מרכז הליכוד אישר את ביטול הפריימריז לרשימת המפלגה

עימות בין תומכי נתניהו לסער, שעדיין עשויים להתמודד על ראשות הליכוד ● שי ניצן: אין הפיכה שלטונית, זה מופרך ● ניל הנדל נבחר ליו"ר ועדת הבחירות ● בניגוד למסורת: הבחירות ביום שני ולא שלישי ● יוזמה בימין: פריימריז לרשימה אחת גדולה

  • שקד בוועידת מקור ראשון בירושלים, היום. תקפה את מערכת המשפט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • אמיר אוחנה בועידת מקור ראשון היום. שר המשפטים אמר שאם היועמ"ש לא יהיה מרוצה מהמחליף של שי ניתן יימצא מי שיעתור לבג"צ (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • נתניהו בוועידת מקור ראשון. 8 בדצמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • יעקב ברדוגו, המגיש תכנית פוליטית יומית בגלי צה"ל (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • שופט בית המשפט העליון ניל הנדל (צילום: יונתן סינדל/פלאש 90)
    יונתן סינדל/פלאש 90
  • שי ניצן בוועידת מקור ראשון הערב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
    הדס פרוש / פלאש 90
  • BENNY GANTZ
07:49 עריכה

ח"כ גדעון סער מהליכוד מתנגד לרעיון הבחירה הישירה שמקדם נתניהו, כך דווח בכאן רשת ב הבוקר. סער הזכיר גם את מה שאמר נתניהו לאולמרט אחרי מלחמת לבנון השנייה, אז ניסה אולמרט לקדם את רעיון הבחירה הישירה: "שיטת ממשל אינה גרביים".

גדעון סער בחוג בית בהוד השרון, ב-25 בנובמבר 2019 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
גדעון סער בחוג בית בהוד השרון, ב-25 בנובמבר 2019 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

עוד אמר סער כי "אכן אין לנסות לשנות שיטת ממשל בחטף כדי לנסות לפתור סיטואציה פוליטית רגעית, זה גם לא יפתור את הסיטואציה". הוא הוסיף "זה נראה לי מהלך שאין לו סיכוי לעבור בימים שנותרו, הליכוד תמיד התנגד לרעיון של בחירה ישירה ויש גם החלטה של מרכז הליכוד נגד".

07:52 עריכה

במפלגות הציונות הדתית מקדמים פריימריז לרשימה אחת גדולה כך מדווח "ישראל היום" הבוקר. את היוזמה מקדם ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי שמבקש מחבריו לזנוח את רעיון החיבורים בין המפלגות ולרוץ ברשימה אחת גדולה. לדברי סמוטריץ' זה מהלך שימנע כישלון בבחירות.

ראשי ימינה אחרי היוודע תוצאות המדגמים, ב-17 בספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)
ראשי ימינה אחרי היוודע תוצאות המדגמים, ב-17 בספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)

בבחירות האחרונות כזכור סוגיית זהות היו"ר הייתה מקור למתיחות בין איילת שקד והרב רפי פרץ, כמו כן שילובם של איתמר בן גביר ורשימת עוצמה יהודית הייתה מקור לחילופי האשמות ההדדית בעיקר בין בן גביר ושקד.

07:54 עריכה

בשיחות סגורות מתגלה כי רוב חברי הכנסת של כחול לבן נוטים לקבל את המתווה לפיו נתניהו יכהן שנה.

08:06 עריכה

ח"כ משה 'בוגי' יעלון מכחול לבן מתייחס להכחשת מחלקה המדינה האמריקאית על כך שנתניהו שוחח עם מזכיר המדינה פומפאו על סיפוח הבקעה: "מחדדת את הסכנה של המשך כהונותו של הנאשם נתניהו"

08:26 עריכה

היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט יפרסם בחמישי הקרוב את עמדתו באשר למצב שבו ראש הממשלה עומד במקביל במקביל גם בראש כמה משרדי ממשלה. בפנייתו לבג"ץ ציין מנדלבליט כי "כהונה של ראש ממשלה תחת כתב אישום – מעוררות שאלות קשות ומורכבות". 

אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90)

כמו כן ציין מנדלבליט כי נתניהו לא יכול להתפטר כעת מתפקידו משום שהוא עומד בראשות ממשלת מעבר וגם אם יבקש לעשות זאת לא תהיה להתפטרות משמעות.

08:29 עריכה

יו"ר יד לבנים אלי בן שם פנה לועדת הבחירות בבקשה לשקול את המועד המסתמן ל-3.3 מכיוון שזהו יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום גבורתם לא נודע.

08:49 עריכה

ח"כ יואב קיש מהליכוד טוען בראיון ל'כאן רשת ב" ש"ברגע שיוכרז פריימריז אנחנו נראה תמיכה למהלך גם בסיעת הליכוד".

קיש כזכור הביע אמש את תמיכתו בבחירה של גדעון סער ליו"ר הליכוד. עוד הוסיף קיש כי " אני לא רואה קריאה לפריימריז כבעיה בנאמנות, זו הדרך שבה העסק מתנהל, גם נתניהו התמודד ככה בעבר מול שרון".

עוד התייחס קיש לפלונטר הפוליטי: "אם אנחנו הולכים לבחירות שוב התוצאה תהיה שונה? אני חושב שאנחנו נמצא את עצמו מוותרים על השלטון", הוא הוסיף כי "היחידי שיכול להוציא אותנו מהפלונטר ולשמור על שלטון הימין הוא גדעון סער".

08:54 עריכה

מרכז הליכוד יתכנס הערב כדי להצביע על ביטול הפריימריז לרשימת הליכוד בבחירות הקרובות. את המהלך מוביל נתניהו כדי לסכל אפשרות למרד פנימי ולהבטיח את נאמנותם של חברי הכנסת בשורות האחוריות של הרשימה.

09:02 עריכה

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו התייחס הבוקר בגל"צ ליוזמת נתניהו לבחירה ישירה. פורר טען כי ההצעה היא "ספין" והוסיף כי "אין שום סיכוי להעביר הצעה כזו מעכשיו לעכשיו".

09:04 עריכה

ישיבת הליכוד הערב בה צפויים להחליט על ביטול הפריימריז לרשימה תהיה סגורה לתקשורת. 

09:06 עריכה

ח"כ רם בן ברק מכחול לבן על אפשרות פיצול המפלגה: "כחול לבן היא אלטרנטיבה שלטונית בגלל כל מי שנמצא בה, ולא בגלל איש כזה או אחר"

09:46 עריכה

ח"כ עומר בר לב מתייחס הבוקר ב'כאן רשת ב' ליוזמה לאיסוף 60 חתימות עבור יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "ע"פ ההצעה שלי הייתי רוצה לראות בסוף התהליך ממשלת אחדות שבחצי השנה הראשונה אדלשטיין מכהן כראש הממשלה, לאחר מכן שנתיים בני גנץ, ואחרי זה מישהו מטעם הליכוד כפי שיחליטו".

בר לב חידד כי מכיוון שאדלשטיין הוא יו"ר הכנסת עליו צריכה להיות האחריות אם הולכים לבחירות שלישיות: "בעיני זה לא משנה מאיזה מפלגה הוא יו"ר הכנסת, ולכן אם יבואו אליו עם 60 חתימות והוא יהיה ה-61 עליו תוטל האחריות אם הולכים לבחירות שלישיות או למהלך של ממשלת אחדות".

09:52 עריכה

ח"כ עופר שלח מכחול לבן התייחס הבוקר בגל"צ לביטול הסכם הרוטציה בין גנץ ללפיד: "כחול לבן תרוץ יחד על בסיס ההסכמים הקיימים. על נושא ביטול הרוטציה נדון כשנצא לבחירות".

.עופר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
.עופר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
10:20 עריכה

השופט ניל הנדל נענה בחיוב לכהן בראש ועדת הבחירות לכנסת ה-23 ולהחליף את השופט חנן מלצר בתפקיד. לפי ההסדר שנקבע מראש היה זה תורו של השופט עוזי פוגלמן לעמוד בראש הוועדה. אך מכיוון שהשופט הנדל צבר ניסיון כממלא מקומו של השופט מלצר בשתי מערכות הבחירות האחרונות, ולכן הציעה לו נשיאת העליון חיות את התפקיד.

שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, 25 ביולי 2018 (צילום: צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, 25 ביולי 2018 (צילום: צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
10:24 עריכה

דברי ראש הממשלה נתניהו בוועידת "מקור ראשון".

זה בהחלט שבוע משמעותי שבו נדע אם ישראל שוב תלך לבחירות. או שהשכל הישר יגבר וסוף סוף תושג האחדות הרצויה. בשבועות האחרונים אני לא חוסך שום מאמץ. הלכתי כברת דרך ארוכה מאוד, הצענו הצעה ועוד הצעה וקיבלנו תשובה – נאדה. כלום. כחול לבן לא זזו מילימטר, אפילו ננומטר, שום דבר. כדי שנוכל להקים ממשלת אחדות, וזה עדיין לא מאוחר, עדיין יש זמן לעשות זאת, צריך לקרות אחד משני דברים – או שבני גנץ יגבר על הווטו של יאיר לפיד או שאביגדור ליברמן יגבר על אביגדור ליברמן. אלה שתי האפשרויות ואני מאוד מקווה שאחד מהשניים הללו יקרה כי אין סיבה ללכת שוב לבחירות.

אני הצעתי אתמול הצעה נוספת, במצבים יוצאי דופן צריכים פתרונות יוצאי דופן. הצעתי לבני גנץ להגיע לממשלת אחדות, וגם היום אני אומר לו לבוא לממשלת אחדות איתי, אבל אם הוא לא מסוגל לקבל החלטה כזאת – שייתן לעם לקבל את ההחלטה. בחירות מזורזות לבחירת ראש הממשלה בבחירה ישירה, לתת לעם להחליט מי יהיה ראש ממשלה. כך נחסוך גם זמן של חודשים ארוכים, בחירות לכנסת, והרבה כסף.

אני מקווה שתהיה התעשתות של הרגע האחרון שתחסוך לנו את ההליך כולו, אבל אני חייב להגיד שאם יכפו עלינו בחירות אנחנו ננצח בגדול יחד עם חברינו במחנה הלאומי. אנחנו נלך לבחירות מתוך שימת דגש על ההישגים שלנו ועל ההזדמנויות הגדולות שלנו.

10:43 עריכה

ראש הממשלה נתניהו התייחס בוועידת מקור ראשון להכחשת מחלקת המדינה האמריקאית – כי בפגישתו עם מזכיר המדינה פומפאו לא הועלה נושא סיפוח הבקעה: "אומרים שלא דנו בנושא, אבל זה לא נכון".

10:56 עריכה

התנצחות בין עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר לפרשן ערוץ 20 שמעון ריקלין סביב מעורבות מקורבי נתניהו בפרשת הצוללות, אותה חשף דרוקר. 

11:01 עריכה

הכתב המדיני של חדשות 13 ברק רביד מתייחס לסוגיית ברית ההגנה עם ארה"ב, אותה שוב הזכיר היום נתניהו בוועידת מקור ראשון.

חברי הליכוד ומקורבי נתניהו הזכירו בימים האחרונים את נושא ברית ההגנה כאחת הסיבות בגינה נתניהו מבקש לכהן ראשון ברוטציה.

11:03 עריכה

ב"מעריב" מדווחים כי גורם בליכוד מסר שנתניהו יגיע לכינוס מרכז הליכוד הערב ויישא דברים. הכינוס יהיה סגור לתקשורת.

11:10 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט בנאום לוחמני בוועידת מקור ראשון: "אנחנו אומרים לאיראן – סוריה תהפוך להיות הוויטנאם שלכם". מציין עוד כי איראן מנסה לבסס טבעת אש מסביב לישראל – "אנחנו צריכים לעבור מבלימה להתקפה".

בנט בתרגיל הגיס הצפוני של צה"ל, 2017. (צילום: צילום: דוברות השר בנט.)
בנט בתרגיל הגיס הצפוני של צה"ל, 2017. (צילום: צילום: דוברות השר בנט.)
11:53 עריכה

יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) מתכוון לכנס מחר את הוועדה על מנת לאשר תיקון לחוק יסוד הממשלה, בו התאריך הקבוע הוא ה-10 במארס (שהשנה נופל על חג הפורים),  ולאשר את עדכון התאריך העדכני ל-3 במארס. זאת במטרה להעביר את נוסח התיקון בשלוש קריאות עד יום רביעי, התאריך בו הכנסת תתפזר.

12:03 עריכה

על רקע הקריאה לפריימריז בליכוד: בנאומו בוועידת מקור ראשון שיגר ראש הממשלה נתניהו עקיצה ליריבו ח"כ גדעון סער ואמר "אם התקשורת השמאלנית מפרגנת למישהו, יום אחד הוא ישלם לה במסירת שטחי יהודה ושומרון".

סער מצידו לא נותר חייב ומיהר להגיב בחשבון הטוויטר שלו: "את עתיד יהודה ושומרון יש להבטיח במעשים ולא בדיבורים", סער פירט כי יש "להפסיק את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C (הנמשכת שנים באין מפריע). לפנות את חאן אל אחמר (אחרי אינספור דחיות). להחיל ריבונות ישראלית על שטחי ההתיישבות שלנו (בהתאם להחלטת מרכז הליכוד מלפני שנתיים)".

12:18 עריכה

שלושה ימים לפיזור הכנסת: נתניהו מכריז על "עוצר טיסות" ומורה לחברי הכנסת ושרי הליכוד לבטל את כל הנסיעות לחו"ל – עד שהכנסת תפוזר. 

בין הנסיעות המתוכננות הייתה זאת של שר המדע אופיר אקוניס להשבעת נשיא ארגנטינה בשלישי הקרוב ולישראל לא יהיה שם נציג רשמי. בחדשות 12 מצטטים גורם מדיני שטוען כי הארגנטינאים "זועמים" על ההחלטה. בתוך כך, גם שרת התרבות מירי רגב לא תיסע לפריז לכנס נגד האנטישמיות והשר יובל שטייניץ כנראה לא ייסע לוועידת האקלים באירופה.

12:34 עריכה

שלושה ימים לפיזור הכנסת: בכחול לבן הודיעו כי "לא נאפשר לגרור את המדינה למערכת בחירות ארוכה על חשבון הציבור", והפנו אצבע מאשימה לראש הממשלה: "אם נתניהו יגרור את מדינת ישראל למערכת בחירות נוספת, יקרה ומיותרת – נפעל כדי שיתקיימו במועד המוקדם ביותר שניתן".

בתוך כך ועל רקע המצב הביטחוני הרעוע בדרום פנו פורום ראשי רשויות עוטף עזה ושדרות לנתניהו וגנץ להקים ממשלת חירום לאומית: "דורשים מכם לשים את ביטחון אזרחי מדינת ישראל בראש סדר העדיפויות. הניחו למשחק הכיסאות והקימו ממשלת חירום לאומית. אל תהפכו את חיינו להפקר"

12:44 עריכה

פרשנות מרעננת לפלונטר הפוליטי מהשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל:  "זה מה שקורה כשגברים מנהלים את המדינה". את הדברים אמרה גמליאל בראיון לרדיו צפון.

גילה גמליאל (צילום: פלאש 90)
גילה גמליאל (צילום: פלאש 90)
13:23 עריכה

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף בוועידת מקור ראשון את מערכת המשפט, הוא פנה בדבריו לציבור הציונות הדתית: "מה חשבתם כל השנים? שמערכת המשפט רק נגדנו?! אנחנו נלחמנו בהם כשאתם חשבתם שהם מגנים עליכם. הייתם ממלכתיים. עכשיו אני לא רוצה להגיד 'אמרתי לכם'".

גפני התייחס גם ליוזמת הבחירה הישירה שהציע נתניה ואמר כי "היא לא הפתרון", לגבי בחירות ישירות אמר כי "זו שואה כלכלית. אני עושה כל מה שאני יכול כדי למנוע אותן – בטווח עקרונותיי".

13:39 עריכה

אלירן טל הכתב מדיני פוליטי של ערוץ 20 מדווח על "לחצים כבירים" שמופעלים על ליברמן לחבור לנתניהו ולימין.

מוקדם יותר התבטא ליברמן נגד יו"ר סיעת העבודה-גשר עמיר פרץ: "אם התקפותיו עליי מסייעות לו למשוך תשומת לב ולחזור להיות רלוונטי, אני מוחל על כבודי ועומד לשירותו", עוד הוסיף כי "אני בספק אם זה יעזור למדינת ישראל ובספק אם בדרך הזו ניתן למנוע בחירות מיותרות".

14:27 עריכה

עשרות בכירים בתעשיית ההייטק, אנשי ביטחון ואקדמיה פנו היום בעתירה לבג"ץ בדרישה לאסור על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה.

בעתירה דורשים העותרים שיינתן צו הצהרתי המורה כי אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת או הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עימן קלון. במידה והעתירה תתקבל המשמעות תהיה שנתניהו במצבו המשפטי, כאשר מוגשים נגדו כתבי אישום, לא יוכל לקבל לידיו את תפקיד הרכבת הממשלה.

השר גדעון סער (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו סביב שולחן הממשלה בכנסת, 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השר גדעון סער (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו סביב שולחן הממשלה בכנסת, 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר ועליה חתומים 67 עותרים, ביניהם: אורנה ברי, מנכ"ל ומייסד למונייד שי וינינגר, המשקיע ואיש הבטחון פנחס בוכריס, היזמים והמשקיעים טל ברנוח, דב מורן, האחים רון ואייל גורה, מולי אדן, דדי פרלמוטר, אהרון מנקובסקי, דב מורן, רפי קסטן, אדן שוחט, אורן זאב, גיא הורוביץ, טל סלובודקין, רועי סער וכן יהושוע סובול ופרופ' דני צידון.

14:35 עריכה

הממשלה אישרה בישיבתה היום כי תוכנית מחיר למשתכן תמשיך לפעול גם ב-2020. מכיוון שמדובר בממשלת מעבר ההחלטה תצטרך אישור של היועץ המשפטי לממשלה.

אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש)
אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש)

אישור המשך הפעלת התוכנית צפויה להיעשות בשתי פעימות: בראשונה ימשך שיווק הדירות במסגרת התוכנית עד ליוני 2020. ולאחר מכן, לאחר אישור נוסף ובכפוף למקור תקציבי התוכנית תימשך עד לסוף 2020.

15:09 עריכה

ח"כ יואב קיש מהליכוד פוצץ הבוקר ראיון בתוכניתו של גיא פלג ב-103 אף.אם. בתחילת הריאיון החמיא פלג לקיש על כך שיצא נגד ראש הממשלה נתניהו והביע תמיכה בסהר. קיש מיהר להסביר ש"זה לא אומץ" – "אני מסתכל זה מנקודת מבט 'אגואיסטית' של עם ישראל וארץ ישראל".

בהמשך הטונים הפכו לצורמים, קיש תקף את הפרקליטות סביב ההחלטה בתיקי נתניהו וטען שסיכלו את מינויו של גל הירש למפכ"ל המשטרה. פלג דרש ממנו לדבוק בעובדות וטען כי הוא מסלפן לצבירת הון פוליטי. "אם עשו לו סיכול", קטע פלג את קיש שטען כי מדובר ב"מהלכים לא ראויים" של הפרקליטות, "אל תציג את זה כעובדה כי יכול להיות שיגישו נגדו כתב אישום".

קיש לא קיבל את הדברים ואמר: "זה מה שאני מאמין. עזוב, תהום פעורה בינינו. שים את זה כרגע בצד ותן לי להתבטא כמו שאני רוצה. בסדר? אוקיי". קיש טען שרק עם גדעון סער יוכלו לבצע תיקונים נדרשים במערכת אכיפת החוק, כולל "הקמת ועדת חקירה שתבחן האם הלחץ על עדי מדינה היה בתחום הסביר".

יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פלג: לא לא, זה לא הולך ככה.

קיש: "טוב גיא, אתה רוצה לדבר? אני רואה שאתה לא רוצה לשמוע. שמעתי מה אתה אומר".לא, אני אגיד לך מה.

פלג: אני מבין שאתה פונה ל'בייס' ואתה רוצה להלעיט אותם בקשקושים. אתה מקשקש קישקושים. זו האמת.

קיש: "אני לא פונה לשום דבר. אני אומר לך את האמת בפרצוף ואתה לא רוצה לשמוע אותה. אתה לא נותן למרואיין שלך לדבר, אתה חושב שאתה צודק בכל מה שאתה אומר, כל מה שאתה אומר זה שקר אחד והמצאה אחת גדולה. אני מודה לך על הריאיון הזה ובזאת אני מסיים".

בסיום השיחה הסביר פלג למאזינים: "בית המשפט הוא זה שקובע אם הפעילו לחץ פסול, בוטה או אסור על עדים. לא ועדת חקירה ולא פוליטיקאים. בשביל זה יש הרכב פשע חמור, ובמקרה של נתניהו יישב בראשו נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים ו־3 שופטים מקצועיים, הם יקבעו אם – חלילה – הופעל לחץ פסול על עדים שגרם להם, וזאת השאלה, למסור עדות שקר".

15:17 עריכה

מתי ייערכו הבחירות? על סדר היום הפוליטי ניצבת השאלה מתי יתקיימו הבחירות לכנסת העשרים ושלוש. לפי החוק הבחירות אמורת להיערך ב-10 במרץ, אולם ביום זה חל חג פורים. שבוע קודם, ב-3 במרץ, חל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. שבוע קודם לכן, ב-25 בפברואר – זה מועד שהוא ככל הנראה מוקדם מדי. ב-17 במרץ חל ליום ההילולה לרב אלימלך מליז'נסק – כך כותב הכתב הפוליטי יניר קוזין מגלי צה"ל – וחסידים רבים נעדרים מהארץ, לכן באגודת ישראל מתנגדים למועד זה. אי לכך מדברים על 24 במרץ.

באופן מסורתי הבחירות בישראל נערכות ביום שלישי. נדב פרי, ששימש בעבר ככתב פוליטי בחדשות 10, מזכיר שב-1999 הבחירות הבחירות נערכו ביום רביעי, וב-1996 – ביום שני. ולאור הנסיבות – מציע פרי לחרוג מהמתכונת של יום ג', ולשקול ימים נוספים, כדי שלא לדחות את הבחירות יתר על המידה.

15:30 עריכה

ליברמן חוזר על התחייבותו לגיוס חרדים ומזכיר לח"כים מהשמאל שגם המסורת שלהם מחייבת שוויון בנטל. יו"ר ישראל ביתנו קיים היום דו שיח גם עם עמיר פרץ, שגינה את בחירתו לפסול חרדים וערבים והאשים אותו בכך שפנינו לבחירות מועד ג':

צה"ל מאז הקמתו הוא צבא העם וכור ההיתוך של החברה הישראלית. לאחרונה אנו שומעים, בעיקר מהצד השמאלי במפה הפוליטית, ערעור…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 8 בדצמבר 2019

15:42 עריכה

ח"כ סתיו שפיר (מחנ"ד) מזהירה מפני האלימות שהתפרצה כבר אתמול בהפגנה נגד השחיתות, שבה הוכו שני מפגינים בידי תומכי נתניהו:

15:53 עריכה

מנדלבליט לא יכול לקבוע שלנתניהו אסור לקבל את המנדט להרכבת ממשלה, וצריך לספח את בקעת הירדן – אלה שתיים מהכותרות הבולטות שנתנה איילת שקד בוועידת מקור ראשון היום.

שקד תקפה את מערכת המשפט באומרה כי "משטר בו המשפטנים מחליטים מה נכון וראוי לקדם הוא לא דמוקרטי … הכאוס התפעולי שאני נמצאים בו היום נובע מפסיקות בג"צ ופרשנות של ייעוץ משפטי".

16:20 עריכה

הנשיא ראובן ריבלין יפגוש היום את מנהיג ש"ס אריה דרעי. הפגישה תתקיים בבית הנשיא כחלק מהמאמץ למנוע בחירות.

16:45 עריכה

הוועדה המסדרת בראשות ניסנקורן תתכנס מחר כדי לסכם תאריך בחירות ולנסות לאשר אותו במליאה עד סוף יום רביעי. היום נפגש ניסנקורן עם יריב לוין והשניים דנו בתאריך למועד ג'.

16:50 עריכה

הקמפיין של נתניהו התרכז היום בהדגשת עמידתו על עקרונות הימין וסירובו לפנות יישובים. וזאת, בניגוד לפוליטיקאים אחרים בימין, ובעיקר גדעון סער. אלא שנתניהו הוא זה שיישם את הסכם חברון, הצביע בעד ההתנתקות ונשא את נאום בר אילן, שבו התחייב על העקרון של שתי מדינות לשני עמים.

 

17:00 עריכה

אמיר אוחנה ממשיך את הקו של הימין, לפיו יש מדינה בתוך המדינה, שבה יושבים פקידים ומנהלים את העסק במקום נבחרי הציבור. לא ברור על מה נסמכת התזה הזו, אבל לא נראה שהיא הולכת להיעלם מהשיח הציבורי:

17:19 עריכה

הבחירות נערכות בדרך כלל בימי שלישי, אבל הפעם מדובר על ימי שני דווקא. התאריך יצטרך להיות מסוכם עד מחר, כשתתכנס הוועדה המסדרת בראשות ניסנקורן.

בכחול-לבן רוצים תאריך מוקדם ככל האפשר ואילו בליכוד מעדיפים למשוך את הזמן. החרדים מטילים וטו על ה-17 במרץ בגלל שזהו יום השנה לרבי מליז'נסק, ובאותו יום חרדים רבים נוסעים לקברו בפולין. משכך, האופציות שעל הפרק הן ה-2 למרץ או ה-16 לאותו חודש.

17:31 עריכה

מירי רגב קוראת לגדעון סער לצאת לדרך ולנסות לגייס תומכים להרכבת הממשלה עד יום רביעי. אלא שסער צריך בחירות לראשות הליכוד כדי להחליף את נתניהו בדרך המלך, כך שלא ברור מה האתגר שרגב מציבה בפניו. במקביל, היא קוראת לליברמן לחזור בו מהסירוב ללכת לממשלה צרה, ולהצטרף לממשלת ימין.

היום בערב תיערך ישיבת מרכז הליכוד.

18:14 עריכה

מאות חברי מרכז הליכוד הגיעו לכנס בגני התערוכה כדי להצביע על ביטול הפריימריז לראשות המפלגה.

18:22 עריכה

הפרקליטות טענה היום שליועצי נתניהו אין זכות לערער על הפריצה לטלפונים הניידים שלהם. תשובה זו ניתנה בערעור לעליון שהגישו היועצים עופר גולן, יונתן אוריך, יוסי שלום ושרוליק איינהורן. זאת, במסגרת חקירת הטרדת עד המדינה בפרשה 4,000, מומו פילבר.

המדינה התנגדה לערעור באמצעות עו"ד נעמי גרנות. במהלך חקירת הטרדת פילבר, הוזמנו הויעצים לחקירה והחוקרים ערכו חיפוש בטלפונים שלהם, עד שהתבקשו להפסיק. הטלפונים נלקחו על ידי המשטרה והיא ביקשה צווי חיפוש. היויעצים ערערו והמדינה טוענת שללא הצדקה.

היועצים הגיבו להתנגדות הפרקליטות בהודעה הבאה:

"הפרקליטות בפאניקה מביקורת ודיון ענייני בסוגיה עקרונית של דריסת זכויות נחקרים, מפני שהיא מפחדת שהאמת תחשף: בכל יום היא מאפשרת למשטרה לחטט בטלפונים ניידים של אזרחים בלי צו ובניגוד לחוק – מתחת לאפו של בית המשפט. בית המשפט חייב לשלוח למשטרה ולפרקליטות מסר ברור: לא נכשיר את הפעולות הפסולות שלכם. שמירה על זכויות הפרט הן ערך עליון במשטר דמוקרטי".

18:43 עריכה

עימות מביך התרחש בגלי צה"ל לפני מספר דקות, בין המגיש יעקב ברדוגו לבין פרשן הימין ישראל הראל.

הסיבה לראיון היא מאמר שפירסם הראל בהארץ, ובו טען שנתניהו הוא כרגע המכשול שעומד בפני הימין.

בשלב מסויים של הראיון, הרוחות התלהטו, והחלה החלפת מהלומות מילוליות:

הראל: אתה פרשן של אדם אחד ולא של מחנה.

ברדוגו: אתה מנהל דיאלוג עם עצמך.

הראל: ישפטו עשרות אלפי המאזינים שמאזינים לנו.

ברדוגו: המאזינים מאזינים לי ולא קוראים אותך בהארץ.

ברדוגו הוא איש מובהק של נתניהו, ולפי עד המדינה ניר חפץ, ראש הממשלה הוא שדאג למינויו היוקרתי בתחנה – תכנית יומית אחר הצהריים, לצד מגיש אחר. העימות עם הראל מגיע לאחר שרק בשבוע שעבר ברדוגו נזף במגישה שלצדו, אילאיל שחר, על כך שהעזה לשאול את מירי רגב שאלה בנוגע למינוי של מחליף לשי ניצן בידי שר משפטים שמהווה שליח של ראש ממשלה המואשם בפלילים.

18:45 עריכה

שופטי העליון בחרו היום בניל הנדל ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23, במקומו של חנן מלצר. עוזי פוגלמן ממלא מקומו. מנכ"לית ועדת הבחירות היא עדיין עו"ד אורלי עדס.

18:51 עריכה

פגישת ריבלין ודרעי הסתיימה לאחר שעה וחצי, בהם דנו השניים בניסיונות למנוע בחירות ברגע האחרון.

19:06 עריכה

שי ניצן מגיב הערב לטענות של שקד ואוחנה כנגד מערכת אכיפת החוק. ניצן שפורש בקרוב, משתומם על הטענה כאילו אנשי האכיפה קשרו קשר להפיל את השלטון, ואומר ש"הטענות כאילו יש זדון בפעילותנו – מסוכנות לכולם. הטיעון הזה מופרך מהיסוד ויכול למוטט את הבית הלאומי … הביקורת היא לא ביקורת בונה אלא מטרתה להרוס".

19:16 עריכה

שריקות בוז לעבר סער בוועידת הליכוד:

19:54 עריכה

מרכז הליכוד אישר את ביטול הפריימריז לרשימה וקידום החוק הנורבגי, המאפשר לשרים להתפטר מהכנסת כדי לפנות מקום לבאים בתור ברשימה. החלטה על בחירות לראשות הליכוד תיקבע עם ההחלטה על בחירות כלליות, אחרי יום רביעי הקרוב.

נתניהו אמר שאם נלך לבחירות ננצח בגדול ואילו סער אמר שהוא "נחוש להתמודד". במרכז התרחש עימות סוער כאשר מחנה נתניהו צעק בוז לסער ותומכיו, יואב קיש ומיכל שיר, כשאלה עלו לבמה.

20:21 עריכה

אחרי שנתניהו היה שם בבוקר, גם בני גנץ הגיע לוועידת מקור ראשון הערב, ואמר שעדיין יעשה מאמץ למנוע בחירות בשלושת הימים שנותרו לכך.

20:34 עריכה

הדרמה שהיתה הערב במרכז הליכוד דלפה החוצה באופן ספורדי באמצעות סרטונים שלא צולמו על ידי עיתונאים.

21:42 עריכה

שר החוץ של לוקסמבורג מקדם יוזמה להכרה בזכות הפלסטינים למדינה משלהם, לפי דיווח של חדשות 13.

22:19 עריכה

בצמרת כחול-לבן מתגבר העימות בין המחנה השולל ישיבה בממשלה עם נתניהו לזה הקורא לבחון את ההצעה. גבי אשכנזי רוצה לבחון את הצעת הליכוד למתווה הנשיא, בעוד שיעלון ולפיד מתנגדים. כך לפי דיווח בכאן 11. במקביל, לפיד עשוי לוותר על הרוטציה בתוך המפלגה, לפי דיווח בחדשות 13.

22:25 עריכה

נתניהו נפגש הערב עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראשי סניף הליכוד בשומרון. הפגישה התקיימה אחרי כינוס מרכז הליכוד ולאחר שדגן הביע תמיכה במועמדות של גדעון סער. מרכז הליכוד החליט הערב שלא לקיים בחירות לרשימה עצמה וההחלטה על פריימריז לראשות הליכוד נדחתה למועד מאוחר יותר.

22:31 עריכה

המועמד הדמוקרטי לנשיאות וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן מביע ביקורת קשה על נתניהו וטוען שישראל תחת שלטונו הולכת בכיוון הלא נכון.

סגירה