לפיד: יהיו השלכות לסירוב של אדלשטיין לכנס ועדת כנסת

ההסתדרות לריבלין: נציב הכבאות כוחני, עצור התדרדרות יחסי העבודה במערך ● ציפי חוטובלי מונתה לשרת התפוצות, יפעת שאשא-ביטון שרת הרווחה ויצחק כהן שר השיכון ● מנדלבליט: נתניהו לא יוכל להביא עדים לוועדת הכנסת ● יועמ"ש הכנסת: ניתן להקים ועדת כנסת ולדון בחסינות ● נתניהו: "אנחנו הופכים למעצמה גרעינית, אה... מעצמה אנרגטית"

בנימין נתניהו (צילום: Ronen Zvulun/Pool via AP)
Ronen Zvulun/Pool via AP
בנימין נתניהו
07:14 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון ימסור היום ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין חוות דעת לגבי הקמתה של ועדת הכנסת בתקופת בחירות. בחוות הדעת עתיד ינון להתייחס לשאלות האם יכול אדלשטיין למנוע את כינונה של הוועדה והאם הוועדה יכולה לדון בחסינותו של חבר כנסת.

אדלשטיין ייפגש היום עם יושב ראש הוועדה המסדרת של הכנסת אבי ניסנקורן, שמעוניין בהקמתה של ועדת הכנסת. בפגישה ייקח חלק גם ינון. ההערכה במערכת הפוליטית היא שאדלשטיין לא מעוניין בעימות עם ראש הממשלה נתניהו ויפעל למנוע את כינון הוועדה.

07:23 עריכה

ישיבת הקבינט שאמורה הייתה להיערך היום – נדחתה למחר. בשעה 13:00 אמורה הייתה להתכנס ועדת השרים לענייני ביטחון, אולם כינוסה נדחה. בשעה 12:00 היום תתכנס הממשלה לישיבתה השבועית.

07:47 עריכה

חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת משתף בחשבון הטוויטר שלו סרטון, שבו נראה אזרח שמבטיח שלא יצביע בבחירות לימין – אלא לטיבי.

07:58 עריכה

בחלק מעיתוני הבוקר מתפרסמת הבוקר מודעה לא חתומה הקוראת לאיחוד של העבודה-גשר-מרצ. אריק בנדר מ"מעריב" מפרסם שמאחורי הקמפיין עומדים יושבת הראש לשעבר של מרצ זהבה גלאון, איש הצבא בדימוס גיורא ענבר, אשת התקשורת שירה מרגלית והפרסומאים אילן שילוח ואודי פרידן.

08:06 עריכה

אחרי שבכחול לבן העלו את האפשרות להחליף את יושב ראש הכנסת אם יתנגד להקמת הוועדה המסדרת, בסיעה מנסים לצנן את הרוחות לקראת הפגישה היום בינו לבין יושב ראש הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן. בסיעה אומרים שאם היועץ המשפטי לכנסת יקבע בחוות דעתו שלא ניתן בשלב הנוכחי להקים את הוועדה, בכחול לבן יכבדו את ההחלטה ולא ינסו להיאבק בה. כך פרסם הבוקר זאב קם בתאגיד השידור כאן.

08:28 עריכה

מינויי שרים חדשים בממשלה. ביום רביעי האחרון הודיע ראש הממשלה נתניהו על התפטרותו מתפקידיו כשר התפוצות, שר העבודה והרווחה וממלא מקום שר החקלאות, בהתאם להודעתו בנושא לבג"ץ.

לפי פרסומים בתקשורת, דוד ביטן עתיד להתמנות לשר החקלאות וציפי חוטובלי – לשרת התפוצות. תחילה שאפו בש"ס לקבל לידיהם את משרד העבודה והרווחה, אבל משום שבמשרד נדרשים לטפל בסוגיית העבודות הציבוריות בשבת, החליטו, ככל הנראה, לוותר. כעת מעוניינים במפלגה במשרד הבינוי והשיכון. אי לכך, אפשר שיפעת שאשא-ביטון, שמכהנת כיום כשרת הבינוי והשיכון, תמונה לשרת העבודה והרווחה.

08:53 עריכה

השקת הקמפיין של ישראל ביתנו, שאמורה הייתה להיערך היום בבית סוקולוב בתל אביב – נדחתה. זאת על רקע ההתנקשות האמריקאית בקאסם סולימאני, שהסיטה את הדיון הציבורי מעניינים פוליטיים לסוגיות ביטחוניות.

09:44 עריכה

נשיא פולין אנדריי דודה מאיים שלא יבוא לכנס בנושא השואה שייערך החודש בישראל. זאת משום שלא יתאפשר לו לנאום באירוע וכן מפני שנשיא רוסיה פוטין יישא דברים, ואפשר שיאשים את פולין באחריות למלחמת העולם השנייה, כפי שעשה לאחרונה. על כך דיווח הבוקר עופר אדרת ב"הארץ".

לפי דיווחים בפולין, במדינה מסתייגים גם מחלקו של שר החוץ ישראל כ"ץ, שחזר בשנה שעברה על דבריו של ראש הממשלה יצחק שמיר שאמר שהפולנים יונקים אנטישמיות עם חלב אימם.

10:23 עריכה

82% מההחלטות שקיבלה הממשלה בשנים 2018-2015 בוצעו – כך עולה מדוח מעקב שנתי של אגף ממשל וחברה במטה הכלכלי-חברתי במשרד ראש הממשלה.

בדוח נבחנו 432 החלטות ביצועיות, שנגזרו מהן כ-3,500 החלטות יישומיות. במהלך השנים שנבחנו חלה עלייה בשיעור ההחלטות שבוצעו. ההחלטות שנבחנו בוצעו כולן בתקופת כהונתה של הממשלה ה-34. היום צפוי הדוח להיות נידון בישיבת הממשלה השבועית.

11:20 עריכה

פליטת הפה של נתניהו. בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה שישראל נהפכת ל"מעצמה גרעינית", אך מייד תיקן את עצמו ל"מעצמה אנרגטית".

11:28 עריכה

שלשום פרסם בני גנץ סרטון שבו התייחס להתנקשות ארצות הברית בקאסם סולימאני. מה שהצליח לעורר עניין לא מבוטל היו הספרים שנראו מאחורי יושב ראש כחול לבן. המרחק לא אפשר לזהות במדויק את הספרים, אולם העיצוב הביא חלק מהצופים לקבוע כי מדובר בספרי הלימוד של בני גורן. בין היתר גם עוזרו של נתניהו, ארז תדמור, שיתף ציוץ שכזה. אלא שבדיקה יסודית גילתה שמדובר דווקא בספרים של ההיסטוריון אורי מילשטיין, המזוהה עם תפיסת עולם ימנית.

12:39 עריכה

בפגישה שיקיים היום יושב ראש הוועדה המסדרת של הכנסת, אבי ניסנקורן, עם יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, והיועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, ימסור חבר הכנסת מכתב, בשם ראשי סיעות כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, הקורא להקמת ועדת הכנסת.

במכתב, המייצג 65 חברי כנסת, ישנה קריאה להקמתן של ועדות קבועות נוספות של הכנסת.

12:44 עריכה

הערב תתקיים ישיבת מזכירות מצומצמת של האיחוד הלאומי. יושב ראש המפלגה בצלאל סמוטריץ' צפוי לזכות בגיבוי המזכירות על המגעים שהוא מנהל עם הימין החדש. כך דיווח אריה יואלי מ"סרוגים".

12:54 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטת הרמטכ"ל כוכבי להרחיב את שילוב החיילות בפיילוט שנערך בחיל השריון.

13:14 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון סבור שאין מניעה שתוקם ועדת הכנסת – כדי שתדון בבקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה נתניהו.

מסמך: עמדת היועץ המשפטי לכנסת.

13:28 עריכה

התנועה לאיכות השלטון הודיעה שאם יושב ראש הכנסת אדלשטיין ימנע את הקמתה של ועדת הכנסת – הם יגישו עתירה בנושא לבג"ץ.

13:30 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטת היועץ המשפטי לכנסת, שקובעת שניתן להקים את ועדת הכנסת.

13:45 עריכה

הסתיימה ללא הסכמות פגישתם של יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ויושב ראש הוועדה המסדרת של הכנסת אבי ניסנקורן, שעסקה בהקמתה של ועדת הכנסת.

14:06 עריכה

יושב ראש הכנסת אדלשטיין פנה ליועץ המשפטי לכנסת וביקש ממנו חוות דעת נוספת – לגבי עצם יכולתו לכנס את הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת יודיע אדלשטיין על החלטתו.

14:37 עריכה

שלשום הקדים ראש הממשלה נתניהו את שובו מיוון בעקבות התנקשות ארצות הברית בחייו של קאסם סולימאני. אשתו שרה ובנו אבנר נשארו במדינה. היום תועדו השניים במחלקת התיירים של טיסה מסחרית ארצה.

14:41 עריכה

גורמים בימין אומרים שהניסיונות של ראש הממשלה נתניהו להביא את המפלגות שמימין לליכוד לרוץ ברשימה אחת מלמדים שאינו מעוניין לחצות את רף 60 המנדטים ולהשיג רוב בכנסת, אלא רוצה להמשיך את הכאוס במערכת הפוליטית. כך דיווח יואב קרקובסקי בתאגיד השידור כאן.

14:47 עריכה

בכחול לבן מגיבים להחלטת היועץ המשפטי לכנסת, שקבע שאין מניעה לכנס את ועדת הכנסת.

14:52 עריכה

בלשכתו של חבר הכנסת משה גפני חומדים לצון. העיתונאי ארי קלמן מ"בחדרי חרדים" פנה ללשכתו של חבר הכנסת כדי לברר לשם מה הוא נפגש עם ראש הממשלה נתניהו – וזכה לתשובה מפתיעה.

15:04 עריכה

גם בעבודה-גשר קורים לאדלשטיין לכנס את ועדת הכנסת. ח"כ רויטל סויד, אומרת כי "משהוברר שגם העמדה המשפטית היא שיש לדון 'בהקדם האפשרי' בבקשת החסינות, אני קוראת לח"כ אבי ניסנקורן לכנס כבר מחר בבוקר את הועדה המסדרת כדי לדון בהקמת ועדת כנסת קבועה, שתדון בבקשה של נתניהו. לאור עמדת היועץ המשפטי לכנסת ובכלל, מצפה עתה מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לנקוט בשום מהלך פוליטי שיסכל את הקמת הועדה, ועל הדרך יפגע קשות בממלכתיות תפקידו של היו"ר".

15:17 עריכה

רון חולדאי אומר שישקול להתפטר מתפקידו אם יוכח שיש לו אשמה באסון המעלית שבו נהרגו שני צעירים בשכונת התקוה אתמול בצהריים. ראש עיריית תל אביב התראיין לחדשות 13, ואמר שהוא "יודע לקחת אחריות … לעמוד בפני הציבור ולומר לו את האמת. אני חושב שמערכת הניקוז ומערכת התשתיות בתל אביב תפקדה אתמול כמו שצריך. אין עיר שהיתה עומדת בפני דבר כזה ולא היה קורה מה שקרה".

16:02 עריכה

יאיר גולן משובץ במקום השלישי ברשימת המחנה הדמוקרטי. יו"ר הרשימה ניצן הורביץ קרא אתמול שוב לאיחוד כוחות במפלגות השמאל, ובעיקר בין העבודה למפלגתו. במקביל, גם סתיו שפיר מנסה למקם את עצמה במחנ"ד, ומעוניינת במקום השלישי, אך במרצ מציעים לה את המקום השישי.

16:26 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מדבר כעת בכנס משפטי בחיפה, ואומר כי בניגוד לדברי נתניהו, עדים שאמורים להעיד במשפטו לא יעידו גם בכנסת. גם הטענות לגבי תפירת תיקים והפיכה שלטונית נטולות בסיס, לפי היועמ"ש. היועמ"ש הוסיף כי "אי אפשר לטמון את הראש בחול ולהגיד שהכל בסדר … המטרה לא מקדשת את האמצעים, ומבחינתי וודאי שהמטרה היא לחתור לחקר האמת ולפענח פשיעה ולהגן על הציבור".

16:53 עריכה

נתניהו החליט למנות את ח"כ דוד ביטן לשר החקלאות. נגד ביטן תלויה חקירה פלילית בחשד לשחיתות ואם היועמ"ש יקבל את המלצת המשטרה ויחליט להעמיד את ביטן לדין הוא יצטרך להתפטר מתפקידו.

בנוסף, החליט נתניהו למנות את סגנית השרה ציפי חוטובלי לשרת התפוצות, את השרה יפעת שאשא-ביטון לשרת הרווחה ואת סגן השר יצחק כהן לשר הבינוי והשיכון.

17:07 עריכה

תגובות חריפות במערכת הפוליטית למינוי של ביטן לשר.

בכחול-לבן אומרים כי "חשוד בשוחד יהיה אחראי על מחירי המזון" ובמחנ"ד אומרים כי משרד החקלאות הוא לא פרס לפוליטיקאים מושחתים. ממשלה שהורידה את החקלאות על הברכיים מטילה כעת אות קלון על הענף כולו. נתניהו משתין מהמקפצה כשהוא ממנה חשוד בשורת מעשי שוחד לתפקיד שר בממשלה".

17:34 עריכה

גם לאביגדור ליברמן יש מה להגיד על סבב המינויים של נתניהו מהיום. לדעתו, המינוי של יצחק כהן מש"ס לשר הבינוי והשיכון היא מחטף שכן מדובר בממשלת מעבר, וכהן יעביר תקציבים ושטחי שיפוט מהפריפריה ומועצות אזוריות לטובת ערים חרדיות.

מינויו של ח"כ יצחק כהן מש"ס לתפקיד שר השיכון בתקופת מעבר זה לא פחות ממחטף פוליטי, במטרה לקבוע עובדות בשטח. לא מספיק שש"ס…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 5 בינואר 2020

17:44 עריכה

ח"כ אסף זמיר, בראיון לכאן ב', מבקר במלים חריפות את ההימנעות של אדלשטיין מאישור הקמת ועדת כנסת שתוכל לדון בחסינות נתניהו. לדבריו, אין להשוות בין המקרים של חיים כץ לזה של נתניהו. זמיר לא השיב לשאלה אם מפלגתו תפעל להחלפת יו"ר הכנסת:

"כמה זה צבוע, את הבקשה של חסינות נתניהו אדלשטיין לא חושב שצריך למנוע מנתניהו לבקש. עד לא מזמן לא היה לנו רוב בכנסת להקים ועדות, הרוב הזה התגבש בימים הקרובים אבל לא דין שר כדין מי שעומד בראש המערכת".

בהתייחס למינוי של דוד ביטן לשר החקלאות, אומר זמיר כי "אנחנו בממשלת מעבר שרוב שריה מונו בשנה האחרונה … והבחירה למנות אדם שיודעים שהולכים להגיש נגדו כתב אישום היא מעשה מגונה דמוקרטי".

באשר לאסון שקרה אתמול בשכונת התקוה הוסיף זמיר כי אין עירייה ומערכת ניקוז שהיתה עומדת בעוצמות הללו ויש להיערך לכך בעתיד, "זה לא דבר שניתן היה למנוע, לצערי".

17:58 עריכה

שר התקשורת דודי אמסלם דוחה את הביקורת על מינויי השרים החדשים של נתניהו, ובייחוד את המינוי של דוד ביטן לשר החקלאות, אף שעומדת נגדו חקירה בחשד לשוחד. לפי אמסלם, רק ראש הממשלה יקבע את זהות השרים, ולא התקשורת או האופוזיציה.

18:02 עריכה

ח"כ משה גפני מגיב לדבריו של אביגדור ליברמן, שהגדיר את מינויו של יצחק כהן מש"ס לשר הבינוי והשיכון "מחטף".

לדברי גפני, "מר חיים ביבס נוהג באחריות, הוא לא הופך את מודיעין למודיעין עילית, בניגוד לך אביגדור ליברמן שעמדת בתור שנים רבות לקבל ברכה מרבנים, אדמו"רים ומקובלים, ובוקר אחד קמת והפכת להיות שונא דת".

18:13 עריכה

הליכוד אומרים כי כחול-לבן משתמשים בתרגיל הישן והשקוף של השמאל לפילוג והסתה – 'רק לא ביבי'. הם רוצים לשנות את סדר היום ולמקד את כל מסע הבחירות בנושא החסינות, אבל הציבור לא יקנה זאת".

18:26 עריכה

דוד ביטן לא מתרגש מהביקורת על מינויו לשר החקלאות ומתחייב לפעול באחריות בשירות הציבור.

19:11 עריכה

נתניהו מקיים דיון בהשתתפות שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בעקבות מחאת נהגי המוניות על עדכון התעריפים.

19:54 עריכה

ח"כ מתן כהנא תוקף בחריפות את יו"ר ועד הכבאות בשל העיצומים שהוא נוקט כבר תקופה ארוכה, ומביאים לכך שלמעט יציאה לאירועים במערך לא מקיים פעילות. אחת ההשלכות, לדברי כהנא, היא שאירועים כמו מותם של הזוג במעלית שהוצפה אתמול בשכונת התקוה, לא יתוחקר.

ההסתדרות פנתה היום במכתב לנשיא המדינה כדי שיעצור את ההתדרדרות ביחסי העבודה במערך הכבאות: "הכוחניות שמאפיינת את נציב הכבאות פוגעת בכשירות המערך", כתב יו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר-טל לנשיא ראובן ריבלין.

במקביל, דווח היום שהמשטרה צפויה לזמן לחקירה את הכבאים שהגיעו לזירת אסון המעלית בתל אביב, וכן את קבלן הבניין וחברת המעליות.

קשה לתאר את גודל הכאב מהטרגדיה אמש.זוג צעיר נתקע במעלית מוצפת במי גשמים וטובע למוות.כואב הלב.אין לי ספק כי הכבאים,…

פורסם על ידי ‏מתן כהנא – Matan Kahana‏ ב- יום ראשון, 5 בינואר 2020

20:54 עריכה

יאיר לפיד אמר הערב לחדשות 13 כי לסירובו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לאשר כינוס של ועדת כנסת, למרות ש-65 ח"כים תומכים בכך, יהיו השלכות, וכחול-לבן לא תהסס לפעול להחלפתו. לדבריו, כחול-לבן "שוקלים את כל האפשרויות" … לא נהסס לפעול.. יש לנו רוב בכנסת … אדלשטיין מעמיד אותנו במצב שבו ראש הממשלה עם שלושה כתבי אישום, בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים מבקש חסינות ואפילו אין עליה דיון".

היום המרומז של לפיד, תואם את ההמלצה של אהוד ברק, שהתראיין באותה תכנית וטען שכחול-לבן צריכים לדרוש את פיטורי אדלשטיין.

22:08 עריכה

אהוד ברק הופך ליבואן הרשמי הראשון של קנביס רפואי לישראל, כאשר היום הוא הצטלם ליד משלוח של רבע טון מהחומר שאמור לסייע לחולים בארץ: "בהמשך נייצא להם כמות כפולה ממה שהם הביאו אלינו".

22:48 עריכה

מיקי זוהר, יו"ר סיעת הליכוד, טוען שיועמ"ש הכנסת מצוי בניגוד עניינים, מאחר שאשתו היתה בצוות הפרקליטים שעמל על תיקי נתניהו. ח"כ זוהר מתכוון לפנות לעו"ד אייל ינון ולבקש ממנו לפסול את עצמו מלדון בעניינים הקשורים לנתניהו. ינון החליט היום שאין מניעה להקמת ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו.

סגירה