תקציב מימון המפלגות יגדל ב-62 מיליון שקל, ומערכת הבחירות תהיה היקרה אי פעם

לפיד הודיע על ביטול הרוטציה עם גנץ ● נתניהו: יהיו פריימריז לראשות הליכוד ואני אנצח; סער: חברי הליכוד הם שיכריעו ● בג"ץ הורה למנדלבליט לומר אם בכוונתו לפרסם חוות דעת לגבי האפשרות להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו ● "מעריב": במשא ומתן הסכימו הליכוד וכחול לבן שנתניהו יכהן כראש הממשלה עד מאי ● מאבטח של נתניהו נפצע קל כשפלט כדור בבית בקיסריה

  • גנץ נושא דברים בישיבת הסיעה של כחול לבן, היום (צילום: אלעד מלכה, כחול לבן)
    אלעד מלכה, כחול לבן
  • מימין: אילן גילאון, תמר זנדברג וסתיו שפיר בישיבת סיעת המחנה הדמוקרטי, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
  • חברי הכנסת מיקי חיימוביץ' ויועז הנדל בצילום סלפי משותף, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
  • מימין: רויטל סויד, עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס בישיבת סיעת העבודה-גשר, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
    הדס פרוש, פלאש 90
  • יאיר לפיד (מימין) וגבי אשכנזי מסתודדים, היום בכנסת (צילום: הדס פרוש, כחול לבן)
    הדס פרוש, כחול לבן
  • נתניהו במפגש עם משלחת נוצרים פרלמנטריים מטעם The Israel Allies Foundation – IAF (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
    עמוס בן גרשום/לע"מ
07:30 עריכה

לאחר העימות אמש בכינוס הליכוד בין תומכי גדעון סער לבין תומכי ראש הממשלה בנימין נתניהו, סער התראיין הבוקר לגלי צה"ל והתייחס לכך: "לצערי ישיבת הליכוד נסגרה לתקשורת, אבל כל מי שנכח וכל מי שראה התקבלתי בקריאות אוהדות, למעט קבוצה מאורגנת שהפריעה, שלא הייתה שייכת לחברי הליכוד. צריך לבדוק מי הכניס אותם".

"אינני מעלה דעתי שלא יתקיימו פריימריז לראשות התנועה. חוקת הליכוד קובעת זו כחובה חקוקה", אמר סער והוסיף: "שנים לא היה פריימריז בליכוד, ונראה לי שלאור המצב הפוליטי זה מתבקש.

אתה נערך להחרפת המתקפה מצד חברי הליכוד?
"אני אגיד לך מה אני מתכוון לעשות ומה אנשיי מתכוונים לעשות – אנחנו מתכוונים לנהל קמפיין ענייני, נקי ולדבר על הדרך שאנחנו מציעים למדינת ישראל, ועל הרפורמות שאני מתכוון להוביל בכל תחומי המדיניות ולהסביר מדוע נדרש השינוי. אנחנו צריכים להתעורר בשעה שאינה מאוחרת מדי".

אם תפסיד, תגבה את ראש הממשלה? 
"אין שום שאלה. בתנועה דמוקרטית יש מי שמנצח, וכך גם נמשיך".

גדעון סער (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)
07:35 עריכה

ח"כ עמיר פרץ, יו"ר העבודה-גשר: "אם ליברמן היה מקיים את הבטחתו לבוחר, הייתה מוקמת כאן ממשלת מיעוט שהייתה דואגת לציבור". 

"המדינה זקוקה לממשלת שינוי, הממשלה זקוקה. אני אומר באופן ברור – אני לא מצטרף לשום ממשלה בראשותו של בנימין נתניהו", הדגיש פרץ. "הייתי רוצה מאוד להיות שר האוצר, אבל אתה לא מעלה על דעתך שאני אהיה האצבע ה-61".

07:42 עריכה

ח"כ ניר ברקת: סער תקע לנתניהו סכין בגב וסובב אותה

בראיון לישראל היום אמר ברקת: "סער ניסה לעשות פוטש לנתניהו, עוד במהלך הימים שהועמדו לרשותו להקים ממשלה, מה הוא רצה להראות, שיש לנו מנהיג מדמם ופצוע?".

ברקת הוסיף שכשהוא ראה את תגובתו של נתניהו על החלטת היועמ"ש הוא בכה. "היה לי מאוד קשה וחשבתי כיצד אני יכול לעזור לנתניהו, כמו רוב מוחלט של הליכודניקים שרואים את המנהיג שלהם עתיר הזכויות פצוע ופגוע".

07:52 עריכה

השר זאב אלקין על שריקות הבוז לגדעון סער במרכז הליכוד: "הליכוד הוא תנועה תוססת. אני לא אוהב שריקות ובוז לאף אחד. בליכוד יש מאבק פוליטי, אבל אני מעדיף את זה על פני השיטה הצפון קוריאנית שיש עתיד נוהגת בה", דברי אלקין מראיון לכאן רשת ב'.

08:52 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר) מגיב לדו"ח העוני: "ילדים לא אמורים להיענש על העוני של הוריהם, והממשלה במקום לטפל בבעיה מנציחה ואף מרחיבה אותה".

ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי): "דוח העוני של לתת הוא כתב אישום חמור נגד ראש הממשלה. כתב אישום נוסף".

08:55 עריכה

בימין ממשיכים לנסות לשכנע את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, להצטרף בכל זאת לממשלת ימין צרה באמצעות נוסחי פשרה שנוגעים לענייני דת ומדינה.

לפי הפרסום בכאן רשת ב', ח"כ איילת שקד חידשה את השיחות עם ליברמן ואת יוזמות הפשרה בנושא. הערב מתוכנן להתקיים מפגש בין ליברמן ובין עשרות ראשי רשויות מהליכוד, תחת הכותרת "ליברמן, חזור הביתה". במפגש ינסו לשכנע אותו לחזור גם לליכוד ולא רק לממשלת ימין.

09:23 עריכה

ח"כ מיכל שיר (ליכוד) הידועה בתמיכתה בגדעון סער: חברי כנסת נוספים וגם שרים בכירים יצטרפו בקרוב

בראיון בתוכנית הבוקר של ניב רסקין בערוץ 12 הוסיפה שיר: "לא אוציא אותם מהארון. נתניהו לא הצליח להקים ממשלה, ראינו את זה פעם אחר פעם. אם אנחנו צריכים לבחור כרגע בין שלטון הליכוד לבין תמיכה במנהיג, נערץ ככל שיהיה, אנחנו בוחרים בדרך. סער יכול להקים ממשלה מחר בבוקר".

09:30 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, משתף הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו מחיי היום-יום ומהאמרות אותן הוא שומע מאזרחי ישראל, על כך שלמשל, לא יסלחו לו אם ייכנסו לממשלת ימין צרה בראשות נתניהו.

"התופעה הזו חוזרת על עצמה בשבועות האחרונים, והמסקנה שלי היא שתמיד יהיה מישהו שלא יהיה מרוצה ממהלכים שנעשים", כתב ליברמן. "אבל הדרך היחידה שבה אני מאמין ודוגל היא להיות נאמן לדרכך ולשמור על הערכים והעקרונות שבשמם הוקמה ישראל ביתנו ובשמם קיבלנו את קולות הבוחרים בבחירות האחרונות".

אתמול, רעייתי אלה ואני הלכנו להצגה "מתפוצצים מצחוק" של תיאטרון היידישפיל שהתקיימה בתיאטרון ירושלים.כמו כולם, גם אנחנו…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 8 בדצמבר 2019

09:59 עריכה

שלושה ימים לפיזור הכנסת וסקר שפורסם הבוקר בכאן רשת ב' לקראת בחירות אפשריות מראה כי לא חל שינוי משמעותי בתמונת מצב המנדטים. 

על פי תוצאות הסקר, כחול לבן בראש עם 35 מנדטים, הליכוד צמודה אחריה עם 34, הרשימה המשותפת שומרת על כוחה כמפלגה השלישית בגודלה עם 13, יהדות התורה וש"ס עם 8 מנדטים לכל אחת מהן, ישראל ביתנו 7, הימין החדש 6, העבודה-גשר 5, והמחנה הדמוקרטי 4.

כמו כן, כמו במצב הנוכחי שהוביל לאי הצלחה בהרכבת ממשלה, לרשות אף אחד מהגושים לא עומד רוב של 61 מנדטים ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נותר לשון המאזניים.

10:05 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "ביביסטים תקפצו לי".

10:56 עריכה

ח"כ אסף זמיר (כחול לבן) עוקץ את השר יובל שטייניץ (ליכוד) לאחר שזה אמר באולפן ynet הבוקר: "זרקנו לגנץ כמה עצמות, אבל לפיד לא רוצה ממשלת אחדות. בעיית האמינות של נתניהו היא המצאה".

11:07 עריכה

ח"כ איציק שמולי מכנה את הדיון כעת בוועדת החוץ והביטחון בנוגע לזיוף נתוני גיוס החרדים – "בלוף גדול" ומכנה את המשתתפים בו צבועים.

11:18 עריכה

לאחר ויכוחים, דיונים ואי הסכמות – הליכוד וכחול לבן הצליחו לסכם, כי אם הכנסת תתפזר השבוע, הבחירות ייערכו ב-2 במרץ 2020, יום שני.

11:30 עריכה

בית המשפט העליון דחה בדעת רוב את ערעור של דוד גודובסקי, לשעבר מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו ואיש אמונה של ח"כ לשעבר פאינה קירשנבאום, על הרשעתו בארבע עבירות של לקיחות שוחד, שתי עבירות של בקשת שוחד ושלוש עבירות של הלבנת הון.

מנגד, קיבל בית המשפט העליון את ערעורו של גודובסקי על גזר הדין, והפחית בדעת רוב את עונשו משבע שנות מאסר לשש שנות מאסר.

דוד גודובסקי ופאינה קירשנבאום
דוד גודובסקי ופאינה קירשנבאום
11:41 עריכה

אורלי לוי-אבקסיס (העבודה-גשר) על דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת: "אני קוראת לכל המפלגות להתחייב לתוכנית חירום לאומית לטיפול בעוני – עכשיו!".

11:59 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, קורא בכנס חירום לביטול חוק קמיניץ – החמרת הענישה בעבירות בנייה, שלטענת מפלגתו פוגעת בחברה הערבית.  "חייבים לבטל את החוק ההרסני הזה כדי שנוכל לתכנן ולבנות בתים בבית שלנו".
החוק

12:16 עריכה

ח"כ מיקי זוהר על ועדת חוץ וביטחון בנושא זיוף נתוני גיוס החרדים לצה"ל: "ממה שאני יודע, לצה"ל יש עודף בכוח אדם ואין להם רצון לגייס חרדים, השאלה פה היא גם שאלה פוליטית ואין סיבה להכחיש זאת".

12:34 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, נפגש הבוקר עם 25 שרים וחברי פרלמנט מכל העולם. בדברים שנשא בפניהם התייחס לפיד לבחירות בבריטניה: "בדרך כלל אתה לא אמור להפריע לבחירות במדינות אחרות, אבל במקרה זה אעשה אחרוג. ג'רמי קורבין הוא אנטישמי. כולם צריכים לקחת בחשבון כשנכנסים לתא ההצבעה, כי גזענים הם גזענים וג'רמי קורבין הוא גזען", דברי לפיד.

לפיד התייחס גם למשבר הפוליטי בארץ: "לנו ולליכוד יש הסכמה מוחלטת על המאבק נגד ה-BDS וקונצנזוס מוחלט על רמת הגולן. ההבדלים בינינו לבין הליכוד הם בסוגיות פנים: שחיתות, אופן הקצאת תקציבים והמאבק בכפייה דתית".

מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין (צילום: Dominc Lipinski/PA via AP)
מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין (צילום: Dominc Lipinski/PA via AP)
13:00 עריכה

ח"כ עופר שלח (כחול לבן): "מערכת הבחירות השלישית שמדינת ישראל דוהרת אליה היא תוצאה של סיבה אחת. יש אדם אחד שגורר אותנו לשם ושמו בנימין נתניהו".

שלח התייחס באולפן ynet גם לטענה שלפיה מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, הוא זה שגורר לבחירות בשל מניעים אישיים ואינו מוכן לשבת בממשלה תחת נתניהו. "מדובר בקשקוש. ספין עלוב. יש את הספין המדיני, יש את הבטחוני ויש את ספין יאיר לפיד".

13:02 עריכה

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הודיע היום כי אם לא תושג הסכמה על הקמת ממשלה, הכנסת תאשר ביום רביעי את החקיקה שתסדיר את הקדמת הבחירות ל-2 במרץ.

"גם כאשר נראה שאפסו הסיכויים למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות האלה, לא נתחיל את הליך החקיקה לפני יום רביעי, על מנת לאפשר לראשי המפלגות להתעשת בדקה ה-90, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי", דברי אדלשטיין.

13:38 עריכה

השרה מירי רגב: "מקווה שליברמן יתעשת וימנע בחירות שלישיות מיותרות".

"אם הבחירות ייכפו עלינו", הוסיפה רגב, "אני מברכת על כך שהן לא ייערכו ב-3 במרץ, יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. אני שמחה שנמנעה פגיעה בזיכרון החללים ובמשפחות השכולות".

13:42 עריכה

ח"כ דוד ביטן החל בהחתמת חברי מרכז הליכוד להצעה לביטול הפריימריז לראשות המפלגה, כך מפרסם עיתונאי הארץ, חיים לוינסון.

14:04 עריכה

חקירת תיק 4000. הבוקר פורסמו בכלכליסט תמלילי חקירתו של ראש מהמשלה, בנימין נתניהו, בתיק בזק-וואלה. מהתמלילים עולה כי נתניהו זעם על השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לאחר ששמע חלק מעדותו המוקלטת על ידי החוקרים, ואמר בהתייחס אליו: "התיאבון של בן אדם הוא בלתי נלאה".

במהלך העדות שהושמעה לנתניהו, אמר ארדן  "…בכל הנושא של השוק הסיטונאי בכלל או הרפורמות מול בזק, הדבר היחיד אי פעם שהוא דיבר איתי זה לשאול אותי, כי אני מניח שבכו לו, האם אני באמת שומע אותם ונותן להם את יומם בפניי. אז אמרתי לו, מה נראה לך שלא? נראה לך שאני, זה נשמע לך הגיוני, ראש הממשלה, שאני אעשה רפורמה כזאת ולא אשמע אותם?"

הנה חלק מתמלילי החקירה: 

חוקר: "הצעת לארדן לשמש גם במקביל כשר התקשורת?"

נתניהו: "לא. לא".

חוקר: "אתה רצית שהוא ימשיך לכהן כשר התקשורת?"

נתניהו: "לא. בשום פנים".

חוקר: "הוא רצה גם להישאר כשר התקשורת במקביל לשר הפנים".

נתניהו: "יכול להיות. כן. בסדר".

חוקר: "ואתה לא רצית, למה?"

נתניהו: "לא. ממש לא".

חוקר: "היו פניות אליך מגורמים, יועצך, שהמליצו לך לא לעשות את זה?"

נתניהו: "לא זוכר. לא יודע מה היועצים אמרו, אני יודע מה זה היה עושה בתוך הליכוד".

חוקר: "היו פניות משאול או דרך אנשים כדי שארדן לא יישאר כשר התקשורת?"

נתניהו: "לא זוכר".

חוקר: "מה זה לא זוכר".

נתניהו: "לא זוכר וזה גם לא רלוונטי כי מבחינתי…"

חוקר: "זה רלוונטי לחקירה, מר נתניהו. עובדתית היו פניות?"

נתניהו: "לא, אני לא זוכר".

14:53 עריכה

חברי הכנסת איילת שקד ובני גנץ נפגשים כעת בכנסת, כחלק מהמאמצים למנוע בחירות בפעם השלישית.

כמו כן גם חברי הכנסת נפתלי בנט ואביגדור ליברמן נועדים בשעה זו.

15:14 עריכה

יאיר לפיד הודיע בישיבת סיעת כחול לבן שהוא מוותר על הרוטציה על ראשות הממשלה. בשתי מערכות הבחירות האחרונות – לכנסת ה-21 ולכנסת ה-22 – כחול לבן הודיעה לבוחריה, שאם תקים ממשלה, יושב ראש חוסן לישראל גנץ יכהן כראש הממשלה בשנתיים הראשונות, ויושב ראש יש עתיד לפיד יכהן בתפקיד בשנתיים הבאות.

אנחנו עדיין מקווים שנצליח למנוע בחירות, אבל אם יהיו בחירות – החלטנו שהפעם לא תהיה רוטציה. נלך כולנו, כחול לבן גדולה, מאוחדת מאחורי בני גנץ – המועמד שלנו לראשות הממשלה.

באופן מפתיע זו לא הייתה החלטה קשה. ישבתי בשישי בערב עם הילדים שלי ואמרתי להם: "אני הבטחתי לכם שאני אעשה תמיד מה שטוב למדינה: זה מה שטוב למדינה".

לפיד בישיבת סיעת כחול לבן, 9 בדצמבר 2019 (צילום: אלעד מלכה, כחול לבן)
לפיד בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת, היום (צילום: אלעד מלכה, כחול לבן)

אני לא מרגיש שאני מוותר. אני מרגיש שיש לי זכות גדולה. זו זכות גדולה להיות חלק מכחול לבן, להיות חלק משינוי שהמדינה הזאת זקוקה לו כאוויר לנשימה. וחלק מהשינוי זה לזכור, שלא אתה זה מה שחשוב – אזרחי ישראל זה מה שחשוב.

כשאני אמרתי בזמנו שלנתניהו קרה משהו, הכוונה הייתה לרגע שבו הוא החליט שהוא יותר חשוב מהמדינה. שהוא כבר לא משרת ציבור, הציבור צריך לשרת אותו. זה לא יקרה בחדר הזה. בחדר הזה – ישראל לפני הכל.

בתחילת חודש אוקטובר אמר לפיד שאם תקום ממשלת אחדות, הוא מוותר על הרוטציה עם גנץ. כלומר, יושב ראש הליכוד ויושב ראש כחול לבן יכהנו ברוטציה כראשי הממשלה. "לא תהיה רוטציה של שלושה אנשים, זה לא רציני", אמר אז לפיד. היום הודיע כאמור לפיד שהוא מוותר על הרוטציה כליל.

15:22 עריכה

בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן קרא בני גנץ לנתניהו לוותר על חסינותו עוד היום.

"נתניהו קבע שלא תהיה ממשלת אחדות לפני הבחירות, ואחרי הבחירות קרא להקמתה. הוא אמר בקמפיין שכל התיקים יקרסו כמו מגדל קלפים, ואז התעוררנו עם שלושה כתבי אישום חמורים. הוא הבטיח להחיל ריבונות במעלה אדומים, לחסל את שלטון החמאס, לתקן את שיטת הממשל, ליישם את מתווה הכותל, להביא לשוויון בנטל – לא יהיה כלום, אין כלום.

עשרות שעות ישבנו בחדרי המשא ומתן – נתניהו נשאר עם אותה המנטרה: בלוק החסינות, דרישה להיות ראשון וגם וטו מוחלט בהתקדמות על קווי יסוד. אפס זמן על מהות. תלי תלים של מילים על מבנים מורכבים של חסינות ונבצרות.

ולמרות זאת, גם היום עוד לא אפסו הסיכויים למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות האלה. נתניהו צריך להעמיד את ישראל לפני נתניהו. לעשות מעשה. אני חוזר וקורא לראש הממשלה. אני חוזר על מה שאמרתי לך ולנציגיך מהיום הראשון של המשא ומתן: אם תוותר על החסינות – אנחנו פרטנרים לתחילתו של שיח. גררת אותנו לבחירות כבר פעמיים בגלל החסינות. התבצרת מול קווי היסוד של הבלוק בשל החסינות.

וגם כעת נדמה לך שבחירות נוספות יאפשרו לך רוב שיאפשר לך חסינות. אני קורא לך להתחייב בקולך שלא תבקש חסינות. מגיע לאזרחי ישראל לדעת לפני שתגרור אותם לעוד מערכת בחירות יקרה מה הן באמת כוונותיך. אני קורא לך לעשות את זה עוד היום, כדי שנוכל למצות את היומיים הקרובים למשא ומתן ישיר, ללא בלוק חסינות, על הקמתה של ממשלת אחדות. נמצא את הדרך. נחסוך מעם ישראל את הבחירות, נפסיק לעסוק בעצמנו הפוליטיקאים ונתחיל לעבוד בשביל אזרחי מדינת ישראל.

16:00 עריכה

חבר הכנסת לשעבר אורן חזן אמר כי אינו שולל התמודדות על ראשות הליכוד. "אולי גם עבדכם הנאמן יחליט להתמודד לראשות תנועת הליכוד", אמר היום חזן, שכיהן כחבר כנסת בכנסת העשרים, בראיון בערוץ כנסת.

חבר הכנסת לשעבר גם תיאר בראיון את שאירע אתמול בוועידת מרכז הליכוד, שבה נכח: "נתניהו עולה על הבמה, נותן את הנאום הקצר ביותר שהוא נתן אי פעם מיום תחילתו בפוליטיקה הישראלית – דקה ו-17 שניות בדיוק, על הבמה – וכל זה רק בגלל שחצי מהאולם צעק 'היידה גדעון, היידה גדעון, הגיע הזמן להחליף את השלטון'.

"אני רוצה להזכיר לך אמירה שנאמרה אגב דווקא אצלך לפני כולם", אמר חזן כשפנה למראיינת מורן אזולאי. "הייתי הראשון לומר כבר אז שאני לא פוסל התמודדות מול ראש הממשלה נתניהו בפעם הבאה שיהיו פריימריז לראשות התנועה בתנועת הליכוד".

לקראת הבחירות לכנסת ה-21 – שנערכו בחודש אפריל – התמודד חזן בבחירות המקדימות לרשימת הליכוד, אך זכה לשיעורי הצבעה נמוכים יחסית ופרש מהתנועה. הוא התמודד לכנסת בראש מפלגת צומת וזכה ל-2,417 קולות, שהם 0.06% מכלל ההצבעות. לאחר כישלונו בצומת, שב חזן לליכוד.

16:15 עריכה

בג"ץ למנדלבליט: הודע לנו עד 18 בדצמבר האם תפרסם את חוות דעת בשאלה האם ניתן להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף פסק שעל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להודיע עד יום רביעי בשבוע הבא, האם בכוונתו לפרסם את עמדתו בשאלה האם ניתן להטיל על ראש הממשלה בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה.

את החלטתו נתן גרוסקופף בעתירה שהגישו 67 אישים, בהם הנשיאה לשעבר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, רבקה כרמי, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי עוזי ארד, המחזאי יהושע סובול, היזם דב מורן ומפקדו ה-11 של חיל האוויר אביהו בן-נון. בהחלטה נכתב שאם מנדלבליט מתכנן לפרסם חוות דעת, עליו להודיע מתי תפורסם.

מסמך: החלטת גרוסקופף.

16:41 עריכה

בשבוע שעבר הביעו בכחול לבן ובישראל ביתנו התנגדות ליוזמה, שהגיעה מכיוון הליכוד, להעלות את יחידת מימון המפלגות במערכת הבחירות הקרובה. היום הצטרף יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, למתנגדים.

16:51 עריכה

בניגוד לעמדת הפרקליטות, ידון בית המשפט העליון בסוגיית העיון בטלפונים של יועצי ראש הממשלה. אחרי ששתי ערכאות – בית משפט השלום ובית המשפט המחוזי – פסקו שהמשטרה תוכל לחדור לטלפונים של ארבעה מיועציו של נתניהו, פנו יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלום וישראל איינהורן בבקשה לערער לבית המשפט העליון. שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון קיבל את בקשתם וקבע שהדיון בעניין יתקיים ביום ראשון הקרוב (בש"פ 7917/19).

יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אלרון בבית הנשיא בירושלים ב-2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
16:55 עריכה

לפי שורה של פרסומים, לאורך החודשים האחרונים הייתה מתיחות בין מס' 3 בכחול לבן משה (בוגי) יעלון לבין מס' 2 ברשימה, יאיר לפיד. לפי הדיווחים, תבע יושב ראש תל"ם שיושב ראש יש עתיד יוותר על הרוטציה שלו בראשות הממשלה עם בני גנץ. היום הודיע לפיד שהוא עושה כן. יעלון ניצל את ההזדמנות כדי לברך אותו.

16:57 עריכה

אחרי שגנץ קרא לנתניהו להודיע עוד היום שהוא מוותר על חסינותו ולפיד הכריז על ביטול הסכם הרוטציה בינו לבין יושב ראש כחול לבן, קרא ראש הממשלה לליברמן "להיכנס למשא ומתן מואץ ב-48 השעות שנותרו".

ההערכה הרווחת במערכת הפוליטים היא שהסיכויים שיושב ראש ישראל ביתנו יצטרף לבלוק ה-55 של נתניהו הם נמוכים מאוד.

17:08 עריכה

בכחול לבן הגיבו לדבריו של נתניהו, שטוען שהם "מסרבים להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה".

17:19 עריכה

הפעיל הפוליטי אלי יוסף, המתנגד למכירת נשק ישראלי למדינות דיקטטוריות, מתעתד להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. בראיון לאריה יואלי באתר "סרוגים" אמר יוסף שהוא מנהל מגעים לרכישת מפלגת מדף, כדי שיוכל לרוץ כבר בחודש מרץ, אם אכן יוקדמו הבחירות לכנסת.

אלי יוסף (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
יוסף מתפרץ ביום עיון לרגל ארבעים שנה לשלום בין ישראל ומצרים במרץ האחרון (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

מטרת ההתמודדות לכנסת, אמר יוסף, היא להעלות את המודעות לסוגיה, שלדבריו, מושתקת. יוסף נוהג להתפרץ לכנסים שונים, שנערכים בשנים האחרונות, כדי לעורר מודעות לנושא. יוסף שוקל לקרוא לרשימה שיקים – "הלב היהודי".

17:49 עריכה

אחרי יום רביעי יתכנסו בלשכת היועץ המשפטי לממשלה כדי לדון בשאלה האם בכוונתם לפרסם חוות דעת בסוגיה, האם ניתן להטיל על נתניהו – שכתב אישום באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים תלוי ועומד כנגדו – להרכיב ממשלה. כך פרסם הערב אביעד גליקמן מחדשות 13.

דיון זה יתקיים בעקבות החלטתו היום של שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף, שפסק שעל היועץ המשפטי לממשלה להודיע עד יום רביעי בשבוע הבא, האם בכוונתו לפרסם חוות דעת בשאלה, האם אפשר להטיל על נתניהו – במצבו המשפטי הנוכחי – את מלאכת הרכבת הממשלה. במשרד המשפטים הדעות בשאלה זו חלוקות.

18:08 עריכה

העיתונאי בן כספית פרסם הערב ב"מעריב" פרטים מתוך ההסכם, שגיבשו כחול לבן והליכוד לממשלת אחדות. המתווה שגובש היה על דעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בני גנץ וגבי אשכנזי נטו לתמוך בהסכם, יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון נטו להתנגד.

ראש צוות המשא ומתן מטעם כחול לבן יורם טורבוביץ', יחד עם ישראל בכר ושלום שלמה והמשנה לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, גיבשו את ההסכם. אנשי הליכוד נתנו לכחול לבן יד חופשית לגבי קביעת קיום הרוטציה והנבצרות.

לפי המתווה, עם השבעת הממשלה יתמנה לצד ראש הממשלה נתניהו – "ראש הממשלה המיועד ברוטציה" גנץ. ההחלפה בין השניים לא תצריך הצבעה נוספת וכדי לבטלה יידרש רוב מיוחד.

נתניהו ביקש להמשיך לכהן כראש הממשלה עד יום העצמאות הקרוב, שיחול ב-29 באפריל 2020. המועד הבא, הסמוך ביותר ליום זה, שבו תוכל הכנסת להתכנס – 4 במאי 2020. ביום זה אמור היה נתניהו להיכנס לנבצרות, וגנץ יחל לכהן הלכה למעשה כראש הממשלה.

עם תחילת הנבצרות יתמנה נתניהו ל"ממלא מקום ראש הממשלה בנבצרות". הוא לא ישתתף בישיבות הממשלה ובהחלטותיה, אך יעודכן בהן.

לפי ההסכם, ייקבע בחוק תאריך שבו יסיים גנץ את כהונתו, ולראש הממשלה יתמנה יושב ראש הליכוד, שישלים את כהונת הממשלה.

לפי ההערכה, בתמורה לוויתור על הסכם זה – ויתר לפיד על הרוטציה עם גנץ.

18:19 עריכה

חבר הכנסת דוד ביטן החל להחתים את חברי מרכז הליכוד על בקשה לכנס את מרכז המפלגה כדי להצביע על ביטול הבחירות המקדימות לראשות התנועה ומינוי נתניהו ליושב ראש. כדי שיוכל לדרוש את כינוס מרכז המפלגה – על ביטן להשיג את חתימותיהם של עשרים אחוזים מחברי המרכז.

עם הגשת הפנייה ליושב ראש מרכז הליכוד, חיים כץ – לאחר שיושגו החתימות הדרושות – יש לכנס את המרכז בתוך שבעה ימים. אז תתקיים במרכז המפלגה הצבעה חשאית על הצעתו של ביטן.

18:29 עריכה

נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, הבהיר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולשר המשפטים, אמיר אוחנה, שהוא מצפה שיגיעו להסכמה על המועמד שיש למנות לממלא המקום של פרקליט המדינה. כך פרסם אביעד גליקמן בחדשות 13.

בשבוע שעבר קרא מנדלבליט לאוחנה למנות את המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר לתפקיד. שי ניצן יסיים את כהונתו כפרקליט המדינה בשבוע הבא.

18:40 עריכה

חבר הכנסת גדעון סער הודיע שיסייר מחר במתחם חאן אל-אחמר והזמין את התקשורת לסקר את הביקור. חאן אל-אחמר הוא מתחם ביהודה ושומרון, שבו מתגוררת אוכלוסייה בדואית, ואותו התחייב ראש הממשלה נתניהו לפנות, אך לא עשה כן.

סער נחשב ליריבו הראשי של נתניהו בליכוד. הוא קורא לעריכת בחירות לראשות המפלגה והודיע שיתמודד בהן במגמה להחליף את נתניהו.

18:46 עריכה

למה 54 חברי כנסת הולכים אחרי נתניהו כמו "עזים מסוממות"?. יושב ראש המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, שנעדר היום מישיבת הסיעה, כי נסע לארצות הברית כדי להשתתף בכנס של IAC – Israeli American Council, מבקר את שותפיו של נתניהו לבלוק ה-55.

18:49 עריכה

נתניהו לגנץ ולפיד: "אפשר לעשות מאמץ אחרון, ואני חושב שגם אביגדור ליברמן צריך לעשות מאמץ אחרון. צריך למנוע את הבחירות המיותרות האלה".

19:22 עריכה

חבר הכנסת לשעבר חיליק בר טען היום בערוץ כנסת שיושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ קיבל הצעה להצטרף לקואליציה עם בלוק ה-55 ובתמורה להתמנות ברוטציה לראשות הממשלה.

19:31 עריכה

יושב ראש דגל התורה משה גפני ויושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגשו היום במסדרונות הכנסת. השר לשעבר התלונן בפני חבר סיעת יהדות התורה על שקרא לו "אנטישמי" ו"אפס".

19:42 עריכה

תקציב מימון הבחירות יגדל ב-62 מיליון שקלים, אם הבחירות לכנסת יוקדמו ל-2 במרץ – כך סיכמו היום חברי הכנסת אבי ניסנקורן מכחול לבן ויריב לוין מהליכוד. בליכוד ביקשו להגדיל את התקציב ב-130 מיליון שקלים, אך בכחול לבן הסכימו רק ל-62. סכום זה מצטרף לתקציב הנוכחי שעומד על 180 מיליון שקלים.

19:48 עריכה

"ממשלה צרה תהיה צרה גדולה למדינת ישראל", כך אמר הערב יושב ראש ישראל ביתנו במפגש עם ראשי רשויות מהליכוד, שניסו לשכנע את ליברמן לחבור לבלוק ה-55 של נתניהו. המפגש נערך בפתח תקווה על ידי ראש העירייה רמי גרינברג.

19:58 עריכה

חבר הכנסת אסף זמיר מכחול לבן התראיין הערב לאודי סגל בתוכנית "לפני החדשות" ברשת 13. זמיר – אפשר להעריך בסבירות גבוהה – לא יכול היה לשער מה יהיו נזקיו של הראיון.

20:11 עריכה

נעשים מאמצים לקיים פגישה בין נתניהו לליברמן – כך דיווח הערב ירון אברהם בחדשות 12.

את לשכתו של יושב ראש ישראל ביתנו פקדו היום נפתלי בנט ואיילת שקד מהימין החדש ושרים מהליכוד. בליכוד הציעו היום לליברמן לכהן שנה בראשות הממשלה – אחרי שלוש שנים שהממשלה תונהג על ידי הליכוד. כמו כן תקבל ישראל ביתנו את תיקי הביטחון, הפנים והקליטה. וכן עשרים רבני ערים יקבלו סמכויות גיור. זאת בתמורה להצטרפות של ישראל ביתנו לקואליציית ה-55 של נתניהו. המפלגות החרדיות התבקשו שלא לתקוף את ליברמן. הסיכויים שליברמן ייענה בחיוב להצעה – קלושים.

20:23 עריכה

ראשי הרשויות, שנפגשים עם יושב ראש ישראל ביתנו ליברמן, אמרו לו שאם יצטרף לליכוד – המתפקדים שלהם יתמכו בו ויהפכו אותו לגורם משמעותי במפלגה. במפגש, שארגן ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג בין ליברמן לראשי רשויות מהליכוד, משתתפת היועצת הפוליטית של נתניהו, חני בלייוייס.

20:33 עריכה

נחשפה הקלטה של יושב ראש האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ', שבה אמר לפעילים פוליטיים לפני מערכת הבחירות האחרונה, ש"לא תהיה מערכת בחירות שלישית. נקודה. אם הוא (נתניהו) לא יצליח, יהיה מישהו אחר מתוך הליכוד. חד משמעית. אנחנו נמליץ עליו… לא נגרור את המדינה למערכת בחירות שלישית וחסרת אחריות".

סמוטריץ' מסר בתגובה שאינו יודע באיזה הקשר נאמרו הדברים.

21:01 עריכה

מאבטח של ראש הממשלה נתניהו נפצע באורח קל בכף ידו מפליטת כדור, שאירעה בביתם הפרטי של בני הזוג נתניהו בקיסריה. המאבטח, בן 21, קיבל טיפול ראשוני על ידי צוות מגן דוד אדום ופונה להמשך טיפול במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. בני משפחת נתניהו לא שהו בזמן הירי בבית.

21:17 עריכה

אם גדעון סער יעמוד בראשות הליכוד יגדל גוש הימין חרדים ל-57 מנדטים לעומת 56 שיקבל בראשות נתניהו – כך עולה מסקר של תאגיד השידור כאן שפורסם הערב.

בעוד שכשנתניהו עומד בראש הליכוד מקבל גוש המרכז-שמאל 57 מנדטים, והוא גדול מגוש הימין-חרדים במנדט, כשסער בראש הגוש, מקבל המרכז-שמאל 55 מנדטים – שניים פחות מאלה של הימין-חרדים.

21:47 עריכה

מטעם נתניהו נמסרה הודעה, שלפיה "ראש הממשלה לא פועל נגד הפריימריז. אם יוחלט על בחירות כלליות יהיו פריימריז לראשות הליכוד וראש הממשלה נתניהו ינצח בגדול".

21:48 עריכה

גדעון סער בירך על הודעת ראש הממשלה, שבה אמר שייערכו פריימריז לראשות הליכוד.

22:06 עריכה

בני גנץ ויאיר לפיד סיכמו על ביטול הרוטציה ביניהם כבר בשבוע שעבר – כך פרסם הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן. לפי הדיווח, השניים נועדו בביתו של לפיד, ואז גם החליטו על דחיית ההצעה של הליכוד לממשלת אחדות.

היום הודיע מס' 2 ברשימה על ביטול הרוטציה. הדברים נאמרו בישיבת סיעה של כחול לבן בכנסת.

22:17 עריכה

נתניהו טרם השיב את החליפות שקיבל מאיש העסקים ספנסר פרטרידג' – כך פרסם הערב צח שפיצן בתאגיד השידור כאן.

בתחילת אוקטובר פנתה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה למשרד עורכי הדין מולכו-שמרון, שמייצג את נתניהו, כדי לברר האם חליפות היוקרה ומוצרים נוספים שקיבל ראש הממשלה מפרטרידג' הושבו – כפי שהורתה ועדת ההיתרים לפני עשרה חודשים. לאחר שלא נענתה, פנתה היועצת המשפטית שוב, אך גם בפעם זו לא קיבלה תשובה.

ועדת ההיתרים הורתה לנתניהו להשיב את המוצרים או סכום כסף השווה להם. לאחר ההחלטה הוגשו עתירות לבית המשפט בדרישה שנתניהו יקיים את החלטתה של הוועדה.

בתגובה לפרסום מסר עורך הדין יוסי כהן: "הואיל ותלויות ועומדות עתירות – תשובת הפרקליטים תינתן בהתאם להכרעת בג"ץ בעתירות".

22:39 עריכה

הערב פרסם ירון אברהם בחדשות 12 הצעה שהועברה מהליכוד לליברמן, לפיה – בתמורה להצטרפות ישראל ביתנו לבלוק ה-55 של נתניהו, תקבל סיעתו של ליברמן את משרדי הביטחון, הפנים והקליטה. כמו כן, אחרי שלוש שנים שבהם יכהן יושב ראש הליכוד כראש הממשלה – יתמנה ליברמן לתפקיד. הלילה פרסם הליכוד הכחשה לדיווח זה.

22:54 עריכה

ההערכה במערכת הפוליטית היא שהוויתור של לפיד על הרוטציה עם גנץ יגדיל את כוחה של כחול לבן בשניים עד שלושה מנדטים – כך פרסמה הערב דפנה ליאל מחדשות 12. לדברי העיתונאית, המהלך מלמד על שינוי במדיניות קבלת ההחלטות בכחול לבן – מעתה משקלה של רביעיית ראשי הרשימה יפחת ויעלה כוחו של יושב הראש גנץ.

סגירה