שי ניצן: לא תפרנו תיקים לנתניהו

בראיון לחדשות 12 הגיב ניצן להתקפות נגדו מצד ראש הממשלה: "מה המשמעות של 'תפרו תיק?' את השיחות של ראש הממשלה עם נוני מוזס אני יזמתי?" ● ח"כ יעלון: "מה שחשוב לנתניהו זה חסינות והתגברות. לא נפלנו במלכודת שלו" ● השר הנגבי על תמיכתו בנתניהו: "בשעותיי הקשות הוא לא נטש אותי, ואני לא נוטש אותו בשעותיו הקשות"

שי ניצן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
שי ניצן
08:17 עריכה

בוקר טוב! ישראל יוצאת למערכת בחירות שלישית בתוך שנה אחת, למרות שלפי הסקרים אין בה שום טעם כי התוצאה עומדת להיות דומה להדהים לתוצאת הבחירות שהתקיימו לפני שלושה חודשים ולהמשיך את הפלונטר הפוליטי במלוא עוזו.

סקר שהתפרסם הבוקר ברדיו 103FM ובעיתון "מעריב" מעניק לגוש הימין בראשותו של נתניהו 57 מנדטים, לגוש המרכז־שמאל כולל הרשימה המשותפת ב־56 מנדטים ולישראל ביתנו בראשות ליברמן 7 מנדטים.

ליברמן נשאר לפי הסקר לשון המאזניים ואף גוש, לפי הסקר, לא יכול להרכיב ממשלה צרה, כך שהממשלה היחידה שיכולה לקום היא ממשלת אחדות – אותה ממשלה שנתניהו וגנץ לא יכולים להרכיב יחד בגלל כתב האישום של נתניהו.

לפי הסקר כחול לבן מקבלת 35 מנדטים עלייה של 2 מנדטים לעומת הכנסת היוצאת. הליכוד בראשות בנימין נתניהו – 33, עלייה במנדט אחד. הרשימה המשותפת מאבדת מנדט ומקבלת בסקר 12 מנדטים. ש"ס בראשות אריה דרעי יורדת במנדט אחד ל-8 מנדטים . יהדות התורה שומרת על כוחה – 7 מנדטים.
הימין החדש בראשות בנט ושקד זוכה ב־5 מנדטים, ואילו איחוד מפלגות הימין (הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית) מקבלת 4 מנדטים ועוברת את אחוז החסימה על הקשקש.

העבודה־גשר יורדת בסקר מ-6 ל־5 מנדטים. המחנה הדמוקרטי יורדת במנדט אחד ל-4 מנדטים בלבד.

08:21 עריכה

האם מפלגת העבודה-גשר בדרך לאיחוד עם "כחול לבן"? כך מדווח הבוקר כתב "מעריב", אריק בנדר. לפי בנדר: "פעילים בעבודה עמלים להביא לחיבור בין מפלגתם לכחול לבן לקראת הבחירות הקרובות ולכונן לאחר הבחירות סיעה משותפת בכנסת. את המהלך מוביל משה בן עטר, פעיל המפלגה וציר בוועידת העבודה, בעבר מנכ"ל המועצה הציונית בישראל". בנדר מצטט את בן עטר מספר על שיחות שלו עם בכירים בשתי המפלגות שלא פוסלים את הרעיון. נחיה ונראה.

עמיר פרץ, אורלי לוי וגנץ בפגישה (צילום: אופק אבשלום)
עמיר פרץ, אורלי לוי וגנץ בפגישה (צילום: אופק אבשלום)
08:23 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית החלה בהיערכות לבחירות לכנסת ה-23, כשהיא סובלת ממחסור בציוד ומקשיים בגיוס כוח אדם. כך מדווח הבוקר אתר ynet. לפי האתר, בוועדה יבקשו מהכנסת לאשר תוספת תקציבית מיוחדת כדי להתמודד עם האתגר של קיום מערכת הבחירות שתימשך 81 יום בלבד. האתר מצטט את מנכ"לית הוועדה, אורלי עדס, שאומרת: "זו סיטואציה חריגה והיסטורית".

אורלי עדס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אורלי עדס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
08:52 עריכה

יאיר לפיד, שלפעמים ממתג את עצמו כסוג של שר החוץ בממשלת צללים, לוקח הפסקה מהפלוטנר הפוליטי בישראל לטובת הפלונטר הפוליטי בבריטניה ומברך את בוריס ג'ונסון על ניצחונו בבחירות בבריטניה. ובאנדרסטייטמנט בסגנון בריטי מעודן הוא רומז מה דעתו על המועמד שהפסיד, ג'רמי קורבין:

08:57 עריכה

גדעון סער מחמם מנועים לקראת הפריימריז בליכוד. חלק מהסקרים מראים שהליכוד יתרסק תחת הנהגתו של גדעון סער אם יזכה בפריימריז, אבל פוליטיקאי משופשף כסער יודע לבחור את הסקר הנכון מבחינתו ולנופף בו:

10:45 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ מצטרף לחגיגות הניצחון של בוריס ג'ונסון בבחירות בבריטניה:

10:47 עריכה

שתי המפלגות הגדולות בישראל יכולות כנראה להצטרף לאותה קואליציה: של בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית בבריטניה. שר החוץ ישראל כץ מברך את ג'ונסון על ניצחונו בבחירות:

 

 

10:52 עריכה

גם גדעון סער מצטרף לקואליציה בין יריבו הפנימי בליכוד, ראש הממשלה נתניהו, לבין יריביו בכחול לבן, לפיד וגנץ: הקואליציה בעד ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון:

10:54 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מברך בצורה ממלכתית מאוד את פרקליט המדינה היוצא, שי ניצן.

11:30 עריכה

בנימין נתניהו מיישר קו עם שר החוץ כץ, ועם יריביו הפוליטיים גנץ, לפיד וגדעון סער, ומברך את בוריס ג'ונסון על ניצחונו בבחירות בבריטניה:

11:32 עריכה

וגם גלעד ארדן מברך את ראש הממשלה הבריטי על ניצחונו בבחירות. דמיינו את ארדן, נתניהו, סער, גנץ, כץ ולפיד מסכימים כך ביניהם על מה שקורה בישראל:

 

 

12:04 עריכה

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מצא מי צריך להרכיב את הממשלה: בוריס ג'ונסון.

12:06 עריכה

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מצטרף למקהלת בכירי הליכוד ו"כחול לבן" שמברכים את בוריס ג'ונסון על ניצחונו בבחירות בבריטניה:

12:07 עריכה

ממשלת האחדות של תומכי בוריס ג'ונסון בישראל כוללת גם את איילת שקד:

14:24 עריכה

פסטיבל התמיכה בבוריס ג'ונסון נגמר והפוליטיקאים המקומיים חוזרים לפלונטר הפוליטי שלנו, ובני גנץ בראיון לגלי צה"ל חוזר לתחביבו העיקרי – להאשים את נתניהו:

14:26 עריכה

בצעד חריג לארגון שאמור להיות א-פוליטי, גם יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, מברך את בוריס ג'ונסון על ניצחונו על ג'רמי קורבין בבחירות בבריטניה:

14:47 עריכה

בנימין נתניהו מודה ל-300 תומכיו שהגיעו לכנס התמיכה בו הבוקר. "שואלים אותי כל הזמן, מאיפה אני לוקח את הכוח? הנה המקום שממנו אני לוקח את הכוח. האהבה שלכם, התמיכה שלכם, האמונה והמחויבות".

14:50 עריכה

ראש הממשלה לשעבר והעבריין המורשע אהוד אולמרט, שוב תוקף את ראש הממשלה החשוד בפלילים בנימין נתניהו.

בראיון בתוכניתו של ניסים משעל ברדיו -103FM אמר אולמרט: "היה לי ברור שיהיה סיבוב שלישי של בחירות. לא הייתה שום הזדמנות להקים ממשלת אחדות לאומית, אין שום בסיס לשיתוף פעולה בין הליכוד של נתניהו לכחול לבן, זאת סיסמה שחוקה ומזויפת שאין לה שום שחר".

באותה נשימה אמר אולמרט: "מזל שלא קמה ממשלה כזאת. היא הייתה מביאה חורבן לחיים הדמוקרטיים של מדינת ישראל ולחיים הפוליטיים.

אולמרט, שנשאל מדוע הוא נגד רעיון ממשלת האחדות שלו היה שותף בעבר, ענה: "היה מדובר במציאות פוליטית שונה לחלוטין, בפערים אחרים לגמרי, גם ברמה העניינית ובעיקר ברמה האישית, מערכת האמון האישית שהייתה בין האנשים השונים".

לדברי אולמרט: "עומד ראש ממשלת ישראל ואומר על בני גנץ, בוגי יעלון וגבי אשכנזי, רמטכ"לי צה"ל לשעבר, שהם אנשים שמוכנים לעשות קואליציה עם 'בוגדים שרוצים בהשמדת ישראל', הכוונה היא לרשימה המשותפת – ובצהריים הוא מציע לשבת איתם לאחדות, איזו אחדות? איזה שיתוף פעולה? איזה בסיס לפעולה? איזו יכולת להגיע להסכמה מדינית? בבוקר מסיתים הסתה פרועה, ואתה מאמין שאחרי חמש שעות הם יכולים לשבת ולדבר כאילו כלום לא קרה?"

לדברי אולמרט: "בסופו של דבר, גם כן בשנת 90' זה התפוצץ, כי אי אפשר היה לכסות יותר על הפערים בתחום המדיני".

לדברי אולמרט: "אני משוכנע שבנימין נתניהו סיים את תפקידו ומערכת הבחירות תכריע את זה. כחול לבן תהיה המפלגה הגדולה ביותר, בני גנץ יוזמן להרכיב ממשלה, ואחרי שהליכוד יוותר על המשך כהונתו של בנימין נתניהו. הוא יצטרף".

כשנשאל אם לא מוקדם להתנבא, אמר אולמרט: "אמרתי לפני הבחירות באפריל שבנימין נתניהו לא יוכל להקים ממשלה, אמרתי לפני הבחירות בספטמבר שהוא לא יוכל להקים ממשלה ושיהיה סיבוב שלישי. בינתיים ההבנה שלי את הדינמיקה הפוליטית של המערכת הישראלית התבררה פחות או יותר כצודקת, לכן אני מרשה לעצמי לומר עכשיו שהפור נפל. השאלה היא כמה נזק ייגרם לתחושת הסולידריות הפנימית של החברה הישראלית במערכת הבחירות הזו".

אולמרט, שכידוע הורשע בשורה ארוכה של עבירות שחיתות אחרי תום כהונתו ואף ישב בכלא, נשאל אם הוא תומך ברעיון של אביגדור ליברמן לפיו נתניהו יקבל חנינה תמורת פרישה מהחיים הפוליטיים, והשיב: "אני לא חושב שדווקא אני צריך להשיב על השאלה הזאת. אני חושב שבנימין נתניהו צריך להפסיד בבחירות והוא יפסיד. מה שיעשה אחרי זה, זה עניינו של נשיא המדינה".

כשנשאל מדוע אינו יכול לפרגן לנתניהו, השיב אולמרט: "אני לא מפרגן לו, הוא מסית, מדיח ופלגן שעוסק כל היום בהשמצות, בהפצת שקרים,  בפגיעה בחלקים נרחבים של האוכלוסייה הישראלית שלא מסכימים איתו. בהסתה פרועה נגד האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל. ראש ממשלה ישראלי אומר ש-13 חברי כנסת שנשבעו אמונים הם בוגדים הוא לא מעורר אצלי חמלה".

"נתניהו לא חמל על מדינת ישראל. הרי אנחנו הולכים פה למערכת בחירות בסיבוב שלישי, תוך 11 חודשים או פחות, כתוצאה מדבר אחד, מהניסיון הנפשע של איש אחד, לגרור את כל המדינה כדי לייצר לעצמו איזשהו חבל הצלה – דבר שהוא כרוך בפגיעה חמורה ביותר באינטרסים הלאומיים והאסטרגיים שלנו. הוא גורר את המדינה למערכת בחירות שלישית ללא שום צורך וללא שום הצדקה, רק בגלל אינטרס אישי".

אולמרט, שפרש עוד לפני שהחשדות נגדו הבשילו לידי כתב אישום, אמר: "נתניהו אמר שכשראש ממשלה נמצא בחקירה הוא כבר לא יכול לנהל מדינה, על אחת כמה וכמה כשהוא נתון בהליך משפטי. אני לא רוצה השוואות ברמה האישית בין כושר העמידה שלי לעומת כושר העמידה שלו, אבל מה זה חשוב". 

15:13 עריכה

גם ח"כ דודי אמסלם מודה לפעילי הליכוד שבאו לתמוך בבנימין נתניהו: "בזמן הזה, דווקא נתניהו!".

15:32 עריכה

ח"כ יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי) נגד גדעון סער: "הסכנה הגדולה ביותר לציונות היא סיפוח מיליוני פלסטינים. מהבחינה הזו סער גרוע כמו נתניהו, אם לא יותר".

15:34 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה על התחקיר שפורסם עליו: "שוקל למסגר ולתלות כתעודת יושר להמשך חיי הציבוריים".

15:43 עריכה

הספירה לאחור לבחירות החלה ויחד איתה גם קרבות הציוצים. גדעון סער משיב ליאיר גולן: "מבחינה מדינית אתה מייצג עמדת מיעוט קיצוני בעם".

16:04 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצטרף לברכות לראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון: "זוהי הוכחה שהעם מחליט לא התקשורת", כתב. "מצפה לחזק עוד יותר את החברות החזקה בין ישראל לבריטניה. ברכותיי".

19:30 עריכה

ח"כ יואב קיש, מתומכיו של גדעון סער, התראיין הערב אצל אופיקה וברקו בערוץ 12 והתייחס לפריימריז בתוך הליכוד.

"אני רוצה לתמוך במי שיכול להוביל את הליכוד, במי שיגרום לימין לנצח וזה גדעון סער", אמר קיש. "נתניהו ראש ממשלה מצוין, אבל הוא כשל פעמיים להוביל את הימין לראשות הממשלה".

קיש הוסיף כי יש לו ביקורת קשה מאוד על מערכת המשפט, "חייבים לעשות שם תיקונים משמעותיים ולצערי ראש הממשלה לא יכול לעשות את זה".

על הפרסום כי גלעד ארדן צפוי להצטרף למחנה סער, אמר קיש: "לא יודע. לא דיברתי איתו". ח"כ מהליכוד אמר כי הוא בטוח שגדעון סער ינצח: "אני מכיר את הערכים שלו, יש לו ניסיון עצום ויש לו את הידע הביטחוני שצריך".

19:37 עריכה

השר צחי הנגבי (ליכוד): "בשעותיי הקשות נתניהו לא נטש אותי, ואני לא נוטש אותו בשעותיו הקשות".

בראיון אצל אופירה וברקו בערוץ 12, דיבר הנגבי לזכותו של נתניהו: "אני ראיתי את ביבי מתפתח, אני יושב איתו הרבה שנים בקבינט. הוא מקבל החלטות שרק בעוד שבעים שנה יהיו ידועות לציבור עם אחריות גדולה. אף אחד לא בליגה הזאת".

לעומת רוב חבריו מהליכוד, הנגבי נמנע מלתקוף את מערכת המשפט. "מנדלבליט אדם הגון וישר, אני שולל את הרטוריקה ההפוכה. אני לא חושב שיש פה הפיכה שלטונית ואני לא חושב שיש פה שיקולים זרים, אבל כתב האישום בעייתי ותקדימי ואני מאמין שהוא יזוכה כל התיקים".

כמו כן, התייחס הנגבי לניסיון של גדעון סער לכבוש את כיסא יו"ר המפלגה. "התמיכה שלי בביבי לא סותרת את העובדה שאני מעריך את גדעון סער. אני לא חושב שזו בגידה, אבל זה אמיץ והוא משלם על זה מחיר. לא הייתי מהמר עליו, אבל יש סיכוי קטן שהוא ינצח".

19:51 עריכה

ח"כ בוגי יעלון (כחול לבן): "כל מי שעיניו בראשו, צריך להבין שמי שהחליט לפזר את הכנסת בטרם עת, בדצמבר לפני שנה, זה בנימין נתניהו שהוגש כתב חשדות נגדו". 

בראיון לאופירה וברקו בערוץ 12, התייחס יעלון, לאחר זמן רב שלא התראיין בתקשורת, למשא ומתן בין מפלגתו לבין הליכוד. "מה שחשוב לנתניהו זה חסינות והתגברות. אנחנו ניצחנו בבחירות. אנחנו אמרנו לו שאנחנו רוצים אחדות, בני גנץ ראשון, שנתיים-שנתיים, דבר שני הוא עם כתבי אישום. לא נפלנו למלכודת. מספיק שהיינו אומרים לו 'כן', הוא היה מפיל אותנו".

על הדברים בעניין יאיר לפיד, על כך שהוא זה שמושך בחוטים, אמר יעלון: "זה אחד הספינים. אנחנו ארבעה אנשים רציניים. אנחנו יושבים בהנהגת המפלגה, לא מפלגה צפון קוריאנית כמו של ביבי. אנחנו משמיעים את דעתנו".

19:57 עריכה

ארז תדמור, יועץ התקשורת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "שי ניצן ייזכר כפרקליט המדינה שבתקופתו ירד האמון של הציבור בפרקליטות. דבר אחד ייזקף לזכותו – כנראה שבזכותו יוקם מגנון ביקורת על הפרקליטות".

20:48 עריכה

פרקליט המדינה, שי ניצן, מגיב להתקפות האישיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגדו: "מה המשמעות של 'תפרו תיק?' את השיחות של ראש הממשלה עם נוני מוזס אני יזמתי? אני עשיתי פייק שמישהו מחקה אותם? הרי אין ויכוח שהשיחות האלה התנהלו. לכן מה המשמעות של 'תפרו פה תיק'?".

בראיון לאולפן שישי בחדשות 12, התייחס ניצן בהרחבה לביקורת הציבורית והפוליטית על הפרקליטות. בעקבות הצמדת מאבטח אישי אליו, נשאל ניצן על ידי דני קושמרו האם הוא מקבל איומים על חייו. על כך ענה: "תשאל את מי שאחראי על ההאבטחה…".

למה נתניהו סימן אותך?
"ניסיוני מראה שהרבה יותר קל לטעון לגופו של אדם מאשר לגופו של עניין. בסופו של דבר, אם לאדם יש טענות של 'לא היה כלום', אז תדבק בדבר הזה. זה לא עמדה אישית שלי. ישב צוות של עשרים וחמישה אנשים, כולם חשבו שצריך להגיש כתב אישום. אני אף פעם לא הבנתי את הסיסמה 'לא נתניהו – לא חוקרים', אני מכיר הרבה חקירות שנוהלו נגד אנשים שהם לא נתניהו".

אתה רואה מצב שבו נתניהו הולך לכלא? 
אני לא אוהב להתייחס לשאלות תאורטיות. כרגע יש כתב אישום. צריך לראות אם ראש הממשלה יבקש חסינות. אם הוא יבקש חסינות צריך לראות מה שהכנסת תחליט.

סגירה