מאחורי המתקפה החריפה נגד היועץ המשפטי לכנסת עומד נתניהו; ביקש משרים לפעול נגדו

דוברות הכנסת: ינון יעסוק בעניינים פרוצדורליים הקשורים בחסינות נתניהו, אך לא בענייני מהות ● כחול לבן תאמץ במערכת הבחירות הקרובה קו ימני: יטענו שלא ניהלו מגעים להקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת ● ניר חפץ תובע מיאיר נתניהו חצי מיליון שקלים, בשל פגיעה בפרטיותו ● ליברמן: אם אדלשטיין ימנע דיון בחסינות נתניהו, ניאלץ להתעמת איתו

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון
07:45 עריכה

בוקר טוב! המערכת הפוליטית מתנהלת הבוקר בצל החלטת היועץ המשפטי של הכנסת, אייל יינון, לפיה הכנסת יכולה לדון עוד לפני הבחירות בבקשתו של ראש הממשלה נתניהו לחסינות מפני העמדה לדין. יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, אמר הבוקר שבחוות הדעת של יינון יש "מספיק כדי לדון בבקשת החסינות", אבל אליעד שרגא הוא לא זה שיחליט אם הכנסת תדון בה בפועל.

 

לכאורה, זה נשמע כמו חדשות טובות לנתניהו, שהרי כשאדם מגיש בקשה הוא לכאורה אמור לרצות שידונו בה בהקדם האפשרי. אבל במקרה הזה, ייתכן שמדובר דווקא בבקשות רעות לנתניהו, כיוון שלרה"מ אין רוב להעביר בכנסת את בקשת החסינות, וכיוון שכל עוד הכנסת אינה דנה בבקשה נתניהו נהנה מחסינות טכנית מעצם הגשת הבקשה – כך שעדיף לו שאסור יהיה לה לדון בה.

ההחלטה אם יתקיים דיון בבקשת החסינות – מה שעשוי להביא לפתיחת משפטו של נתניהו עוד לפני הבחירות, או שהדיון יידחה לאחרי הבחירות ואולי גם לאחרי הבחירות הבאות ואלה שאחריהן ואלה שאחריהן ואלה שאחריהן – תלוייה כעת בכיפופי הידיים הפוליטיים בכנסת בין "כחול לבן" ויו"ר הוועדה המסדרת מטעמם, אבי ניסנקורן, לבין הליכוד, ונציגם בוועדה המסדרת מיקי זוהר.

זהו, איפוא, ההסבר, לעובדה שמיקי זוהר, שלא ידוע בהקפדה על קוצו של יוד של טוהר המידות ומניעת ניגודי עניינים, מתרעם על מה שהוא רואה כניגוד עניינים של יינון – העובדה שבת זוגו היא פרקליטה שמעורבת בגיבוש תיק נתניהו.

07:49 עריכה

"מפלגת העבודה ומרצ צפויות לפתוח בימים הקרובים במשא ומתן כדי לבחון ריצה משותפת". כך טוען הבוקר יהונתן ליס, הכתב הפוליטי של "הארץ", על סמך דבריהם של "מקורות המעורים בניסיונות לקדם את האיחוד".

לפי ליס, "ראשי המפלגות או צוותי משא ומתן מטעמן צפויים להיפגש בקרוב לקראת הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית בעוד תשעה ימים. מקורות בשתי המפלגות סיפרו כי בימים האחרונים מתנהלים מגעים לא רשמיים בניסיון להגיע להבנות על חיבור, בין היתר באמצעות שיחות שניהלו חברי הכנסת איציק שמולי מהעבודה ותמר זנדברג ממרצ".

פרץ והורוביץ (צילום: פלאש 90)
פרץ והורוביץ (צילום: פלאש 90)
09:01 עריכה

משה גפני לא כל כך מרוצה מסבב מינויי השרים:

09:05 עריכה

באופן מופלא ממש, גם ח"כ אופיר אקוניס לא מעוניין בדיון על החסינות לנתניהו, ומאחר והיועמ"ש של הכנסת תומך בדיון על החסינות הוא "נפל למלכודת של כחול לבן". בראיון לרשת ב' אקוניס לא ענה לשאלה, מדוע, בעצם, נתניהו הגיש בקשה לחסינות אם במפלגתו כל כך מתנגדים לדון בה:

09:07 עריכה

ואילו אבי ניסנקורן, שלא במפתיע, תומך בדיון מהיר בחסינות נתניהו, שיאפשר ל"כחול לבן" לגייס את הרוב הקיים בכנסת נגד החסינות ויביא לפתיחת משפטו של רה"מ:

 

09:49 עריכה

השר יריב לוין זורק שתי פצצות קטנות בראיון בגלי צה"ל, ומודיע ש"לא תוטל משמעת קואליציונית בדיון על חסינות רה"מ נתניהו". מההודעה של לוין משתמעים שני דברים: ראשית, שבליכוד מודעים לקיומם של חברי כנסת מהקואליציה שרוצים להצביע נגד חסינות לנתניהו, ושנית, שהם מכירים באפשרות שיתקיים בקרוב דיון על החסינות, למרות הניסיון שלהם לדחות אותו.

10:20 עריכה

"כשנתניהו קיבל את עקרון הנבצרות, הייתי בטוח שלא יבקש חסינות". כך אמר הבוקר נשיא המדינה ראובן ריבלין בועידת ידיעות אחרונות.

לדברי ריבלין הוא הוסיף: "האמון במערכת המשפטית נמצא בליבת היכולת שלנו לקיים חיים דמוקרטיים".

כשהמראיין, נחום ברנע, שאל את ריבלין על האפשרות שיצטרך להחליט האם להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ריבלין ענה: "שמעתי שאצטרך להחליט. כמובן שלצורך כך אני אתייעץ עם יועצים, אשאל את כל השאלות שצריך, אני יוכל לומר לכם שאני לא אקבל החלטה בגלל אישיות כזו או אחרת. אצטרך לקבל החלטה עקרונית".

ברנע, הנחשב למקורב למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס – שבעצמו חשוד בשוחד באחד מתיקי נתניהו, שאל את ריבלין: "בנאום החסינות של רוה"מ, הוא ציטט אותך כמי שהחשיד את הפרקליטות בתפירת תיקים. האם לכך התכוונת? האם הפרקליטות בישראל תופרת תיקים?"

ריבלין ענה: "אמרתי את דבריי ואני מחזיק בהם. אמרתי אותם לא כשנגעו לאיש זה או אחר, וגם לא אשנה את דבריי כאשר הם נוגעים לאיש זה או אחר. ברמה העקרונית, בדמוקרטיה הפרלמנטרית שלנו, בהפרדת הרשויות המוחלטת, חייבת להיות הגנה לכל אחת מהמערכות על מנת שתוכל לפעול באופן עצמאי כדי לקיים את הדמוקרטיה הפרלמנטרית שהיא דמוקרטיה לא פשוטה".

"אמרתי את מה שאמרתי מתוך מחשבה שצריך להגן על כל המערכות – להגן על עצמאות מערכת המשפט, על הרשות המחוקקת והמבצעת", סיכם ריבלין.

ארנון (נוני) מוזס מגיע לחקירה ביחידת לה
ארנון (נוני) מוזס מגיע לחקירה ביחידת לה"ב 433, ביוני 2017 (צילום: Roy Alima/Flash90)
11:04 עריכה

עודד פורר מישראל ביתנו תומך בדיון בחסינות של נתניהו – דיון שבו נתניהו צפוי שלא לקבל חסינות. פורר "עוקף משמאל" את אנשי כחול לבן ומאשים אותם שהם לא נאבקים מספיק חזק כדי לקיים דיון בחסינות:

11:08 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שהוא, כידוע, מומחה בעל שם עולמי לביטחון, תוקף את הרמטכ"ל אביב כוכבי ומאשים אותו בפגיעה בביטחון ישראל, לא פחות, בכך שהוא ממשיך לקדם את גיוס הנערות לקרבי:

11:10 עריכה

ניצן הורוביץ לא מתלהב מהמינוי של דוד ביטן לשר, ומקשר אותו בדרך מפולפלת כלשהי גם לשטפונות הקטלניים שהתחוללו בשבת:

11:14 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט מתפנה מהאיומים במלחמה אזורית ומהקשיים בדרך לאיחוד מפלגות הימין ומסייר בחוות פלפלים בבקעת הירדן:

11:56 עריכה

מיקי זוהר נופף במה שלדעתו הוא ניגוד עניינים של היועץ המשפטי של הכנסת אייל יינון – העובדה שבת זוגו היא פרקליטה שהייתה מעורבת בתיקי נתניהו. סמי פרץ מ"The Marker" מזכיר שגם למיקי זוהר יש ניגוד אינטרסים ברזומה: הדיונים הקדחתניים שיזם בכנסת לקידום הפרוייקטים הנדל"ניים בקריית גת שזוגתו מעורבת בהם. זוהר החליט דווקא לרטווט את הציוץ של פרץ נגדו:

13:00 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה תקף הבוקראת היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט ואת פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן על ההחלטה להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו במלים חריפות. אוחנה אמר: "ההחלטה להעמיד לדין שגויה, כתב האישום נגד נתניהו מופרך". אוחנה אמר את הדברים בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" בירושלים.

אוחנה אמר: "אני תומך בפסקת ההתגברות, צריך לענות אחת ולתמיד על השאלה מי קובע את המילה האחרונה, ואני אומר שזה העם באמצעות הכנסת". אוחנה זכה לקריאות בוז מצד חלק מהקהל במהלך דבריו.

"אילו נתניהו היה רוצה להימלט מכתב אישום הוא היה יכול לאמץ את המדיניות של קודמיו, בעצם לקחת על עצמו מדיניות שהוא לא מאמין בה – של השמאל, או לחילופין להודיע על פרישה בתמורה לסגירת התיקים. הליכוד מוביל קו, שלפיו אחרי עידן האקטביזם השיפוטי והאקטביזם הייעוצי, הגיע הזמן לאקטיביזם משילותי".

בתשובה לשאלת הכתב יובל קרני בוועידה, האם כתבי האישום נגד נתניהו הוגשו בחוסר תום לב, אמר אוחנה: "אני חס ושלום לא אומר בחוסר תום לב (אבל) זהו כתב אישום שבעיניי מופרך ולא היה צריך להיות. בואו נודה על האמת, כל אלו התומכים בכתב האישום, לא רצו את נתניהו מלכתחילה. הם רצו להפיל אותו".

שר המשפטים אמיר אוחנה בדיון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
שר המשפטים אמיר אוחנה בדיון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
13:03 עריכה

השופטת אתי כרייף, החשודה במתן שוחד מיני לאפי נווה כדי לקדם את מינויה לשופטת, מחקה בזמן החקירה נגדה התכתבויות בינה לבין שר האוצר משה כחלון, חבר הוועדה לבחירת שופטים – כך מדווח עיתון "הארץ".

לפי הדיווח, בין השניים התנהלו שיחות לפני מינויה של כרייף לשיפוט ביולי 2016 ואחריו, וכחלון היה חבר הוועדה שהציע למנותה. ההודעות שוחזרו בהמשך החקירה. כרייף מסרה בתגובה כי מחיקת ההתכתבויות נועדה לשמור על פרטיותו של כחלון, ושר האוצר מסר כי "כל המידע הרלוונטי נמסר לגורמים המוסמכים".

משה כחלון, ספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה כחלון, ספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 

13:50 עריכה

בית המשפט אישר את המשך פיתוח ההתנחלות עופרה, איילת שקד חוגגת את פסק הדין ועל הדרך מפרגנת גם למערכת המשפט:

13:53 עריכה

שר החינוך רפי פרץ מתפנה גם מהבעיות הקשות במערכת החינוך וגם מהקשיים בדרך לאיחוד בין מפלגות הימין ומבקר את העונש שקיבל רוצחו של ארי פולד:

14:11 עריכה

יועמ"ש הכנסת איל ינון הודיע היום כי הוא פוסל את עצמו מהדיונים על חסינותו של ראש הממשלה נתניהו. זאת, מאחר בגלל שאשתו, עו"ד עמית מרר,  הייתה חלק מצוות הפרקליטות שאחראי להגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה נתניהו.

עם זאת, ינון הבהיר כי הוא "אינו סבור שנפל פגם במעורבתו בדיון העקרוני על שאלת האפשרות לקיים דיוני חסינות בזמן בחירות, שכן היא אינה נוגעת לתיק עצמו".

חדשות 12 חשפו אמש כי הסכם ניגוד העניינים של אשת היועמ"ש לכנסת עלול להוות ניגוד עניינים מצידו. זאת, כי על פי המסמך שמררי העבירה ב-2017, יינון הצהיר כי לא יעסוק בנושאים שנמצאים בתחום אחריותה. יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר, פנה היום ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט וטען שבשל ניגוד העניינים האמור עליו לפסול עצמו מעיסוק בנושא.

"בן זוגי משמש כיועץ המשפטי לכנסת", נכתב במסמך עליו חתומה מרר. "בהתאם להסדר למניעת ניגוד עניינים עליו חתום עורך הדין ינון, הוא לא יהיה מעורב בטיפול בעניינים המצויים בטיפולי".

14:14 עריכה

"ראש הממשלה הוא ליצן ונוכל": כך אמר היום יו"ר מרצ ניצן הורוביץ בראיון לכאן רשת ב'.

לדברי הורוביץ: "אם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יסרב לאשר את הקמתה של ועדת הכנסת לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה צריך להחלי, אותו. על אדלשטיין להחליט אם הוא יושב ראש הכנסת או יד ימינו של נתניהו המסייע לו להתחמק ממשפט".

"65 חברי כנסת תומכים בהקמת הוועדה והיועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון קבע כי אין מניעה לכך". לשאלה אם אינו חושש שדיון על החסינות לפני הבחירות יהפוך ל"קרקס" השיב הורוביץ: "ראש הממשלה הוא שנוהג כליצן".

הורוביץ שב וקרא לאיחוד בין מרצ למפלגת העבודה, אך אמר כי "הבנתי משיחות עם מקורביו של עמיר פרץ שיושב ראש העבודה־גשר אינו מעוניין במהלך כזה".

ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
15:01 עריכה

ראש עיריית חולון מוטי ששון ביטל היום את חברותו במפלגת העבודה בשל משבר עם יושב הראש עמיר פרץ. כך דיווחה טל שניידר ב"גלובס". ששון מכהן כראש עיריית חולון משנת 1993 מטעם מפלגת העבודה.

מוטי ששון (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
ששון, 2018 (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
15:07 עריכה

הודעה שנמסרה מדוברות הכנסת.

בניגוד לפרסומים – היועץ המשפטי לכנסת אינו מתכוון לפסול את עצמו מעיסוק בנושאים הפרוצדורליים שעומדים עתה על הפרק.

היועץ המשפטי לכנסת דוחה בתוקף את טענת ניגוד העניינים המופנית כלפיו, לאור חוות דעתו מאתמול לפיה ועדת הכנסת מוסמכת לדון בבקשות חסינות בפגרת הבחירות. הסוגיות הנמצאות על שולחנו של יועמ"ש הכנסת הן בעניינים פרוצדורליים פנימיים של הכנסת, ולא מתקיים בשלב זה כל דיון בבקשות החסינות עצמן או בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, עניינים שהיועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בהם.

בעניינים הפנימיים של הכנסת, אף אלה הנוגעים לבקשות החסינות, ליועץ המשפטי לממשלה או לאנשי משרד המשפטים אין עמדה או מעמד, וכך גם מסר בא כוח היועץ המשפטי לממשלה בתגובתו לבג"ץ במסגרת עתירות שהוגשו נגד חוות דעת קודמת של היועץ המשפטי לכנסת בעניינים אלה.

עוד יצוין, כי לאחר פרסום חוות הדעת הקודמות של היועץ המשפטי לכנסת שעסקו בעניינים פרוצדורליים המצויים אף הם בזיקה לבקשות החסינות לא הועלתה טענה של ניגוד עניינים, על אף שהעובדות הרלוונטיות היו ידועות לכל גם באותו מועד. העלאת טענה של "ניגוד עניינים" רק בעקבות מסקנת חוות הדעת מאתמול, שכנראה אינה מוצאת חן בעיני מי מהצדדים הנוגעים בדבר, היא עניין ציני ומלאכותי שנועד להלך אימים על היועץ המשפטי לכנסת.

היועץ המשפטי לכנסת חתום על הסדר ניגוד עניינים ומקפיד עליו קלה כחמורה במהלך כל השנים שבהם הוא ובת זוגו נושאים בתפקידיהם במקביל.

כאמור, אם וכאשר יתקיים דיון בבקשות החסינות בכנסת ובטענות המהותיות הקשורות לשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה להגיש את כתבי האישום, היועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בכך.

15:21 עריכה

ניר חפץ הגיש תביעה בסך חצי מיליון שקלים נגד יאיר נתניהו בשל פרסומים בטוויטר החוסים תחת צו איסור פרסומים.

15:28 עריכה

משמר הדמוקרטיה הישראלית פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה שינחה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להימנע ממינויו של חבר הכנסת דוד ביטן לשר בממשלה. לטענת העמותה, "ההחלטה חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות. זהו המקרה המיוחד שבו מוטלת על היועץ המשפטי חובה משפטית למנוע את המינוי".

15:42 עריכה

התנועה לטוהר המידות משכה בהמלצת בג"ץ את עתירתה נגד החלטתו של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, למנות שלושה חברים חדשים בוועדה למתן היתרים למניעת ניגודי עניינים של שרים ושל סגניהם. בית המשפט סבור שבשלב זה העתירה מוקדמת ותיאורטית, משום שטרם הוטל עליהם לדון במקרה קונקרטי. כך דווח בתאגיד השידור כאן. אנגלמן בירך על כך.

16:14 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס היום לבקשת החסינות של ראש הממשלה: "נתניהו פנה לכנסת ה-22 בבקשת חסינות, ולכן הכנסת ה-22 חייבת להתייחס לבקשה הזו. דבר אחרון שאני רוצה זה עימות עם יושב ראש הכנסת, אבל אם לא תהיה ברירה – אין שום בעיה, נלך לעימות עם יושב ראש הכנסת, ונעשה הכל ונקים את ועדת הכנסת". עוד אמר השר לשעבר: "אנחנו תומכים בהקמת ועדת הכנסת. אגב, כל הוועדות. לא רק ועדת הכנסת".

בוועידת "האנשים של המדינה", שעורכת קבוצת "ידיעות אחרונות", אמר חבר הכנסת כי "ראש הממשלה במשך שנה שלמה הכחיש את הסיפור של החסינות. שהוא יבקש חסינות. אני זוכר איך ראש הממשלה תקף את אהוד אולמרט, כשנפתחה חקירה נגד אולמרט, וכשהוגש כתב אישום נגד אולמרט – הוא הסביר שלראש הממשלה ששקוע בחקירות אין סמכות ציבורית ומוסרית לכהן כראש ממשלה, ובטח החלטות שהוא מקבל מושפעות ממצבו האישי. גם כשהוגש כתב אישום נגדי – באותו יום קמתי והלכתי, ואמרתי אני מוותר על חסינות; אז אני מצפה גם מאחרים – שיתנהגו בדיוק בצורה כזאת".

"לנתניהו אין שום קשר לימין. בן אדם שהצביע בעד גירוש יהודים מגוש קטיף. מי שמסר חברון לעראפת – אין לו שום קשר לימין", אמר ליברמן. לדבריו, "הבלוק לא קיים. יש בלוף, אין בלוק יותר". עוד גרס ליברמן שתוצאות הבחירות יהיו שונות מאלה המשתקפות בסקרים כיום. השר לשעבר קבע שבבחירות הקרובות תהיה הכרעה. "מי שרוצה הכרעה – חייב להצביע ישראל ביתנו, כי באמת מי שגרר מדינה שלמה לבחירות בלתי נחוצות זה גנץ ונתניהו ביחד".

17:00 עריכה

חבר הכנסת יאיר לפיד: "אם יושב ראש הכנסת לא מבין שתפקידו לייצג את כל הכנסת, לא רק את נתניהו – יהיו לזה השלכות. 65 חברי כנסת חתמו ליושב ראש הכנסת על נייר שאומר צריך לכנס ועדת כנסת לדון בחסינות". עוד אמר חבר כחול לבן: "זה שאדלשטיין עושה כל מיני תעלולים וטריקים משפטיים ומבקש עוד פעם ייעוץ ומושך זמן כדי למנוע את זה – זו הפרה של האמון של תפקידו".

על בקשת החסינות אמר השר לשעבר: "זה מעשה לא ערכי ולא מוסרי. לא שיש לי ציפיות גדולות מאדם שיש לו כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים". לפיד גם אמר ב"וועידת האנשים של המדינה" של קבוצת "ידיעות אחרונות": "הוא (נתניהו) אומר לנו במשך שלוש שנים לא היה כלום ואין כלום, ולפיכך שיעמוד בבית המשפט ויגן על עצמו שם".

לפיד התייחס בשיחתו עם העיתונאי יובל קרני לציבור הערבי: "אזרחי מדינת ישראל הערבים הם אזרחים כמונו. הדבר הזה שראש הממשלה שוב ושוב קורא ל-20% מהאוכלוסייה גיס חמישי ובוגדים הוא דבר מגונה מאין כמותו ואסור לתת לזה יד

17:12 עריכה

אחרי שפורסם שניר חפץ תובע מיאיר נתניהו חצי מיליון שקלים כתב בנו של ראש הממשלה: "Big mistake. Huge" ("טעות גדולה. ענקית") – ציטוט מתוך הסרט "אישה יפה". לפי פרסום של חיים לוינסון מ"הארץ", חפץ מתכוון לעדכן את תביעתו בעקבות הדברים.

17:23 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שוקל לקיים משפט לנוני מוזס ולשאול ואיריס אלוביץ' בנפרד ממשפט נתניהו, אם ההליכים להסרת חסינותו של ראש הממשלה יתארכוכך פרסמו חן מענית וטל שניידר ב"גלובס". ההעדפה של היועץ היא לקיים משפט אחד לכל המעורבים.

אין מדובר בפעם הראשונה שהאופציה הזו עולה על הפרק, אלא שלפי הפרסום היום, אפשרות זו עלתה כעת בסביבתו של מנדלבליט.

17:27 עריכה

גורמים בליכוד אומרים שאם היועץ המשפטי לכנסת לא יפסול עצמו מעיסוק בחסינות נתניהו – ישקלו לעתור לבג"ץ. כך דיווחה הערב אנה רייבה ברסקי ב"מעריב".

17:32 עריכה

חברת הכנסת סתיו שפיר קוראת ליושב ראש כחול לבן להתערב במחלוקות שבמפלגות הציוניות שמשמאל לכחול לבן.

17:52 עריכה

40% מהציבור די מסכימים או מסכימים מאוד עם הקביעה שנתניהו מואשם בפלילים בגלל רדיפה אישית שנובעת מכך שהוא ראש ממשלה ממחנה הימין; 48.5% די מתנגדים או מתנגדים מאוד לקביעה זו. כך נמצא בסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה ותוצאותיו פורסמו אתמול. 11.4% מהנסקרים סירבו להשיב על השאלה או אמרו שאינם יודעים.

בשאלה האם בית המשפט העליון יכול להכריע אם נאשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה סברו 44.1% מהנשאלים שבית המשפט יכול לקבוע; מספר זהה כמעט לחלוטין, 44%, החזיקו בדעה שההכרעה יכולה להיות רק בידי העם בבחירות. 11.9% מהמרואיינים אמרו שאינם יודעים או מיאנו להשיב על השאלה.

הסקר נערך בשבוע שעבר בקרב 750 נשאלים ונשאלות, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

18:14 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לסוגיית החסינות של ראש הממשלה נתניהו ולעיסוק בנושא של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון.

18:26 עריכה

במכון הישראלי לדמוקרטיה פרסמו אתמול סקירה בסוגיית חסינותו של ראש הממשלה נתניהו, שמראה את התרחישים שבהם ייפתח ההליך המשפטי נגד נתניהו והתרחישים שלא.

18:32 עריכה

יפעת שאשא ביטון חזרה בה מהתפטרותה מתפקידה כשרת הבינוי והשיכון – כך הודיע מזכיר הממשלה צחי ברוורמן לחברי הממשלה. לתפקיד אמור היה להתמנות יצחק כהן מש"ס, ושאשא ביטון אמורה הייתה להתמנות לשרת העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

שאשא ביטון הבהירה שמדובר בהליך פרוצדורלי בלבד, שנועד למנוע את המצב שנתניהו יתמנה לשר.

19:42 עריכה

הודעת הליכוד בעניין היועץ המשפטי לכנסת איל ינון.

איל ינון נמצא בניגוד עניינים חמור שעולה כדי חשד לפלילים. הוא התחייב שלא יעסוק בענייניו של ראש הממשלה נתניהו במישרין או בעקיפין, והוא עסק ועוסק בהם בפועל. לא ייתכן שביד אחת זוגתו תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו, וביד השנייה הוא יסכל באופן תקדימי את בקשת החסינות שלו. עליו להשעות עצמו מתפקידו לאלתר.

20:11 עריכה

בעקבות מחקרים שערכו, החליטו בכחול לבן ללכת על קו ימני במערכת הבחירות הנוכחית. בין היתר, יטענו בקמפיין שלא ילכו לממשלת מיעוט בתמיכתה של הרשימה המשותפת וכן שלא התקיים משא ומתן להקמתה של ממשלה שכזו. כך פרסם הערב רביב דרוקר בחדשות 13.

אחד השיקולים הוא הרצון שלא לגזול קולות ממפלגות השמאל. עמדות ימין יובעו על ידי הסיעה גם בענייני מדיניות חוץ.

בוועידה שקיימה היום קבוצת "ידיעות אחרונות" אמר יאיר לפיד שכחול לבן היא חלק מהמחנה הלאומי.

20:28 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צפוי לקבוע שלא קיימת מניעה משפטית למנות את דוד ביטן לשר בממשלה – כך דיווח הערב אביעד גליקמן בחדשות 13. כנגד ביטן מתנהלת חקירת משטרה. אפשר שעמדת מנדלבליט תוצג בישיבת הממשלה הקרובה, שתדון במינוי.

20:39 עריכה

לחץ כבד מופעל על עמיר פרץ להתאחד עם מרצ. בכחול לבן מבטיחים ליושב ראש מפלגת העבודה, שאם יתאחד, יהיה מועמדם לתפקיד נשיא המדינה. כמו כן מבטיחים לשר לשעבר שאם ייענה להפצרות, בלי קשר לתוצאה שתהיה, מפלגתו תחושב כשישה מנדטים. בסביבתו של פרץ אמרו שהבטחות כאלה רק גורמות לו להירתע.

בימין לוחצת איילת שקד על נפתלי בנט לעמוד בראש רשימה אחת, שתכלול את המפלגות שמימין לליכוד. בנט סבור שלא ניתן להגיע כך להישג אלקטורלי משמעותי. יחד עם זאת, גברו הסיכויים לכך שתתכונן רשימה אחת. כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12.

20:52 עריכה

במחנה הדמוקרטי הגיבו על הדיווח, שלפיו כחול לבן תתנגד להקמתה של ממשלת שמאל: "כדאי שכחול לבן יפנימו שהם יילכו לממשלת שמאל-מרכז או לאופוזיציה. משפחת הפשע בליכוד לא מתכוונת להפקיר את ראש המאפיה, ואנו לא מתכוונים לתת יד לממשלת ימין. גנץ, הגיע הזמן שתכריע. הגיע הזמן לשמאל חזק". התגובה פורסמה בחדשות 13, שם גם דווחה עמדת כחול לבן.

21:03 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון הבין שמסמנים אותו. הוא הבין שאם לא יעסוק בכל ענייני נתניהו תהיה זו כניעה לטרור. ינון הבין שהוא מסומן כפי שסומנו בעבר אביחי מנדלבליט ורוני אלשיך. כך דיווח הערב ברוך קרא בחדשות 13.

גורמים משפטיים בכירים אמרו שמה שנעשה לינון נועד לזרוע פחד כדי שלא תתקבלנה החלטות נגד נתניהו. לדבריהם, אין ניגוד עניינים. מסע ההסתה שהחל במשטרה, עבר לפרקליטות ולפרקליט המדינה, דרך היועץ המשפטי לממשלה, ועכשיו – היועץ המשפטי לכנסת. השלב  הבא – השופטים. כך דווח הערב על ידי אביעד גליקמן בחדשות 13.

21:24 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הופתע אתמול מחוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, שקבעה שניתן להקים את ועדת הכנסת כדי שתדון בבקשת חסינותו. נתניהו זימן את יועציו הפוליטיים לפגישה דחופה בלשכתו ותקף בחריפות את ינון. ראש הממשלה ביקש משרים חברי הליכוד לפעול נגד היועץ המשפטי לכנסת. כך דיווח הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

22:15 עריכה

בימים האחרונים זכו לתהודה ברשתות החברתיות דברים שאמר דורון אטיאס, עוזרו של דוד ביטן. בהזדמנות אחת כתב אטיאס, בתגובה לסרטון שבו נראתה אופירה אסייג, "שרמוטה".

בפעם אחרת כתב העוזר בחשבון הטוויטר שלו: "הלוואי יפער בור גדול ברמת האביב מעוז השמאל אמן" (כך במקור).

בתגובה כתב היום ביטן: "אני מגנה בתוקף את האמירות המביישות הללו כלפי נשים בפרט וכלפי בני אדם בכלל, העובד ננזף ולא יחזור על כך שנית".

22:27 עריכה

על רקע פרסום הגירעון התקציבי, תוקפים בכחול לבן: "מי שמתעסק בלסגור תיקים, לא יכול לסגור גירעון".

סגירה