• הרב פנחס ברנר (צילום: גיל שפלר\ JTA)
    גיל שפלר\ JTA
  • חואן גואידו (צילום: AP Photo/Matias Delacroix)
    AP Photo/Matias Delacroix
  • האפיפיור פרנסיס מדבר עם הרב פנחס ברנר, הרב האשכנזי לשעבר של ונצואלה, במהלך קבלת קהל בסטודיו של האפיפיור, בוותיקן, 16 בפברואר, 2015 (צילום: AP\ L’Osservatore Romano, מאגר)
    AP\ L’Osservatore Romano, מאגר
  • ניקולאס מדורו (צילום: AP Photo/Matias Delacroix)
    AP Photo/Matias Delacroix

משחקי הכס הסיפור המוזר על ה"שגריר" שהוא לא באמת שגריר

על כרטיס הביקור של הרב פנחס ברנר כתוב שהוא שגריר ונצואלה בישראל, למרות שלירושלים ולקראקס אין יחסים דיפלומטיים ● בפינה השמאלית העליונה של הכרטיס אפשר לראות סמל רשמי של שגרירות ונצואלה בארץ – שלא קיימת ● רפאל אהרן יצא בעקבות התעלומה

על כרטיס הביקור של הרב פנחס ברנר כתוב שהוא "שגריר" ונצואלה בישראל, למרות שלירושלים ולקראקס אין יחסים דיפלומטיים. בפינה השמאלית העליונה של הכרטיס אפשר לראות סמל רשמי של שגרירות ונצואלה בארץ – שלא קיימת.

איך זה ייתכן? העניין פשוט: הנשיא הזמני של ונצואלה, שהצהיר על עצמו נשיא, חואן גואידו, מינה באוגוסט את ברנר, סבא-רבא ששימש בתור הרב האשכנזי הראשי של המדינה במשך קרוב לחצי מאה, בתור הנציג הרשמי שלו בישראל.

במילים אחרות, ברנר הוא שגריר-בהמתנה, עד לביסוס היחסים הדיפלומטיים.

"איך מבססים יחסים דיפלומטיים? אתה ממנה שגריר, הצד השני ממנה שגריר. אתה יודע, צעד אחרי צעד. הצעד הראשון נעשה", אומר ברנר לזמן ישראל.

"אבל יש גם הכרה של שני העמים, של העם בישראל והעם בוונצואלה. יש לנו הרבה דברים במשותף – שני העמים אוהבים חופש, שנינו מכבדים זכויות אדם, יש הרבה דברים שיש לנו במשותף", מוסיף הרב שהפך לדיפלומט.

ישראל, ארצות הברית ו-50 מדינות נוספות הכירו בגואידו כמנהיג הלגיטימי של ונצואלה, אבל כל עוד הנשיא ניקולאס מדורו ממשיך לשלוט בפועל, ישראל לא להוטה להגדיר בברנר בתור שגריר, ומגדירה אותו רק בתור שליח או נציג מיוחד.

"במשך 60 שנה, היו לשתי המדינות יחסים דיפלומטיים. ישראל, במיוחד עכשיו, הפכה למדינה מובילה, במובנים רבים, בעולם, כך שוונצואלה יכולה להפיק תועלת רבה מהעזרה של ישראל", אומר ברנר בשולי עצרת תמיכה בישראל בירושלים.

"מצד שני, ונצואלה עשירה מאוד במשאבים טבעיים. יש לנו את עתודות הנפט הגדולות בעולם. יש לנו כל מיני סוגים של מינרלים שאפשר להשתמש בהם".

בסוף ינואר, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכיר "בהנהגה החדשה בוונצואלה", בהצהרה תמציתית בת 24 מילים. "עם זאת, ישראל – בדומה לאירופה – מכירה בשגרירים שמינה גואידו כנציגיו האישיים, משום שהנשיא הזמני לא שולט כרגע במדינה", אומר ברנר. עם זאת, ארצות הברית, קנדה, ארגנטינה ויותר מ-50 מדיניות נוספות הכירו בשליחים הבינלאומיים של גואידו בתור שגרירים.

"ישראל בחרה במודל האירופאי, משום שמדינות רבות באירופה מחזיקות באינטרסים כלכליים, כך שהן מפחדות לנקוט בעמדה עד שגואידו באמת ישלוט".

כך שאתה תהפוך לשגריר ברגע שמשטר מדורו יופל?

"אני השגריר כרגע – אני אוכר על ידי ישראל בתור השגריר", הוא מתעקש.

חואן גואידו (צילום: AP Photo/Matias Delacroix)
חואן גואידו (צילום: AP Photo/Matias Delacroix)

"הכדור נמצא בירושלים"

ברנר, שהיה רב ראשי במשך 44 שנים ואירח בביתו מנהיגים מקומיים רבים, בהם הוגו צ'אווס, מונה על ידי גואידו כשליח לישראל, מינוי שאושר באספה הלאומית.

שר החוץ של גואידו, חוליו בורחס, שנכח בכנס שדולת הפרלמנטרים למען ישראל בירושלים השבוע, אמר לזמן ישראל כי הממשלה שלו הייתה שמחה לקדם קשרים עם ישראל, אבל הדגיש כי הכדור נמצא במגרש של ירושלים.

"יש לנו רצון חזק לנהל יחסים עם ישראל", הוא הוסיף. "אנחנו מצפים שהרב ברנר יוכר כנציג של ממשלת גואידו. היינו רוצים שממשלת ישראל תכיר בו באופן מלא, אבל זה לא קרה עדיין. היינו רוצים שישראל תשקול לקחת צעד קדימה ולהעניק לרב פנחס ברנר הכרה מלאה בתור השגריר של הנשיא גואידו לישראל".

בורחס, פוליטיקאי וונצואליאני ותיק הנמצא נכון לעכשיו בבוגוטה, קולומביה, הדגיש כי ונצואלה מוכנה לביסוס "יחסים דיפלומטיים מלאים" עם ישראל.

"אבל אנחנו מחכים לתשובה רשמית מהממשלה הישראלית על כך שהם מקבלים באופן רשמי את פנחס ברנר בתור שגריר", הוא אמר.

"עד כה, הוא הוכר רק כנציג ממשלתו של הנשיא גואידו. יש הבדל. אנחנו מחכים לזה. כשזה יקרה, אנחנו מעוניינים בפתיחת שגרירות בישראל. זה תהליך אטי".

בזמן שהיה בירושלים, נפגש בורחס עם נציגים רשמיים של משרד החוץ, אבל לא זכה לשבת עם שר החוץ ישראל כ"ץ. הוא נכח בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אליה הוזמנו כל הנציגים מכנס שדולת הפרלמנטרים למען ישראל.

משרד החוץ בירושלים מסר לזמן ישראל כי ישראל מכירה בחואן גואידו בתור נשיא זמני וברב פנחס ברנר בתור "נציג מיוחד".

האפיפיור פרנסיס מדבר עם הרב פנחס ברנר, הרב האשכנזי לשעבר של ונצואלה, במהלך קבלת קהל בסטודיו של האפיפיור, בוותיקן, 16 בפברואר, 2015 (צילום: AP\ L'Osservatore Romano, מאגר)
האפיפיור פרנסיס עם הרב פנחס ברנר בוותיקן, 16 בפברואר, 2015 (צילום: AP\ L'Osservatore Romano, מאגר)

נולד בפולין, גדל בפרו

ברנר, שנולד בפולין, גדל בפרו ולמד בישיבה יוניברסיטי ובאוניברסיטת קולומביה בניו יורק סיטי לפני שהפך לרב הראשי בקראקס, חי נכון לעכשיו במיאמי, פלורידה, כדי להיות ליד ילדיו, נכדיו וניניו.

מאז המינוי שלו באוגוסט, השגריר-בהמתנה ערך פגישה עם נציגים נוספים של גואידו, אנשי עסקים, ואחרים אשר יכולים לקדם קשרים בילטרליים כבר עכשיו.

"אני מנסה לבסס יחסים תרבותיים, אפילו כלכליים, לעתיד, עבור היום שאחרי, משום שוונצואלה עומדת להיות מקום מצוין להשקיע בו", הוא אומר. "משום שיש הרבה מה לעשות, משום הרבה דברים לא נעשו במהלך 20 השנים האחרונות".

אם וכאשר ונצואלה תפתח שגרירות בישראל, הוא יעבור באופן מיידי לישראל בתור ראש המשלחת, אומר ברנר.

האם השגרירות תהיה בתל אביב או בירושלים?

"נדבר על זה כשנגיע לשם. אתה יודע, צעד אחרי צעד", אומר הרב. ברנר לא העלה את מיקום השגרירות העתידית כשגואידו הודיע על המינוי שלו בתור השליח לישראל. "לא דנו בזה בכלל, אבל אפשר לדמיין שבתור רב איפה הלב שלי נמצא, ואנחנו נעשה כמיטב יכולתנו לכך שהיא תהיה במקום הנכון בישראל", הוא מוסיף.

למרות שברנר, בו 88, מעולם לא פגש את גואידו באופן אישי, הוא מדבר עליו במונחים זוהרים. "הוא בחור נהדר. איש צעיר, בן 35, פרוגרסיבי, עם מבט קדימה, פרגמטי, אוהב חופש ותחרות חופשית – אתה יודע, אותם ערכים שיש לנו".

אבל האם הוא מבין ומעריך את הקהילה היהודית?

"לדעתי כן. אתה יודע, אנשים מוונצואלה מאוד פתוחים, והקהילה היהודית שם שגשגה במשך שנים רבות", אומר ברנר.

"למרבה הצער, הממשלה הזו הופכת את החיים בוונצואלה למשימה כמעט בלתי אפשרית. שכר המינימום כרגע הוא בין 5 ל-8 דולר בחודש. איך אפשר לחיות מזה? זה קשה מאוד".

ממשלת מדורו מחלקת חבילות מזון לתומכיה, אבל ילדים עדיין מתים מתת-תזונה ואנשים עם מחלות כרוניות לא מקבלים טיפול רפואי, הוא אומר בצער. "המצב הנוכחי קשה מאוד, והוא חייב להיפסק. צריך שינוי, זה בלתי נמנע".

עוד 818 מילים
סגירה