נתניהו צפוי לבקש חסינות מהכנסת בסוף החודש

כך דווח בחדשות 12 ● סקר בחירות חדש הראה כי 39% חושבים שנתניהו מתאים לכהן כראש ממשלה ו-37% שגנץ ● שר החוץ כץ נפגש עם שר החוץ של רוסיה, וביקש ממנו לקדם את החנינה לנעמה יששכר ● יועמ"ש הכנסת: "הבחירות ב-3 במרץ" ● סקר: הרוב יצביע בבחירות הבאות באופן זהה לקודמות ● נתניהו ציטט את יוסף לפיד, יאיר לפיד נעלב

נתניהו ברמת הגולן בחודש שעבר (צילום: Atef Safadi, AP)
Atef Safadi, AP
נתניהו ברמת הגולן בחודש שעבר
07:53 עריכה

בוקר טוב! שישה ימים וארבעה ימי עבודה לפני סיום המועד האחרון למציאת מועמד להרכבת הממשלה ולמניעת בחירות – והמדיה עסוקה פחות במו"מ הקואליציוני התקוע ויותר בפרשת הצוללות.

בזה אחרי זה, בכירי מערכת הביטחון בעבר ובהווה מביעים זעזוע מהחשדות העולים בכתבי האישום בפרשת הצוללות, ומצביעים כולם על הפיל הגדול שבחדר, העובדה שמישהו אישר את העסקה הזאת והיה אמור להבין את הבעיה בעצמו. הבוקר בגלי צה"ל המתריע התורן הוא תא"ל במילואים שמואל צוקר, שאמר הבוקר בגלי צה"ל: "עוד לפני שעלו החשדות הפליליים ידעתי שמשהו בעסקה הזאת לא כשורה".

גם עורך דינו של מפקד חיל הים לשעבר אליעזר צ'ייני לא מנסה למזער את הסיפור:

 

07:59 עריכה

באוצר כבר לא מספידים רק את שנת 2019 בגלל הפלונטר הפוליטי, אלא גם את 2020:

08:08 עריכה

בליכוד ממשיכים במסע הלחצים על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לחזור למפלגת השלטון, שאותה עזב בתחילת דרכו הפוליטית. ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, דיבר הבוקר ברדיו "כאן ב'" ודחק בליברמן להגיע לכנס ראשי הרשויות מהליכוד שאליו הזמינה אותו המפלגה כדי ללחוץ עליו לחזור הביתה.

לדברי גרינברג: "בכנס ישתתפו 60 ראשי רשויות מהליכוד, והם יגידו לליברמן שביכולתם לסייע לו לחזור למפלגה".

ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג (צילום: רועי חלימה, פלאש 90)
ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג (צילום: רועי חלימה, פלאש 90)

 

 

08:37 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף אתמול בעמודי הטוויטר והפייסבוק שלו וידאו של יוסף (טומי) לפיד ז"ל, שר המשפטים לשעבר ואביו של יאיר לפיד, שבו יצא נגד האפשרות שהיועץ המשפטי לממשלה יחליט בעצמו על הדחת ראש ממשלה בגלל חשד לפלילים.

נתניהו, שכידוע גם לו יש בן בשם יאיר שמעורב בפוליטיקה ומושך על עצמו לא מעט אש, כתב ליד הווידאו: "לתשומת לבו של יאיר לפיד". יאיר לפיד הגיב להטרלה הקטנה של נתניהו בזעף:

10:01 עריכה

לפי סקר של רדיו 103FM, כ-70% מהמצביעים יצביעו במערכת הבחירות השלישית השנה, לכנסת ה-23, באופן זהה לזה שהצביעו במערכת הבחירות השנייה לכנסת ה-22. רק 11% מאלה שענו לסקר מתכוונים להצביע אחרת מכפי שהצביעו בספטמבר, וכ-20% עדיין לא החליטו.

ועם זאת, הסקר מראה על התחזקות של "בלוק 55" של המפלגות הימניות והחרדיות שתומכות בראש הממשלה נתניהו, שמגיע יחד ל-58 מנדטים. ישראל ביתנו שומרת, לפי הסקר, על כוח של שמונה מנדטים, ואילו גוש המרכז־שמאל יחד עם הרשימה המשותפת יורדים מ-57 ל-54 מנדטים.

תוצאות הסקר מבטיחות, איפה, שהפלונטר הפוליטי יימשך אחרי הבחירות הבאות במלואו עוזו ויבטיחו לרה"מ גם מערכת בחירות רביעית וחמישית, שיאפשרו לו להמשיך לכהן כראש ממשלה זמני וכנראה גם יעכבו את משפטו.

כחול לבן מתחזקת, לפי הסקר, ביחס לבחירות בספטמבר ל-34 מנדטים; הליכוד מתחזק גם הוא ומקבל 32 מנדטים; הרשימה המשותפת נחלשת במנדט אחד ל-12 מנדטים. ש"ס ויהדות התורה מקבלות 8 מנדטים כל אחת וכך גם ישראל ביתנו. הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד מתחזקת, לפי הסקר, ומקבלת שישה מנדטים, ואילו העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי ואיחוד מפלגות הימין נחלשות ומקבלות 4 מנדטים כל אחת ועוברות בדוחק את אחוז החסימה. 

עוד עולה מהסקר, שערך מכון מאגר מוחות, כי 39% מהציבור מאמינים ליו"ר כחול לבן בני גנץ שרה"מ נתניהו אשם בקיומה של מערכת הבחירות השלישית. 29% אחוזים מהמשיבים מאמינים לנתניהו שמאשים את גנץ ולפיד באחריות להמשך הפלונטר ולבחירות, ואילו כשליש לא מאמינים לאף אחד מהם.

12:07 עריכה

פעיל בולט נוסף בליכוד הצהיר הבוקר על תמיכתו בגדעון סער במירוץ מול רה"מ על הנהגת המפלגה: ארנון גלעדי, יו"ר הליכוד בתל-אביב יפו.

ארנון גלעדי, אגב, ששימש כמשנה לעיריית תל-אביב מטעם הליכוד וכבכיר באיגוד הערים דן, נעצר, נחקר והואשם בקבלת שוחד מיזמים במסגרת פרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון והורחק מעיריית תל אביב ומאיגודן. יש מקום לשער, איפה, שתמיכה של אישיות כמו גלעדי עשויה לסייע לסער לצבור פופולריות במרכז הליכוד.

"רק הליכוד יכול", כתב גלעדי בעמוד הפייסבוק שלו, "אני ליכודניק מבטן ומלידה. המחנה הלאומי בראשות הליכוד זה הבית שלי. מעולם לא עזבתי את הבית הפוליטי שלי ואני מאמין שרק הליכוד יכול להוביל את מדינת ישראל".

"נתניהו הוא ראש הממשלה שלנו ויש לו מניית זהב בהישיגה הרבים של מדינת ישראל בעשור האחרון. אבל העובדה שלא הצלחנו להרכיב ממשלה לאומית בשתי מערכות הבחירות האחרונות צריכה לעורר מחשבה אצל כולנו. לכן כל מי שאוהב את הליכוד וכל מי שחשוב לו שהמחנה הלאומי ימשיך להוביל את ישראל גם בעתיד, צריך לתמוך בהתמודדות מחודשת על הנהגת הליכוד והמחנה הלאומי".

"בהתמודדות הקרובה על ראשות הליכוד ניצב חברי ורעי גדעון סער. אני מכיר את גדעון שנים רבות. עוד מהיותו מזכיר הממשלה ועד הפיכתו לחבר כנסת מוכשר ויו"ר סיעה נמרץ אשר הצליח להחזיק את הליכוד מעל המים לאחר המכה הקשה שקיבלנו בבחירות 2006. גם בתפקידיו כשר החינוך והפנים הוביל מהלכים אמיצים רבים. אין לי ספק שהוא האיש הנכון, במקום הנכון ובמיוחד בזמן הנכון".

ארנון גלעדי (צילום: פלאש 90)
ארנון גלעדי (צילום: פלאש 90)
12:22 עריכה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר נשאה הבוקר קוראת לאזרחים להגן על צמרת הפרקליטות ומערכת המשפט. כך אמרה הבוקר זילבר בנאום שנשאה בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה, שזכה למחיאות כפיים סוערות, כולל גם מפרקליט המדינה שי ניצן.

"לכל האזרחים המודאגים במדינה הזו – השמיעו קול", אמרה זילבר. "זו קריאה לחברה האזרחית, לאנשי הרוח, להמוני המונים דוממים, לתקשורת. אנחנו חלק מנורמליות של שלטון ושל חברה. אנחנו גם אחת הערובות לנורמליות זו. עכשיו אנחנו צריכים שתשמרו עלינו, כדי שנוכל להמשיך ולשמור עליכם מפני השררה השלטונית. כדי שנוכל להמשיך לשמר את הפרופיל הדמוקרטי של מדינת ישראל ככזה, שלא ידהה, שלא ייפגם, שלא יתכער. השמיעו קול. שמרו עלינו".

זילבר הקריאה בנאומה ציטוטים של התקפות על מערכת אכיפת החוק שנשמעו לאחרונה ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת: "ליאת בן ארי צריכה לשבת בכלא, שי ניצן ואביחי מנדלבליט מצפצפים על החוק, שי ניצן מושחת, לפטר את היועמ"ש, אכיפה סלקטיבית, פליליזציה של הפוליטיקה, צומת מסוכן של עוצמה בלתי מוגבלת, מתפרה, חונטה, הפיכה שלטונית", ואמרה "מזה זמן, מתנהל נגד מערכת אכיפת החוק בישראל מסע דה לגיטימציה חסר תקדים".

זה קמפיין מוצלח שבמסגרתו שנאה והסתה הן מטבע עובר לסוחר", אמרה זילבר, "זו כבר לא נחלתם של שוליים סהרוריים. מנטרות כגון: הפקידים גונבים את המדינה, די לשלטון היועמ"שים, פרקליטות רקובה – הולכות ומתפשטות, וקונות אחיזה בקרב חלקים בציבור. זרעי רוע נישאים ברוח, מעירים תסיסות, מערערים מוסכמות יסוד".

"זו פרסונליזציה", המשיכה וטענה זילבר. "במקום רוע אמורפי, יש כתובת לשנאה. וכשמדובר בנשים אדומות שיער – קלאסיקה של מכשפות. פרסונליזציה כשלעצמה לא חייבת להיות דבר שלילי". באופן עקרוני יש לה פוטנציאל לקרב, ליצור אהדה, להאניש, להסיר חומות".

"מה שהופך את הפרסונליזציה שאני מדברת עליה לשלילית הוא ההשטחה של הדמויות. אפילו לא לקריקטורה, אלא פשוט לפלקט, וכזה הצבוע כולו בשחור. משרתי ציבור נאמנים לשליחות הציבורית ולשירות העם והמדינה, מוצאים את עצמם מוצגים כמושחתים, שיכורי כוח, מהפכנים, מפלצות; מדמויות עגולות, רב מימדיות הם הפכו ללוח מטרה של שנאה ותו לא".

14:52 עריכה

האם הבחירות לכנסת ה-23, במידה ואכן יתקיימו כאלה? "הוקדמו" בשבועיים ביחס לתאריך שעליו דובר על כה? כך הצהיר היום היועץ המשפטי של הכנסת, בכנס של משפטנים בחיפה: "תרשמו לפניכם – אם לא היו התפתחויות הבחירות יתקיימו ביום שלישי השלושה במארס 2020. כגורמי המקצוע בשטח אנחנו נערכים גם לאפשרות שנקבל הודעה בשלישי בלילה על ממשלת אחדות וההערכות החקיקתית כבר בעיצומה לכל האפשרויות".

היועץ המשפטי לכנסת היום בוועדה המסדרת. "הצעת חוק המצלמות לא היתה חוקתית. שמח שהתהליך נחסך מאיתנו" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
היועץ המשפטי לכנסת היום בוועדה המסדרת. "הצעת חוק המצלמות לא היתה חוקתית. שמח שהתהליך נחסך מאיתנו" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
15:03 עריכה

"גדעון סער עושה מעשה חמור כשהוא מתמודד מול נתניהו בתקופה הזאת". כך הצהיר (שוב) שר החוץ, ישראל כ"ץ, בראיון לתוכניתו של ניסים משעל ברדיו 103FM. כץ חזר והאשים את סער ב"חתרנות" על הניסיון להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד.

"בסדר, גדעון סער רוצה להתמודד בפריימריז, אם עד יום רביעי הקרוב לא תהיה פריצת דרך וייקבע שיש בחירות אז הוא יהיה רשאי להתמודד בפריימריז על ראשות הליכוד, אגב זה היה כך כל הזמן", אמר כץ, "בעצם אתה בא ולוקח אדם שיש לו מנדט, שגם מרכז הליכוד, בתמיכת גדעון סער, בפה אחד קבע שרק הוא יכול להרכיב ממשלה ואתה מנסה לקצר את הכהונה שלו ויותר חמור מזה"

"הדבר החמור ביותר זה כך שסער אימץ את טיעוני כחול לבן נגד נתניהו, שהוא קרא לו להתפטר כשהיועץ המשפטי לא חייב אותו להתפטר, והוא רצה פריימריז עכשיו כדי להדיח אותו. בעניין הזה אמרתי זו חציית קווים אדומים. רוב עצום של חברי הליכוד ומתפקדי הליכוד, והוא יראה את זה בקלפי, שוללים את הכיוון הזה. אף אחד לא ימנע ממנו להתמודד אם יהיו בחירות".

"הפעולה שהוא עשה כאן היא פעולת חתרנות ברורה, והיא חסרת תקדים אגב. גם בעבר שרון התמודד מול שמיר ונתניהו מול שרון, אבל לא ניסו לקצר ולהדיח ולקחת את המנדט שאדם קיבל בדין".

כץ הצהיר בראיון כי לאחר לכתו של נתניהו, הוא יתמודד "על ראשות הממשלה, על ראשות הליכוד, ודאי. אני אתמודד כאשר אני אציג את מהפכת התחבורה בים, ביבשה ובאוויר, כולם רואים את הדברים האלה. ואני אציג את הרקורד המדיני-ביטחוני שלי בתפקידיי כשר מודיעין, שר חוץ, חבר קבינט, שלא קיים אצל אף מועמד אחר והוא עולה על כל מועמד אחר בליכוד ובימין, אבל אני אעשה את זה כשזה יהיה אקטואלי, לא נגד נתניהו, לא כדי להדיח אותו".

כץ נשאל על הקדמת הבחירות ולסקרים שמראים שהציבור נוטה להאשים את הליכוד ונתניהו יותר מאשר את כחול לבן, גנץ ולפיד בהקדמתן וענה: "אם הציבור יראה שאין ברירה והולכים לבחירות, הוא יתמוך במי שהוא חושב שמתאים להיות ראש ממשלה, במפלגה שהוא חושב שמייצגת את ההשקפות שלו, וברקורד הביצוע והעשייה של הליכוד וממשלות הליכוד".

"הצד השני (כחול לבן) שהפעם הזאת כבר לא יכול לטעון שהם לא הולכים ביחד עם המפלגות הערביות הקיצוניות ששוללות את קיום המדינה כי הם ניסו להקים איתן ממשלה. בעצם יצטרכו לבחור בין הליכוד בראשות נתניהו עם השותפים הטבעיים לבין כחול לבן עם המפלגות הערביות".

ישראל כץ (צילום: תומר נויברג. פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: תומר נויברג. פלאש 90)
15:20 עריכה

שר החוץ ישראל כץ נפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והעלה את סוגיית נעמה יששכר, "תוך הבעת תקווה שהנשיא פוטין יקבל את בקשות החנינה שהוגשו לו". כמו כן, ביקש כץ להגביר את תכיפות הפגישות בין נעמה למשפחתה.

15:27 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ: "בזמן שאני הופך כל אבן להשיג אחדות, נתניהו הופך כל אבן כדי לקדם בחירות"

בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו, התייחס גנץ לפגישה שהתקיימה השבוע בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא הגיע כדי לפוצץ את העסק. זה לא אותו אדם שהכרתי, ואני מכיר אותו מצוין. כשיצאתי מהפגישה, עוד לפני שהספקתי לעזוב את הקריה, נתניהו שיגר הודעה שרק סרבן אחדות יכול לשגר".

הקמפיינים של שני הצדדים לבחירות 2020 כבר צוברים תאוצה, עוד טרם נפלה החלטה מכרעת בנושא. "נתניהו לא ניצח באפריל, הפסיד בספטמבר ואם יגרור אותנו לבחירות – ננצח אותו במרץ 2020. אחרי הבחירות הקרובות יסתיים עידן נתניהו ותחזור השפיות כי זה מה שנכון לישראל".

נתניהו לא ניצח באפריל, הפסיד בספטמבר ואם יגרור אותנו לבחירות – ננצח אותו במרץ 2020. עדכון שבועי ממני אליכם-אשמח מאוד אם…

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שישי, 6 בדצמבר 2019

15:45 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר לבג"ץ את עמדתו בנוגע לעתירת התנועה לאיכות השלטון, שדרשה מנתניהו להתפטר ולצאת לנבצרות.

היועץ השיב כי אף שהעתירה מעלה סוגיות מהותיות, אין מקום להכריע בה כעת שכן ממילא הנסיבות העובדתיות הרלוונטיות עתידות להשתנות בתוך ימים ספורים – כישלון המגעים להרכבת הממשלה ובחירות נוספות, או ח"כ שיצליח להרכיב ממשלה.

15:57 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' יוצא כנגד שופט בית המשפט העליון נעם סולברג וחוזה כי עתידה להיפתח נגדו חקירה בחשד לשוחד והפרת אמונים.

16:02 עריכה

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד: "מערכת המשפט לא תקבע מי יהיה ראש הממשלה של מדינת ישראל".

"הטענה שבית המשפט צריך להתערב בשיקול דעתו של נשיא המדינה, על אף סעיף החסינות הברור בחוק היסוד, היא טענה שהופכת את התהליך הפוליטי לתהליך משפטי", אמרה שקד לעו"ד עידן אבוהב באירוע "שישיתרבות" ברעננה. "מדובר בתהליך מסוכן של משפטיזציה של הפוליטיקה", הוסיפה.

איילת שקד בכנס של פורום קהלת, 2017 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
איילת שקד בכנס של פורום קהלת, 2017 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
16:37 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכם את השבוע האחרון ומספר על פגישותיו עם מנהיגים ברחבי העולם במטרה לעצור את האיום האיראני. כמו כן, תקף נתניהו את יריבו יו"ר כחול לבן בני גנץ: "הוא לא זז מילימטר, ננו-מטר, ולכן לצערי אנחנו מידרדרים לבחירות מיותרות שאף אחד מאיתנו לא רוצה. אבל אם הבחירות ייכפו עלינו – אנחנו ננצח וננצח בגדול".

16:39 עריכה

משה בוגי יעלון (כחול לבן) על פרשת הצוללות: "לא כל האמת יצאה לאור ולא כל מי ומה שצריך להיחקר נחקר. אנו בכחול לבן נקים ועדת חקירה ממלכתית שתחשוף את כל האמת".

18:25 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו דן עם הנשיא בנושא האיראני, במצב בסוריה, ובצרכים הביטחוניים של ישראל.

ברק רביד, כתב חדשות 13, מדווח כי פקיד בכיר מסר כי נתניהו ופוטין דנו גם על נעמה יששכר וראש הממשלה הביע את תקוותו לשחרורה.

19:25 עריכה

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, אמר היום כי הדמוקרטיה במדינת ישראל נמצאת במדרון חלקלק.

"אם לא נעצור, נמצא את עצמנו במצב שבו נמצאת היום פולין והונגריה, שאצלן דמוקרטיה היא שלטון החוק". ברק קישר את דבריו לדברי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, שתקפה מוקדם יותר את "מסע הדה-לגיטימציה" המתנהל לטענתה נגד מערכת אכיפת החוק. "הגישה שדינה הצביעה עליה, על המלחמה שנלחמים בנו, הייתה יפה ומרשימה".

20:21 עריכה

בחדשות 12 ערכו הערב סקר לקראת הבחירות שמסתמן כי בלתי נמנע שיתקיימו, וגם יש תאריך משוער – 3 במרץ 2019 – תאריך סימבולי לבחירות שלישיות.

לפי הסקר שנערך במכון מדגם בראשות מנו גבע, לו הבחירות היו מתקיימות היום, כחול לבן הייתה מקבל 34 מנדטים, הליכוד 33, הרשימה המשותפת 13, ישראל ביתנו, ש"ס ויהדות התורה 8, הימין החדש 6, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי 5 כל אחת.

לשאלה מי הכי מתאים לתפקיד ראש ממשלה, 39% ענו שנתניהו ו-37% שגנץ, 17% אמרו כי אף אחד מהם. לו הבחירה הייתה בין גדעון סער וגנץ, 36% שגנץ מתאים ו-19% חשבו שסער.

בשאלה האבסורדית מי יהיה אשם אם יהיו בחירות נוספות, 33% חשבו שנתניהו, 30% הסיקו כי ליברמן אשם ורק 10% אמרו שגנץ הוא האשם. האם נתניהו יכול לכהן כראש ממשלה תחת כתב אישום? 52% סברו שלא, ו-38% אחוז אמרו שאין בעיה. האם אזרחי יצאו להצביע בבחירות 2020? בקרב מצביעי הימין 61% אמרו שיגיעו, ובגוש מרכז-שמאל 63%.

20:26 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לבקש חסינות מהכנסת בסוף החודש הקרוב, כך פרסם הערב כתב חדשות 12, ירון אברהם.

עוד דווח כי גורמים בכירים בליכוד אמרו ש"נתניהו רוצה 'חצי שנה ראשונה' רק כדי להרוויח זמן". לפי דבריהם של אותם בכירים, נתניהו מעוניין להרוויח זמן, לנסות לקרב את ליברמן ולהתעסק ב"מלאת פירוק והרכבה" בכחול לבן. עוד אמרו הבכירים המקורבים, כי "נתניהו החליט מראש כבר מהרגע שהבחירות הקודמות הסתיימו, הוא החליט שהוא רוצה בחירות נוספות".

כמו כן, פורסמו הערב ההצעתו שהוגשו לכחול לבן על מנת להבטיח את הרוטציה. 
1. רוב של 80 ח"כים יבטל את ההסכם
2. חתימה מחייבת של כל השותפות הקואליציוניות
3. התחייבות של יו"ר הכנסת לשיתוק פעילות ממשלתית

21:22 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה חתם על בקשת החנינה של נוחי דנקנר, המרצה עונש מאסר בעקבות מעורבותו בהרצת מניות בחברת IDB, כך דווח הערב בחדשות 13. עוד דווח, כי הבקשה מונחת כעת על שולחנו של נשיא המדינה ראובן ריבלין, שיחליט בקרוב האם לחון את האסיר.

סגירה