נתניהו: נצליח למנוע בחירות רק אם גנץ יתגבר על לפיד

עוד אמר נתניהו בליסבון: "רוצה לכהן שנתיים - אקדם בחירה ישירה לראשות הממשלה" ● נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: הביקורת נגד מערכת המשפט חסרת אחריות ● כתבי אישום בפרשת הצוללות: מרום וגנור יואשמו בשוחד, שמרון בהלבנת הון

גנץ ונתניהו (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
גנץ ונתניהו
06:59 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: לא אצטרף לממשלה צרה – לא מימין ולא משמאל; לא תקום ממשלת אחדות; ישראל הולכת לבחירות. את הדברים הללו אמר אמש ליברמן לעיתונאית סימה קדמון, והבוקר הם מתפרסמים ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet.

חבר הכנסת אמר שעשה כל שביכולתו כדי להביא להקמתה של ממשלת אחדות. לטענתו, בליכוד ובכחול לבן קיבלו החלטה אסטרטגית ללכת לבחירות.

לפני שדבריו אלה של ליברמן התפרסמו, במערכת הפוליטית נידונה האפשרות שיחבור לבלוק ה-55 של ראש הממשלה נתניהו. כך, לדוגמה, שואלת הבוקר כותרת בכפולה הפותחת של "ישראל היום": "האם ישראל ביתנו נוטה לממשלת ימין?". הכתב והפרשן עמית סגל השיא לחבר הכנסת עצה, שעות אחדות לפני שהיומון – שבו כותב העיתונאי – פרסם את החלטתו של השר לשעבר: "אם אני ליברמן, (הייתי) חותם ברגע האחרון לנתניהו, מנהל משא ומתן עיקש במשך 14 יום, ובהנחה סבירה שמתפוצץ מול החרדים – מרוויח פעמיים: לימין – מראה שנתתי צ'אנס לנתניהו, לשמאל – שלא התפשרתי על העקרונות".

07:11 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, תערוך היום תדרוך על שלבי ההתארגנות והאתגרים, שאיתם תידרש להתמודד ועדת הבחירות המרכזית לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש.

מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עדס בכנסת בספטמבר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
07:40 עריכה

"התבאסתי", כך אומר מפקד גלי צה"ל שמעון אלקבץ על הרגשתו לגבי פרסום המסרונים בין ניר חפץ לשלמה פילבר לגביו – "במיוחד בגלל הפער בין האדם שאני מכיר, כלומר אני, לבין חלופת ההודעות שלהם". "לא היה כיף לקרוא את השם שלי", הוסיף בראיון לרז שכניק, שיראה אור מחר ב"ידיעות אחרונות" וקטע ממנו פורסם הבוקר בעיתון.

שמעון אלקבץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אלקבץ בכנס ירושלים קבוצת "בשבע" בשנה שעברה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפני כחודש פרסם רביב דרוקר בחדשות 13, שב-2015 הציע חפץ, אז יועצו של נתניהו, לפילבר, אז מנכ"ל משרד התקשורת, למנות את אלקבץ למנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור – כדי שמי שיאייש את התפקיד יהיה מ"אנשי שלומנו".

08:19 עריכה

ביום שני הקרוב ייערך כנס שכותרתו היא "ליברמן, חזור הביתה", ובו ישתתפו למעלה משישים ראשי רשויות החברים בליכוד – כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן. את האירוע מארגן ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג.

המשתתפים בכנס יקראו ליושב ראש ישראל ביתנו לשוב ולהתפקד לליכוד. ליברמן הודיע שיגיע לאירוע.

08:46 עריכה

יושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר מעריך כי הבחירות לכנסת העשרים ושלוש יתקיימו ב-17 במרץ, זאת על אף שוועדת הבחירות עדכנה השבוע שתהיה מוכנה כבר בשלהי פברואר. חבר הכנסת אמר זאת הבוקר בראיון לירון דקל וליגאל גואטה בכאן רשת ב'.

זוהר גם אמר ש-200 אלף מצביעי ימין שלא השתתפו במערכת הבחירות האחרונה – ייקחו חלק בבחירות הקרובות, והדבר עשוי לשנות את תמונת המצב הפוליטית.

09:19 עריכה

שלשום נועדו ראש הממשלה נתניהו ויושב ראש כחול לבן גנץ בקריה בתל אביב. עד הפגישה נטה האחרון לאמץ את מתווה הנשיא, שלפיו, יכהן יושב ראש הליכוד ראשון ברוטציה ביניהם על ראשות הממשלה. הוא שינה את דעתו מעט אחרי הפגישה ביניהם.

בני גנץ במועצה אזורית רמת הנגב, 4 בדצמבר 2019 (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ במועצה אזורית רמת הנגב, אתמול (צילום: אלעד מלכה)

גנץ פנה לעוזריו, אחרי שנועד עם נתניהו, וביקש לתאם פרסום של הודעה משותפת של הצדדים, כפי שנעשה בתום פגישותיהם הקודמות. אלא שאז התחוור לו שבליכוד כבר מיהרו לפרסם הודעה מטעמם, ובה הטיחו האשמות בכחול לבן. הסובבים את גנץ אמרו שרתח מזעם. כך פרסם הבוקר בן כספית בקטע מתוך הטור המלא, שיראה אור מחר ב"מעריב".

כספית גם מדווח שבליכוד הציעו לאביגדור ליברמן למנות את חבר סיעתו עודד פורר ליושב ראש הוועדה המסדרת במקומו של אבי ניסנקורן מכחול לבן, אך הוא דחה את היוזמה.

09:32 עריכה

האיחוד הלאומי פתחה בקמפיין, שבמסגרתו קוראת המפלגה לריצה משותפת של מפלגות הימין. במודעה, שמתפרסמת בעיתונות, נכתב: "אנחנו עדיין לא יודעים תחת איזה שם נרוץ הפעם, אם יהיו בחירות, אבל דבר אחד ברור: חייבים לרוץ ביחד!".

09:53 עריכה

מינוי ממלא מקום לפרקליט המדינה. למרות המלצתו של היועץ המשפטי לממשלה למנות את המשנה לפרקליט המדינה שלמה למברגר לממלא מקומו של שי ניצן, ייפגש היום שר המשפטים אמיר אוחנה עם המשנה לפרקליטת מחוז מרכז אורלי בן ארי גינזברג, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטת דן אלדד ופרקליטת מחוז תל אביב אושרה גז איזנשטיין ויראיין אותם לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה.

שלשום נפגש לשם כך אוחנה עם למברגר. ניצן יסיים את כהונתו בת שש השנים כפרקליט המדינה ב-16 בדצמבר. אלמלא כיהנה ממשלת מעבר, הייתה מתמנה ועדת איתור, שבה היה נבחר פרקליט מדינה חדש.

10:27 עריכה

השר אלי כהן, שעבר יחד עם משה כחלון מכולנו לליכוד, התייחס הבוקר לדיווחים על כך ששר האוצר יפרוש מהחיים הפוליטיים: "אין עשן בלי אש". עוד אמר שר הכלכלה והתעשייה: "אני מניח שהוא (כחלון) שוקל את הדברים".

אלי כהן ומשה כחלון (צילום: פלאש 90)
כהן (מימין) וכחלון בפברואר האחרון (צילום: פלאש 90)

כהן מנה את הישגיו של יושב ראש כולנו לשעבר – מצבה הכלכלי של ישראל ברמת המאקרו, הצמיחה, שיעור האבטלה, מצב השקל מול הדולר, היורו והפאונד – ואמר: "אני מניח שבעתיד תתגעגעו לתקופה של כחלון כשר אוצר". את הדברים אמר כהן בראיון לירון דקל וליגאל גואטה בכאן רשת ב'.

10:51 עריכה

בשנים 2015-2013 השתתף אמיר אוחנה – אז עורך דין פלילי והיום חבר כנסת ושר המשפטים – כמשקיע מסווג בלמעלה מעשר הנפקות של אגרות חוב. ב"דה-מרקר" תוהים הבוקר האם אוחנה עמד בתנאים של לקוח כשיר, שיכולים היו לאפשר לו להיות משקיע מסווג.

עמיתו של אוחנה לשולחן הממשלה, השר בצלאל סמוטריץ', הגיב על הפרסום, כשכתב: "נו, באמת. כמה צפוי. המתפרה שבתוך המתפרה".

11:20 עריכה

גדעון סער מתח ביקורת על הצעת הליכוד לכחול לבן – שאחרי חצי שנה של נתניהו בראשות הממשלה יועבר התפקיד לגנץ. "בלתי סביר" הגדיר סער את התרחיש שאחרי שישה חודשים בראשות נתניהו תאויש לשכת ראש הממשלה על ידי גנץ. את הדברים אמר בראיון לאטילה שומפלבי ומורן אזולאי ב-ynet. במערכת הבחירות, אמר סער, הליכוד הזהיר שהדבר המסוכן ביותר זה להעביר את השלטון לגנץ – ועכשיו אומרים שהשלטון יועבר לגנץ בתוך חצי שנה.

סער תהה איך זה שמי שקורא לבחירות בתנועה דמוקרטית נחשב לבוגד ולמי שתקע סכין בגב. חבר הכנסת סיפר על "ראשי רשויות מקומיות שמאוימים – ואני אחראי לכל מילה שאני אומר – שמאוימים בתקציבים לרשויות שלהם, שמקבלים טלפונים מלשכת ראש הממשלה על מנת לא לתמוך בגדעון סער או כן לתמוך בראש הממשלה, אלה פרקטיקות של בריונות, שמעולם לא היו בליכוד".

"כל ההסתה הזו מגיעה מראש הממשלה, והוא מעולם לא יצא נגדה", אמר. לדבריו, השימוש במונח "בגידה" מגיע מנתניהו. "הוא יודע שמטעמו מתנהלת הסתה פרועה ברשתות החברתיות בהיקפים שלא היו כאלה במדינת ישראל". עוד אמר סער: "ראש הממשלה, בנו של ראש הממשלה ואנשיו של ראש הממשלה – הם עסוקים מבוקר עד לילה בהסתה והכפשה".

לדבריו, "אם נתניהו ימשיך להוביל את הליכוד, אז יש שתי אפשרויות: (1) שנמשיך להיות באותו מצב. המדינה תהיה תקועה. אף אחד לא יכול להקים ממשלה; (2) שנמסור את השלטון ליריבינו הפוליטיים. נמסור במתנה. כי העמדות שלנו – יש להן רוב בעם. וזאת הסכנה שאני רואה כרגע".

חבר הכנסת טען שלא אסף חתימות לשם הקמת קואליציה בראשותו, ואיש מטעמו לא עשה כן. הוא מתח ביקורת על השר ישראל כץ שטען זאת: "במקרה זה, ולא רק במקרה זה, האמת אינה נר לרגליו". חבר הכנסת גם תהה למה הבחירות לראשות הליכוד לא יידונו בכינוס מרכז המפלגה שייערך ביום ראשון הקרוב.

12:34 עריכה

שופט בית המשפט העליון ג'ורג' קרא קבע שעל הכנסת לנמק מדוע לא הוקמה ועדת הכנסת – זאת בתגובה לעתירות שהגישו לבג"ץ התנועה לטוהר המידות ועורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם. את דבר העתירה פרסמה טל שניידר ב"גלובס".

בעתירתם כתבו בן מאיר ואבירם שזה קרוב לשנה שבית המחוקקים לא מתפקד. העתירות הוגשו בין היתר נגד הכנסת, הוועדה המסדרת, היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לכנסת. גורמים אלה נדרשים למסור את תשובתם עד 18 בדצמבר.

ועדת הכנסת היא הגוף שיכול לדון בחסינותם של חברי הכנסת, אם הם מבקשים לעשות בה שימוש מפני העדתם לדין. חיים כץ ביקש לעשות כן, אך הואיל ואין ועדה – הבקשה לא נידונה. על ראש הממשלה נתניהו להחליט בשבועות הקרובים אם ברצונו לבקש חסינות מפני העמדתו לדין.

13:12 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות, עורכת הדין אורלי עדס, אמרה שהוועדה לא סיימה את עבודתה על הבחירות לכנסת ה-22, ואף יש ספיחים מהבחירות לכנסת ה-21. לדברי עדס, לראשונה הוועדה נדרשת להשתמש ברזרבות תקציביות.

לדברי עדס, יהיה קשה – אך ניתן לקיים את הבחירות בתוך 75 ימים. התאריכים שמבחינת הוועדה עומדים על הפרק הם 25 בפברואר ו-3 במרץ, אולם דבר זה מצריך שינויי חקיקה. אם לא תתקבל כל החלטה אחרת – הבחירות לכנסת ה-23 ייערכו ב-10 במרץ. כדי להזיז את הבחירות מחג פורים, שיחול ב-10 במרץ, יש להעביר חקיקה בכנסת.

אורלי עדס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
עדס בכנסת, היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מהוועדה נמסר שברוב מדינות העולם יש עובדים קבועים, ואילו בישראל מגוייסים בכל מערכת בחירות עשרות אלפי עובדים חדשים. אחד הקשיים שעימם תיאלץ הוועדה להתמודד הוא ראש השנה הסיני, שיחול בשלהי ינואר. במועד זה רבים בסין יוצאים לחופשה בת חודש, וחלק לא מבוטל מהציוד שמשמש את ועדת הבחירות מיוצר בסין. לכן תידרש הוועדה להיערך לכך מראש.

במענה לשאלות עיתונאים אמרה עדס שלרשות הוועדה אלפיים מצלמות. במערכת הבחירות הקודמת קיבלה הוועדה אלף מצלמות מהמשטרה, אך אלו הושבו למערכת הביטחון, והם בשימוש של שוטרים.

13:27 עריכה

חבר צוות המשא ומתן של הליכוד יריב לוין וחבר צוות המשא ומתן של כחול לבן שלום שלמה נצפו מסתודדים יחד. דפנה ליאל מחדשות 12 תהתה אם מדובר במאמצים אחרונים להקמת ממשלת אחדות.

13:38 עריכה

פרשת הצוללות: הפרקליטות החליטה להגיש כתבי אישום, כפוף לשימוע, נגד שורה של מעורבים בתיק. מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום יואשם בלקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס; כמותו גם השר לשער מודי זנדברג, שבנוסף יואשם במרמה והפרת אמונים. איש העסקים מיקי גנור יואשם בהצעת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות על חוק המפלגות. דוד שרן, ששימש בעבר כראש הסגל בלשכת ראש הממשלה נתניהו, יואשם בלקיחת שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירה על חוק המפלגות. נגד עורך הדין דוד שמרון, מקורבו וקרוב משפחתו של נתניהו, יוגש, כפוף לשימוע, כתב אישום בעבירה של הלבנת הון.

בעניינו של אבריאל בן יוסף, ששימש כמשנה לראש המטה לביטחון לאומי, טרם התקבלה החלטה.

אליעזר (צ'ייני) מרום (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
מרום בינואר האחרון (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
14:42 עריכה

עורך הדין פנחס רובין, ששימש כפרקליטו של ראש הממשלה נתניהו, רמז היום בראיון בכאן רשת ב', שהפסיק את עבודתו עבור הפוליטיקאי הבכיר, כי לא קיבל את שכרו.

רובין, שנכלל ברשימת עדי התביעה נגד נתניהו שפורסמה השבוע, אומר שהוא לא יודע מדוע שמו נכלל בין מאות העדים. עורך הדין הביע נכונות להעיד בבית המשפט. רובין גינה את דבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה נגד מערכת המשפט.

14:45 עריכה

בראיון למזל מועלם בערוץ כנסת, חברת הכנסת תמר זנדברג אמרה שהיא שוקלת להתמודד לראשות מרצ. ביוני האחרון הובסה זנדברג על ידי ניצן הורוביץ, שהחליפהּ בראשות המפלגה. בראיון הביעה חברת הכנסת תמיכה בריצה משותפת עם העבודה בבחירות לכנסת.

תמר זנדברג (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
תמר זנדברג (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
14:49 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטתו של פרקליט המדינה שי ניצן להגיש כתבי אישום, כפוף לשימוע, נגד שורה של מעורבים בפרשת הצוללות.

14:53 עריכה

עורך הדין דוד שמרון הגיב על ההחלטה להעמידו לדין בכפוף לשימוע בעבירה של הלבנת הון: "קיבלתי עכשיו את כתב החשדות ועיינתי בו. אין בו צוללות. אין בו שוחד. אין בו מרמה. ובכל זאת מה יש בו? עבירה טכנית המתוארת באופן פומפוזי תוך טעויות ניכרות בעובדות, ועל כן בשימוע שייערך גם היא תוסר מסדר היום".

15:32 עריכה

הדו"ח השנתי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כולל הערה כי הם עוקבים בדאגה אחרי ההצעות לסיפוח בקעת הירדן. באו"ם פרסמו הודעת גינוי סביב הנושא עוד בספטמבר וטענו שמדובר ב"הפרה בוטה של החוק הבינלאומי".

בליכוד הסבירו השבוע את התעקשותו של נתניהו לכהן ראשון במקרה של ממשלת רוטציה בכך שהוא מתכוון להשלים את סיפוח הבקעה כפי שהבטיח לבוחריו. במערכת הביטחון הזהירו את נתניהו שסיפוח הבקעה עלול לפגוע אנושות בהסכם השלום עם ירדן. ב'מעריב' דיווחו בהקשר הזה על 'שיחת צעקות' חסרת תקדים בין נתניהו לראשי זרועות הביטחון דקות ספורות לפני הצהרתו במסיבת העיתונאים בספטמבר.

16:04 עריכה

ב"וואלה" ניסו להדק עימו את הקשר ופחדו ממנו. ב"ידיעות אחרונות" הוא היה יקיר המערכת. תחקיר "הארץ" שופך מעט אור סביב האניגמטיות של אביגדור ליברמן וכיצד מיצב את עצמו כמי שהמו"לים הגדולים חפצים ביקרו – "שים לב שלא יבקרו את המהלך בצורה בוטה. אסור להרגיז עוד יותר את איווט" כך לדוגמא, דרשה בעלת השליטה איריס אלוביץ' ממנכ"ל וואלה אילן ישועה –  כאשר ליברמן נכנס ללשכת שר הביטחון וחבר לממשלת נתניהו במאי 2016. לאחר חודשים של סירוב עיקש להיכנס לקואליציה.

אביגדור ליברמן (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
אביגדור ליברמן (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

 

16:37 עריכה

"גם בפגישה השבוע נתניהו עדיין אומר לגנץ שאופציית החסינות שלו על הפרק, הוא אומר לכחול לבן בואו תהיו חלק מממשלת חסינות", כך טען היום חילי טרופר מכחול לבן בערוץ כנסת.

טרופר התייחס לפיצוץ המסע ומתן אתמול לאחר פגישת נתניהו וגנץ בקרייה, אותה זימן נתניהו. "גנץ נכנס לרכב לעדכן את הדובר מה קורה והדובר אמר לו אני יודע מה קורה והראה לו את תוכן ההודעה שפרסם הליכוד", הצביע טרופר בדבריו על הודעה שהאשימה את לפיד בטרפוד הרוטציה והוסיף "ככה לא מתנהג מי שרוצה שותפות. במובן הזה בני גנץ הבין אתמול עם מי יש לו עסק".

נתניהו וגנץ בישיבה לציון 24 שנה לרצח רבין, היום. גנץ הצהיר שלא ישב בממשלה עם נתניהו תחת כתב אישום (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
נתניהו וגנץ בישיבה לציון 24 שנה לרצח רבין, היום. גנץ הצהיר שלא ישב בממשלה עם נתניהו תחת כתב אישום (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
16:56 עריכה

יו"ר יהדות תורה וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן מטיל ווטו על ישיבה בממשלה לצד יאיר לפיד. כך הוא מצהיר בראיון לעיתון החרדי 'משפחה' וטוען כי הסיכוי להקמת ממשלה אמנם קטן, אך מסביר גם ש"עם איווט אנחנו מוכנים לשבת".

ליצמן התייחס לרשימת הדרישות שהציג ליברמן והבהיר כי מדובר ברשימת דרישות לא ריאליות: "ליברמן הציב דרישות שאף אחד מהשותפים לא יכול לעמוד בהן. כשהוא דיבר על הגיוס הוא ידע שאגודה לא תוכל להתפשר, כשדרש לימודי ליב"ה – כיוון לדגל התורה, כשהוא דיבר על הגיור ידע שדרעי לא יוכל להסכים למה שהרב עובדיה התנגד, כשהבטיח ליישם את מתווה הכותל ידע שסמוטריץ' לא יסכים. הכל אצלו מכוון. הוא יודע למה לא נסכים לעולם ודורש דווקא את זה, כדי שבשום מצב ביבי לא יוכל להרכיב ממשלה, והוא יוכל לבוא ולומר למצביעים: זה ביבי אשם, כי הוא נצמד לחרדים ולמשיחיים".

ח"כ יאיר לפיד וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: Flash90)
ח"כ יאיר לפיד וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: Flash90)

עוד התייחס ליצמן להצעות שהגיש לכאורה הליכוד לכחול-לבן וטען שלא ברור לו מדוע דחו את ההצעה: "האמת שאני גם לא מבין למה נתניהו הלך לגנץ ואמר שהוא מסכים לעסקה כזאת. אולי הוא עשה זאת רק אחרי שהבין שכחול-לבן ידחו את ההצעה בגלל התנגדות לפיד".

17:02 עריכה

מפקד חיל הים לשעבר אליעזר 'צייני' מרום התייחס להחלטה להעמידו לדין באשמת שוחד בפרשת הצוללות: "קיבלתי בעצב ובכאב את ההחלטה השגויה של פרקליט המדינה על הגשת כתב האישום נגדי. אני מכבד את רשויות החוק בישראל, אך סבור כי כתב החשדות מופרך מן היסוד. אני מכיר את העובדות ובטוח בחפותי".

עוד הוסיף מרום כי "בכוונתי להיאבק ולהוכיח לכל פקודיי ב-40 שנות שירותי הצבאי, ולכל עם ישראל כי לא נפל רבב במעשיי. אני בטוח כי לאחר שימוע, תשתנה ההחלטה ולא יוגש כתב אישום כנגדי".

17:24 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס התייחסה לאפשרות של הקדמת הבחירות: "אין ציוד, המחסנים ריקים לגמרי".

17:37 עריכה

החלה פגישתם של ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה בליסבון.

17:56 עריכה

ח"כ יאיר לפיד מכחול לבן הגיב בפוסט על כתבי האישום בתיק 3,000: "פרשת הצוללות אינה מסתיימת עם כתבי האישום שהוגשו היום – היא רק מתחילה. נתניהו עוד יצטרך לענות בבית המשפט איך קרה שהאנשים הקרובים אליו ביותר קיבלו מיליונים בעסקת הצוללות?"

לפיד העלה שאלות נוספות בפוסט התגובה: "האם ייתכן שדוד שמרון הסתיר ממנו את מעורבותו בפרשה? מדוע אישר את מכירת הצוללות למצרים מאחורי גבה של מערכת הביטחון? אם נתניהו ידע מה קורה, החקירות יגיעו גם אליו. אם כל זה התרחש מאחורי גבו, זו עוד סיבה שהוא אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה אפילו יום אחד נוסף".

18:23 עריכה

עורכי דינו של מיקי גנור שהואשם בשוחד בפרשת הצוללות: "המסמכים, ההקלטות והצילומים מוכיחים היטב כי תיק 3000 נופח מעבר לכל פרופורציה. יש להניח כי בתום הליך השימוע תתבהר התמונה במלואה – תמונה השונה לחלוטין מזאת המוצגת בכתב החשדות".

18:31 עריכה

ח"כ עמיר פרץ יו"ר העבודה-גשר מתייחס לכתבי האישום בפרשת הצוללות: "הקשר בין ביטחון לשחיתות והעובדה שחלק מהמעורבים מגיעים מסביבת רה"מ צריכים להדיר שינה מכל אזרח בישראל".

19:08 עריכה

כתב אישום בפרשת הצוללות. שמואל צוקר, ראש מנהלת הרכש במשרד הביטחון בתקופה שהתרחשה פרשת הצוללות התראיין לכאן רשת ב' והתריע שגם כיום, שלוש שנים לאחר הפרשה בצבא ובמשרד הביטחון טרם תחקרו את האירוע.

"מה שמציק לי עד רגע זה, שלוש שנים אחרי שסיימתי את תפקידי, זה שהצבא ומשרד הביטחון לא קראו לי במסגרת של דיון משותף כדי ללמוד מה קרה לנו. למרות כל ההתראות שלי, הפרשה היתה צריכה להיבדק", דברי צוקר.

צוקר היה אחד מבעלי התפקידים שהעלו סימני שאלה סביב הפרשה בזמן אמת כאשר תהה מדוע לא מתקיים מכרז תחרותי בעניין רכישת ארבע ספינות לחיל הים: "קציני החיל העלו דרישה מבצעית ואמרו שהרכש יכול להתבצע אך ורק מקוריאה. שאלתי אותם מדוע לא מגרמניה, כדי שיהיה מכרז תחרותי. ענו לי שגרמניה לא מייצרת אוניות מתאימות לצורך".

לאחר מכן שינו קציני החיל את עמדתם וטענו שרק גרמניה מתאימה, שאלתי אותם מה השתנה, איש לא ידע להסביר לי. לא יכול להיות שחברה שיום אחד אינה רלוונטית בכלל פתאום הופכת להיות המועמדת היחידה".

19:21 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בשינוי בחוק אשר יאפשר בחירה ישירה לראשות הממשלה. כך מדווח הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, שלום ירושלמי.

נתניהו אמר את הדברים בתדרוך עיתונאים בליסבון, לפני כמה רגעים. הוא התייחס ליזמה של ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, אשר החל לקדם את היזמה. "זה רעיון מעניין", אמר נתניהו.

19:34 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה מהליכוד הודיע שסיים לראיין את המועמדים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. במהלך הימים האחרונים הודיע אוחנה שלא יאריך את כהונתו של שי ניצן, וכמו כן התעקש שהוא זה שצריך למנות את מ"מ פרקליט המדינה. זאת בעוד שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טוען שהדבר בסמכותו.

"סיימתי לראיין את המועמדים לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה", כתב אוחנה בפייסבוק, המשנה ליועמ"ש רז נזרי הודיע לי, כפי שראיתי שכבר פורסם, כי איננו מעוניין בתפקיד". עוד הוסיף כי " היום במהלך פגישתנו הודיעה לי פרקליטת מחוז תל אביב אושרה גז-איזנשטיין כי הן מסיבות מקצועיות והן מסיבות אישיות איננה יכולה למלא את התפקיד בעת הזו. הודיתי לאושרה על כנותה".

שלושת המועמדים הנותרים הם המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז אורלי בן ארי-גינזברג ומנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, דן אלדד.

סיימתי לראיין את המועמדים לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה.המשנה ליועמ"ש רז נזרי הודיע לי, כפי שראיתי שכבר פורסם, כי איננו…

פורסם על ידי ‏Amir Ohana – אמיר אוחנה‏ ב- יום חמישי, 5 בדצמבר 2019

19:41 עריכה

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מגיבה לקריאות נגד מערכת המשפט: "לאחרונה מתגברים בקרבנו קולות המבקשים להציג את עקרון שלטון החוק כ'שלטון המשפטנים' וכאבן נגף העומדת בדרכה של מה שמכונה על ידי אותם הגורמים 'משילות'. אין טעות גדולה מזו".

19:55 עריכה

אשלי פרי, נשיא Reconectar, ארגון שמבקש לחבר מחדש את צאצאי הקהילות היהודיות הספרדיות והפורטוגזיות עם ישראל והעולם היהודי, תקף את ההשוואה של שרה נתניהו בין צרותיו המשפטיות של בעלה לבין האינקוויזיציה הפורטוגזית.

פרי, בעצמו צאצא ליהודים שסבלו בידי האינקוויזיציה הפורטוגזית, אמר לכתב זמן ישראל ראול ווטליף: "ההערות הללו מצערות ומפגינות בוז לסבל היהודי. אני מקווה שהגברת נתניהו תתנצל על ההשוואה הבלתי הולמת וחסרת הרגישות הזו.

"לצערי, הערות כאלה מייצגות מיזעור של הרדיפה הספרדית ההיסטורית", הוסיף.

שרה נתניהו ביקרה הבוקר עם בעלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, באנדרטה לזכר היהודים שנטבחו בליסבון ב-1506. שליח זמן ישראל לפמליית ראש הממשלה, שלום ירושלמי, שאל את הזוג בבדיחות איזו איקוויזיציה גרועה יותר – זו שקרתה בפורטוגל, או זו שהם עצמם חווים כעת, סביב מצבו המשפטי של נתניהו. שרה השיבה בתגובה: "אני לא שוללת את השאלה. אני שמחה שאתה מבין שזו אינקוויזיציה בשבילנו".

19:57 עריכה

ח"כ גדעון סער (ליכוד) מדגיש את המסר: "אתמודד בפריימריז ואנצח כדי להקים ממשלה חדשה בראשות הליכוד. רק הנהגה חדשה בליכוד תמנע הקמת ממשלת שמאל".

אני אתמודד ואנצח כדי להקים ממשלה בראשות הליכוד. רק הנהגה חדשה בליכוד תמנע את עלית השמאל לשלטון.

אני אתמודד ואנצח כדי להקים ממשלה בראשות הליכוד. רק הנהגה חדשה בליכוד תמנע את עלית השמאל לשלטון. הראיון המלא בערוץ 12 הערב. צפו ושתפו.

פורסם על ידי ‏גדעון סער | Gideon Saar‏ ב- יום חמישי, 5 בדצמבר 2019

19:59 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט: ערכי המשפט הם הערובה לכך שאף אדם או מוסד הם לא מעל החוק

"הערכים הללו הם הערובה לכך שבמדינת ישראל יישמרו זכויות אדם", אמר היועץ בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בחיפה.

20:02 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למשבר הפוליטי ולמגעים לאחדות אמר: "בכחול לבן רוצים לשנות את החוק ואת הדמוקרטיה".

"עשינו התגמשות רבה", אמר ראש הממשלה בתדרוך כתבים. "אני לא רוצה לכהן חצי שנה, אני רוצה שנתיים. נצליח למנוע בחירות רק אם גנץ יגבר על לפיד או אם ליברמן יתגבר על עצמו".

בנוסף, נתניהו סירב להתייחס ולהשיב לשאלות על החלטת הפרקליטות להגיש כתבי אישום נגד מקורביו בפרשת הצוללות. "אני לא מתכוון להתייחס לזה. מה שהיה לי להגיד בנושא כבר אמרתי פעם".

20:04 עריכה

פרסום חדשות 13: כתב אישום כפוף לשימוע באשמת שוחד יוגש גם נגד סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף. 

20:14 עריכה

חדשות 12: בליכוד ניסו להעביר לליברמן הצעות שנדחו – "אפילו די בבוז", וכמו כן מתכוונים להמשיך להציע בימים הקרובים, לאחר שלדבריהם אפסו הסיכויים לאחדות עם כחול לבן.

דפנה ליאל, הכתבת פוליטית מדווחת שבמידה ותתקיים מערכת בחירות שלישית נתניהו ידחוף לריצה מפוצלת של מפלגות הימין והפעם הוא לא מתכוון לתקוף את בנט ושקד.

20:21 עריכה

אבי גבאי, לשעבר יו"ר מפלגת העבודה קורא לכחול לבן להתפשר לאחדות עם נתניהו.

בראיון עם רינה מצליח מחדשות 12 שישודר בשבת הקרובה אמר גבאי כי "כחול לבן לא הצליחו וגם לא יצליחו בבחירות הבאות, אנחנו רואים את הסקרים", ולכן לדבריו "הם צריכים להגיד לציבור שלהם, אנחנו רצינו, זה לא קרה ולכן נלך לממשלת אחדות".

אבי גבאי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
אבי גבאי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

עוד אמר גבאי כי "אני מאמין לגנץ שבשבילו ישראל לפני הכל, הוא צריך לקבל החלטה לא פשוטה שיש בה סיכונים ולהקים ממשלת אחדות". הוא גם תרם מניסיונו האישי והסביר כי הוא מצטער שבזמנו לא נכנס לממשלת אחדות עם נתניהו, לדבריו, "הייתי צריך לעשות את זה".

20:39 עריכה

מכחול לבן נמסר בתגובה לדברי נתניהו בליסבון: "נתניהו שוב מוכיח שהוא סרבן אחדות והחסם היחיד להקמת ממשלה בישראל. נתניהו רוצה ממשלת חסינות ולא ממשלת אחדות. לשם כך הוא מדרדר אותנו לעוד מערכת בחירות יקרה ומיותרת. נעשה הכל כדי למנוע זאת".

21:26 עריכה

ח"כ גדעון סער (ליכוד) תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על דבריו בליסבון: "'הסדרה' שתאפשר המשך בנין הכוח וההתעצבמות של החמאס והג'יהאד האיסלמי בעזה היא שגיאה אסטרטגית קשה".

21:45 עריכה

עיתונאי הארץ, ברק רביד, מבהיר את דבריו של נתניהו מתדרוך העיתונאים בליסבון

22:18 עריכה

פרקליט המדינה, שי ניצן, התייחס הערב בנאומו בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה, לכתבי החשדות בפרשת הצוללות: "אחד הערכים שיש להילחם עליו הוא כמובן ערך של טוהר המידות וניקיון כפיים. מדינה שאינה פועל ככל יכולתה לבצר את הערכים הללו – אוי לה. היום התפרסמה החלטתי, אימצתי את החלטת פרקליטת מחוז להעמיד לדין שורת בכירים לשעבר בשוחד – החמורה בעבירות השחיתות".

סגירה