חזון אחרית הימין: הבומרנג הפוליטי החל להכות

בומרנג (צילום: iStock-hayatikayhan)
iStock-hayatikayhan
בומרנג

במשך ארבע השנים האחרונות, בלא מעט מהשיחות עם חברי הימנים, יצא לי להזהיר אותם שהמניפולציה על כללי המשחק שהקואליציה בראשות הליכוד עושה, עלולה להכות בהם כאשר יאבדו את השלטון. אמרתי להם שזה כוחו של הבומרנג הפוליטי. כלומר ששבירת המנהגים הפרלמנטריים בזמן שיכרון כוח עוד יופנה נגדם כשהם ייחלשו.

יצא לי להזהיר את חברי הימנים שהמניפולציה על כללי המשחק שהקואליציה בראשות הליכוד עושה, עלולה להכות בהם כאשר יאבדו את השלטון. אמרתי להם שזה כוחו של הבומרנג הפוליטי

הנה מספר דוגמאות בולטות למניפולציות שקרו לאחרונה: במהלך ימיה הספורים של הכנסת ה-21, זו שנבחרה במועד 2019א', ביקש הליכוד לשנות את חוק יסוד: הממשלה על מנת להגדיל את מספר השרים. הבקשה עמדה בניגוד חריף לנוהג הפרוצדורלי הסטנדרטי, לפיו חוקי יסוד יידונו לעומק בוועדת חוק, חוקה ומשפט לפני אישורם.

הליכוד התעלם מכך שעד לכינון ממשלה לא כונסה וועדה כזו, והחליט להעביר את הדיונים על שינוי חוק היסוד בוועדה המסדרת, שאמורה להיות גוף זמני לתפעול בסיסי של הכנסת בתקופת מעבר. ממש לא הגוף שאנו היינו רוצים לראות בו דיונים על חוקי יסוד – שאמורים להוות בסיס לחוקה עתידית.

אבל נוהגים כאלו לא עניינו את הליכוד – כל שהיה לנגד עיניהם היא האמונה שעוד ניתן להקים ממשלת ימין-חרדים עם ישראל ביתנו, ולשם כך היו מוכנים לדרוס כל מכשול. אדרבא ואדרבא, מכשול שלא קיים בחוק.

הליכוד החליט להעביר את הדיונים על שינוי חוק היסוד בוועדה המסדרת, שאמורה להיות גוף זמני לתפעול בסיסי בתקופת מעבר. ממש לא הגוף הראוי לדיונים על חוקי יסוד – שאמורים להוות בסיס לחוקה עתידית

ההתעלמות מכללי המשחק המשיכה גם חודשים לאחר מכן, כאשר שבוע לפני בחירות 2019ב' ביקש הליכוד לכנס את מליאת הכנסת כדי להעביר את "חוק המצלמות", שנועד להרתיע את החברה הערבית מלהצביע. עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, הבהיר כי לא נהוג לקדם חוקים שאין עליהם הסכמה גורפת בכנסת מעבר, אך שאין מניעה משפטית לעשות זאת. הליכוד ראה באמירה זו אור ירוק – וההצעה נפלה לבסוף מכיוון שלא זכתה לרוב.

אני מודה, שבאופן כללי, הקשב של חברי הימנים ירד ברגע שאמרתי "כאשר יאבדו את השלטון". אחרית הימין – היום בו הקואליציה לא תובל יותר על ידי מפלגת הליכוד – נראתה להם כמו דבר בלתי אפשרי. גם אני לא הייתי בטוח מתי נבואה זו תתגשם, אבל בימים האלו אנחנו רואים את הבומרנג הפוליטי חוזר מהאופק – ומתחיל להכות.

בחודש האחרון במסגרת הפריימריז בליכוד, תומכי גדעון סער החלו להרגיש על בשרם את מכונת התעמולה הביביסטית ברשת, באמצעי התקשורת ובשטח הליכודניקי. חברי הכנסת ממחנה סער החלו לזעוק ולהתלונן על הסתה הזויה מצד תומכי ראש הממשלה, ועל ניסיון לתייג כבוגד את כל מי שלא מתיישר עם ביבי.

בחודש האחרון במסגרת הפריימריז בליכוד, תומכי גדעון סער החלו להרגיש על בשרם את מכונת התעמולה הביביסטית ברשת, באמצעי התקשורת ובשטח הליכודניקי

זעקתם נשמעה כל כך כנה שכמעט ואפשר היה לשכוח שאותם חברי כנסת ישבו מאחורי נתניהו בחליפות ובעניבות בכנס ההסתה שלו נגד הרשימה המשותפת והחברה הערבית בו טען כי "הם מנסים להשמיד את מדינת ישראל". כמו כן, כמעט וניתן היה לשכוח שאחד מחברי הכנסת האלו הוא – יואב קיש – קידם בעצמו את "חוק השתולים" שביקש לסמן את ארגוני זכויות האדם בישראל כגיס חמישי.

אם בפריימריז היה מדובר רק בבומרנג תוך-ליכודי, היום המפלגה כולה חוותה את עוצמת הפגיעה. יועמ"ש הכנסת, קבע שמותר לכנס את כלל וועדות הכנסת בתקופת הפגרה, ובכלל זה גם את ועדת הכנסת שעתידה לדון בבקשת החסינות של נתניהו, זאת עקב בקשה חתומה על ידי 65 ח"כים בהובלת כחול-לבן.

ההצדקה לקביעה זו היא מעניינת במיוחד: לטענת היועמ"ש, אם היה אפשר לכנס את מליאת הכנסת לדון בחוק המצלמות רק כמה ימים לפני הבחירות, קל וחומר שאפשר לכנס את הועדות השונות כחודשיים לפני הבחירות.

ההצדקה לקביעה זו היא מעניינת במיוחד: לטענת היועמ"ש, אם היה אפשר לכנס את מליאת הכנסת לדון בחוק המצלמות רק כמה ימים לפני הבחירות, קל וחומר שאפשר לכנס את הועדות השונות כחודשיים לפני הבחירות

מי היה מאמין שהטריק הזול שהליכוד ניסה לעשות לפני הבחירות כדי לזכות בעוד סיבוב הסתה נגד החברה הערבית, ישמש ככלי נגדם מהר כל כך. בימים האחרונים פתאום נשמעו זעקות מחברי הכנסת של הליכוד, כמו מיקי זוהר, שטוענים כי מהלך זה של כחול-לבן וישראל ביתנו הוא "לא דמוקרטי" – כאילו לא קידם בעצמו דבר דומה רק לפני כמה חודשים.

זה הוא כוחו של הבומרנג: כשאתה זורק את המכשיר האוסטרלי המוכר אתה צריך לצפות כיצד הוא יכה בך בחזרה. אם תזרוק אותו חזק מדי אולי תצליח לשלוח אותו למרחק רב יותר, אבל כשהוא יחזור אלייך, לא רק שלא תצליח לתפוס אותו – הוא גם יפגע בך.

הליכוד זרק את הבומרנג הפוליטי הכי חזק שרק אפשר בשנים האחרונות והם אכן הצליחו להגיע למרחק רב: שלטון דורסני, גרירת המדינה לסבבי בחירות רצופים והתחמקות מכל אתגר אופוזיציונרי אמיתי.

בימים האחרונים פתאום נשמעו זעקות מחברי הכנסת של הליכוד, כמו מיקי זוהר, שטוענים כי מהלך זה של כחול-לבן וישראל ביתנו הוא "לא דמוקרטי" – כאילו לא קידם בעצמו דבר דומה רק לפני כמה חודשים

אבל עכשיו מגיע החלק הקשה מכל. הבומרנג עושה את דרכו חזרה אליהם, ובעוצמה לא פחותה מזו שהם עצמם זרקו – והנה, אותה הפרקטיקה בה הם השתמשו כדי להגיע להישגים הפוליטיים שלהם מתחילה להכות בהם בחזרה. עכשיו כחול-לבן וישראל ביתנו קיבלו בדיוק את אותו "אור ירוק" לכנס את וועדות הכנסת ולדחות את בקשת החסינות של נתניהו. אם כך מתחיל הבומרנג הפוליטי, נותר רק לדמיין איך ימשיך להכות כשהליכוד ירד מהשלטון באופן סופי.

אייל לוריא פרדס, פעיל חברתי ולשעבר יועץ פרלמנטרי לח"כ מיכל רוזין ומס' 2 ברשימת מרצ למועצת העיר ירושלים

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 830 מילים
סגירה