סופית: הבחירות לכנסת ה-23 יתקיימו ב-2 במרץ 2020

הישג למשותפת: חוק קמיניץ יוקפא במסגרת ההסתייגויות לחוק הקדמת הבחירות ● גדעון סער: מחר ח"כים נוספים יודיעו על תמיכה בי ● גנץ: "ההקשר של השימוש בחסינות יצא מכל פרופורציה" ● הפריימריז לראשות הליכוד ייערכו ב-26 בדצמבר ● ח"כ פורר: לבטל את השבתון בבחירות למי שלא מצביע ● ליברמן תקף בחריפות את נתניהו: "אולי אתה הסוכן של ג'יימס פאקר?" ● ח"כ זוהר על ליברמן: "נמאס לי להשקיע זמן באיש הזה"

  • הוועדה המסדרת מצביעה על פיזור הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • יו"ר כחול לבן, בני גנץ ביום פיזור הכנסת, 11 בדצמבר 2019 (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
    Flash90/יונתן זינדל
  • מליאת הכנסת, ביום פיזור הכנסת 11 בדצמבר 2019 (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
    Flash90/יונתן זינדל
  • אבי ניסנקורן בוועדה המסדרת לקראת פיזור הכנסת (צילום: יונתן זינדל/Flash90)
    יונתן זינדל/Flash90
  • פנינה תמנו שטה בוועדה המסדרת לקראת פיזור הכנסת, 11 בדצמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/Flash90)
    יונתן זינדל/Flash90
  • גנץ מגיע לישיבת סיעת כחול-לבן (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • ליברמן מגיע למסיבת עיתונאים בכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
07:15 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, במתקפה חריפה מאוד נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

"אדוני ראש הממשלה כנראה שבגילך זכרונך בוגד בך ושכחת שתמכתי במתווה הנשיא שהעניק לך, ולא לבני גנץ, זכות לכהן ראשון כראש ממשלה. לו הייתי מתנהל כפי שאתה מתנהל, הייתי מצטרף לממשלת מיעוט עם 'כחול לבן' ללא היסוס. ההבדל בינינו, שלי יש ערכים ולך רק אינטרסים. ערך עליון עבורי הוא חברות משהו שזר לך לחלוטין", כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו.

ליברמן התייחס לאמרות עליו מצדו של נתניהו ומצד קרוביו, על כך ש"הוא מופעל על ידי גורמים עלומים מחו"ל", "ליברמן הוא 'סוכן'", "סוכן של כאוס". "אדוני ראש הממשלה, הפוסל במומו פוסל. אולי אתה סוכן של גורמים עלומים ועשירים ממקומות שונים בעולם? אולי אתה הסוכן של ג'יימס פאקר? אולי אתה הסוכן של ספנסר פרטריג'? אולי אתה משרת את האינטרסים הכלכליים של נתן מליקובסקי? גם כאן ההבדל בינינו שאצלי מעולם המטרה לא קידשה את האמצעים ומעולם לא החלפתי עקרונות בכיסאות. אז תסתכל בראי טוב טוב. שב עם עצמך ותעשה חשבון נפש".

לאחרונה אני מזהה קפיצת מדרגה בהשמצות, בסילופים ובגרסאות זדוניות נגדי באופן אישי ונגד משפחתי וסביבתי הקרובה, היוצאים…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שלישי, 10 בדצמבר 2019

07:37 עריכה

ח"כ יואב קיש, מתומכיו של גדעון סער, על המחלוקת בתוך הליכוד בנוגע לתאריך הפריימריז. כזכור, בנימין נתניהו ותומכיו מעוניינים כי הפריימריז יתקיימו ב-23 בדצמבר, ואילו תומכיו של סער מעוניינים בתאריך 6 בינואר. "אנחנו רוצים שזה יהיה בתחילת ינואר, כדי להציג תכניות ברורות וכי יש עניינים מנהלתיים שצריך לטפל בהם", אמר בראיון לגל"צ.

"אנחנו לא צריכים סקרים, נתניהו ניסה כבר פעמיים ולא הצליח", המשיך קיש. "אנחנו מבקשים שלושה שבועות, וזה המינימום של המינימום. אפילו הודעה לבוחר הם לא מוכנים לשלוח כי אין מספיק זמן. כל מצביעי הליכוד יצטרכו להכריע בין שתי אפשרויות, או שאנחנו הולכים לממשלה בראשות גדעון סער, או שאנחנו הולכים לאופוזיציה בראשות נתניהו. כל מחנה הימין עוד יתגעגע לימיי ה-55".  

גדעון סער ויואב קיש, מרץ 2019 (צילום: Flash90)
גדעון סער ויואב קיש, מרץ 2019 (צילום: Flash90)
07:39 עריכה

ח"כ אורי מקלב, מיהדות התורה: "מה שמגמגם כמו בחירות ואולי מדדה כמו בחירות אז זה בחירות, אבל יש דברים שלא מגיעים בבחירות, אבל בעת נעילת שער, אנשים מוכנים לשנות את העמדות הנחרצות שלהם".

על מפלגתו אמר מקלב כי "העמדה שלנו היא לא נתניהו-לא נתניהו, אנחנו הולכים עם הליכוד, היו עליות וירידות, אבל אנחנו נמשיך עם זה. המפלגות החרדיות לא היו חסם. המפלגות הגדולות לא הצליחו להגיע ביניהן להבנה".

07:46 עריכה

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) על המתקפה של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יצא המרצע מן השק, נמאס לי להשקיע זמן באיש הזה".

בנוסף אמר זוהר, "אני חושב שראש הממשלה בסופו של יום יגיע לבית משפט ויוכיח את חפותו. השאלה היא מתי, האם הוא יצטרך לעשות את זה עכשיו ולתת פרס לתקשורת, לשמאל וגם למשטרה ולפרקליטות ששיתפה פעולה כדי להפילו או בתום כהונתו באמצעות חסינות שאני מקווה שהוא יקבל אותה".

07:56 עריכה

ח"כ יואב סגלוביץ' (כחול לבן): "זה או נתניהו וענייניו או מדינת ישראל. אני מקווה שעד שתיים-עשרה בלילה תהיה פה התעשתות של מי שהוא עדיין רה"מ של כולנו"

עוד הוסיף סגלוביץ' בראיון לכאן חדשות, "אנחנו כולנו מסתחררים סביב בנאדם אחד, לקראת חנוכה כמו סביבונים. יש כרגע מול עינינו ראש ממשלת מעבר שיש לו כתב אישום עם שוחד והפרת אמונים והוא רוצה להסתתר – הוא יעשה הכל בשביל החסינות".

08:28 עריכה

השר ישראל כץ (הליכוד) תוקף את הסקר שפורסם אמש בחדשות 13, לפיו הליכוד בראשות גדעון סער מקבלת יותר מנדטים מאשר בראשות בנימין נתניהו: "זה ממש שקר. לבוא ולהציג את זה בצורה כזאת, זה ניסיון להגיד שיש מישהו שמקבל יותר מנתניהו. יש כאלה שיש להם רוב באולפנים, כמו גדעון סער, ויש כאלה שיש להם רוב בציבור. הרוב באולפנים הוא מניפולטיבי, הציגו את זה לציבור בצורה לא נכונה".

"הציבור לא האמין עד הרגע האחרון שהולכים לבחירות", הוסיף כץ בראיון לכאן רשת ב'. "כאן באופן מדהים אף אחד לא מתפשר מבחינת אלה שאנחנו ציפינו מהם – אם זה כחול לבן ואם זה ליברמן ואם זה עמיר פרץ. כמו שאני רואה את זה, רק בנימין נתניהו התפשר והתפשר והתפשר".

השר הודיע כי הוא מתכוון לפנות לשרים וחברי הכנסת מהליכוד כדי להתאגד למען נתניהו. "אנחנו מגבים אותו כי אנחנו אומרים שהוא בראש הליכוד וקוראים לציבור לתמוך בו. כולנו נפעל ביחד". על הפריימריז בתוך המפלגה אמר: "צריך לעשות את זה כמה שיותר מהר, כדי להיערך מול כחול לבן. אני חושב שבהיערכות נכונה, אני אופטימי".

08:34 עריכה

ח"כ גדעון סער שולח תנחומים לקהילה היהודית בניו ג'רזי, בעקבות הירי במרכול הכשר.

08:39 עריכה

בדרך לבחירות. איך צפויה הכנסת להתפזר היום? ב-09:30 תתכנס הוועדה המסדרת לדיון טכני בחוק. בשעה 11:30 החוק לפיזור הכנסת יגיע למליאה לקריאת טרומית, משום שמדובר בהצעת חוק פרטית. לאחר מכן הוועדה המסדרת תתכנס שוב, על מנת להכין את החוק לקראת הקריאות הבאות. לפי הערכות, אם לא יצוצו הפתעות של הרגע האחרון, בשעות הערב הח"כים יעלו לדוכן הנואמים במליאה ובסביבות 23:00 החוק צפוי לעבור, הכנסת ה-22 תפוזר באופן רשמי והקמפיינים יתחילו. או ליתר דיוק ימשיכו.

מליאת הכנסת העשרים ושתיים באוקטובר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מליאת הכנסת העשרים ושתיים באוקטובר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
09:32 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ', על הכרה באזרחים זרים דרך מבחן תיאוריה לאופניים חשמליים: "אני לא מכיר דבר כזה וכל עוד אני במשרד התחבורה הוא לא יקודם. אזרוח זוחל הוא דבר רע שלא יקרה במשמרת שלי".

09:34 עריכה

הוועדה המסדרת מתכנסת כעת לדון בחוק לפיזור הכנסת.

10:10 עריכה

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר ביקש במהלך הדיון בוועדה המסדרת על הליך החקיקה לפיזור הכנסת לקדם את החוק לפיו יום החופש בבחירות יינתן רק למי שהולך להצביע.

10:16 עריכה

עמית סגל מדווח על מאחורי הקלעים של המשא ומתן: גם דרעי וגם שקד נפגשו יו"ר כחול לבן בני גנץ, והבטיחו לו שאם נתניהו יפר את הסכם הרוטציה הם יחברו אליו כדי למנוע זאת.

10:26 עריכה

הוועדה המסדרת בכנסת אישרה: הכנסת תצביע עוד היום על הקדמת הבחירות.

במהלך הדיון אמרה חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה: "יום עצוב. אות קלון לפוליטיקה הישראלית. דורשת לבטל את תוספת השכר של 1,500 שקלים לחברי הכנסת. לא מגיע לנו".

10:40 עריכה

ח"כ יאיר לפיד מכחול לבן תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בחירות שלישיות זו נקודת שפל למדינת ישראל, אבל נקודת השפל הזו מתחילה בראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים".

11:08 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא לא היה נאמן לנו אף פעם. הוא תמיד שם אותנו בסוף התור במשאים ומתנים".

בראיון בגלי ישראל, הוסיף סמוטריץ': "הוא ברמה האישית תמיד בגד בציונות הדתית, ועשה הכל כדי שתהיה כמה שיותר חלשה וכנועה. ההליכה שלנו עם נתניהו כרגע היא לא עם נתניהו האיש, אלא עם נתניהו הסמל. הניסיון של מערכת המשפט, בגיבוי של אמצעי תקשורת ואנשי שמאל קיצוני, להדיח את הימין מהשלטון באמצעות כתבי האישום המגוחכים האלו – זה משהו שאסור לתת לו יד".

בצלאל סמוטריץ (צילום: פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ (צילום: פלאש 90)
11:14 עריכה

הפריימריז בליכוד יתקיימו ב-26 בדצמבר, בעוד 15 ימים. כך מדווח עמית סגל.

11:41 עריכה

ח"כ גדעון סער (ליכוד) מברך על ההגעה להסכמה בעניין תאריך הבחירות לראשות מפלגת הליכוד – 26 בדצמבר. "אקיים קמפיין חיובי, נקי וענייני", הוא מבטיח. אנחנו מחכים.

11:53 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22. בשעה 12:00 תתכנס הוועדה המסדרת לקראת הקריאות הבאות.

12:06 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "הבחירות הקרובות יהיו שירת הברבור של הנאשם מבלפור".

12:22 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "מישהו אמר לי פעם שיום אחד נצטרך את החסינות. אמרתי לו – מה זה? משחקים בחסינות קשורים לשטיקים פוליטיים. אני מציע להתרחק מהאזור הזה. אין מקום לחסינות במקרה הזה. צריך לבדוק שישתמשו בחוקי החסינות במקרים שבהם צריך אותם".

"ההקשר של השימוש בחסינות יצא מכל פרופורציה", הוסיף גנץ בכנס החירום לשמירה על שלטון החוק בכנסת. "המאבק על החסינות הוא מאבק מתמשך בין שלוש מערכות בחירות שנועדו לעניין הזה. להגיע לרוב שיבטיח חסינות. כנגד זה אנו חייבים לקום".

12:53 עריכה

מליאת הכנסת אישרה את בקשת הוועדה המסדרת בדבר הקמת ועדה מיוחדת לדיון בהצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22 והצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23. את הקמת הוועדה אושרה במליאה ברוב של 18 תומכים וללא מתנגדים.

13:00 עריכה

ח"כ אחמד טיבי כבר מתוכנן ליום שאחרי הבחירות השלישיות

13:13 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "כחול לבן רימו את הבוחרים שלהם".

בישיבת סיעתו האשים ליברמן את שתי המפלגות הגדולות בכישלון המשא ומתן ובהליכה לבחירות נוספות. "גם הליכוד וגם כחול לבן שיחקו משחק כפול כל הזמן. אנחנו התנהלנו בצורה הכי אחראית והכי ממלכתית, אבל חוץ מהליכוד, גם כחול לבן התנהגו בצורה מפקירה".

כמו כן, תקף את כחול לבן על כך ש"חשבו להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת". "אני לא יכול להכיל את זה ששלושת הרמטכ"לים חשבו לחבור לאנשים שתמכו בטרור. אנחנו עושים הפרדה בין החברה הערבית, לבין אותם ח"כים שמובילים לעימות מול הרוב היהודי".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בישיבת סיעתו, 11 בדצמבר 2019
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בישיבת סיעתו, 11 בדצמבר 2019
13:17 עריכה

שרת המשפטים לשעבר וח"כ איילת שקד: "קביעה של מערכת המשפט שראש הממשלה לא יכול להתמודד ולקבל את המנדט, זו השתלטות של מערכת המשפט על הדמוקרטיה בישראל. תנו לעם להחליט, הוא לא פחות חכם משופטי בג"ץ".

13:23 עריכה

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, מגיב לליברמן: "אנחנו מבדילים בין הציבור הרוסי לגזען המושחת שעומד בראש מפלגת קש שקוראים לה ישראל ביתנו".

13:56 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ: "הפקרות זו מילה קטנה לזה. האם ישראל עדיין מדינה דמוקרטית? בספק. זו ההשחתה האמיתית של ביבי".

יו"ר העבודה-גשר: "ליברמן מוכיח שוב שהוא לא היה ולא יהיה פרטנר לממשלת שינוי. גנץ צריך אותנו".

13:58 עריכה

בנימין נתניהו צפוי לפתוח את מערכת הבחירות השלישית, מחר, בישיבת הר המור, כך מדווח כתב חדשות 12 יאיר שרקי.

15:07 עריכה

בבחירות הקרובות יהיו 70 אלף מצביעים חדשים, לפי מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית.

15:49 עריכה

בליכוד מציעים היום לנתניהו להודיע שהוא מוותר על חסינותו, כך לפי דיווחים שונים. המטרה היא לצבור תחמושת במשחק ההאשמות, כך שכחול-לבן יתפסו כמי שהובילו לבחירות ולא נתניהו.

16:23 עריכה

בעקבות הדיווחים, חלקם מצטטים "גורמים בליכוד", על כך שנתניהו שוקל הודעה שבה יכריז על ויתור על חסינות, בליכוד הוציאו את ההודעה הבאה:

"כחול לבן בבולמוס של ספינים, אחרי שהכשילו בכל דרך אפשרית ממשלת אחדות ונכשלו בהקמת ממשלת מיעוט עם אחמד טיבי ואיימן עודה. נותרו עוד כמה שעות. אם כחול לבן יסכימו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן והיישובים ביהודה ושומרון, ניתן להקים ממשלה מייד ולמנוע בחירות".

16:37 עריכה

עימות בין חברי הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו ומיקי זוהר מהליכוד, בדיון הוועדה המיוחדת להכנת הבחירות, העוסק בין השאר בהגדלת תקציב הבחירות של המפלגות, כך מדווח כתבנו נתי יפת.

על פי התיקון לחוק הבחירות שנדון בוועדה, יחידות המימון שמקבלות המפלגות, בהתאם למספר חברי הכנסת שלהן, יגדלו ב-31% – מ-1.4 מליון שקל ליחידה ל-1.83 מיליון שקל.

בקריאה הטרומית על התיקון לחוק הבחירות, שהתקיימה בצהריים, הצביעו שבעה מחברי הכנסת של ישראל ביתנו נגד בגלל הגדלת המימון. בדיון בוועדה הביע שוב פורר התנגדות לתוספת המימון, ושאל: "איך אתם יכולים להסתכל לציבור בעיניים?".

בתגובה אמר ח"כ זוהר כי הליכוד יסכים להשארת מימון הבחירות בשיעורו הרגיל, אם ישראל ביתנו תחשוף את הסכום שתורם לה מרטין שלאף, מקורבו של אביגדור ליברמן. "כמה זה, 10 מיליון דולר? 15 מיליון?".

לדברי זוהר, הביטחון הכלכלי של ישראל ביתנו מעלה תהיות. "ואגב", הוסיף, "הם לא צריכים לתת לשלאף שום דבר בתמורה. רק דבר אחד: לא להצטרף לממשלה של נתניהו".

בתגובה פנה אליו פורר וביקש שאם הוא כל כך בטוח בדבריו, שיצהיר מראש שהוא מוכן להסרת חסינותו לצורך תביעת הדיבה שתוגש נגדו על טענותיו. בתגובה אמר זוהר שהוא שאל, לא אמר.

16:43 עריכה

החוק לפיזור הכנסת וקיום בחירות ב-2 במרץ וכן תיקונים והתאמות לחוק הבחירות הן שתי ההצעות שאושרו בדקות האחרונות לקריאה ראשונה על ידי ועדה מיוחדת בכנסת שעסקה בכך. ההצעות יעלו לדיון והצבעה במליאה בקריאה ראשונה.

17:26 עריכה

"לאחר שיאושרו הפריימריז יהיו חברים נוספים שיצטרפו", כך אומר גדעון סער שנכון לעכשיו רק מיכל שיר ויואב קיש תומכים במועמדותו לראשות הליכוד.

17:49 עריכה

השר לבטחון פנים גלעד ארדן מברך את הנשיא טראמפ על החלטתו לחתום על צו נשיאותי שיגדיר את היהדות כלאום.

18:30 עריכה

ליברמן סופג אחר הצהריים גל של התקפות מימין. השר סמוטריץ' אומר שהוא לא עשה דבר חוץ מקידום עצמי, משה גפני אומר שהשיחות איתו הן סתם באוויר, מיקי זוהר טוען שליברמן מונע כל ממשלה שאינה בראשותו ודוד ביטן אומר שלא ברור לו "למה צריך להצביע לו? הוא נשאר תמיד באמצע". כל הדוברים אמרו את הדברים לגלי צה"ל.

19:15 עריכה

עיריית בת ים דחתה את ההצעה לתחבורה ציבורית בשבת. חברי מרצ וישראל ביתנו הצביעו בעד, כל השאר התנגדו.

19:24 עריכה

מליאת הכנסת מתחילה לדון בחוק פיזור הכנסת ה-22. ההצבעה תתקיים לאחר שכל הדוברים יסיימו לדבר. 66 דוברים נרשמו לדבר בדיון, אם כי ככל הנראה לא כולם יממשו את זכותם.

19:49 עריכה

לפיד ממשיך בקו שלו, לתקוף את ראש הממשלה שנאחז במושכות השלטון כדי לצבור כוח בזירה המשפטית.

20:11 עריכה

נתניהו, שלפני מספר שעות נפוצו ידיעות על כך שהוא שוקל לוותר על החסינות, הוציא כרגע הודעה נוספת על הספינים שיריביו מפיצים, כביכול. בנוסף, בליכוד מכחישים את הדיווח כאילו הציעו רוטציה לעמיר פרץ:

"בשעות האחרונות כחול לבן עושים מבול של ספינים. הם רוצים להסתיר את העובדה שהם עשו הכל כדי להימנע מהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה שהייתה מספחת את בקעת הירדן, מחילה את הריבונות הישראלית על היישובים ביו"ש. הם ניסו לעשות הכל כדי להקים ממשלת מיעוט עם תומכי הטרור איימן עודה ואחמד טיבי וגם בזה הם נכשלו. הם כפו עלינו בחירות חדשות. זה מיותר וכדי למנוע שזה יחזור על עצמו עוד פעם יש רק דבר אחד לעשות וזה לנצח ולנצח בגדול – וזה מה שנעשה".

20:14 עריכה

"נתניהו מקבל את הצ'אנס האחרון שלו" אומר ח"כ דוד ביטן לחדשות 12, ומבהיר: "צ'אנס אחרון להביא 61 מנדטים באופן עצמאי … צ'אנס אחרון מבחינתו … נכון שזה קרה פעמיים, פעם אחת שלא באשמתו ופעם שניה אף אחד לא יכל להקים ממשלה".

20:35 עריכה

הטונים עולים והקמפיין עוד לא התחיל:

21:32 עריכה

מרכז הליכוד יסכם מחר על תאריך לבחירות לראשות הרשימה.

21:52 עריכה

איימן עודה מסמן את המטרה הבאה. בשביל 15 מנדטים המשותפת תצטרך להוציא מהבית הרבה יותר מ50% מהמצביעים הפוטנציאלים שלה:

21:57 עריכה

יועמ"ש הכנסת איל ינון הודיע כי הדיונים על חוק פיזור המליאה יוכלו להימשך גם אחרי חצות, אז יפקע המנדט של הכנסת למנות מועמד. 66 ח"כים אמורים לדבר בדיון לקראת ההצבעות ה-2 ו-3.

22:21 עריכה

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22 והקדמת הבחירות ל-2 במרץ אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 92 בעד ואפס מתנגדים.

22:44 עריכה

לפי דיווחים לא רשמיים, בכחול-לבן מזהירים את החרדים, מכך שאם חברי הליכוד לא יגיעו להצבעה על פיזור הכנסת שתקבע את התאריך ל-2 במרץ, כחול-לבן תתן לכנסת להתפזר מעצמה והתאריך יקבע לפורים, ה-10 במרץ.

22:53 עריכה

ח"כ סתו שפיר מהמחנה הדמוקרטי לא מחכה שמערכת הבחירות תתחיל רשמית, וכבר קוראת לעמיר פרץ, היו"ר הקודם שלה, לאחד את מפלגת העבודה עם המחנה הדמוקרטי.

22:59 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו תוקף את פרקליט המדינה היוצא שי ניצן, אחרי שזה השתמש בראיון לחדשות 12 בדוגמה של פוליטיקאי הנאשם באונס, כדי להבהיר כי גורלו של נאשם בפלילים לא יכול להיקבע בבחירות אלא בבית המשפט.

ניצן, שמסיים בתחילת השבוע הבא את תפקידו כפרקליט המדינה, העניק ראיון לדני קושמרו מחדשות 12. בקטע מהראיון ששודר במהדורת החדשות הערב, אמר ניצן: "נניח שהייתה אישיות ציבורית אשר לצורך העניין אנס, והיית אומר לי: רוב הציבור הצביע בעדו. אז מה המשמעות של זה? זה לא עובד כך בשיטה הדמוקרטית המודרנית.

"אני לא משווה בין אונס לאישום הנוכחי (של נתניהו), אבל אי אפשר לקבל הכרעות משפטיות כמו בתוכנית ריאליטי. לא יכול להיות שגורלו המשפטי של אדם יוכרע לפי ההצבעה בקלפי".

נתניהו, בתגובה, תקף את ניצן במה שלטענתו הוא שימוש בקורבנות אונס, וקרא לו להתנצל. "כנראה שאין גבולות בניסיון להפיל את ממשלת הליכוד בהנהגתי", צייץ נתניהו.

עיתונאי מעריב בן כספית העיר לראש הממשלה, בצדק, שהוא מסלף את דברי ניצן.

23:23 עריכה

איך יודעים שהתחילה מערכת הבחירות? אהוד ברק חזר לזירה.

23:27 עריכה

קשה להאמין, אבל בלילה היסטורי זה, עם גל שידורים חיים, כולם מתעסקים בשאלה אחת: יגיע או לא יגיע?

הכוונה היא לבנימין נתניהו, כמובן: האם יגיע להצביע בכנסת על הליכה לבחירות, או שיעדיף להימנע ממצעד הבושה. כחול-לבן, כאמור, איימה על הליכוד, לפי פרסומים, שאם לא יגיעו בייצוג מלא להצביע בעד פיזור הכנסת – אז חברי הכנסת של כחול-לבן ייעדרו גם הם מההצבעה, מה שאומר שהכנסת תתפזר באופן אוטומטי, ומועד הבחירות יהיה ב-10 במרץ 2020, שזה שושן פורים.

במקרה כזה, המפלגות החרדיות בעיקר ייפגעו – וניכר שהאיום עובד כי על פי השמועות, נתניהו אכן יגיע להצביע הלילה.

23:57 עריכה

ח"כ דוד ביטן השיג את 800 החתימות הדרושות כדי לכנס את מרכז הליכוד ולהצביע באופן חשאי על ביטול הפריימריז לראשות הליכוד. הפרשן הפוליטי של זמן ישראל שלום ירושלמי חשף כבר בשבת האחרונה, כי ביטן פועל להשגת חתימות אלו.

ביטן העלה תמונה של עמודי החתימות לטוויטר – אבל נאלץ למחוק את הציוץ כעבור כמה דקות, שכן הצילום שהעלה חשף את תעודות הזהות של החותמים. מאוחר יותר, העלה ציוץ חדש עם תמונה פחות חושפנית.

00:00 עריכה

סתו שפיר הגישה תיקון לחוק פיזור הכנסת לפיו המדינה תפצה את העסקים הקטנים ואת העוסקים העצמאיים על ההפסד שנגרם להם מריבוי ימי השבתון לבחירות – ארבעה ימים מאז אוקטובר 2018 (הבחירות לראשות המקומיות) ועד לבחירות השלישיות לכנסת במרץ 2020.

00:01 עריכה

קול אורלוגין קורא חצות:  וכך, באופן רשמי, פוזרה על פי חוק הכנסת ה-22, אחרי פחות משלושה חודשים מאז נבחרה.

ישראל הולכת לבחירות שלישיות – ורק נותר לחכות ולראות שהחוק לפיזור הכנסת, הקובע את מועד הבחירות ב-2 במרץ 2020, יעבור ברוב קולות בשעות הקרובות. אם החוק לא יעבור – ואין ממש סיכוי שזה יקרה – אז הבחירות יתקיימו ב-10 במרץ 2020, בשושן פורים.

00:49 עריכה

ככה מייצרים פייק ניוז: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה "לאלפים הערב" שהגיעו להפגנת תמיכה בו, ליד מעון ראש הממשלה בירושלים. את הציוץ של נתניהו ליוותה תמונה שמראה קהל רב, וניתן היה להאמין שאכן הגיע למקום קהל גדול.

אלא שח"כ אסף זמיר מכחול-לבן העיר את תשומת לבו של נתניהו כי מדובר באותה קבוצת מפגינים בשלוש תמונות שחוברו להן יחדיו. בפועל, במקום התקבצו ככל הנראה כמה עשרות תומכים.

(למתקשים להבחין: שימו לב לאיש עם המשקפיים והסוודר האפור באמצע התמונה העליונה – הוא מופיע גם בצד השמאלי התחתון של שתי התמונות התחתונות).

01:47 עריכה

הישג עצום לרשימה המשותפת: במסגרת הגשת ההסתייגויות לחוק הבחירות לכנסת ה-23, שמטרתו לקבוע כי הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ 2020, הצליח ח"כ אחמד טיבי מהמשותפת להביא לביטולו של "חוק קמיניץ" – התיקון שהועבר ב-2017 והחמיר מאד את הענישה בתחום הבנייה בלתי חוקית.

ביטול החוק היה אחד המטרות המרכזיות של הרשימה המשותפת והועמד כתנאי של המפלגה עוד בספטמבר, כשנשאו ונתנו עם כחול-לבן על המלצתם לנשיא המדינה על בני גנץ להרכבת הממשלה.

ביטול חוק קמיניץ לא התקבל בשמחה בקרב גורמים בימין, ותנועת רגבים צייצה גינוי חריף שמה שהיא כינתה "מחטף".

חוק פיזור הכנסת וקיומן של הבחירות ב-2 במרץ 2020 חשוב בעיקר למפלגות הדתיות: ללא החוק, הבחירות יתקיימו באופן אוטומטי ב-10 במרץ 2020, שושן פורים. לכן, על מנת להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית, מספר חברי כנסת מנצלים את ההזדמנות לרשום הישגים כתוספת הסתייגות לחוק.

מלבד ביטול חוק קמיניץ, שהתקבל כאמור, הכתבת הפוליטית של "גלובס" מדווחת על שלל נסיונות נוספים להעביר הסתייגויות אחרות – וחלקם אף מצליחים בזאת.

02:15 עריכה

בשעה טובה, החוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות ל-2 במרץ 2020 עבר את טיפול הוועדה המסדרת ויעלה עכשיו למליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. עוד יש סיכוי שנלך לישון הלילה.

03:04 עריכה

בשעה טובה (לא ממש, מאד מאוחר) החלה ההצבעה הסופית לפיזור הכנסת וקביעת מועד הבחירות ב-2 במרץ 2020. קדימה, אנשים, לא עשיתם כלום בכנסת הנוכחית – לפחות תפזרו אותה ביעילות. אנשים רוצים לישון, כבר אמרנו?

03:15 עריכה

בשעה 03:13, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למליאת הכנסת להצבעה הסופית על חוק פיזור הכנסת והקדמת הבחירות.

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ במליאת הכנסת בהצבעה על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות (צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת)
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ במליאת הכנסת בהצבעה על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות (צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת)
03:24 עריכה

השעה 03:21, כל מי שנרשם לדבר לפני העברת החוק הסופי ויתר – למעט ח"כ תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי, שעלתה לדוכן כדי לנזוף ביו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שרגעים קודם לכן נזף בח"כ אחמד טיבי על "התנהגות לא פרלמנטרית".

"אנחנו נצא הלילה לבחירות ונחזור כשכל הגישה המנותקת, הגזענית הזו תגיע לסיום", אמרה למליאה. "זה יהיה אחרי עשר שנים של זחיחות שלכם. אתם תלמדו שלא לעולם חוסן. אתם יודעים שאתם עומדים להפסיד בפעם השלישית.

"ולכן אנחנו נחזור לכאן בעוד מספר חודשים ברוב הרבה יותר גדול שמוביל את ישראל לכנסת חדשה".

03:31 עריכה

אחרי הצבעות על שלל ההסתייגויות שצורפו לחוק לפיזור הכנסת וקביעת מועד הבחירות – סוף סוף הגיעה מליאת הכנסת ה-22 לקריאה שלישית ואחרונה.

החוק עבר ברוב של 95 בעד (96 – כולל ח"כ פנינה תמנו שטה, שכפתור ההצבעה שלה התקלקל) ו-7 מתנגדים.

זהו. התחלנו את מערכת הבחירות לכנסת ה-23.

ולרשימה המשותפת יש את יריית הפתיחה:

סגירה