מנדלבליט: נתניהו לא קיבל היתר להרכיב ממשלה חדשה

במכתב שנשלח מלשכת היועמ"ש הובהר כי ההיתר לנתניהו לשמש כרה"מ חל רק על המשך כהונתו בממשלת המעבר ● כץ רומז: גדעון סער מנסה להרכיב ממשלה משלו ואוסף חתימות ● ערוץ 12: "אדלשטיין מתכוון להתמודד בפריימריז בליכוד"● ערוץ 13: "בכירים בליכוד מציעים שנתניהו יפרוש בעוד שלושה חודשים" ● מקורבי נתניהו: "אנחנו במערכת בחירות אחת עם שלושה סיבובים" ● אוחנה מגיב על תביעת חפץ: "לא חוזר בי, צו איסור הפרסום לא הובא לידיעתי"

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט
07:18 עריכה

אתמול מתח ראש הממשלה נתניהו ביקורת על הדה-לגיטימציה, שעושה, לדבריו, התקשורת, למפגינים שהשתתפו במחאה שהתקיימה שלשלום. אמש הציג נתניהו בחשבונו סרטון שבו נראים "מראות מהפגנות השמאל שהתקשורת כמובן לא הראתה".

07:32 עריכה

"יולי לא אמר כלום, הציע את אותו הדבר",  כך אמר חבר הכנסת יועז הנדל מכחול לבן בתכנית "בוקר טוב ישראל" הבוקר בגל"צ  והתייחס לשיחה אתמול  שיזם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "אנחנו דוהרים לבחירות, זה כואב לי ולמרבית הישראלים ואף אחד לא מעז ואומר בואו ננסה לשבור את השורות", אמר הנדל.

הנדל הוסיף: "אי אפשר להתעלם מזה שנתניהו כבר לא יכול להיות ראש ממשלה עם כתב אישום על שוחד, אי אפשר להתעלם מזה שאם נלך למערכת בחירות נקבל תוצאה זהה", כמו כן ציין ורמז לכך שהפתרון הוא בבסיס "חבירה למפלגות אחרות מגוש החסינות" או "לייצר רוטציה הפוכה שגנץ  מתחיל כראש ממשלה ונתניהו מסדר את ענייניו המשפטיים".

07:40 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' התייחס להודעתם מהשבוע של נפתלי בנט ואיילת שקד, שהודיעו שבכוונתם להתמודד בבחירות באופן עצמאי. יושב ראש האיחוד הלאומי הזכיר כי בפעם הקודמת שהימין החדש התמודד בגפו – הוא לא עבר את אחוז החסימה. להערכתו, הסיבה שבנט ושקד מודיעים שבכוונתם לרוץ עצמאית היא כדי להגדיל את כוחו במשא ומתן עם הליכוד. סמוטריץ' אמר את הדברים בראיון ליעקב אייכלר בכאן רשת ב'.

07:42 עריכה

חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מכחול לבן התייחס להודעתו של ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר: "קרה משהו ביום חמישי האחרון. התרגלנו שזה בסדר שראש ממשלה מסתובב עם כתב אישום על מצחו, אות קין. אנשים הופכים את זה כמעט לנקודת חן ושואלים מה עובר בראשו. יש פער בין חזקת החפות למנהיגות ודוגמה אישית". סגלוביץ' אמר את הדברים בראיון לתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב'.

08:08 עריכה

"התקיפות הקשות נגד גדעון סער – זה ירי בנגמ"ש", כך אמר הבוקר חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד ברשת ב'.

קיש סיפר כי מאד מפריעות לו התקיפות נגד גדעון סער, "זו פגיעה בליכוד שהיא מפלגה דמוקרטית שמאפשרת התמודדות ופריימריז. סער הוא שחקן מפתח ונכס אלקטורלי, כמו כל ההנהגה שלנו. צריך להפסיק עם ההסתה הפנימית הזו".

08:13 עריכה

"שלא יספר שאי אפשר לעשות בחירות פנימיות", כך אמר הבוקר גדעון סער בחדשות 13 הבוקר והתייחס לנתניהו שלדבריו גורר את המדינה למערכת בחירות שלישית.

08:27 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ תוקף את חברי בלוק הימין: "קשה לעיכול שאף אחד מהם לא מוכן לעשות מעשה".

08:37 עריכה

הרב עמיחי גורדין מהציונות הדתית התייחס הבוקר ליוזמת החנינה לנתניהו בגל"צ: "הפתרון שאנחנו מציעים גרוע, אבל החלופה גרועה עוד יותר".

08:56 עריכה

שר התקשורת דודי אמסלם מהליכוד המשיך הבוקר במתקפה על ראשי מערכות אכיפת החוק וטען כי לא התכוון לשלוח את התובעת בתיקי נתניהו ליאת בן ארי לכלא אלא "פקיד מדינה שעבר על החוק צריך להיות מועמד לדין כמו על מועמד אחר".

על האפשרות לפריימריז בליכוד אמר אמסלם: "אנחנו נמצאים במערכת בחירות אחת ארוכה ומתגלגלים ממערכה למערכה. זה לא אומר שאנחנו צריכים לעשות פריימריז כל שלושה חודשים, כמו שלא עושים פריימריז לרשימה".

09:20 עריכה

שר החינוך הרב רפי פרץ מהבית היהודי על הפגנת התמיכה בנתניהו: "שמעתי את המילים, צריך לשמור על גבולות גזרה ברורים". ומה לגבי לחקור את החוקרים? "כשמגלים תופעות שמחייבות בדיקה, יש לבצע בדיקה".

09:23 עריכה

חבר הכנסת צבי האוזר מכחול לבן על אופציית ממשלת המיעוט עם הרשימה המשותפת: "זה אף פעם לא היה רלוונטי. לא מקבלים ממשלה עם כל מפלגה שלא מקבלת את המדינה כיהודית ודמוקרטית".

09:43 עריכה

טל שניידר הכתבת הפוליטית של גלובס בטוויטר: פעילי ליכוד בכירים מחפשים אלטרנטיבה לנתניהו.

09:56 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד חבר הכנסת מיקי זוהר התראיין ל"מעריב" וטען כי הליכוד וכחול לבן לא יוכלו לשבת יחד בממשלה מכיוון שאין ביניהן אמון או הערכה הדדית.

זוהר התייחס גם ליוזמתו של אדלשטיין לפשר בין הצדדים בניסיון למנוע מערכת בחירות שלישית: "יוזמת יו"ר הכנסת מגיעה עם כוונות טובות אך לצערי עם אפס סיכוי להתממש, זה כבר די ברור שכחול לבן והליכוד לא יוכלו לשבת ביחד בממשלה משום שאין בינינו אמון או הערכה הדדית ובעיקר אין בינינו התאמה אידאולוגית. הדרך היחידה למנוע בחירות היא הרכבת ממשלה עם ליברמן יחד עם מחנה הימין אחרת אנחנו הולכים לבחירות נוספות". בראיון לגלי צה"ל אמר אלקין, שאם נתניהו היה מתייעץ איתו, היה ממליץ לו להציע ליושב ראש ישראל ביתנו רוטציה בראשות הממשלה.

10:10 עריכה

השר זאב אלקין, חבר צוות המשא ומתן של הליכוד, אומר כי מפלגתו מוכנה שאם תוקם ממשלת אחדות, בנימין נתניהו יכהן תקופה בת פחות משישה חודשים כראש הממשלה – ואז יוחלף ביושב ראש כחול לבן בני גנץ. אלקין סירב לומר מפורשות כמה חודשים מסכימים בליכוד שנתניהו יכהן לפני שיעביר את ראשות הממשלה לגנץ.

עוד אמר חבר צוות המשא ומתן של הליכוד בראיון ליובל קרני בערוץ כנסת, שבסיעתו חוששים שאחרי שנתיים של גנץ בראשות הממשלה, תפעל כחול לבן לפיזור הכנסת ולא תקיים את הסכם הרוטציה.

זאב אלקין בשדרות, בטקס קריאת כיכר על שם יצחק שמיר, 26 בנובמבר 2019 (צילום: פלאש 90)
אלקין שלשום בשדרות, בטקס קריאת כיכר על שם ראש הממשלה יצחק שמיר (צילום: פלאש 90)
10:45 עריכה

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור ברשת ב' טוען שזאת חובת המערכת הציבורית והפוליטית להפסיק את כהונת נתניהו – "הם לא עושים את זה כי הם מפחדים. כי הם לא ממלאים את תפקידם. הם צריכים להתבייש בפני ילדיהם".

12:11 עריכה

"זה 'סדק' בתוך הליכוד", כך כינה  יו"ר סיעת כחול לבן בכנסת אבי ניסנקורן באולפן ynet את החזית שפתח גדעון סער מול נתניהו: "אני מכיר את גדעון סער הרבה מאד שנים, הוא איש ראוי מאד, מעריך אותו גם כמנהיג וגם כבן אדם", ניסנקורן הוסיף, "אבל אני לא מחליט בשביל הליכוד מי יהיה ראש הליכוד". עוד הדגיש כי נתניהו הוא המכשול להקמת ממשלת אחדות.

בהמשך הדברים הסביר ניסנקורן  כי לאחר הגשת כתבי האישום נגד נתניהו המגמה של כחול לבן היא שגנץ צריך להיות הראשון ברוטציה הוא הדגיש את הקונפליקט במצב שנוצר – "אני חושב שאנחנו בבעיה קשה. מצד אחד לא רוצים בחירות, ומצד שני יש לנו בעיה קשה עם כתבי האישום".

עוד הוסיף כי החשש מהמתווה שהציע אדלשטיין לפיו נתניהו יכהן מספר חודשים הוא בעייתי עקב החשש שנתניהו לא יממש את הרוטציה: "זה לא רק אנחנו, יש עוד ציבור רחב שחושש מזה", עוד אמר, "יש בעיה האם מדינת ישראל רוצה ראש ממשלה עם כתב אישום או לא. יש פה בעיה ואי אפשר לטאטא אותה מתחת לשולחן". כמו כן אמר כי הרשימה המשותפת לא תהיה חלק ממשלה עתידית – "הם יכולים להמליץ, אבל לא יישבו בממשלה עתידית. בנושאים אזרחיים יש הרבה משותף".

12:30 עריכה

שר הפנים אריה דרעי בתום השיחה עם יולי אדלשטיין: "מקווה שבנימין נתניהו ובני גנץ, יתגברו על המחלוקות ויקימו ממשלה טובה שתפעל למען עם ישראל". יו"ר הכנסת נפגש מוקדם יותר היום עם יו"ר ש"ס במסגרת הניסיון למנוע בחירות שלישיות.

12:35 עריכה

חבר הכנסת עפר שלח מכחול לבן טוען כי לצוות המו"מ של הליכוד אין מנדט אמיתי – "גם בליכוד מבינים שהכי הגיוני שגנץ יהיה רה"מ שנתיים, ובינתיים נתניהו יפתור את צרותיו המשפטיות. שלח אמר את הדברים בכאן רשת ב.

13:19 עריכה

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי הוא ראש העיר הרביעי שהצהיר פומבית כי הוא תומך  בגדעון סער. הלוי מצטרף בכך אל ראשי הערים של עכו, רמת גן ואופקים.

13:36 עריכה

אביגדור ליברמן אמר כי אם נתניהו היה עושה ויתורים בנושאי דת ומדינה, ישראל ביתנו הייתה מצטרפת לקואליציה, אבל ראש הממשלה מעדיף את החרדים. חבר הכנסת אמר את הדברים בראיון לרדיו רק"ע של תאגיד השידור. דבריו אלה של ליברמן – שלפיהם היה מצטרף לממשלת ימין-חרדים – סותרת את הבטחת הבחירות שלו, להיות חלק רק ממשלת אחדות, שתורכב מכחול לבן והליכוד.

אביגדור ליברמן בירושלים, 26 בנובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ליברמן, שלשום בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
13:54 עריכה

חקירת הטרדת עד המדינה פילבר: יועצי ראש הממשלה עופר גולן ויונתן אוריך הגישו בקשת ערעור לבית המשפט העליון נגד כוונת המשטרה לעיין בטלפונים הסלולריים שלהם.

13:56 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר קורא לראש הממשלה להזמין את ליברמן לפגישה – "אין דרך להקים ממשלה למעט ממשלת 63 עם ליברמן".

14:08 עריכה

עד המדינה ודובר ראש הממשלה לשעבר ניר חפץ הגיש תלונה במשטרה נגד הפרשן הפוליטי של גל"צ יעקב ברדוגו: "הפיץ מידע אסור בפרסום".

14:24 עריכה

הכתב המדיני של ישראל היום אריאל כהנא מדווח על "התפכחות, עדיין מצומצמת" בקרב פעילי ליכוד – קוראים בפומבי להחליף את נתניהו ולמנוע מערכת בחירות שלישית.

14:30 עריכה

"הבן של ביבי צעק עליי למה הבאנו את אודליה כרמון, אני מבקש להוריד אותה", כך מצוטט מנכ"ל ערוץ i24News  ב-"תחקיר "הארץ" שפורסם היום – המוסיף עוד רובד להתנהלות שוק התקשורת בעידן נתניהו.

בתחקיר נפרסת מערכת הלחצים מאחורי הקלעים ב-i24News, ערוץ חדשות בינלאומי המשדר מנמל יפו, שפעל בשנתיים האחרונות להשיג רישיון שידור בעברית ולשם כך צינזר תכנים 'שמאלניים' ו'התחנף' לנתניהו.

14:33 עריכה

התנועה לאיכות השלטון עתרה בשנית לבג"ץ על מנת שיורה לנתניהו להתפטר מתפקידו. התנועה תערוך הפגנה במוצאי שבת בכיכר הבימה תחת הכותרת: "תתפטר, ישראל חשובה יותר".

16:34 עריכה

העיתונאית והבלוגרית טל שניידר חושפת: לממשלה אין בכלל תקציב למערכת בחירות נוספת.

 

 

 

 

 

16:53 עריכה

למפלגות חסר תקציב לתעמולת בחירות, אבל שר הביטחון נפתלי בנט מצא דרך לייצר תעמולת בחירות גם בלי תקציבי פרסום:

 

17:32 עריכה

עיתון "הארץ" חושף כי נשיא המדינה ראובן ריבלין בוחן אפשרות לביקור רשמי בירדן. ריבלין נפגש השבוע בלונדון עם הנסיך הירדני גאזי בן מוחמד ועם גורמים רשמיים נוספים מעמאן, ולפי הפרסום ב"הארץ", בעקבות הפגישה החלו מגעים בין המדינות באשר לביקור אפשרי של ריבלין בממלכה.

נהריים, ירדן (צילום: Basel Awidat/Flash90)
נהריים, ירדן (צילום: Basel Awidat/Flash90)

 

18:24 עריכה

האם שר החוץ, ישראל כץ, הצהיר שח"כ גדעון סער אוסף חתימות של חברי כנסת? ואם כן, האם כוונתו הייתה לטעון שסער מנסה לאסוף חתימות של 61 ח"כים שיתמכו במינויו לתפקיד ראש הממשלה?   כך השתמע מדברים שכץ אמר הערב בראיון אצל רינה מצליח בתוכנית "6 עם" בערוץ 12, וכץ לא ממש הכחיש שזאת כוונתו כשמצליח שאלה אותו אודותיה.

כץ, שאמר שהוא בעד התמודדות של ח"כים בפריימריז לראשות הליכוד מול נתניהו, נשאל על ידי מצליח אם הוא מברך את סער וענה: "אם ייקבע שיש פריימריז זאת זכותו להתמודד, (אבל) מה שעשה סער – הוא חצה כאן קווים אדומים ביחס לנתניהו. לנסות להקדים את ההתמודדות, כדי לקצר את כהונת נתניהו – זאת חציית קו אדום. וגם לאסוף חתימות".

כאשר מצליח שאלה אותו "איזה חתימות גדעון אוסף", כץ ענה: "חתימות, של תומכים". כשנשאל: "בכנסת"? ענה: "כן, כן, גם בכנסת".

ישראל כץ (צילום: תומר נויברג. פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: תומר נויברג. פלאש 90)

כץ המשיך להשתלח בסער באותו ראיון, ואמר ש"סער מנסה להדיח ראש ממשלה. הייתי בהתמודדות של נתניהו מול שרון ומול שמיר, ואין לי בעיה עם התמודדות פנימית בתוך הליכוד, אבל אף פעם לא ראיתי ניסיון להפיל ראש ממשלה מכהן מהליכוד במהלך התמודדות פנימית".

כץ הטיח בסער גם כי הוא "מצטרף לכחול-לבן שמחרימים את נתניהו אישית. בני גנץ ויאיר לפיד לוקחים טיעון משפטי נגד נתניהו,  ומנסים להלביש עליו טיעון פוליטי, למרות שהטיעון המשפטי שגוי והיועמ"ש אמר שנתניהו צריך להמשיך לכהן… סליחה, יכול להמשיך לכהן. מי שם את יאיר לפיד ואשכנזי להיות טריבונל משפטי? שיפסלו אותו פוליטית, לא משפטית. וסער מצטרף אליהם".

כשנשאל מדוע נתניהו נכשל בניסיון להרכיב ממשלה והאם זה לא מצדיק את טיעוניו של סער נגדו, אמר כץ: "נתניהו נכשל כי כחול לבן פוסלים אותו אישית. הם לא מוכנים שיהיה ראשון ברוטציה. הוא צריך להיות ראשון ברוטציה כי הוא ראש ממשלה טוב וכי יש לו יותר תמיכה בכנסת ובקואליציה".

18:38 עריכה

ח"כ חילי טרופר מ"כחול לבן" טוען שמפלגתו עדיין נמצאת במשא ומתן להרכבת ממשלה עם הליכוד ועם "מפלגות נוספות", כולל, לדבריו, הסיעות החרדיות. כך עולה מדברים שטרופר אמר הערב בתוכנית "שש עם" בראיון אצל רינה מצליח.

טרופר, שנשאל מדוע הוא זהיר כל כך בדבריו על המשא ומתן הקואליציוני התקוע ומדוע הוא ועוד ארבעה ח"כים קבועים מהשורה מגיעים לאולפנים ולא ראשי המפלגה, אמר: "אנחנו נמצאים במשא ומתן, זה מאוד רגיש וצריך אנשים שיודעים לדבר בזהירות".

כשנשאל, "באמת? יש משא ומתן, עם מי?" ענה "יש שיחות כל הזמן, גם היום. אנחנו מדברים עם הליכוד ואחרים, גם עם החרדים. כולם רואים באופק את האפשרות של בחירות חוזרות ונבהלים, ואנחנו מדברים עם מפלגות שונות על הדרך למנוע בחירות". כשנשאל שוב: "גם עם החרדים", אמר "כן. המשא ומתן אתם תקוע על כל מיני נושאים של מדיניות אבל הם מבינים שייאלצו להתפשר".

חילי טרופר (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)
חילי טרופר (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)

טרופר הגיב לדבריו של ישראל כץ, שדיבר לפניו באותה תוכנית ואמר שנתניהו צריך להיות ראשון ברוטציה ושכחל לבן "מחרימים את נתניהו", אמר: "בני גנץ צריך להיות ראשון ברוטציה כי הוא ראש המפלגה הגדולה יותר וכי בניגוד לנתניהו הוא נקי כפיים. אנחנו לא פוסלים את נתניהו אישית, אנחנו פוסלים אותו כי הוא צריך לפרוש לענייניו המשפטיים, לנקות את שמו ולחזור בעוד שנתיים".

טרופר הזכיר כי "נתניהו אמר לאולמרט שמי ששקוע עד צוואר בבעיות משפטיות ובחשדות לא יכול להיות ראש ממשלה. עכשיו בוא תגיד את אותו דבר גם על עצמך". כשנשאל, כיצד דבריו מתיישבים עם הצהרת מנדלבליט לפיה נתניהו יכול לכהן כרה"מ, אמר טרופר: "יכול משפטית, אולי, אבל ציבורית זה לא ראוי".

כשנשאל אם נתניהו לא צריך להיות ראשון בגלל שהוא ראש גוש המפלגות הגדול ביותר אמר: "גם זה לא בטוח נכון".

טרופר ניסה להגיב גם לדבריו של אביגדור ליברמן, לפיהם ליברמן היה מצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו אם נתניהו היה מתפשר בנושאי דת ומדינה, אמר טרופר: "זה לא סוד, וזאת מציאות שמוכרת לנו: אנחנו מנסים לדבר (עם נתניהו והליכוד) על מהות ותוכן נתקלים בבלוקים".

 

19:34 עריכה

מערכת הבחירות החלה? כחול לבן מפיצה סרטון תעמולה שבו יו"ר המפלגה, בני גנץ, מזהיר מפני מלחמת אחים ומבטיח כי "ממשלה בראשותי לא תיתן לקרוע את העם ולהרוס את הבית"

 

19:41 עריכה

החלטת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, לפיה ראש הממשלה נתניהו יכול להמשיך לכהן בתפקידו למרות כתב האישום, אינה נוגעת להחלטה של נשיא המדינה להטיל על ראש הממשלה להרכיב ממשלה חדשה כך הובהר היום מלשכתו של מנדלבליט במכתב שנשלח לח"כ אחמד טיבי ואוסמה סעדי.

טיבי וסעדי שאלו את מנדלבליט האם החלטתו לאשר לנתניהו להמשיך לכהן בתפקיד חלה גם על מקרה שבו נתניהו ירכיב ממשלה חדשה (ולא רק על המשך כהונתו כראש ממשלת מעבר). בלשכתו של מנדלבליט נימקו את תשובתו המפתיע בנימוק מפתיע לא פחות: האפשרות שהרכבת הממשלה תוטל על ראש ממשלה תחת כתב אישום היא "תיאורטית" לעת הזאת.

כפי שניתן לראות מהציוץ שבו אחמד טיבי שיתף את תשובת היועץ, גם טיבי עצמו מופתע מתשובתו.

 

20:10 עריכה

"אם יהיו בחירות – גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שוקל להתמודד בפריימריז לראשות הליכוד". כך מעריכה הכתבת הפוליטית של ערוץ 12, דפנה ליאל. לדברי אדלשטיין: "אם המאמצים להרכבת ממשלה ייכשלו – אדלשטיין שוקל ברצינות להצטרף למירוץ לראשות הליכוד".

מטעמו של אדלשטיין נמסר לליאל בתגובה: "אדלשטיין לא יגיב לכותרות חסרות אחריות, הוא עסוק אך ורק בהרכבת הממשלה ומניעת בחירות".

יולי אדלשטיין (צילום: נועם ריבקין פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: נועם ריבקין פלאש 90)
20:17 עריכה

הפרשן הפוליטי רביב דרוקר פרסם בערוץ 13 הערכה לפיה שתי המפלגות הגדולות מגלגלות ביניהן רעיון לפיו נתניהו יישאר ראש הממשלה למשך שלושה חודשים בלבד.

לדברי דרוקר: "כולם מדברים כל הזמן על בחירות, אבל בינתיים שיחות המשא ומתן נמשכות בלא הפסקה והפערים הקיימים הם קטנים מאוד, פיצ'עפקס. בליכוד הציעו לכחול לבן מתווה לפיו נתניהו יישאר בתפקיד זמן קצר מאוד, אולי רק שלושה חודשים, כלומר, פחות מהזמן שיישאר בתפקיד במקרה של בחירות".

לפי דרוקר: "המתווה הזה עלה על ידי אנשים רציניים מאוד בליכוד כמו יריב לוין וזאב אלקין. בכחול לבן זה too good to be true, הם לא יכולים להגיד 'לא' למתווה כזה למרות שלפיד אמר שלא ישב תחת נתניהו 'אפילו יום אחד', הם יצטרכו להסכים".

"כרגע נראה שהמכשול העיקרי הוא הדרישה שאחרי נתניהו יהיה 'מישהו מהליכוד'. גנץ לא מסכים לזה, הוא דורש להיות אחרי נתניהו, אבל אפשר יהיה למצוא לזה פתרון".

בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
20:39 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה מגיב לתביעה שמגיש נגדו עד המדינה ניר חפץ ומצהיר: אני לא חוזר בי מאף מילה.

"ראיתי שניר חפץ הגיש תביעה נגדי על הדברים שאמרתי מעל דוכן הכנסת בתחילת החודש", כתב אוחנה בעמוד הפייסבוק שלו, "כתב התביעה כמובן לא הגיע לידי, אבל דבר קיומו הגיע בדרך כלשהי לכלי התקשורת".

"את השמועות על פעולת החקירה הנוראית שבוצעה כלפי ניר חפץ, שמעתי כבר במשך שבועות רבים. המשמעות: סחיטה באיומים (להרוס את התא המשפחתי של העד) והדחת עד – כל זאת על ידי אנשי רשויות אכיפת החוק. היה כאמור מדובר בשמועות שלא הייתה ברורה מידת מהימנותם".

"היו גם פעולות חקירה פסולות אחרות ובכללן התנהלות גורמי האכיפה כלפי ראש הממשלה, כלפי שאול אלוביץ' ומשפחתו, ההדלפות הבלתי פוסקות מחומרי החקירה במטרה להשחיר את שמו של נתניהו ולהבאיש את ריחו מול כלל הגורמים שנחשפו כבר וזכו לביקורת חריפה משורת גורמים, בהם יו"ר לשכת עוה"ד אבי חימי, פרופ' רות גביזון, הח"מ ורבים נוספים".

"מה שאמרתי על הדוכן, היה הכרחי לדיון הפרלמנטרי בנושא. זו הייתה ליבת הדיון. אי אפשר למיטב שיפוטי לקיים דיון על הביקורת נגד רשויות האכיפה – בלי לפרט על מה הביקורת. בנוסף, צו איסור הפרסום כלל לא הובא לידיעתי. אני מניח שהובא לידיעת כלי התקשורת שלהם הוא מופנה. יום לפני הדיון פרסם העיתונאי יואב יצחק את פרטי המקרה, בפירוט נרחב בהרבה ממה שפירטתי במליאה.

"הדברים שאמרתי פורסמו גם אמצעי התקשורת המודרניים והעדכניים (פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ), וכללו גם שמות, תמונות ופרטים הרבה יותר אינטימיים ומפורטים. השנה, להזכירכם, היא 2019. בנוסף, אי אפשר להפר צו איסור פרסום שלא הובא לידיעתך (אפילו קיומו של צו איסור הפרסום נאסר לפרסום).

בהמשך, בעקבות שאלות שקיבל מעיתונאים אם פירוש דבריו הוא שלא ידע על צא"פ, הוסיף אוחנה לפוסט: "תוספת בעקבות קשיים בהבנת הנקרא של חלק מהמתקראים עיתונאים: לא הובא לידיעתי אין פירושו שלא ידעתי על קיומו. לא הובא לידיעתי פשוט משום שלא הוגש אלי, וגם אם שמעתי על קיומו – לא ידעתי מה תוכנו ומהם הדברים האסורים בפרסום".

"הדיון בשאלה האם לשם מקרים כגון אלו נועדה או לא נועדה החסינות, מניח שבוצעה חריגה – שכאמור לשיטתי לא התקיימה. ממילא ברור שאת הדברים אמרתי בדיון רלוונטי במטרה להשיב על דוכן הכנסת על הצעות לסדר שהופנו אליי".

"ניר חפץ הוא קורבן. אני מסכים. מי שפגע בפרטיותו, מי שערב את ענייניו האישיים כדי לסחוט אותו ולהפעיל עליו לחץ שלדעתי עולה לכדי הדחה בחקירה; מי שהמטרה מקדשת בעיניו את כל האמצעים היו, למרבה הצער – רשויות האכיפה הרשמיים של מדינת ישראל. לי באופן אישי, להבדיל מרבים אחרים, אין סיפורים מכוערים על אישיותו והתנהגותו".

"ברור לי שחייו השתנו לבלי הכר, אך הדבר הזה קרה הרבה לפני שעליתי לדוכן במליאת הכנסת. הרי ברור לכל מי שעיניו בראשו שלא 'להלך אימים על העד' ביקשתי, ולא לחשוף את פרטיותו. המטרה הייתה – ותוסיף להיות – לחשוף את שיטות החקירה הנלוזות שהופעלו, ולצערי הרב – לא בפעם הראשונה".

|"השיטה הנואלת הזו, לבצע פעולות חקירה בעייתיות מסוג זה. ואז להוציא עליהן צו איסור פרסום כדי שלא תובאנה לידיעת הציבור – לא יכולה לעמוד במבחן הדמוקרטי. אנחנו לא מדינת משטרה, וכל רשות – גם רשויות האכיפה – חייבות להיות חשופות לעין הביקורת הציבורית בכלל, והפרלמנטרית בפרט".

בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה בפתיחת מושב הכנסת ה-22 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה בפתיחת מושב הכנסת ה-22 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
20:46 עריכה

ראש הממשלה נתניהו ממשיך במתקפה שלו על גדעון סער. מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו הערב לכתבים כי "גנץ לא הצליח בשני סיבובי בחירות אולי כדאי באמת שסער יחליף אותו". לדברי אותם "מקורבים": "אנו נמצאים במערכת בחירות אחת שיש בה מספר סיבובים ואף אחד לא משנה את הרשימה והכללים ולא קבוצת ממורמרים כמו ראש עיר שסגרו לו שדה תעופה ועוד כאלה".

וכדאי לשים לב במיוחד למשפט שנאמר על ידי אותם מקורבים לנתניהו כבדרך אגב: "אנו נמצאים במערכת בחירות אחת במספר סיבובים".

21:05 עריכה

"הממשלה תעביר ביום ראשון הקרוב 40 מיליון שקלים לשמירה על הביטחון ביהודה, שומרון ובקעת הירדן". כך הבטיח היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן פגישתו עם ראשי מועצת יש"ע. נתניהו אמר בפגישה: "אנחנו נמשיך לבצר את ההתיישבות ביש"ע, איש לא יעצור אותנו".

נתניהו חזר בפגישה על אחד המסרים הקבועים שלו בנוגע למו"מ הקואליציוני: "לפיד אינו רוצה ממשלת אחדות, אלא ממשלה צרה שבה הוא יקבל את ראשות הממשלה ברוטציה".

22:07 עריכה

ח"כ גדעון סער ממשיך להתכתש עם נתניהו. בראיון לתוכניתם של יוסי אליטוב ואריה ארליך ב"כאן רשת ב'" אמר הערב סער: "אני אצליח להביא לליכוד יותר מנדטים מראש הממשלה נתניהו. הייתי נותן לנתניהו את הגיבוי גם עם כתב אישום – אבל יש מציאות פוליטית שאומרת שהוא לא הצליח להקים ממשלה פעמיים. האם אתם רואים אפשרות סבירה שראש הממשלה יצליח להרכיב ממשלה אחרי בחירות שלישיות? אני יכול להביא הכי הרבה מנדטים לליכוד. אני אביא קולות מהגוש השני".

על השאלה האם הוא מתחרט על בקשתו לקיים פריימריז לראשות הרשימה אמר סער: "אני שלם עם עצמי ב־100%. פעם שנייה שאפשר למנוע בחירות – ואתה יודע איזה מחיר ישלמו אזרחי ישראל – כל הדיון הוא דיון פוליטי כאילו אין פה עם".

גדעון סער (צילום: פלאש 90)
גדעון סער (צילום: פלאש 90)
סגירה