ככה נראית הפיכה שלטונית, ואנחנו בעיצומה

צילום מסך מתוך "כאן"
צילום מסך מתוך "כאן"

סיסמת "הפיכה שלטונית" היא כרגע הספין השולט בסדר היום. העלה אותה רה"מ נתניהו בנאום התגובה שלו לכתבי האישום שהגיש נגדו היועמ"ש של ממשלת ישראל.

ובכן היכן ההפיכה השלטונית? אין טנקים ברחובות ואולפני הטלויזיה לא נכבשו. המושגים איבדו את משמעותם האמיתית בתקופת נתניהו וסיסמאות התמיכה בו. לכן גם אי אפשר להתייחס לטיעון הזה ברצינות, ובכל זאת – מי לטענת תומכי נתניהו מבצע הפיכה שלטונית?

הבוקר התראיין בגלצ היועמ"ש של התנועה למשילות ודמוקרטיה, והסביר שההפיכה היא מצידו של פקיד נגד נבחר ציבור. "פקיד" (היועמ"ש) לא יכול לקבוע מי יהיה ראש הממשלה, הוא טען.

גם בהפגנות משתמשים תומכי נתניהו בטיעון הדמוקרטי לכאורה נגד מנדלבליט: "הפקיד" או "אדם יחיד קובע מול רצון הבוחרים". כלומר מקטינים את תפקידו לרמת פקיד בנק

גם בהפגנות משתמשים תומכי נתניהו בטיעון הדמוקרטי לכאורה, נגד מנדלבליט "הפקיד" או "אדם יחיד קובע מול רצון הבוחרים". כלומר מקטינים את תפקיד היועמ"ש לרמת פקיד בנק, כדי לטעון שכתבי האישום אינם חשובים ואינם משפיעים על המשך תפקידו של הנאשם נתניהו בראשות הממשלה.

אבל עדין לא נומקה טענת ה"הפיכה".

מיהו הגורם שבכוח הזרוע ובניגוד לחוק ולבחירת העם תופס את השלטון הקיים?
כחולבן נבחרו בבחירות ברוב קולות למפלגה הגדולה בישראל. הם לא מנסים לתפוס את השלטון בכוח. כתבי האישום הוגשו ע"י מוסדות האכיפה שיישארו בתפקידם וממילא המשטרה והפרקליטות לא יהפכו לממשלה בישראל.

מיהו הגורם שבכוח הזרוע ובניגוד לחוק ולבחירת העם תופס את השלטון הקיים?
כחולבן נבחרו בבחירות ברוב קולות למפלגה הגדולה בישראל. הם לא מנסים לתפוס את השלטון בכוח. כתבי האישום הוגשו ע"י מוסדות האכיפה

ספין ההפיכה הוא אם כן הפיכה תודעתית. כדרכו של נתניהו הוא הופך את היוצרות נגד כל טענה. "לחקור את החוקרים" היא סיסמה כל כך מופרכת עד שרק "תופרים לי תיקים" מתחרה בה. וזו כל כך אבסורדית עד שרק "60% מהמלצות המשטרה נזרקות לפח" מתחרה בה וכן הלאה.

עד לעובדה הפשוטה שראש ממשלת ישראל מכהן כבר שנה ללא תמיכת הכנסת ומבלי שנבחר כדין ועומד בראש ממשלת מעבר כאשר כל בעיות המדינה מוקפאות בפינת הפריזר ורוממות הדמוקרטיה בגרונו.

בימים מאז נאום ההסתה/תגובה של נתניהו יצא מרצע פשוט מן השק. "אנחנו עלולים לאבד את השלטון" זועקים גדעון סער ומעטים בליכוד שמעיזים לדבר נגד נתניהו.

עד לעובדה הפשוטה שראש ממשלת ישראל מכהן כבר שנה ללא תמיכת הכנסת ומבלי שנבחר כדין ועומד בראש ממשלת מעבר כאשר כל בעיות המדינה מוקפאות בפינת הפריזר ורוממות הדמוקרטיה בגרונו

ובכן ההפיכה השלטונית היא בעצם מאמץ לשמור על שלטון הליכוד בכל מחיר. נגד כתבי האישום, נגד תוצאות הבחירות, נגד כל נורמה מוסרית בישראל ונגד פסיקות מפורשות של בג"צ על כך ששר שהוגש נגדו כתב אישום חייב להתפטר.

תפיסת השלטון בתרגילים פוליטיים ומשפטיים היא היא ההפיכה השלטונית המתבצעת כיום בישראל.

גרירת המדינה למערכת בחירות כדי להינצל מהעמדה לדין של אדם אחד, היא הפיכה שלטונית.

גרירת המדינה לעוד מערכת בחירות, לאחר שהמועמד שקיבל מנדט כשל בהרכבת ממשלה ובמקום להחזיר את המנדט פיזר את הכנסת, היא הפיכה שלטונית.

נתניהו וחברי הגוש מבצעים כיום הפיכה שלטונית בישראל, והתוצאה ניכרת היטב. לא צריך טנקים ברחובות, די אם תשמעו את האיומים המפורשים בהפגנות תומכי נתניהו ואת נאומיו נגד כל מוסדות הדמוקרטיה. ככה נראית בדיוק הפיכה שלטונית

הניסיון כעת לגבש גוש 55 שמרכיביו לא ינהלו מו"מ קואליציוני עם המפלגה הגדולה בכנסת, כדי למנוע הקמת ממשלה אחרת וגרירת המדינה לעוד מערכת בחירות – היא הפיכה שלטונית.

גם המינוי של שומרי סף מטעמו של ראש הממשלה המאשם בשוחד או נאמנים לו – כמו מבקר המדינה, וגם אי מנוי שומרי סף – כמו מפכל משטרה ובקרוב פרקליט מדינה – הם הפיכה שלטונית

נתניהו וחברי הגוש מבצעים כיום הפיכה שלטונית בישראל והתוצאה ניכרת היטב בכל תחום במדינה. לא צריך לראות טנקים ברחובות, די אם תיאלצו להגיע לבית חולים או לנסוע בכבישים הפקוקים, די אם תשמעו את האיומים המפורשים בהפגנות תומכי נתניהו ואת נאומיו שלו נגד כל מוסדות הדמוקרטיה. ככה נראית בדיוק הפיכה שלטונית. אנחנו בעיצומה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כל מילה. ראש ממשלת ישראל, הנאשם נתניהו, שהוא ללא ספק האיש החזק ביותר במדינה ושולט בכל מוקדי הכוח והשלטון בה (מעולם לא היה ראש ממשלה חזק פוליטית כמוהו), "מתלונן" על הפיכה שלטונית. האבסור... המשך קריאה

כל מילה.
ראש ממשלת ישראל, הנאשם נתניהו, שהוא ללא ספק האיש החזק ביותר במדינה ושולט בכל מוקדי הכוח והשלטון בה (מעולם לא היה ראש ממשלה חזק פוליטית כמוהו), "מתלונן" על הפיכה שלטונית. האבסורד בהתגלמותו.

עוד 582 מילים ו-1 תגובות
סגירה