• עמיר פרץ משיק את קמפיין העבודה-גשר-מרץ 2020 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
    Avshalom Sassoni/Flash90
  • בני גנץ (צילום: Miriam Alster/Flash90)
    Miriam Alster/Flash90
  • בנימין ושרה נתניהו בפגישה עם פוטין, 30 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון לע"מ)
    קובי גדעון לע"מ

נתניהו חי מיום ליום, וישראל חוזרת לדבר שלום

ברשימת העבודה-גשר-מרצ מתוסכלים מההשתלטות של נתניהו על השיח, וגורם שם אף חוזה כי הליכוד ינצח בבחירות ● אבל הריצה של נתניהו לזרועות טראמפ עשויה לעלות לו במחיר כבד מבחינתו: החזרת תהליך השלום לשיח הציבורי, תוך התחייבות לוויתורים שירגיזו את הבייס שלו ● בשבועות הקרובים הוא ינסה לשלוף עוד ועוד שפנים מהשרוול כדי לטשטש את העובדה הזאת ● פרשנות

בעבודה-גשר-מרצ התלוננו אמש על הטיימינג האכזרי של ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו. השקת קמפיין הרשימה בתל אביב הייתה חגיגית כמתבקש. אך במקום שורה צפופה של 10-20 מצלמות טלוויזיה על במת התקשורת – כמקובל באירועים דומים – ניצבו על הבמה שלוש מצלמות בלבד. כמו בכל השבוע האחרון, אור הזרקורים הופנה בלעדית אל נתניהו.

"אנחנו נמצאים כאן הערב כדי להציג את האמת שלנו", אמר יו"ר הרשימה עמיר פרץ בנאומו. "האמת שמחברת אנשי עבודה, אנשי גשר, אנשי מרצ. נעשה הכל ב-32 הימים שנותרו כדי שבמדינה שלנו ידברו אמת, יפעלו אמת ויצביעו אמת". חלק מכ-500 תומכי המפלגה שבאו לאירוע הגיבו בהתלהבות, אבל כנהוג בשמאל הרעש נשאר בתוך תיבת התהודה.

בנימין ושרה נתניהו בפגישה עם פוטין, 30 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון לע"מ)
בנימין ושרה נתניהו בפגישה עם פוטין, 30 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון לע"מ)

השתלטות על סדר היום

את הוואקום שצפוי ליצור העיכוב ביישום מהלכי החלת הריבונות, ינסה נתניהו למלא בהישגים שישתלטו על סדר היום. סיפור נעמה יששכר ודאי יתפוס היום ומחר את הכותרות, כאשר תשוב במטוס ראש הממשלה מרוסיה לישראל.

נתניהו יזדקק לכל טריק וספין כדי להמשיך את המומנטום ולשמר את תחושת האופוריה הקלה שאחזה השבוע במחנהו. תמונת המראה של האופוריה הזאת השתקפה אמש בפניו של גורם בעבודה, שאמר שנתניהו ניצח בבחירות

בניסיון למקסם את הקמפיין, תידרך אתמול "גורם בפמליית ראש הממשלה" כי "השחרור נעשה כמחווה של הנשיא פוטין" לנתניהו, ללא תמורות מצד ישראל. מהלכים נוספים שעשויים לקרות בזמן הקרוב הם השבת ג'ונתן פולארד שבוע לפני הבחירות, כפי שפורסם לראשונה בזמן ישראל; והעלאת כ-400 עולי פלאשמורה מאתיופיה, בניצוח השר יואב גלנט, וח"כ גדי יברקן, שערק מכחול לבן.

בסביבת נתניהו יש כוונה לתאר אותו כמי שהביא לישראל הצלחות גדולות בתחום הכלכלה, תוך הבלטה מיוחדת של עסקאות הגז הטבעי עם מצרים וירדן, כראיה ליכולתו הכפולה בכלכלה ובדיפלומטיה.

תבוסתנות מוקדמת

נתניהו יזדקק לכל טריק וספין כדי להמשיך את המומנטום ולשמר את תחושת האופוריה הקלה שאחזה השבוע במחנהו. תמונת המראה של האופוריה הזאת השתקפה אמש בפניו של גורם בעבודה, שאמר שנתניהו ניצח את הבחירות.

סקרי ערוצי הטלוויזיה אמש שיקפו עלייה של 2-3 מנדטים לליכוד וקיפאון בתמונת הגושים, וזאת יממה בלבד לאחר השיא של נתניהו. לא יהיה לו קל לשמר את ההתרגשות מתכנית המאה לאורך ארבעה וחצי השבועות הקרובים

זוהי תבוסתנות מוקדמת מדי. סקרי ערוצי הטלוויזיה אמש שיקפו עלייה של 2-3 מנדטים לליכוד וקיפאון בתמונת הגושים – וזאת יממה בלבד לאחר השיא של נתניהו. לא יהיה לו קל לשמר את ההתרגשות מתכנית המאה לכל אורך ארבעה וחצי השבועות הקרובים.

אוסלו זה כאן

ההתנגדות המחודשת של הממשל האמריקאי למהלכי החלת ריבונות מהירים, גורמת לכך שכל ניסיון של נתניהו להעצים את השיח סביב תכנית טראמפ רק תחדד כמה קרובה היא לחזון אוסלו. אתמול כתב ג'ארד קושנר ב-CNN, כי "הבסיס לחזון הוא פתרון שתי המדינות והכרה הדדית. הוא קורא להקמת מדינה פלסטינית מוכרת ע"י הקהילה הבינ"ל, שתהיה מחוברת, עצמאית ודומה בגודלה לכל הגדה המערבית ועזה כיום".

ההתנגדות המחודשת של הממשל האמריקאי למהלכי החלת ריבונות מהירים, גורמת לכך שכל ניסיון של נתניהו להעצים את השיח סביב תכנית טראמפ רק תחדד כמה קרובה היא לחזון הסכמי אוסלו

דברים אלה עולים בקנה אחד עם מה שנכתב בתכנית: היא אמנם מציינת שישראל אינה מחויבת לחזור לגבולות 67', אך מדגישה שהפשרה צריכה להעניק לפלסטינים שטח בגודל דומה, באמצעות העברת שטחים בנגב. ההיגיון הפשוט אומר שהיקפו של "שטח דומה" קרוב יותר ל-95% מאשר ל-70% או ל-80%.

בדיווחים אודות תכנית המאה נכתב ונאמר שהיא מתעלמת לחלוטין מהפליטים הפלסטינים, אך כלולה בה אמירה מעניינת ולפיה "פתרון צודק, הוגן וראליסטי לבעיית הפליטים" הוא חלק הכרחי ביישוב הסכסוך הפלסטיני. לעומת זאת, על בעיית הפליטים היהודים מארצות ערב, שמוצגת גם היא כחלק מהסכסוך, נכתב שהיא דורשת התייחסות באמצעות מנגנון בינלאומי נפרד מהסכם השלום הישראלי-פלסטיני.

בני גנץ (צילום: Miriam Alster/Flash90)
בני גנץ (צילום: Miriam Alster/Flash90)

שלום-שלום ואין שלום

התהיות על בקשת נתניהו מהנשיא דונלד טראמפ לחשוף כעת את תכנית המאה, לאחר שבשתי מערכות הבחירות הקודמות ביקש לעכב אותה, מצביעות בעיקר על ההרגל לייחס לו שליטה מאגית במצב ותכנון פוליטי מדוקדק.

אבל נתניהו הזה כבר אינו קיים. הוא מאלתר מיום ליום כמוצא הישרדותי אחרון, וההחלטה לעשות שימוש בתכנית המאה היא רק עדות נוספת למצבו הנואש ולהתרוקנות אשפת הטריקים והספינים. אם היה בעמדה להימנע מפרסום התכנית לפני הבחירות, ודאי היה מעדיף שכך יהיה.

בייאושו, הפך נתניהו למקדם השיח שנגדו יצא בכל הכוח בתחילת דרכו, וסייע לכחול לבן לצאת מהארון המדיני ללא חשש מנזק אלקטורלי, לאחר שנה של התעלמות מוחלטת מהאפשרות לקדם פתרון קבע

בייאושו, הפך נתניהו למקדם השיח שנגדו יצא בכל הכוח בתחילת דרכו, וסייע לכחול לבן לצאת מהארון המדיני ללא חשש מנזק אלקטורלי, לאחר שנה של התעלמות מוחלטת מהאפשרות לקדם פתרון קבע.

בנאומו אתמול בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי הזכיר יו"ר כחול לבן בני גנץ את השאיפה לשלום שש פעמים, כולל בסיכום: "מדינת ישראל זקוקה להנהגה ישרה ואחראית – כדי לקדם את תכנית השלום". שלום לכן שוב שנות התשעים.

עוד 707 מילים
סגירה