גנץ: אסור להפוך את הכנסת לעיר מקלט; נתניהו: חדול מהספינים

סקר חדשות 13: כחול לבן עם 37 מנדטים, הליכוד - 33 ● הוועדה המסדרת תדון מחר בהליך החקיקה לפיזור הכנסת ● תאריך הפריימריז בליכוד המסתמן: 23 בדצמבר ● השרה מירי רגב: גדעון סער הפך לכלי בידי השמאל ● ח"כ יאיר גולן: "תגובות צה"ל לא מזיזות לחמאס"

גנץ ונתניהו (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
גנץ ונתניהו
07:09 עריכה

מחר עתידה הכנסת להתפזר. ביום רביעי, 11 בדצמבר 2019, יסתיימו 21 הימים שבהם יכולים חברי הכנסת לאסוף 61 חתימות ולהטיל על מי מחברי הבית את מלאכת הרכבת הממשלה. אם ייאספו החתימות, ייתן הנשיא 14 ימים להשבעת הממשלה החדשה. הסיכויים שתרחיש זה יקרה עד מחר בחצות הלילה – קלושים.

אם לא תתקבל כל החלטה – הכנסת תתפזר מכוח חוק, והבחירות ייערכו ב-10 במרץ 2020. הואיל ומדובר בחג פורים, הוסכם בכנסת שהבחירות ייערכו כשבוע קודם לכן – ביום שני, 2 במרץ. לשם כך נדרשת הצבעה של הכנסת בשלוש קריאות, שעתידה להיערך מחר.

מערכת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש, שתתקיים בחודש מרץ, עתידה להיות מערכת הבחירות השלישית לכנסת שנערכת בתוך פרק זמן של פחות משנה (הבחירות לכנסת העשרים ואחת התקיימו באפריל האחרון, והבחירות לכנסת העשרים ושתיים נערכו לפני כשלושה חודשים).

07:14 עריכה

חבר הכנסת גדעון סער – המתעתד להתמודד על ראשות הליכוד מול יושב הראש המכהן בנימין נתניהו – יבקר היום במתחם חאן אל-אחמר שביהודה ושומרון. ראש הממשלה נתניהו התחייב בעבר לפנות את המתחם שבנפת אל-קודס, שבו מתגוררת אוכלוסייה בדואית, אך הוא לא עשה כן. הסיור של השר לשעבר ייערך בשעה 11:00, והוא הזמין את התקשורת לסקר את הביקור.

גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
סער בתל אביב בחודש שעבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
08:09 עריכה

בכירים בליכוד פנו לכחול לבן כדי לברר האם ויתור פומבי של נתניהו על חסינות מפני העמדה לדין תביא להסכמה של כחול לבן לכך שנתניהו יכהן ראשון כראש ממשלה בממשלת אחדות, כהונה שתימשך שישה חודשים. לדברי אנשי הליכוד, הם נענו בשלילה. מכחול לבן נמסר שלא נעשו אליהם פניות, אך אמרו שוויתור מצד נתניהו לא יביא להסכמה לכך שהוא יכהן ראשון כראש ממשלה, אלא יוביל לפתיחת משא ומתן בין הצדדים. כך פרסם הבוקר זאב קם בתאגיד השידור כאן.

08:28 עריכה

פרשת 4,000 – "זה מה שסוכם עם מומו". כשחוקרי המשטרה פשטו על ביתו של ניר חפץ ברעננה, ב-18 בפברואר בשנה שעברה, הם מצאו מסמך בן שני עמודים שהתייחס לביטול ההפרדה המבנית בבזק, שנחתם במשפט "זה מה שסוכם עם מומו". מומו הוא כינויו של מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר (לימים עד מדינה).

כעבור שבועות אחדים, כשנעשה עד מדינה, סיפר חפץ שנפגש עם בעלי בזק שאול אלוביץ', והאחרון ביקש מיועצו של נתניהו לקדם את מה שסוכם עם מומו – וזה תוכן המסמך. אלוביץ' הכחיש בחקירותיו שהנחה את חפץ לעשות כן. כך פרסמו תומר גנון וליטל דוברוביצקי הבוקר ב"כלכליסט".

ניר חפץ (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
חפץ בבית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש שעבר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
08:40 עריכה

ראש הממשלה נתניהו נפגש אתמול בלשכתו עם ראשי רשויות החברים בליכוד בניסיון לבלום את התמיכה הגוברת בגדעון סער לראשות התנועה – כך דיווח הבוקר מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
נתניהו בישיבת הממשלה, שלשום (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
08:50 עריכה

ביטול הרוטציה בין גנץ ולפיד מעביר כמנדט אחד מהליכוד לכחול לבן – כך נמצא בסקרים פנימיים שנערכו בכחול לבן. ההחלטה על ביטול הרוטציה התקבלה ביום חמישי האחרון, אחרי ששיושב ראש חוסן לישראל ויושב ראש יש עתיד דנו ממושכות לגבי עתידה של רשימתם המשותפת. כך פרסם הבוקר הכתב הפוליטי של גלי צה"ל מיכאל האוזר טוב.

גנץ (מימין) ולפיד בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
גנץ (מימין) ולפיד בישיבת הסיעה של כחול לבן בכנסת, אתמול (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
09:37 עריכה

יושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ אמר ש"מי שאשם במערכת הבחירות השלישית זה אביגדור ליברמן, שמלכתחילה לא התכוון להתייצב לצידו של גנץ בשום מקרה, והוא ניסה לשחק משחק בין שני הגושים".

בראיון בכאן רשת ב' אמר חבר הכנסת שלא יפר את ההבטחה שנתן לבוחריו, והעבודה-גשר תצטרף לממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן רק אחרי סיום כהונתו של נתניהו כראש הממשלה. פרץ הביע הסתייגות מהיוזמה של חבר מפלגתו עמר בר-לב לגייס חתימות עבור הקמת ממשלה בראשות יולי אדלשטיין.

פרץ בישיבת סיעה של העבודה-גשר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
פרץ בישיבת סיעה של העבודה-גשר, אתמול בכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

פרץ אמר שמבחינתו האיחוד של העבודה גשר נחל הצלחה.

10:13 עריכה

חדשות 12 התנצלה בפני הצופים שנפגעו מחילופי הדברים בין מגישת "פגוש את העיתונות" רינה מצליח לבין חבר הכנסת אחמד טיבי – כך כתב נציב תלונות הציבור ברשות השנייה דוד רגב בעקבות פנייה ששוגרה אליו. אחרי שידיעה בנושא פורסמה אמש באתר "וואלה! ניוז", כתבה מצליח בחשבון הטוויטר שלה: "מרגישה צורך להבהיר, לא התנצלתי בפני חבר הכנסת אחמד טיבי. לא חושבת שהייתי צריכה להתנצל".

בראיון, שהתקיים בתוכנית ששודרה ביום שבת, השתמע שהעיתונאית נתנה לגיטימציה לתקיפתו של טיבי, שאירעה מוקדם יותר באותו יום. אמירתה הביאה לחילופי דברים קשים בין השניים.

רינה מצליח (צילום: פלאש 90)
מצליח בתל אביב בפברואר האחרון (צילום: פלאש 90)
10:23 עריכה

בתשובה לשאלה האם יפרוש מהליכוד אם יובס, השיב גדעון סער שיישאר בתנועה. "ברור לחלוטין שאם נמשיך בתוואי הנוכחי" – אמר סער בהתייחס לכך שנתניהו עומד בראשות הליכוד – "לא נגיע לשום מקום טוב יותר ממה שהגענו אחרי שתי מערכות הבחירות האחרונות". את הדברים אמר סער בכנס של שדולת הפרלמנטרים למען ישראל.

11:17 עריכה

הערב צפויה להיערך עצרת תמיכה במשה כחלון מול ביתו בחיפה – זאת על רקע הדיווחים על כוונתו של שר האוצר לפרוש מהחיים הפוליטיים. על הכוונה לקיים הפגנת תמיכה בכחלון דיווחה מורן אזולאי מ"ידיעות אחרונות".

משה כחלון (צילום: פלאש 90)
כחלון בתל אביב באפריל האחרון (צילום: פלאש 90)
11:26 עריכה

יושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר התייחס בחשבון הטוויטר שלו ליוזמות למנוע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה.

11:56 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "בימים האחרונים הופעל על ישראל ביתנו מסע לחצים ופיתויים, כפי שאני לא זוכר מאז שהתחלתי את דרכי בפוליטיקה… הוצע לנו כל תפקיד אפשרי… – רק שנסכים להיכנס לממשלה צרה… דחינו את כל ההצעות האלו על הסף".

אם ב-24 השעות הקרובות לא תקום ממשלה, זה אך ורק בגלל שמנהיגי שתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, לא היו מוכנים לוותר…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שלישי, 10 בדצמבר 2019

12:01 עריכה

המשטרה הרחיקה פעילי שמאל שהתעמתו עם חבר הכנסת גדעון סער במהלך ביקורו בחאן אל-אחמר.

12:36 עריכה

בדיון בכנסת לגבי המצב ביישובי עוטף עזה מחו ראשי היישובים תחת הסיסמה "מציאות לא מוסרית".

13:02 עריכה

בביקור בחאן אל-אחמר קרא גדעון סער לפנות את המתחם."אם היה מדובר ביישוב יהודי הוא מזמן היה מפונה", פסק חבר הכנסת. לדבריו, יש "למצוא פתרון לתושבים, אבל צריך להבין שהשאלה היא לא רק שאלת התושבים, היא שאלת מי הריבון ומה יהיה עתיד השטח הזה וכל שטחי C בעתיד".

גדעון סער (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
סער, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
13:08 עריכה

השר וחבר הכנסת לשעבר חיים רמון מתח ביקורת על כחול לבן, שדחתה את הסכם הרוטציה עם נתניהו. "מי שמתגלה כאן בטיפשותו הם כחול לבן. באו באי כוחו של נתניהו והציעו להם רוטציה לאחר חצי שנה, שמוגנת עם שורת חוקים כערבויות – והם בכל זאת סירבו", אמר רמון בראיון לשרון גל בגלי ישראל. "למה גנץ לא לוקח את זה?" – תהה – "הרי ממילא נתניהו יישאר במקרה של בחירות בכיסא לפחות חצי שנה".

רמון אמר שבבחירות האחרונות הצביע לרשימת העבודה-גשר, אך לא יצביע להם שוב. הוא אמר שאינו יודע למי להצביע כעת.

13:24 עריכה

ראש צוות המשא ומתן של הליכוד יריב לוין אמר כי לא הוצעה ליושב ראש העבודה-גשר רוטציה בראשות הממשלה. בראיון לאילאיל שחר בגלי צה"ל אמר השר כי לא התנהל משא ומתן עם העבודה-גשר, כי הסיעה סירבה לנהל מגעים עימם.

אתמול אמר חבר הכנסת לשעבר חיליק בר כי לפרץ הוצעה רוטציה בראשות הממשלה, אם יחבור לבלוק ה-55 של נתניהו. על כך שהצעה זו הוצעה לפרץ חזר היום חנן קריסטל בתוכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב'.

13:35 עריכה

לשכת עורכי הדין הגישה בקשה להצטרף לעתירה שהגישו ארבעה מיועציו של נתניהו על ההחלטה לאפשר למשטרה לערוך חיפוש בטלפונים הניידים שלהם. אתמול פסק השופט יוסף אלרון, שבית המשפט העליון ידון בעתירתם של יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלום וישראל איינהורן, על ההחלטה שניתנה בבית משפט השלום ובבית המשפט המחוזי, ולפיה, ניתן לעיין במכשירי הטלפון שלהם.

13:43 עריכה

שר החינוך רפי פרץ הצטרף לשיעור ספורט של תלמידי כיתה י"א בבית הספר הניסויי עין כרם.

13:58 עריכה

"שום מקום עבודה, ודאי לא משרד ראש הממשלה, אינו יכול להרשות לעצמו שמי שאמור לנהל אותו יקדיש את מרב זמנו להתייעצויות עם עורכי דין ויועצים אחרים בניסיונות להיחלץ מזרועות החוק" – את הדברים הללו אמר גלעד ארדן בשנת 2007, אז אייש אהוד אולמרט את לשכת ראש הממשלה.

"הציבור לא ישכח לשותפיו הקואליציוניים של אולמרט ולשריו, את מדיניות 'שתיקת הכבשים', אותה הם נוקטים אל מול החשדות הפליליים נגדו", הוסיף מי שלימים יתמנה לשר לביטחון פנים וימלא את פיו מים, כשהיועץ המשפטי לממשלה יודיע על הגשת כתב אישום בסעיפי שוחד, מרמה והפרת אמונים נגד ראש הממשלה נתניהו.

ציטוט זה, יחד עם ציטוטים נוספים של פוליטיקאים, התפרסם היום ברשימה של יעל פינקלשטיין באתר "שקוף", המגדיר עצמו "גוף התקשורת של הציבור".

14:12 עריכה

בסקר, שנערך אתמול והיום על ידי מכון מדגם בראשות מנו גבע ופורסם ב"וואלה! ניוז", נמצא שכחול לבן, הרשימה המשותפת, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי, המרכיבים את גוש המרכז-שמאל, יקבלו 57 מנדטים, ואילו הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והימין החדש, המהווים את גוש הימין-חרדים, יקבלו 55 מושבים בכנסת. ישראל ביתנו תקבל לפי סקר זה שמונה מנדטים.

בסקר זה הבית היהודי ועוצמה יהודית לא עוברים את אחוז החסימה.

בשאלה מי מתאים יותר לכהן כראש ממשלה מקבל גנץ 38% תמיכה ונתניהו מקבל אחוז אחד פחות. 16% אמרו שאיש מבין השניים לא מתאים, ותשעה אחוזים השיבו שאינם יודעים.

לשאלה מי, לדעתך, האשם העיקרי בהליכה לבחירות השיבו 41% מהנסקרים – נתניהו, 33% ענו ליברמן, 6% השיבו גנץ, 5% – לפיד, 1% – המפלגות החרדיות. 12% אמרו שאינם יודעים, ו-2% ענו מישהו אחר.

בסקר השתתפו 506 נשאלות ונשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

14:37 עריכה

חבר הכנסת איציק שמולי התייחס בראיון למזל מועלם בערוץ כנסת לאפשרות שייערכו בחירות לראשות העבודה ואמר שהוא "שוקל להתמודד" לתפקיד.

איציק שמולי בתל אביב ביולי 2019 (צילום: פלאש 90)
שמולי בתל אביב ביולי האחרון (צילום: פלאש 90)
14:50 עריכה

מחר בשעה 13:00 יקיים יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסיבת עיתונאים בכנסת. בהמשך היום צפויה הכנסת להצביע על פיזורה ועריכת בחירות ביום שני, 2 במרץ 2020.

14:53 עריכה

הערב תיערך בכיכר רבין בתל אביב עצרת נוער תחת הכותרת "עוצרים את הבחירות". באירוע יופיעו בין היתר הצמד בן זיני וטיילור מלכוב, הזמר לואי עלי וההרכב האולטראס.

פורסם על ידי ‏עוצרים את הבחירות‏ ב- יום שני, 9 בדצמבר 2019

15:24 עריכה

ח"כ והאלוף לשעבר יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי): "תגובות צה"ל לא מזיזות לחמאס"

גולן השתתף בכנס לחיזוק עוטף עזה והגיב למחאה של ראשי המועצות נגד המצב הבטחוני בדרום הארץ: "אתם אומרים 'אל תתנו לנו אקמול, תנו לנו פתרון אמיתי'. פתרון אמיתי הוא לא פוליטי, הוא מקצועי ותאמינו לי שבמקצוע הישן שלי אני מבין לא רע".

"אני אומר בצורה הכי פשוטה", המשיך גולן, "אם רוצים להכריע את האיום צריך להביס את הכוח הצבאי של החמאס ואת זה אי אפשר לעשות מהאוויר, צריך להיכנס לעומק השטח ולהילחם בחמאס במקומות בו הוא חי. אני מקווה שאתם כבר לא מאמינים שהתגובה של צה"ל עושה משהו, היא לא מזיזה לאף אחד בחמאס או בג'יהאד האיסלאמי – שנים אנחנו מגיבים ולא קורה כלום".

15:49 עריכה

ח"כ מיקי זוהר תוהה על רקע תוצאות הסקרים דמוע בכחול לבן מסרבים ללכת לבחירה ישירה

16:15 עריכה

שר החוץ ישראל כץ מברך על חתימת ההסכם הרשמי להשתתפות ישראל בתערוכת האקספו בדובאי

16:35 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) מדווח מהכנסת ומצלם את כיסאותיהם של חברי הליכוד במליאה

17:33 עריכה

שר החינוך רפי פרץ על הפנייה למשרד החינוך לבטל את ההכרה במכינת עלי ולשלול את תקצובה: "לא יקרה. לא במשמרת שלי ולא של אף שר חינוך אחר…אין מי שנאמן יותר למדינה מהם. עצם הדרישה מבישה ומלבה שנאת חינם בדומה לכל פעילותו של 'הפורום החילוני'".

17:34 עריכה

הצעת חוק פיזור הכנסת ה-22 הונחה על שולחן הכנסת. ההצעה הוגשה על ידי יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר.

18:18 עריכה

חברי הכנסת אלעזר שטרן (כחול לבן) ומיקי זוהר (הליכוד) הגיעו לראיון באולפן שש עם רינה מצליח, כ-48 שעות לפני פיזור הכנסת. 

השניים ניסו להתמודד עם השאלה "מי אשם בכך שככל הנראה הולכים שוב לבחירות?". ח"כ זוהר השיב: "מאוד פשוט – כחול לבן, בכל שלב חשבו רק על מטרה אחת מבחינתם – לנטרל את נתניהו מהימין ומהליכוד. הם מבינים, וזה כנראה נכון, שמהרגע שנתניהו לא יעמוד בראש הליכוד, הם יוכלו לעמדוד בשלטון".

ח"כ שטרן הגיב מצידו: "מהיום הראשון, עוד לפני הבחירות, ידענו שנתניהו לא רוצה אחדות – נתניהו רוצה בחירות". שטרן פנה לזוהר ואמר: "אתם מאשימים אותנו ב'רק לא נתניהו', ואתם אומרים מצידכם 'רק נתניהו'. זה בעצם אותו דבר". זוהר בתגובה: "מעולם לא הסכמתי איתך יותר".

כמו כן התייחס ח"כ מהליכוד לכתבי האישום נגד נתניהו: "אנחנו סבורים וזה גם מה שחושבים רוב מצביעי הימין, שמה שעושים לראש הממשלה זו רדיפה. זה בסדר גם לחשוב ככה".

18:22 עריכה

הפריימריז בליכוד יתקיימו ב-23 בדצמבר, כך מפרסם כתב ישראל היום, יהודה שלזינגר. 

עם זאת, לאחר הפרסום הגיב ח"כ יואב קיש מהליכוד, מי שהצהיר כי יתמוך בגדעון סער: "לא יהיה. התאריך הוא 6 בינואר וזאת כדי לאפשר בחירות הוגנות ודמוקרטיות".

ח"כ מיקי זוהר השיב לו: "ומתי נתחיל עם קמפיין הליכוד? תתפלא, אבל יש דברים חשובים נוספים (כמו עתיד המדינה למשל) חוץ משאיפות פוליטיות אישיות".

19:32 עריכה

הוועדה המסדרת תתכנס מחר בשעה 9:30 בבוקר ותתבקש לאשר את הליכי החקיקה של החוק לפיזור הכנסת ושל חוק הבחירות לכנסת ה-23.

19:42 עריכה

בדרך לבחירות. יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "נותרו קצת יותר מ-24 שעות בכדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות. אני רוצה שתדעו שאני וחבריי בכחול לבן עושים את כל המאמצים".

גנץ קרא גם לנתניהו: "תודיע, כפי שהבטחת לפני הבחירות הקודמות, שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית ותלך להגן על חפותך בבית המשפט. יש לך את הזכות המלאה להגן על עצמך, אבל אסור להפוך את הכנסת לעיר מקלט".

19:54 עריכה

בדרך לבחירות. השרה מירי רגב תוקפת את גדעון סער: "חבל שהוא הופך להיות כלי בידי השמאל. הוא עשה דבר שאסור לעשות – הוא פעל לטובת השמאל. אנחנו צריכים את הליכוד חזק, לא צריכים להתעסק בפריימריז, אבל הוא גרר אותנו לפיצולים ולפילוגים".

19:58 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו משיב לגנץ: "קורא לך לחדול מהספינים".

20:11 עריכה

סקר חדשות 13: לו הבחירות היו מתקיימות היום, פער היה נפער בין כחול לבן שהייתה מקבלת 37 מנדטים ובין הליכוד שהייתה מקבלת 33.

הרשימה המשותפת הייתה שומרת על מקומה כמפלגה השלישית בגודלה ומקבלת 13 מנדטים, ישראל ביתנו – 8 מנדטים, יהדות התורה – 7, ש"ס הייתה מקבלת 6 מנדטים, הימין החדש עם 6 גם כן, והעבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי הייתה מקבלת 5 מנדטים כל אחת.

מפת הגושים, כל עוד בנימין נתניהו עומד בראש הליכוד, היה נראה כך – גוש מרכז-שמאל עם 60 מנדטים, גוש הימין 52 מנדטים, ללא ישראל ביתנו, שכמו במערכת הבחירות האחרונה היוותה את כף המאזניים.

לו גדעון סער היה עומד בראש הליכוד, גוש המרכז-שמאל היה מקבל 57 מנדטים, לעומת גוש הימין שהיה מקבל 55 מנדטים, שוב, ללא ישראל ביתנו שהייתה מקבלת 8 מנדטים.

20:14 עריכה

ח"כ איילת שקד ונפתלי בנט ייפגשו מחר על מנת לדון בעתיד מפלגתם הימין החדש.

21:32 עריכה

לאור שמועות על כך שמשה כחלון, שר האוצר, מתכוון לעזוב את החיים הפוליטיים, התרכזו הערב מול ביתו מפגינים בקריאה: "כחלון תישאר".

22:05 עריכה

ח"כ מהליכוד, מיכל שיר, מתומכי גדעון סער, מגיבה לסקר שפורסם בחדשות 13: "אם נתניהו יוביל את הליכוד לבחירות הבאות – השמאל עלול לעלות לשלטון. רק גדעון סער בראש הליכוד: יקים ממשלה. יציל את הימין. יאחד את העם".

22:07 עריכה

ח"כ מיקי זוהר על רקע הסקר שפורסם הערב בחדשות 13, המנבא פחות מנדטים לליכוד מאשר לכחול לבן: "אף אחד לא חשב שאנחנו מגיעים למערכת הבחירות הזו כפייבוריטים. ניסיון הער מלמד שסקרים לא טובים דווקא דרבנו את מצביעי הימין ולכן אני בטוח שהם יבואו בהמונם להצביע כדי להציל את המצב", כך זוהר.

סגירה