משולם נהרי, ציפי חוטבלי, דוד ביטן, דני דנון, גלעד ארדן, ישראל כ"ץ (צילום: פלאש90)
פלאש90

פרשנות בין חסינות למדינאות, נתניהו מתפנה לעסקנות

רגע לפני שהוא ממריא מחר לאתונה, מחכה לנתניהו יממה עמוסה ● ראש הממשלה ימנה שר רווחה (ככל הנראה משולם נהרי מש״ס) ● ציפי חוטובלי צפויה להתמנות לשרת התפוצות ● דוד ביטן אמור להתמנות לשר החקלאות ● ישראל כ״ץ מסתמן כמינוי נתניהו ליו"ר מטה הבחירות של הליכוד ● וגלעד ארדן כמעט עלה הלילה על מטוס לניו יורק ● ומעל כל זה תרחף בקשת החסינות שנתניהו יגיש ליו״ר הכנסת עד חצות

רגע לפני שראש הממשלה מגיש את בקשת החסינות התקדימית שלו ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושני רגעים לפני שהוא מתעופף מכאן לסוף שבוע ארוך באתונה, כולל מפגש פסגה טרילאטרלי ישראל-יוון-קפריסין, נפנה בנימין נתניהו לכמה מהלכים פוליטיים משלימים. כל מהלך והתועלת הפוליטית הצמודה שלו.

במהלך היום (רביעי) ישחרר נתניהו שלושה תיקים חשובים שהחזיק תחת ידיו: תיק הרווחה, החקלאות והתפוצות. לפי פסיקת בית המשפט, אדם שהוגש נגדו כתב אישום אינו יכול להיות שר (אבל ראש ממשלה כן), ולכן נתניהו מוותר – ויש מי שייהנה מהעסק.

הראשון הוא אריה דרעי. במודעות בחוצות העיר נכתב כי "אריה צריך נתניהו חזק". האמת הפוכה. אריה צריך נתניהו חלש כדי שייתן לו את התיק החשוב ביותר שעומד כרגע ברשותו.

סביר להניח שאם דרעי היה דורש גם את שלושת התיקים, הוא היה מקבל אותם. עד כדי כך נתניהו תלוי בו ומבקש לרצות אותו. נתניהו הרי מבקש לשמור על בלוק הימין גם אחרי הבחירות במרץ, ודרעי הוא המלט שמחזיק את הלבנים בחומה.

אם דרעי היה דורש את שלושת התיקים, הוא היה מקבל אותם. עד כדי כך נתניהו תלוי בו ומבקש לרצות אותו. נתניהו הרי מבקש לשמור על בלוק הימין גם אחרי הבחירות במרץ, ודרעי הוא המלט שמחזיק את הלבנים בחומה

בליכוד לא הבינו עד אמש בחצות מדוע נתניהו מוותר על התיק החברתי הכל-כך חשוב. הבכירים במפלגה לגלגו וטענו כי ש"ס לא תשמור אמונים לנתניהו אם גוש הימין לא ישיג 61 מנדטים, אבל לנתניהו אין כנראה ברירה. את תיק הרווחה יקבל כנראה משולם נהרי.

את תיקי התפוצות והחקלאות יקבלו, לפי התכנון, ציפי חוטובלי ודוד ביטן. חוטובלי, אולי האישה הכי מוכשרת בליכוד, התייצבה לצדו של נתניהו לכל אורך הדרך. תיק התפוצות מתאים לה, אחרי קדנציה כסגנית שר החוץ ועבודה מול הקהילות היהודיות, אבל אצל נתניהו אין לדעת.

ביטן מחזיק בידיו הבטחה להתמנות לשר. מינוי שלו הוא אמירה גם מול רשויות החוק, בעיקר המשטרה שמבקשת להעמיד את ביטן לדין. יש גם מצב שנתניהו יירתע ברגע האחרון ויעניק את התיק לחבר כנסת אחר מהמחנה שלו.

אתמול ניסה נתניהו לסגור פינה נוספת. בבוקר פורסם כי ראש הממשלה החליט לסיים את כהונתו של דני דנון כשגריר באו"ם. הפרסום, שלא קיבל שום אישור, התקבל בהפתעה גמורה בחוגים הדיפלומטיים. בערב הודיעה לשכת ראש הממשלה כי דנון דווקא ימשיך את כהונתו עד מאי הקרוב. מה קורה כאן?

לפי בכירים בליכוד, השר גלעד ארדן, שהוציא ערב הפריימריז הודעת תמיכה בראש הממשלה, קיבל בתמורה את התפקיד. בניגוד לעבר הוא הסכים לצאת לאו"ם מיד. עכשיו הוא יחכה עד מאי.

לפי בכירים בליכוד, השר גלעד ארדן, שהוציא ערב הפריימריז הודעת תמיכה בראש הממשלה, קיבל בתמורה את תפקיד שגריר ישראל באו"ם. בניגוד לעבר הוא הסכים לצאת לניו יורק מיד. עכשיו הוא יחכה עד מאי

ארדן הוא דמות טראגית בליכוד. נתניהו השפיל אותו במהלך כהונתו כשר לביטחון פנים, אבל גם המפכ"ל היוצא רוני אלשיך וקצינים בכירים נוספים האכילו אותו מרורים. הוא מצא את עצמו בין הפטיש ברחוב בלפור ובין הסדן ביחידת להב 433. ארדן העיד במשטרה בתיק 4000, ומופיע כעד מטעם התביעה בכתב האישום נגד נתניהו בפרשה זו, מה שלא הוסיף לארדן אהדה רבה אצל ראש הממשלה ומקורביו.

ארדן, שנחשב תמיד לאחד האנשים הכי פופולריים בליכוד, לא מוצא היום את עצמו בתוך הז'אנר החדש של המנהיגים בני גילו, דוגמת אמיר אוחנה או מירי רגב. בקרב הבא על ראשות התנועה הוא כנראה לא רלוונטי, ולכן נסיעה ממושכת לאו"ם מתאימה גם לו. בהמשך? אלוהים גדול, וארדן הוא איש מאמין.

מה שעוד מסתמן הוא המינוי של השר ישראל כ"ץ ליו"ר מטה הבחירות של הליכוד. כ"ץ היה ראש המטה של נתניהו בפריימריז מול גדעון סער, שהסתיימו בניצחון מוחץ של ראש הממשלה. נתניהו מחפש היום 200 אלף קולות אבודים בימין, ורוצה לשחזר את קמפיין הפריימריז במכפלות כוח. כ"ץ הוא איש השטח המתאים ביותר למשימה.

ראש מטה הבחירות בליכוד הוא תפקיד חשוב במיוחד. כ"ץ זוכה כאן ליתרון על פני היריבים במלחמת הדיאדוכים שכבר מתפתחת בליכוד, בעיקר על פני ניר ברקת, שמסתן כיריב הרציני ביותר שלו על ראשות הליכוד, בעיקר אחרי המכה שספג סער. ברקת והעוצמה הכספית שלו מהלכים אימים על הטוענים לכתר, וכל נקודה יוקרתית שנצברת במרוץ מולו היא חשובה.

עוד 625 מילים
סגירה