משחק שח בירושלים, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

האשמות מאחורי הקלעים של הטורניר היוקרתי בירושלים

מארגני טורניר השח היוקרתי שנפתח היום בירושלים מאשימים את ישראל בכך שהיא מסרבת להפוך את האירוע למסורת ● בממשלה אומרים בתגובה: "לא יכולים לתקצב תחרויות עתידיות - בגלל ממשלת המעבר" ● אבל ברקע עומדים גם איומים בחרם על המשתתפים, ביקורת על המלון המארח ויחסים עכורים עם ערב הסעודית

ישראל מארחת – לראשונה אי פעם – טורניר עילית של ענף השחמט. הטורניר מהווה חלק מסבב אליפות העולם, וכולל 16 משחקני השחמט הטובים בעולם.

אחד המתמודדים בטורניר הוא בוריס גלפנד הישראלי, שחקן ותיק ברמה עולמית, שכמעט הוכתר ב-2012 לאלוף עולם. 

הגראנד פרי של ירושלים ייפתח היום (רביעי) במלון נוטרדאם סנטר ירושלים,  המשקיף על העיר העתיקה, ויימשך עד ה-23 בדצמבר. אבל על החגיגה הספורטיבית מעיבה מתיחות מסוימת בין מארגני הטורניר לבין ממשלת ישראל.

בוריס גלפנד (צילום: AP/Misha Japaridze)
בוריס גלפנד (צילום: AP/Misha Japaridze)

1. הכסף שלא הגיע

הסיבה העיקרית למתיחות היא כלכלית, וזאת על רקע ניסיונם הכושל של המארגנים להפוך את האירוע בארץ למסורת – מסורת שעולה הרבה כסף.

חברת World Chess מלונדון, השותפה המסחרית של פדרציית השחמט העולמית (פיד"ה), מתחה השבוע ביקורת על סירובה של ממשלת ישראל להציע מימון שיסייע בהבאת האירוע הבינלאומי לישראל מדי שנתיים.

"קיווינו שאם תהיה תמיכה מהממשלה או מהעירייה, נקיים את הגראנד פרי בישראל לטווח הרחוק", אמר לזמן ישראל מנכ"ל World Chess, איליה מרנזון. "עם זאת, למרבה הצער לא התקבלה אף תמיכה כזו עד כה. זה מאוד מפתיע".

מרנזון אמר לנו עוד כי התקיימו מגעים ממושכים בין איגוד השחמט הישראלי לבין המשרד הממשלתי לענייני ירושלים ומורשת, שבראשו עומד השר זאב אלקין (ליכוד). ואולם בסיכומו של דבר המשרד נתן תשובה שלילית בסוגיית המימון.

ממשרד ירושלים ומורשת נמסר בתגובה כי הבקשה למימון נידונה ונדחתה, משום שישראל נשלטת כעת על ידי ממשלת מעבר, על רקע המשבר הפוליטי חסר התקדים.

"גורמי המקצוע התכנסו כדי לקדם את הבקשה, אך מכיוון שמדובר בתקופה שבה מכהנת ממשלת מעבר, כלומר, רגישה מבחינה משפטית ותקציבית, הוחלט שלא להמשיך", הסביר לנו דובר המשרד.

2. האיומים בחרם

מתיחות נוספת מאחורי הקלעים נובעת מעצם ההחלטה – הלא טריוויאלית בימים אלה – לקיים אירוע ספורטיבי עולמי בישראל, ועוד בירושלים.

בפדרציית השחמט העולמית אמרו לנו כי למרות שהמארגנים קיבלו כמה "אימיילים טעונים פוליטית", מצד אנשים התומכים בחרם על ישראל, "השחקנים, הפרשנים, הפוסקים ומנהלי פיד"ה מצפים לערוך אירוע מרהיב בירושלים".

3. המיקום השנוי במחלוקת

במקביל, כמה גורמים בישראל הביעו התנגדות למיקום הטורניר בנוטרדאם סנטר, וזאת משום שמדובר במלון נוצרי הנמצא בבעלות הוותיקן ומנוהל על ידי ארגון מקסיקני, שעל פי הדיווחים מתנגד להצגת דגל ישראל בשטח המלון.

אבל בפדרציית השחמט העולמית, בניהולו של הישראלי אמיל סוטובסקי, מדגישים כי דגל ישראל יוצג במהלך הטורניר, שייערך באודיטוריום הסמוך למלון.

המלון שבו ייערך טורניר השח בירושלים (צילום: Shmuel Bar-Am)
המלון שבו ייערך טורניר השח בירושלים (צילום: Shmuel Bar-Am)

"המארגנים בחרו את המיקום בנוטרדאם סנטר משום שהוא מצויד היטב לאירוע שחמט, ונמצא במיקום מרכזי", נמסר מהפדרציה. "על פי התקנות של פיד"ה, הוא יכלול את דגל פיד"ה ואת הדגל של המדינה המארחת, ישראל".

ממשרד ירושלים נמסר כי גורמים רשמיים במשרד הביעו ספקות בנוגע לעריכת הטורניר בנוטרדאם סנטר, אך מאחר שהמשרד לא מממן בסיכומו של דבר את האירוע, אין לו כל השפעה על המיקום הנבחר.

4. העבר הטעון

עם זאת, למיקום הטורניר ייתכנו משמעותיות פוליטיות נוספות.

ב-2017 נאסרה השתתפותם של שבעה שחקנים ישראלים באליפויות World Rapid ו-Blitz Chess בערב הסעודית, לאחר שהממלכה הערבית מנעה מהם את הוויזות הדרושות לטובת השתתפות בטורניר.

כתוצאה מכך העבירה פיד"ה את הטורניר של 2018 מערב הסעודית לרוסיה, ובכמה מהדיווחים שהופיעו בארץ על הטורניר הנוכחי, הוערך כי הוא הועתק לישראל כמעין פיצוי על מה שהתרחש באירוע בערב הסעודית.

מרנזון אמר לנו השבוע בתגובה: "זה פשוט לא נכון".

עוד 473 מילים
סגירה