גנץ נענה להזמנת טראמפ, ייפגש איתו ביום שני

מפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל, מייעץ לגנץ ● נתניהו ייפגש עם טראמפ בשני ובשלישי ● גנץ: בתום הפגישה אשוב לישראל לדיוני החסינות ● נתניהו: עסקת המאה, הזדמנות שלא תחזור ● עמיר פרץ: טראמפ מתערב בבחירות ● טיבי מאשים את עיריית ירושלים במות הילד שנמצא מת בבור מים ● ליברמן: עיתוי פרסום העסקה קצת חשוד

בני גנץ בכפר המכבייה, הערב (צילום: אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן)
אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן
בני גנץ בכפר המכבייה, הערב
17:15 עריכה

שבוע טוב! 37 יום לבחירות, והיום המערכת הפוליטית מצפה להצהרה שיתן בני גנץ, ובה הוא צפוי לתת התייחסות להזמנה הגלויה של טראמפ לו ולנתניהו להגיע לארה"ב כדי לדון ב"עסקת המאה" לפתרון הסכסוך.

גנץ ימסור את הצהרתו הערב בכפר המכביה ואילו נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון ביום שלישי הקרוב.

ניצן הורביץ התייחס בשעה האחרונה לעסקת המאה של טראמפ והגדיר אותה "תעלול בחירות", תוך שהוא מפציר בגנץ לומר את דעתו באופן רציני על פתרון הסכסוך.

מוקדם יותר היום אביגדור ליברמן אמר שעיתוי הפרסום של העסקה, שלושה שבועות לפני הבחירות, "קצת חשוד בלשון המעטה". יו"ר ישראל ביתנו דיבר בשבת תרבות ברעננה, והאשים את נתניהו שהוא בורח לארה"ב "כדי לא לעמוד בהתחייבות שלו להחיל ריבונות על בקעת הירדן … במקום לנסוע 2.4 ק"מ לכנסת כדי להעביר ריבונות ישראלית על הבקעה בשלוש קריאות ביום אחד, כמו שבזמנו בגין העביר את חוק רמת הגולן, הוא מעדיף לטוב 9,476 ק"מ לוושינגטון".

גם ח"כ אלי אבידר ממפלגתו של ליברמן דיבר היום על אותו עניין בשבת תרבות בבאר שבע. אבידר אמר כי נתניהו לא צריך לטוס לארה"ב שכן הוא ממילא מכיר את התכנית ומעכב אותה מזה שנה בגלל כתבי האישום שיש כנגדו. "הוא צריך להישאר לדיוני החסינות, לא נעצור או נעכב את הדיונים, אפילו לא לשעה".

17:41 עריכה

כמו ליברמן והורביץ, גם עמיר פרץ תקף היום עסקת המאה של טראמפ. וטען ש"אין דבר רציני בהצעה מדינית שמוגשת מספר שבועות לפני הבחירות".

פרץ התראיין לאטילה שומפלבי בשבתרבות בחדרה, ואמר כי אין טעם בעיסוק של בני גנץ אם לנסוע או לא. הוא חזר על עמדת העבודה-גשר לפתרון הסכסוך, לפיה  המו"מ יהיה על בסיס שתי מדינות לשני עמים עם עקרון של חילופי שטחים, כשהכל בהסכם ולא כפתרון חד צדדי. פרץ מבטיח להסיר את החסינות של נתניהו כאשר הדיונים יתחילו ביום רביעי השבוע.

עמיר פרץ ואטילה שומפלבי בשבת תרבות בחדרה (צילום: דוברות עבודה-גשר-מרצ)
עמיר פרץ ואטילה שומפלבי בשבת תרבות בחדרה (צילום: דוברות עבודה-גשר-מרצ)
17:54 עריכה

מליאת הכנסת תתכנס בשלישי הקרוב כדי להצביע על הקמת ועדת החסינות, (ועדת כנסת בשמה הרשמי). אם הוועדה תוקם, יתחילו דיוני החסינות כבר ברביעי הקרוב.

לפי פרשנות של מוטי גילת שניתנה בכאן ב' היום אחר הצהריים, "אנשי הליכוד שוקלים לא להגיע לדיוני הוועדה בכלל, ועדיין החלטותיה יהיו תקפות. יכול להיות שזו הדרך שהם בוחנים בשלב הזה, והליך נוסף שהם שוקלים זו עתירה לבית המשפט העליון נגד ישראל ביתנו וליברמן, שהודיעו לפני חודשיים-שלושה שכל חברי הסיעה יתנגדו לחסינות לנתניהו. הוועדה היא מעין שיפוטית, כך שלכאורה אסור לומר את הדעה מראש. אלא שגם בליכוד היו חברי כנסת שהודיעו מראש את דעתם בעד מתן חסינות. בשלישי הקרוב תתקיים ההצבעה ואנשי כחול-לבן לא מתכוונים לסגת מהתאריך הזה. אין להם כוונה להסיר מסדר היום הציבורי את פרשיות השחיתות הציבורית".

18:07 עריכה

אחמד טיבי מפנה אצבע מאשימה לעיריית ירושלים שלא גידרה את מאגר המים שבו נמצא היום ילד בן שמונה.

18:50 עריכה

הג'ודוקא הישראלי פיטר פלצ'ק זכה היום במדליית זהב למשקל עד 100 ק"ג בתחרות בינלאומית שהתקיימה בתל אביב, חודשים ספורים לפני האוליפיאדה. נתניהו מיהר לברך את התקווה האולימפית לטוקיו.

19:21 עריכה

תכנית המאה של טראמפ עומדת במרכז תחילתה של "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 הערב. אלון פנקס, לשעבר הקונסול הכללי בניו יורק, טוען שהכל הצגה עבור נתניהו, בועז ביסמוט, עורך ישראל היום, אומר שהטענה הזו מופרכת והאמריקאים רצו לפרסם את העסקה מזמן, הפרשנית שמרית מאיר אומרת שכלל לא מדובר בתכנית שלום, ואשרף ע'גמי, לשעבר שר האסירים הפלסטיני, אומר שהצד שלו כלל לא קיבל את פרטי העסקה וממילא עדיין לא יכול לשלול אותה.

פנקס: "זה נוח למר נתניהו וזה נכפה על מר טראמפ שמבחינתו זה אותו דבר, אני לא יודע את הפרטים אבל זו עסקת חסינות … נוח לו כרגע ביום של הדיון בכנסת, אני חושב שטראמפ הוא חף מפשע, הכל תרגילים של נתניהו".

ביסמוט: "אני שמח שטראמפ יצא בזול הפעם, אתה באמת חושב שמעצמה כמו ארה"ב נמצאת כאן בשביל לשרת את ראש ממשלת ישראל? יש פה גם אינטרס אמריקאי. כאילו אין אינטרס אמריקאי? כאילו נשיא ארה"ב בקיא בכל פרטי החסינות. האיש הזה עוד לפני שהיה מועמד דיבר על תכנית המאה, אז למה עכשיו ולא קודם? כי הוא צריך להוציא את זה, אנחנו עושים כאן סחבת".

מאיר: "הרבה חושבים שמדובר בעסקת שלום או בתכנית שלום, זה לא העניין … הסירוב של הפלסטינים מתחיל לעלות להם".

עג'מי: "שמענו הדלפות ומחכים לראות את התכנית הרשמית ותהיה ישיבה של ההנהגה הפלסטינית, לא דוחים מה שפורסם אבל זה לא רשמי. אנחנו מסתפקים בשטח של 22% מפלסטין ההיסטורית זה ויתור כואב … סרבנו ונסרב".

19:26 עריכה

עמיר פרץ יצא היום במכתב פומבי לטראמפ שבו הוא טוען כי פרסום עסקת המאה כעת עשויה להיתפס כהתערבות בבחירות. יו"ר עבודה-גשר-מרצ הודיע הערב ששלח איגרת לטראמפ שבו כתב כי הממשלה שתוקם אחרי הבחירות "תקבל לגיטימציה מהציבור הישראלי לחדש התהליך המדיני לשלום עם הרשות הפלסטינית, תוך מאמץ להשלים תכנית היפרדות מהפלסטינים כצורך ישראלי".

19:29 עריכה

נתניהו פירסם בדקות האחרונות סרטון שבו הוא קורא לא להחמיץ את אחת ההזדמנויות הגדולות שהיו לישראל אי פעם, כלומר עסקת המאה של טראמפ.

19:31 עריכה

איימן עודה אומר "לפגוש את העיתונות" בהקשר לעסקת המאה, שיש פה אדם אחד שעומד בפני הדחה ומצד שני אדם שעומד בפני משפט ושניהם רוצים לעזור אחד לשני.

בהקשר לפסילת היבא יזבק, עודה אמר כי "בואי נגש לעיקר, מה העמדה שלה ושלי: כולנו נגד פגיעה באזרחים חפים מפשע והיא תגיד את זה כל השבוע הבא … אתם בתקשורת עושים דה-לגיטימציה נגדנו".

19:41 עריכה

חברי הכנסת עומר בר לב (עבודה) ומתן כהנא (ימינה) מביעים את עמדתם באשר לעסקת המאה של טראמפ.

כהנא אומר ש"יש פה עת רצון להחיל חוק ישראלי בבקעת הירדן וזו שטות גדולה לא לעשות את זה… נתניהו מזהה את ההזדמנות והולך על זה ונדחוף אותו לשם".

בר-לב: "היה ראש ממשלה שדיבר על החיים עצמם, בבקעת הירדן לא הושקעו תשתיות, יש שם בעיות מים קשות, אין רופא ילדים בכל הבקעה, הנקודה היא לא פומפוזיות … האם לנתניהו אכפת מתושבי הבקעה? וודאי שאני מתנגד לזה, אין ספק שמדובר בהתערבות של נשיא ארה"ב במערכת הבחירות אני מתנגד למהלכים חד צדדיים של סיפוח כזה או אחר". בר לב הוסיף שאם ישראל תספח את הבקעה ירדן עלולה למנוע ממנה להטיס מטוסים בשטחה.

19:49 עריכה

בני גנץ החליט להיענות להזמנת טראמפ ולנסוע להיפגש עמו ביום שני, בנפרד מנתניהו, ולחזור כבר ביום שלישי לדיוני החסינות. כך אמר יו"ר כחול-לבן הערב בהצהרה לתקשורת בכפר המכבייה.

"ארה"ב ידידת אמת של מדינת ישראל ושל אזרחי ישראל, הברית ארוכת השנים בנויה על ערכים זהים ואינטרסים משותפים, הנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של אזרחי ישראל ויהודי ארה"ב".

"תחת הנהגתו הפכה הברית לעמוקה וחזקה מאי פעם. בחודשים האחרונים ניהלתי עם אנשי הנשיא הבכירים ביותר … שורת מפגשים ושיחות הנוגעים לתכנית המאה. אני מוקיר את נכונותם לעמוד לצד ישראל ולהתחשב באינטרסים ארוכי הטווח שלה מתוך ידידות ומחויבות עמוקה".

"תוכן שיחותינו ופרטי התכנית יישמרו בסודיות גמורה כפי שהתחייבתי, עם זאת אני יכול לומר שהתכנית שהגה טראמפ תירשם בדברי הימים כאבן דרך המגדירה את הדרך בה יכולים הצדדים לצעוד להסכם אזורי והיסטורי, המתווה עוד עתיד לחולל בקרבנו מחלוקות".

"אני מתחייב לפעול לכך שהמתווה יהיה בסיס מוסכם להסכם, תוך שותפות עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות. נעניתי להזמנתו המכובדת של הנשיא טראמפ, ולהיפגש עמו ביום שני כראש המפלגה הגדולה בישראל. בתום פגישתנו החשובה אשוב לישראל כדי להוביל מקרוב את הדיונים להסרת החסינות של נתניהו".

20:04 עריכה

נתניהו הוציא הודעה שגם הוא ייפגש עם טראמפ ביום שני, ולמעשה גם ביום שלישי, לפי התכנית המקורית.

20:35 עריכה

אהוד ברק משבח את החלטה של גנץ לנסוע לפגוש את טראמפ ביום שני, ואומר כי זה הישג דיפלומטי, הבעת עמדה מהותית, ותוכן מעורר השראה.

בערוץ 12, הדעות חלוקות, כאשר דפנה ליאל חושבת שגנץ יצא מהמלכודת וברגע שקיבל אישור לפגישה נפרדת החליט "ללכת על זה ולנסות אפילו להיבנות מזה". לעומתה, עמית סגל טוען שגנץ פועל בדומה לתגובתו למתווה נשיא המדינה ריבלין, ו"לא מחווה עמדה בפומבי".

20:37 עריכה

ליברמן החליט שלא לחתום על הסכם עודפים עם מפלגה אחרת, בניגוד לבחירות האחרונות בהן היה הסכם כזה בין ישראל ביתנו לכחול-לבן.

20:56 עריכה

גנץ ימריא מחר ב-5:20 בבוקר לפגישה עם טראמפ בבית הלבן, ויצטרף אליו האלוף במיל' אמיר אשל, לשעבר מפקד חיל האוויר וראש אגף תכנון במטכ"ל. אשל מייעץ ליו"ר כחול-לבן בעניין תכנית המאה ומשמש כשליח מטעמו לאמריקאים.

עוד יתלוו אליו גם יורם טורבוביץ', החבר בצוות המו"מ של כחול-לבן, וכן מעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו. הפגישה בין גנץ לטראמפ תתקיים כאמור ביום שני.

21:10 עריכה

עמיר פרץ (עבודה-גשר-מרצ) אומר שלא ברור לו ההבדל בין כחול-לבן לליכוד ושישראל צריכה לחזור למגעים ישירים מול הפלסטינים.

יועז הנדל (כחול-לבן) מזכיר שלישראל יש חוב מוסרי להחזיר את הנעדרים אורון שאול והדר גולדין, ששרידי גופותיהם עדיין בעזה.

21:28 עריכה

ש"ס מחדשים את קמפיין התמיכה בנתניהו גם בבחירות מועד ג', ומנסים למצב את עצמם כאוהדיו הנאמנים ביותר, אפילו יותר מבכירים בליכוד ומנהיגי ימינה, כמו גדעון סער, יולי אדלשטיין, יואב קיש, נפתלי בנט ואיילת שקד. "רק ש"ס מנעה ממשלת שמאל עם הערבים … רק פתק ש"ס זו שותפות אמת עם נתניהו … שומרים על ביבי, מצביעים ש"ס".

סגירה