – אם נתניהו ייצא מענייניו המשפטיים – אז הוא יהיה אחרי".

19:34

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורוביץ בהפגנה נגד ראש הממשלה בכיכר הבימה בתל אביב בשעה זו: "נתניהו חייב להתפטר. יש להקים ממשלה חדשה". "מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו. המילים האלו שפותחות את כתב האישום הם כל הסיפור. כל עוד נתניהו מתבצר בבלפור, הוא מכרסם במוסדות המדינה, בתשתית עליה בנויה החברה הישראלית. בגלל זה אנחנו פה, נגד הסכנה הזו ניאבק בכל הכוח", אמר הורוביץ.

כמו כן, פנה יו"ר המחנה הדמוקרטי ליריבו הפוליטיים: "חברי וחברות הליכוד, אלו ימי גסיסתו הפוליטית של ראש הממשלה היוצא. יש חיים אחרי נתניהו. מי שידבוק בנאמנות עיוורת אליו, ייזכר כמי שנתן ידו להשחתה החמורה ביותר של הדמוקרטיה הישראלית. אימרו בקול ברור – עד כאן!".

19:36

ראש הממשלה בנימין נתניהו יעביר בימים הקרובים את ארבעת תיקי השר בהם הוא מחזיק, זאת בעקבות כתבי האישום נגדו. על פי הפרסום של חיים לוינסון בהארץ, ארבעת התיקים שיועברו הם בריאות, רווחה, חקלאות ותפוצות.

ההחלטה מתחייבת מפסיקת בג"ץ מ-1993, בה נקבע כי יש לפטר את השר אריה דרעי ואת סגן השר רפאל פנחסי, בשל כתב אישום חמור שהוגש נגדם.

19:58

ח"כ גדעון סער מהליכוד: "נתניהו לא יצליח להקים ממשלה. אני מתכוון להציע פריימריז בזק למניעת 'טירוף המערכות' הזה". 

בלי ציוץ בטוויטר של "אני מוכן" ובלי התבטאויות מרומזות, ח"כ גדעון סער הגיע הערב לאולפן "פגוש את העיתונות" בערוץ 12, הסתכל ישירות למצלמה וקרא לראש הממשלה נתניהו לרדת מכיסאו. "אפשר התמודדות חופשית, תן את ידך לפריימריז בזק, על מנת שנמנע את המשך המצב המטורף הזה, שאתה אמרת שמגלגלים עלינו בעולם בגללו".

"לפי החוק נתניהו יכול להוביל את הליכוד בבחירות הבאות, אבל הבעיה היא לא משפטית, אלא פוליטית", אמר סער. "פעם אחר פעם ברציפות, אחרי בחירות אפריל ואחרי בחירות ספטמבר, נתניהו לא הצליח להקים ממשלה. הוא קיבל גיבוי מוחלט מכל אחד מאיתנו, גם במערכות הבחירות וגם במהלכים שגויים כמו המהלך לפיזור הכנסת – נתנו לו גיבוי מלא". 

לטענת סער, הוא לא שמע על אדם אחר שחושב שנתניהו יצליח להקים ממשלה בבחירות הבאות. "אני חושב שאני אוכל להקים ממשלה בקלות, אני חושב שאני אוכל לאחד את העם. בוודאי שחבריי בליכוד ואני משוחחים, אבל לעיתים אני מוצא שיש פער בין הדברים שנאמרים בחדר, לבין הדברים שנאמרים בחוץ".

20:03

תגובת הליכוד לדבריו של ח"כ גדעון סער: "סער כהרגלו מגלה אפס נאמנות ומקסימום חתרנות. מצער לראות שבזמן שראש הממשלה נתניהו שומר על ביטחון ישראל בכל החזיתות ופועל לשמר את שלטון הליכוד".

20:18

יו"ר כחול לבן בני גנץ: נתניהו הוא פטריוט אמיתי, אבל פטריוט אמיתי לא מחזיק את אזרחי ישראל כבני ערובה לטובתו האישית 

בהצהרה מיוחדת של גנץ, קרא יו"ר כחול לבן למנהיגי הליכוד וקרא לשותפות. "זה הזמן שלכם להניח את הפחדים ואיומי העבר בצד, ולהצעיד את החברה הישראלית כולה לעידן חדש של ריפוי והחלמה. לאור הנסיבות אני קורא להקים ממשלת אחדות רחבה ככל שאפשר בהקדם האפשרי. אני אכהן כראש הממשלה בשנתיים הראשונות. באם הוא יזוכה, נתניהו יחזור לכהן כראש הממשלה. זו האלטנרטיבה היחידה". 

כמו כן, תקף גנץ את נתניהו: "אף אחד ממנהיגי המדינה לאורך ההיסטוריה – מימין ומשמאל – לא העז לחשוב שהמדינה היא שלו, ושבלעדיו אין למדינה זכות קיום. אף אחד לא העז להסית איש באחיו, ולקרוא לפגיעה, או ברמז, לפגיעה של איש באחיו. מנהיגי הליכוד, זה הזמן להשמיע את כולכם. הימים והשבועות האחרונים אינם מותירים מקום לספק – נתניהו מסתכן בהצתת מלחמת אחים בינינו".

מהליכוד נמסר: "אחרי שלא הצליח להקים ממשלה, בני גנץ מציע להקים ממשלה בראשותו. אם כחול לבן יעמידו יו"ר אחר במקום בני גנץ, נשקול להציע להם להוביל ברוטציה".
20:22

שר המשפטים אמיר אוחנה: "מי שחושב להתמודד נגד נתניהו כי חושב שאין לו מה להפסיד, שיזכור שיש גם בחירות לרשימה והוא עלול להפסיד. מי שיוצא נגד נתניהו בעת הזאת כשהוא מותקף, יעשה טעות קשה". בדברים אלו התייחס אוחנה להצהרתו של גדעון סער. 

אוחנה התייחס גם להתקפות הבלתי פוסקות נגד מערכות החוק בראשן הוא עומד: "אני חושב שהמערכת שלי היא בעייתית, ואני חושב שהייתי ברור, ואני מאוד מודאג ממה שקורה". אוחנה התייחס בדבריו לאופן שבו גויסו עדי המדינה בחקירות נתניהו ולהדלפות מתוך משרד המשפטים".

השר הודיע כי הוא יקרא למבקר המדינה לבדוק את הטענות הרבות על מה שמתחולל במערכות אכיפת החוק.

אמיר אוחנה במסיבת העיתונאים שערך בה תקף בחריפות את רשויות החוק. 29 באוקטובר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
אמיר אוחנה במסיבת העיתונאים שערך בה תקף בחריפות את רשויות החוק. 29 באוקטובר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
20:26

השרה מירי רגב (ליכוד): "יש תחושה שלא מיצו את הדין בצורה ראויה עם ראש הממשלה, שנעשה לו עוול גדול. החלטת היועמ"ש לא משנה דבר. בסוף יש בית משפט".

20:29

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, כבר לא תומך בנתניהו באופן מובהק. הוא טוען כי בפני מרכז מפלגתו עומדות כרגע שתי אופציות – ביטול הפריימריז באופן מלא, או קיום פריימריז גם לראשות וגם לרשימה. "אני סבור שבה המצב המשפטי האובייקטיבי והמדויק ביותר שחברי מרכז הליכוד יכריעו בו בקרוב".

20:31

ח"כ מיכל שיר מהליכוד תומכת בגדעון סער: "מונעים ממשלת שמאל, מצילים את הליכוד. פריימריז עכשיו!".

21:20

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר): "לא ניתן לנתניהו לשלהב את ההמונים עד כדי מלחמת אחים".

21:35

הפגנות תמיכה בנתניהו ומנגד הפגנות הקוראות לו להתפטר התקיימו הערב ברחבי הארץ, בעקבות כתבי האישום.

ההפגנות התקיימו בכמה מוקדים בארץ. כ-2500 מפגינים הגיעו לכיכר הבימה בתל אביב ביוזמת מפלגת המחנה הדמוקרטי, שתי הפגנות נערכו סמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים.

הפגנה נגד נתניהו, כיכר הבימה בתל אביב, 23 בנובמבר 2019 (צילום: Flash90/תומר נויברג)
הפגנה נגד נתניהו, כיכר הבימה בתל אביב, 23 בנובמבר 2019 (צילום: Flash90/תומר נויברג)
הפגנה בעד נתניהו, 23 בנובמבר 2019 (צילום: Flash90/אוליבר פיטוסי)
הפגנה בעד נתניהו, 23 בנובמבר 2019 (צילום: Flash90/אוליבר פיטוסי)

סגירה