נשיא אוקראינה הושבע ומיד הודיע שהוא שואף לפזר את הפרלמנט

ולדימיר זלנסקי, הקומיקאי היהודי שנברח לנשיא אוקראינה, הצהיר עם השבעתו כי ברצונו לסיים את הסכסוך עם רוסיה בדונבאס, אך אמר: "נגן על אדמתנו כמו הישראלים"

וולודימיר זלנסקי, הזוכה בבחירות לנשיאות אוקראינה (צילום: AP Photo / Sergei Grits)
AP Photo / Sergei Grits
וולודימיר זלנסקי, הזוכה בבחירות לנשיאות אוקראינה

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי הושבע היום (ב') לתפקידו, והודיע מיד על שאיפתו לפזר את הפרלמנט.

זלנסקי מעוניין בבחירות לפרלמנט כדי לנצל את הפופולריות שלו בעודה בשיאה ולהכניס לפרלמנט כמה שיותר מתומכיו. מפלגתו של זלנסקי, "משרתי העם", צפויה לפי הסקרים לקבל 40% מהמושבים בפרלמנט.

זלנסקי הצהיר שמשימתו הראשונה תהיה להשיג הפסקת אש בדונבאס, חבל ארץ בגבול רוסיה, שבו מתחולל מזה חמש שנים סכסוך בין ממשלת אוקראינה לבדלנים פרו-רוסים בתמיכה רוסית שגבה את חייהם של יותר מ-13 אלף איש. "אנו פתוחים לדיאלוג. לא התחלנו במלחמה הזאת אבל אנחנו יכולים לסיים אותה", אמר זלנסקי.

ועם זאת, זלנסקי הצהיר: "עלינו להגן על הריבונות והעצמאות של האוקראינים", אמר זלנסקי, "עלינו להיות איסלנדים בכדורגל, יפאנים בטכנולוגיה, ישראלים בהגנה על אדמתנו".

זלנסקי, קומיקאי יהודי בלא ניסיון פוליטי שהתגלגל לפוליטיקה לאחר שגילם את דמותו של נשיא אוקראינה במופעים ותוכניות סאטירה, נבחר ברוב גדול על רקע חוסר שביעות רצון מהשחיתות במערכת הפוליטית ומהמלחמה בבדלנים הפרו-רוסים.

כניסתו לתפקיד מעוררת עימות בינו לבין האליטות הפוליטית במדינה. בטקס השבעתו נשא זלנסקי נאום לוחמני שבו קרא לאחדים מהשרים בממשלת אוקראינה להתפטר.

זלנסקי ביקש משרי הממשלה שלא לפתח כלפיו פולחן אישיות. "אל תשימו תמונות שלי במשרדים שלכם כי הנשיא הוא לא אליל או אייקון, שימו לנגד עיניכם תמונות של הילדים שלכם ותחשבו עליהם בכל החלטה שאתם מקבלים".

לטקס השבעתו של זלנסקי הגיעו 40 נציגים בכירים, ביניהם שישה ראשי מדינות ממזרח אירופה, סגן נשיא טורקיה ושרים מקנדה, ארה"ב, צרפת ופולין – אבל אף לא נציג רוסי אחד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לברך את זלנסקי, אך ישראל לא שלחה נציגים בכירים לטקס והסתפקה בנוכחות השגריר הישראלי באוקראינה. לפי הערכות שפורסמו בתקשורת הישראלית, בממשלת ישראל חששו ששליחת נציגים בכירים לטקס תיתפש כנקיטת עמדה פרו-אוקראינית ו"תרגיז את הרוסים".

 

עוד 263 מילים
סגירה