מנדלבליט מציע גם את ליאת בן-ארי כמ"מ פרקליטת המדינה

ועידת מרצ אישרה צילום מצב של הרשימה לכנסת ● היועמ"ש מאשר לארדן למנות מפכ"ל ונציב שב"ס ● בג"צ יקיים בשלישי הבא דיון בשאלה אם חשוד בפלילים יכול להרכיב ממשלה, מנדלבליט יתן חוות דעת ● זוהר מאיים בפסקת התגברות ● סמוטריץ' קורא לריבונות בבקעה ● נתניהו נגד פריימריז לרשימה ● גלאון חושבת שמרצ והעבודה לא רלבנטיות

  • נתניהו בכנס תמיכה בו בירושלים, הערב (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • ועידת מרצ, הערב. הרשימה לכנסת ה-22 תישאר גם לבחירות מועד ג' (צילום: ללא)
    ללא
07:32 עריכה

ועידת מרצ תתכנס אחר הצהריים כדי לאשר את הותרת רשימת המפלגה על כנה ואת ההחלטה שלא לקיים בחירות לתפקיד יושב ראש התנועה. בשבוע שעבר סיכמו יושב ראש המפלגה ניצן הורוביץ ויושבת ראש הסיעה בכנסת תמר זנדברג – שלא ייערכו פריימריז הן לרשימה והן לראש התנועה.

07:41 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש עם הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים, וביקש את תמיכתו הפומבית בהתמודדות על ראשות הליכוד. מאות מתלמידיו של הרב חברים בליכוד. מי שפעל לקיום הפגישה הוא תלמידו של מאזוז, חבר הכנסת שלמה קרעי. היום צפוי הרב להיפגש עם גדעון סער, המתמודד מול נתניהו על ראשות מפלגתם.

07:49 עריכה

יושבת ראש המפלגה הירוקה, חברת הכנסת סתיו שפיר, הציעה לקיים בחירות לתפקיד יושב ראש המחנה הדמוקרטי; במרצ דחו את היוזמה – כך דיווח הבוקר יובל קרני ב"ידיעות אחרונות".

עוד הציעה שפיר שחבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג' ישוריין במקום השני ברשימה לכנסת. כן העלתה חברת הכנסת את האפשרות שיתקיימו פריימריז פתוחים לרשימת המחנה הדמוקרטי. יושבת ראש המפלגה הירוקה הציעה את השם "שמאלה" – שתחתיו ירוצו, אם יחברו להעבודה-גשר.

אם היוזמות השונות לא יעלו יפה, שפיר שוקלת להתמודד לכנסת ברשימה עצמאית.

08:06 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צפוי לכנס היום ישיבה עם בכירי הפרקליטות כדי לדון בסדרי העבודה כשמשרת פרקליט המדינה איננה מאוישת – כך דיווחה אמש תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן.

שלשום הודיעה אורלי בן-ארי גינזברג שלא תתמנה לממלאת מקום פרקליט המדינה. שר המשפטים אמיר אוחנה אמר אתמול שהופתע והתאכזב מההחלטה. בראיונות טלוויזיוניים שהעניק, אמר אוחנה שהוא יודע שהופעלו על בן-ארי גינזברג לחצים כבדים מאוד. השר קרא לבירור ובדיקה של אופן התנהלות הפרקליטות.

09:03 עריכה

הרכב מורחב של בית הדין העליון של הליכוד ידון מחר בהחלטה לקיים בחירות לרשימת התנועה לכנסת. ההערכה במפלגה היא שבית הדין יכיר בסד הזמנים הצפוף שישנו ויבטל את ההחלטה לקיים פריימריז במפלגה.

10:03 עריכה

יושב ראש האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ', העביר מסר לאיילת שקד שהוא מעדיף להשתבץ בימין החדש ולא ברשימה המתהווה של הבית היהודי ועוצמה יהודית – כך פרסם מיכאל האוזר טוב בגלי צה"ל. מקורביו של סמוטריץ' הכחישו את הדברים.

אם סמוטריץ' אכן פעל בעניין, אפשר שמניעיו היו רצונו להעלות את מניותיו לקראת המשא ומתן על רפי פרץ ולא משום שהוא באמת מעוניין לרוץ עם הימין החדש. בראיון לאסף ליברמן ולדוריה למפל אמר מתן כהנא מהימין החדש, שתהיה זו טעות לצרף אליהם את יושב ראש האיחוד הלאומי.

10:35 עריכה

בטרם פרשה אורלי בן-ארי גינזברג מתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה – פנה שר המשפטים אוחנה ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט וטען שצו המניעה שהוציא שופט בית המשפט העליון מני מזוז שגוי, כי הוא הוצא לאחר שכבר החלה כהונתה של עורכת הדין כממלאת מקום פרקליט המדינה. מזוז מבהיר עתה שהחלטתו התייחסה גם לאפשרות שכהונתה של בן-ארי גינזברג כבר החלה. כך פרסם הבוקר אמוץ שפירא בתאגיד השידור כאן.

מסמך: הבהרת השופט מזוז

11:27 עריכה

אחרי שביום שישי הודיע היועץ המשפטי לממשלה שאין בכוונתו לפרסם בשלב זה חוות דעת בשאלה האם ניתן להטיל על נתניהו להרכיב ממשלה, הגישו עשרות עותרים – בהם אנשי מדע, תעשייה ורוח – בקשה לבג"ץ לקיים דיון דחוף בעניין זה. בדבריו לבית המשפט שלשום כתב מנלבליט שאם בג"ץ ידון בסוגיה, הוא יפרסם את עמדתו.

11:55 עריכה

חבר הכנסת אלכס קושניר מישראל ביתנו הגיש תלונה לקצין הכנסת על כך שסרטון המשווה בינו לבין היטלר מופץ על ידי פעילי ליכוד – כך דיווחה יערה שפירא בתאגיד השידור כאן. לחבר הכנסת נמסר שקצין הכנסת יעביר את החומר למשטרה.

12:26 עריכה

בבית היהודי ומחוצה לו נמשכת הביקורת על ההסכם שחתמה המפלגה לריצה משותפת עם עוצמה יהודית. בעקבות הצעד הודיעה הרבנית שורלה רוזן על פרישתה מוועדה ציבורית שכוננה הבית היהודי ונועדה לדון בענייני השעה שעל הפרק בציונות הדתית.

12:45 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ערך בלשכתו דיון עם בכירי הפרקליטות ואמר שאסור שמינוי ממלא מקום פרקליט המדינה יהיה פוליטי. מנדלבליט אמר שבכוונתו להוסיף מועמדים נוספים לרשימת המועמדים האופציונליים לתפקיד.

13:12 עריכה

נתק מוחלט שורר בין יושב ראש הבית היהודי רפי פרץ לבין יושב ראש האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' – כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן. שלשום חתמו פרץ ויושב ראש עוצמה יהודית על הסכם לריצה משותפת של מפלגותיהם בבחירות. סמוטריץ' שואף לקיים בחירות פנימיות לרשימה, יוזמה שככל הנראה לא זוכה לתמיכה מצד פרץ.

13:20 עריכה

אמש נפגש ראש הממשלה נתניהו עם הרב מאיר מאזוז, אולם התמונות מהמפגש טרם פורסמו. לדברי ארי קלמן מ"בחדרי חרדים", נתניהו ממתין לראות אם מאזוז יביע בו תמיכה בטרם יחליט אם לפרסם את תמונותיהם המשותפות. לפי הערכות, מאות מתלמידי הרב חברים בליכוד.

13:39 עריכה

בפתח ישיבת הממשלה התלונן ראש הממשלה נתניהו על כך שבסופגניות אין די ריבה, וטען בבדיחות שהסיבה לכך היא תקינות פוליטית. השר אריה דרעי – שישב ליד צלחת סופגניות שהונחה על שולחן הממשלה – נקרא על ידי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן לבצוע את אחת הסופגניות כדי לבדוק את נכונות הטענה, וכך עשה.

מהישיבה נעדרו שר התחבורה סמוטריץ' ושר החינוך פרץ.

הערב ישתתף נתניהו בכותל בהדלקת נר ראשון של חנוכה עם שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן.

13:47 עריכה

ראשי הימין החדש מנהלים מגעים פוליטיים עם ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן – כך דיווחה שירית אביטן כהן מ"מקור ראשון". שטרן החל את כהונתו בתפקיד לפני כשנה.

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה (צילום: עיריית קריית שמונה)
אביחי שטרן (צילום: עיריית קריית שמונה)
14:07 עריכה

בכיר במחנה הדמוקרטי טוען שחברת הכנסת תמר זנדברג פועלת להביא לפירוקה של הרשימה, שהתגבשה במערכת הבחירות האחרונה. לדבריו, זנדברג מכשילה את הניסיונות להמשיך את השותפות הפוליטית בין מרצ, המפלגה הירוקה וישראל דמוקרטית. כך פרסם יובל קרני מ"ידיעות אחרונות".

בתגובה מסרו גורמים במרצ שבמשך שבוע הם מנסים להיפגש עם חברת הכנסת סתיו שפיר, אך היא מתעלמת ומסרבת להיפגש עימם.

15:17 עריכה

עורך הדין של משפחת נתניהו שלח היום מכתב ליועמ"ש בדרישה לדעת מדוע לא נפתחה חקירה בעניין ההדלפות שלטענתו יצאו מגורמי האכיפה בהקשר לתיקי נתניהו.

עו"ד יוסי כהן פנה למנדלבליט וציין תכנית בערוץ 13, שבה שודרו לטענתו חומרי ארכיון שכללו חיפוש משטרתי בבית משפחת נתניהו. בנוסף, כהן ציין את מה שהוא הגדיר כהדלפות ותכנים מכפישים שמופיעים בתקשורת כנגד המשפחה. הטענה בדבר הדלפות מהמשטרה או הפרקליטות סותרת את טענות כתבי המשפט, לפיהם רוב ההדלפות של חומרי חקירה מגיעות מעורכי דין של חשודים.

15:25 עריכה

בנימין נתניהו מצטרף לעתירה הקוראת לבית הדין של הליכוד לבטל את הבחירות לרשימת המפלגה. ביום חמישי האחרון החליט בית הדין שצריך לקיים פריימריז לרשימה, בנוסף לבחירות לראשות המפלגה המתוכננות לחמישי הקרוב.

15:37 עריכה

זהבה גלאון חושבת שמרצ והעבודה כבר לא רלבנטיות במתכונת הנוכחית ובין המשותפת וכחול-לבן אמורה לקום התארגנות פוליטית חדשה שתשלב את הדגל הירוק ותכלול יהודים-וערבים. כך היא אומרת בראיון שישודר הערב בכאן 11.

15:52 עריכה

בית משפט השלום החליט לבטל את כתב האישום נגד יועצי ראש הממשלה, יונתן אוריך, עופר גולן וכן נגד רדיו גלי ישראל בשל ראיון של נתניהו לאותה תחנת רדיו ביום הבחירות.

16:02 עריכה

בג"צ הודיע היום שיקיים דיון בהקדם בשאלה האם ניתן להטיל את הרכבת הממשלה על חשוד בפלילים בעבירה שיש עמה קלון, ולמעשה על נתניהו. ההחלטה הגיע בעקבות עתירה שהוגשה בעניין זה נגד הטלת הרכבת ממשלה על ידי חשוד בפלילים. היועמ"ש יצטרך להגיש את חוות דעתו בעניין לבית המשפט יומיים לפני הדיון הבא, שעוד לא נקבע.

16:36 עריכה

גדעון סער חושב שהקרב בינו לנתניהו פתוח ושהתמיכה הגורפת שלה זוכה ראש הממשלה בסיעתו, נובעת מהרצון של הח"כים לקבל תפקידים בממשלה. הבחירות יתקיימו ביום חמישי.

16:40 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פונה היום לנתניהו בכתב, ואומר לו כי התגובה להחלטת בית הדין בהאג, לפיה יש לפתוח בחקירה נגד המדינה בעניין פשעי מלחמה ביו"ש ועזה, צריכה להיות החלת ריבונות בבקעת הירדן. לדבריו, להחלטה זו יש הסכמה רחבה בציבור ויש להביא אותה להצבעה בכנסת ובאותה הזדמנות לפרק את הרשות הפלשתינית.

16:50 עריכה

ח"כ מיקי זוהר שולח איום מפורש לבג"צ ומודיע שאם ייקבע שנתניהו אינו יכול להרכיב את הממשלה הבאה כמי שחשוד בפלילים, הכנסת תחוקק את פסקת ההתגברות ותבטל את ההחלטה.

17:28 עריכה

סתיו שפיר ממשיכה לקדם את הרעיון של איחוד בין מרצ לעבודה.

17:47 עריכה

"בית המשפט יכול ליטול לעצמו סמכות שאין לו ולקבוע שאם נתניהו ינצח בבחירות הוא לא יכול להרכיב ממשלה וזה יהיה הרבה יותר גרוע מיום כיפור זה סיכול של הדמוקרטיה ואין שום כוח שבעולם שימנע מנתניהו להוביל את הליכוד", כך אומר הערב יריב לוין בראיון לגלי צהל. שר התיירות התייחס להודעה של בג"צ שיכריע בשאלה האם חשוד בפלילים יכול להרכיב ממשלה.

בהקשר להחלטה בהאג, שלפיה יש לחקור פשעי מלחמה כביכול של ישראל בשטחים, לוין הוסיף ש"החלטת בית הדין מוטה לחלוטין, ובין המטרות שלשמן הוקם ומה שהוא עושה בפועל יש פער עצום. ההחלטה צפויה וצבועה וניאבק בכל המישורים כנגד העניין הזה".

אחד משני המראיינים, יעקב ברדוגו , המזוהה עם נתניהו ותומך בו, אמר "שיש פה חציית קווים של בית המשפט העליון … אנחנו בתוך מערכה מסוכנת זה ממש העם נגד בית המשפט, מערכת אכיפת החוק כפי שאני מבין אותה משחקת במשחק הפוליטי".

17:53 עריכה

משרד המשפטים מדווח כי היועמ"ש קיים שיחה עם הפרקליטה אורלי בן-ארי גינזברג, ובה הביע את הערכתו אליה ולהחלטתה לוותר על המינוי לממלאת מקום פרקליטת המדינה, והיא מצדה אמרה שוויתרה על המינוי משיקולים מערכתיים. בן-ארי גינזברג החליטה לוותר על המינוי ביום שישי האחרון. מי שביקש להוציא את המינוי לפועל הוא השר אוחנה, וזאת בניגוד לעמדת היועמ"ש.

17:57 עריכה

ועידת מרצ מתכנסת הערב כדי לאשר צילום מצב של הרשימה מהכנסת הנוכחית לבחירות הקרובות. סתיו שפיר ותמר זנדברג תומכות באיחוד עם העבודה וגם ניצן הורביץ, יו"ר הרשימה קורא לאיחוד.

18:31 עריכה

מאז פרישתו של המפכ"ל האחרון רוני אלשייך, לפני שנה, המשטרה מתנהלת ללא מפכ"ל קבוע. השר לבטחון פנים קיבל אישור להתחיל את מינוי היורש לפנים משורת הדין, שכן מדובר בממשלת מעבר. בין המועמדים, ממלא המקום הנוכחי מוטי כהן. היועמ"ש אביחי מנדלבליט אישר לארדן למנות מפכ"ל ונציב שב"ס קבוע.

18:34 עריכה

נתניהו מקביל בין הגזרות של אנטיוכוס להחלטה של בית הדין בהאג, לחקור את ישראל על פעילותה בשטחים.

18:44 עריכה

ביום שלישי הבא בג"צ ידון בעתירה שמבקשת למנוע מחשוד בפלילים להרכיב את הממשלה הבאה. הנשיאה אסתר חיות, המשנה שלה חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן בהרכב שידון בעתירה.

19:15 עריכה

האיום של מיקי זוהר לחוקק את פסקת ההתגברות אם בג"צ ימנע מנתניהו להרכיב את הממשלה הבאה, גרר התכתשות קלה בינו ליעל גרמן מכחול-לבן, שכינתה אותו ואת חבריו שחצנים ויהירים. גם שר האנרגיה יובל שטייניץ ויריב לוין טענו בהתערבות בג"צ תהיה "סיכול לדמוקרטיה" וכיו"ב. אהוד ברק משתמש בשפה בוטה יחסית ומזכיר שכבר מזמן קרא ליועמ"ש ולבג"צ לקבוע שחשוד בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה.

19:58 עריכה

גדעון סער מתייחס הערב להחלטת בג"צ לדון בשאלה אם נתניהו יוכל להרכיב ממשלה או לא (כחשוד בפלילים) בשלישי הבא. לדעת סער, השאלה פוליטית ולא משפטית כך שבג"צ לא יכול להתערב.

20:49 עריכה

נתניהו (ירושלים) וסער (אשדוד) מקיימים הערב עצרות תמיכה בעצמם לקראת הבחירות לראשות הליכוד בחמישי. למרות ההתמודדות ביניהם, סער מצטרף לראשי המפלגה האחרים שמזהירים מפני התערבות בג"צ בשאלה אם חשוד בפלילים (נתניהו) יכול להרכיב ממשלה.

נתניהו בכנס תמיכה בו בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
נתניהו בכנס תמיכה בו בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
21:16 עריכה

ועידת מרצ אישרה שלא יתקיימו פריימריז לרשימה לקראת הבחירות הקרובות.

21:54 עריכה

מנדלבליט הוסיף לרשימת המועמדים שהוא מציע לשר אוחנה כמינויים אפשריים לממלא מקום לפרקליט המדינה, את ליאת בן ארי, (פרקליטה מלווה בתיקי נתניהו), ונורית ליטמן, בנוסף לשמות שהועלו כבר, בהם שלמה למברגר ואחרים.

22:30 עריכה

אחד הדברים שלא קרו היום, לפחות עד עכשיו, הוא ציוץ או פוטו-אופ של רביעיית כחול-לבן, (גנץ, יעלון, לפיד ואשכנזי). גנץ הגיב אתמול להחלטת בית הדין בהאג ולפיד התראיין במוצ"ש אצל רינה מצליח בפגוש את העיתונות, אך היום מערך הדוברות שלהם לא הוציא הודעות, למשל לגבי ההתקפות של בכירי הליכוד על בג"צ, או כל נושא אחר. אפילו לא סתם תמונה לנר ראשון של חנוכה.

לשם השוואה, בנט צייץ עכשיו תמונה עם בני משפחתו, עמיר פרץ הגיב היום לנתוני חובות של משקי בית ותקף את המדיניות הכלכלית של נתניהו, מרצ קיימה ועידה, ונתניהו המשיך לככב על סדר היום במלוא הקיטור: בבוקר בישיבת הממשלה, אחה"צ בהדלקת נרות בכותל ובערב בעצרת פריימריז בירושלים.

22:36 עריכה

שר התחבורה ביקר הערב בזירת התאונה הקשה בכביש 40 ליד נתב"ג.

סגירה