מיוחד הלקוחה שלי, נעמה יששכר, צריכה להיות חופשיה

עורך דינה של הישראלית הכלואה ברוסיה כותב לזמן ישראל ●"נעשה ככל שביכולתנו כדי לבטל את פסק הדין הלא מבוסס שמצא אותה אשמה בהברחת סמים, ונילחם בגזר הדין המקומם של 7.5 שנים בכלא"

נעמה יששכר (צילום: באדיבות משפחת המצולמת)
באדיבות משפחת המצולמת
נעמה יששכר

"למה את עצובה, נעמה?" שאל מנהל מרכז המעצר לפני משפט.

"כי אני רוצה ללכת הביתה", ענתה נעמה.

בחדר פגישות קטן במרכז המעצר לפני משפט, 50 ק"מ ממוסקבה, נעמה יששכר מספרת לנו את הסיפור שלה עם חיוך עצוב על פניה. החדשות החיוביות היחידות בסיוט הקפקאי הזה הוא שנעמה נשארת רגועה בנסיבות המאוד מאתגרות האלו.

אכן, היא מתמודדת היטב, בצורה ראויה להערכה. בהינתן כל מה שעברה, הדבר העיקרי שמחזיק אותה כעת ונותן לה תקווה הוא התמיכה המשפחתית, המחשבה המהירה והעירנית שלה, הנחישות שלה, ולבסוף, חוש ההומור המצוין שלה.

סנקציה פלילית חייבת להיות תואמת לאופי העוולה, החומרה שלה, וזהות מבצע הפעולה. אף אחד מהסעיפים האלו לא הוערך באופן צודק על ידי בית המשפט בפסיקה שלו

להגיד שההליכים הפליליים נגד נעמה יששכר ברוסיה והפסיקה שאחריהם מצד בית המשפט יצרו "תגובה חזקה" בישראל, תהיה אמירה בלשון המעטה.

ישראלים זעמו על גזר הדין של 7.5 שנים בבית הכלא עבור 9 גרם של חשיש שנמצאו בתרמיל שלה בעצירה בשדה התעופה של מוסקבה, בזמן שעשתה את דרכה הביתה מדלהי לתל אביב.

רק הכלב פעל כשורה

הפסיקה עבור נעמה מבלבלת גם את הרוסים, במיוחד בקרב הקהילה המקצועית. לפי הקוד הפלילי הרוסי, פסיקת בית משפט חייבת להיות חוקית, מבוססת היטב והוגנת. לאחר בחינה, ברור כי הפסיקה לא עומדת באף אחת מהדרישות האלו.

הממצא של בית המשפט על כך שהסמים הוברחו על ידי נעמה אשר בוסס והוכח על ידי העובדות והנסיבות, אינו עומד בפני ביקורת משפטית.

בית המשפט לא לקח בחשבון את העובדה כי המקרה כלל ישראלית בת 25 שהייתה לזמן קצר באזור המעבר בשדה התעופה של מוסקבה, אשר לא הסתירה את הסמים או ניסתה להגיע אליהם, ואשר, יותר מכך, לא עברה דרך ביקורת מכס.

אבל עובדות אלו מוכיחות כי לנעמה לא הייתה כוונה להבריח וכי יש חוסר עקביות בין הממצאים של בית המשפט והנסיבות של המקרה. במילים אחרות, השיפוט היה לא מבוסס ולא הוגן.

ברור כשמש כי הן החוקרים והן בית המשפט ביצעו את התפקיד שלהם באופן רשלני. הם פעלו בציניות, וברשעות מוחלטת. הגורם היחיד המעורב בתיק שעשה עבודה מקצועית, היה הכלב שזיהה את התרמיל האדום של נעמה והגיב לו.

עם זאת, אף אחד מעולם לא הכחיש, במהלך החקירה או ההליכים המשפטיים, את הטענה כי היה חשיש בתוך התיק.

התיק השערורייתי של נעמה יששכר מתעלם לחלוטין מעקרון היחסיות שעל בסיסו כל דמוקרטיה חייבת לבסס את המערכת המשפטית שלה.

סנקציה פלילית חייבת להיות תואמת לאופי העוולה, החומרה שלה, וזהות מבצע הפעולה. אף אחד מהסעיפים האלו לא הוערך באופן צודק על ידי בית המשפט בפסיקה שלו. והמקרה מטיל ספק, שוב, בשקיפות ובעצמאות של מערכת המשפט, במיוחד כשזה נוגע להליכים פליליים, בהם שיעור ההרשעה עומד על 99.78%.

בנוסף לדוגמה לעונשים המוגזמים בגזרי דין ברוסיה, התיק של נעמה יששכר מעלה נושאים מטרידים אחרים שהם מעבר לעניינים של חוק פלילי והנתונים הספציפיים של התיק שלה.

שדה התעופה שרמטייבו, עם כל היתרונות הכלכליים של שירותי ההעברה (קונקשן) שלו, צפוי להצטייר כמקום לא בטוח עבור נוסעים.

זה בולט כבר עכשיו כאשר רואים ירידה של נוסעים ישראלים הבוחרים לטוס דרך מוסקבה. השיעור הנמוך כבר עכשיו של רוסים וישראלים הנוסעים בין שתי המדינות, ייפגע קרוב לוודאי, על רקע המשפט של נעמה.

בנימין נתניהו וולדימיר פוטין בסוצ'י, ב-12 בספטמבר 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין בסוצ'י, ב-12 בספטמבר 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)

חלק מדיאלוג פוליטי

לבסוף, המקרה מעלה שאלות האם ניתן לחזק את שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני בין רוסיה לישראל. בנקודת זמן זה, שורה של נושאים, לרבות חנינה אפשרית של נעמה יששכר, הם חלק מדיאלוג פוליטי בין שני ראשי המדינות.

המקרה של נעמה מטיל ספק, שוב, בשקיפות ובעצמאות של מערכת המשפט ברוסיה, במיוחד כשזה נוגע להליכים פליליים, בהם שיעור ההרשעה עומד על 99.78%

עם זאת, זה מסוכן מאוד לסמוך על חנינה בתיק הזה. ואכן, הנשיא פוטין טען באופן עקבי שמחלוקות משפטיות צריכות להיפתר אך ורק בבית המשפט.

ללא קשר למכשולים, אנחנו לוקחים את התיק של נעמה לבית המשפט לערעורים, ונעמוד מול טענות התביעה בקור רוח, במקצועיות, ועם טענות מבוססות-היטב.

מגיע לנעמה לפחות את זה.

ולרי זינצ'נקו, עורך דין ומנהל בחברת עורכי הדין Pan & Paper, מייצג את נעמה יששכר מול בתי המשפט ברוסיה.

עוד 598 מילים
סגירה