נתניהו: גנץ חמוד, אבל הוא לא מנהיג; גנץ: לפני עוד טיסה, שנתניהו יחיל ריבונות בעוטף

מנדלבליט הסיר את התנגדותו למינוי דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה ● אוחנה הודיע שיקים ועדת בדיקה ממשלתית לתפקוד מח"ש, למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה ● בית המשפט העליון דן בפסילתן של היבא יזבק ושל המפלגה משפט צדק, הקוראת לשחרור יגאל עמיר, מהתמודדות לכנסת ● מליאת הכנסת צפויה להצביע על חסינות חיים כץ ב-17 בפברואר

גנץ ונתניהו (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
גנץ ונתניהו
07:19 עריכה

בהרכב של תשעה שופטים, בג"ץ ידון היום בהחלטה שהתקבלה בוועדת הבחירות המרכזית לפסול את התמודדותה של ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-23.

בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות ולצידה השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נועם סולברג, דפנה ברק ארז, מני מזוז, ענת ברון, דוד מינץ ויוסף אלרון. כזכור, עמדתו של היועץ המשפטי הממשלה אביחי מנדלבליט הייתה כי אי אין לפסול אותה, למרות אמירותיה השנויות במחלוקת.

07:23 עריכה

ח"כ אבי ניסנוקורן מכחול לבן התראיין הבוקר לגל"צ והתייחס להענקת החסינות בוועדת הכנסת לח"כ חיים כץ.

"היה דיון ארוך ומורכב. כל חבר כנסת היה צריך להחליט החלטה אישית. רוב חברי הכנסת, אני ביניהם, החלטנו שלאור הנסיבות, בלי קשר לסיעתו של חיים כץ, החלטנו שבנסיבות אי אפשר לתת חסינות", אמר כץ.

עוד הוסיף: "היה רוב בייחוד מחברי הליכוד ומפלגות נוספות לתת חסינות ואני מקווה מאוד שבסופו של דבר, אם כץ יהיה בבית משפט, חפותו תוכח. אני חושב שהיועמ"ש אתמול בדיון צדק, ואני חשבתי שאי אפשר לתת חסינות בנסיבות האלה".

שניים מחברי הכנסת מהמפלגה שלך נמנעו. "זה דווקא אומר משהו יפה על כחול לבן. בכחול לבן מחפשים את החוק, והחוק אומר שההצבעה היא אישית וזה מה שעשינו. אני אומר שוב, רוב חברי הכנסת החליטו אחרת".

07:27 עריכה

ח"כ יועז הנדל מנסה לגבור על הקמפיין של הליכוד ולהבהיר ב"ישראל היום" כי כחול לבן לא תשב עם הרשימה המשותפת. "לא נשב עם מי שלא מכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לא יתקיים שום שיתוף פעולה, לא בתמיכה לא בשותפות ולא בשום דרך שהיא עם מי שלא מכיר בעובדה זו".

הנדל הוסיף: "אנחנו מפלגה ציונית ולכן השאיפה הרחבה שלנו היא לייצר ממשלת אחדות לאומית. ננסה להרכיב ממשלה עם ליברמן ואחרים מהבלוק. אני חושב שרגש הפטריוטיות יגבר על ההידבקות לנתניהו".

07:31 עריכה

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) על ירי הרקטות מעזה לשטח ישראל: "אם לא נרתיע את ארגוני הטרור הם ימשיכו לפגוע בנו. לא התנתקות הביאה או תביא פתרון. עלינו לקחת אחריות בטחונית והומינטרית על רצועת עזה, להשמיד את ראשי ותשתיות הטרור ולסייע הומניטרית לשיקומה".

07:36 עריכה

ובזמן שבארץ תושבי הדרום מתמודדים עם המצב הבטחוני ברצועת עזה, שר הביטחון נפתלי בנט נפגש אתמול עם מזכיר ההגנה האמריקני, מארק אספר.

07:37 עריכה

ח"כ יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, התייחס בראיון לכאן רשת ב' למצב הבטחוני בדרום: "אחרי צוק איתן, שבני גנץ הוביל, היו שלוש שנים וחצי של שקט כמעט מוחלט – הרתעה מחזירים בכוח. הממשלה הנוכחית מוכרת לציבור הישראלי שאין מה לעשות – בוודאי שיש מה לעשות וזה נעשה בעבר".

על תוכנית טראמפ אמר לפיד: "זה בסיס רציני להתקדמות מול הפלסטינית. היינו מעורבים בעיצוב התוכנית – זה דבר רציני. נתניהו ניסה להפוך את זה לתעלול בחירות ונגד זה כולם יוצאים – ובצדק".

07:39 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, על החלת הריבונות: "במקום לדבר גבוהה גבוהה על החלת הריבונות, יכולים בימינה לעשות קודם כל את מה שתחת שליטתם במשרדים שהם עומדים בראשם, ולמנוע הרס מיותר של בתי משפחות יהודיות".

07:45 עריכה

בעקבות החלטת ועדת הכנסת לתת חסינות לח"כ חיים כץ חסינות, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע את אכזבתו ואמר כי מדובר ב"אירוע קשה" – כך פורסם הבוקר בכאן רשת ב'.

08:57 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן תקף את ראש הממשלה נתניהו על רקע ההסלמה בדרום: "נתניהו בורח מהשאלה מהו 'סוף המשחק' מול עזה. הוא העביר לחמאס יותר כסף מאשר האיראנים".

ליברמן הוסיף בראיון בגל"צ: "בשבילי גנץ ונתניהו הם תאומים סיאמיים שלא הסתדרו בשאלה מי ראשון ברוטציה. אין הבדל ביניהם, או בין כחול לבן לליכוד".

09:02 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הסבירה את החלטתה להצביע נגד החסינות לחיים כץ: "הכנסת היא לא מועדון חברים שמעניק לחבריו עיר מקלט מעבירות פליליות…חברי בלוק החסינות השמיעו טענות הזויות שהדהדו מציאות מקוממת של עליונות הפוליטיקאים על שלטון החוק".

09:13 עריכה

החל הדיון בבג"ץ על פסילתה של ח"כ היבא יזבק מבל"ד (הרשימה המשותפת).

10:09 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה על ההחלטה של כחול לבן להתנגד להקמת ועדה מיוחדת למיגור האלימות בחברה הערבית: "סטירת לחי בפניהם של עשרים אחוז מהאזרחים במדינה. הם כנראה שכחו שיש חיים מחוץ לקמפיין. מה יגידו להורים של הנרצח הבא?".

10:26 עריכה

לאחר שאמש אמר בכנס כי הריבונות תחל רק לאחר הבחירות, 'אם וכאשר ננצח', נתניהו מנסה לבאר מה קורה עם תוכנית המאה כי "יש דיסאינפורמציה".

 

11:09 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר-מרצ) על דיון החירום בעניין תקציב החירום למיזם הביטחון התזונתי. "הממשלה ניתקה לחלשים ביותר את בלון החמצן ואנחנו לא נוותר עד שיימצא התקציב. עם כל הכבוד לבחירות – מה נגיד לילד בלי הזנה בבית הספר – שיחזיק את הבטן עד לאחר הבחירות? כדאי שיפנימו באוצר – אני ואנחנו לא נוותר".

11:37 עריכה

ראש הממשלה הנחה את סמוטריץ' וכחלון לבטל את תעריפי המוניות החדשים – כך פורסם בחדשות 12. לאחרונה נכנסו לתוקף תעריפי מוניות חדשים, שלטענת הנהגים פוגעים להם בהכנסה בכ-30%.  נתניהו הורה לשרי האוצר והתחבורה לבטלם – אלא שגורמים משפטיים אמרו כי כלל לא ניתן לבטלם.

12:03 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מחוץ לדיון בפסילתה של ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת בבית המשפט העליון: "לראות את ההתפתלויות של תומכת התרור בבית המשפט זה פשוט מביך. היא רוצה לפר לשופטים שזה מאבק נשי. אני חושב שאם ביהמ"ש לא יפסול את יזבק, אפשר לבטל את כל הסעיף הזה. הוא הופך להיות אות מתה".

12:30 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ התחייב בשיחה עם בכירים בסביבתו כי שר הבריאות הבא יהיה מועמד מטעם מפלגתו, כך פורסם ב-ynet.

12:57 עריכה

הסתיים הדיון בפסילתה של ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת שהתקיים בבית המשפט העליון. ההחלטה צפויה להינתן בהמשך.

בתום הדיון החלה מהומה בין תומכי עוצמה יהודית לבין חברי הרשימה המשותפת ומאבטחים הפרידו בין הצדדים

13:31 עריכה

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הודיע כי אושר התיקון לפיו קשישים ונכים לא ישלמו ביום הבחירות למטפל הזר תשלום כפול.

13:36 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, חזר מביקור בטורקיה, שם קיים פגישות בנוגע לשחרורם של כמה עצורים – אזרחים ערבים ובן העדה האתיופית. "יש לי תחושה שזאת הסיבה שאף אחד מהם לא נהפך ל'ילד של כולנו'. אני אופטימי שבימים הקרובים נשמע חדשות טובות על מספר מהם".

14:02 עריכה

ראשי מועצת יש"ע ערכו ישיבת חירום מול בית ראש הממשלה. "אנו ממשיכים לדרוש את החלת הריבונות כבר בישיבת הממשלה הקרובה", הכריזו בתום הישיבה, ואמרו כי ייפגשו הערב עם ראש הממשלה. "בפגישה אנחנו רוצים לשמוע על צעדים מעשיים, כיצד ראש הממשלה מתכוון לממש את הבטחת הריבונות".

14:37 עריכה

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "אני מקווה שהפרסומים על כך שהיועמ"ש שוקל לעתור לבג"ץ על החלטת ועדת הכנסת להעניק לח"כ חיים כץ חסינות אינם נכונים. הכנסת היא איננה חותמת הגומי של המשפטנים".

15:34 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין התייחס להחלטת ועדת הכנסת להעניק חסינות לחבר הכנסת חיים כץ: "לא יכול להיות שכל חבר כנסת הופך להיות חשוד בניגוד עניינים על חוקים שהוא מקדם. אני בעד החלת ריבונות ביהודה ושומרון, ויש לי שם נכס. ברור שהערך שלו יעלה. אז אני בניגוד עניינים?".

עוד אמר אדלשטיין בוועידת הכלכלה והתעשייה של "כלכליסט": "אם אנחנו רוצים שיהיה לנו משטר דמוקרטי צריך לחשוב על דרך שחברי הכנסת לא יחששו שיקראו להם לחדרי החקירות". יושב ראש הכנסת אמר שבכוונתו לפעול לשנות מצב זה: "זה לא לגיטימי, ואני אומר לך שאני מבטיח לטפל בזה אחרי הבחירות, כשבכל מיני פרשיות נקראים חברי כנסת לחדר החקירות ונשאלות שאלות מסוג מי ייעץ לך להגיש הצעת חוק, ועם מי דיברת כשהכנת את הצעת החוק. לא חלה על חבר כנסת החובה לדווח, ולגיטימי לקבל מכל מקור הצעת חוק, גם מלוביסטים. יש לכך פתרונות – למשל שנציג הלשכה המשפטית של הכנסת ילווה חבר כנסת לחקירה וינחה אותו. פתרון כזה יאפשר לשמור על דמוקרטיה פרלמנטרית".

16:02 עריכה

לבד מהדיון בעניינה של היבא יזבק, בבית המשפט העליון התקיים דיון בפסילתה של הרשימה משפט צדק, בראשות לריסה טרימבובלר-עמיר, הקוראת לשחרורו של רוצח ראש הממשלה רבין. בראיון עיתונאי אמרה טרימבובלר-עמיר, שאין עילה לפסול את רשימתה לכנסת.

16:44 עריכה

מליאת הכנסת תדון ביום שני, 17 בפברואר, בבקשת החסינות שהגיש חבר הכנסת חיים כץ. אתמול אישרה ועדת הכנסת – בניגוד לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט – את בקשת כץ לקבלת חסינות מפני העמדתו לדין.

ועדת הכנסת, היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ועדת הכנסת, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
17:45 עריכה

במסגרת החקירה, שבה לקחה המשטרה את הטלפונים הניידים של אפי נוה ושל אתי כרייף, נלקח גם הטלפון של חברת הוועדה לבחירת שופטים מטעם לשכת עורכי הדין, אילנה סאקר – כך דיווח הערב אביעד גליקמן בחדשות 13.

נטילתם של שלושה טלפונים עשויה להגביר את התהייה מדוע לא פעלה המשטרה כדי לקחת גם את הטלפון של משה כחלון, לאור קשריו עם כרייף. כחלון, החבר בוועדה, הוא שהעלה את שמה של כרייף כמועמדת, שלבסוף נבחרה לשופטת שלום. שלשום פורסמו בחדשות 13 תכתובות, המצביעות על כך שבין כחלון וכרייף היה קשר הדוק.

18:47 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע שבכוונתו להביא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה הקמה של ועדת בדיקה ממשלתית, שתבחן טענות כלפי המחלקה לחקירת שוטרים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע התנגדות להקמתה של הוועדה על ידי ממשלת מעבר.

ועדת בדיקה ממשלתית בנושא מח"ש

החלטתי להביא לאישור הממשלה את הקמתה של ועדת בדיקה ממשלתית לבירור טענות בנוגע להתנהלות, למבנה הארגוני ולכפיפות של המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, ולהעניק לה סמכויות של ועדת חקירה.את בעיית חוסר האמון במח"ש אני מכיר עוד מימי כעורך דין. מדובר בבעיה ארוכת שנים וחוצת מגזרים.מעט לאחר כניסתי לתפקיד, כשהארץ בערה בעקבות המקרה הטראגי בו נהרג סלומון טקה ז"ל, שהצית מחאה גדולה בקרב ישראלים רבים ובהם יוצאי אתיופיה, הודעתי על כוונתי להקים אותה (יולי 2019).תחושות הכאב האמיתי והאותנטי שחשו רבים מיוצאי אתיופיה הגיעו גם לאוזני, הן בישיבת ועדת השרים למאבק בגזענות בראשות רה"מ, הן בישיבות שקיימתי בלשכתי והן כפי שעלו באמצעי התקשורת השונים.רבות מהטענות הופנו אז נגד המחלקה לחקירות שוטרים, שיותר מדי מקרים המגיעים לשם לא זוכים – כך נטען – לטיפול ההולם והראוי. בחנתי את האפשרויות השונות, והחלטתי להקים את הוועדה.אלא שאז עלתה טענה מהגורמים המשפטיים הבכירים לפיה בתקופת הבחירות יש בעייתיות בהקמת ועדת בדיקה שכזו, שהיא אירוע נדיר בתולדות המדינה. בנוסף, חשבתי שלא יהיה נכון שהקמת הוועדה תתפרש בטעות כניסיון להשפיע על ההחלטות בעניין סלומון טקה ז"ל.על כן נמנעתי מלהביא אז את הוועדה לאישור הממשלה.בשיחות רבות שהיו לי עם יוצאי אתיופיה, ראשי ארגונים ואחרים, הודעתי כי הכוונה על הקמת ועדת הבדיקה עודנה שרירה וקיימת. כך גם בשיחות שהיו לי עם חה"כ גדי יברקן, לפני ואחרי שחזר לתנועת הליכוד.משהבחירות לא הביאו, למרבה הצער, להקמת ממשלה ולאחר שנסתיימה החקירה במקרה סלמון טקה, הסתיים השימוע והתקבלה החלטה – החלטתי כעת להקים את הוועדה, ולהביאה לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה. העולם שבחוץ איננו קופא על שמריו רק משום שיש עוד בחירות, והציבור זכאי למענה.כדי לא לכבול את ידיה של הממשלה הבאה – תהא אשר תהא – אני קובע כי ממצאי ומסקנות הוועדה תוגשנה לממשלה רק בעוד 4 חודשים, ורק במידה שהממשלה תבקש מהוועדה לקבל המלצות – הוועדה תגיש גם את המלצותיה.בישיבתה הבאה של הממשלה אביא לאישורה את הקמת ועדת הבדיקה, בראשה יעמוד השופט בדימוס הרן פיינשטיין, ויהיו בה חברים הפרופ' רינת קיטאי-סנג'רו והפרופ' אבי דיסקין.הציבור זכאי לתשובות, הציבור זכאי לגופי אכיפה טובים ויעילים, הוגנים ושקופים – הנכונים גם לעמוד בפני ביקורת. אדגיש כי אין בצעד זה כדי לקבוע כי כל הטענות המושמעות הינן בבחינת ראה וקדש – אך לא ניתן יהיה לאתר ולטפל בסוגיות הנדרשות ללא בדיקת עומק.מדובר בצעד חשוב לחיזוק אמון הציבור במערכת, משימה קריטית מעין כמותה עליה דיברתי רבות מיום כניסתי לתפקיד. בעיית האמון במח"ש זקוקה לבדיקה יסודית שרק ועדת בדיקה ממשלתית חיצונית, עצמאית ובלתי תלויה, תוכל להביא לידי ריפוי בקרב אוכלוסיות רבות בחברה הישראלית – ותוביל לחיזוק אמון הציבור במערכות אכיפת החוק.

פורסם על ידי ‏Amir Ohana – אמיר אוחנה‏ ב- יום רביעי, 5 בפברואר 2020

כשחבר הכנסת גדי יברקן פרש מכחול לבן והצטרף לליכוד סוכם עימו שתקודם הקמתה של ועדה זו – כך דווח הערב ב"וואלה! ניוז". אוחנה הסביר שהוועדה נדרשת כדי להגביר את אמון הציבור במערכת המשפט.

בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס הרן פיינשטיין ויהיו חברים בה פרופסור אברהם דיסקין ופרופסור רינת קיטאי-סנג'רו.

19:09 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שהוא מסיר את התנגדותו  למינוי דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה, אף שלא נכלל ברשימת המועמדים לתפקיד, שאותה מסר לשר המשפטים אמיר אוחנה. במכתב, ששלח לחברי הנהלת פרקליטות המדינה, כתב מנדלבליט, שאוחנה לא הסביר למה לא בחר איש מבין אותם מועמדים. כן כתב שהוא סבור שאלדד שגה בכך שקיבל את התפקיד בנסיבות הנוכחיות.

מסמך: מנדלבליט על מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה.

20:04 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מסר שמחר ב-16:00 בכוונתו "להודיע משהו שהוא מאוד חשוב לעתיד של כולנו".

20:14 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לכך שנער פלסטיני בן 17, שהשליך בקבוק תבערה, נהרג מאש צה"ל בעימות בחברון.

21:08 עריכה

מליאת הכנסת לא תתכנס בשבוע הבא לדון בבקשתו של חבר הכנסת חיים כץ לקבל חסינות, כי יושב ראש הכנסת אדלשטיין יבקר בגרמניה – כך הסביר הערב יואב קרקובסקי בתאגיד השידור כאן. לפי דיווחו של חיים לוינסון מ"הארץ", מליאת הכנסת תדון בנושא ביום שני, 17 בפברואר.

21:34 עריכה

יושב ראש כחול לבן גנץ נדרש לנושא חסינותם של אישי ציבור.

21:36 עריכה

נתניהו בכנס בחירות בהרצליה: "בני גנץ חמוד, אבל הוא לא מנהיג".

21:44 עריכה

יושב ראש כחול לבן גנץ: שנתניהו יחיל ריבונות על נתיבות, שדרות ועוטף עזה.

22:35 עריכה

מהנעשה בטוויטר: יועז הנדל נגד נתניהו, גדי יברקן בעד הקמת ועדת הבדיקה למח"ש, ואיימן עודה מספר שאביו פועל בניין – ציוצים נבחרים של נבחרי הציבור.

22:43 עריכה

מזכירות הממשלה הפיצה הערב את סדר היום לישיבתה הקרובה. בניגוד להבטחה, לא תוחל ריבונות ישראלית על שטחים כלשהם.

22:51 עריכה

נתניהו נפגש היום עם ראשי רשויות מהדרום. לפגישה הוזמנו כמעט אך ורק ראשי רשויות המזוהים עם הליכוד.

22:58 עריכה

עמותת משמר הדמוקרטיה קוראת לחברי הכנסת שלא להעניק לחבר הכנסת חיים כץ חסינות מפני העמדתו לדין. ההצבעה במליאת הכנסת על בקשת החסינות של כץ תיערך, ככל הנראה, ב-17 בפברואר.

23:02 עריכה

חברי הכנסת יעל גרמן, ניצן הורוביץ, איציק שמולי, איתן גינזבורג ויוראי להב הרצנו פנו לשר החינוך רפי פרץ בדרישה שיחזור בו מההחלטה להעניק את פרס ישראל לרב יעקב אריאל, שתקף, במספר הזדמנויות, את הציבור הלהט"בי.

סגירה