נתניהו מדבר לעצמו

אין מנדט מוסרי וציבורי לרה"מ השקוע על צוואר בחקירות. צילום מסך מתוך הראיון בערוץ 12
אין מנדט מוסרי וציבורי לרה"מ השקוע על צוואר בחקירות. צילום מסך מתוך הראיון בערוץ 12

לו בנימין נתניהו היה מכין לעצמו קפסולה של אמירות תקשורתיות, כדי לפתוח אחרי 25 שנה, כמו שמייעצים בספרים למתבגרות, אפשר היה לכנות אותה "שיחותיי עם עצמי".

ביבי מהעבר מטיף מוסר ודברי תוכחה לביבי של העתיד. כלומר, לעצמו הנוכחי, בהווה שלנו. ותמיד יש לקח נאה במסרים הברורים, החדים והנחרצים שהוא משגר לעצמו.

למעשה, מדובר בנביא זעם. מוכיח בשער. יודע כל. אדם בעל שיעור קומה שמרשה לעצמו ללעוג ולהתנשא על אחרים. אביר הדמוקרטיה ושלטון החוק. רודף הצדק, הממלכתיות, והתקינות הפוליטית והשלטונית. המגן המסור ביותר של רשויות החוק והצדק.

לו נתניהו היה מכין לעצמו קפסולה של אמירות תקשורתיות, כדי לפתוח אחרי 25 שנה, כמו שמייעצים בספרים למתבגרות, אפשר היה לכנות אותה "שיחותיי עם עצמי". ביבי מהעבר מטיף מוסר ודברי תוכחה לביבי של העתיד

אם לדייק, נתניהו לא כיוון את המסרים והתובנות הללו לעצמו במקור. הם נוסחו תמיד כביקורת נוקבת, שיעור לחיים או לקח חריף – למנהיג אחר, שכשל או סרח לטעמו.

הטפותיו מנוסחות תמיד כהבטחה, מרומזת או מפורשת, לעתיד טוב יותר, נכון יותר, תקין יותר, ממלכתי יותר, ישר יותר, הגון יותר – בהנהגתו שלו. אם רק נאמין לו וניטול את הסמכות השלטונית מאותו אדם פחות ערך, חלש וטועה, ונעביר אותה אליו – או-אז הכל יהיה אחרת.

הגבלה חקוקה בסלע לשתי קדנציות

מי לא זוכר את ההבטחה ה"חקוקה בסלע" להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות מאותו ראיון עם דן שילון ב-1996?

"יש לי תשובה חקוקה בסלע עבורך […] אם לא תעשה את זה בקדנציה הראשונה, אולי תעשה מה שצריך בקדנציה השניה, אבל יותר מזה אתה לא צריך. תעשה את הדברים ולך, לא הביתה, אבל במובן הפוליטי לך הביתה" (בנימין נתניהו)

אין מנדט לרה"מ השקוע עד צוואר בחקירות

ומה בדבר הראיון עם דני קושמרו משנת 2008, בענין תיפקודו המדיני של ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, כשזה היה תחת חקירת משטרה? חקירת משטרה, כן? לא שלושה כתבי אישום פליליים.

"מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, ואין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל. קיים חשש, אני חייב להגיד אמיתי – לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על פי האינטרס הלאומי. הוא נמצא במצוקה המיוחדת הזו – הכול כך עמוקה" (בנימין נתניהו)

לנסוע לוושינגטון לפני בחירות זה פאתטי

לרגל נסיעתו הנוכחית של נתניהו לפגישה עם טראמפ, בדיוק במועד בו אמורה להתכנס וועדת הכנסת שתדון בחסינותו, בן כספית העלה קטע וידאו משנת 1996, שם לועג נתניהו לפרס שנסע לוושינגטון לנאום בקונגרס לפני הבחירות:

"זה דבר מדהים. משעשע, יש בו גם משהו פאתטי. פרס מרגיש כנראה שאין לו תמיכה, הוא מרגיש כנראה שהציבור רואה דרך כל התרגילים, הוא חושב: טוב, נעשה איזה קונטרה אחרונה, ניסע לוושינגטון, נתזמן את מסיבות העיתונאים, ואולי אולי הדבר הזה סוף סוף ירים אותנו. אבל הכל למען המפלגה, הכל למען הבחירות" (בנימין נתניהו)

צריך רשות שופטת עצמאית וחזקה

המגן הגדול של הרשות השופטת בפרט ורשויות החוק בכלל, ח"כ נתניהו, בכנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון ביוני 2008, עומד בגאון על חשיבות המאבק לשמירה על שלטון החוק, על המסגרת הדמוקרטית בישראל, על עקרון הפרדת הרשויות בישראל ועל עצמאות הרשות השופטת:
"שמירה על שלטון החוק ועל המסגרת הדמוקרטית היא היינו הך, וזה מחייב אותנו לשמור כל הזמן על הפרדת הרשויות […] וזה נכון בראש ובראשונה בעיקר לרשות השופטת. צריכים רשות שופטת עצמאית וחזקה וצריכים לתמוך בה […] אנחנו צריכים לשמר אותה כגוף עצמאי שנהנה מלגיטימיות ומאמונו של הציבור כחלק מאותו מבנה תלת ראשי ששומר על הדמוקרטיה שלנו. זה אחד מהיסודות החשובים של הדמוקרטיה שלנו" (בנימין נתניהו)

צריך למוטט את שלטון החמאס. אנחנו לא נעצור בעזה

נתניהו במסר היומי שלו מ-2009, כשנסע לאשקלון לרגל נפילת גראד (אבל רק כשנפילת הטיל התרחשה בקדנציה של מישהו אחר):

"אנחנו לא יכולים לסמוך על ניסים. אנחנו צריכים פעולה, ופעולה שתסיר את האיום. יש רק פעולה אחת שתעשה את זה, וזה למוטט את שלטון החמאס בעזה […] אז אני רוצה להגיד כאן ועכשיו. אנחנו לא נעצור את צה"ל, אנחנו נשלים את המלאכה, אנחנו נמוטט את שלטון הטרור של החמאס, אנחנו נחזיר את הביטחון לתושבי אשקלון, ותושבי אשדוד, ותושבי שדרות ובאר שבע ויבנה, אנחנו נחזיר את הביטחון לתושבי ישראל" (בנימין נתניהו)

אני מעדיף לא להבחר ולא לקבל את קולות הקוראים לרצח

נתניהו חד ונחרץ. כל הקוראים "רבין רוצח" לא נמנים על מחנינו:

או במילותיו של נתניהו:

"האנשים האלה אינם בליכוד ולא יהיו בליכוד. יש לי מסר עבורכם, והמסר הוא: אני לא רוצה את הקולות שלכם, אני לא רוצה להבחר על ידיכם, אני מעדיף לא להבחר ולא לקבל את הקולות שלכם".

וב-2020? נתניהו בביקור בשוק ברמלה, מלווה לריכבו בקריאות רמות:

"ביבי, מוות לשמאלנים, ביבי, כל השמאלנים בוגדים"

נתניהו אפילו לא פונה לאחור להעיר לצועקים. מאוחר יותר הוא מעלה את סרטון הביקור, מינוס הקריאות הרמות.

חיי אומה אינם מסלול הישרדות אישי של ראש ממשלה

והנאום חוצב הלהבות מכולם, שבו נתניהו של פעם, עם פרסום דו"ח וינוגרד על מלחמת לבנון השנייה ב-2008, אומר בעצם הכל לנתניהו של היום. על הצרכים ההישרדותיים שקודמים לצרכי המדינה, על השקרים, התכסיסים, המניפולציות, השמירה על הכסא, על אובדן הערכים ושיקול הדעת. הנאום הזה עלה לרשת עם טוויסט קטן: אזרח יצירתי שיבץ לתפקיד המאזין את נתניהו עצמו.

"חיי אומה אינם מסלול השרדות אישי של ראש ממשלה, אבל זה מה שקורה כשלראש ממשלה אין שיקול דעת ואין ראיה אסטרטגיה. כשהכל רדוד, חסר עומק ותועלתני, ומשתנה חדשות לבקרים לפי הצרכים הפוליטיים.

איזה הסבר אתם מציעים לציבור כשאתם נצמדים למשרדים שלכם? טובת המדינה לנגד עיניכם, אתם אומרים, כשבעצם אתם מתכוונים לטובתכם אתם.

יציבות שלטונית אתם אומרים, כשבעצם אתם מתכוונים ליציבות שלטונכם. שמירה על הביטחון אתם אומרים, כשבעצם אתם מתכוונים לשמירה על כסאותיכם.

מדינת ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להמשיך עם מנהיגות כושלת וחסרת אחריות כזאת. אזרחים רבים מכל חלקי העם מבקשים מנהיגות אחרת. מנהיגות שאינה משנה את דרכה על פי צרכי ההישרדות שלה.

שאיפה זו מאחדת היום בעלי דעות שונות מימין ומשמאל, כולל כמה חברי כנסת אמיצים. הם כבר מאסו בתרגילים ובתכסיסים.

בעולם שבו הפוליטיקה היא חזות הכל, כי על השיח הציבורי בישראל השתלטה לאחרונה תרבות של רמייה שאסור לנו לקבלה. שקר הוא אמת, רע הוא טוב, כישלון הוא הצלחה.

איפה הערכים, איפה האידאות, איפה האידאלים? זו המנהיגות שנציב בפני ילדינו? זו הדוגמא? הציניות הזו? חוסר האחריות? המניפולטיביות הזו?

אדוני ראש הממשלה, לא תוכל לאורך זמן לחמוק ממשפט הציבור. הבחירות יגיעו, ושם נפגוש כולנו את רצון העם" (בנימין נתניהו).

מתן קצבאות לבני 24 בריאים בגופם ובנפשם זו התנכלות לקשיש ולנכה

בימים שבהם ממשלת נתניהו מזרימה מיליארדים לציבור החרדי, מעניקה להם קצבאות ותמיכות בהיקף חסר תקדים, ומנסה להפוך את תעשיית הפטורים הסיטוניים משירות צבאי ולאומי לצעירי המגזר – לחוק אי-גיוס שיפטור אותם לחלוטין משוויון בנטל, חשוב להשמיע לנתניהו את דבריו שלו:

"מי שיכול לעבוד שיילך לעבוד. זה לא קל להגיד. אתה חייב להגיד את זה. כי אם אינך אומר את זה פירוש הדבר שאתה תיתן קצבאות לבחורים צעירים בני 24, בריאים בגופם ובנפשם, פירוש הדבר שאתה מתנכל לקשיש ולנכה ולחולה! משום שאין, אין כסף, נתת את זה למישהו אחר".

רונית צח היא עורכת זירת הבלוגים של זמן ישראל. עיתונאית רוב חייה הבוגרים, עם חיבה מיוחדת לטריוויה אקטואלית. אמא לשתי בנות, חתול וחתולה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,056 מילים
סגירה