מלחמת סער-נתניהו מטלטלת את הליכוד

שנים ארוכות לא היה משבר פנימי כזה בליכוד ● סער במומנטום, ונתניהו לוחם בו כמו שרק הוא יודע ● נתניהו ינצח בסוף, אבל השפה, האיומים והאווירה הכללית מחזירים את הליכוד לימים הסוערים של שנות השמונים והתשעים ● "הם בוגדים ברעיון והורסים את הבית", מתלוננים נאמני נתניהו ● "סער זה אחדות. נתניהו זה חסינות", משיבים תומכי סער ● פרשנות

גדעון סער, בנימין נתניהו (צילום: פלאש90)
פלאש90
גדעון סער, בנימין נתניהו

"אתם יודעים מה המתנה הגדולה ביותר לכחול-לבן?" שאל גדעון סער את הפעילים שהגיעו למטה שלו אתמול, ומיד ענה: "בנימין נתניהו".

הפעילים הנהנו בהסכמה. הם הזכירו את הסקרים האחרונים שבהם נתניהו פוגע בגוש הימין; הם טענו כי בבחירות האחרונות התקשו להוציא מצביעים של הליכוד בגלל כתב החשדות נגד נתניהו; הם חזרו ואמרו שסער יוביל ממשלת אחדות ו"עם נתניהו הם ידברו רק על חסינות".

שנים ארוכות לא היה משבר פנימי כזה בליכוד. סער במומנטום, ונתניהו לוחם בו כמו שרק הוא יודע, והוא גם ינצח. אבל השפה, האיומים והאווירה הכללית מזכירים רק את הכאסח במפלגה בימי הפאנלים והשביעיות בשנות השמונים והתשעים.

אתמול ניסה ח"כ אבי ניסנקורן מכחול-לבן להעביר בוועדה המסדרת של הכנסת החלטה להקים ועדת כנסת, שתדון במיידי בחסינות של נתניהו. הנאמנים של נתניהו – מיקי זוהר, קטי שטרית ואחרים – התייצבו נגד ההחלטה בכל הכוח. חברי הכנסת תומכי סער נעדרו מהדיון. יואב קיש, מיכל שיר, אתי עטיה ושרן השכל לא היו שם.

"הם בוגדים ברעיון. בוגדים בתנועה. הורסים את הבית", התלוננו חברי הכנסת נאמני נתניהו. "הם רוצים להפיל את ראש הממשלה באמצעות כתב האישום של הפרקליטות. הם 'רק לא ביבי'. מה יש להם לחפש בליכוד? שיצטרפו לכחול-לבן".

סער מצרף אליו בינתיים חברי כנסת וראשי ערים ומועצות. "אתה בשבילנו יותר ימין מנתניהו", אמרו לו אתמול במטה ראשי מועצת יש"ע. לצדו עומדים כבר חברי הכנסת קיש, השכל, שיר ועטיה, וגם החכ"ים לשעבר יהודה גליק ונורית קורן.

"הם בוגדים ברעיון. בוגדים בתנועה. הורסים את הבית. הם רוצים להפיל את ראש הממשלה באמצעות כתב האישום של הפרקליטות. הם 'רק לא ביבי'. מה יש להם לחפש בליכוד? שיצטרפו לכחול-לבן"

החיזוק המשמעותי ביותר למחנה סער הוא השר לשעבר חיים כץ, יו"ר מרכז הליכוד, מי ששולט על אלפי מתפקדים של התעשייה האווירית ובני משפחותיהם. כץ נאלץ לעזוב את תפקיד המיניסטר בגלל כתב אישום חמור שהוגש נגדו. הוא הגיש בקשה לחסינות אבל ברגע זה אין ועדה שתדון בעניין. סביר להניח שגם נתניהו מייחל לאותו מצב בדיוק.

כץ וסער הם בני ברית ותיקים. כץ ישב על הבמה בכפר המכביה בספטמבר 2014, כאשר סער הפתיע והודיע כי הוא פורש זמנית מהחיים הפוליטיים. לכולם היה ברור כי כאשר סער יחזור לעניינים, כץ יתייצב לצדו שוב.

ח"כ מיקי זוהר, שמקיז דם עבור נתניהו בפריימריז הללו, טען אתמול שכץ יישאר על הגדר. אתמול הסתובב כץ במטה של סער ברחוב יגאל אלון בתל אביב, אבל לא נכנס לישיבות ולדיונים. סביר להניח שהוא יישב היום (שני) לצדו של סער על הבמה בכנס ההשקה באולמי הרמיטאז' באור יהודה.

אנשי סער מקפידים על האבחנה בין הליכודניקים לבין הביביסטים. מי שטובת הליכוד לנגד עיניהם, ומי שטובתו האישית של ראש הממשלה מדריכה אותם. "סער זה אחדות. נתניהו זה חסינות", אומרים ומצייצים הפעילים בכל פורום אפשרי.

נתניהו לא נשאר אדיש, כמובן. הוא מנהל את הקרב הזה בשטח, בדיוק כמו סער שלא מחמיץ מפגש או שיחה עמוקה עם כל פעיל זוטר. נתניהו חורש סניף סניף, רחוב רחוב, בית בית. אמש הוא היה ביבנה, ברחובות ובראשון לציון.

במוצאי שבת נתניהו הגיח לביתה של ח"כ קטי שטרית. מאות הצטופפו בתוך הבית בשכונת בנה-ביתך בבית שמש. מאות חיכו בחוץ. נתניהו דיבר עם הנוכחים ברגשי. הוא סיפר על הפרידה מאחיו יוני לפני היציאה למבצע אנטבה, ועל המכתבים שקיבל ממנו. היו כאלה שמחו דמעה.

"אני רציתי אחדות, אבל הם הציבו תנאים. הם פוסלים הכול", אמר נתניהו. מי שמתלווה אליו בימים האחרונים שומע הרבה ניואנסים עדתיים. "הם לא רוצים אותנו, לא את אמיר אוחנה, לא את מירי רגב. אף אחד", אמר נתניהו בבית שמש. אתמול, במפגש עם פעילים במוזיאון יהדות תימן בשעריים, סיפר נתניהו איך סבו, הרב נתן מיליקובסקי שעלה לארץ ב-1920, דרש שיקימו בית כנסת לתימנים מיד אחרי שהגיע לירושלים.

"אני רציתי אחדות, אבל הם הציבו תנאים. הם פוסלים הכול", אמר נתניהו. מי שמתלווה אליו בימים האחרונים שומע הרבה ניואנסים עדתיים. "הם לא רוצים אותנו, לא את אמיר אוחנה, לא את מירי רגב. אף אחד"

היום, כאמור, יגיע סער לאולמי הרמיטאז' באור יהודה. הליכודניקים מכירים היטב את האולם הזה ברחוב הפלדה 1,  שפעם נקרא "ברייטון". נתניהו פתח שם את הקמפיין שלו ב-1992, אריאל שרון ב-2000 והיום סער. מאות יהיו בפנים. פעילי נתניהו יפגינו בחוץ. אלימות, אם תפרוץ, תשחק לטובתו של סער.

גאולה אבן-סער ניסתה אתמול לשוות לבעלה את דמות המאוים, וסיפרה איך בלשכת ראש הממשלה מסיתים נגדו. נתניהו ורעייתו, לעומת זאת, מאמינים שהם בתוך אינקוויזיציה. כל אחד ותסביך הרדיפה שלו.

עוד 666 מילים
סגירה