גדעון סער (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90

סער הזמין את נתניהו לדו־קרב

קרוב ל-1,000 הודעות קיבל אמש גדעון סער, אחרי שקרא תיגר על מנהיגות נתניהו ● רוב התגובות היו אוהדות, אבל כפי שזה נראה, התמיכה בסער היא רק במעגל החיצוני של התנועה, בקרב הליכודניקים לייט ● לסער אין מה להפסיד: עם או בלי פריימריז, סער מצליח למצב את עצמו כרגע כאנטיתזה לנתניהו ומה שהוא מייצג ● פרשנות

ההופעה המסעירה של גדעון סער אתמול בערוץ 12 עוררה תסיסה בליכוד.

"פעם אחר פעם ברציפות, אחרי בחירות אפריל ואחרי בחירות ספטמבר, נתניהו לא הצליח להקים ממשלה", אמר סער ב"פגוש את העיתונות" אמש. "[ראש הממשלה בנימין נתניהו] קיבל גיבוי מוחלט מכל אחד מאיתנו, גם במערכות הבחירות וגם במהלכים שגויים כמו המהלך לפיזור הכנסת – נתנו לו גיבוי מלא".

הוא קרא לעריכת פריימריז בזק בשבועיים הקרובים, לבחירות יושב ראש לליכוד, וקרא לנתניהו: "אפשר התמודדות חופשית של כל מי שירצה בכך, על מנת שנוכל להבטיח את שלטון הליכוד. על מנת שנוכל להפסיק את המשבר הזה.

"אם חברי בליכוד יילכו לקלפי ויגידו אנחנו רוצים שנתניהו ימשיך להוביל אותנו עם אותו תוואי, מה שנראה לי כמו ללכת עם הראש לקיר, בבקשה. זו תנועה ששייכת לחבריה".

קרוב ל-1,000 הודעות קיבל סער במהלך שעות הערב שלאחר הראיון. רוב התגובות היו אוהדות, אבל כפי שזה נראה, התמיכה בסער היא רק במעגל החיצוני של התנועה, בקרב הליכודניקים לייט. הגרעין הקשה והמכריע עדיין עם נתניהו, ומבחינתם סער הוא חתרן עד בוגד.

גם המושכות הפרוצדורליות עדיין בידיו של נתניהו. יו"ר מרכז הליכוד, השר חיים כץ, חברו הטוב של סער הודיע אתמול כי צריך לקיים פריימריז, אבל כולם יודעים כי מינהלת הליכוד יכולה לטרפד כל ניסיון לקיים בחירות מקדימות בטווח של פחות מ-21 יום. המינהלת הזו הוציאה אתמול הודעה בוטה נגד סער: "מקסימום חתרנות, אפס נאמנות", נאמר בה.

מעבר לזה, נתניהו ואנשיו מתכננים לסער תרגיל פוליטי נוסף. "אם עושים פריימריז לראשות התנועה, אז גם לרשימת חברי הכנסת", דרשו אתמול השר אמיר אוחנה, ח"כ מיקי זוהר ואחרים. מדובר בניסיון שקוף לקומם את כל חברי הכנסת נגד פריימריז באשר הם. איש הרי לא רוצה להתמודד על מקומו שוב, ולצאת למסע תלאובות חדש, מפרך ויקר, בין עשרות אלפי מתפקדי הליכוד.

הפרדוקס הוא כזה: אם סער אכן רוצה שיתקיימו פריימריז בליכוד, הוא חייב לגייס מתמודדים בכירים נוספים, גם נגדו. אם, נניח, ישראל כ"ץ, ניר ברקת, יולי אדלשטיין ואבי דיכטר יודיעו כי גם הם מתמודדים בפריימריז – נתניהו לא יוכל למנוע זאת מהם. ברגע זה, סער הוא קול בודד, אבל הוא מצליח היטב למצב את עצמו כאנטיתזה לנתניהו ומה שהוא מייצג לאחרונה.

אם אכן יתקיימו פריימריז לראשות הליכוד – נתניהו ינצח בלי בעיה. הבחירה בו תהיה עניינית בעיני רבים בליכוד, אבל בעיקר אמוציונלית. יהיו גם מי שידאגו לעורר את קמפיין הרחמים וההזדהות עם המנהיג שטוען כי פרקליטות המדינה סימנה ורודפת אותו.

תומכי נתניהו יידעו גם לעורר את היצרים נגד סער וחבריו. נתן אשל טען אתמול בהתכתבויות ווטסאפ ש"אם מישהו ינסה לבגוד בליכוד או בעומד בראשו כאשר אפילו כתב אישום חלש בעובדות לא הוגש לבית המשפט – הוא ימצא את עצמו חבר בקבוצת ההזויים או המיואשים שניסו זאת בעבר ונעלמו מהמפה".

וזוהי רק ההתחלה. לסער מחכים ימים קשים. אתמול כבר הזכירו בקבוצות הווטסאפ את החברות של בתו אלונה עם השחקן הערבי אמיר חורי, מה שמעורר התנגדות רבה בקרב הפעילים.

כמו כן, מעל ראשו של סער מרחפים תמיד איומים לחשוף פרטים מפרשיות עבר אמיתיות או מדומות שבהן היה מעורב. אם יתמודד, הכל יצוף מחדש.

ועדיין, לסער אין מה להפסיד. הוא מודע לכך שהסיכוי שייערכו פריימריז נמוך, וכי הסיכוי שלו לנצח בפריימריז כאלה מול נתניהו נמוכים אף יותר. אבל גם אם לא יזכה, הוא לפחות ממצב את עצמו בציבור כאלטרנטיבה כבר עכשיו – כאיש השעה – ובכך עוקף את היריבים שלו בליכוד מבעוד מועד.

עוד 512 מילים
סגירה