אניית עגלים חיים שהתה יומיים וחצי מחוץ למספנות ישראל עד שנפרקה

מאות עגלים חיים נתקעו עוד יומיים וחצי מיותרים בבטן האנייה, עד שהיא נכנסה למספנות ישראל בחיפה ופורקה ● בסך הכל שהו בעלי החיים בשטח צפוף באנייה במשך 8 וחצי ימים, כולל המסע מנמל המוצא ● "זו האנייה ה-30 עם המשלוחים החיים שמתעכבת השנה יותר מעשר שעות בים, מחוץ לנמלי אשדוד ומספנת חיפה, כך שמישהו מנהל פה את העסק בצורה לא נכונה ולא אכפתית"

נמל חיפה (צילום: דברות נמל חיפה)
דברות נמל חיפה
נמל חיפה

השבוע התרחשה במספנות ישראל בחיפה דרמה, שכללה גם פגיעה בבעלי חיים. אניית עגלים חיים, שהגיעה מסלובניה בלילה שבין ראשון לשני, נתקעה מחוץ למספנה והחלה לפרוק רק ביום רביעי ב-11 בבוקר.

במלים אחרות, מאות העגלים שמצופפים במטר מרובע, שהו באוניה יומיים וחצי מיותרים, חלקם מחוץ לנמל בים הגבוה, ובסך הכל 8 וחצי ימים, כולל המסע מנמל המוצא.

לפי שעה לא ברור ממה נגרם העיכוב, אך מה שבטוח הוא שהאנייה המתינה מחוץ לנמל בשעה שאחרות נכנסו במקומה. זאת בניגוד למקובל, שכן אניות הנושאות בני אדם ובעלי חיים אמורות לקבל עדיפות, על פי חוק.

כניסת האנייה לנמל התאפשרה, בין השאר, אחרי לחץ מצד חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול-לבן), שפנתה בעניין למספנות, למשרד החקלאות ולשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ'.

בשיחה איתה, אומרת חיימוביץ' שמדובר ב"שערורייה", אך כזו שכוללת בינתיים גרסאות סותרות, שכן במשרד החקלאות שללו בפניה את האפשרות שמדובר במחלה שעיכבה פריקה של המשלוח החי, ואילו בנמל טענו שהבעיה היא אצל היבואן.

במספנות ישראל סרבו להגיב באופן רשמי, אך מקורבים לנמל אומרים כי העיכוב לא נבע מהם, שכן הם רק משכירים את הרציף, וברגע שהתפנה רציף הוצע ליבואן לפרוק את האנייה.

עוד הם טענו, כי מאחר שהיה עיכוב, וכבר היה ברור שהולכת להיות סערה, הוכנסה האנייה לרציף של פריקת כימיקלים, רק כדי שלא תשהה בים הפתוח ותיחשף לתנודות הגלים. במספנה היפנו אותנו לרשות הספנות, ויגאל מאור, מנהל הרשות, אמר כי הם לא אחראים ולא מתערבים בעבודת המספנה.

ירון לפידות
עגלים שנפרקו אתמול ממספנות ישראל. העגלים עברו במשאיות 1,700 ק"מ מליטא לסלובניה ומשם באניה לחיפה

עצירת כניסת אניות חדשות לנמל

גובה הגלים עלה ביום רביעי באופן חריג ל-4 עד 6 מטר, והביא לעצירת כניסתן של אניות חדשות לנמל חיפה, ולעיכוב בשירות הניתן למשאיות בנמל אשדוד, כשחלקן נעצרו בשער הנמל, בעקבות הרוחות העזות. בנוסף, אוניה שהגיעה קרוב לנמל אשדוד נסחפה לחוף. הים הגבוה צפוי להימשך עד יום שישי, כולל.

בימים שלישי ורביעי נכנסו ארבע אניות מטען, שנקשרו ברציף המערבי והבטוח יחסית של נמל חיפה, ואילו האניות שכבר עגנו בנמל המשיכו לפרוק באופן סדיר, כשחלקן נשאו טורבינות רוח של חברת Enlight. נמל חיפה לא קולט אניות המובילות לישראל בעלי חיים זה כעשור.

רוב האניות האלה, המובילות בקר מאוסטרליה, פורטוגל ומזרח אירופה, מגיעות בעיקר לנמל הפרטי בחיפה של מספנות ישראל, וכן לאשדוד ואילת. המספנה והרציפים ממוקמים בחלק המזרחי של נמל הקישון, והם נמצאים בבעלות שלומי פוגל, יורשי שלמה שמלצר וסמי קצב.

"מה שהיבואנים רוצים הם מקבלים. ואז, בעלי החיים נתונים לחסדי מאווררים באוניה במטר מרובע בודד לכל אחד. זה מחדל שאנחנו מתריעים עליו כבר שנים, וכל אחד מגלגל את האשמה למישהו אחר"

ירון לפידות מארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", העוקב אחר אניות המשלוחים החיים, תיעד את פריקת האנייה של עגלי הבקר במספנות ישראל. לדבריו, "זו האנייה ה-30 עם המשלוחים החיים שמתעכבת השנה יותר מעשר שעות בים, מחוץ לנמלי אשדוד ומספנת חיפה, כך שמישהו מנהל פה את העסק בצורה לא נכונה ולא אכפתית.

"מה שהיבואנים רוצים הם מקבלים. ואז, בעלי החיים נתונים לחסדי מאווררים באוניה במטר מרובע בודד לכל אחד. זה מחדל שאנחנו מתריעים עליו כבר שנים, וכל אחד מגלגל את האשמה למישהו אחר".

לדבריו, גם בשגרה, כמו שצפוי בנמל אילת בסוף השבוע הקרוב, לא ברור מדוע מאשרים לאניות להגיע לנמלים לקראת יום שישי בצהריים ובמהלך השבת, כך שבעלי החיים נאלצים לחכות עד סיום השבתון כדי להיפרק ליבשה.

מאדם בשם יוסי, שענה לטלפון בחברת היבואן, עגלי תל שיווק בקר, נמסרה גרסה אחרת, שלפיה הפריקה החלה כבר ביום רביעי בבוקר וכי ההגעה של האנייה לנמל הייתה רק ביום שלישי.

"האנייה לא התעכבה, ושהתה מחוץ לרציף רק 24-30 שעות, עד שאוניה אחרת התפנתה בנמל. האנייה שלנו נכנסה אתמול, אחרי שהייתה אולי 24 שעות בחוץ, וחיכתה לאוניה שהייתה אמורה לצאת עוד לפני, והתעכבה קצת עם הפריקה של הגרעינים ואז הכניסו את האנייה שלנו אתמול בלילה והכל בסדר. היא התחילה לפרוק ביום רביעי בבוקר. תגיד לחבר'ה האלה שמשעמם להם בחיים שיטפסו על עצים אחרים (טריקת הטלפון)".

ממשרד החקלאות טרם התקבלה תגובה.

נמל חיפה (צילום: דברות נמל חיפה)
נמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה)
עוד 583 מילים
סגירה